میز پژوهشی فقه محیط زیست
#دروس_فقه_محیط_زیست 🔶ادامه دروس فقه محیط زیست آیتالله احمد مبلّغی از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ (
⭕️ اصلاحیه:
شروع درس، از روز دوشنبه سوم مهر ساعت ۱۶ خواهد بود.
⭕️ تفکیک و بازیافت پسماند؛ چرا؟
🔸پسماند: خانگی، ساختمانی، بیمارستانی، صنعتی، کشاورزی
🔸امروزه، پسماند تولیدی، بیش از ظرفیت طبیعت برای پاکسازی آن است
🔸شیشه تا یک میلیون و پلاستیک تا پانصد سال در طبیعت باقی میماند.
🔸اثر عدم مدیریت صحیح پسماند: آلودگی خاک، هوا، آب، انواع بیماریها.
🟩 سه مستند فقهی برای لزوم تفکیک و بازیافت پسماند:
1⃣ عدم جواز تضییع مال (ر.ک: دراسات في ولایة الفقیه و فقه الدولة الإسلامیة، ج ۴، ص ۱۴۸)
▫️اقوال فقها در تعریف مال، چهار دسته است:
در دسته اول، هر چیزی که دارای منفعت باشد، مال محسوب میشود.
در دسته دوم، بر منفعت عقلایی و معتدّبه داشتن تأکید میشود. صاحب جواهر، شیخ انصاری، آخوند خراسانی(ره) در این دسته هستند.
در دسته سوم، فقها مال را به عناصر تشکیل دهنده آن معرفى کردهاند؛ هرچند در عناصر تشکیل دهنده مال باهم توافق ندارند. محقق ایروانی و شهید مطهری(ره) بر این باورند.
در دسته چهارم، فقها مال را بر اساس تحلیل روانی رفتار عرف و عقلا تعریف کردهاند. مرحوم حکیم، محقق اصفهانی، محقق خویی، شهید صدر و امام خمینی(ره) بر این عقیدهاند.
▫️پسماند، مال محسوب میشود و دفن یا سوزاندن هر پسماندی صحیح نیست.
2⃣ مطلوبیت ایجاد آبادانی در زمین (بر اساس آیه ۶۱ سوره هود)
3⃣ حرمت کفران نعمت (ر.ک: دراسات في ولایة الفقیة و فقه الدولة الإسلامیة، ج ۸، ص ۲۰)
◻️نتیجه
بر حاکمیت لازم است که زمینههای فرهنگی و نرم افزاری و ابزارهای سخت افزاری لازم برای مشارکت عمومی در تفکیک و بازیافت پسماند را فراهم سازد؛ و بر شهروندان نیز همکاری لازم است.
✍سلمان بهجتی اردکانی
@feghhemohitezist
⭕️پیامهای کانال درباره پسماند
تفکیک و بازیافت پسماند؛ چرا:
https://eitaa.com/feghhemohitezist/259
توجه دین به مسائل پسماند:
https://eitaa.com/feghhemohitezist/234
استفاده بدون محدودیت از پلاستیک:
https://eitaa.com/feghhemohitezist/197
عنوان پیشنهادی برای تحقیق:
https://eitaa.com/feghhemohitezist/60
@feghhemohitezist
⭕️ دروس فقه محیط زیست
🔶ادامه دروس فقه محیط زیست آیتالله احمد مبلّغی از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ (سوم مهرماه) برگزار میشود.
زمان برگزاری دروس: روزهای زوج، ساعت ۱۶ الی ۱۷.
مکان: قم، مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامی.
🔸طلاب و فضلای ساکن قم به صورت حضوری در درس شرکت میکنند. حوزویانی که ساکن قم نیستند و همچنین خواهران حوزوی به صورت مجازی از دروس بهرهمند میشوند.
🔸از مزایای شرکت در این درس، فراهم شدن امکان مشاوره با اساتید مرتبط و حمایت از نگارش مقاله و پایاننامه و امکان شرکت و مشارکت در نشستهای علمی است.
🔸متقاضیان جهت ثبتنام و شرکت در درس، به شناسه @Bahjati_a پیام بدهند.
@feghhemohitezist
🔸برخی از مخاطبان عزیز کانال، از کمّ و کیف تدریس فقه محیط زیست توسط استاد مبلّغى پرسیده بودند.
🔸برای رفع ابهام این عزیزان، صوت جلسه اول در سال تحصیلی جدید بارگزاری میشود: 👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 اولین جلسه درس فقه محیط زیست در سال تحصیلی جدید.
🔸موضوع: جمعبندی معنای حدیث نبوی "الناس شرکاء في الثلاث: النار و الماء و الكلأ"
[ترجمه حدیث: مردم در سه چیز شریکند: آتش (انرژی)، آب و مرتع]
@feghhemohitezist
گزارش تصویری
🔸اولین جلسه درس خارج فقه محیط زیست در سال تحصیلی جدید
🔸استاد: آیت الله احمد مبلّغى
🔸برخی از فقه پژوهان، از طریق فضای مجازی و به صورت برخط دروس را دنبال میکنند.
@feghhemohitezist
مسئولیت اجتماعی در قبال محیط زیست
🔸ادبیات دین در بحث مسئولیت اجتماعی، یک ادبیات ویژه است.
🔸دامنه آن مسئولیت اجتماعی که در دین مطرح شده، گستردهتر و عمق آن ژرفتر از مسئولیت اجتماعی رایج و امروزین است.
🔸کارکرد مسئولیت اجتماعی، پر کردن خلأها و گریزگاههای حقوقی و قانونی است.
🔸با پایبندی به مسئولیت اجتماعی، اخلاق حرفهای زمینه تحقق بیشتری پیدا میکند.
🔸با پایبندی به مسئولیت اجتماعی، فرهنگ جامعه ارتقاء مییابد.
🔸مسئولیت اجتماعی در اسلام عبارت است از داشتن احساس مسئولیت در درون و داشتن رویکرد مسئولیت در رفتار نسبت به جامعه؛ با این توضیح که خاستگاه این احساس و رویکرد، تقوا است؛ و دو پشتوانه آن، پذیرش هشدارهای وجدان فطری و پذیرش هشدارهای نگاهها و افکار عمومی است.
#مسئوليت_اجتماعى
#نظريه_مسئوليت_اجتماعى
#مسئوليت_اجتماعى_محيط_زيستى
[برگرفته از دروس فقه محیط زیست آیت الله احمد مبلّغی]
این بحث، ادامه دارد.
@feghhemohitezist