📍 #اختصاصی
📝 #یادداشت
📰 #پرونده_ویژه
♦️سطوح سه گانه معنویت از منظر #امام_خمینی
🔻(بخش اول)
🔸گاهی که امام خمینی به معنویت دارد دارای سه جنبه است.
🔸به دیگر سخن ایشان معنویت را سه بعدی میداند، نه دو بعدی و نه تک بعدی. این سه عرصه، عرصه عقلانی، اخلاقی و فقهی و به تعبیر دیگر حقیقت، طریقت و شریعت است.
🔸امام خمینی برای ارائه این بحث، از انسان شناسی و تبیین ابعاد وجودی انسان مدد گرفته است.
🔸بنابرآنچه در حدیث ۲۴ کتاب شریف شرح چهل حدیث امام خمینی ذکر شده انسان دارای سه مقام و نشئه و صاحب سه عالم است؛
🔸«اوّل، نشئه آخرت و عالم غیب و مقام روحانیت و عقل.
🔸دوم، نشئه برزخ و عالم متوسط بین العالمین و مقام خیال. سوم، نشئه دنیا و مقام ملک و عالم شهادت»(شرح چهل حدیث، ص ۳۸۶).
🔸به اختصار باید گفت که انسان دارای سه لایه وجودی است؛ لایه بینشی، لایه گرایشی، لایه کنشی یا به تعبیر دیگر لایه عقلی، لایه قلبی، لایه جسمی، به دیگر سخن لایه باورها و عقاید، لایه عواطف و احساسات، لایه رفتارها و باز به تعبیر دیگر عقاید، اخلاق و اعمال. به تعبیر دانشی فلسفه و کلام به لایه اول، اخلاق به لایه دوم و فقه هم به لایه سوم تعلق میگیرد.
🔸این سه نشئه و لایه کاملاً به هم مرتبط و متصل هستند و در یکدیگر تأثیر گذارند و چنانکه روی کاغذ از هم تفکیک میشوند در عالم واقع از یکدیگر جدایی ندارند بلکه یک حقیقتاند که دارای مظاهرند و حتی به کاربردن کلمه ارتباط هم به خاطر این است که کلمه دیگری نداریم که از آن برای بیان این اتصال استفاده کنیم(شرح چهل حدیث، ص ۳۸۷).
🔸هر کدام از این عوالم و نشئات و لایهها و ابعاد تربیت مخصوص به خود را دارد. و هر یک کمال خاصى و تربیت مخصوصى و عملى مناسب با نشئه و مقام خود دارد که انبیاء، علیهم السلام، متکفل دستور آن اعمال هستند(شرح چهل حدیث، ص ۳۸۶).
🔸امام خمینی علوم مربوط به هر یک از این نشئات را برشمرده است که از ذکر آنها صرف نظر میکنیم. اما آنچه بر آن تأکید میکنیم این است که تا اینجا گفتیم انسان حداقل دارای سه نشئه و سه درجه و لایه وجودی است و پیامبران تربیت این ابعاد را بر عهده دارند.
✍️نویسنده: دکتر رضا لکزایی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1150
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یادداشت
📰 #پرونده_ویژه
♦️سطوح سه گانه معنویت از منظر #امام_خمینی
🔻(بخش دوم)
♦️امام خمینی معتقد است:
🔸بدون اعمال ظاهری و عبادات بدنی نمىتوان داراى ایمان کامل یا اخلاق مهذّب شد؛ یعنی رفتار، در بینش و گرایش انسان تأثیرگذار است.
🔸اگر اخلاق کسی ناقص و غیر مهذب شد، اعمالش تامّ و تمام و ایمانش کامل نمیشود؛ یعنی اخلاق مذموم در باورها و رفتارهای انسان تأثیرگذار است.
🔸بدون ایمان قلبى، اعمال ظاهری تامّ نمیشود؛ یعنی باور در حسن رفتار انسان تأثیرگذار است.
