نقد_عدالتخواهانه_و_جامعه_شناسی_ایران.mp3
16.12M
🔊 فایل صوتی
#سلسله_سخنرانی دکتر #پرویز_امینی
🔶 موضوع| #نقد_عدالت_خواهانه و جامعه شناسی ایران
نشست «جامعه شناسی و #عدالت_اجتماعی»
انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران
🔸 آیا در ایران امکان نقد عدالت خواهانه وجود دارد؟! تحت چه شرایطی، علوم اجتماعی میتواند واجد نقد عدالتخواهانه شود؟»
🔸دکتر امینی که با موضوع« نقد عدالت خواهانه از موضع علوم اجتماعی» سخن میگفت برای امکان نقد عدالتخواهانه چهار پیش شرط اصلی «دغدغهمندی»، «نظریهپردازی»، «نهادسازی» و «زبان» را مطرح کرد.
📍دکتر امینی:
آلان علوم اجتماعی ما دچار لکنت است. یعنی علوم اجتماعی برای یک نقد عدالتخواهانه، زبان آماده و پرداختشدهای -که بتواند این موضع را پیش ببرد- در اختیار ندارد. بین آکادمیهای علوم اجتماعی و جامعه، نوعی گسست و شکاف وجود دارد و این مراکز، زبان لازم برای «گفتوگو با جامعه» و «بسیج اجتماعی برای پیگیری» و «ایجاد حساسیت به نفع عدالت» و «ایجاد حساسیت در برابر تبعیض و فساد» را ندارند.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
4_5936156153288327415.mp3
3.08M
🔉فایل صوتی
سخنرانی غرای شهید بهشتی درباره #استقلال سیاسی و #اقتصادی
📍 شهید بهشتی: جنگمان با #ابرقدرتها تمام عیار است.
🔹 موضع اصولی شهید بهشتی برای #تعامل با آمریکا را با نسخه دولت فعلی مقایسه کنید! واقعا هنوز هم شهید بهشتی به دلیل برخی مدعیان طرفداری از ایشان و برخی اعضای خانوادهاش مظلوم است.
🌷 انتشار بمناسبت #هفتم_تیر سالگرد حادثه تروریستی در حزب جمهوری اسلامی و شهادت ۷۲ تن از یاران انقلاب اسلامی
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
✳️ به نام آن که جان را فکرت آموخت ✳️
♦️مهم ترین چالش های فکری انقلاب و جبهه استکبار چیست؟!
♦️امروز متفکرین مسلمان به چه سوالات مهمی پاسخ می دهند؟!
♦️پاسخ های سوالات فکری و اندیشه ای خود را در کجا بیابیم؟!
♦️متفکر متعهد در مواجهه با مسائل و پرسش های جامعه خود چه می کند؟!
🔰بروز ترین نشست ها، همایش ها، یادداشت های متفکرین حوزه اندیشه را در کانال ما بیابید🔰
♨️ کانال فکرت، انبوهی از سخنرانی های فکری و اندیشه ای از اساتید بزرگ و شناخته شده در مورد موضوعات چالش برانگیز!
❗️❗️❗️🆔 @fekrat_net ❗️❗️❗️
جهت عضو شدن بروی لینک زیر کلیک کنید 👇👇👇
https://eitaa.com/fekrat_net
👆👆👆
🔶🔸🔸 فکرت، گامی به سوی خودآگاهی🔸🔸🔶
📌#یادداشت
عدالت یک مقوله فرارشتهای است، به لحاظ روششناسی میتوانیم بگوییم عدالت را میتوان با فلان روش بهتر تحلیل کرد اما کلاً عدالت منحصر به یک رشته نیست. مثلاً عدالت آنجایی که فقط با روشهای اقتصادی و بهویژه اقتصاد نوکلاسیک سنجیده میشود بسیار تنگ و محدود است و عدالت کیفی را نمیتواند بسنجد اما نمیتوان یک رشته را جلودار رشتههای دیگر در عدالت دانست.
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
✍️ عادل پیغامی
📌 عدالت اجتماعی چیست؟!
🔘 بخش دوم
🔹 200سال قبل از توماس آکویناس، شیخ طوسی در کتاب «الاقتصاد الهادی فی الارشاد الاذهان» یک صفحه درباره بحث «قیمت» صحبت میکند. هزار سال قبل از اینکه مارشال درباره نسبت عرضه و تقاضا و قیمت صحبت کند. تحلیل او درباره عدالت در همین یک صفحه مشخص است هر چند واژه عدالت را به کار نبرده باشد. الان به همه چیز واژه اسلام را هم میچسبانیم. درحالیکه اگر واقعیت خود شیء را بفهمیم و آنگونه که باید باشد، اسلام هم متضمنش میشود. همهجا تفکیک اسلام و غیر اسلام درست نیست.
🔸 انقلاب اسلامی چه راهکار و نظام اقتصادی منسجمی همچون سوسیالیسم و کاپیتالیسم برای تحقق عدالت دارد؟ پیشفرض این سؤال این است که اقتصاد سرمایهداری یا اقتصاد سوسیالیستی شرق یک تئوری داشته است و انقلاب اسلامی ندارد. این پیشفرض غلط است. تشتتی که در تعریف عدالت بین انواع سوسیالیسم وجود داشته است اگر با آنچه در میان علمای اسلامی وجود داشته مقایسه کنید، بسیار زیادتر است. سرمایهداری هم یک تعریف درباره عدالت ندارد. این ویژگی علم است. البته یک جریان قدرت پیدا میکند یا رسانه به کمکش میآید.
🔹 ما دقیق در انقلاب و اسلام تعریف داشتهایم. همین سیاستهای اقتصاد مقاومتی که ابلاغ شده است. در این سیاستها از سهمبندی عادلانه عوامل تولید سخن گفته شده است. تمام جلد دو اقتصادنا سهمبندی عادلانه عوامل تولید را بحث و نظامسازی کرده است و مدل داده است و قابل رقابت است. دانشجوی علوم اجتماعی و اقتصاد شهید صدر را نمیخواند. وقتی نخوانیم نیست. در عرصه اجرا هم به اندازه فهم اجرا میکنیم. نمیتوانیم بگوییم انقلاب اسلامی تعریف و معیار نداشته است. ما فهممان را بالا نبردیم که بتوانیم آن را اجرا کنیم. ما اصول اصلی را داریم.
🔸 دغدغه عدالت با مساله عدالت را متفاوت است، جلسهای که الان برگزار شده است ناشی از دغدغه عدالت است اما این وقتی تبدیل به مساله میشود که مثلاً سازمان برنامه و بودجه با دانشگاه شما قرارداد ببندد و دورههای دکترا در این مسیر تعریف شود و خروجیها را بخرد و اجرا کند و نتیجهاش را بسنجد و ارائه کند و نظریه اصلاح شود. روند طبیعی علم همین است.
لینک بخش قبل👇
https://eitaa.com/fekrat_net/98
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
خردنامه فردوسی 3.mp3
12.82M
🔊 فایل صوتی
سلسله درسگفتار سید #حسین_شهرستانی
🔶با موضوع|جستجوی #خرد_اجتماعی در #شاهنامه_فردوسی
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
بخش سوم
🔸سلسله درسگفتارهای دکتر شهرستانی در جستجوی حیات فرهنگ اصیل ایرانی در بنایی می باشد که فردوسی حکیم بنا کرده است.از آنجا که زبان معادل تفکر است، پس عمقی هم دارد و در این مباحث به دنبال تفکر و خردمندی ایرانی است که از شاهنامه مستفاد می گردد.آن نوع نگاه به عالم و آدم که در زندگی انسان ایده آل فردوسی در شاهنامه به چشم می خورد.
🔺جایگاه نیایش در فرهنگ ایرانی چیست؟! آیا اسطوره های شاهنامه با دین یا خرد در تضاد است؟!
📍 دکتر شهرستانی: ساخته شدن زبان اساسا در پرتو مناسک امر مقدس بوده است لذا زادگاه سخن و نقطه بنیان سخن در نیایش نهفته است لذاست که در آغاز کلام از نیایش سخن به میان می آید...
لینک جلسه قبل👇
https://eitaa.com/fekrat_net/90
🆔 @fekrat_net
🆔 @oloumejtemaie
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
نشست عدالت و توسعه جلسه سوم.mp3
16.45M
🔊 فایل صوتی
سلسله نشست علمی با عنوان #عدالت_و_توسعه
🔶نشست نخست | جریانشناسی #سیاستگذاری_عدالت_اجتماعی و #رفاه
با حضور اساتید:
دکتر #ابراهیم_رزاقی
دکتر #علی_دینی ترکمانی
بخش دوم
🔸سنت پرستی تجدد ستیز مانع تحقق عدالت اجتماعی
🔺. قبل از این نیز باید به سوالاتی از این دست پاسخ دهیم که: عدالت مبادله ای و توزیعی چه تفاوتی داشته و ما به دنبال کدام هستیم؟ عدالت اجتماعی چه ارتباطی با آزادی مردم دارد؟ غایت عدالت اجتماعی امری غیر از توسعه یا کارآمدی دولت هاست؟ طرح هایی مثل مسکن مهر خودشان اشاعه دهنده ی سرمایه داری نیستند؟ از تمام این سوال ها مشخص می شود که معنایی که ما تا امروز از عدالت اجتماعی در ذهن داشته ایم اشتباه بوده است.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
پرسش و پاسخ قسمت اول.mp3
15.49M
🔊 فایل صوتی
سلسله درسگفتار #آینده_ایران
🔶سخنران | دکتر #موسی_نجفی
موسسه آفاق حکمت
جلسه پرسش و پاسخ پیرامون آینده ایران در نگاه دکتر نجفی
آیا جمهوری اسلامی در نظام ولایت فقیه و تفکیک قوا دچار التقاط شده است؟! زیرا این نظام را از غرب گرفته است؟!
چرا قائل به تمدن رضوی هستیم؟! چگونه ولایت رضوی را در بستر تمدنی می بینیم؟!
با وجود آسیب های اجتماعی فعلی کشور، آیا تئوری پردازی در سطح تمدنی صحیح است؟!
شواهد تقابل تمدنی اسلام با تمدن غرب چیست؟!
آیا قلب تمدن غرب و موتور محرک آن، الحاد است؟!
چیزی که در بستر الحاد شکل گرفته چگونه می توان از او استفاده توحیدی نمود؟!
مساله گزینش فقط در ابزار و تکنولوژی است یا شامل علوم انسانی می شود؟!
🔺پاسخ های استاد نجفی را در صوت ذیل بشنوید...
همچنین می توانید سخنرانی کامل استاد نجفی پیرامون آینده ایران را در لینک ذیل دنبال کنید👇
https://eitaa.com/fekrat_net/65
🆔 @fekrat_net
🆔 @afaghehekmat
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت
قرن آمریکا در حال محو شدن است. دستکم، این اجماع میان اکثر تحلیلگران سیاسی بینالمللی وجود دارد؛ چه آنهایی که افول آمریکا را به اختلال عملکرد داخلی نسبت میدهند یا ظهور چین و دیگر قدرتهای در حال ظهور. ناظران تمایل دارند بر سر این موضوع توافق کنند که دیر یا زود "تکقطبیت" مقابل یک سیستم بینالمللی که با بیش از یک ابرقدرت پر شده است، سقوط میکند.
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت قرن آمریکا در حال محو شدن است. دستکم، این اجماع میان اکثر تحلیلگران سیاسی بینالمللی وجو
✍️پیتر هریس (استاد علوم سیاسی در دانشگاه ایالتی کلورادو)
📌جهان تک قطبی آمریکایی چه زمانی پایان می یابد؟
🔘 بخش اول
با این حال، مشخص نیست که چگونه وقتی جهان تکقطبی در نهایت از بین رفت، ما از کجا متوجه خواهیم شد. چه چیزی برای یک قدرت جهانی دیگر برای برابری یا پیشی گرفتن از آمریکا در نظر گرفته خواهد شد؟ آستانه اعلام اینکه تکقطبیت برای گذشته است، چه زمانی است؟
اکثر تلاشها برای پاسخ به این سوالات شامل تنظیم دقیق معیارهای موجود قدرت ملی است. از این دیدگاه، درک افول آمریکا مساله پیشبینی لحظهای است که در آن احتمالاً رقیب همتا از آمریکا (به لحاظ اقتصادی و نظامی) پیشی بگیرد. اما جهان تکقطبی فقط تابعی از بودجههای نظامی نسبی نیست. همچنین به وسیله توزیع جغرافیایی قدرت و نفوذ تعریف میشود. این دو دست در دست هم قرار دارند.
اقتدار نظامی و اقتصادی ممکن است به ایالات متحده اجازه دهد تعهدات بینالمللی را حفظ کند، اما این قدرت کلی نیست که ایالات متحده را به عنوان هژمونیک (حاکم یا غالب در یک زمینه سیاسی یا اجتماعی) تعریف کند. استقرار نیروی نظامی و قدرت سیاسی آمریکا در خارج از این کشور است که بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارد.
برای درک بهتر اهمیت زیرساخت ژئوپولتیک تکقطبی، لازم است در مرحله اول این مورد بررسی شود که اساساً چگونه تکقطبیت ظاهر شد. این تحول در واقع از بقایای اتفاقی بود که قبلاً رخ داده بود؛ دو قطبی دوره جنگ سرد. بسته به اینکه شما از چه کسی سوال بپرسید، جنگ سرد در سال ۱۹۸۹ به پایان رسید (زمانی که از سلطه اتحاد شوروی در اروپای شرقی کاسته شده بود) یا ۱۹۹۱ (زمانی که اتحاد جماهیر شوروی دیگر وجود نداشت). اما به عبارت دقیقتر چه چیزی آغازی بر پایان دو قطبیت شد؟ آیا عقبنشینی شوروی از اروپای شرقی، فروپاشی نهایی اتحاد جماهیر شوروی، فروپاشی پیمان ورشو، تغییر در نگرشها و اولویتهای رهبران شوروی یا روسی بود یا چیز دیگری؟
طبق گفته هریسون واگنر، پژوهشگر علوم سیاسی، دو قطبیت هیچگاه تنها با وجود دو کشور قدرتمند در عرصه سیاست جهانی یا تعداد زرادخانههای هستهای آنها یا شمار متحدان آنها تعریف نشد. در عوض، "ویژگی متمایز توزیع قدرت جنگ سرد" این بود که «یک کشور، اتحاد جماهیر شوروی، در زمان صلح موقعیت نزدیک بر تسلط بر قاره اوراسیا را پیدا کرد؛ موضعی که در گذشته کشوری تنها بعد از یک سری پیروزیهای نظامی به آن دست مییافت.»
به عبارت دیگر، دو قطبیت در طول جنگ سرد یک وضعیت ژئوپلیتیکی بود؛ یک مبارزه مداوم که توسط بلوک غرب برای محافظت در برابر سلطه شوروی بر فضای خاص جغرافیایی، به ویژه در اروپا و شرق آسیا به راه افتاد. دوران دو قطبی زمانی به پایان رسید که مشخص شد مسکو دیگر تهدیدی برای امنیت این مناطق نیست. پایان دو قطبی به فروپاشی کامل اتحاد جماهیر شوروی یا حتی کاهش قابل توجه قدرت انباشته آن نیازی نداشت. همه آنچه که نیاز داشت یک ساختاربندی مجدد علایق و تاثیرگذاری بوده است تا رقابت ژئوپولتیک بر اوراسیا جای خود را با مجموعه متفاوتی از تعاملات بینالمللی عوض کند.
به عبارت سادهتر، آمریکا امروز یک موقعیت ژئوپولتیک مشابه آنچه که اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۴۵ داشت، در اختیار دارد؛ برتری سیاسی و نظامی در مهمترین مناطق اوراسیا. در اروپا، ناتوی تحت رهبری ایالات متحده از اقیانوس اطلس به خلیج فنلاند و دریای سیاه گسترش یافته است. در آسیا، ایالات متحده یک رشته اتحادها و همکاریهای غیر رسمی دارد که تقریباً برای سلطه بر رقیب اصلی ژئوپولتیک خود یعنی چین است.
اگر دو قطبی شدن با یک رقابت مداوم بر سر کنترل قاره اوراسیا تعریف شود، تک قطبی شدن لحظهای است که با فقدان نسبی رقابتهای ژئوپولتیکی فعال تعریف شده باشد. بررسی تک قطبیت به عنوان یک پیکربندی ژئوپولتیکی به روشن شدن این مطلب که چه زمانی در جهان ممکن است این فرایند به پایان برسد، کمک میکند. همانطور که دو قطبیت زمانی به پایان رسید که اتحاد جماهیر شوروی نیروهای خود را از اروپای شرقی خارج کرد و حضور نظامی معنادار در شرق آسیا را از دست داد، جهان تک قطبی هم زمانی سقوط خواهد کرد که ارتش آمریکا دیگر در دو جناح بحرانی اوراسیا قرار نداشته باشد: شبه جزیره اروپایی و کشورهای دریایی شرق آسیا.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
فرشاد مومنی عدالت و شهید بهشتی.mp3
20.25M
🔊 فایل صوتی
سخنان دکتر #فرشاد_مومنی
🔶سخنران |#عدالت و شهید #بهشتی
📺 برنامه مصیر
به مناسبت سالروز شهادت دکتر آیت الله بهشتی
🔸چرا عدالت عنصر کلیدی در شخصیت شهید بهشتی است؟!
🔸چرا جامعه به اندیشه های شهید بهشتی نیازمند است؟!
📍دکتر #مومنی : با بازگشت به تفکرات شهید بهشتی میتوان مشکلات و معضلهای کشور را شناسایی و راه برون رفت از آنان را پیدا کرد و به نظر من الان هیچ عنصری به اندازه اندیشههای شهید بهشتی توان این را ندارد که ما را از مشکلات کشور خارج کند.
سانسور شهید بهشتی گناهی نابخشودنی و یک خودزنی محسوب میشود!
بهشتی معتقد بود تنزل منزلت عدالت در کشور راه استفاده ابزاری از دین را باز میگذارد و توجه و رجوع به عدالت است که باب هرج و مرج در ساحت اندیشه را میبندد.
عدالت یک مقوله فرادینی و سنگ محک و سنجش میزان مسلمانی است.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
سالروز شهادت امام صادق.mp3
6.11M
🔊فایل صوتی
سخنان دکتر #محمدحسین_رجبی _دوانی
🔶با موضوع| دوران #منصور سخت تر از دوران #معاویه و #یزید
🔸حضرت در طول امامت خود هم خلافت غاصبانه و جائرانه بنی امیه را تجربه فرمود و هم سقوط آن و روی آمدن خلافت جبار بنی عباس را.
امامت آن حضرت در ادامه خلافت #هشام_بن_عبدالملک خلیفه جنایتکار و خونریز اموی آغاز شد تا سال ۱۲۵ که هشام مرد و برادر زاده او #ولید بن یزید بن عبدالملک قدرت را بدست گرفت. مرگ هشام آغاز سستی و رو به انحطاط رفتن قدرت بنی امیه است.
🔸به گفته و اعتقاد بسیاری از علمای ما، منصور لعنهالله از این عصر به بعد بر علیه امام صادق علیهالسلام و خاندان پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم چنان خفقان سنگینی اعمال کرد که از نظر فشار و مشکلات و سختی ها میتوان گفت که از دوران معاویه و یزید هم سخت تر بوده است.
🆔 @fekrat_net
🆔 @rajabidavani
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
⚠️ اطلاعیه!
دوستان عزیز! درسگفتارهای آینده ایران را هر شنبه در کانال فکرت دنبال کنید.
💠در روزگار کنونی، پرسش از آینده ایران، گویی با نوعی یأس و ناامیدی همراه است. فارغ از واقعیت داشتن یا نداشتن وخامت اوضاع آینده ایران، سؤال این است که واقعاً آینده چگونه خواهد بود؟ آیا شواهد کنونی به این معناست که آینده ایران به طور قطع، سیاه و یأسآلود است؟ آیا میتوان واقعیتهای اجتماعی را ندید و صرفاً با اتکا به گذشته شکوهمند ایران، آینده آن را هم تضمین شده و روشن تلقی کرد؟ چه دلیلی وجود دارد که به عبور از معضلات و رسیدن به ایران نوین اسلامی نیندیشیم؟ چقدر از تلاش رسانهها برای تزریق ناامیدی برای این است که ایران نتواند ظرفیتهای پیدا و پنهان تاریخی، فرهنگی و تمدنی خود را بروز و ظهور دهد؟چارچوبهای نظری و تحلیلی گوناگون چه نگاه و نظری به آینده ایران دارند؟ درسگفتار «آینده ایران»، مروری بر وضعیت کنونی ایران معاصر از زوایای مختلف و از منظر موضوعات گوناگون است.💠
🔹سخنرانی دکتر موسی نجفی
👉 https://eitaa.com/fekrat_net/65
جلسه پرسش و پاسخ
👉 https://eitaa.com/fekrat_net/111
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔰#گفتمان چیست؟
🔰با چه میزان به صورت فنی با تعریف و اهمیت #گفتمان و گفتمان سازی آشنا هستیم؟!
💠با ما همراه باشید در ادامه سلسله یادداشتهای #اندیشه_انقلاب
🔴به زودی در کانال مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام...
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
فکرت
✳️ به نام آن که جان را فکرت آموخت ✳️ ♦️مهم ترین چالش های فکری انقلاب و جبهه استکبار چیست؟! ♦️امروز
⚠️ اطلاعیه!
از سرگیری مجدد فعالیت کانال فکرت در تلگرام و سایر پیام رسان های داخلی از امروز آغاز می شود. دوستان عزیز ما را همچنان همراهی کنید و نکات و نقطه نظرات خود را به ادمین کانال در میان بگذارید.
تشکر
✅ سالروز بزرگداشت ابن خلدون دانشمند مسلمان ایرانی
✍️ سید حسین شرف الدین
🔸اهميت كار ابن خلدون موقعي تمام و كمال رخ مي نمايد كه به جنبة خلاقيت و بي سابقگي اثر و بي مانند بودن مشرب و مسلك علمي وي توجه دقيق مبذول شود. اين كارسترگ اگر در گذشته به دليل بي سابقگي و فضل تقدم تمجيد و تحسين مي شد، بعدها به دليل غفلت اخلاف و عدم استمرار خط فكري آن و درنتيجـه كسب عنوان تك ستارگي درفرايند بسط دانش هاي توليد يافته در گسترة عظيم تمدن اسلامي، مورد توجه و اهتمام انديشمندان قرارگرفت وخاستگاه تأملات و انديشه هاي قابل توجهي شد.
🔹وي در جريان گشت و گذارهاي خود در قلمرو دولتهاي متعدد و همانند ودر نتيجه قابل مقايسه با يكديگر به مثابة ناظري بصير، مورخي جهان بین، فيلسوفي متأمل، جامعه شناسي فهيم، سياستمداري مجرب، مردمشناسي كنجكاو، فقيهي متضلع، درصدد درك و تفسير جريانات سياسي و احوالات گوناگون دولتها، فراز و فرودهاي حاكميتها و وضعيت اجتماعي ـ فرهنگي مردم در قلمرو مورد مطالعه، برآمده است.
🔸او دستاوردهاي اين سير آفاقي و انفسي را در كتابي با نام مقدمه كه به منزلة مقدمه اي بر مجموعـة تاريخ چند جلدي ايشان نگارش يافته، به عالم علم ومعرفت ارائه نمود. اگر تنها همين كتاب مقدمـه را مبناي داوري درخصوص شخصيت خلدون علمي ابن قـراردهيم، به چند بعدي بودن و عمق و غناي شگفت انگيز اطلاعات وتجربيات وي اذعان خواهيم كرد.
🔹مرور هر چند اجمالي این كتاب ما را با طيف گسترده هايي از دانش انعكاس يافته درآن آشنا ميسازد. ابن خلدون كوله باري از دانش هاي گوناگون رايج زمان خويش را در اين اثر به نمايش گذاشته است.
📚مقاله "روش شناسی ابن خلدون"
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
4_5884053604372842012.mp3
37.86M
🔊 فایل صوتی
سخنان دکتر #تقی_آزاد_ارامکی
🔶با عنوان|#ابن_خلدون و #جامعه_شناسی_اسلامی
🔹اختلاف است که آیا ابن خلدون جامعه شناس هست یا خیر؟!
1- دکتر سیدجواد طباطبایی: معتقد است چون مبانی معرفتی و اندیشه ابن خلدون با جامعه نشاسی جدید که مبتنی بر مقولات جدید است نمی توان عنوان جامعه شناسی را به ایشان اطلاق کرد.
امکان تاسیس و ایجاد علوم اجتماعی جدید بر پایه تحول بنیادین در علم و انقلاب در فلسفه ایجاد شد.(انقلاب کوپرنیکی کانت)
2- دکتر تقی آزاد ارمکی: ابن خلدون جامعه شناس است.
در مقاله ای با عنوان نظریه معرفت شناسی ابن خلدون تلاشی داشته که مبنا سیدجواد طباطبایی را به چالش بکشد.
🔹جهانی که ابن خلدون تصویر می کند چیست؟! چه نقد هایی به آن دیدگاه وارد است؟!
🔺 در این صوت خواهید شنید:
دغدغه او نه پاسخ به سوال از نوع مدرنیته معاصر ایرانی متوهم است. نه از نوع پاسخ سنت گراهای متوهم است ونه از نوع پاسخ مستشرق شناسان است. بلکه ابن خلدون در متن سنت قرار دارد. به هیچ وجه متفکر معاصر نیست. بلکه آوردن ابن خلدون از متن سنت به جهان معاصر از خطاهای اساسی ماست.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی