eitaa logo
فقه نظام ساز
609 دنبال‌کننده
758 عکس
28 ویدیو
83 فایل
ارتباط با ادمین @fnhuman
مشاهده در ایتا
دانلود
جهاد تبیین 🔻این‌روزها بحث از است. خیلی‌ها جهاد تبیین را در ارائه آمار و ارقام برخی پیشرفت‌ها می‌دانند و برای پوشاندن ضعف‌ها و مشکلات می‌خواهند از رسانه‌درمانی استفاده کنند. 🔹به نظر می‌رسد بی اثرترین محتوای رسانه های داخلی این روزها، اخباری است که در آن از حجم جاده‌سازی، پُل سازی، سدسازی، تأسیسات آبرسانی و برق رسانی و ... بعد از انقلاب خبر می دهند. اینکه بعد از انقلاب57، چقدر جاده و اتوبان ساخته شده، چقدر پل و سد ساخته شده، چقدر پیشرفت پزشکی و علمی و هسته ای و نانو و ... صورت گرفته، مهم است و قابل مستندسازی؛ اما طرح اینها کمکی به افزایش رضایت عمومی نمی کند و گرهی از ابهامات ذهنی و سؤالات افکار عمومی باز نمی کند. 🔹متأسفانه فهم عموم رسانه ها این است که با نشر پیشرفت ها در عرصه های صنعتی و صنایع مختلف میتوان احساس رضایت مردم را بالا برد. در واقع اینگونه نیست. 🔸اما شاخص های اصلی چه هستند؟ شاخص‌های اصلی همان شعارهایی هستند که در بیان رهبران انقلاب اعم از حضرت امام خمینی(ره) و شهیدان بهشتی و مطهری و مرحوم طالقانی و آیت الله خامنه ای پیش از انقلاب و بعدانقلاب بارها تکرار شده است و مردم نیز در شعارهای خود در تجمعات گوناگون سر می دادند، روی پلاکارد می نوشتند و به درد و دیوار می چسباندند. 🔹آزادی، عدالت، استقلال، جمهوریت، اجرای اسلام، مبارزه با فقر و ریشه کنی آن، مبارزه با تبعیض، مبارزه با فساد، ساده زیستی مسئولین و مدیران، استکبارستیزی و ... . 🔸اینها شاخص های اصلی بررسی پیشرفت انقلاب است. با بررسی وضعیت هر کدام از این شاخص ها معلوم می شود که آیا رو به جلو بوده ایم یا عقب مانده ایم و اینکه چه باید کرد. وگرنه سخن گفتن از میزان جاده سازی و پل سازی و صنایع مختلف تأثیری در افزایش رضایت مردم ندارد کما اینکه برخی کشورها بدون اینکه انقلاب کنند و راه ما را بیایند به خیلی از این پیشرفت ها و بلکه بیشتر هم رسیده اند و البته برخی کشورها هم از ما خیلی عقب ترند. 🔹به نظرم وظیفه نخبگان است که وضعیت هر کدام از شاخص های اصلی را بررسی کنند و موانع تحقق هر کدام را برشمرند تا بدانیم کجا ایستاده ایم. بطور مثال آیا در بحث آزادی و آزادی خواهی و اجازه دادن به افکار مختلف برای ارائه خود و آزاداندیشی و مناظره بین مکاتب و نظرات مختلف پیش رفته ایم؟ آیا در آزادی انتقاد از مسئولین نظام، از دستگاه های مختلف پیش رفته ایم؟ چند درصد جلو رفته ایم؟ موانع چه هستند؟ 🔸در بحث جمهوریت و انتخاب مردم پیش رفته ایم یا هنوز جمهوریت را در رأی مردم به انتخاب مجلس خبرگان با حداقل کاندیداها، ریاست جمهوری، مجلس، شورای شهر می دانیم؟ امروز کیفیت انتخاب مردم رشد کرده یا خیر؟ مکانیزم رد و تأییدصلاحیت ها رشد کرده یا خیر؟ 🔹در بحث عدالت؛ پیش از انقلاب عمده منابع ثروت دست یک اقلیت زیر یک درصد بود. اگرچه توزیع این منابع بعد از انقلاب و توزیع امکانات و خدمات رسانی بسیار بیشتر از قبل است و اساساً با قبل از انقلاب، قابل قیاس نیست اما آیا امروز عدالت برقرار شده؟ امروز جامعه اسلامی، طبقه طبقه است یا همگن و منسجم و همدل؟ داود مدرسیان @feghheumanism
📑 «فقه، حکومت و انقلاب اسلامی» 🔆بسته ویژه «شبکه اجتهاد» به مناسبت سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران 🔰 یادداشت🔻 ✍️ حوزه علمیه، انقلاب اسلامی و تمدن سازی جهانی/ احمد واعظی: https://b2n.ir/d34756 ✍️ گسترش و پویایی فقه پس از انقلاب اسلامی/ سیدکاظم سیدباقری: https://b2n.ir/w29121 ✍️ گزارشی توصیفی از تحولات و تطورات رابطه فقه و انقلاب/ سیدمحمد مهدی رفیع پور: https://b2n.ir/b09181 ✍️ راهکارهای اصدار فقهی انقلاب اسلامی/ احمد رهدار: https://b2n.ir/d83110 ✍️ انقلاب اسلامی پنجره‌ای رو به فهم‌های جدید فقهی/ مهدی خدایی: https://b2n.ir/r63704 ✍️ امام خمینی بر مبنای فقه انقلاب کرد نه فلسفه/ مهدی نصیری: https://b2n.ir/k25843 ✍️ توسعه فقه پس از انقلاب اسلامی؛ ارزیابی بایسته‌ها و نقشه راه/ سید حمید جزایری: https://b2n.ir/w40300 ✍️ جریان‌های مدافع حقوق زنان در چهار دهه انقلاب اسلامی/ ابراهیم شفیعی‌ سروستانی: https://b2n.ir/r68608 ✍️ نقش «فقه» درشکل‌گیری و تداوم انقلاب اسلامی/ عباسعلی مشکانی سبزواری: https://b2n.ir/a54626 ✍️ اجتهاد، انقلاب اسلامی و تمایزآفرینی در الگوی فقه سیاسی شیعه/ بهمن دهستانی: https://b2n.ir/u46267 ✍️ چگونه حاج‌آقا روح‌الله، امام شد؟/ مصطفی دُرّی: https://b2n.ir/t58084 ✍️ «انقلابِ نسبت» حوزه و حکومت/ مصطفی قناعتگر: https://b2n.ir/g40055 ✍️ علمای مشهد منادیان انقلاب و نهضت امام خمینی (ره)/ محمد جوهری: https://b2n.ir/y52563 ✍️ کافیِ مبارز به روایت اسناد/ رسول جعفریان: https://b2n.ir/m53853 🔰 گزارش‌🔻 🖇 «انقلابی که منحرف نشد»؛ نگاهی به «ویژگی‌های انقلاب اسلامی و تفاوت آن با دیگر انقلاب‌ها»: https://b2n.ir/m03106 🖇 جریان‌های سیاسی حوزه علمیه و «انقلاب ۵۷» ایران: https://b2n.ir/h76471 🖇 مقاله‌ امام موسی صدر در روزنامه لوموند فرانسه درباره انقلاب اسلامی ایران/ https://b2n.ir/w70984 🖇 این سه رهبر جوان انقلابی اگر نبودند انقلاب پیروز نمی‌شد/ محمد واعظ‌ زاده خراسانی: https://b2n.ir/z55977 🖇 روایت شنیده نشده و مهم استاد خسروشاهی از نظر امام راجع به ترور فرح پهلوی و بنی‌صدر: https://b2n.ir/f41648 📝 مبانی فقهی انقلاب اسلامی/ سید جواد ورعی: https://b2n.ir/z16966 📝 شش بحرانی که حکومت‌ها با آن مواجه هستند/ مسعود معینی پور: https://b2n.ir/m40481 📝 چرا روحانیون در تحقق اهداف انقلاب ناموفق بودند؟/ رضا عیسی‌نیا: https://b2n.ir/k51903 📝 مواجهه انقلاب اسلامی با دیوان‌سالاری/ داود مهدوی زادگان: https://b2n.ir/r92745 📝 نگاهی به ابعاد و انواع تحولات فقه پس از انقلاب/ علی‌اکبر رشاد: https://b2n.ir/d34874 📝 تحول جایگاه جرم سیاسی در نظام حقوقی ایران بعد از انقلاب اسلامی/ علی محمدی جورکویه: https://b2n.ir/h55462 📝 انقلاب اسلامی، نظام حقوقی اسلام را احیا کرد/ محمود حکمت‌نیا: https://b2n.ir/y10087 📝 انقلاب، تعداد جمعیت شیعیان دنیا را بالا برد/ سیدمجتبی نورمفیدی: https://b2n.ir/d40976 📝حوزه‌ انقلابی و صدور فرهنگ انقلاب اسلامی/ اسماعیل نباتیان: https://b2n.ir/y60936 📝 اگر حیات امام ادامه داشت، شاهد تحول بنیادین در مسائل فقهی بودیم/ سیدمحسن حسینی فقیه: https://b2n.ir/y76568 📝 مقایسه مواضع امام خمینی و مراجع حوزه قم در قبال انقلاب اسلامی/ حسین ارجینی : https://b2n.ir/n08555 🔰 گفتگو🔻 ✳️ گفتمان انقلاب اسلامی و بررسی مدلولات تئوریک آن/ عبدالوهاب فراتی: https://b2n.ir/r68880 ✳️ در جریان انقلاب، هیچ حزب سیاسی از آن حمایت نکرد/ محمدرضا شریعتمدار جزائری: https://b2n.ir/n07323 ✳️ مشارکت مدنی رکن اصلی و بقا دهنده انقلاب اسلامی/ علیرضا پیروزمند: https://b2n.ir/g94581 ✳️ چرا الان بی‌تفاوت‌ها و ضد انقلاب‌های دیروز در حوزه جان گرفته‌اند؟/ سید جواد ورعی: https://b2n.ir/h88756 ✳️ بازخوانی نسبت حوزه و روحانیت با انقلاب و نظام اسلامی/ محمدهادی مفتح: https://b2n.ir/h36059 ✳️ سیر تحول و پیشرفت «حقوق جزا» در بستر انقلاب/ غلامرضا پیوندی: https://b2n.ir/b17949 ✳️ چگونگی پیوند دین و مردم در اندیشه امام(ره)/ شریف لک زایی: https://b2n.ir/y44400 ✳️ متحجرین آیت‌الله خامنه‌ای را قبول نداشتند چون او در فقه اجتماعی قوی بود/ حیدر رحیم‌پور ازغدی: https://b2n.ir/d44552 🔰 کتاب و مقالات🔻 📚مواجهه مراجع نسل بعد از آیت‌الله بروجردی با انقلاب اسلامی ایران: https://b2n.ir/w64851 📚نقدی گذرا بر کتاب «فقیهان و انقلاب ایران»: https://b2n.ir/g02361 📚مجموعه مقالات فقه سیاسی و انقلاب اسلامی: https://b2n.ir/u19143 📚 13 کتاب، پیرامون «فقه و انقلاب»: https://b2n.ir/e05942 📸 روحانیت مشهد در تب و تاب انقلاب؛ تصاویری که تاکنون ندیده‌اید: https://b2n.ir/p59863 🆔 @ijtihad @feghheumanism
حوزه علمیه و مسئله «جهاد تبیین» حوزه علمیه که به اذعان برخی از نخبگان دانشگاهی پیشرفت‌های چشم‌گیری بعد از انقلاب اسلامی داشته است، در مسئله «تبیین» دشواری‌ها و چالش‌هایی دارد که باید نسبت به آن تفطن داشت: ۱. آنچه مقام معظم رهبری در مورد جهاد تبیین فرموده‌اند و بر فوری بودن و حتمی بودن چنین فریضه‌ای تأکید کرده‌اند، نیاز به فکر فوری و اقدام فوری دارد. فوریت در واکنش‌های نظری و عملی حوزه و حوزویان فاقد پشتوانه‌های اجرایی است. به بیان دیگر، جهاد تبیین در مرحله تشخیص و در مرحله عملیات نیاز به چابکی دارد در حالی که وابستگی نهادهای حوزه در حرکت‌های علمی معطل به اجازه‌های رسمی و دولتی (در آیین‌نامه‌های وزارت علوم) است. نکته دومی که سرعت حوزه علمیه را در مواجهه با مسئله‌های دفعی و فوری بسیار کند می‌کند نظام بوروکراسی در درون حوزه و تبدیل شدن برخی از نهادهای حوزوی به اداره است. اداره شدن حوزه و حاکم شدن فضای کارمندی و کارشناسی بر فضاهای فرهنگی حوزه، انعطاف و حرکت‌های جهادی را به صورت جد با وقفه مواجهه کرده و امکان عملیات بهنگام را از ما ستانده است. نمونۀ این وقفۀ دو ساله را ما در مورد گروه عدالت اجتماعی (به عنوان اولین گروه علمی و رسمی در ایران در باره عدالت اجتماعی) در پژوهشگاه دیده‌ایم که معلق به فرایندها و تغییرات دولت بوده است و عملا حرکت‌های بموقع فضلا و محققان جوان در مهم‌ترین موضوع ایران معاصر را به محاق برده است. ۲. تشخیص مسئله‌ها و ورود به مسئله‌های متراکم اجتماعی و پاسخ به شبهات نوپدید و فزاینده در عرصه‌های مختلف فکری و فرهنگی، به «نرم‌افزار سرعت» نیاز دارد. نرم‌افزار سرعت که بتواند مسئله را به‌موقع تشخیص دهد، به موقع تحلیل کند، و به موقع اقدام نماید. حوزه علمیه و صد البته دانشگاه‌های کشور و نظام آموزشی و تربیتی ما فاقد چنین نرم‌افزاری است و چون ما فاقد چنین نرم‌افزاری هستیم بالطبع نسل نخبگانی ما نیز مهارت‌های سرعت درعمل را ندارند. چالش کرونا به خوبی این ضعف را در میان نخبگان حوزه و دانشگاه به رخ کشید و معلوم کرد که نهادهای علمی آمادگی‌های لازم برای مواجهه با چالش‌های دفعی را ندارد. ۳. بخشی از مسائل فکری و فرهنگی و دینی و اخلاقی مخصوصا در ایران امروز، حاصل تکنولوژی جنگ روانی است. نیروهای فاضل جهادی هنوز جنس جنگ روانی و فرایند مواجهه با آن را نمی‌شناسد و در این باره آموزش‌های لازم  را هم نمی‌بینند. البته در این باره، جو اخلاقی و فضای احتیاطات شرعی گاه موجب می‌شود که طلبه‌ها و فضلا در صحنه درگیری با جنگ روانی دشمن احساس غبن معنوی کنند و گاه به کلی بی‌خیال معرکه بشوند. ۴.  به رغم اینکه فراوان هستند در میان حوزویانی که تجربه‌های بین‌المللی دارند و از دانش‌های روز جهانی نیز برخوردارند، و به رغم وجود معاونت بین‌الملل در حوزه علمیه، لیکن هنوز حوزه علمیه در راستای تبیین اهداف انقلابی و حتی اهداف الهیاتی و دینی خود نمی‌تواند از ظرفیت‌های دنیای اسلام و جهان امروز استفاده بکند. بخشی از امر تبیین در ایران نیازمند به زبان و ادبیات در خارج از ایران و نخبگان غیر ایرانی است، در حالی که این ظرفیت نیز در میان ما مغفول مانده و به رغم زمینه‌های موجود از آن استفاده نمی‌شود.  @Habibollah_Babai @feghheumanism
📣 سلسله نشست های منشور پژوهی: 📌نشست هم اندیشی طلاب و روحانیون با عنوان: «چند قدم جلوتر...» بازاندیشی «رسالت حوزه و روحانیت در گام دوم انقلاب» بر مبنای «منشور روحانیت» 🎙با حضور حجج اسلام: شیخ علی فرحانی / دکتر یحیی جهانگیری / دکتر حیدر همتی ⏰ زمان: سه شنبه ۳اسفندماه 🕌 مکان: حسینیه جماران علاقه‌مندان جهت حضور می‌توانند با شناسه @emamschooladmin در پیام‌رسان ایتا تماس حاصل فرمایند. •┈•✾•🍀🌺🍀 @feghheumanism•✾•┈• 📝 کانال مدرسه فکری امام 🆔 @emamschool
هدایت شده از فقه نظام ساز
🔴 دکتر همتی مطرح کرد: تبیین شاخصه‌های فقیه نظام‌ساز در آخرین پیام امام(ره) به حوزه‌های علمیه 🔰 به اعتقاد دکتر همتی فهم زمان و مکان در اجتهاد، فهم موضوع انضمامی همراه با روابط ونسبت‌ها، فهم حیله‌ها و تزویرهای نظام‌های سیاسی و اجتماعی از جمله ویژگی‌های فقیه نظام‌ساز در اندیشه امام خمینی(ره) است. 🌀 حجت‌الاسلام دکتر حیدر همتی، پژوهشگر فقه نظام در یادداشتی که برای ایکنا ارسال کرده به بررسی شاخصه‌های فقیه نظام‌ساز در منشور روحانیت پرداخته است. در ادامه متن یادداشت از نظر می‌گذرد؛ (لینک خبر) https://iqna.ir/fa/news/3792249 💢 کانال فقه نظام ساز https://eitaa.com/feghheumanism‌
تعبیری که حضرت امام در منشور دارند مقدس مآب ها و به نوعی لفظ احمق را به کار می‌برند. کالبد شکافی معرفتی این واژه در نسبت با کسانی که متکفل نهاد دین هستند به خاطر قدرت، رمزآلود بودن و قداست بودن تاریخی بودن و صامت بودن متن دین است وقتی اینها در کنار هم قرار می‌گیرند چنانچه عقلانیت در آن وجود نداشته باشد یک عنصر جمود و تحجر مخرب خواهد شد، زیرا می‌تواند تاریخ را تخریب کند و به نام دین زمین را ویران کند همچنان که شاهد این قضیه مدل مواجهه و رفتار امام حسین (ع) در خطبه منی است که در آنجا هم امام (ع) سخنان تند و تیزی را خطاب به علمای دین بیان می‌کنند. https://hawzahnews.com/xbBHH @feghheumanism
۶۳ ۶ اسفند۱۴۰۰ مباحثه "شیخ" و "دکتر شیخ" پیرامون روانشناسی! با یکی از دوستان طلبه که روانشناسی می‌خواند و در آینده ی نه چندان دور هم متصف به دکتر حجة الإسلام خواهد شد، درباره‌ی شخصیت و عوامل موثر بر آن گفت و گو میکردیم. ایشان خیلی تاکید داشتند که إلا و لابد شما باید روانشناسی غرب را بخوانی تا بتوانی شخصیت را خوب تحلیل کنی. من به جای برخوردهای سلبی معمول، با سلاح گرانقدر وارد شدم که حضرت فرمودند: حُسْنُ السؤالِ نِصْفُ العلم(بحارالانوارج۱ ص ۲۲۴). پرسیدم تمام این روانشناسان مشهوری که مارا دعوت به شاگردی شان میکنی، از فروید و مازلو گرفته تا کتل و ویلیام جمیز و پیاژه و دیگران:در مورد تاثیرات نطفه بر شخصیت چیزی گفته اند؟ در مورد تاثیر زمان انعقاد نطفه، مکان انعقاد، دعاهای موثر بر شخصیت و حس و حال پدر و مادر و تاثیرش بر فرزند. درباره تاثیر حلال زادگی و حرام زادگی بر شخصیت حرفی دارند؟ گفت نهههههههه! گفتم در مورد تاثیر غذا چطور؟ مثلا کدامیک ازین روانشناسان فهرستی از غذاهایی را ارائه داده اند که منجر به کاهش وسوسه قلب و آرامش درون می‌شود؟ باز هم گفت نه چیزی نداریم اگر باشد بسیار جزئی است. گفتم درباره ی تاثیر تقدیر و شب قدر بر شخصیت چطور؟..............نهایتا گفتم وقتی در مورد اَبَر گزاره های شخصیت ساز حرفی ندارند، پس چه چیزی را بحث کرده اند که اینقدر سنگشان را به سینه میزنی؟ در سخنرانی جعبه ی فقهی شخصیت ، مهم ترین عوامل شخصیت ساز از منظر آيات و روایات مورد بررسی قرار گرفته است. @besalamen_amenin @feghheumanism یادداشت های ارسالی مخاطبین
دکتر همتی.mp3
5.36M
🔈 تبیین مدل مواجهه امام خمینی با روحانیت در منشور روحانیت از منظر فلسفه دین... 🕰 3/اسفند/1400 🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر حیدر همتی •┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈• 📝 @feghheumanism
حجت الاسلام فرحانی.mp3
6.44M
🔈 نگاه جامع نگر امام خمینی... 🕰 3/اسفند/1400 🎙حجت الاسلام و المسلمین شیخ علی فرحانی •┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈• 📝 🆔@feghheumanism
دکتر جهانگیری.mp3
7.63M
🔈 امام خمینی اندیشمندی فرایند محور نه برایند محور ... 🕰 3/اسفند/ 1400 🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر یحیی جهانگیری •┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈• 📝 @feghheumanism
💢 برگزاری نشست «بررسی ظرفیت حجیت اصولی در علوم انسانی» 🎙 سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین واسطی 📆 زمان: دوشنبه 9 اسفند/ ساعت 13 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ @feghheumanism
📌 مرکز مطالعات و توسعه فعالیت‌های حوزوی حکمرانی مروی (عزم) برگزار می‌کند: 🎓 مجموعه کارگاه های آموزشی آشنایی با قانون اساسی 📝 هشتمین کارگاه (اختتامیه): نظارت شرعی بر قوانین و مقررات؛ اصل چهارم قانون اساسی ◾️اهم محورهای مورد بحث در این کارگاه: ▫️نظارت شورای نگهبان بر قوانین از لحاظ عدم مغایرت با موازین شرعی و قانون اساسی ▫️نظارت شورای نگهبان بر اساسنامه‌های مصوب دولت و کمیسیون‌های مجلس از لحاظ عدم مغایرت با موازین شرعی و قانون اساسی ▫️نظارت فقهای شورای نگهبان بر عدم مغایرت مصوبات دولتی با موازین شرع ▫️رویه عملی شورای نگهبان در نحوه نظارت بر قوانین و مقررات 🎁 مزایا: 🔹 اعطای گواهی حضور از پژوهشکده شورای نگهبان 🔹 چاپ تقریرات برتر در نشریه پیام مروی 🔹 امکان بهره مندی از حمایت مدرسه علمیه مروی در تشکیل و فعالیت در کارگروه قانون اساسی ⏰ زمان: شنبه ۲۱ماه، از ساعت ۱۴:۳۰ 🕌 مکان: مدرسه علمیه مروی 🌐 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: J-azm.ir •┈•┈•┈•┈•┈•┈•┈•┈ 📉 مرکز مطالعات و توسعه فعالیت های حوزوی حکمرانی مروی (عزم): 🆔 @feghheumanism
https://instagram.com/stories/dr.hemati_hh/2791097567849561345?utm_source=ig_story_item_share&utm_medium=share_sheet
‏چرا مردم میانه خوبی با ملا(روحانیت) ندارند http://www.khorasanzameen.net/php/read.php?id=3457 @feghheumanism
چالش ها و پرسش ها (مدرسه دین وقانون) حوزه امروز به جای مطالبه گری برنامه اجرایی و عملیاتی ارایه کند ❓در فصل تخصیص بودجه، سه هزار و هفتصد هزار میلیارد تومان بودجه کشور است که سرانه این عدد بیش از ۴۳ میلیون تومان برای هر ایرانی می شود، سوال این است که از نظر مبنایی، ملاک این تخصیص چیست؟ ✅دست ما از نظریه عدالتی که کمک کند و بگوید شما با چه ملاکی باید این تخصیص ها را در بودجه انجام دهید، خالی است؛ ❓دولت تا چه اندازه باید در اقتصاد، فرهنگ و ... دخالت کند و یا چقدر می تواند دخالت کند، ❓فرق بین بهره بانکی و ربای حرام شرعی چیست؟ آیا بهره ای که در سیستم بانکی هست همان ربایی است که شرع آن را حرام کرده است؟ تکلیف کسی که قرار است در این حوزه ها سیاستگذاری و قانونگذاری کند، معلوم نیست. ❓اساسا مسئولیت دولت جهت تحقق عملی و تعیین احکام شرعی در جامعه چیست؟ ❓با چه ملاک هایی می توان میزان پیشرفت دینداری در جامعه را ارزیابی و اندازه گیری کرد؟ ❓مبانی و دلایل وظایف فراملی در جمهوری اسلامی، پاسخ جدی و بنیادین طلب می کند. دکتر عطاالله رفیعی اتانی رییس تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی
هدایت شده از فقه نظام ساز
✍ یادداشتی از دکتر حیدر همتی 🔰 انتظار؛ دوره تمدن سازی یا حیرت؟ 🔰 انقلاب اسلامی زمینه ساز ظهور است 🔹انقلاب اسلامی زمینه ساز ظهور است و سعی دارد احکام اسلامی و قرآنی را در جامعه پیاده کرده و در برابر ظلم مستکبران عالم بایستند. ◀️ به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام دکتر حیدر همتی مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است به تبیین وظایف شیعیان در عصر غیبت امام زمان (عج) پرداخته است. https://www.mehrnews.com/news/5176968 💢 کانال فقه نظام ساز https://eitaa.com/feghheumanism‌
باز نشر