🔸بدون ایمان قلبى، محاسن اخلاقی کامل نمیشود؛ یعنی باور قلبی در حسن اخلاق انسان تأثیرگذار است.
🔸وقتى اعمال، مطابق دستورات انبیا نباشد، تاریکیهایی در روح پدید میآید که مانع درخشش نور ایمان مىشود؛ یعنی اعمال و رفتارهایی که مطابق دستور انبیای الهی نباشد، در لایه باورهای انسان تأثیر میگذارد و انسان را از نور ایمان بیبهره میسازد.
🔸اگر اخلاق رذیله در قلب باشد، مانع ورود نور ایمان در قلب میشود؛ رذایل اخلاق هم در باورهای انسان تأثیر میگذارند و نور ایمان را از دسترس روح خارج میکند.
🔸نتیجهای که امام خمینی از این بحث میگیرد این است که طالب مسافرت آخرت و صراط مستقیم انسانیت لازم است که در هر یک از مراتب ثلاثه با کمال دقت و مواظبت توجه و مراقبت کرده و آنها را اصلاح کند و از هیچ یک از کمالات علمى و عملى صرفنظر نکند. و گمان نکند که تهذیب خلق یا تحکیم عقاید یا موافقت ظاهر شریعت او را کفایت مىکند.
🔸امام خمینی از سه جریان نام میبرد که ساکن یکی از این مناطق شدهاند و دو منطقه دیگر را رها کردهاند.
🔸مثلا شیخ اشراق در اوّل کتاب حکمه الاشراق تقسیمى دارند به این شکل: الف. کامل در علم و عمل؛ ب. کامل در عمل؛ ج. کامل در علم؛ که از این تقسیم اینگونه استفاده میشود که کمال علمى با نقص در عمل و به عکس، امکان تحقق دارد.
🔸بعضى علماى اخلاق و تهذیب باطن منشأ تمام کمالات را تهذیب قلب و اعمال قلبیه میدانند، و اهمیتی برای دیگر حقایق عقلی و احکام ظاهری قایل نیستند بلکه آنها را مانع و خار طریق سلوک محسوب میکنند.
🔸بعضى از علماى ظاهر هم علوم عقلی و باطنی و معارف الهی را کفر میانگارند و با علما و محصلین آن عناد میورزند.
✍️نویسنده: دکتر رضا لکزایی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1150
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍#اختصاصی
📝 #مصاحبه
♦️کسانی که #سهام_عدالت دارند، سهامشان را حفظ کنند.
🔹آمدن سهام عدالت هم میتواند کمک کند.
🔹ممکن است درصدی از آن نیز به تولید و اشتغال و رفع بحران کمک کند. اما اصل قضیه این است که جدای از بحث این دولت، چون دولتها با رأی مردم روی کار میآیند، بایستی حفظ شوند.
🔹دولت هم برای حفظ خودش دارد به بازار بورس فشار میآورد. به هرحال اگر این اتفاق رخ ندهد، قیمت سایر کالاها مثل طلا، خودرو و دلار افزایش یافته و با نرخ تورم، همه در هم ضرب میشوند و در نتیجه فشار مضاعفی به مردم وارد میشود.
✍️نویسنده: دکتر سید مهدی زریباف
🔻لینک مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1174
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍#اختصاصی
📝 #مصاحبه
♦️کسانی که #سهام_عدالت دارند، سهامشان را حفظ کنند.
🔹در شرایط فعلی و جدای از برنامهریزیها و سیاستگذاریهای درست یا غلط دولت در سالهای اخیر، و جدای از اینکه چقدر به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت کردهایم و یا بحث ارز و نرخ آن چطور مدیریت شده، بالاخره دولت در شرایط فعلی کاری میکند تا خودش را حفظ کند؛ یعنی اگر این کار را نکند بحرانش عمیقتر میشود.
🔹ممکن است نرخ تورم خیلی بدتر از این بشود، چون حجم عظیمی از نقدینگی توسط این دولت ایجاد شده، و شاید برای دولت این بهترین انتخاب است که این حجم نقدینگی را به بازار سرمایه منتقل کند.
🔹آمدن سهام عدالت هم میتواند کمک کند. ممکن است درصدی از آن نیز به تولید و اشتغال و رفع بحران کمک کند. اما اصل قضیه این است که جدای از بحث این دولت، چون دولتها با رأی مردم روی کار میآیند، بایستی حفظ شوند.
🔹دولت هم برای حفظ خودش دارد به بازار بورس فشار میآورد. به هرحال اگر این اتفاق رخ ندهد، قیمت سایر کالاها مثل طلا، خودرو و دلار افزایش یافته و با نرخ تورم، همه در هم ضرب میشوند و در نتیجه فشار مضاعفی به مردم وارد میشود.
🔹ورود سهام عدالت به بازار بورس، تا حدودی به قشر مستضعف کمک کرد. از جهت دیگر هم با انتقال به بازار سرمایه، دولت کسری بودجهاش، یا هر تعبیر دیگری که بخواهیم به کار ببریم، را جبران کرد.
✍️نویسنده: دکتر سید مهدی زریباف
🔻لینک مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1174
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️تراژدی سیاه #لیبرالیسم
🔹ژاکوب فری، شهردار مینیاپولیس که در جریان این اعتراضات، از سوی #دونالد_ترامپ به بیکفایتی متهم شده، گفته اعتراضات #سیاه_پوستان بهخاطر این ویدئوی دهشتناک پنج دقیقهای نیست و نتیجه ۴۰۰ سال ظلم و خشم انباشته شده علیه جامعه سیاهپوست است.
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1177
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️تراژدی سیاه #لیبرالیسم
🔹ژاکوب فری، شهردار مینیاپولیس که در جریان این اعتراضات، از سوی #دونالد_ترامپ به بیکفایتی متهم شده، گفته اعتراضات سیاهپوستان بهخاطر این ویدئوی دهشتناک پنج دقیقهای نیست و نتیجه ۴۰۰ سال ظلم و خشم انباشته شده علیه جامعه سیاهپوست است.
🔹احتمالا بتوان جمله لبران جیمز، ستاره بزرگ سیاهپوست NBA پس از آنکه کسی روی در خانهاش در لسآنجلس کلمه «نگرو» را که برای سیاهپوستان تحقیرآمیز است، نقش کرد، بهترین توصیف برای این طبقه آمریکایی دانست.
🔹او گفته بود: «مهم نیست چقدر پول دارید، مهم نیست چقدر معروف هستید… سیاهپوست بودن در آمریکا سخت است.» نژادپرستی در #آمریکا ریشهای به درازای تاریخ این قاره دارد.همزمان با کشف این قاره، سفیدپوستان اروپاییتبار، سیاهپوستانی را بهعنوان برده به آمریکا بردند.
🔹تاریخ سیاهان در آمریکا با بردهداری گره خورده است.
🔹آنها به مدت صدها سال بدون برخورداری از حقوق شهروندی مجبور بودند در مزارع و خانههای اربابان سفیدپوست خود به انجام کارهای سخت مبادرت ورزند.
🔹شکاف ساختارهای اقتصادی میان شمال و جنوب آمریکا که به درگیری میان آنها کشید، توانست اندکی قوانین ضدسیاهپوست آمریکا را کاهش دهد، اما رنج آنها همچنان باقی بود.
🔹درحالیکه سیاهان در مزارع بسیار بزرگ و یکپارچه به بیگاری کشیده شده بودند، در شمال وضعیت متفاوت جغرافیایی مانع از تکرار تجربه مزرعهداری به سبک جنوب شده بود. در عوض شمالیها به تجارت و صنعتگری مشغول بودند.
