eitaa logo
میز پژوهشی فقه محیط زیست
641 دنبال‌کننده
457 عکس
58 ویدیو
52 فایل
این کانال، در صدد طرح و ترویج فقه محیط زیست و مباحث مرتبط با آن و همچنین حمایت از پژوهشهای مرتبط است. ارتباط با مدیر کانال @Bahjati_a
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار کرد: نشست علمی «بررسی ابعاد فقهی حقوقی تروریسم زیست محیطی در غزه» ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر سید محسن قائمی ✅ دبیر علمی: حجت الاسلام سلمان بهجتی اردکانی ✅ محورهای مطرح شده: 🔸مفهوم شناسی و شاخصه‌های خشونت سبز (اکو تروریسم) 🔸مصادیق متعدد و مستند اقدامات مخرب رژیم صهیونیستی در فلسطین 🔸ظرفیت قواعد بین الملل عام 🔸ظرفیت حقوق بشر 🔸ظرفیت حقوق بشر دوستانه 🔸ظرفیت‌های فقهی ✅ پیشنهادات دکتر سید محسن قائمی: 🔸جرم انگاری تروریسم زیست محیطی در مجامع بین المللی اسلامی 🔸تلاش برای معرفی محیط زیست به عنوان شخصیت حقوقی مستقل @feghhemohitezist
✅ کرسی علمی ترویجی «نسبت دولت و محیط زیست» مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با همکاری دانشکده حقوق دانشگاه قم برگزار کرد. ✅ ارائه دهنده: دکتر علی مشهدی ✅ ناقد: دکتر محمود حکمت نیا ✅ دبیر علمی: حجت الاسلام بهجتی اردکانی 🔸اهم دیدگاه های دکتر مشهدی: 1. درباره میزان دخالت دولت در محیط زیست سه رویکرد وجود دارد: دولت محور، بدون دولت، مشارکت دولت و مردم. 2. اقتضای اصل 50 و 45 و بند ط از ماده 8 قانون مدیریت خدمات کشوری، در مجموع، رویکرد مشارکتی است اما رویکرد جاری در کشور، دولت محور است. 3. لازم است که مداخله مردمی با مشارکت جوامع محلی و بخش خصوصی صورت گیرد و در عین حال، خصوصی سازی هم نشود زیرا تبعات منفی خصوصی سازی از دولت محوری بیشتر است. 4. الآن قوانین ما قدیمی و دولت محور است و دولت در حفاظت محیط زیست کارآمدی و چابکی لازم را ندارد. نیازمند تدوین قانون جامع حفاظت از محیط زیست با رویکرد مشارکت عمومی هستیم. @feghhemohitezist
اهم دیدگاه‌های دکتر حکمت نیا: 1. پس از مشخص کردن ماهیت دولت، باید دید جایگاه مردم کجاست؟ پاسخ در گرو موضع شما در مالکیت (خصوصی، عمومی، دولتی) است؛ نیز باید قواعد حاکم بر رفتار را مشخص کرد. 2. روایت «الناس شرکاء فی الثلاث ...» و روایت «قضی رسول الله فی سیل وادی مهزور ...» ناظر به عدالت توزیعیِ عناصر محیط زیستی است. عدالت، پایه است. 3. ابتدا باید مالکیت، عدالت و قواعد رفتار را مشخص کرد تا بتوان اظهار نظر کرد. چهار رژیم مالکیت داریم: خصوصی، مشترک، دولتی، محیطهای غیر دولتی یا دسترسی آزاد. هوا و کلأ (مرتع) بخش آزاد است که بهره برداری و آلوده می‌شود ولی قابلیت تملک ندارد. 4. آمریکایی‌ها بخش خصوصی را بهترین دانستند. مثلا برای جنگل، انتفاع تعریف کردند؛ مثل کاری که در یزد برای محافظت از ابنیه و آثار باستانی انجام شد و مفید بود؛ یعنی بهره برداری را به بخش خصوصی دادند و او خودش محافظت هم می‌کند. این می شود همان رویکرد مشارکت دولت و مردم با استخدام مالکیت خصوصی در راستای حفظ منافع عمومی. 5. آیا حفظ محیط زیست خودش یک گزاره دارای ارزش ذاتی است یا اینکه از باب اضرار باید به آن نگریست؟ (به آن ضرر نزنید؟) آیا حد رفتار، فقط اضرار است؟ اجماعی است که هیچ رفتاری نباید موجب اضرار شود. آیا دولت وظیفه حقوقی دارد که به «ضرر به نفس» مداخله کند یا خیر؟ آیا دولت می‌تواند در منع رفتارهای غیر اخلاقی (که موجب اضرار نیست) دخالت کند؟ اینها باید حل شود. 6. آیا ضررهای محیط زیستی ذیل اضرار قرار می گیرند؟ در اینجا آیا ضرر مطرح می شود یا خطر؟ دفع ضرر محتمل و خوف از ضرر مطرح شده. @feghhemohitezist
⭕️ نظارت دولت بر دولت اساسا ممکن نیست. ✳️ دکتر محمود حکمت‌نیا در کرسی علمی "دولت و محیط زیست" مطرح نمود: 🔸سازمان محیط زیست، بخشی از دولت است؛ اما نظارت دولت بر دولت اساسا ممکن نیست. 🔸برای عدم فساد در حوزه محیط زیست، دو راهکار وجود دارد: ۱. شفافیت در حوزه تصمیمات؛ ۲. پاسخگویی به افکار عمومی؛ 🔸پاسخگویی نه به معنای پذیرش مسئولیت رفتار، بلکه توجیه رفتار؛ یعنی مسئول باید توضیح دهد که امروز چرا جلسه برگزار کردم. باید پاسخگو باشد به نماینده مجلس، به مراجع قضایی و به مردم. 🔸این دو (شفافیت و پاسخگویی) دو عنصر اصلی برای دولت است که در کشور ما پاسخگویی باید مقدم باشد. @feghhemohitezist
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درخت‌کاری؛ ایجاد فرصتی دوباره برای حیات بشر در زمین! ▫️ رعایت سه اصل در تنها فرصت موجود برای جبران خسارت‌های گذشته: ۱. کاشت متنوع و متراکم ۲. کاشت درختان بومی ۳. سپردن کاشت، نگه‌داری و بهره‌برداری از درختان به مردم ▫️ استدلالات در موشن گرافیک فوق برای رعایت این اصول بیان گردیده است. 🌳 در هم‌راهِ هم باشیم؛ 🔘 https://tree.lc360.ir 🇮🇷 @LC360IR @feghhemohitezist
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ درختکاری در تمدن ایران🍃 ✅ در ايران باستان، كودكان در مدارس، درختكاری را در کنار سایر حرفه‌ها می‌آموختند.🌴 [ويل دورانت، تاریخ تمدن، ج ۱، ص ۴۳۴] ✅ از جمله اخلاق، عادات و رسوم مردم ايران در عهد هخامنشيان اين بوده كه عصرها را عموما ًبه درختكاری🌳 چیدن گياهان دارويى🌿 ساخت سلاح🗡 و ساخت ابزار⛓ سپری می‌کردند. [مرتضي راوندی، تاريخ اجتماعی ايران، ج ۱، ص ۵۱۹] ✅ ایرانیان مسلمان به تأسى از رسول خدا(ص) و ائمه(ع) درختكارى را ادامه دادند.👌 🔸رسول خدا(ص) با دست خود درخت می‌كاشت.🏝 [کلینی، الكافي، ج ۵، ص ۷۶] 🔸بسياری از امامان شیعه، باغ داشتند و برخی از بستگان ائمه به درختكار بودن شهرت داشتند.🍃 🔸به برخى از برادران امام رضا(ع) شجريون می‌گفتند؛ چون اکثر آنها از باديه نشينان اطراف مدينه بودند و در كاشت درخت همت داشتند.🍇 [ابن عنبه، عمدة الطالب فی أنساب آل أبي‌طالب، ص ٢١٨] ✍سلمان بهجتى اردكانى @feghhemohitezist
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ رفع آلودگی هوا، نیازمند تمهیدات مدیریتی است؛ نه پول ✳️ خانم دکتر رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس مطرح کرد: 🔸دستگاه‌ها کمتر از 10 درصد قانون هوای پاک را اجرا کردند! 🔸همه دستگاه‌های مکلف در قانون هوای پاک مقصر هستند و کوتاهی دارند. 🔸اگر عملکرد دستگاه‌ها نسبت به قانون هوای پاک به همین منوال باشد، آلودگی هوا برطرف نخواهد شد. 🔸در جلسه‌ای که با دستگاه‌های مربوطه داشتیم، بهانه‌های تکراری مثل کمبود بودجه را مطرح کردند. 🔸هوای پاک خواست و مطالبه مردم است ولی مورد توجه دولتمردان قرار نمی‌گیرد. 🔸 ده راهکار برای آلودگی هوا احصا کردیم که با حداقل بودجه می‌تواند مشکل را حل کند و اساسا جنس این راهکارها تمهیدات مدیریتی همانند مهندسی ترافیک و مدیریت تقاضای سفر است. @feghhemohitezist
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷کلام مقام معظم رهبری🇮🇷 ✅ بهبود کیفیت هوا با ایجاد پوشش گیاهی مناسب ✅ امتیاز درختان میوه‌دار @feghhemohitezist
⭕️ تازه‌های نشر ✅ کتاب "نگهداری از محیط زیست از دیدگاه قرآن کریم" منتشر شد. 🔸این اثر، برگرفته از پایان‌نامه سطح۳ (کارشناسی ارشد) حجت الاسلام رضا شاه میرزایی گنجی در حوزه علمیه است که با همکاری علیرضا میرزایی، نگاشته شده است. 🔸ناشر: مؤسسه آموزشی تأليفی ارشدان. @feghhemohitezist
⭕️ وظیفه ما حفظ محیط زیست و ترویج درختکاری و جلوگیری از آسیب رسیدن به درختان است🍃 ✅ آیت الله جوادی آملی مطرح نمود: 🔸اسلام اهمیت فراوانی به فضا و محیط زندگی و مسئله آب و هوا مبذول داشته و اینها را نعمت الهی و حق مسلم جامعه معرفی کرده است.👌 🔸در بیان اهل بیت علیهم السلام آمده است که اگر کسی یک درخت تشنه را سیراب کند، همانند این است که یک مؤمن تشنه را سیراب کرده است؛ این فضیلت، نشان می‌دهد که وظیفه ما، حفظ محیط زیست و ترویج درختکاری و جلوگیری از آسیب رسیدن به درختان است.🌴 🔸خدای سبحان به ما فرمود: وقتی شما درختی می‌کارید یا در مزرعه‌ای کشاورزی می‌کنید، باید توجه داشته باشید که کار بشر «حرث» است و نه «زرع»؛ یعنی بشر وقتی این دانه‌ها را از انبار به مزرعه می‌برد و زیر خاک پنهان می‌کند، در واقع یک جمادی را از جایی به جای دیگر منتقل می‌کند؛ اما آنکه زارع است یعنی مرده را جان می‌دهد و زنده می‌کند، تنها خداست.🕋 🔸خداوند می‌فرماید: شما وقتی این بذر مرده را که جماد است به دل خاک سپردید، آنگاه ما آن را حیات می‌دهیم؛ لذا انسان، بذر افشانی و حرث می‌کند؛ اما آنکه حیات می‌دهد و زارع است، خداوند است.🌾 🔸لذا به ما دستور دادند اگر خواستید بذری را به دل خاک بنشانید، مقداری از آن بذر را در دست بگیرید و این آیات را بخوانید: «أفَرَأَیتُمْ مَا تَحْرُثُونَ* أَأَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ» تا به امید خدا این بذر شکوفا گردد.🤲 @feghhemohitezist
⭕️ آیت الله سید حسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه اردبیل: 🔸کره زمین نعمت بزرگ الهی و سفره پذیرایی خداوند از انسان است. 🔸همه ما وظیفه داریم از زمین محافظت کنیم. 🔸هرگونه اتلاف منابع، هرگونه دستکاری غیر علمی در طبیعت و باز گذاشتن دست سودجویان برای تخریب طبیعت، گناه کبیره و بزرگترین إضاعه حق الناس است. @feghhemohitezist
طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش محیط‌زیست از دیدگاه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت.pdf
3.01M
✅ فهرست و چکیده رساله دکتری تخصصی ✅ رشته آموزش محیط زیست ♦️عنوان رساله: طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش محیط‌زیست از دیدگاه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 🔸نگارنده: دکتر عباس علیزاده شوشتری ▫️شهریور 1400 @feghhemohitezist
⭕️ اگر به آسمان و زمین بد کنید، زمین و آسمان نیز به شما بد خواهد کرد. ✅ آیت الله جوادی آملی مطرح نمود: 🔸کسی که انسانیت خود را نشناسد، نمی‌تواند حرمت محیط زیست را رعایت کند. 🔸این انسان است که فضا و محیط پیرامون خود را می‌سازد. 🔸ما وقتی حرمت محیط زیست را رعایت خواهیم کرد که نخست حرمت خود را حفظ کنیم؛ انسان وقتی انسانیت خود را نشناسد، هرگز نمی‌تواند حرمت محیط زیست را رعایت کند. 🔸زمین و آسمان از انسان جدا نیست، ما به هم وابسته‌ایم. شما اگر به آسمان و زمین بد کنید، زمین و آسمان نیز به شما بد خواهد کرد. 🔸ما سخن خدا را باور نکردیم در حالی که خداوندی که خالق زمین و آسمان و دریا است به ما فرمود از این طبیعت چگونه استفاده کنیم؛ لذا باید فرهنگ دین و معرفت نفس در جامعه بیش از گذشته ترویج شود؛ آنگاه دیگر لازم نیست به انسانی که خود را شناخته است بگوییم در جایی زباله نریزد و یا طبیعت را حفظ کند؛ چون او ابتدا برای خود احترام قائل است و بعد برای دیگر مخلوقات خدا. @feghhemohitezist
﷽ ✅ به یُمن قدوم عیسی بن مریم، نخل خشکیده، سبز و بارور شد🍃 ◻️ وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا (سوره مریم، آیه ۳۳) [عیسی:] و سلام خدا بر من، در آن روز که متولّد شدم، و درآن روز که می‌میرم، و آن روز که زنده برانگیخته خواهم شد! ✅ انسان مأمور به آبادی زمین و ایجاد سرسبزی است. ◻️وَاللهُ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فيها (سوره هود، آیه ۶۱) خداوند شما را از زمين آفريد و آبادى در زمین را از شما طلب کرد. ✅ اگر انسان از مسیر الهی انسانیت منحرف شود، با دخالت‌های نابجا در آب و خاک و هوا و گیاهان و حیوانات، حیات را به فساد و نابودی می‌کشاند. ◻️ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ (سوره روم، آیه ۴۱) فساد، در خشکی و دریا به خاطر کارهایی که مردم انجام داده‌اند آشکار شده است؛ خدا می‌خواهد نتیجه بعضی از اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (بسوی حق) بازگردند! @feghhemohitezist
📌پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار می‌کند: ⚡️نشست علمی خصائص شریعت 🔶 ارائه دهنده: 🎤آیت‌الله احمد مبلغی استاد فقه محیط زیست در مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی 🕒 زمان:سه‌شنبه ۵ دی ساعت ۱۸ 🌐لینک ورود به جلسه : https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze علاقمندان می‌توانند برای حضور در جلسه به این آدرس مراجعه نمایند: 🏫 خیابان فاطمی(دورشهر) . کوچه 30. پلاک 53 @feghhemohitezist