eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.3هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸با مرور حیات تاریخ ایران معاصر ما، به صحنه‌های پرشکوهی برمی‌خوریم که مایه مباهات ایرانیان است و با نقطه‌عطف‌های تاریخی مواجه می‌شویم که انسان کنونی را به تفکر وا ‌می‌دارد. ما مردان بزرگی را می‌بینیم، فراتر از زمانه خود تفکر می‌کردند و رسالت خود را نسبت به تحول تاریخی عصر خویش ایفا نمودند. 🔹سید حسن مدرس(ره) یکی از درخشان‌ترین متفکران دوران خود بود. او به راستی در قامت یک نماینده مجلس، رهبری کشوری را برعهده گرفت که در آن برهه حساس زمانی، به دنبال این بود که این كشتی طوفان‌زده را از میان امواج و گردابها به ساحلی امن برساند. لذا بی‌شک حرکتی که مدرس شروع کرد، پایه‎گذار انقلاب اسلامی شد و هم‌اکنون نیز نماد نماینده طراز انقلاب اسلامی را به همراه دارد. 🔸شهید مدرس(ره) از جمله متفکرانی بود که تجدد عصر خویش را به بهترین شکل فهم نمود. هرچند که او را مرد سیاست می‌شناسند اما با کمی تامل، می‌توان جنبه‌های فرهنگی و فکری او را ترسیم کرد. او فقیه مصلحی بود که نگاهی جامع و ژرف اندیشانه به فقاهت داشت و تنازع رابطه دین و سیاست را با مبنا عینیت نه فقط در حوزه نظر، بلکه در ساحت عمل نیز آنرا محقق ساخت. او بر این باور بود اگر کسانی قرار است اداره جامعه را برعهده بگیرند، سطوح مختلف جامعه و پیچیدگی‌های آن را نشناسند، نمی‌توانند جامعه را هدایت کنند. 🔹وی در کوران جنگ جهانی اول و مقارن با شروع حکومت رضاخان پهلوی می‌زیست. دوره بسیار سختی که می‌رفت کشور با هجمه‌های طوفانی مواجه گردد. اما او با درایت و سیاست الهی، درک روشنی از جهان عصر خویش داشت. او تجدد زمانه خویش را در بطن استعمار فهم نمود. لذا در برگ برگ صفحات زندگی این بزرگمرد متفکر، مبارزه با استعمار و تجدید هویت دینی وجود دارد.در این راستا مدرس(ره) سیاست سلبی و موازنه عدمی را مطرح کرد. از مبارزه با سلطه استعماری اولتیماتوم روسیه تزاری تا موضع گیری علیه قرارداد 1919 انگلیسی، نمونه‌های بارز بصیرت تاریخی اوست. 🔸بسیاری تحلیل قرارداد 1919 را به مثابه قراردادی سیاسی و اقتصادی بحث می‌کنند، در حالی که نگاه مدرس(ره) جنبه فرهنگی و فکری نیز دارد. وی تاکید دارد انعقاد قرارداد ۱۹۱۹ را که به هویت و استقلال ایران لطمه وارد می‌سازد. ایشان عدم استقلال را ملازم نفوذ فرهنگ بیگانه و در ‌‌نهایت تضعیف فرهنگ اسلامی تلقی می‌نماید. از همه مهم‌تر، زمان آگاهی او از تجدد رضا خانی بود که با رنگ و لعاب انگلیسی به کشور تحمیل می‌شد. او همانند کسی که دوران پنجاه ساله حاکمیت رژیم پهلوی را دیده باشد، آینده ایران پس از استقرار حکومت پهلوی را پیش بینی می‌کرد. 🔹او جمهوری رضاخانی را دروازه تسلط تجدد غربی می‌دانست و دست انگلیس را در این توطئه می‌دید. همانگونه که گفت:«من با جمهوری واقعی مخالف نیستم و حکومت صدر اسلام هم جمهوری بوده است ولی این جمهوری که می‌خواهند به ما تحمیل کنند بنا به اراده ملت ایران نیست، بلکه انگلیسی‌ها می‌خواهند به ملت ایران تحمیل کنند.» 🔸اما این بینش از کجا آمده بود؟! این پرسشی است که محققان تاریخ و سیره شناسان متناسب با شخصیت و بافت تاریخی و اجتماعی آن دوران، باید پاسخ گویند. این شناخت تحول تاریخی، مبتنی بر فهم عمیق و تفکر در تاریخ به دست آمده است . چنان که خود ایشان می نویسد:«خواندن و شنیدن تاریخ برایم این مطلب را روشن كرد كه باید به علم سیاست بیشتر فكر كنم.» تامل در تاریخ است که سیاست را به مدرس آموخت تا تحول تاریخی عصر خویش را بشناسد. و این درسی بزرگ برای جوانان نسل امروز است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
