فقه الأهمّیّات به مثابهی رخنهای در فقه حکمرانی امامیه.docx
53.7K
➖پیش نویس جلسه سوم ایده گفتارهای فقه حکومتی و علوم انسانی اسلامی
➖عنوان:
فقه الأهمّیّات به مثابهی رخنهای در فقه حکمرانی امامیه
(مطالعه موردی ربا و حیل ربا در جمهوری اسلامی ایران)
➖ارائه دهنده: حجتالاسلام و المسلمین محمد عشائری
➖تاریخ جلسه: دوشنبه 11 بهمن ماه 1400
➖ساعت: 13تا 15
➖ مکان: مؤسسه معنا
@feghheumanism
«تبار تمدن» را از طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.com/book/116421
@feghheumanism
بررسی حقوق مخاطب از منظر اسلام سعید مظاهری تبار.pdf
412.6K
بررسی حقوق مخاطب از منظر اسلام سعید مظاهری تبار.pdf
@feghheumanism
▫️نقطه تلاقی سکولاریسم مدرن و متحجر
🔰 نوشتاری از دکتر #رمضان_علی_تبار عضو هیات علمی گروه #منطق_فهم_دین پژوهشگاه
◾️مهمترین پیامد منفى تحجرگرایى مقدسمآب، فراهم آمدن بستر مناسب براى رشد جریان نفاق و فتنهانگیزى است. معمولاً متحجران فراهمکننده بستر براى استعمارگران و فرصت طلبان مى باشند. روشنفکران سکولار متحجر و منحرف در عین داشتن ظاهر و رنگ و لعاب روشنفکرانه، فریب استعمار غرب را خوردند.
@feghheumanism
⚡️آیا روحانیان حق معلمی ندارند؟
✔️مجید مرادی🔻
🔹در نظام آموزش و پرورش دوره پهلوی ورود روحانیان به پیشه معلمی نه تنها ممنوع نبود که حتی مورد توجه و تشویق هم بود و به رغم منع برخی مراجع، بسیاری از علمای حوزه مانند دکتر بهشتی و دکتر باهنر و دکتر گلزاده غفوری در تهران و قم هم معلمی کردهاند و هم مدیریت مدرسه و کسی نگران نشد و سروصدا ایجاد نکرد. زیرا اینها نه به خاطر لباسشان بلکه به خاطر دانش و مهارت معلمیشان وارد آموزش و پرورش شدند و درسهایی مانند زبان عربی و زبان انگلیسی و دینی و ادبیات و مانند آن را که در آنها تخصص داشتند تدریس می کردند. در شهر ما لنگرود روحانیانی فاضل و خوشرو و خوش سخن که در نجف و قم درس خوانده بود معلم عربی و فلسفه و دینی بودند و دانشآموزان با شوق پای درسشان مینشستند و خارج از وقت تحصیل هم به آنها مراجعه می کردند. امروزه اما طلاب فراوانی داریم که در مواد فیزیک و شیمی و جبر و ریاضیات شایستگی معلمی را در بالاترین سطح دارند.
🔹بنابراین نمیتوان یک روحانی را به دلیل روحانی بودنش از معلمی محروم کرد چنان که روحانیان مسیحی هم معلمی میکنند اما اگر بنا باشد که طلابی که توانایی لازم را ندارند تنها به دلیل ملبس بودن به لباس روحانیت و برای اهداف سیاسی یا عقیدتی وارد آموزش و پرورش شوند بیتردید نه تنها نتیجه مثبتی را نخواهند گرفت که مایه تمسخر روحانیت و دین گریزی بیشتر میشوند.
🔹اگر روحانی فیزیکدانی درس فیزیک بگوید و در کارش موفق باشد کسی احساس نگرانی نخواهد کرد اما اگر برای اهداف ایدئولوژیک دهها هزار روحانی را وارد مدارس کنیم قطعا نتیجه معکوس خواهیم گرفت چنان که در چهل سال اخیر نتیجه این همه آموزشهای پرحجم دینی و عقیدتی کاملا منفی بوده است. مشکل ملت با دین نیست زیرا همین آموزش دینی را در عهد پهلوی کسانی مانند دکتر بهشتی و دکتر باهنر و دکتر گلزاده غفوری و سیدرضا برقعی تالیف میکردند و به قاعده و درست و متناسب حال و سطح دانش آموزان می نوشتند و نفرت ایجاد نمیکرد. اما تالیف کنندگان کتابهای درسی بعد از انقلاب انتظار دارند در هر کتاب دینی هر پایه تحصیلی تمام مطالبی که برای مسلمان و شیعه کردن یک کافر حربی لازم است به او گفته شود باید در مغز دانشآموز مته شود و همین است که دانش آموز احساس می کند این برهان علیت و نظم و فطرت و ... هر سال روی مخش راه میرود. نگذارید احساس کند غیر از آن متون، روحانیای در مدرسه هست که هر ساعت روی مخش راه میرود و دائما برای او نصیحت دارد. از این واضحتر؟!@feghheumanism
⚡️تبیین اجمالی استراتژی فقهی تولید و صنعت/دوگانه بخش خصوصی یا بخش دولتی؟! معیوب است!
👌عمده کارشناسان اقتصاد در معایبِ تصدی بخش دولتی و مدح بخش خصوصی بحث کرده اند. درباره این دوگانه غلط نکاتی را مطرح می کنم:
👌اول اینکه: به دلیل عدم رعایتِ شاخصه های مهمی مانند "مناسب بودن فاصله محیط کار با خانه کارگر"، " اولویت مشاغل غیر استخدامی بر مشاغل استخدامی"، " مجموعه استاندارهای غذای طیب"، " کاهش ساعت کار به یک چهارم ساعات روزانه" و... الگوی بخش خصوصی و الگوی بخش دولتی بر ضد روابط انسانی صحیح عمل می کنند و الگوئی مناسب برای کسب و کار جمهوری اسلامی محسوب نمی شوند. (رجوع شود به شاخصه های فقهی کسب و کار در مقایسه با شاخصه های سازمان جهانی کار)
👌دوم آنکه: به دلیل "غیر قابل اغماض" بودن چالش برای روابط انسانی، الگوی تولید مناسب برای جمهوری اسلامی، الگوی تولید غیر متمرکز و محله ای و خانگی است. در الگوی تولید غیر متمرکز -که در بخش کشاورزی، غذا و سایر صنایع قابلیت تحقق دارد- کیفیت بیشتر، قیمت ارزانتر و حفظ محیط زیست؛ بهتر تأمين مي شود (رجوع شود به استراتژی فقهی صنعت و تولید)
👌سوم اینکه: پیشران اصلی برای گسترش کسب و کارهای خانگی را بازخوانی آموزشهای فقهی مرتبط با کسب و کار و راه اندازی بازارهای موقت می دانیم. از نظر ما حکومت ها باید هزینه های تجارت، را با ساخت بازارهای موقت صفر کنند و با این اقدام میل به تجارت را عمومی نمایند. (رجوع شود به الگوی فقهی تجارت و بازار)
👌چهارم آنکه: به بخش های اقتصادی صدا و سیما توصیه می کنم؛ که بر اساس شاخصه های فقهی کسب و کار از مدیران دولتی و صاحبان بخش خصوصی پرسشگری و مطالبه گری نمایند. طراحی سوال بر اساس شاخصه های فقهی کسب و کار، یکی از زیرساخت های ایجاد زیست بوم خانگی و محله ای و غیر متمرکز است.
حجت الاسلام علی کشوری- تبیین استراتژی فقهی صنعت و تولید - در جمع برخی از طلاب مدرسه هدایت - پنج شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - قم مبارک
⚡️لینک خبر:
http://nro-di.blog.ir/1399/11/16
#نظام_سازی_فقهی
#استراتژی_فقهی_تولید_و_صنعت
@olgou4
🏴 إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
آیتالله العظمی صافی گلپایگانی به ملکوت اعلی پیوست
■ مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی پس از حدود یک قرن عمر با برکت دار فانی را وداع گفتند.
■ به گزارش خبرگزاری حوزه، روح بلند مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ساعاتی قبل به ملکوت اعلی پیوست.
■معظم له چند روز قبل جهت معاینات پزشکی به بیمارستان آیت الله گلپایگانی قم مراجعه کرده بودند.
■ این مرجع عالیقدر سال ها به تدریس و تحقیق در حوزه مقدسه قم اشتغال داشتند و تربیت صدها محقق و تالیف دهها اثر فاخر علمی از برکات ایشان است.
■ عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای نگهبان و دبیری آن با حکم امام خمینی، از جمله فعالیت های سیاسی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی بوده است.
@feghheumanism
هدایت شده از سیدنقی موسوی
📌 سخنرانی حجت الاسلام دکتر سیدنقی موسوی، مدیر کارگروه تعلیم و تربیت در پیش نشست همایش انقلاب اسلامی در افق آینده
🖌با موضوع : دلالتهای تربیتی گفتمان انقلاب اسلامی
🖌اهم موضوعات مطرح شده در سخنرانی:
💎الف) نسبت انقلاب و تربیت
- نسبت سیاست/قدرت و تربیت
- نسبت فلسفه سیاسی و فلسفه تربیتی و ...
💎💎ب) دلالتهای تربیتی گفتمان انقلاب اسلامی
- انقلاب اسلامی به مثابه یک گفتمان نه یک رویداد و یا فروکاستِ به جمهوری اسلامی
- دال مرکزی گفتمان انقلاب اسلامی
- دلالتهای تربیتی ..
💎💎💎ج) برخی از ابرچالشهای آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در تناظر با گفتمان تربیت انقلابی
- خلاءها و نیازهای تئوریک نظام تربیت رسمی،
تحولات سریع جهانی در عرصه اندیشه و سبک زندگی،
افول جایگاه و مرجعیت معلم و مدرسه،
اشکالات ساختاری و فرایندی در حکمرانی تربیتی،
تعارض منافع در پهنه ستادی و صفی آموزش و پرورش،
کثرت نهادهای تصمیمگیرو تعارض و تزاحم تصمیمات،
تمرکزگرایی و استنانداردگرایی در مدیریت کلان آموزش و پرورش،
ضعف نظام بازخورد و اصلاح در تصمیمسازی و تصمیمگیری،
ضعف در آینده پژوهی، آینده نگری و آینده نگاری تربیتی،
- حاکمیت شاخصهای ارزیابی جهانی،و نفوذ اسناد بین المللی تربیتی و ضعف در دیپلماسی تربیتی،
نگاه مسموم درجه دو و مصرفی به آموزش و پرورش
توسعه نامتوازن و ضد عدالت مدارس غیردولتی،
رسوخ نگاه کالایی به دانش و تربیت،
⏱ زمان: دوشنبه، 11 بهمن ماه، ساعت 14:30 تا 17:30. مکان: قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/