🔹بروز جنگ میان این دو گروه در سال ۱۸۶۱ باعث شد آبراهام لینکلن، رئیسجمهور وقت آمریکا برای ایجاد شکاف در جبهه جنوبیها فرمان لغو بردهداری را صادر کند.
🔹لغو بردهداری باعث اعطای آزادی و حق رای به سیاهپوستان شد اما این اتفاق برای عملی شدن حداقل به یک قرن زمان نیاز داشت.
🔹اغلب ایالات آمریکا که بیشتر جنوبی بودند، با اعمال قوانین و سیاستهای داخلی عملا مانع از دسترسی سیاهان به حقوق خود میشدند.
🔹سفیدپوستان از استخدام #سیاه_پوستان در مشاغل خودداری میکردند و همین مساله زمینهای برای بیکاری و فقر در میان آنها شده بود. در سوی دیگر مسیر ابراز نظراتشان در عرصه سیاسی نیز توسط قوانین محدودکننده مسدود شده بود.
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1177
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
May 11
📍#اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
🎙 #مصاحبه
♦️تحریف #اندیشه و گفتمان #امام_خمینی (ره)
🔰بیانات رهبر انقلاب، پروژه تحریف امام را خنثی کرد.
🔹دشمن برای تحریف شخصیت، اندیشه و مواضع حضرت امام و انقلاب اسلامی محرک کافی دارد و آن محرک هم همان دشمنی اوست؛ از دشمن غیر از دشمنی انتظاری نیست.
🔹او از هر روش، ابزار و افکاری که بتواند ضربهای به #انقلاب وارد کند و شخصیت بنیانگذار کبیر آن را مخدوش کند، استفاده میکند. اگر غیر از این بود دیگر به او دشمن نمیگفتند.
🔹کسانی که از سر سادهلوحی یا عدم بصیرت و یا جهل نسبت به مفهوم دشمن و سیاستهای او غیر از این تصور دارند و فکر میکنند با عقبنشینی از مواضع و آرمانهای انقلاب و امام، دشمن کوتاه خواهد آمد و از دشمنی و تحریف و تخطئه و تخریب دست خواهند کشید، باید بهفکر معالجه بیماری جهالت، سادهلوحی و خوشبینی خود نسبت به دشمن باشند؛ نه وادار کردن ملت به تغییر مواضع و عقبنشینی از آرمانهای امام.
🔹این مسأله آنچنان بدیهی است که نیاز به استدلال بیشتر ندارد.
✍️نویسنده: دکتر مظفر نامدار، پژوهشگر تاریخ
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1168
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍#اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
🎙 #مصاحبه
♦️تحریف #اندیشه و گفتمان #امام_خمینی (ره)
🔰بیانات رهبر انقلاب، پروژه تحریف امام را خنثی کرد.
🔻(بخش اول)
🔹دشمن برای تحریف شخصیت، اندیشه و مواضع حضرت امام و انقلاب اسلامی محرک کافی دارد و آن محرک هم همان دشمنی اوست؛ از دشمن غیر از دشمنی انتظاری نیست.
🔹او از هر روش، ابزار و افکاری که بتواند ضربهای به انقلاب وارد کند و شخصیت بنیانگذار کبیر آن را مخدوش کند، استفاده میکند. اگر غیر از این بود دیگر به او دشمن نمیگفتند.
🔹کسانی که از سر سادهلوحی یا عدم بصیرت و یا جهل نسبت به مفهوم دشمن و سیاستهای او غیر از این تصور دارند و فکر میکنند با عقبنشینی از مواضع و آرمانهای انقلاب و امام، دشمن کوتاه خواهد آمد و از دشمنی و تحریف و تخطئه و تخریب دست خواهند کشید، باید بهفکر معالجه بیماری جهالت، سادهلوحی و خوشبینی خود نسبت به دشمن باشند؛ نه وادار کردن ملت به تغییر مواضع و عقبنشینی از آرمانهای امام.
🔹این مسأله آنچنان بدیهی است که نیاز به استدلال بیشتر ندارد.
🔹اگر داخلیها در مواضع دشمنی هستند، یعنی سر پذیرش و سازش با مسیر امام و انقلاب که تنها مسیر ملت ایران هست را ندارند، همان حکمی که بر دشمن خارجی جاری است بر دشمنان داخلی هم جاری است؛ چون هر دو، تیغههای یک قیچی هستند که هدفی جز بریدن ریسمان مستحکم استقلال و آزادی و پیشرفت و رشد ایران که آرمانهای خمینی کبیر جز این نبود را ندارند.
🔹اما اگر تحریفگران داخلی خالهخرسههای به ظاهر دلسوز هستند، مقاصد آنها از چند وجه خارج نیست:
🔹توجیه ضعف بصیرت دینی خودشان؛
🔹توجیه بی بند و باریهای خانوادگی خودشان؛
🔹توجیه بعضی از رفتارهایی که به نوعی ممکن است به موقعیت اجتماعی، مالی و سیاسی آنها که از برکت انقلاب اسلامی بدست آوردهاند، آسیب بزند؛ وگرنه در دوران پهلوی آن رژیم سفاک، اینها را به تربچهفروشی هم نمیگماردند و دهها توجیه دیگری که از ظرفیت این گفتوگو خارج است.
🔹وگرنه به تعبیر امام راحل کسی که مزه فقه را چشیده باشد گرفتار چنین خلجاناتی نخواهد شد.
🔹حالا چه شده بعضیها پس از چهل سال بهرهبرداری از انقلاب و امام و فقه و دین و غیره، در آستانه بستن چمدانها برای بازگشت به همانجایی که خانوادههایشان را فرستادند، یادشان آمده که امام چنین نظری داشته است؟!
🔹آیا به نظر نمیرسد که اینها بیماران عقیدتی و سیاسی هستند که هر از چند گاهی برای این که خودشان و حزب و باندشان بخاطر خیانتهایی که به ملت ایران کردند از حافظه تاریخی مردم پاک نشوند چنین اظهار نظرهای عاقلاندر جهل مطلق را دارند؟
✍️نویسنده: دکتر مظفر نامدار، پژوهشگر تاریخ
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1168
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍#اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
🎙 #مصاحبه
♦️تحریف #اندیشه و گفتمان #امام_خمینی (ره)
🔰بیانات رهبر انقلاب، پروژه تحریف امام را خنثی کرد.
🔻(بخش دوم)
🔹به نظر من از تحریف دشمنان خارجی چندان نباید ترسید چون اقتضای طبیعت دشمنان خارجی همین ناجوانمردیهاست و چون مردم از ماهیت دشمنان خارجی بهتر از بعضی خواص و نخبه و پخمه آگاه هستند، مردم فریب نمیخورند.
🔹اگر چه بعضی از این خواص به ظاهر روشنفکر نما، فریب میخورند، اما از پروژه تحریف توسط داخلیها باید برحذر بود.
🔹اینها بنام دوست و بنام دین و بنام دفاع از امام و دموکرات نشاندادن امام برای توجیه افکار، اعمال و رفتارهای خود و خانواده خود و حزب و باند خودشان دوغ را شربت و انگبین را زهر کشنده نشان میدهند.
🔹اینها از ابتدای انقلاب پروژه تحریف خزنده را در دستور کار داشتند و متأسفانه با نفوذ در بعضی از مجامع سیاسی و فرهنگی از جمله بعضی نهادهایی که به حریم و حرم امام منسوب است، اما بجای نگهبانی از حریم، وقت و امکانات را صرف پاسبانی از حرم کردند و توانستند افکار مسموم خود را در آثار و رفتار عدهای القا کنند.
🔹امروز اگر دهها متن در تحریف شخصیت، افکار و مواضع امام منتشر شود ناله از مرده برمیخیزد، ولی از این دفتر و دستکها خیر؛ اما کسی به لبهی کلاه همین حرمداران کمترین جسارتی بکند، شبنامهها و روزنامهها و وا اماما و غیره بلند میشود.
🔹اگر نبود ذکرهای مستمر رهبر عظیمالشان انقلاب از امام خمینی در سخنرانیها و بیانیهها و غیره، شاید امروز این پروژه تحریف کار خود را میکرد و به اهداف شوم خود میرسید.
🔹از رئیس سازمان محیط زیست که فهم و سوادش در حد زراعت و باغبانی هست چه انتظاری هست؟
🔹چرا فکر میکنیم هرکس، هر نظری درباره چیزی داد، اهمیت دارد؟ نظرات بعضی از این آدمها در رشتههای تخصصیشان هم ارزش بحث و بررسی ندارد، چه برسد به مباحثی که در شأن و صلاحیت و سطح فهمشان نیست.
🔹یکی از بزرگترین مصادیق تحریف در کشور ما اتفاقاً اظهار نظرات همین آدمهاست.
🔹در این مملکت پفکنمکی، آبنبات چوبی، قاقالیلی و امثال اینها استاندارد دارد، ولی صحبتکردن در مورد دین، شخصیتهای دینی، سیاست، فقه، شریعت و همه آن معارفی که به مدیریت امور مردم و سلامتی روح و روان جامعه و آدمهایش مربوط هست، هیچ استانداردی ندارد.
🔹کسی که زراعت خوانده است از فقه و موسیقی و امثال اینها حرف میزند، دامپزشک نهاد انقلاب فرهنگی ما را رهبری میکند، پزشک اطفال تاریخ علم و #دیپلماسی مینویسد، پزشک فلان وزیر فرهنگ و آموزش عالی میشود و بعد از سیزده سال خرابکاری و بهمزدن آموزش عالی و فرهنگ میگوید چه حاصل؟! یعنی بجای آنکه او جوابگو باشد، دیگران باید به او جواب بدهند.
🔹مهندس مکانیک ماشینهای درونسوز جریانشناسی فرهنگی مینویسد، دندانپزشک از #سوسیالیسم اسلامی و غیره سخن میگوید.
🔹مهندس شیمی مفسر سیاست و انقلاب اسلامی میشود و او بما میگوید سنت و مدرنیته چیست و ما چگونه ما شدیم، و خلاصه تکنسین داروسازی و شیمی از قبض و بسط شریعت سخن میگوید و آسمان دین را به زمین شیمی و فیزیک میدوزد.
🔹در چنین هرج و مرج معرفتی و مسئولیتی، اظهارات یک کارشناس امور زراعی در مورد خمینی کبیر چرا باید ارزش توجه داشته باشد؟!
✍️نویسنده: دکتر مظفر نامدار، پژوهشگر تاریخ
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1168
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
♦️معنویت و فطرت در اندیشه #امام_خمینی
🔸امام خمینی، اعمال نفوذ و قدرت را هم فطری تمام انسانها میداند و مینویسد از آنجا که ساختار این جهان و کیفیت دنیا و شرایط حیات بشری اقتضای نفوذ اراده انسان را ندارد، پس باید در دار وجود، جهانی باشد که اراده انسان در آن کاملاً نافذ باشد و شرایط و ساختار آن به گونهای باشد که با نفوذ اراده او و اعمال قدرت انسان تعارض نداشته باشد و «انسان در آن عالم فعال ما یشاء و حاکم ما یرید باشد»( امام خمینی، شرح چهل حدیث، ص ۱۸۷).
🔸بر این اساس، همه انسانها به دنبال قدرت هستند و در صورت حضور در بهشت آن را تجربه میکنند و در صورت عدم حضور در بهشت این خود، عذاب جان آنها خواهد بود.
✍️نویسنده: دکتر رضا لکزایی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1153
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
♦️معنویت و فطرت در اندیشه #امام_خمینی
🔻(بخش اول)
🔸پرسش این است که چه رابطهای میان فطرت و معنویت وجود دارد. پیش از پرداختن به پاسخ لازم است که درباره فطرت سخن بگوییم.
🔸فطرت از واژههایی است که قرآن کریم آن را در حوزه انسانشناسی به کار برده است(سوره روم، آیه ۳۰). پس از آن مورد مداقه متفکران و فیلسوفان مسلمان قرار گرفته است.
🔸یکی از اندیشمندان امام خمینی است. امام خمینی گرچه از مباحث استاد خویش آیت الله شاه آبادی در این بحث استفاده نموده اما خود نیز قرائتی ابتکاری و منحصر به فرد از فطرت انسان دارد.
🔸بر اساس این تقریر، فطرت در حوزه معرفت شناسی و به عنوان یک ابزار معرفت تبیین میشود.
🔸امام خمینی احکام فطرت را «بدیهیترین بدیهی» در میان بدیهیات میداند که «هیچ کس» از شهری و روستایی، متمدن و چادر نشین، سنتی و مدرن، از همه نژادها و جنسیتها، در همه مکانها و در همه زمانها در آن اختلافی ندارد.
🔸این خصوصیت بینظیر را در میان تمام احکام عقلی و منطقی فقط احکام فطرت دارد که هم خودش و هم لوازمش بدیهیاند(شرح چهل حدیث، ص ۱۸۲).
🔸اما منظور امام از این سخن چیست؟ مگر میشود که بشر در امری اختلاف نداشته باشد؟ پس این همه اختلاف که بماند، این حجم عظیم نزاع و جنگ و درگیری و خونریزی از کجاست؟
🔸آیا امام راجع به یک مسئله منطقی و معرفتی، کمی آرمانی و احساسی سخن نگفته است؟ اصلاً آیا مگر یگانگی ذاتی انسانهاست یا چنانکه ملاحظه میکنیم دوگانگی و چندگانگی و تباین؟ ما در اینجا مجال پرداختن مبسوط به این بحث را نداریم و از پنجره فطرت به عنوان ابزار معرفت وارد وادی معنویت میشویم.
🔸فطرت به معنای نوعی از آفرینش است و نشان از این دارد که انسان چون لوحی سفید و خالی نیست، بلکه انسان وقتی متولد میشود با فطرت متولد میشود، چنانکه وقتی عدد چهار متولد میشود همراه با زوجیت قدم به گیتی میگذارد.
🔸البته بحث ما نیاز به استدلال و برهان آنچنانی ندارد و به آسانی توسط هر انسانی قابلیت آزمایش و ابطال و تصدیق را دارد.
🔸آنچه ذاتی تمام افراد بشر است، و هیچ چیزی در آن کوچکترین خدشه و تغییر و تحول و دگرگونی و خللی ایجاد نمیکند و همواره، همیشه و همه جا و در همه با صرف نظر از جنسیت، سن، نژاد، مذهب، زمان مکان زندگی، اخلاق، عادت، طبقه اجتماعی، شغل و … ثابت است «فطرت عشق به کمال» است، یعنی تمامی انسانها کمال را دوست دارند و عاشق کمالاند و به هر سو که احساس کنند، احتمال بدهند و یا مطمئن باشند که کمال آن سوست، به سمت آن حرکت میکنند، آیا ما اینگونه هستیم؟
🔸آیا ما کمال را دوست داریم؟ آیا ما عاشق کمال مطلقایم؟ پاسخ قلبیمان به این پرسش چیست؟ آیا قاضی درون ما به نفع این قضاوت امام خمینی رأی نمیدهد؟
✍️نویسنده: دکتر رضا لکزایی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1153
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net