آسیب_شناسی_فکری،_اجتماعی_و_سیاسی.mp3
28.53M
🔊 فایل صوتی
سلسله سخنرانی دکتر#ابراهیم_فیاض
🔶 موضوع| #عدالت و #نقد_اجتماعی
نشست «جامعه شناسی و #عدالت_اجتماعی»
انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران
🔸 آسیب شناسی فکری، اجتماعی و سیاسی مسئله عدالت در ایرانِ پس از انقلاب
🔸نقد تفکر علامه طباطبایی و شاگردان ایشان در مبحث عدالت اجتماعی
📍دکتر فیاض:
حکومت و جمهوری اسلامی که بر اساس امر به معروف بنا می شود کار او دعوت است.
امر به معروف حکومتی نیست! امت باید امر به معروف انجام دهد(ولتکن امت یدعون الی الخیر)
مرحوم علامه طباطبایی نظریه استخدام را مطر ح می کند. ایشان عدالت را تبعی می داند.تبعی توحید است. حال اینکه برعکس است و توحید بدون عدالت معنا ندارد.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
موسی نجفی.mp3
6.51M
🎧 فایل صوتی
#دمو_صوتی دکتر موسی نجفی
🔺تمدن اسلامی اگر نگاه تمدنی داشته باشد می تواند سایر فرهنگ ها را در خود بپذیرد. نگاه تمدنی زیست با فرهنگ های مختلف را می پذیرد. راهپیمایی اربعین یک نمونه بارز آن است...!
🔺ما باید نسبت خود را با نظریات امثال هانتینگتون و فوکویاما مشخص کنیم!
🔺دعوای ما با تمدن غرب با منطق حل می شود نه با جنگ!
برای شنیدن صوت کامل این درسگفتار به لینک ذیل مراجعه نمایید👇
https://eitaa.com/fekrat_net/65
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
خردنامه فردوسی 2.mp3
22.37M
🔊 فایل صوتی
سلسله درسگفتار سید #حسین_شهرستانی
🔶با موضوع|جستجوی #خرد_اجتماعی در #شاهنامه_فردوسی
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
بخش دوم
🔸سلسله درسگفتارهای دکتر شهرستانی در جستجوی حیات فرهنگ اصیل ایرانی در بنایی می باشد که فردوسی حکیم بنا کرده است.از آنجا که زبان معادل تفکر است، پس عمقی هم دارد و در این مباحث به دنبال تفکر و خردمندی ایرانی است که از شاهنامه مستفاد می گردد.آن نوع نگاه به عالم و آدم که در زندگی انسان ایده آل فردوسی در شاهنامه به چشم می خورد.
🔺در هر عصری خوانشی از شاهنامه بوده ود در کنار آن وجهی نو و دگرگون ساخته شده وعالمی در کنار آن شکل گرفته است.
نسبت فردوسی با متفکرینی چون سهروردی و ملاصدرا چیست؟
نیایش در فرهنگ ایرانی چه جایگاهی دارد؟ فردوسی حکیم در خطبه آغازین خود از چه می گوید؟
لینک جلسه قبل👇
https://eitaa.com/fekrat_net/51
🆔 @fekrat_net
🆔 @oloumejtemaie
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
نشست سوم عدالت و توسعه.mp3
14.88M
سلسله نشست علمی با عنوان #عدالت_و_توسعه
🔶نشست نخست | جریانشناسی #سیاستگذاری_عدالت_اجتماعی و #رفاه
با حضور اساتید:
دکتر #ابراهیم_رزاقی
دکتر #علی_دینی ترکمانی
بخش اول
🔸عدالت اجتماعی از چه زمانی در ایران به انحراف رفته است؟!
🔺در دولت اول بعد از انقلاب، طبق قانون اساسی معنای چپ از عدالت اجتماعی یعنی یکسانی امکانات برای تمام اقشار مردم جامعه اجرا می شد. از زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی با ادعای سوسیالی بودن این طرح، معنای سرمایه داری از عدالت اجتماعی ارائه شد. حال چند سوال در این میان به وجود می آید: چه فرقی میان عدالت سوسیال و طرح قانون اساسی است؟ نسخه ی صحیح عدالت اجتماعی کدام است؟ در زمان دفاع مقدس که همه رضایت داشتند کدام الگوی عدالت اجرا می شده است؟ آیا خروج نظامیان از عرصه ی مدیریتی جامعه عدالت را محقق می کند یا نابود؟ برای تحقق عدالت اجتماعی تخصص لازم است یا تعهد؟ مشکل عدالت اجتماعی امروز کشور ما تقابل راست و چپ است؟
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت
در نظرِ مطهری، شریعتی یک ظرفیّتِ فکری و معرفتیِ مجهول بود؛ او در سفری به مشهد، در یکی از سخنرانیهای شریعتی حاضر شد و با دقت، به ارزیابیِ وی پراخت و بهدرستی دریافت که باید از بضاعتهای شریعتی در راستای دفاع از ایدئولوژیِ اسلامی بهره ببرد. برهمیناساس بود که شریعتی را به تهران و حسینیۀ ارشاد دعوت کرد و وی را در موقعیّتی قرار داد که زمینهسازِ شناختهشدنش شد. در آن دورۀ تاریخی، مطهری از رواجیافتنِ ایدئولوژیِ مارکسیستی نگران بود و میکوشید تهدیدِ آن را دفع کند و اجازه ندهد جامعه، و بهخصوص نسلِ جوان، دچارِ چنین گرایشی شوند و از اسلام، فاصله بگیرند.
این در حالی بود که جریانِ غالب در حوزۀ علمیه، در خوابِ تاریخی بهسرمیبرد و از وضعِ فکریِ جامعه و تحوّلاتِ جدید، بیاطّلاع بود و بهطورِ طبیعی، نمیتوانست دراینباره، کمکی کند. بهاینسبب، مطهری به ظرفیّتها و امکانهای بیرون از حوزه نیز چشم داشت و بر آن بود که با مساعدتِ آنها، در کنارِ نیروهای فکریِ اقلّی در حوزه که با وی، همداستان بودند، جامعۀ ایران را از این گردنۀ تاریخیِ دشوار، عبور دهد.
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
✍️ مهدی جمشیدی
📌 بازخوانی صریح دوگانه مطهری-شریعتی
🔘 بخش اول
این در حالی بود که جریانِ غالب در حوزۀ علمیه، در خوابِ تاریخی بهسرمیبرد و از وضعِ فکریِ جامعه و تحوّلاتِ جدید، بیاطّلاع بود و بهطورِ طبیعی، نمیتوانست دراینباره، کمکی کند. بهاینسبب، مطهری به ظرفیّتها و امکانهای بیرون از حوزه نیز چشم داشت و بر آن بود که با مساعدتِ آنها، در کنارِ نیروهای فکریِ اقلّی در حوزه که با وی، همداستان بودند، جامعۀ ایران را از این گردنۀ تاریخیِ دشوار، عبور دهد.
شریعتی بهدلیلاینکه ازیکسو، زیان و ادبیّاتِ غنی و رسایی داشت و بهواقع در سخنرانی، کمنظیر بود و میتوانست مخاطب را مسحورِ خویش سازد و ازسویدیگر، در جایگاهِ یک روشنفکرِ قرار داشت و دفاعِ روشنفکری از دین، جاذبۀ متفاوتی برای نسلِ جوان داشت، شریعتی را بهکار گرفت و مسیر و مدارِ حرکتِ وی را هموار کرد. البتّه مطهری، بهدرستی تشخیص داده بود که شریعتی، چنین اندوختهها و استعدادهایی دارد، چنانکه تاریخ نشان داد که شریعتی توانست در نهضتِ اسلامیِ مردمِ ایران، بهخصوص در میانِ جوانان و دانشجویان، نقشِ بسیار متمایز و برجستهای را ایفا کند.
[۲]. شریعتی، روشنفکری بود که از غرب، بازگشته بود و هویّتِ اصلی و اوّلیِ وی، غربی بهشمار میآمد، هرچند مطالعاتِ اسلامیِ قابلقبولی نیز داشت که به وی این امکان را میداد که در زمینههایی، از موضع و منظرِ اسلام بگوید و تحلیل کند. منطقِ مطهری در همکاری و همافزایی با چنین نیروهایی، این بود که باید از آنها بهره گرفت و در راهِ اعتلای ایدئولوژیِ اسلامی، از بضاعت و مساعدتِ آنها استفاده کرد، امّا مشروط به اینکه نظارت و هدایتِ فکریِ روحانیّت را بپذیرند و دچارِ چالشِ خوداجتهادی نشوند و گمان نکنند که میتوانند دین را بهطورِ مستقل و مستقیم، تفسیر کنند.
مطهری، سخت براینباور بود که چنانچه این شرط نادیده گرفته شود و جریانِ روشنفکری، ادّعای استقلال کند و به راهِ خود برود، نقضِ غرض خواهد شد و بهجای نشر و اشاعۀ ایدئولوژیِ اسلامی، حاصلِ کارِ آنها بهضررِ اسلام تمام خواهد شد. البتّه مطهری، نمیخواست جریانِ روشنفکریِ دینی، ذیلِ روحانیّت قرار گرفته و هیچگونه استقلالی نداشته باشد و به دنباله و عقبۀ روحانیّت تبدیل شود، بلکه معتقد به نوعی تقسیمکارِ فکری و معرفتی بود که در نتیجۀ آن، نظارتِ عالیِ روحانیّت بر جهتگیریها و برداشتهای اسلامشناسانه و اسلامپژوهانۀ نیروهای روشنفکری، شرطِ غیرقابلاغماض بود. شکافِ میانِ مطهری و شریعتی نیز از جایی آغاز شد که شریعتی، این نظارت را نپذیرفت و بر فهم و برداشتِ اسلامیِ ناقص و ناروای خود، اصرار ورزید. در اینجا بود که مطهری، مسیرِ خود را جدا کرد و بهتدریج، در برابرِ شریعتی - و در واقع، در برابرِ روندِ التقاطیاندیشی و انحرافِ فکریِ وی – قرار گرفت.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
سجاد ایزدهی شهید بهشتی.mp3
13.88M
🔊 فایل صوتی
سخنان دکتر #سجاد_ایزدهی
🔶سخنران | ویژگی های شهید #بهشتی به عنوان #نماد_کارگزار_انقلابی
📺 برنامه مصیر
به مناسبت سالروز شهادت دکتر آیت الله بهشتی
🔸مهم ترین ویژگی شهید بهشتی از منظر شخصیتی و مدیریتی چه بود؟!
شاخصه انقلابی گری چیست؟
جمهوریت و مردم در نظر دکتر شهید بهشتی چه بود؟! تفاوت دموکراسی با مردم سالاری دینی کجاست؟!
اگر شاخص انقلابی گری ساده زیستی، صبر و سکوت، نگاه اخروی و سعادت محوری، توجه به مردم و... یک کارگزار است همانند آنچه از شهید بهشتی توصیف می شد؛ امروزه اگر این وضعیت ادامه پیدا می کرد اوضاع مدیریت کشور چگونه می بود؟!
🔸وظیفه ما در قبال مسئولینی که روحیه انقلابی ندارند چه باید کرد؟!
این مباحث را در سخنرانی دکتر سجاد ایزدهی دنبال نمایید...
📍دکتر ایزدهی: از شهید بهشتی می توان به عنوان نماد کارگزار ارشد انقلاب اسلامی یاد کرد.
اساسا اصل انقلابی گری مبتنی بر عقلانیت متناسب با کارآمدی و پیشبرد نظام و تبدیل هنجارها به ساختار است که نیازمند یک آرامش و سکونت است.بنای شهید بهشتی حتی قبل از انقلاب نیز منطق ایشان سازگاری با نظم اجتماعی موجود بوده است.
ما دموکراسی به معنای خودبنیاد بودن مبانی انسانی نداریم.از سوی دیگر دین محوری غیر مبتنی بر مردم نداریم و جایگاه ویژه ای برای مردم قائل هستیم لذا مردم سالاری دینی داریم و شهید بهشتی به شدت معتقد به این اصل بود لذا نماد قانون اساسی دو رکن جمهوریت و اسلامیت است که دو روی یک سکه اند.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت
«عدالت» یک کلیدواژه در عرض سایر کلیدواژههای دیگر در علوم انسانی نیست، عدالت مفهوم ارتکازی و فطری است. حضرت علی (علیه السلام) میفرماید عدل یعنی گذاشتن هر چیز سر جای خودش. یا اینکه «اعطاء کل ذیحق حقه». اینها در واقع تعریف روشنی نیست. بنابراین نمیتوانیم بگوییم «اقتصاد اسلامی و عدالت». اقتصاد اسلامی و عدالت یکی هستند و نمیتوان آنها را از هم جدا کرد. اقتصاد غرب هم یعنی عدالت. چون عدالت فطری است. حتی کسی که خودکشی میکند تصور میکند که دارد چیزی را سر جای خودش قرار میدهد. ما باید صورتمساله عدالت را درست طرح کنیم.
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
✍️ عادل پیغامی
📌 عدالت اجتماعی چیست؟!
🔘 بخش اول
🔸ما از عدالت واقعاً چیزی نمیدانیم، وقتی جاهل هستیم، هرگونه عدالتخواهی بهطور فراوان آسیبزاست. از اول که فکر میکنیم فقط ما عدالتخواه هستیم و دنیای کفر از عدالت هیچچیز نمیفهمد. در یکی از گزارشهای علمسنجی که انجمن اقتصاددانان آمریکا ارائه داد، گفته است که از سال 1995 تا سال 2005 ادبیات تولیدی علمی در حوزه عدالت 70برابر شده است. انفجاری در عرصه عدالتپژوهی اتفاق افتاده است.
🔹 من مخالف عدالتخواهی و اینکه برویم جلوی فلان وزارتخانه یا مجلس و داد بزنیم نیستم اما وقتی روی صندلی دانشگاه نشستیم نباید داد بزنیم، باید فکر کنیم و ادبیات را بخوانیم.
🔸 اهالی علوم انسانی و اجتماعی باید دو مساله را درباره عدالت حل کنند؛ یکی واقعیت عدالت و دیگری منظر دید افراد را. نگاه مردم غیر از واقعیت است. جامعه ایران فقرش نسبت به اول انقلاب خیلی کمتر شده اما احساس فقر افزایش یافته است. عدالت هم همین است. در حوزه فرهنگی و آموزشی نسبت به فهم عدالت کار بسیار کمی شده است. وقتی در این عرصه کاری نمیشود گرایش فطری به عدالت در قالب جنبشها بیرون میزند و آسیبزا میشود.
🔹 عدالت به سه بخش قابل تقسیم است؛ عدالت پیشینی، عدالت فرآیندی و عدالت پسینی. بسیاری از آنچه ما بهعنوان تحقق عدالت قلمداد میکنیم با کلمه عدالت در اقتصاد اسلامی گفته نمیشود. چون همهچیز در این اقتصاد عدالت است. این اشتباه است که ما با یک نرمافزار در متون اسلامی کلمه عدالت را جستوجو کنیم و به نتایجی درباره نظر اسلام در زمینه عدالت برسیم. نمیتوانیم بر این اساس بگوییم فقهای اسلامی به عدالت نپرداختهاند.
🔸ما در عدالت پیشینی بحثهای فراوانی داریم. اینکه مالکیت و ارث و... چه قواعدی دارد. انقلاب اسلامی ما عدالتخواه بوده و تئوری هم داشته است و ادامه حرکت انبیا بوده است. این در قانون اساسی خودش را نشان داده است. اما در عدالت فرآیندی و نسبت به مسائل جدید ضعف داشتهایم.
🔹 ما با مساله فقر ادبیات در حوزه عدالت مواجهیم، مثلاً مرحوم علامه جعفری در شرح نهجالبلاغه احتمالاً بحثی از عدالت کرده است اما ما آن را فراموش کردیم و آن را نمیخوانیم. در سطحی پایینتر، در کتابهای درسی چیزی از آن به دانشآموزان منتقل میشود و سواد عمومی میشود؟ ما در مسیر تحقق عدالت نیازمند معیار هستیم. آیا در اجرا شاخصی برای سنجش عدالت داریم؟ اگر تولید هم کنیم آیا مرکز آمار حاضر است دادههایش را جمعآوری کند؟ ما مثلاً در مورد نابرابری نزدیک به 52شاخص در ادبیات علمی داریم. یکی از آنها ضریب جینی است. اگر مرکز آمار ما فقط ضریب جینی تولید کند، چگونه میتوانیم برای عدالت سیاستگذاری کنیم؟
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
نقد_عدالتخواهانه_و_جامعه_شناسی_ایران.mp3
16.12M
🔊 فایل صوتی
#سلسله_سخنرانی دکتر #پرویز_امینی
🔶 موضوع| #نقد_عدالت_خواهانه و جامعه شناسی ایران
نشست «جامعه شناسی و #عدالت_اجتماعی»
انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران
🔸 آیا در ایران امکان نقد عدالت خواهانه وجود دارد؟! تحت چه شرایطی، علوم اجتماعی میتواند واجد نقد عدالتخواهانه شود؟»
🔸دکتر امینی که با موضوع« نقد عدالت خواهانه از موضع علوم اجتماعی» سخن میگفت برای امکان نقد عدالتخواهانه چهار پیش شرط اصلی «دغدغهمندی»، «نظریهپردازی»، «نهادسازی» و «زبان» را مطرح کرد.
📍دکتر امینی:
آلان علوم اجتماعی ما دچار لکنت است. یعنی علوم اجتماعی برای یک نقد عدالتخواهانه، زبان آماده و پرداختشدهای -که بتواند این موضع را پیش ببرد- در اختیار ندارد. بین آکادمیهای علوم اجتماعی و جامعه، نوعی گسست و شکاف وجود دارد و این مراکز، زبان لازم برای «گفتوگو با جامعه» و «بسیج اجتماعی برای پیگیری» و «ایجاد حساسیت به نفع عدالت» و «ایجاد حساسیت در برابر تبعیض و فساد» را ندارند.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
4_5936156153288327415.mp3
3.08M
🔉فایل صوتی
سخنرانی غرای شهید بهشتی درباره #استقلال سیاسی و #اقتصادی
📍 شهید بهشتی: جنگمان با #ابرقدرتها تمام عیار است.
🔹 موضع اصولی شهید بهشتی برای #تعامل با آمریکا را با نسخه دولت فعلی مقایسه کنید! واقعا هنوز هم شهید بهشتی به دلیل برخی مدعیان طرفداری از ایشان و برخی اعضای خانوادهاش مظلوم است.
🌷 انتشار بمناسبت #هفتم_تیر سالگرد حادثه تروریستی در حزب جمهوری اسلامی و شهادت ۷۲ تن از یاران انقلاب اسلامی
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
✳️ به نام آن که جان را فکرت آموخت ✳️
♦️مهم ترین چالش های فکری انقلاب و جبهه استکبار چیست؟!
♦️امروز متفکرین مسلمان به چه سوالات مهمی پاسخ می دهند؟!
♦️پاسخ های سوالات فکری و اندیشه ای خود را در کجا بیابیم؟!
♦️متفکر متعهد در مواجهه با مسائل و پرسش های جامعه خود چه می کند؟!
🔰بروز ترین نشست ها، همایش ها، یادداشت های متفکرین حوزه اندیشه را در کانال ما بیابید🔰
♨️ کانال فکرت، انبوهی از سخنرانی های فکری و اندیشه ای از اساتید بزرگ و شناخته شده در مورد موضوعات چالش برانگیز!
❗️❗️❗️🆔 @fekrat_net ❗️❗️❗️
جهت عضو شدن بروی لینک زیر کلیک کنید 👇👇👇
https://eitaa.com/fekrat_net
👆👆👆
🔶🔸🔸 فکرت، گامی به سوی خودآگاهی🔸🔸🔶
📌#یادداشت
عدالت یک مقوله فرارشتهای است، به لحاظ روششناسی میتوانیم بگوییم عدالت را میتوان با فلان روش بهتر تحلیل کرد اما کلاً عدالت منحصر به یک رشته نیست. مثلاً عدالت آنجایی که فقط با روشهای اقتصادی و بهویژه اقتصاد نوکلاسیک سنجیده میشود بسیار تنگ و محدود است و عدالت کیفی را نمیتواند بسنجد اما نمیتوان یک رشته را جلودار رشتههای دیگر در عدالت دانست.
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
✍️ عادل پیغامی
📌 عدالت اجتماعی چیست؟!
🔘 بخش دوم
🔹 200سال قبل از توماس آکویناس، شیخ طوسی در کتاب «الاقتصاد الهادی فی الارشاد الاذهان» یک صفحه درباره بحث «قیمت» صحبت میکند. هزار سال قبل از اینکه مارشال درباره نسبت عرضه و تقاضا و قیمت صحبت کند. تحلیل او درباره عدالت در همین یک صفحه مشخص است هر چند واژه عدالت را به کار نبرده باشد. الان به همه چیز واژه اسلام را هم میچسبانیم. درحالیکه اگر واقعیت خود شیء را بفهمیم و آنگونه که باید باشد، اسلام هم متضمنش میشود. همهجا تفکیک اسلام و غیر اسلام درست نیست.
🔸 انقلاب اسلامی چه راهکار و نظام اقتصادی منسجمی همچون سوسیالیسم و کاپیتالیسم برای تحقق عدالت دارد؟ پیشفرض این سؤال این است که اقتصاد سرمایهداری یا اقتصاد سوسیالیستی شرق یک تئوری داشته است و انقلاب اسلامی ندارد. این پیشفرض غلط است. تشتتی که در تعریف عدالت بین انواع سوسیالیسم وجود داشته است اگر با آنچه در میان علمای اسلامی وجود داشته مقایسه کنید، بسیار زیادتر است. سرمایهداری هم یک تعریف درباره عدالت ندارد. این ویژگی علم است. البته یک جریان قدرت پیدا میکند یا رسانه به کمکش میآید.
🔹 ما دقیق در انقلاب و اسلام تعریف داشتهایم. همین سیاستهای اقتصاد مقاومتی که ابلاغ شده است. در این سیاستها از سهمبندی عادلانه عوامل تولید سخن گفته شده است. تمام جلد دو اقتصادنا سهمبندی عادلانه عوامل تولید را بحث و نظامسازی کرده است و مدل داده است و قابل رقابت است. دانشجوی علوم اجتماعی و اقتصاد شهید صدر را نمیخواند. وقتی نخوانیم نیست. در عرصه اجرا هم به اندازه فهم اجرا میکنیم. نمیتوانیم بگوییم انقلاب اسلامی تعریف و معیار نداشته است. ما فهممان را بالا نبردیم که بتوانیم آن را اجرا کنیم. ما اصول اصلی را داریم.
🔸 دغدغه عدالت با مساله عدالت را متفاوت است، جلسهای که الان برگزار شده است ناشی از دغدغه عدالت است اما این وقتی تبدیل به مساله میشود که مثلاً سازمان برنامه و بودجه با دانشگاه شما قرارداد ببندد و دورههای دکترا در این مسیر تعریف شود و خروجیها را بخرد و اجرا کند و نتیجهاش را بسنجد و ارائه کند و نظریه اصلاح شود. روند طبیعی علم همین است.
لینک بخش قبل👇
https://eitaa.com/fekrat_net/98
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
خردنامه فردوسی 3.mp3
12.82M
🔊 فایل صوتی
سلسله درسگفتار سید #حسین_شهرستانی
🔶با موضوع|جستجوی #خرد_اجتماعی در #شاهنامه_فردوسی
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
بخش سوم
🔸سلسله درسگفتارهای دکتر شهرستانی در جستجوی حیات فرهنگ اصیل ایرانی در بنایی می باشد که فردوسی حکیم بنا کرده است.از آنجا که زبان معادل تفکر است، پس عمقی هم دارد و در این مباحث به دنبال تفکر و خردمندی ایرانی است که از شاهنامه مستفاد می گردد.آن نوع نگاه به عالم و آدم که در زندگی انسان ایده آل فردوسی در شاهنامه به چشم می خورد.
🔺جایگاه نیایش در فرهنگ ایرانی چیست؟! آیا اسطوره های شاهنامه با دین یا خرد در تضاد است؟!
📍 دکتر شهرستانی: ساخته شدن زبان اساسا در پرتو مناسک امر مقدس بوده است لذا زادگاه سخن و نقطه بنیان سخن در نیایش نهفته است لذاست که در آغاز کلام از نیایش سخن به میان می آید...
لینک جلسه قبل👇
https://eitaa.com/fekrat_net/90
🆔 @fekrat_net
🆔 @oloumejtemaie
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
نشست عدالت و توسعه جلسه سوم.mp3
16.45M
🔊 فایل صوتی
سلسله نشست علمی با عنوان #عدالت_و_توسعه
🔶نشست نخست | جریانشناسی #سیاستگذاری_عدالت_اجتماعی و #رفاه
با حضور اساتید:
دکتر #ابراهیم_رزاقی
دکتر #علی_دینی ترکمانی
بخش دوم
🔸سنت پرستی تجدد ستیز مانع تحقق عدالت اجتماعی
🔺. قبل از این نیز باید به سوالاتی از این دست پاسخ دهیم که: عدالت مبادله ای و توزیعی چه تفاوتی داشته و ما به دنبال کدام هستیم؟ عدالت اجتماعی چه ارتباطی با آزادی مردم دارد؟ غایت عدالت اجتماعی امری غیر از توسعه یا کارآمدی دولت هاست؟ طرح هایی مثل مسکن مهر خودشان اشاعه دهنده ی سرمایه داری نیستند؟ از تمام این سوال ها مشخص می شود که معنایی که ما تا امروز از عدالت اجتماعی در ذهن داشته ایم اشتباه بوده است.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
پرسش و پاسخ قسمت اول.mp3
15.49M
🔊 فایل صوتی
سلسله درسگفتار #آینده_ایران
🔶سخنران | دکتر #موسی_نجفی
موسسه آفاق حکمت
جلسه پرسش و پاسخ پیرامون آینده ایران در نگاه دکتر نجفی
آیا جمهوری اسلامی در نظام ولایت فقیه و تفکیک قوا دچار التقاط شده است؟! زیرا این نظام را از غرب گرفته است؟!
چرا قائل به تمدن رضوی هستیم؟! چگونه ولایت رضوی را در بستر تمدنی می بینیم؟!
با وجود آسیب های اجتماعی فعلی کشور، آیا تئوری پردازی در سطح تمدنی صحیح است؟!
شواهد تقابل تمدنی اسلام با تمدن غرب چیست؟!
آیا قلب تمدن غرب و موتور محرک آن، الحاد است؟!
چیزی که در بستر الحاد شکل گرفته چگونه می توان از او استفاده توحیدی نمود؟!
مساله گزینش فقط در ابزار و تکنولوژی است یا شامل علوم انسانی می شود؟!
🔺پاسخ های استاد نجفی را در صوت ذیل بشنوید...
همچنین می توانید سخنرانی کامل استاد نجفی پیرامون آینده ایران را در لینک ذیل دنبال کنید👇
https://eitaa.com/fekrat_net/65
🆔 @fekrat_net
🆔 @afaghehekmat
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی