🔹دکتر مسلم ملکی در نشست علمی فقه و مالکیت فکری:
✔️ آنارشی قانونگذاری در حوزه مالکیت فکری فضای مجازی
👇👇
https://iqna.ir/fa/news/3877105/
🔸دکتر محمود حکمتنیا در نشست فقه و مالکیت فکری:
✔️ واکاوی مشروعیت ساز و کارهای تولید ارزش اقتصادی در حوزه #مالکیت_فکری
👇👇👇
https://iqna.ir/fa/news/3877110/
🔶 استاد #واسطی در نوشتاری مطرح کرد:
🔰 «تفقه در مقیاس کلان» یا «اجتهاد نظام ساز و تمدن ساز»
⚜️ مشروح یادداشت:
🌐 iict.ac.ir/ijtihad
🆔 @iictchannel
✔️استاد هادوی تهرانی در نشست «هم اندیشی فقه حکومتی» مطرح کرد:
💢مسیر #شهید_صدر در دستیابی به مکتب به بنبست منتهی میشود، ولی اصل ایده بسیار راهگشاست.
🔹سال های پیش حضرت آقا نظریه #اندیشه_مدون را مطالعه کرده اند و البته اظهار لطف هم داشتند.
✔شاید بتوان گفت، اصطلاح «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» مُلهم از این نظریه بوده است. زیرا اساس این نظریه آن است که اسلام به صورت جهانشمول نگاهی دارد که شما باید آنرا در موقعیت ایران امروزی مورد مطالعه قرار بدهید.
گزارش شبکه اجتهاد👈 https://b2n.ir/608463
گزارش پایگاه وسائل👈 vasael.ir/0004
🔸خلاء حقوقی و دوگانگی فقه و حقوق؛ دو اثر رویکرد پوزیتیویستی در نظام حقوقی ما
🔅حجت الاسلام دکتر #شاهنوش در نشست«رابطه متقابل فقه و حقوق» :
🔹 آنچه در قانون مدنی متبلور است، قانون نیست بلکه فقه است و به نظر میرسد که راه صحیح در نظام حقوقی ما، همین است؛ یعنی ما باید به جای زنده کردن قانون با نگاه پوزیتیویستی، فقه را زنده کنیم.
🔸فقه قبل از آنکه مجموعهای از قواعد باشد، خود یک روش است. آنچه از تعریف فقه به دست میآید این است که فقه کاملا ناظر به روش معنا پیدا میکند و بدین خاطر است که کسی به رساله عملیه، فقه نمیگوید.
🔹ما باید فقه و این روش را در نظام حقوقی خود زنده کنیم که نتیجه آن، اولا زوال خلاء حقوقی و قانونی است و دوما، دوگانگی فقه و حقوق نیز از بین میرود.
🔸کسی اشکال نکند که در این بین، تکلیف قانون چه میشود؟ چراکه[پاسخ خواهیم داد] اولا باید دید که آیا قانون مفهوم واضح و روشنی دارد که بخواهیم پای آن بایستیم، ثانیا نظام حقوقی دیگری نظیر کامن لو، مشابه و منطبق بر این نگاه ما است.
🔹هنگامی نظام حقوقی مدرن وارد ایران شد که مردم ایران، کشور و نظام فکری انگلیس را دشمن خود میدانستند و نسبت به کشور فرانسه این ذهنیت منفی وجود نداشت. به همین خاطر ناخودآگاه نظام حقوقی فرانسه مورد پذیرش ایرانیان قرار گرفت.
🔸 به نظر میرسد که اگر خود آگاه بودیم، نظام کامن لو را انتخاب میکردیم. در این صورت، نظام حقوقی ما با نظام فقهی که با آن آموخته شده ایم، بسیار منطبق میشد.
🌐 vasael.ir/00049a
🆔 @vasael_ir
هدایت شده از خبرگزاری فارس
4_5920191321762432950 (2).pdf
12.99M
📝 کتابچه میثاقنامه مکتب حاج قاسم
🔹حاوی وصیتنامه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به همراه تصاویر منتشر نشده و دستخط وصیتنامه
@Farsna
#تازه_های_نشر
فقه سنتی و نظام سازی/ تالیف عباس معلمی و محسن جاجرمیزاده/ انتشارات تمدن نوین اسلامی (قم)/ 1398/ 334 صفحه.
فقه سنتی چیست و روش های بدیل آن کدام است؟ فقه چگونه می تواند کلیه امور اجتماعی را سرپرستی و هدایت کند و نقش آن در نظام سازی چیست و انحراف از آن به چه صورت اتفاق می افتد؟ در کتاب حاضر به این مسائل و موضوعات با زبانی ساده پرداخته شده است.
🆔 @libisca
🕌گامهای نظام سازی فقهی
✅ استاد محمدحسن گلی شیردار در درسگفتار «نظامسازی فقهی» بیان کرد:
📚 بحث نظامسازی فقهی باید گام به گام مطرح شود و نباید یک دفعه قله آن را ارائه کرد. در صورت ارائه نادرست این نظریه ممکن است مخالفین جبههگیری کنند و این اندیشه کاملاً طرد گردد.
📚 گام اول در بحث نظامسازی فقهی این است که معنای نظم و نظام شناخته شود. نظم واژهای قیاسی است و نفسی نیست. به این معنا که مفهوم نظم از مقایسه دو شی با هم حاصل میشود.
📚 گام بعدی در طرح نظامسازی فقهی پاسخ به این سؤال است که آیا نظم با تکلیف افراد به نحو مجرد تأمین میشود یا باید از بیرون به مکلف نگاه شود و مکلف با سایرین تفسیر شود.
🔻 رویکردهای نظامسازی فقهی؛
1️⃣ احکام شبکهای و به هم پیوستهاند؛ اما مخاطب تکلیف تک تک افراد است؛ مانند نظر امام خمینی و شهید صدر.
2️⃣ تمام احکام دین یک شبکه است و به نقطهای واحد برمیگردد. علاوه بر این مکلفین نیز پیوستگی دارند و جمعیت تکلیف دارد.
🆔 @meftaah_com
وصیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
به علما و مراجع معظم تقلید
@az_howze_che_khabar
#ویژه
به تازگی امکان #دانلود تمام مقالات بالا فراهم شد.
✔قاعده اولیه حجیت سیره های عقلایی-استاد #ضیائی_فر
✔معیارهای ساختاربندی علم فقه
♻ دانلود:👇👇👇👇👇👇
http://jostar-fiqh.maalem.ir/
🌐کانال فقه نظام ساز
🆔 @feghheumanism
♨️انتشار شماره جدید نشریه «مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی»
✔️ عناوین مقالات مهم این شماره:
🔹منزلت عقل فقهی در تمدنسازی نوین اسلامی
🔸تحلیلی انتقادی بر نظریه «امتناع علم دینی و تمدنسازی»
🔹رویکرد نوسلفی و از بین بردن ظرفیت تمدنی فقه سیاسی اهل سنت
☑️دانلود مقالات👇👇
http://nic.shahed.ac.ir/
🌐کانال فقه نظام ساز
🆔 @feghheumanism