♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه ششم)
🔰موضوع: ابطالگرایی
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
جلسه ششم.mp3
12.16M
🔊 #فایل_صوتی
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه ششم)
🔰موضوع: ابطالگرایی
🔹ابطالگرایی، دیدگاه جذابتری نسبت به استقراءگرایی بوده و حداقل این نظریه این است که میدانیم که نگاه منطقی که استقراءگرایی، توانایی دفاع از آن را نداشت، ابطالگراییی میتواند راضی کرده و لحاظ منطقی میتواند از دیدگاه خود دفاع کند؛ با این اسلوب که ادعا میکند که صرفا در جایی که مثال نقض آورده میشود، آن مثال را به عنوان یک ابطال گر میپذیرد و ادعای اثبات را کنار میگذارد.
🔹ابطالگرایان معتقداند که هر قدر فرضیه ما ابطالپذیر تر باشد، بهتر است؛ چراکه ابطالپذیری را معادل دقت میدانند.
🔹ابطالگرایان ساده معتقد بودند که هر قدر نظرات، ابطالپذیر تر باشند، ما خودمان را بیشتر در معرض آزمون و ابطال قرار میدهیم؛ زیرا که ما ادله خود را زیاد آوردهایم.
🔹ابطالگرایان پیشرفته میگویند: این ویژگیها کافی نیست، بلکه اگر میخواهیم پیشرفت علم را در نظر بگیریم، باید فرضیه جانشین ما از فرضیه قبلی بهترباشد (ابطالپذیرتر باشد).
🔹بحث نسبیگرایی در خود علم از ابطالگرایی اغاز میشود.
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1085
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #گفتگو
♦️اقتصاد شناختی و گرایشهای درونی آن
👤با دکتر سیدعلی سبحانی
🔹 #اقتصاد_شناختی منبعث از علوم شناختی میشود که علوم شناختی هم با عصبشناسی آغاز میشود، و زبانشناسی و فلسفه ذهن.
🔹این سه مورد، فلسفهشان را از #فلسفه ذهن و مبانی تجربهشان را از علوم اعصاب میگیرند و در کارهایشان نیز از زبانشناسی استفاده میکنند.
🔹زبانشناسی یک جزء بسیار پررنگ اقتصاد شناختی و علوم شناختی است. اما اصلاً در ایران هیچ چیزی در این مورد نداریم.
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1091
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
دکتر سبحانی (بخش سوم).mp3
3.24M
📍 #اختصاصی
🔊 #فایل_صوتی
♦️اقتصاد شناختی و گرایشهای درونی آن
👤با دکتر سیدعلی سبحانی
🔻(بخش سوم)
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
♦️اقتصاد شناختی و گرایشهای درونی آن
👤با دکتر سیدعلی سبحانی
🔻(بخش سوم)
🔸عمدتاً کسانی که در شناختی صحبت کردهاند، به نوعی نهادگرا هستند.
🔸در دانش #اقتصاد یکسری مکتب داریم که مکاتب اصلی هستند و شروعشان با «آدام اسمیت» و #مکتب_کلاسیک است.
🔸البته فعلاً با «مرکانتیلیسمها» کار نداریم. مکتب کلاسیک و مکتبی که الان خیلی در ایران مطرح هست، #مکتب_نئوکلاسیک است.
🔸خیلی از کسانی خودشان را اقتصاددان میدانند، نئوکلاسیک بعد از آدام اسمیت شناخته میشوند.
🔸یکی از ویژگیهای اصلیشان این بوده که قائل به عقلانیت ابزاری و عقلانیت کامل بودند.
🔸یعنی با استفاده از همان نگاه فردگرایی روششناختی میگویند: یک انسانی دنبال این است که منافعش را حداکثر کند.
🔸این حداکثرسازی منافع به واسطه عقلانیتی است که آن عقلانیت اطلاعاتی را تحلیل میکند و نهایتاً تصمیماتی میگیرد. آن یک نفر، عقلانیت را به حد اعلا میرساند.
🔸میگویند: آن آدمی که اینگونه نیست، جزو اقلیت است و از چنین کسانی خیلی کم وجود دارد که عقلانی نباشند. مشخصه عقلانیت که عقلانیت ابزاری به آن میگویند، از نظرشان این است که آن آدم حداکثرساز سود، لذت و رفاه و چنین مواردی است.
🔸این عقلانیت دنبال این است که منافع را برای فرد تأمین کند و این فرد هم به تمام اطلاعاتی که لازم دارد، دسترسی دارد.
🔸این اطلاعات با این ساختار ذهنی ترکیب میشود، خروجی میدهد و تصمیم میگیرد که مثلاً چقدر تقاضا و یا عرضه کند، یا چقدر کار و یا استراحت کند؛ درباره همه اینها تصمیمگیری میکند.
🔸تنها قیدی که میزنند، قید زمان برای کار (میزان کار کردن در ۲۴ ساعت در شبانه روز) و قید بودجه است.
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1091
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️تنها «بازمانده» #سینمای_فلسطین
🔸«بازمانده» که یک قرائت تاریخی از نحوه اشغال #فلسطین توسط #صهیونیست_ها پس از خروج بریتانیا از این مناطق و نحوه نسلکشی فلسطینیها در بستری دراماتیک است، پس از اکران سینمایی نه فقط از سوی شبکههای تلویزیونی ایران، بلکه از سوی شبکههای عربی نیز بارها بازپخش شد.
🔸برای نمونه فروردینماه سال ۹۲ به درخواست رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در الجزایر، شبکه تلویزیونی«الشروق» الجزایر فیلم ایرانی «بازمانده» را پخش کرد که اتفاقاً با استقبال خوب مردم الجزایر روبهرو شد؛ به شکلی که تنها یکی از پیامدهای مثبت پخش آن، برگزاری «کنفرانسی مطبوعاتی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین» چند روز پس از پخش فیلم «بازمانده» در الجزایر بود.
✍️نویسنده: احسان سالمی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1104
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️تنها «بازمانده» #سینمای_فلسطین
🔸جالب اینکه منوچهر محمدی، تهیهکننده «بازمانده» سالها پس از ساخت این اثر، در گفتوگویی درباره تاثیر مهم نگاه بینالمللی سازندگان «بازمانده» و رجوع سیفالله داد به عنوان کارگردان و نویسنده فیلمنامه آن به منابعی از زبانهای مختلف برای دقیقتر شدن نگاهش به مسأله فلسطین میگوید: «آقای داد برای نگارش فیلمنامه «بازمانده» چند سفر به سوریه و لبنان داشت و حجم زیادی کتاب تاریخی درباره این سرزمینها مطالعه کرده بود.
🔸احاطه و تسلط به ۲ زبان عربی و انگلیسی کمک شایانی به او میکرد تا متون اصلی را بدون نیاز به ترجمه بخواند.
🔸آقای داد اسناد و مدارکی را مطالعه کرد و تعداد زیادی از کتابهای حوزه مقاومت فلسطین را که در کشورهای مختلف به چاپ رسیده بود، خواند.
🔸هدف ما این بود فیلمی تهیه کنیم که نهتنها در ایران، بلکه در دنیای عرب امکان مطرح شدن داشته باشد و موضوع فلسطین را به گونهای روایت کند که مخاطب بتواند آن را بپذیرد و باور کند».
🔸«بازمانده» که یک قرائت تاریخی از نحوه اشغال #فلسطین توسط #صهیونیست_ها پس از خروج بریتانیا از این مناطق و نحوه نسلکشی فلسطینیها در بستری دراماتیک است، پس از اکران سینمایی نه فقط از سوی شبکههای تلویزیونی ایران، بلکه از سوی شبکههای عربی نیز بارها بازپخش شد.
🔸برای نمونه فروردینماه سال ۹۲ به درخواست رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در الجزایر، شبکه تلویزیونی«الشروق» الجزایر فیلم ایرانی «بازمانده» را پخش کرد که اتفاقاً با استقبال خوب مردم الجزایر روبهرو شد؛ به شکلی که تنها یکی از پیامدهای مثبت پخش آن، برگزاری «کنفرانسی مطبوعاتی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین» چند روز پس از پخش فیلم «بازمانده» در الجزایر بود.
✍️نویسنده: احسان سالمی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1104
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #گفتگو
♦️افول #رژیم_صهیونیستی از نمای نزدیک
🔹ما مسالهای به نام #صهیونیسم داریم که یکسری آمال، اصول و آرمانهایی دارد. حرف آنها این بوده که ما ملتی بدون سرزمین بودیم و به سرزمین بدونی ملت آمدیم.
🔹 #فلسطین سرزمینی تقریبا خالی از سکنه بوده و ما یهودیانی که کشور نداشتهایم به این سرزمین آمدیم. یا حرفشان این است که فلسطینیها قومی عقبمانده متحجر و اهل کشت و کشتار هستند.
🔹آنها سعی کردهاند اینگونه مسائل را از طریق کتب درسی جا بیندازند اما انتشار اسناد جنگ اول اعراب و صهیونیستها در سال ۱۹۴۸ بعد از ۳۰ سال یعنی در سال ۱۹۷۸ فاش کرد آن زمانی که مهاجران به فلسطین آمدند، این سرزمین جمعیت زیادی داشت و جنگ ۱۹۴۸ باعث آوارگی بسیاری از فلسطینیها شد و چیزی حدود ۷۰۰ هزار نفر آواره شدند.
✍️نویسنده: سلمان رضوی، کارشناس مسائل فلسطین
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1098
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #گفتگو
♦️افول #رژیم_صهیونیستی از نمای نزدیک
🔹بخشی از شکافها در جامعه رژیمصهیونیستی عطف بهماسبق میشوند و بخشی هم جدید هستند.
🔹یکسری از شکافها از قبل وجود داشتهاند و یکسری شکافها نیز بنابر شرایط فعلی و تاریخی اخیرا بهوجود آمدهاند.
🔹شکافهای قدیمی مانند شکاف «سفاردی- اشکنازی» یعنی شکاف شرقیتباران و غربیتباران است که البته الان کمرنگتر شده است.
🔹شکاف چپ و راست نیز شکافی قدیمی است که ماهیتی سیاسی دارد و آن نیز الان کمرنگ شده است زیرا چپها الان جایگاه خاصی در سیاست رژیم صهیونیستی ندارند.
🔹دلایل بهوجود آمدن این شکاف، تا حد زیادی به زمان مهاجرت این گروهها بازمیگردد. اشکنازیها یا غربیتباران خود را بانیان تاسیس رژیم صهیونیستی میدانند.
🔹شرقیتباران نیز از زمان تاسیس این رژیم در دهه ۱۹۴۰ تا ۱۹۹۰ وارد رژیم صهیونیستی شدهاند ولی الان دیگر مهاجرت به شکل سابق وجود ندارد و مهاجرت سالانه به رژیم صهیونیستی امروزه در حد ۲۰ هزار نفر است.
🔹چون بحث مهاجرت کمرنگ شده، غربیتباران و شرقیتباران با همدیگر آمیخته شدهاند.
🔹بهوجود آمدن شکافهای جدید هم عاملی در کمرنگ شدن این معضل بوده است.
✍️نویسنده: سلمان رضوی، کارشناس مسائل فلسطین
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1098
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️بررسی سیر زندگی ادبی و دیدگاه محمود درویش
🔶شعری که تسلیم نشد.
🔹از بسیاری جهات زندگی محمود درویش، چکیده سفر رنجآمیز مردم فلسطین است؛ او در #فلسطین اشغالی متولد و توسط نیروهای اشغالگر این رژیم از کاشانه خود رانده شد.
🔹هنگامی که وی بازگشت یا بهتر بگوییم مخفیانه به محل زندگی پیشین خود مراجعت کرد، اسرائیلیهای اشغالگر هزاران نفر از فلسطینیهایی که اقدام به بازگشت کرده بودند را به شهادت رساندند.
🔹روستای او در میان صدها روستایی بود که توسط #صهیونیست_ها با خاک یکسان و از نقشه محو شده بود! او در محیطی رادیکال رشد نکرد، اما مانند بسیاری از فلسطینیها، #صهیونیسم او را به سوی سیاستهای رادیکال سوق داد.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️بررسی سیر زندگی ادبی و دیدگاه محمود درویش
🔶شعری که تسلیم نشد.
🔹از بسیاری جهات زندگی محمود درویش، چکیده سفر رنجآمیز مردم #فلسطین است؛ او در فلسطین اشغالی متولد و توسط نیروهای اشغالگر این رژیم از کاشانه خود رانده شد.
🔹هنگامی که وی بازگشت یا بهتر بگوییم مخفیانه به محل زندگی پیشین خود مراجعت کرد، اسرائیلیهای اشغالگر هزاران نفر از فلسطینیهایی که اقدام به بازگشت کرده بودند را به شهادت رساندند.
🔹روستای او در میان صدها روستایی بود که توسط #صهیونیست_ها با خاک یکسان و از نقشه محو شده بود! او در محیطی رادیکال رشد نکرد، اما مانند بسیاری از فلسطینیها، #صهیونیسم او را به سوی سیاستهای رادیکال سوق داد.
🔹او درست زمانی که بسیاری از اعراب با حزبی که درخواست به رسمیت شناخته شدن اسرائیل را مطرح میکرد، به دشمنی برخاسته بودند، به حزب کمونیست پیوست؛ او مسلط به زبان عبری بود و روابطی با جامعه اسرائیلی داشت؛ اما به عنوان یک عرب فلسطینی در کشوری که بر اساس برتری مذهبی بنا شده بود، او فقط میتوانست با فاصله در جایگاه پستتری که صهیونیستها همچنان برای شهروندان عرب قائل هستند، باقی بماند.
🔹درویش یک کمونیست و در عین حال یک شاعر آزاد بود. از آنجا که آزادی و خلاقیت نمیتواند در بند هیچ ایدئولوژی و تفکری محدود بماند، درویش خیلی زود تبدیل به یک شاعر متعهد شد.
🔹شعرهای درویش دولت #اسرائیل را با وجود برتری نظامی در مقابل دولتهای عرب منطقه مورد تهدید قرار داد؛ درست مانند سنگها و سنگریزههای جوانان فلسطینی که هنوز تهدیدی برای این رژیم جعلی به شمار میروند.
🔻متن کامل یادداشت:
🌐 http://fekrat.net/?p=1110
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️قسم به قلم، #قدس آزاد خواهد شد.
🔹ناجی علی که با شلیک گلوله از سوی صهیونیستها به شقیقه راستش ترور شد درباره #رژیم_صهیونیستی و جنایتهایش میگوید: « رژیم صهیونیستی در تلاش برای اینکه ما فراموش کنیم که چیزی به نام #فلسطین وجود دارد، با تمام توان نظامیاش به ما یورش آورد.
🔹صهیونیستها میدانستند که وضعیت کلی جهان عرب به نفع آنهاست. آنها چیزی برای ترسیدن از جهان عرب، قدرتهای بینالمللی یا انقلاب فلسطین نداشتند. برای همین جنایتهایشان را ادامه دادند و مردم فلسطین را آواره کردند.»
✍️نویسنده: عاطفه جعفری
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1107
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net