eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه هفتم) 🔰موضوع: محدودیت‌های ابطال‌گرایی 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
جلسه هفتم.mp3
11.94M
🔊 ♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه هفتم) 🔰موضوع: محدودیت‌های ابطال‌گرایی 🔹ابطال‌گرایان، نقد منطقی بر استقراءگرایی را پاسخ می‌دهند. 🔹آنان بر این باور اند که در علم، چیزی اثبات نمی‌شود، بلکه تایید و ابطال می‌شود. 🔹همانطور که گزاره‌های ابطال کننده نیز مانند گزاره‌های مشاهدتی تایید کننده، مسبوق به نظریه هستند و هیچ تفاوتی میان این دو، از این لحاظ وجود ندارد. 🔹بنابراین، هیچ گزاره مشاهدتی در دنیا وجود ندارد گه آنقدر یقین‌آور باشد که بتوانیم بگوییم که قطعا فلان نظریه را باطل می‌کند؛ چراکه هر گزاره مشاهدتی، وابسته به چند نظریه است. 🔹اگر چنین شد، ابطال‌گرایان می‌گویند که امکان اثبات گزاره‌های علمی وجود ندارد و ما نیز ثابت کردیم که امکان ابطال گزاره‌های علمی هم وجود ندارد. 🔹پس وقتی نه امکان اثبات گزاره‌های علمی وجود داشته باشد و نه امکانی برای امکان قطعی آن، کار برای توجیه علم دشوار خواهد شد. 🔻قسمت قبلی: 🌐 https://eitaa.com/fekrat_net/1090 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️اقتصاد شناختی و گرایش‌های درونی آن 👤با دکتر سیدعلی سبحانی 🔹 منبعث از علوم شناختی می‌شود که علوم شناختی هم با عصب‌شناسی آغاز می‌شود، و زبان‌شناسی و فلسفه ذهن. 🔹این سه مورد، فلسفه‌شان را از ذهن و مبانی تجربه‌شان را از علوم اعصاب می‌گیرند و در کارهایشان نیز از زبان‌شناسی استفاده می‌کنند. 🔹زبان‌شناسی یک جزء بسیار پررنگ اقتصاد شناختی و علوم شناختی است. اما اصلاً در ایران هیچ چیزی در این مورد نداریم. 🔻متن کامل مصاحبه: 🌐 http://fekrat.net/?p=1091 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
اقتصاد شناختی و گرایش‌های درونی آن.pdf
209.9K
📍 ♦️اقتصاد شناختی و گرایش‌های درونی آن 👤با دکتر سیدعلی سبحانی 🔸عمدتاً کسانی که در شناختی صحبت کرده‌اند، به نوعی نهادگرا هستند. 🔸در دانش یک‌سری مکتب داریم که مکاتب اصلی هستند و شروع‌شان با «آدام اسمیت» و است. 🔸البته فعلاً با «مرکانتیلیسم‌ها» کار نداریم. مکتب کلاسیک و مکتبی که الان خیلی در ایران مطرح هست، است. 🔸خیلی از کسانی خودشان را اقتصاددان می‌دانند، نئوکلاسیک بعد از آدام اسمیت شناخته می‌شوند. 🔸یکی از ویژگی‌های اصلی‌شان این بوده که قائل به عقلانیت ابزاری و عقلانیت کامل بودند. 🔸یعنی با استفاده از همان نگاه فردگرایی روش‌شناختی می‌گویند: یک انسانی دنبال این است که منافعش را حداکثر کند. 🔸این حداکثرسازی منافع به واسطه عقلانیتی است که آن عقلانیت اطلاعاتی را تحلیل می‌کند و نهایتاً تصمیماتی می‌گیرد. آن یک نفر، عقلانیت را به حد اعلا می‌رساند. 🔸می‌گویند: آن آدمی که اینگونه نیست، جزو اقلیت است و از چنین کسانی خیلی کم وجود دارد که عقلانی نباشند. مشخصه عقلانیت که عقلانیت ابزاری به آن می‌گویند، از نظرشان این است که آن آدم حداکثرساز سود، لذت و رفاه و چنین مواردی است. 🔸این عقلانیت دنبال این است که منافع را برای فرد تأمین کند و این فرد هم به تمام اطلاعاتی که لازم دارد، دسترسی دارد. 