eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 ♦️قسم به قلم، ‌آزاد خواهد شد. 🔶برای نجات جان یک نفر قلم به دست گرفتم. 🔹«همواره به علت ناتوانی‌ام در حمایت از مردم رنجیده بوده‌ام. 🔹همیشه می‌گفتم چگونه نقاشی‌هایم از آنها دفاع می‌کند؟ آرزو داشتم که بتوانم زندگی حتی یک کودک را نجات دهم. 🔹تهاجم همیشه وحشیانه بود. اما گاهی چنان می‌شد که بسیاری از مردم پس از این همه جنایت، همه‌چیزشان را از دست می‌دادند. 🔹یادم می‌آید یک روز، در راه منزل مردی را دیدم که برهنه در اطراف قدم می‌زد. مردم مبهوت به او نگاه می‌کردند. 🔹به همسرم «ویدا» هشدار دادم و از او درخواست کردم که برود و برایم یک پیراهن و شلوار بیاورد. آن مرد بزرگ‌تر از من بود؛ بنابراین رفتم و یکی از تی‌شرت‌های بزرگ‌ترم و یک شلوار از یکی از همسایه‌ها گرفتم، آوردم و به او پوشاندم. 🔹سپس چند سوال از او پرسیدم، اما او ساکت باقی ماند. پس از کمی پرس‌وجو، فهمیدم که از اهالی سعیده است. پس از چند روز بمباران بی‌امان، مجبور شده بود به‌خاطر پیدا کردن مقداری نان یا هر نوع غذا برای فرزندانش خانه‌اش را ترک کند. 🔹او امیدوار بود بتواند مغازه بازی پیدا کند، زیرا بسیاری از خیابان‌های قدیمی سعیده پوشانده شده بود و افراد می‌توانستند در امنیتی نسبی در آنجا راه بروند. 🔹تلاش او بیهوده بودن را اثبات کرده بود. هیچ فروشگاه بازی وجود نداشت. وقتی او به خانه برمی‌گردد، متوجه می‌شود که خانه‌اش نابود شده و همسر و هفت، هشت بچه‌اش کشته شده‌اند. وقتی اسرائیلی‌ها ما را به ساحل بردند، از مقابل خانه آن مرد گذر کردیم. 🔹من متوجه نشانه‌های کوچک نوشته‌شده روی زغال چوب شدم: «مراقبت کنید! در اینجا خانواده زندگی می‌کند.» این حرف‌هایی که دل آدمی را از جنایت‌های می‌سوزاند و می‌لرزاند، سخنان ناجی علی، کاریکاتوریست مشهور فلسطینی است. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1107 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️پروژه صهیونیست‏ها برای اعراب؛ ایران هراسی 🔹دام «ایران هراسی» برای امارات و عربستان از سوی غرب به‌گونه‌ای چیده شده است تا با هراسی که از ایران و یا ترکیه برای آن‌ها ایجاد می‌شود، با گروه‌های مقاومت همچون حماس دشمنی ورزند و آن‌ها را در ریاض زندانی کنند. ✍️نویسنده: روح الله فرقانی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1101 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️پروژه صهیونیست‏ها برای اعراب؛ ایران هراسی 🔹سلمان رضوی با اشاره به عادی‌سازی روابط برخی کشورهای منطقه با ، عنوان کرد: رژیم صهیونیستی برای گسترش روابط خارجی خود تلاش‌های زیادی می‌کند، این رژیم از هر اتفاق یا واقعه‌ای برای بهره‌برداری سیاسی خودش استفاده می‌کند و تنها موجودیتی است که از زمان تأسیس خودش با مشکل هویت مواجه است، به این دلیل است که از هر رویدادی به نفع خودش بهره می‌برد مثلاً سال ‌۱۹۴۸ که فلسطین را اشغال کرد، یکسال طول نکشید که عضو شد و عمده کشورهای غربی این رژیم را به رسمیت شناختند. 🔹علی کمیلی با اشاره به تلاش‌های رئیس‌جمهوری برای عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی، عنوان کرد: وقتی روی کار آمد طرح دو دولتی را که مبتنی بود، بخشی را فلسطینی‌ها و بخش دیگری را یهودی عهده‌دار شوند را زیرپا گذاشتند و به طرحی دیگر موسوم به «معامله قرن» روی آوردند که حق بازگشت و حق سرزمینی را از فلسطینی‌ها می‌گیرد. 🔹علیرضا عرب کارشناس مسائل با بیان اینکه الحاق کرانه باختری در قالب طرح معامله قرن ترامپ صورت خواهد گرفت تا یک طرح، یکجانبه و اسرائیلی قلمداد نشود و مشروعیت پیدا کند، عنوان کرد: اگر این الحاق در قالب این طرح انجام نمی‌شد یک طرح کاملاً راست‌گرایانه صهیونیستی و یکجانبه تلقی می‌شد. 🔹وی ادامه داد: هم‌اکنون در رأس دولت وحدت اضطراری قرار گرفته و نقطه تمرکز خود را بر الحاق شهرک‌های صهیونیستی و غور اردن به رژیم اسرائیل قرار داده است که از اول جولای این پروسه الحاق را با کشاندن موضوع به کنیست و کابینه کلید خواهد زد. ✍️نویسنده: روح الله فرقانی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1101 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎥 ♦️برنامه‌های بین الملل برای دوران 🔹صهیونیسم بین الملل غیر از است. 🔹صهیونیسم بین الملل شامل ، ، آلمان و فرانسه است. 🔹در واقع اسرائیل غلام حقله بگوش صهیونیسم بین الملل است. 🔹صهیونیسم بین الملل نه تنها در بلکه بیشتر کشورهای جهان سرمایه‌گذار کرده است. 🔹عرصه‌های اصلی که صهیونیسم بین الملل برای آن برنامه‌ریزی کرده است عبارت است از عرصه اجتماعی و فرهنگی، عرصه سیاسی، عرصه اقتصادی و عرصه دین و معنویت؛ البته یک عرصه جدیدی بنام عرصه (NBIC) مخفف فناوری نانو، زیست فناوری، فناوری اطلاعات و علوم شناختی است را در دستور کارهای خودشان قرار داده‌اند. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
دکتر فرج نژاد.mp3
23.01M
📍 🎥 🎙 ♦️برنامه‌های بین الملل برای دوران 🔹صهیونیسم بین الملل غیر از است. 🔹صهیونیسم بین الملل شامل ، ، آلمان و فرانسه است. 🔹در واقع اسرائیل غلام حقله بگوش صهیونیسم بین الملل است. 🔹صهیونیسم بین الملل نه تنها در بلکه بیشتر کشورهای جهان سرمایه‌گذار کرده است. 🔹ما برای کشف برنامه صهیونیسم بین الملل می‌بایست طبق اسناد و مدارکی که در دسترس است را بررسی کنیم. 🔹اسناد ظاهرا بین المللی در عرصه‌های مختلف برای ما اهمیت بسزایی دارند. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎥 🎙 ♦️برنامه‌های بین الملل برای دوران 🔹صهیونیسم بین الملل غیر از است. 🔹صهیونیسم بین الملل شامل ، ، آلمان و فرانسه است. 🔹در واقع اسرائیل غلام حقله بگوش صهیونیسم بین الملل است. 🔹صهیونیسم بین الملل نه تنها در بلکه بیشتر کشورهای جهان سرمایه‌گذار کرده است. 🔹ما برای کشف برنامه صهیونیسم بین الملل می‌بایست طبق اسناد و مدارکی که در دسترس است را بررسی کنیم. 🔹اسناد ظاهرا بین المللی در عرصه‌های مختلف برای ما اهمیت بسزایی دارند. 🔹عرصه‌های اصلی که صهیونیسم بین الملل برای آن برنامه‌ریزی کرده است عبارت است از عرصه اجتماعی و فرهنگی، عرصه سیاسی، عرصه اقتصادی و عرصه دین و معنویت؛ البته یک عرصه جدیدی بنام عرصه (NBIC) مخفف فناوری نانو، زیست فناوری، فناوری اطلاعات و علوم شناختی است را در دستور کارهای خودشان قرار داده‌اند. 🔹از سال 2008 به بعد فضای مجازی با یک برنامه ویژه روبرو هستیم که در این زمان می‌بینیم مقام معظم رهبری می‌فرمایند اگر درگيري‌هاي شغلي نبود، خودم متصدي مسئوليت شورا (فضای مجازی) مي‌شدم. 🔹معتبرترین دانشگاه‌های غربی در عرصه فناوری نانو، زیست فناوری، فناوری اطلاعات و علوم شناختی رشد بسزایی داشتند. 🔹سازمانNSA آژانس ملی اینترنت نبض فضای مجازی دنیا را بدست گرفت. 🔹متاسفانه در داخل ایران به جای ورود به فضای مجازی ملی به دام آژانس ملی اینترنت خواسته و ناخواسته افتاده‌ایم. 🔹در دوران و پساکرونا نهادهای امنیتی غربی به وسیله فضای مجازی برنامه‌های شومی در سر داشتند که انقلاب اسلامی ایران را فلج کنند. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه هفتم) 🔰موضوع: محدودیت‌های ابطال‌گرایی 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
جلسه هفتم.mp3
11.94M
🔊 ♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه هفتم) 🔰موضوع: محدودیت‌های ابطال‌گرایی 🔹ابطال‌گرایان، نقد منطقی بر استقراءگرایی را پاسخ می‌دهند. 🔹آنان بر این باور اند که در علم، چیزی اثبات نمی‌شود، بلکه تایید و ابطال می‌شود. 🔹همانطور که گزاره‌های ابطال کننده نیز مانند گزاره‌های مشاهدتی تایید کننده، مسبوق به نظریه هستند و هیچ تفاوتی میان این دو، از این لحاظ وجود ندارد. 🔹بنابراین، هیچ گزاره مشاهدتی در دنیا وجود ندارد گه آنقدر یقین‌آور باشد که بتوانیم بگوییم که قطعا فلان نظریه را باطل می‌کند؛ چراکه هر گزاره مشاهدتی، وابسته به چند نظریه است. 🔹اگر چنین شد، ابطال‌گرایان می‌گویند که امکان اثبات گزاره‌های علمی وجود ندارد و ما نیز ثابت کردیم که امکان ابطال گزاره‌های علمی هم وجود ندارد. 🔹پس وقتی نه امکان اثبات گزاره‌های علمی وجود داشته باشد و نه امکانی برای امکان قطعی آن، کار برای توجیه علم دشوار خواهد شد. 🔻قسمت قبلی: 🌐 https://eitaa.com/fekrat_net/1090 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️اقتصاد شناختی و گرایش‌های درونی آن 👤با دکتر سیدعلی سبحانی 🔹 منبعث از علوم شناختی می‌شود که علوم شناختی هم با عصب‌شناسی آغاز می‌شود، و زبان‌شناسی و فلسفه ذهن. 🔹این سه مورد، فلسفه‌شان را از ذهن و مبانی تجربه‌شان را از علوم اعصاب می‌گیرند و در کارهایشان نیز از زبان‌شناسی استفاده می‌کنند. 🔹زبان‌شناسی یک جزء بسیار پررنگ اقتصاد شناختی و علوم شناختی است. اما اصلاً در ایران هیچ چیزی در این مورد نداریم. 🔻متن کامل مصاحبه: 🌐 http://fekrat.net/?p=1091 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
اقتصاد شناختی و گرایش‌های درونی آن.pdf
209.9K
📍 ♦️اقتصاد شناختی و گرایش‌های درونی آن 👤با دکتر سیدعلی سبحانی 🔸عمدتاً کسانی که در شناختی صحبت کرده‌اند، به نوعی نهادگرا هستند. 🔸در دانش یک‌سری مکتب داریم که مکاتب اصلی هستند و شروع‌شان با «آدام اسمیت» و است. 🔸البته فعلاً با «مرکانتیلیسم‌ها» کار نداریم. مکتب کلاسیک و مکتبی که الان خیلی در ایران مطرح هست، است. 🔸خیلی از کسانی خودشان را اقتصاددان می‌دانند، نئوکلاسیک بعد از آدام اسمیت شناخته می‌شوند. 🔸یکی از ویژگی‌های اصلی‌شان این بوده که قائل به عقلانیت ابزاری و عقلانیت کامل بودند. 🔸یعنی با استفاده از همان نگاه فردگرایی روش‌شناختی می‌گویند: یک انسانی دنبال این است که منافعش را حداکثر کند. 🔸این حداکثرسازی منافع به واسطه عقلانیتی است که آن عقلانیت اطلاعاتی را تحلیل می‌کند و نهایتاً تصمیماتی می‌گیرد. آن یک نفر، عقلانیت را به حد اعلا می‌رساند. 🔸می‌گویند: آن آدمی که اینگونه نیست، جزو اقلیت است و از چنین کسانی خیلی کم وجود دارد که عقلانی نباشند. مشخصه عقلانیت که عقلانیت ابزاری به آن می‌گویند، از نظرشان این است که آن آدم حداکثرساز سود، لذت و رفاه و چنین مواردی است. 🔸این عقلانیت دنبال این است که منافع را برای فرد تأمین کند و این فرد هم به تمام اطلاعاتی که لازم دارد، دسترسی دارد. 🔻متن کامل مصاحبه: 🌐 http://fekrat.net/?p=1091 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ ، ناکارآمدی و احساس بیهودگی (1) 🔻(بخش اول) 🔸 گرچه در درجه نخست، حادثه‌ای بحران‌زا در حوزه سلامت و بهداشت فردی و عمومی بود، ولی ابعاد آن به‌قدری گسترده است که حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و ایمانی را نیز در بر گرفته است. 🔸تقریبا تمامی حوزه‌های انسانی در اثر کروناویروس دستخوش چالش‌های ذهنی و عملی شده‌اند. ✍️نویسنده: داود مهدوی‌زادگان 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1080 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ ، ناکارآمدی و احساس بیهودگی (1) 🔻(بخش اول) 🔸مردم از اوایل اسفند به بعد، به‌تدریج را جدی گرفتند و توجه‌شان به نقش پزشکان وکادر خدمات بهداشتی و درمانی در مبارزه و نابودی آن بیشتر شد. 🔸در این میان، پرسش‌هایی در فضای گفتمانی حاملان علوم‌انسانی، به ‌ویژه علوم ‌اجتماعی شکل گرفته‌اند؛ چرا در بحران کرونایی توجهی به نقش و جایگاه علوم ‌اجتماعی نمی‌شود؟ چرا در این مبارزه فراگیر، از جامعه‌شناسان استمداد نمی‌طلبند و آنان را در ستادهای بحران کرونا به ‌خدمت نمی‌گیرند؟ 🔸این جماعت از همان روزهای اول شیوع کرونا ویروس وارد صحنه شدند و فعالیت گسترده‌ای را به‌راه انداختند و فضای رسانه‌ای و مجازی را از یادداشت‌ها و مصاحبه و گفت‌وگوهایشان اشباع کردند. 🔸یکی از سر فصل‌های سخن حاملان علوم ‌اجتماعی، تاکید بر «اجتماعی بودن بحران کرونا» بوده است. 🔸به ‌زعم اغلب آنان تنها یک ‌مساله و بحران بهداشتی نیست، بلکه مساله‌ای اجتماعی و فرهنگی هم هست. 🔸به ‌زعم یکی از آنان، کروناویروس به‌دلیل ورود به حیات اجتماعی و تاثیرگذاری بر آن، به مساله‌ای اجتماعی بدل شده است: «کرونا یک امر اجتماعی است نه پزشکی! کرونا و هر پدیده زیستی و طبیعی دیگر، پدیده‌ای نسبتا واحد در تمامی دنیاست. اما همین که وارد جهان اجتماعی شده و از فیلتر ذهن فرد انسانی یا از فیلتر ذهن جمعی می‌گذرد معانی متفاوتی پیدا می‌کند.» 🔸دیگری بر این عقیده است که در دنیای مدرن ‌شده، بیماری‌ها و بهداشت عمومی را نمی‌توان امری صرفا مربوط‌به حوزه پزشکی دانست: «شاید این مفاهیم در نگاه اول، صرفا اموری معطوف به سلامت بدنی و بیولوژیک افراد یا گروه‌ها درنظر گرفته شوند، اما به‌نظر می‌رسد اصولا بدن، سلامت، بیماری و بهداشت که در وهله اول به پزشکی و متخصصان بهداشت مربوط می‌دانیم، به‌شدت اموری چندوجهی و چندلایه هستند که نمی‌توان آنها را بدون‌توجه به سیاست، الهیات، اقتصاد و جامعه و فرهنگ فهمید.» ✍️نویسنده: داود مهدوی‌زادگان 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1080 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net