eitaa logo
فقه نظام ساز
608 دنبال‌کننده
758 عکس
28 ویدیو
83 فایل
ارتباط با ادمین @fnhuman
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️نقطه تلاقی سکولاریسم مدرن و متحجر 🔰 نوشتاری از دکتر عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه ◾️مهم‌ترین پیامد منفى تحجرگرایى مقدس‌مآب، فراهم آمدن بستر مناسب براى رشد جریان نفاق و فتنه‌انگیزى است. معمولاً متحجران فراهم‌کننده بستر براى استعمارگران و فرصت طلبان مى باشند. روشنفکران سکولار متحجر و منحرف در عین داشتن ظاهر و رنگ و لعاب روشنفکرانه، فریب استعمار غرب را خوردند. @feghheumanism
⚡️آیا روحانیان حق معلمی ندارند؟ ✔️مجید مرادی🔻 🔹در نظام آموزش و پرورش دوره پهلوی ورود روحانیان به پیشه معلمی نه تنها ممنوع نبود که حتی مورد توجه و تشویق هم بود و به رغم منع برخی مراجع، بسیاری از علمای حوزه مانند دکتر بهشتی و دکتر باهنر و دکتر گلزاده غفوری در تهران و قم هم معلمی کرده‌اند و هم مدیریت مدرسه و کسی نگران نشد و سروصدا ایجاد نکرد. زیرا اینها نه به خاطر لباسشان بلکه به خاطر دانش و مهارت معلمی‌شان وارد آموزش و پرورش شدند و درس‌هایی مانند زبان عربی و زبان انگلیسی و دینی و ادبیات و مانند آن را که در آنها تخصص داشتند تدریس می کردند. در شهر ما لنگرود روحانیانی فاضل و خوشرو و خوش سخن که در نجف و قم درس خوانده بود معلم عربی و فلسفه و دینی بودند و دانش‌آموزان با شوق پای درسشان می‌نشستند و خارج از وقت تحصیل هم به آنها مراجعه می کردند. امروزه اما طلاب فراوانی داریم که در مواد فیزیک و شیمی و جبر و ریاضیات شایستگی معلمی را در بالاترین سطح دارند. 🔹بنابراین نمی‌توان یک روحانی را به دلیل روحانی بودنش از معلمی محروم کرد چنان که روحانیان مسیحی هم معلمی می‌کنند اما اگر بنا باشد که طلابی که توانایی لازم را ندارند تنها به دلیل ملبس بودن به لباس روحانیت و برای اهداف سیاسی یا عقیدتی وارد آموزش و پرورش شوند بی‌تردید نه تنها نتیجه مثبتی را نخواهند گرفت که مایه تمسخر روحانیت و دین گریزی بیشتر می‌شوند. 🔹اگر روحانی فیزیکدانی درس فیزیک بگوید و در کارش موفق باشد کسی احساس نگرانی نخواهد کرد اما اگر برای اهداف ایدئولوژیک ده‌ها هزار روحانی را وارد مدارس کنیم قطعا نتیجه معکوس خواهیم گرفت چنان که در چهل سال اخیر نتیجه این همه آموزش‌های پرحجم دینی و عقیدتی کاملا منفی بوده است. مشکل ملت با دین نیست زیرا همین آموزش دینی را در عهد پهلوی کسانی مانند دکتر بهشتی و دکتر باهنر و دکتر گلزاده غفوری و سیدرضا برقعی تالیف می‌کردند و به قاعده و درست و متناسب حال و سطح دانش آموزان می نوشتند و نفرت ایجاد نمی‌کرد. اما تالیف کنندگان کتاب‌های درسی بعد از انقلاب انتظار دارند در هر کتاب دینی هر پایه تحصیلی تمام مطالبی که برای مسلمان و شیعه کردن یک کافر حربی لازم است به او گفته شود باید در مغز دانش‌آموز مته شود و همین است که دانش آموز احساس می کند این برهان علیت و نظم و فطرت و ... هر سال روی مخش راه می‌رود. نگذارید احساس کند غیر از آن متون، روحانی‌ای در مدرسه هست که هر ساعت روی مخش راه می‌رود و دائما برای او نصیحت دارد. از این واضح‌تر؟!@feghheumanism
⚡️تبیین اجمالی استراتژی فقهی تولید و صنعت/دوگانه بخش خصوصی یا بخش دولتی؟! معیوب است! 👌عمده کارشناسان اقتصاد در معایبِ تصدی بخش دولتی و مدح بخش خصوصی بحث کرده اند. درباره این دوگانه غلط نکاتی را مطرح می کنم: 👌اول اینکه: به دلیل عدم رعایتِ شاخصه های مهمی مانند "مناسب بودن فاصله محیط کار با خانه کارگر"، " اولویت مشاغل غیر استخدامی بر مشاغل استخدامی"، " مجموعه استاندارهای غذای طیب"، " کاهش ساعت کار به یک چهارم ساعات روزانه" و... الگوی بخش خصوصی و الگوی بخش دولتی بر ضد روابط انسانی صحیح عمل می کنند و الگوئی مناسب برای کسب و کار جمهوری اسلامی محسوب نمی شوند. (رجوع شود به شاخصه های فقهی کسب و کار در مقایسه با شاخصه های سازمان جهانی کار) 👌دوم آنکه: به دلیل "غیر قابل اغماض" بودن چالش برای روابط انسانی، الگوی تولید مناسب برای جمهوری اسلامی، الگوی تولید غیر متمرکز و محله ای و خانگی است. در الگوی تولید غیر متمرکز -که در بخش کشاورزی، غذا و سایر صنایع قابلیت تحقق دارد- کیفیت بیشتر، قیمت ارزانتر و حفظ محیط زیست؛ بهتر تأمين مي شود (رجوع شود به استراتژی فقهی صنعت و تولید) 👌سوم اینکه: پیشران اصلی برای گسترش کسب و کارهای خانگی را بازخوانی آموزشهای فقهی مرتبط با کسب و کار و راه اندازی بازارهای موقت می دانیم. از نظر ما حکومت ها باید هزینه های تجارت، را با ساخت بازارهای موقت صفر کنند و با این اقدام میل به تجارت را عمومی نمایند. (رجوع شود به الگوی فقهی تجارت و بازار) 👌چهارم آنکه: به بخش های اقتصادی صدا و سیما توصیه می کنم؛ که بر اساس شاخصه های فقهی کسب و کار از مدیران دولتی و صاحبان بخش خصوصی پرسشگری و مطالبه گری نمایند. طراحی سوال بر اساس شاخصه های فقهی کسب و کار، یکی از زیرساخت های ایجاد زیست بوم خانگی و محله ای و غیر متمرکز است. حجت الاسلام علی کشوری- تبیین استراتژی فقهی صنعت و تولید - در جمع برخی از طلاب مدرسه هدایت - پنج شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - قم مبارک ⚡️لینک خبر: http://nro-di.blog.ir/1399/11/16 @olgou4
🏴 إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی به ملکوت اعلی پیوست ■ مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی پس از حدود یک قرن عمر با برکت دار فانی را وداع گفتند. ■ به گزارش خبرگزاری حوزه، روح بلند مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ساعاتی قبل به ملکوت اعلی پیوست. ■معظم له چند روز قبل جهت معاینات پزشکی به بیمارستان آیت الله گلپایگانی قم مراجعه کرده بودند. ‌ ■ این مرجع عالیقدر سال ها به تدریس و تحقیق در حوزه مقدسه قم اشتغال داشتند و تربیت صدها محقق و تالیف دهها اثر فاخر علمی از برکات ایشان است. ■ عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای نگهبان و دبیری آن با حکم امام خمینی، از جمله فعالیت های سیاسی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی بوده است. @feghheumanism
هدایت شده از سیدنقی موسوی
📌 سخنرانی حجت الاسلام دکتر سیدنقی موسوی، مدیر کارگروه تعلیم و تربیت در پیش نشست همایش انقلاب اسلامی در افق آینده 🖌با موضوع : دلالتهای تربیتی گفتمان انقلاب اسلامی 🖌اهم موضوعات مطرح شده در سخنرانی: 💎الف) نسبت انقلاب و تربیت - نسبت سیاست/قدرت و تربیت - نسبت فلسفه سیاسی و فلسفه تربیتی و ... 💎💎ب) دلالتهای تربیتی گفتمان انقلاب اسلامی - انقلاب اسلامی به مثابه یک گفتمان نه یک رویداد و یا فروکاستِ به جمهوری اسلامی - دال مرکزی گفتمان انقلاب اسلامی - دلالتهای تربیتی .. 💎💎💎ج) برخی از ابرچالشهای آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در تناظر با گفتمان تربیت انقلابی - خلاءها و نیازهای تئوریک نظام تربیت رسمی، تحولات سریع جهانی در عرصه اندیشه و سبک زندگی، افول جایگاه و مرجعیت معلم و مدرسه، اشکالات ساختاری و فرایندی در حکمرانی تربیتی، تعارض منافع در پهنه ستادی و صفی آموزش و پرورش، کثرت نهادهای تصمیم‌گیرو تعارض و تزاحم تصمیمات، تمرکزگرایی و استنانداردگرایی در مدیریت کلان آموزش و پرورش، ضعف نظام بازخورد و اصلاح در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، ضعف در آینده پژوهی، آینده نگری و آینده نگاری تربیتی، - حاکمیت شاخص‌های ارزیابی جهانی،و نفوذ اسناد بین المللی تربیتی و ضعف در دیپلماسی تربیتی، نگاه مسموم درجه دو و مصرفی به آموزش و پرورش توسعه نامتوازن و ضد عدالت مدارس غیردولتی، رسوخ نگاه کالایی به دانش و تربیت، ⏱ زمان: دوشنبه، 11 بهمن ماه، ساعت 14:30 تا 17:30. مکان: قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
📖 بخشی ازکتاب "سرزمین موعود" نوشته باراک اوباما: *۱۷ سالم بود که تصویر مردی با چشمانی نافذ به مانند پیامبر در تلویزیون های دنیا منتشر شد.نام او خمینی بود،* *من سی سال پس از او رئیس جمهور شدم اما فهمیدم مهم ترین چالش های دوره ریاستم بر قدرتمندترین کشور دنیا ریشه در انقلاب او دارد...*
اصل سی و ششم – سلطنت مشروطه ایران در شخص اعلیحضرت شاهنشاهی السلطان محمدعلی شاه قاجار ادام الله سلطنته و اعقاب ایشان نسلا بعد نسل برقرار خواهد بود. اصل سی و هفتم – ولایت عهد در صورت تعدد اولاد به پسر اکبر پادشاه که مادرش ایرانی الاصل و شاهزاده باشد میرسد و درصورتیکه برای پادشاه اولاد ذکور نباشد اکبر خاندان سلطنت با رعایت الاقرب فالاقرب به رتبه ولایت عهد نایل می‌شود و هرگاه در صورت مفروضه فوق اولاد ذکوری برای پادشاه به وجود آید حقاً ولایتعهد به او خواهد رسید. اصل سی و هشتم- در موقع انتقال سلطنت ولیعهد وقتی می‌تواند شخصا امور سلطنت را متصدی شود که سن او به هیجده سال بالغ باشد چنان چه به این سن نرسیده باشد با تصویب هیات مجتمعه مجلس شورای ملی و مجلس سنا نایب السلطنه‌ای برای او انتخاب خواهد شد تا هیجده سالگی را بالغ شود. @feghheumanism متمم قانون اساسی مشروطه . حال بگو انقلاب چه کرد ؟ وجدان وانصاف
جایگاه ریاضیات در نظام آموزشی حوزه های علمیه: http://mabahes.bahjat.ir/13118/
✅پرسش کلیدی درباره ورود زنان به ورزشگاه بعد از سالها کشمکش بالاخره خانم ها در ورزشگاه حاضر شدند. این در حالی بود که در آستانه برگزاری این مسابقه برخی از علما مخالفت خود را با چنین تصمیمی اعلام کردند. نفیا و اثباتا نظری ندارم. چه بسا به جهت اجتماعی خوشحالم که مسیر حضور در ورزشگاه برای خانم ها باز شده است. اما آیا شبهه شرعی آن حل شده است؟ سوال اینست که در چه فرآیندی این تصمیم اتخاذ شده است؟ چه شد؟ چه اتفاقی افتاد؟ کدام مساله شرعی در سالهای گذشته مانع بود و چطور و در چه مکانیزمی رفع شد؟ چرا زودتر انجام نشد؟ آیا فشار نهادهای بین المللی موثر بوده است یا موانع حضور به نحو فنی برطرف شده است یا چه؟ شفافیت در این حوزه اساسا ضرورت دارد یا خیر؟ الان مردم سوال نمی کنند که چرا این تصمیم پیشتر اتخاذ نشد که هزینه های آن کاهش پیدا کند؟ واقعیت این است که پرسش ها مختصری جدی تر و عمیق تر از موارد فوق است. مرور کنیم. اگر مساله به این سادگی قابل تعیین تکلیف است چرا بقیه مسائل مشابه ومورد اختلاف تعیین تکلیف نمی شود؟ مثلا جزئیات حجاب. یا موسیقی. بالاخره نسبت جمهوری اسلامی با مسائل جدید حوزه موسیقی و لوازمش به چه نحوی است؟ برخی موضوعات اقتصادی مثل فروش اوراق قرضه خارجی حکمش چیست؟ تکلیف ماهیت پول و وضعیت نهایی بهره و ربا در نظام بانکداری به چه صورت است؟ به این فهرست دهها مورد دیگر می شود اضافه کرد. اما صورت مساله چیست؟ واقعیت اینست که این ابهامات را می توان اجرایی یا از حیث قانون گذاری و غیره توضیح داد. اما مساله یک گام فراتر است. سوال اصلی اینست که جمهوری اسلامی در حوزه اجتهاد متناسب با زمان و مکان برمبنای فقه مشهور شیعه چه عملکردی داشته است؟ بحث سر اینست که تکلیف شرعی پدیده های مدرنی که ظاهرا نسبتی با دین ندارند و یا موضوعاتی که هر روز تغییر می کنند، چه می شود؟ مسائلی که باور مردم نسبت بدان تغییر کرده است و با معروفی که امروز به هر دلیل منکر شده و منکری که معروف شده است چه برخوردی باید کرد؟ امروز سیره عقلا که در اصول فقهی ما پذیرفته شده است، در موضوعات جدید و محتوای مدرن چه کارکردی دارد و چه جهتی ساخته است؟ تردیدی نیست که امروزه به جهت سرعت تغییر در حوزه های مختلف فنی و نهادی و پدیده های مدرن، ضرورت اجتهاد پویا و بهنگام بیش از گذشته احساس می شود. با این توضیح سوال اساسی اینست که کدام نهاد در جمهوری اسلامی به این موضوع توجه دارد؟ اصل دوم قانون اساسی بر "اجتهاد مستمر" تاکید کرده است. متولی این بخش در نظام اسلامی کدام نهاد است؟ کدام فرد یا گروه است؟ از چه کسی باید مطالبه کرد یا توضیح خواست؟ آیا مسائل با تغییر رئیس جمهور باید حل و فصل شود؟ طبیعی است که اینطور نبوده است که طی این سالها به این موضوع بی توجه باشیم؛ اما مساله اینست که عمدتا اجتهاد پویا منحصر شده است به ضرورت های حکمرانی و گره های قانونی یا اجرایی. این مسیر ممکن است تلقی را ایجاد کند که فشار برخی نهادهای داخلی و خارجی باعث تغییر رویه ها شده است نه اجتهاد پویا. مساله اینست که اگر این گره های ساختاری و بن بست اجرایی شکل نمی گرفت، آیا بازهم تغییرات اجتماعی رامی پذیرفتیم؟ یکی از شاخص های مهم در ارزیابی گزاره های دینی، کارامدی است. بی اعتنایی به اجتهاد بروز، باعث شده است گناه نارکارآمدی امروز بر دوش اسلام قرار بگیرد. این درحالی است که انقلاب اسلامی و حوزه های علمیه ما همواره مقابل جمود و تحجر ایستادگی کردند. با این همه کجا و کدام نهاد به این موضوع بااهمیت فکر می کند؟ به تعبیر شهید مطهری اگر اسلام و روحانیت به نیازهای بروز مردم فکر نکنند، مردم سمت "قبله های نوظهور" می چرخند. (بحثی در باره مرجعیت و روحانیت، ص197) سوال ایسنت که این مسایل مستحدثه حکومتی را کجا تعیین تکلیف می کند؟ این جنبه عینی فقه کجاست؟ امروز جای اجتهاد پویا را حکم حکومتی گرفته است. آیا این روش درست است؟ امروز حیات جمعی مردم نیازمند حضور دین سرصحنه است. حضرت امام خطاب به فقهای شورای نگهبان فرمود:باید تمام سعی خودتان را بنمایید که خدای ناکرده اسلام در پیچ و خمهای اقتصادی، نظامی، اجتماعی و سیاسی، متهم به عدم قدرت اداره جهان نگردد.صحیفه نور، ج21، ص218 در منشور برادری دهها مورد و مصداق از جمله مباحث مربوط به محیط زیست و مالکیت و غیره را لیست می کنند و توضیح می دهند که فقهای ما باید برای این حوزه در چارچوب اجتهاد پویا فکری کنند. سوال اصلی اینست که این مهم امروز کجا انجام می شود؟ اساسا ارتباط ساختاری فقها و حوزه های علمیه با حکومت به چه نحوی است؟ بیم آن وجود دارد که این قاعده مترقی جمهوری اسلامی در زمان خودش اتخاد نشود و اصلاح و تغییر قوانین در شرایط گره های اجرایی و ساختاری، عقب نشینی برداشت شود. @mahdian_mohsen @feghheumanism
مالک بن‌نبی، فیلسوف تمدن: فساد انقلاب‌ها نتیجه «نیمه‌انسان‌ها» است. «نیمه انسان» کسی است که در حق‌طلبی خود بسیار اصرار دارد اما به حداقل وظایف خود عمل نمی‌کند. @feghheumanism
جهاد تبیین 🔻این‌روزها بحث از است. خیلی‌ها جهاد تبیین را در ارائه آمار و ارقام برخی پیشرفت‌ها می‌دانند و برای پوشاندن ضعف‌ها و مشکلات می‌خواهند از رسانه‌درمانی استفاده کنند. 🔹به نظر می‌رسد بی اثرترین محتوای رسانه های داخلی این روزها، اخباری است که در آن از حجم جاده‌سازی، پُل سازی، سدسازی، تأسیسات آبرسانی و برق رسانی و ... بعد از انقلاب خبر می دهند. اینکه بعد از انقلاب57، چقدر جاده و اتوبان ساخته شده، چقدر پل و سد ساخته شده، چقدر پیشرفت پزشکی و علمی و هسته ای و نانو و ... صورت گرفته، مهم است و قابل مستندسازی؛ اما طرح اینها کمکی به افزایش رضایت عمومی نمی کند و گرهی از ابهامات ذهنی و سؤالات افکار عمومی باز نمی کند. 🔹متأسفانه فهم عموم رسانه ها این است که با نشر پیشرفت ها در عرصه های صنعتی و صنایع مختلف میتوان احساس رضایت مردم را بالا برد. در واقع اینگونه نیست. 🔸اما شاخص های اصلی چه هستند؟ شاخص‌های اصلی همان شعارهایی هستند که در بیان رهبران انقلاب اعم از حضرت امام خمینی(ره) و شهیدان بهشتی و مطهری و مرحوم طالقانی و آیت الله خامنه ای پیش از انقلاب و بعدانقلاب بارها تکرار شده است و مردم نیز در شعارهای خود در تجمعات گوناگون سر می دادند، روی پلاکارد می نوشتند و به درد و دیوار می چسباندند. 🔹آزادی، عدالت، استقلال، جمهوریت، اجرای اسلام، مبارزه با فقر و ریشه کنی آن، مبارزه با تبعیض، مبارزه با فساد، ساده زیستی مسئولین و مدیران، استکبارستیزی و ... . 🔸اینها شاخص های اصلی بررسی پیشرفت انقلاب است. با بررسی وضعیت هر کدام از این شاخص ها معلوم می شود که آیا رو به جلو بوده ایم یا عقب مانده ایم و اینکه چه باید کرد. وگرنه سخن گفتن از میزان جاده سازی و پل سازی و صنایع مختلف تأثیری در افزایش رضایت مردم ندارد کما اینکه برخی کشورها بدون اینکه انقلاب کنند و راه ما را بیایند به خیلی از این پیشرفت ها و بلکه بیشتر هم رسیده اند و البته برخی کشورها هم از ما خیلی عقب ترند. 🔹به نظرم وظیفه نخبگان است که وضعیت هر کدام از شاخص های اصلی را بررسی کنند و موانع تحقق هر کدام را برشمرند تا بدانیم کجا ایستاده ایم. بطور مثال آیا در بحث آزادی و آزادی خواهی و اجازه دادن به افکار مختلف برای ارائه خود و آزاداندیشی و مناظره بین مکاتب و نظرات مختلف پیش رفته ایم؟ آیا در آزادی انتقاد از مسئولین نظام، از دستگاه های مختلف پیش رفته ایم؟ چند درصد جلو رفته ایم؟ موانع چه هستند؟ 🔸در بحث جمهوریت و انتخاب مردم پیش رفته ایم یا هنوز جمهوریت را در رأی مردم به انتخاب مجلس خبرگان با حداقل کاندیداها، ریاست جمهوری، مجلس، شورای شهر می دانیم؟ امروز کیفیت انتخاب مردم رشد کرده یا خیر؟ مکانیزم رد و تأییدصلاحیت ها رشد کرده یا خیر؟ 🔹در بحث عدالت؛ پیش از انقلاب عمده منابع ثروت دست یک اقلیت زیر یک درصد بود. اگرچه توزیع این منابع بعد از انقلاب و توزیع امکانات و خدمات رسانی بسیار بیشتر از قبل است و اساساً با قبل از انقلاب، قابل قیاس نیست اما آیا امروز عدالت برقرار شده؟ امروز جامعه اسلامی، طبقه طبقه است یا همگن و منسجم و همدل؟ داود مدرسیان @feghheumanism
📑 «فقه، حکومت و انقلاب اسلامی» 🔆بسته ویژه «شبکه اجتهاد» به مناسبت سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران 🔰 یادداشت🔻 ✍️ حوزه علمیه، انقلاب اسلامی و تمدن سازی جهانی/ احمد واعظی: https://b2n.ir/d34756 ✍️ گسترش و پویایی فقه پس از انقلاب اسلامی/ سیدکاظم سیدباقری: https://b2n.ir/w29121 ✍️ گزارشی توصیفی از تحولات و تطورات رابطه فقه و انقلاب/ سیدمحمد مهدی رفیع پور: https://b2n.ir/b09181 ✍️ راهکارهای اصدار فقهی انقلاب اسلامی/ احمد رهدار: https://b2n.ir/d83110 ✍️ انقلاب اسلامی پنجره‌ای رو به فهم‌های جدید فقهی/ مهدی خدایی: https://b2n.ir/r63704 ✍️ امام خمینی بر مبنای فقه انقلاب کرد نه فلسفه/ مهدی نصیری: https://b2n.ir/k25843 ✍️ توسعه فقه پس از انقلاب اسلامی؛ ارزیابی بایسته‌ها و نقشه راه/ سید حمید جزایری: https://b2n.ir/w40300 ✍️ جریان‌های مدافع حقوق زنان در چهار دهه انقلاب اسلامی/ ابراهیم شفیعی‌ سروستانی: https://b2n.ir/r68608 ✍️ نقش «فقه» درشکل‌گیری و تداوم انقلاب اسلامی/ عباسعلی مشکانی سبزواری: https://b2n.ir/a54626 ✍️ اجتهاد، انقلاب اسلامی و تمایزآفرینی در الگوی فقه سیاسی شیعه/ بهمن دهستانی: https://b2n.ir/u46267 ✍️ چگونه حاج‌آقا روح‌الله، امام شد؟/ مصطفی دُرّی: https://b2n.ir/t58084 ✍️ «انقلابِ نسبت» حوزه و حکومت/ مصطفی قناعتگر: https://b2n.ir/g40055 ✍️ علمای مشهد منادیان انقلاب و نهضت امام خمینی (ره)/ محمد جوهری: https://b2n.ir/y52563 ✍️ کافیِ مبارز به روایت اسناد/ رسول جعفریان: https://b2n.ir/m53853 🔰 گزارش‌🔻 🖇 «انقلابی که منحرف نشد»؛ نگاهی به «ویژگی‌های انقلاب اسلامی و تفاوت آن با دیگر انقلاب‌ها»: https://b2n.ir/m03106 🖇 جریان‌های سیاسی حوزه علمیه و «انقلاب ۵۷» ایران: https://b2n.ir/h76471 🖇 مقاله‌ امام موسی صدر در روزنامه لوموند فرانسه درباره انقلاب اسلامی ایران/ https://b2n.ir/w70984 🖇 این سه رهبر جوان انقلابی اگر نبودند انقلاب پیروز نمی‌شد/ محمد واعظ‌ زاده خراسانی: https://b2n.ir/z55977 🖇 روایت شنیده نشده و مهم استاد خسروشاهی از نظر امام راجع به ترور فرح پهلوی و بنی‌صدر: https://b2n.ir/f41648 📝 مبانی فقهی انقلاب اسلامی/ سید جواد ورعی: https://b2n.ir/z16966 📝 شش بحرانی که حکومت‌ها با آن مواجه هستند/ مسعود معینی پور: https://b2n.ir/m40481 📝 چرا روحانیون در تحقق اهداف انقلاب ناموفق بودند؟/ رضا عیسی‌نیا: https://b2n.ir/k51903 📝 مواجهه انقلاب اسلامی با دیوان‌سالاری/ داود مهدوی زادگان: https://b2n.ir/r92745 📝 نگاهی به ابعاد و انواع تحولات فقه پس از انقلاب/ علی‌اکبر رشاد: https://b2n.ir/d34874 📝 تحول جایگاه جرم سیاسی در نظام حقوقی ایران بعد از انقلاب اسلامی/ علی محمدی جورکویه: https://b2n.ir/h55462 📝 انقلاب اسلامی، نظام حقوقی اسلام را احیا کرد/ محمود حکمت‌نیا: https://b2n.ir/y10087 📝 انقلاب، تعداد جمعیت شیعیان دنیا را بالا برد/ سیدمجتبی نورمفیدی: https://b2n.ir/d40976 📝حوزه‌ انقلابی و صدور فرهنگ انقلاب اسلامی/ اسماعیل نباتیان: https://b2n.ir/y60936 📝 اگر حیات امام ادامه داشت، شاهد تحول بنیادین در مسائل فقهی بودیم/ سیدمحسن حسینی فقیه: https://b2n.ir/y76568 📝 مقایسه مواضع امام خمینی و مراجع حوزه قم در قبال انقلاب اسلامی/ حسین ارجینی : https://b2n.ir/n08555 🔰 گفتگو🔻 ✳️ گفتمان انقلاب اسلامی و بررسی مدلولات تئوریک آن/ عبدالوهاب فراتی: https://b2n.ir/r68880 ✳️ در جریان انقلاب، هیچ حزب سیاسی از آن حمایت نکرد/ محمدرضا شریعتمدار جزائری: https://b2n.ir/n07323 ✳️ مشارکت مدنی رکن اصلی و بقا دهنده انقلاب اسلامی/ علیرضا پیروزمند: https://b2n.ir/g94581 ✳️ چرا الان بی‌تفاوت‌ها و ضد انقلاب‌های دیروز در حوزه جان گرفته‌اند؟/ سید جواد ورعی: https://b2n.ir/h88756 ✳️ بازخوانی نسبت حوزه و روحانیت با انقلاب و نظام اسلامی/ محمدهادی مفتح: https://b2n.ir/h36059 ✳️ سیر تحول و پیشرفت «حقوق جزا» در بستر انقلاب/ غلامرضا پیوندی: https://b2n.ir/b17949 ✳️ چگونگی پیوند دین و مردم در اندیشه امام(ره)/ شریف لک زایی: https://b2n.ir/y44400 ✳️ متحجرین آیت‌الله خامنه‌ای را قبول نداشتند چون او در فقه اجتماعی قوی بود/ حیدر رحیم‌پور ازغدی: https://b2n.ir/d44552 🔰 کتاب و مقالات🔻 📚مواجهه مراجع نسل بعد از آیت‌الله بروجردی با انقلاب اسلامی ایران: https://b2n.ir/w64851 📚نقدی گذرا بر کتاب «فقیهان و انقلاب ایران»: https://b2n.ir/g02361 📚مجموعه مقالات فقه سیاسی و انقلاب اسلامی: https://b2n.ir/u19143 📚 13 کتاب، پیرامون «فقه و انقلاب»: https://b2n.ir/e05942 📸 روحانیت مشهد در تب و تاب انقلاب؛ تصاویری که تاکنون ندیده‌اید: https://b2n.ir/p59863 🆔 @ijtihad @feghheumanism
حوزه علمیه و مسئله «جهاد تبیین» حوزه علمیه که به اذعان برخی از نخبگان دانشگاهی پیشرفت‌های چشم‌گیری بعد از انقلاب اسلامی داشته است، در مسئله «تبیین» دشواری‌ها و چالش‌هایی دارد که باید نسبت به آن تفطن داشت: ۱. آنچه مقام معظم رهبری در مورد جهاد تبیین فرموده‌اند و بر فوری بودن و حتمی بودن چنین فریضه‌ای تأکید کرده‌اند، نیاز به فکر فوری و اقدام فوری دارد. فوریت در واکنش‌های نظری و عملی حوزه و حوزویان فاقد پشتوانه‌های اجرایی است. به بیان دیگر، جهاد تبیین در مرحله تشخیص و در مرحله عملیات نیاز به چابکی دارد در حالی که وابستگی نهادهای حوزه در حرکت‌های علمی معطل به اجازه‌های رسمی و دولتی (در آیین‌نامه‌های وزارت علوم) است. نکته دومی که سرعت حوزه علمیه را در مواجهه با مسئله‌های دفعی و فوری بسیار کند می‌کند نظام بوروکراسی در درون حوزه و تبدیل شدن برخی از نهادهای حوزوی به اداره است. اداره شدن حوزه و حاکم شدن فضای کارمندی و کارشناسی بر فضاهای فرهنگی حوزه، انعطاف و حرکت‌های جهادی را به صورت جد با وقفه مواجهه کرده و امکان عملیات بهنگام را از ما ستانده است. نمونۀ این وقفۀ دو ساله را ما در مورد گروه عدالت اجتماعی (به عنوان اولین گروه علمی و رسمی در ایران در باره عدالت اجتماعی) در پژوهشگاه دیده‌ایم که معلق به فرایندها و تغییرات دولت بوده است و عملا حرکت‌های بموقع فضلا و محققان جوان در مهم‌ترین موضوع ایران معاصر را به محاق برده است. ۲. تشخیص مسئله‌ها و ورود به مسئله‌های متراکم اجتماعی و پاسخ به شبهات نوپدید و فزاینده در عرصه‌های مختلف فکری و فرهنگی، به «نرم‌افزار سرعت» نیاز دارد. نرم‌افزار سرعت که بتواند مسئله را به‌موقع تشخیص دهد، به موقع تحلیل کند، و به موقع اقدام نماید. حوزه علمیه و صد البته دانشگاه‌های کشور و نظام آموزشی و تربیتی ما فاقد چنین نرم‌افزاری است و چون ما فاقد چنین نرم‌افزاری هستیم بالطبع نسل نخبگانی ما نیز مهارت‌های سرعت درعمل را ندارند. چالش کرونا به خوبی این ضعف را در میان نخبگان حوزه و دانشگاه به رخ کشید و معلوم کرد که نهادهای علمی آمادگی‌های لازم برای مواجهه با چالش‌های دفعی را ندارد. ۳. بخشی از مسائل فکری و فرهنگی و دینی و اخلاقی مخصوصا در ایران امروز، حاصل تکنولوژی جنگ روانی است. نیروهای فاضل جهادی هنوز جنس جنگ روانی و فرایند مواجهه با آن را نمی‌شناسد و در این باره آموزش‌های لازم  را هم نمی‌بینند. البته در این باره، جو اخلاقی و فضای احتیاطات شرعی گاه موجب می‌شود که طلبه‌ها و فضلا در صحنه درگیری با جنگ روانی دشمن احساس غبن معنوی کنند و گاه به کلی بی‌خیال معرکه بشوند. ۴.  به رغم اینکه فراوان هستند در میان حوزویانی که تجربه‌های بین‌المللی دارند و از دانش‌های روز جهانی نیز برخوردارند، و به رغم وجود معاونت بین‌الملل در حوزه علمیه، لیکن هنوز حوزه علمیه در راستای تبیین اهداف انقلابی و حتی اهداف الهیاتی و دینی خود نمی‌تواند از ظرفیت‌های دنیای اسلام و جهان امروز استفاده بکند. بخشی از امر تبیین در ایران نیازمند به زبان و ادبیات در خارج از ایران و نخبگان غیر ایرانی است، در حالی که این ظرفیت نیز در میان ما مغفول مانده و به رغم زمینه‌های موجود از آن استفاده نمی‌شود.  @Habibollah_Babai @feghheumanism
📣 سلسله نشست های منشور پژوهی: 📌نشست هم اندیشی طلاب و روحانیون با عنوان: «چند قدم جلوتر...» بازاندیشی «رسالت حوزه و روحانیت در گام دوم انقلاب» بر مبنای «منشور روحانیت» 🎙با حضور حجج اسلام: شیخ علی فرحانی / دکتر یحیی جهانگیری / دکتر حیدر همتی ⏰ زمان: سه شنبه ۳اسفندماه 🕌 مکان: حسینیه جماران علاقه‌مندان جهت حضور می‌توانند با شناسه @emamschooladmin در پیام‌رسان ایتا تماس حاصل فرمایند. •┈•✾•🍀🌺🍀 @feghheumanism•✾•┈• 📝 کانال مدرسه فکری امام 🆔 @emamschool
هدایت شده از فقه نظام ساز
🔴 دکتر همتی مطرح کرد: تبیین شاخصه‌های فقیه نظام‌ساز در آخرین پیام امام(ره) به حوزه‌های علمیه 🔰 به اعتقاد دکتر همتی فهم زمان و مکان در اجتهاد، فهم موضوع انضمامی همراه با روابط ونسبت‌ها، فهم حیله‌ها و تزویرهای نظام‌های سیاسی و اجتماعی از جمله ویژگی‌های فقیه نظام‌ساز در اندیشه امام خمینی(ره) است. 🌀 حجت‌الاسلام دکتر حیدر همتی، پژوهشگر فقه نظام در یادداشتی که برای ایکنا ارسال کرده به بررسی شاخصه‌های فقیه نظام‌ساز در منشور روحانیت پرداخته است. در ادامه متن یادداشت از نظر می‌گذرد؛ (لینک خبر) https://iqna.ir/fa/news/3792249 💢 کانال فقه نظام ساز https://eitaa.com/feghheumanism‌
تعبیری که حضرت امام در منشور دارند مقدس مآب ها و به نوعی لفظ احمق را به کار می‌برند. کالبد شکافی معرفتی این واژه در نسبت با کسانی که متکفل نهاد دین هستند به خاطر قدرت، رمزآلود بودن و قداست بودن تاریخی بودن و صامت بودن متن دین است وقتی اینها در کنار هم قرار می‌گیرند چنانچه عقلانیت در آن وجود نداشته باشد یک عنصر جمود و تحجر مخرب خواهد شد، زیرا می‌تواند تاریخ را تخریب کند و به نام دین زمین را ویران کند همچنان که شاهد این قضیه مدل مواجهه و رفتار امام حسین (ع) در خطبه منی است که در آنجا هم امام (ع) سخنان تند و تیزی را خطاب به علمای دین بیان می‌کنند. https://hawzahnews.com/xbBHH @feghheumanism