📣 به اطلاع مخاطبین محترم می‌رساند؛ ❇️ جمع‌خوانی اقتصاد سیاسی فکرت امروز برگزار نخواهد شد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
هدایت شده از دیده‌بان اندیشه
❇️ حکمرانی فضای مجازی چیست...؟؟ 👤 تحلیل مختصات حکمرانی در گفتگو با دکتر سیدرضا نقیب‌السادات، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) ⚠️ در این شماره از دیده‌بان به بررسی تحلیل‌های مختلف در باب مساله مهم خواهیم پرداخت. 🌹 با ما همراه باشید! 🆔 @Didebane_Andisheh
10.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 سرنخ جنایات بشر، علم است. 👤منوچهر صدوقی‌سها؛ فیلسوف و عرفان‌پژوه 📍علوم مدرن علیه مادرشان طغیان کردند و کلی‌نگری به جزئی‌نگری مبدل شد؛ این مقدمه‌ای شد برای جنایات اصحاب علمی که صرفا از یک منظر به جهان می‌نگرند. بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
| 🔸چالش‌های هویتی نوجوانان در عصر حاضر باحضور: 👤سید مهدی سرخان، مسئول گروه نوجوان مرکز تحلیل اجتماعی(متا) ⏰ ۴ آذرماه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
1403.09.04 نشست نوجوان تهران.سرخان.mp3
11.63M
🔸چالش‌های هویتی نوجوانان در عصر حاضر 👤دکتر سیدمهدی سرخان پیشینیه مسئله نوجوان 01:45 بازه نوجوانی 06:45 ویژگی‌های نوجوانان 10:00 تاثیر روابط خانوادگی در 1401 15:00 مشکلات خانوادگی نوجوان 21:00 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
سلسله جلسات «» با موضوع: «نگرش راهبردی و جریان شناسانه به سینمای غرب» 📌موضوع این هفته: جنگ‌های آینده و آینده جنگ‌ها BLADE RUNNER 📌با حضور استاد: دکتر محمد حسنی 📌زمان برگزاری: ۱۳ آذر ماه ۱۴:۳۰ تا ۱۷:۳۰ 📌مکان برگزاری: پردیسان، بلوار شهیدان تقوی، تقاطع خیابان آقامحمدی،جنب پوشاک فرخنده، موسسه شناخت، طبقه اول، واحد۲، سالن آموزش ✍️ جهت حضور در این برنامه تا ساعت ۱۱ روز سه شنبه به آیدی @Kargaranebrahim اطلاع داده شود. 🎓 مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد 📲 سایت | آپارات | اینستاگرام | ویراستی | ایتا
هدایت شده از فکرت
22.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 | ☑️ حاکمیت خیابان 🔻واکـاوی ظرفـیت‌ها و چـالـش‌های قـانون حجـاب 👤دکتر مهدی تکلّو؛ مدیر دفتر مطالعات جنسیت و جامعه 🔸به‌طور کلی ما روزهایی را پشت سر می‌گذاریم که جمهوری اسلامی در گفتمان نسازترین دوره‌های خودش به سر می‌برد. یعنی توان خلق معنا و توان خلق میدان و توان ایجاد حرکت را ندارد. از این رو در سیاست‌گذاری مسائلی همچون حجاب به مشکل می‌خورد. ➕فایل کامل این گفت‌وگو را در «آپارات» و «یوتیوب» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
📌اندر ضرورت نقد علم جدید و جستجوی علم بدیل ✍🏻عزیز نجف پور آقابیگلو 🔸علم جدید، توتم دنیای مدرن است و بر اساس آن، شناخت انسان امروز از ابعاد و اکناف دنیا بسط یافته و امکان تصرف و تسخیر عالم فراهم می‌آید.علم جدید بر بستر مبانی و فرهنگ غربی رشد و تکوین یافته و موضوعات و غایت خود را از عالَم غربی اقتباس کرده و روش‌های خود را متناسب با این زیست بوم سامان داده است. طبیعی است که اقتباس و کاربست این علم در دنیای دینی، که بر خلاف دنیای مدرن، عنصر "وحی" یکی از ارکان و منابع معرفت به حساب می آید و در تعیین غایت انسان و علم، نقشی بی‌بدیل دارد، نیازمند بصیرت‌ها و تدابیر و اصلاحاتی است. ورود و توسعه غیرروشمند علم جدید در ایران که به موازات شکست و انقطاع ساختارهای بومی ایرانی و ایجاد ساختارهای اجتماعی مدرن انجام پذیرفت، هم مستوجب بحرانهای فرهنگی و هم بحران ناکارآمدی در مسیر پیشرفت گردیده است. ایجاد اعوجاجات اعتقادی و انگیزشی و رفتاری، یک بعد از کژکارکردهای علم جدید بوده و مهم‌تر از آن، کاربست غیرروشمند علم جدید در سیاستگذاری و برنامه ریزی و مدیریت و پیشرفت کشور هم مایه انحراف از تحقق اهداف برآمده از زیست بوم ایرانی اسلامی شده و هم به دلیل عدم تناسب با مبانی، موضوعات و غایات جامعه، در سطح کلان باعث ناکارآمدی اقدامات شده است. 🔹"علم تجربی" برساخته تعامل ذهن و مشاهدات عینی است که البته مبانی و غایات و هنجارهای آدمی بر این "برساختن"، سایه افکنده است. از این رو فرآیند علم ورزی و علم پردازی، فرآیندی بی وقفه و چارچوب نابردار است و برای همین دانشمند می باید مدام مشغول بازسازی برساخته های ذهنی اش بر اساس واقعیات عینی باشد و این یک وجه از راز حرکت قدرتمند قطار علم در دنیای مدرن است. از سوی دیگر تقاضای علم توسط نهادهای اجتماعی، وجه دوم این راز تحرک پرشتاب علم در عالَم غربی است. به تناسب، آن چیزی که در ایران شاهد هستیم غفلت از این دو وجه است: مواجهه انسدادی، رسوبی و متحجرانه با علم و بستن مسیر خلاقیت و نوآوری اذهان در مواجهه با واقعیات و پدیده های اجتماعی و طبیعی؛ و بت سازی از برساخته های دانشمندان غربی و اصرار بر هنجار نانوشتۀ "تبعیت از نظریات اسلاف غربی" و متعاقبا عدم مواجهه عالمانه و عمیق با مساله جامعه ایرانی و عدم نظریه‌پردازی برای تبیین، پیشبینی و ارایه تجویز برای رشد و پیشرفت جامعه ایرانی متناسب با مبانی و غایات بومی است. راه برون رفت از این انسداد اولا شناخت ماهیت علم جدید و ثانیا نقد نظریات علمی از وجوه مختلف و ثالثا تمرکز اصیل علمی بر حل مسائل و موضوعات پیشرفت اسلامی ایرانی است. 🔎 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| رسانه فکرت با همکاری معاونت هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند: 💎 آینه جادو سلسله نشست‌های تخصصی سینمای ایران و جهان ♨️ قسمت پنجم: نقد سریال بازنده 🖇 بررسی جهت‌گیری سریال‌های ایرانی در سالهای اخیر با حضور: 👤 محمدرضا نصیری منتقد سینما و کارشناس ارشد علوم سیاسی 📅 چهارشنبه۱۴ آذر ⏰ ساعت ۱۴ 🏛 قم، خیابان هنرستان، بعد از خیابان تراب نجف‌زاده، جنب قنادی کاکائو، پلاک ۲۴۵، ساختمان فکرت، طبقه پنجم 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔰 شکاف نسلی را باور کنیم...!! 🎙لیلا وصالی؛ 🔸نوجوانان امروز غالباً خوراک‌های رسانه‌ای‌شان از جنس خوراک‌های اومانيستي که با خيلي از آموزه‌های ما تناقض دارد. تغيير ذائقه در كنار تغيير مسيرهاي دريافت رسانه‌ای اين افراد و البته سردرگمی‌هایی كه در اين دنياي پر از تناقض‌های جدي محتوايي و ماهيتي براي او فراهم شده است، كاملاً اين حق را ايجاد می‌کند كه يك نوجوان را ما امروز در فضاي سردرگمي ببينيم كه نمی‌داند چه هويتي دارد! نمی‌داند كه چه كسي دارد حرف راست را می‌زند! چه كسي حق با اوست! و اينكه قرار هست حقش را از چه كسي بگيرد! پيدا كردن فضاي تعاملي و زبان مشترك با نوجوانان يكي از موضوعات اصلي است كه ما يازمند آن هستيم كه ساختارهاي ذهني نوجوان را از زبان خود او بشناسيم. از چهارچوب‌ها و کلیشه‌های ذهني قبلي خودمان در مورد شناخت نوجوان خارج شويم. مهم‌ترین نكته براي يك نوجوان شنيده‌شدن است؛ يعني اجازه بدهيم صحبت كند. حرفش را بزند. او را به كار بگيريم! ➕برای مطالعه کامل این سخنرانی اینجا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
14.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 اینترنتِ آمریکایی 👤حمید ضیایی‌پرور؛ استاد علوم ارتباطات اجتماعی 📍اینترنت و فضای مجازی ذاتا آمریکایی است که در طی فرآیند توسعه سرمایه‌داری به وقوع پیوسته و بهترین ابزار برای استعمار جهانیان در عصر حاضر است. ➕بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر