eitaa logo
میز پژوهشی فقه محیط زیست
656 دنبال‌کننده
546 عکس
65 ویدیو
56 فایل
این کانال، در صدد طرح و ترویج فقه محیط زیست و مباحث مرتبط با آن و همچنین حمایت از پژوهشهای مرتبط است. ارتباط با مدیر کانال @Bahjati_a
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله احمد مبلّغی (مدرّس خارج فقه محيط زيست در مؤسّسه عالی فقه و علوم اسلامی) مطرح نمود: «نقش پر رنگ قواعد و ضوابط فقهیه در فقه محیط زیست» 🔷برخی از این قواعد و ضوابط عبارتند از: 🔸حرمة الإفساد فی الأرض 🔸لاضرر 🔸حرمة کفران النعمة 🔸حرمة الإسراف 🔸عدم جواز تضییع المال 🔸عدم جواز تعطیل الأرض 🔸عدم جواز تعطیل المال 🔸صرف الأرض فیما خُلقت له 🔸إعمار الأرض 🔸انتزاع الأرض مِن صاحبها إذا خربت بسبب تعطیلها و إمتناع عمرانها 🔸إختلال النظام 🔸حرمة الروح 🔸تقدیم الأبدان علی الأدیان 🔸التعاون علی البرّ 🔸إبعاد القُمامة عن البیت 🔸إخراج العاطل مِن حیّز العطلة 🔸الإتلاف 🔸بیت المال للمصالح العامّة @feghhemohitezist
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه، برای تشکیل حلقه پژوهشی «اقتصاد محیط زیست» از برخی پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی دعوت نمود. در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد علی یوسفی (رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه) الزامات تشکیل حلقه پژوهشی اقتصاد محیط زیست و کلیت نقشه راه حلقه مذکور را بیان نمود. معاون اجرایی مرکز و همچنین هر یک از پژوهشگران، به بیان نکات و نظر خود پرداختند. حجت الاسلام بهجتی اردکانی (کارشناس میز پژوهشی فقه محیط زیست در مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی) ضمن ابراز خرسندی از تشکیل چنین حلقه علمی، با بیان چند مثال، به ارتباط وثیق بین اقتصاد و محیط زیست اشاره کرد. @feghhemohitezist
🔸جلسه هم اندیشی «فقه محیط زیست و منابع طبیعی» در پژوهشگاه فقه معاصر برگزار شد. (19 مرداد 1402) 🔸حجت الاسلام سعید فراهانی فرد، به رویکرد رایج در روش استنباط فقهی اشاره نمود و این احتمال را مطرح نمود که ممکن است بررسی و مطالعه در روش شناسی فقه محیط زیست، محقق را به این نتیجه برساند که روش تحقیق در فقه محیط زیست، همان روش رایج و یا روشی با ویژگیهای خاص باشد. 🔸حجت الاسلام عزیزالله فهیمی (مدرس حقوق) ضمن ارائه توضیحاتی، بر تدوین روش شناسی فقه محیط زیست تأکید نمود. 🔸حجت الاسلام بهجتی اردکانی (کارشناس میز پژوهشی فقه محیط زیست) به برخی خصوصیات فقه محیط زیست از جمله کاربرد زیاد قواعد فقهی اشاره، و بر لزوم بازپژوهی قواعد و ضوابط فقهی با رویکرد محیط زیستی تأكيد نمود. @feghhemohitezist
محور چهارم: زن، خانواده، امنیت زیست محیطی 🟨ریز موضوعات: 🔸نقش زن در ترویج فرهنگ خانواده برای حفاظت محیط زیست 🔸نقش خانواده در آموزش ارزش‌های زیست محیطی به کودکان و تاثیر آن بر آینده پایدار جامعه 🔸ابعاد، مولفه‌ها و شاخصه‌های امنیت زیست محیطی زنان 🔸شاخص‌های امنیت زیست محیطی خانواده 🔸عوامل تهدید کننده امنیت زیست محیطی (عوامل مرتبط با حوزه خانواده) 🔸تبارشناسی امنیت زیست محیطی زنان در اندیشه اسلامی و گفتمان غربی 🔸رابطه امنیت زیست محیطی با رفاه خانواده 🔸نقش کاهش جمعیت در امنیت زیست محیطی 🔸رابطه پرهیز از مصرف گرایی در خانواده با امنیت زیست محیطی 🔸رابطه بین شاخص‌های زیست محیطی و سلامت زنان در خانواده 🔸تحلیل تاثیرات شرایط اقتصادی بر رفتار زنان در حفاظت از محیط زیست خانواده 🔸تحلیل پدیده‌های فرهنگی و اجتماعی بر رفتار زنان و مردان در حفاظت از محیط زیست خانواده 🔸بررسی رابطه بین نقش زنان در حفظ محیط زیست و امنیت غذایی خانواده 🔸عوامل موثر بر افزایش امنیت زیست محیطی در جامعه با تاکید بر نقش خانواده و زنان 🔸بررسی نقش مدیریت پسماندها در کاهش تاثیرات منفی زیست محیطی بر خانواده‌ها 🔸بررسی نقش خانواده در پیشگیری از پدیده‌های طبیعی ناشی از تغییرات آب و هوایی 🔸تحلیل رابطه بین شاخص‌های اجتماعی اقتصادی خانواده مطلوب و امنیت زیست محیطی 🔸تاثیر فعالیت‌های زنان در زمینه حفاظت از محیط زیست بر بهبود شرایط زندگی در خانواده 🔸کارکرد خانواده با تاکید بر نقش زن در امنیت زیست محیطی 🔸نقش شهرسازی در تامین و ارتقای امنیت روانی خانواده 🔸نقش شهرسازی در تامین و ارتقای امنیت فرهنگی @feghhemohitezist
گزارش میز پژوهشی فقه محیط زیست از جلسه در اداره کل محیط زیست استان قم حضار: ▫️مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان قم؛ ▫️کارشناس میز پژوهشی فقه محیط زیست؛ ▫️یکی از کنشگران حوزوی در عرصه محیط زیست. 🔸در ابتدا، دکتر بازگیر گزارشی از توانمندیها و مسائل پیش روی اداره کل استان مطرح نمود؛ 🔸سپس گزارشی از ظرفیتهای نهادهای حوزوی فعال در عرصه محیط زیست بیان شد. 🔶اهم نکات مشترک و مورد تأکید: 1⃣ جایگاه تاریخی حوزه علمیه و علما در تولید و نشر اندیشه 2⃣ لزوم ورود جدی تر حوزویان به تدوین اندیشه‌های محیط زیستی اسلامی 3⃣ لزوم تعامل میز پژوهشی فقه محیط زیست و سازمان محیط زیست در برگزاری نشستهای علمی با موضوعات مورد نیاز کشور 4⃣ نیاز به مشخص شدن میزان حقابه‌های محیط زیستی بر اساس ضوابط فقهی، حقوقی و قانونی (به عنوان یکی از مسائل مورد نیاز کشور) @feghhemohitezist
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید علی حسینی، از بنیان‌گذاران «دانشنامه اسلامی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست» و نویسنده کتاب «گیاهان و زندگی در اندیشه دینی» مطرح نمود: 🔸در قرآن کریم، از "درخت" به عنوان «برکت» و «رزق» یاد شده و از سرزمینی که درخت و گیاه دارد، با واژه «حیات» تعبیر شده است. 🔸بر اساس روایات، قطع درختان جایز نیست. 🔸رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله قطع درختان را حتی در حال جنگ نیز جایز نمی‌شمرد. 🔸قطع درخت، فقط در شرایط اضطراری جایز است. (از جمله آنها موردی است که در آیه ۵ سوره حشر آمده) 🔸قطع درخت، در صورتی که همراه با کاشت درختی دیگر به عنوان جایگزین باشد، حرام نیست. مشاهده کامل سخنان استاد: 📱https://riicj.com/news/958 @feghhemohitezist
پیامهایی که بیش از ۵۰۰ بازدید کننده داشته است: 1⃣ امیرالمؤمنين (ع) بزرگترین حامی محیط زیست https://eitaa.com/feghhemohitezist/86 2⃣ شکار، بَغْی است. https://eitaa.com/feghhemohitezist/159 3⃣ حمایت از پایان‌نامه‌های حوزوی در زمینه فقه محیط زیست https://eitaa.com/feghhemohitezist/10 4⃣ کرسی علمی ترویجی "ضمان شخصیتهای حقیقی و حقوقی در آلایندگی هوا" https://eitaa.com/feghhemohitezist/103 5⃣ جایگاه حیوانات در محیط زیست https://eitaa.com/feghhemohitezist/118 6⃣ فقه غدیر https://eitaa.com/feghhemohitezist/125 7⃣ بررسی ابعاد فقهی شکار https://eitaa.com/feghhemohitezist/158 8⃣ درختکاری از نگاه فقهی https://eitaa.com/feghhemohitezist/164 9⃣ ایجاد آبادانی در زمین=تکلیفی قرآنی https://eitaa.com/feghhemohitezist/179 0⃣1⃣ استفاده بدون محدودیت از پلاستیک از منظر آموزه‌های دینی https://eitaa.com/feghhemohitezist/197 @feghhemohitezist
🔴 کرسی‌ علمی -- ترویجی 🔹معاونت پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌کند: "تعلیل‌مداری در اجتهاد" 👤ارائه‌کننده: حجت الاسلام والمسلمين سید ابوالحسن نواب (استاد فقه مذاهب در دانشگاه ادیان و مذاهب) 👤ناقد: آیت‌الله احمد مبلّغی (استاد فقه محیط زیست در مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى قم) 👤دبیر جلسه: دکتر هادی ولی‌پور زمان: چهارشنبه، ۱ شهریور ١٤٠٢ ساعت ۱۲:۳۰ الى ١٤ مکان: سالن کنفرانس شهید بهشتی؛ دانشگاه ادیان و مذاهب قم @feghhemohitezist
«مبانى فقهی "ممنوعیت" در اصل پنجاهم قانون اساسی» اصل ۵۰: «در جمهوری اسلامی‌، حفاظت محیط زیست که نسل ‌امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته ‌باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌گردد؛ از این رو، فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن‌ ملازمه پیدا کند، ممنوع است‌.» 🔸ممنوعیت در اين اصل، انعکاس حرمت در فقه است. 🔸مبانی قرآنى و روایی حرمت آلایندگی و تخریب محیط زیست از این قرار است: 1️⃣ حرمت إضرار 2️⃣ حرمت إهلاک حَرْث (اقدام به نابودسازى گیاهان) 3️⃣ حرمت إهلاك نَسْل (اقدام به نابودسازى حیوانات و انسان‌ها) 4️⃣ حرمت إلقاء سَم در بلاد (بلاد: محلهای سکونت و حیات اجتماعی) 5️⃣ حرمت إتلاف (از بين بردن اموال ديگران) 6️⃣ حرمت تغيير خلقت (در آلايندگی‌ها و تخریب‌های منجر به تغییر در ژن) 7️⃣ حرمت إفساد در زمین 8️⃣ حرمت إيذاء حیوانات و انسان‌ها 9️⃣ حرمت إسراف (استفاده نامتعادل از مواهب طبیعی) ر.ک: «حکم تکلیفی آلایندگی هوا»، رساله سطح ۴ (دکتری)، حوزه علمیه قم. @feghhemohitezist
دکتر شریفی (رئیس دانشگاه قم) در دیدار با دکتر بازگیر (مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم) مطرح نمود: 🔸قم می‌تواند در قالب تمدن نوین اسلامی در حال ظهور، نگاه جدیدی در حوزه محیط زیست ارائه کند. 🔸در سال‌های اخیر ده‌ها کتاب با رویکرد مطالعات انسانی در محیط زیست نوشته شده است. 🔸جهان به این نتیجه رسیده است که فقط با علم طبیعی نمی‌شود بحران محیط زیست را کنترل کرد و مطالعات انسانی در این حوزه جایگاه ویژه‌ای دارد. 🔸علوم انسانی اسلامی ظرفیت ورود به مباحثی از جمله "فقه محیط زیست" و "فرهنگ محیط زیست" و "اقتصاد محیط زیست" را دارد. @feghhemohitezist