🔻متن کامل مصاحبه: 🌐 http://fekrat.net/?p=1091 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ ، ناکارآمدی و احساس بیهودگی (1) 🔻(بخش اول) 🔸 گرچه در درجه نخست، حادثه‌ای بحران‌زا در حوزه سلامت و بهداشت فردی و عمومی بود، ولی ابعاد آن به‌قدری گسترده است که حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و ایمانی را نیز در بر گرفته است. 🔸تقریبا تمامی حوزه‌های انسانی در اثر کروناویروس دستخوش چالش‌های ذهنی و عملی شده‌اند. ✍️نویسنده: داود مهدوی‌زادگان 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1080 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ ، ناکارآمدی و احساس بیهودگی (1) 🔻(بخش اول) 🔸مردم از اوایل اسفند به بعد، به‌تدریج را جدی گرفتند و توجه‌شان به نقش پزشکان وکادر خدمات بهداشتی و درمانی در مبارزه و نابودی آن بیشتر شد. 🔸در این میان، پرسش‌هایی در فضای گفتمانی حاملان علوم‌انسانی، به ‌ویژه علوم ‌اجتماعی شکل گرفته‌اند؛ چرا در بحران کرونایی توجهی به نقش و جایگاه علوم ‌اجتماعی نمی‌شود؟ چرا در این مبارزه فراگیر، از جامعه‌شناسان استمداد نمی‌طلبند و آنان را در ستادهای بحران کرونا به ‌خدمت نمی‌گیرند؟ 🔸این جماعت از همان روزهای اول شیوع کرونا ویروس وارد صحنه شدند و فعالیت گسترده‌ای را به‌راه انداختند و فضای رسانه‌ای و مجازی را از یادداشت‌ها و مصاحبه و گفت‌وگوهایشان اشباع کردند. 🔸یکی از سر فصل‌های سخن حاملان علوم ‌اجتماعی، تاکید بر «اجتماعی بودن بحران کرونا» بوده است. 🔸به ‌زعم اغلب آنان تنها یک ‌مساله و بحران بهداشتی نیست، بلکه مساله‌ای اجتماعی و فرهنگی هم هست. 🔸به ‌زعم یکی از آنان، کروناویروس به‌دلیل ورود به حیات اجتماعی و تاثیرگذاری بر آن، به مساله‌ای اجتماعی بدل شده است: «کرونا یک امر اجتماعی است نه پزشکی! کرونا و هر پدیده زیستی و طبیعی دیگر، پدیده‌ای نسبتا واحد در تمامی دنیاست. اما همین که وارد جهان اجتماعی شده و از فیلتر ذهن فرد انسانی یا از فیلتر ذهن جمعی می‌گذرد معانی متفاوتی پیدا می‌کند.» 🔸دیگری بر این عقیده است که در دنیای مدرن ‌شده، بیماری‌ها و بهداشت عمومی را نمی‌توان امری صرفا مربوط‌به حوزه پزشکی دانست: «شاید این مفاهیم در نگاه اول، صرفا اموری معطوف به سلامت بدنی و بیولوژیک افراد یا گروه‌ها درنظر گرفته شوند، اما به‌نظر می‌رسد اصولا بدن، سلامت، بیماری و بهداشت که در وهله اول به پزشکی و متخصصان بهداشت مربوط می‌دانیم، به‌شدت اموری چندوجهی و چندلایه هستند که نمی‌توان آنها را بدون‌توجه به سیاست، الهیات، اقتصاد و جامعه و فرهنگ فهمید.» ✍️نویسنده: داود مهدوی‌زادگان 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1080 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ادبیات علیه رژیم 🔹آلیس واکر، برنده جایزه پولیتزر: رژیمی نژادپرست علیه فلسطینیان است که نژادپرستی آن‌ها از تبعیض نژادی موجود در درباره سیاهپوستان بیشتر است. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1086 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ادبیات علیه رژیم 🔹آلیس واکر یکی از مخالفان مشهور است و با ترجمه کتابش به زبان عبری مخالفت کرد و دلیل مخالفتش را نیز این چنین بیان کرد: «رژیم صهیونیستی رژیمی نژادپرست علیه فلسطینیان است که نژادپرستی آنها از تبعیض نژادی موجود در درباره سیاهپوستان بیشتر است.» او در سال ۲۰۱۰ و پس از جنگ ۲۲ روزه به غزه سفر کرد. 🔹آلیس واکر در سال ۱۳۹۲ نیز با انتشار یک نامه سرگشاده از یک خواننده خواست تا در سرزمین‌های اشغالی کنسرت ندهد. 🔹در این نامه از «آلیشیا کیز» خواست تا به جای شرکت در برنامه کنسرت در سرزمین‌های اشغالی، برای کودکان فلسطینی آواز بخواند. 🔹گونتر گراس، برنده نوبل ادبیات است. او که عموما در مسائل سیاسی کشور آلمان فعالانه حضور داشت و موضعگیری می‌کرد، در سال ۱۳۹۱ شعری علیه سیاست‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران منتشر کرد که بازتاب‌های زیادی داشت. 🔹او در شعر خود با عنوان «آنچه باید گفته شود» از سیاست‌های جنگ‌‌طلبانه رژیم صهیونیستی در برابر جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد و خود را به‌خاطر سکوت در برابر خطرات این سیاست مورد سرزنش قرار داد. 🔹«فلسطینی‌ها بالاخره این سرزمین را از آن خود می‌کنند. همه چیز آرام خواهد شد و توازن به منطقه بازخواهد ‏گشت و صلح در این سرزمین حکمفرما می‌شود چرا که آنچه انسان به دنبال آن است، صلح است و نه جنگ.‏ امید فلسطین به مردم ‏فلسطین است؛ مردمی که هر روز در این سرزمین زندگی خود را می‌گذرانند. 🔹آنها هستند که صلح را به دست می‌آورند». لوکلزیو، نویسنده فرانسوی برنده نوبل ادبیات از جمله کسانی است که به صراحت از حق مشروع فلسطینی‌ها برای زندگی آزاد در سرزمین مادری خود دفاع کرده است. 🔹او در رمان «ستاره سرگردان» هم از حق فلسطینی‌ها دفاع کرده و مواضع ضداسرائیلی و ضد‌صهیونیستی‌اش را بیان می‌کند. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1086 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ ، ناکارآمدی و احساس بیهودگی (2) 🔻(بخش دوم) 🔹چرا باید گمان کرد که علوم ‌انسانی و اجتماعی بیرون از گردونه قدرت و تکنولوژی است و هیچ‌دخالتی در تصمیم‌گیری‌ها و تثبیت و استمرار آن ندارد؟ 🔹درست که علوم ‌انسانی در رده هیات‌رئیسه یا ستاد چرخه قدرت و تکنیک، حضور کم‌رنگی دارد، ولی در رده‌های میانه و صف، حضورش کاملا پررنگ و محسوس است. ✍️نویسنده: داود مهدوی‌زادگان 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1082 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ ، ناکارآمدی و احساس بیهودگی (2) 🔻(بخش دوم) 🔸این گفته که علوم‌انسانی نیازهای معنوی را تامین می‌کند و درنتیجه شرایط بحران کمک زیادی به آدمیان می‌کند، وابسته است به اینکه نیازهای معنوی را چگونه تفسیر می‌کنیم. 🔸امر معنوی می‌تواند به‌معنای تجربه ناب و قدسی باشد که با جهان دیگر در ارتباط است و ریشه‌های معرفتی آن، دین و اخلاق فضیلت است. و هم می‌تواند به‌معنای جنبه‌های عاطفی و احساسی باشد که نسبت چندانی هم با مظاهر و نمادهای دینداری ندارد. 🔸اگر در اینجا، معنای اول از معنویت مراد باشد، در اینکه علوم‌انسانی این نوع از معنویت را پیگیری می‌کند، تردیدهای جدی وجود دارد، زیرا علوم‌انسانی و اجتماعی نسبت همدلانه‌ای با معنویت قدسی برقرار نکرده است و هیچ تعلق خاطری هم نسبت به آن ندارد و اصولا علوم‌انسانی در فضای معنویت ناب به‌سر نمی‌برد تا بخواهد با الهام از آن، مسائل خود را حل کند. علوم‌انسانی و اجتماعی مدرن، دانشی کاملا این جهانی و است. 🔸اما اگر مقصود، معنویت‌های زمینی، همچون عشق‌های زمینی و عواطف و علقه‌های احساسی این‌جهانی است، دراین‌صورت، علوم‌انسانی را به امور روزمره تقلیل داده، ارزش علمی آن را ناچیز شمرده‌ایم. 🔸بدیهی است که علوم‌انسانی و اجتماعی در این معنا، توان چندانی برای مقابله با بحران کروناویروس و راهنمایی مردم ندارد. 🔸برخی از اصحاب علوم انسانی و اجتماعی بر این باورند که این علوم در پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیردار و به‌ویژه ویروسی نقش موثری دارند. 🔸آنان برای اثبات این مطلب به پاره‌ای از نظریه‌ها و مطالعات میدانی روی جوامع مبتلا به بیماری‌های واگیردار اشاره می‌کنند. 🔸عمده نمونه‌های هشدار‌دهنده‌ای که اینان ذکر می‌کنند مربوط است به تحقیقاتی که از دهه ۶۰ قرن بیستم به این سو، انجام شده است. 🔸نکته‌ای که این‌دسته از اصحاب علوم‌انسانی بر آن تاکید دارند، توجه دادن همگان به‌ نقش علم انسانی و اجتماعی در خلق «افق انتقادی» و هشیارسازی انسان نسبت به موقعیت در مخاطره او است، موقعیتی که به‌علت بی‌توجهی به این دیدگاه‌های انتقادی، درنهایت رسیده است به بحران کرونایی کنونی». 🔸این سخن و نکته کاملا درست است و از علوم انسانی انتظاری غیر از این نیست. لکن نکته مهم آن است که آیا علوم انسانی و اجتماعی به چنین مقام دانشی رسیده است؟ 🔸مسلما با چند نمونه تحقیقات علمی نمی‌توان گفت علوم‌انسانی به تراز واقعی پیشگیری اپیدمی‌ها رسیده است. اگر رسیده است، چگونه است که همچنان اینگونه اپیدمی‌ها در گوشه ‌و کنار جهان اتفاق می‌افتد. ✍️نویسنده: داود مهدوی‌زادگان 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1082 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
⚠️اختلاف اعلام عید فطر 🔰بنابر اختلاف نظر در خصوص اعلام عید فطر از سوی مراجع عظام لازم آمد که پاسخ به پرسش مطرح شده در خصوص اختلاف در اول شوال یا سی‌ام رمضان، در ضمن پاسخ، موارد ذیل را بیان کنیم: 🔸️ اولا می‌بایست شؤون ولی فقیه و مرجع تقلید روشن گردد که مهمترین شأن مرجع تقلید عبارت است از: «مرجعیت» که در فرهنگ شیعی، آمیزه ای از شأن «افتا» و «ولایت» می باشد و مراجع عظام تقلید، وظیفه ارشاد مردم به سوی احکام الاهی را دارند؛ ولی مهمترین شأن ولی فقیه،- افزون بر شأن یک مرجع، مانند فقاهت- اداره جامعه براساس معیارها و ارزشهای اسلامی است، و می‌تواند براساس موازین در جامعه حکم کرده و اطاعت از احکام حکومتی او بر همگان واجب است؛ گفتنی است که صدور حکم حکومتی ( یعنی، ایجاد دستوری از طرف حاکم درباره یک حکم شرعی یا وضعی یا موضوع حکم شرعی و وضعی در موضوع خاص و   چنین حکمی که براى حفظ کیان اسلام و نظام سیاسى- اجتماعى مسلمانان مفید و تأثیرگذار است مى‌تواند به عنوان اولى یا ثانوی‌اش با تشخیص ولى فقیه در قالب احکام حکومتى جعل و صادر شود ) نمی‌تواند دارای تکثّر و اختلاف باشد، از این رو از شئون حاکم اسلامی است. بر خلاف احکام شرعی فقهی که قابل تکثّر و محل ابراز آراء و نظرات مختلف است. 🔸️ثانیا در حکم به رویت هلال طبق نظر صاحب جواهر که به عنوان یکی از مدافعان ولایت عامه فقیه، با توجه به روایات، محدوده صدور حکم و انشای فقیه عادل را منحصر به مقام قضا و رفع منازعه ندانسته و احکامی مانند حکم به رؤیت هلال اول ماه را نیز از شئون ولی فقیه می داند. در علم فقه هم ، نظر فقیه و مرجع تقلید، از موارد و معیارهای اثبات رؤیت هلال ذکر نگردیده و آثار شرعی بر قول فقیه و مرجع تقلید (بما هو فقیه و مفتی) مترتب نشده است، بلکه یکی از موارد اثبات رؤیت هلال ماه حکم حاکم اسلامی ذکر شده است. بنابراین اگر چه رؤیت هلال ماه صرفاً از امور حکومتی نیست و با شهادت عدول و یا اطمینان خود انسان و دیگر موارد ذکر شده در توضیح المسائل، نیز اثبات می‌شود ولی اگر از دیدگاه حکمی از احکام حکومتی که مخصوص حاکم اسلامی است، به آن نگاه شود، جزء شئون ولی فقیه است؛ یعنی حکم دادن به این که اول ماه است از شوون حکومتی ولی فقیه است. 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️فقه حکومتی و معضل رویت هلال 🔹تفاوت‌هایی در میان فقهاء در مبانی فقهی و تطبیقات وجود دارد که زمینه‌ساز اختلاف اقشار جامعه در ایامی خاص مانند آغاز و پایان رمضان قرار می‌گیرد. هر چند که اختلاف نظر در میان فقهاء امری طبیعی است و این اختلافات نمی‌تواند دستمایه تفرقه انگیزی باشد اما با این وجود احساس می‌شود این امر نیز از بزنگاه‌هایی است که ضعف فقه حکومتی را در نظام‌سازی حکومت اسلامی روشن می‌نماید. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🔰فقه حکومتی و معضل رویت هلال 🖋رسول لطفی (يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ ۖ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ) 🔸️بی شک ماه آسمان، در تنظیم معاش(مواقیت للناس) و معاد(الحج) انسانی نقش بنیادی دارد. تدبر در پیوند جایگاه هلال قمری به عنوان مظهر نور شمس در ظلمت شب، با ساحت زندگی بشر و حوزه تشریعات دینی جایگاه اساسی دارد. به خصوص در ساحت عالم اعتبار، که واقعا چه مصلحت و حکمتی در عالم جعل وجود دارد که ثبوت بسیاری از از احکام الهی از جمله صلاه و صوم و حج و... در ذمه مکلفین بر همین اساس رقم می‌خورد. 🔹️اساسا مساله زمان در سنت توحیدی پرونده‌ای عمیق و دقیق است و قابل مقایسه با جایگاه زمان در عالم مدرن نیست. به راستی پژوهشگرانی را می‌طلبد تا در قیاس حقیقت زمان در سنت فلسفی ـ کلامی و نگاه توحیدی تامل نمایند و با استفاده از متون دینی به کاویدن خط و ربط نقش زمان در نظام تکوین و تشریع به بحث و گفت‌وگو بپردازند. 🔸️فارغ از این مساله، اثرات و تبعات این پدیده است که در ساحت نظام اجتماعی خود را نشان می‌دهد. تجلی وحدت و نظم درونی و بیرونی انسان در زندگی جزء تبعات این رمز و راز است که هر چند در عصر جدید با ظهور مدرنیته، نظم قمری انسان سنتی دستخوش تغییراتی گشته است هر چند که ایامی مثل ماه رمضان، تا حدی احیادار این سبک زندگی برای مومنان عصر جدید است. 🔹️در این میان اما تفاوت‌هایی در میان فقهاء در مبانی فقهی و تطبیقات وجود دارد که زمینه‌ساز اختلاف اقشار جامعه در ایامی خاص مانند آغاز و پایان رمضان قرار می‌گیرد. هر چند که اختلاف نظر در میان فقهاء امری طبیعی است و این اختلافات نمی‌تواند دستمایه تفرقه انگیزی باشد اما با این وجود احساس می‌شود این امر نیز از بزنگاه‌هایی است که ضعف فقه حکومتی را در نظام‌سازی حکومت اسلامی روشن می‌نماید. فقدان توجه به مصالح اساسی و پیامد‌های اجتماعی، روانی و سیاسی فتاوا از معضلاتی است که در فقه سنتی امروز ما جریان دارد که مشکلاتی در عرصه اجتماع ایجاد می‌نماید. دقت شود که نظر نگارنده این نیست که با صدور حکم حکومتی مساله حل شود بلکه نگاه دقیقتر است. باید تأثیر هر حکمی از جمله مساله رویت هلال را در تشکیل جامعه و حیات طیبه اسلامی ملاحظه نمود و به نظر می‌رسد در این چارچوب بتوان رویت هلال را شانی از شئون حاکم جامعه اسلامی به حساب آورد نه صرفا حاکم شرع. به هر حال تبیین چارچوب فقه حکومتی و بازخوانی مجدد فقه برای ایجاد نظام اسلامی از ضرورت‌هایی است که در گام دوم انقلاب اسلامی بیش از پیش احساس می‌شود. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه هشتم) 🔰موضوع: برنامه‌های پژوهشی (بررسی نظریه‌های ساختاری فلسفه علم) 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
بخش اول.mp3
6.78M
🔊 ♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه هشتم) 🔰موضوع: برنامه‌های پژوهشی (بررسی نظریه‌های ساختاری فلسفه علم) 🔻(بخش اول) 🔹منظور از ساختار، یک بافت منسجم و کلیتی می‌باشد که در آن همه اجزاء به توجیه یکدیگر کمک می‌کنند. 🔹مشابه ساختار‌گرایی، در‌گرایش‌های دیگر نیز وجود داشته و عناوین مختلفی دارد. 🔹این‌گرایش،‌گرایشی عمومی بوده که از نیمه دوم قرن 20 به بعد، در همه ‌گرایش‌های فلسفی رواج پیدا کرد. 🔹توجه به انسجام و ساختار، در برابر دیدگاه قدیمی‌تر ثابت است تا ما فکر کنیم که نظریه از یک نقطه صفر به صورت انتزاعی یا انزوال آغاز می‌شود. 🔹برای مثال، عقل‌گرایان معتقد اند که این نقطه صفر، گزاره‌های عقلی می‌باشند و یا دکارت معتقد است که نقطه صفر، تصورات بدیهی انسان است. 🔹فیلسوفان قدیمی‌تر نیز بر این باور بودند که این نقطه از بدیهیات منطقی آغاز می‌شود. 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1108 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
بخش دوم.mp3
11.11M
🔊 ♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه هشتم) 🔰موضوع: برنامه‌های پژوهشی (بررسی نظریه‌های ساختاری فلسفه علم) 🔻(بخش دوم) 🔹منظور از ساختار، یک بافت منسجم و کلیتی می‌باشد که در آن همه اجزاء به توجیه یکدیگر کمک می‌کنند. 🔹مشابه ساختار‌گرایی، در‌گرایش‌های دیگر نیز وجود داشته و عناوین مختلفی دارد. 🔹این‌گرایش،‌گرایشی عمومی بوده که از نیمه دوم قرن 20 به بعد، در همه ‌گرایش‌های فلسفی رواج پیدا کرد. 🔹توجه به انسجام و ساختار، در برابر دیدگاه قدیمی‌تر ثابت است تا ما فکر کنیم که نظریه از یک نقطه صفر به صورت انتزاعی یا انزوال آغاز می‌شود. 🔹برای مثال، عقل‌گرایان معتقد اند که این نقطه صفر، گزاره‌های عقلی می‌باشند و یا دکارت معتقد است که نقطه صفر، تصورات بدیهی انسان است. 🔹فیلسوفان قدیمی‌تر نیز بر این باور بودند که این نقطه از بدیهیات منطقی آغاز می‌شود. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️متوقعان تشویق و قدردانی 🔸علم انسانی و اجتماعی، لااقل در شرایط بحرانی، ناکارآمد است. 🔸این علم اولا تصویر روشنی از بحران ندارد و ثانیا برای دخالت و رفع معضلات بحرانی، دستورالعمل‌های کارآمدی ندارد و مهم‌تر از همه با مساله مهم تعارضات نظر و عمل درگیر است. 🔸همه این مسائل باعث شده است که اصحاب علم انسانی و اجتماعی در شرایط بحرانی مانند ، احساس بیهودگی کنند. ✍️نویسنده: دکتر داود مهدوی‌زادگان 🔻ادامه مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1114 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️متوقعان تشویق و قدردانی 🔸اینکه در میانه بحران و بلای طبیعی جهانی، گروهی از دانش‌آموختگان نجوا کرده و درباره عدم‌دلجویی و قدردانی از زحمات‌شان گلایه و شِکوه کنند، کار طبیعی و پسندیده‌ای به‌نظر نمی‌آید. 🔸مگر از دیگر گروه‌ها در این شرایط اضطراری و بحرانی، چقدر تقدیر می‌شود که از این گروه نمی‌شود. 🔸برخی از پزشکان و پرستاران در راه خدمت به مبتلایان ، جان خود را از دست داده‌اند و متاسفانه تاکنون فرصت بزرگداشتی در سطح ملی از آنان فراهم نشده است. 🔸در‌حالی‌که لااقل نگارنده جایی نخوانده و نشنیده است که فردی از اصحاب علوم‌انسانی در راه مقابله با کروناویروس، جان خود را از دست داده باشد. 🔸آیا باید چنین خواسته‌ای را به‌حساب احساس نیاز پاره‌ای از اصحاب علوم‌انسانی به تقدیر و تشکر گذاشت؟ 🔸اگر چنین باشد که حکایتی از چالش روانشناختی آنان است. با وصف این، دلیل ندارد که این گفته چندان جدی گرفته شود. 🔸به‌علاوه از زحمات برخی از گویندگان این سخن، همه‌ساله در اشکال مختلف تقدیر و تشکر به‌عمل می‌آید، از تقدیر در جشنواره‌ها گرفته تا رونمایی از آثار و دیدارهای اختصاصی با کارگزاران عالی‌رتبه و بزرگداشت‌های محفلی. 🔸برخی از آنان از سوی چندین پژوهشگاه و پژهشکده مورد حمایت واقع می‌شوند. 🔸جشنواره فارابی هم اختصاص به تجلیل از آثار برگزیده علوم‌انسانی دارد. 🔸فرصت‌های آموزشی و پژوهشی که برای این گروه از شِکوه‌کنندگان فراهم است، برای بسیاری از افراد فراهم نیست. 🔸برخی از آنان مشاوران عالی‌رتبه نهادهای رسمی و غیررسمی دستگاه‌های دولتی و مردمی هستند. 🔸بعضا از اعضای مهم هیات‌های ممیزه مراکز آموزشی و پژوهشی‌اند. حمایت‌های مادی و معنوی حاکمیتی برای بسط وگسترش علوم‌انسانی و اجتماعی کم نبوده است. ✍️نویسنده: دکتر داود مهدوی‌زادگان 🔻ادامه مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1114 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️عدالت‌خواهی جوکری … که خود مسبب ضعیف شدن طبقه متوسط و له شدن طبقه ضعیف میان چرخ‌دنده‌های پیشرفت عده‌ای سرمایه‌دار است، وقتی می‌خواهد به شما اعتراض به وضع موجود را آموزش دهد آشوب و کشتار را می‌آموزد! ✍️نویسنده: حمیدرضا باقری 🔻ادامه مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1117 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️عدالت‌خواهی جوکری … 🔹 که خود مسبب ضعیف شدن طبقه متوسط و له شدن طبقه ضعیف میان چرخ‌دنده‌های پیشرفت عده‌ای سرمایه‌دار است، وقتی می‌خواهد اعتراض به وضع موجود را آموزش دهد آشوب و کشتار را می‌آموزد. 🔹شاید تصور شود این آشوب طلبی صرفاً نسخه‌ای برای کشورهای ما و عراق و… است. 🔹فرصتی شد تا را ببینم، یک دلقک شکست‌خورده که زیر چرخ‌های نظام اقتصادی و اجتماعی سرمایه‌داری له شده است و حالا تصمیم می‌گیرد دست به انتقام و آشوب بزند، اول با کشتن چندنفر که به او حمله کرده‌اند طعم انتقام و قدرت را می‌چشد و احساس حقارتی که به او تحمیل شده بود را به کمک قدرت یک اسلحه جبران می‌کند و دست به آشوب می‌زند. 🔹کارگردان اگرچه تلاش کرده است تا آشوب او و انتقام خواهی او را موجه جلوه دهد اما نتوانسته غرق شدن او در این آشوب را پنهان کند. 🔹جوکر اول از همه از زنی که با او ارتباط دارد و جز محبت از او ندیده است آغاز می‌کند و بعد از آن مادرش را می‌کشد و به سرعت داستانش به اوج می‌رسد و با کشتن یک مجری که او را تحقیر کرده است، در برنامه زنده تلوزیونی کل جامعه به هیجان و آشوب در می‌آید. 🔹اما چرا نظام سرمایه‌داری که خود مسبب ضعیف شدن طبقه متوسط و له شدن طبقه ضعیف میان چرخ‌دنده‌های پیشرفت عده‌ای سرمایه‌دار است، وقتی می‌خواهد به شما اعتراض به وضع موجود را آموزش دهد آشوب و کشتار را می‌آموزد؟ 🔹شاید تصور شود این آشوب طلبی صرفاً نسخه‌ای برای کشورهای ما و عراق و… است. 🔹اما خیر، نظام سرمایه‌داری ابتدا با سرگرم کردنتان به موسیقی و ورزش و شکم و زیرشکم شما را کوچک می‌کند و به بی‌تفاوتی می‌کشاند اما این اوضاع دوام نخواهد داشت و فشارها بر شما آنقدر زیاد خواهد شد که از یک جا به بعد هیچ چیز توجه شما را از فشار سیستم و بی‌عدالتی آن منحرف نمی‌کند. 🔹نظام سرمایه‌داری برای موج سواری جدیدش بر طبقه ضعیف، نسخه جدیدی به اسم آشوب و کشتار دارد، چرا که بازنده این بازی جدید هم باز خود مردم هستند. ✍️نویسنده: حمیدرضا باقری 🔻ادامه مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1117 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📰 🖌 🔻(بخش اول) 🔹«همه زحمت انبیا برای این بود که یک اجتماعی درست بکنند برای بشر در اجتماع، و یک عدالت باطنی درست کنند برای انسان در انفراد.» 📚(صحیفه امام، ج۱۱،ص ۳۸۶) 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
📍 🖼 🔰اینفوگرافی شاخص‌های عدالت اجتماعی از منظر (ره) ♦️شاخص های 🔹حضرت امام، در مکتوبات و سخنان خویش، مفهوم خاصی را از عدالت اجتماعی ارائه نمی‌دهد، لیکن ایشان ضمن نام بردن از عدالت اسلامی یا عدالت الهی از شاخص‌هایی سخن به میان می‌آورد که مروری بر آنها ما را به برداشت حضرت امام از عدالت اجتماعی نزدیک می‌کند؛ برداشتی که می‌توان آن را به نوعی وجه جامع تعاریفی دانست که اندیشمندان در باب عدالت اجتماعی از آن سخن رانده اند. 🔹این شاخص‌ها، شاخص‌هایی هستند که در صورت ظهور آنها در سطح جامعه و حکومت، می توان ادعا نمود شالوده چنین حکومت و جامعه‌ای، بر پایه عدالت اجتماعی شکل گرفته است: 1️⃣ احقاق حقبر 2️⃣ خورداری تمام اقشار از حقوق برابر 3️⃣ برخورداری تمامی اقشار از رفاه و زندگی صحیح 4️⃣ توزیع عادلانه ثروت و درآمدها 5️⃣ لغو امتیازات ویژه زمامداران 6️⃣ انتقاد آزادانه از حکومت و حاکمان 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
اینفوگرافی.jpg
10.39M
📍 🖼 🔹نسخه با کیفیت اینفوگرافی شاخص‌های از منظر (ره) 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📰 🖌 🔻(بخش دوم) 🔹« از آنجا که محرومیت زدایی، عقیده و راه و رسم زندگی ما است، جهان‌خواران در این مورد هم ما را آرام نگذاشته اند… و بدون شک جهانخواران به همان میزان که از شهادت طلبی و سایر ارزش های ایثارگرانه ملت ما واهمه دارند، از گرایش و روح اقتصاد اسلام به طرف حمایت از پابرهنگان در هراسند.» 📚( صحیفه، ج ۲۰، ص ۳۴۱) 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ به نفع 🔹مدتی پیش که جاش فاکس، کارگردان آمریکایی کمپینی علیه تازه‌ترین مستند مایکل مور ترتیب داد، این اقدام او با واکنش‌ها، حمایت‌ها و البته اعتراض‌هایی مواجه شد، چرا که مایکل مور باز سراغ موضوعی جنجال‌برانگیز رفته بود و از «سرمایه‌داری سبز» و دروغ‌هایی که برخی فعالان محیط زیست به نفع نظم سرمایه‌داری مطرح می‌کنند، پرده برداشته بود. 🔹با این همه کمتر کسی تصور می‌کرد این مستند پس از چند هفته از یوتیوب حذف و سانسور شود. 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1126 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net