💢 روح گام دوم انقلاب تحول از رویکرد #حکومتی به رویکرد #فقه_تمدنی است
📌حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی:
🔹انقلابی که مبنای فقهی دارد اگر در قالب فقه بخواهد کشور و نظام اسلامی را اداره کند نتیجهاش میشود #فقه_حکومتی؛ اما اگر فراتر از جمهوری و در مقیاس جهانی نگاه شود، نتیجه آن #فقه_تمدنی خواهد بود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/F0ak4
🆔 @meftaah_com
✅رهبر انقلاب در دیدار رمضانی با طلاب:
🔅فقه ستون فقرات زندگی اجتماعی
🔹 فقه خیلی اهمّیّت دارد؛ یک عدّهای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوانبندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است، متکفّل این است. حالا اگر ما به خیلی از بخشهایش توجّه نمیکنیم، نقص از ما است وَالّا فقه یعنی ادارهی زندگی، یعنی تبیین نظام زندگی اجتماعی و سیاسی.
🔅فواید و مضرات #فقه_تخصصی
🔸بالاخره اینکه ما در این زمینه #تخصّصگرایی کنیم و تخصّصها را هر چه ریزتر کنیم، البتّه فکر خیلی خوبی است، دارد هم میشود، منتها غفلت نشود از برخی از عیوب تخصّص. سالها است عدّهای از متفکّرین در دنیا به این نتیجه رسیدهاند که تخصّصی شدن در کنار منافعی که دارد، مضارّی هم دارد. برخی از علوم بینرشتهای و مانند اینها برای این است که این نقصها را جبران کند؛ شما هم اگر چنانچه دنبال تخصّص میروید، باید به این نکته توجّه کنید که تخصّص خوب است امّا در کنارش ممکن است عیوبی هم داشته باشد که باید به آن برسید. ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
🌐کانال فقه نظام ساز
@feghheumanism
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#بازنشر
#صبح_نو
#در_رسانه_ها
🔸 گفتوگو با آیتالله #ابوالقاسم_علیدوست مؤلف کتاب #فقه_هسته_ای :
🔰 صورتبندی جدید فقه مبتنی بر مسائل نوپدید
🔻هم اکنون در روزنامه صبح نو بخوانید:
🌐 sobhe-no.ir/newspaper/708/13
🆔 @iictchannel
💢 فقه نظام؛ ابزار تحقق تمدن نوین اسلامی/ جریان روشنفکری و دانشگاهی نیز مخالف فقه نظام نیستند
📌 حجتالاسلام احمد رهدار:
🔹 فقه نظام میگوید ما باید به دنبال فقهی باشیم که علاوه بر بیان فرآیندهای خرد، فرآیندهای کلان را نیز توضیح دهد. فقه نظام بخشهای مختلف اجتماع را به یکدیگر مرتبط میکند تا جامعه به انسجام برسد.
🔸 ما اکنون ادعای خیز تمدنی داریم و برای خیز و تحقق تمدن نوین اسلامی ناگزیریم نرم افزارهایی در دانش داشته باشیم که اجزای متکثر داخل جامعه را به وحدت برساند که یکی از این ابزارها فقه نظام است.
🔹 برخی میگویند 40 سال است که حکومت دست شماست چرا تمدن سازی نکردهاید؟ در حالی که این گونه نیست. 40 سال دست چیزهایی بوده که برای ما نیست. به سوالهایی فکر میکنیم که برای ما نیست.
🔸 معتقدیم مدرنیته مسیر غیر حق را دنبال میکند به همین دلیل زمانی که به تورم برسد به بن بست میرسد. لذا از مواجهه با مدرنتیه نباید بترسیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/vCLWb
🆔 @meftaah_com
✅استاد علیدوست:
🔹ما با فضای تبلیغی گسترده رسانههای غرب مواجه بودیم که میگفتند ایران بهدنبال تولید سلاح هستهای و کشتار جمعی است.
🔸رهبری معظم انقلاب در تاریخ ۳۰/۱۱/۸۸ فتوایی صادر میکنند که ما بهدنبال این موضوع نیستیم.
🔹در فروردین۸۹ کنفرانسی بینالمللی تشکیل میشود و رهبری در آنجا نهتنها سلاح هستهای، بلکه سلاحهای کشتارجمعی مانند بیولوژیک و شیمیایی را هم با حکم حرمت مواجه میکند و درواقع، پاسخی به آن تبلیغات چندساله داده میشود.
🔸آنها با هدایت برخی از عوامل ایرانی خارجنشین میگویند آنچه رهبری گفته حکمی حکومتی و نوعی مصلحت است. بهعلاوه، اینها نهادی بهنام تقیه دارند؛ بنابراین، این فتوا از روی تقیه گفته شده است و هیچ اعتباری ندارد و حکم الهی و شرعی نیست.
🔹البته ما تقیه و حکم حکومتی هم داریم. ما اینجا به فکر افتادیم که در پاسخ به فضای ثانوی ایجادشده بگوییم:
👈 اولا این فتواست، نه حکم حکومتی مانند عزل و نصب و ...
👈 ثانیا تقیه هم نیست؛
🔸بنابراین، گفتیم این حکم قدمتی هزارساله دارد. شیخطوسی، محققثانی، علامهحلی، ابنادریس و… این را گفتهاند.
🔹اگر رهبر انقلاب تقیه کند، آیا شیخطوسی و علامهحلی هم تقیه میکردند؟ ما به این وسیله پاسخ فقهی دادیم. حتی رییسجمهوری قبلی آمریکا در یکی از سخنرانیها کلمه «فتوا» را بهکار برد.
🔸وقتی آقای ظریف برای مذاکرات برجام میرفت، یکی از نوشتههایی که همراه خود داشت، خلاصه همین کتاب بود. البته، آن زمان چاپ نشده بود؛ اما ایشان مقاله دهپانزده صفحهای خلاصه این کتاب را داشت که بگوید ما تقیه نمیکنیم. این بحث بُرد جهانی دارد.
🔹کسانی که میگویند اینها تقیه میکنند و حکم حکومتی دارند، مرجع نیستند و بهعنوان کارشناسنما بحث را مطرح میکنند و ما هم ازمنظر فقهی جواب میدهیم.
اگر این مباحث به انگلیسی ترجمه شود، در رفع اسلامهراسی بسیار راهگشاست.
🔸ما در این کتاب گفتیم ضمانتی که برای منع تولید و گسترش سلاح هستهای داریم، بهدلایل متعددی از NPT هم بالاتر است. ما نهتنها جواب دادیم؛ بلکه فعال برخورد کردیم.
eitaa.ir/andishkade_f_h