📜 #درسگفتار
♦️نقدی بر #هافمن
🔹هافمن با استفاده از مدلهای ریاضی و آزمایشهای روانشناسی، آگاهی، درک بصری و روانشناسی تکاملی را مطالعه میکند. موضوعات تحقیقاتی وی شامل جذابیت صورت، شناخت شکل، درک حرکت و رنگ، تکامل ادراک و مشکل ذهن ـ بدن است.
✍️نویسنده: دکتر اسدالله رحمانزاده
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1251
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📜 #درسگفتار
♦️نقدی بر #هافمن
🔹آیا حرف هافمن برایتان قابل فهم یا قابل قبول است که بنیاد واقعیت، درک حسی (آگاهی) ماست تا زمان - مکان و اشیاء؟
🔹او تصویر متفاوتی از «ناخودآگاه» میدهد، نه به عنوان «آنچه آگاه نیست» در ما، بلکه به عنوان سلسه مراتب آگاهی که آنچه ما از آن آگاهیم نوک این سلسله مراتب است.
🔹بحثهای او مرا به یاد نیچه میاندازد که «حقیقتِ» واقعیت خود خطایی بیش نیست که برای بقا ضروری است.
🔹توجه کنید که «بقا» و «تکامل» به عنوان «بازپرداخت تناسب برای بقا» fitness payoffs انگیزه، موتور و اهرم تئوریک اصلی بحث هافمن است.
🔹هایدگر درباره حرفهای او چه خواهد گفت؟ قرآن و اینکه «با ارزشترین شما نزد خداوند متقیترین شماست» چه خواهد گفت؟
🔹تمام بحثهای آقای هافمن و همه اندیشههای متفکران و دانشمندان شاید اینگونه تفسیر شود که همه ابزاری یا آذینی برای «بقا» هستند.
🔹اما اگر ما از طریق فلسفه و علم میخواهیم «ادراک» بشری را بفهمیم انگیزه اصلی، نه صرفأ بقا، بلکه اینست ما از خویش دائماً میپرسیم: واقعیت چیست؟ اما چرا واقعیت برای ما مهم است؟
🔹آقای هافمن میگوید تنها برای بقا. اما اگر بنا بر تئوری ایشان نه تنها ندانستن واقعیت، بلکه تحریف آن شرط بقاست، پس باید به این تلاش مذبوحانه یکبار برای همیشه پایان دهیم و درب تحقیق درباره واقعیت ادراک و جهان را ببندیم. اما میتوانیم؟
🔹انسان بودنش برایش یک مسئله است و حتی اگر هیچ مشکلی برای بقا نداشته باشد، احساس ناآرامی میکند و بودنش برایش یک مسئله باقی میماند.
🔹این مفهوم «آواره یا بیخانمان بودن» بشری است، که هایدگر و عرفا از آن صحبت میکنند.
✍️نویسنده: دکتر اسدالله رحمانزاده
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1251
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #گفتگو
♦️همواره حرکت اجتماعی در ایران را علما ایجاد کردهاند.
🔹در طول تاریخ تا زمان #انقلاب_اسلامی، جریانی که حرکت اجتماعی ایجاد کرده یا بهعبارتدیگر، توانسته حرکت اجتماعی ایجاد کند، جریان علما بوده است.
✍️نویسنده: نویسنده : سید حسین امامی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1258
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #گفتگو
♦️همواره حرکت اجتماعی در ایران را علما ایجاد کردهاند.
🔹اولین مواجهههای ما با غرب در ایران در زمان صفویه اتفاق افتاد که بیشتر در سطح حکومتی بود.
🔹در زمان جنگهای ایران و روس، بهتدریج زمینههای عمومیشدن این تعامل و ارتباط ازطریق رفتن عدهای به خارج و آمدنِ گستردهترِ میسیونرهای مذهبی و نیز، رفتوآمدها و آمدنِ فکرها و اندیشهها از مجاری مختلفی ازقبیل ترکیه، هند، مصر و... فراهم شد.
🔹از همان ابتدا در مواجههای کلی، دستهای بهشدت در تقابل با غرب بودند: ساختار کلی حوزۀ علمیه در تقابل با کلیت غرب قرار داشت و علمای مختلف در جاهایی مثل اصفهان و... سردمدار این تقابل بودند.
🔹آزادی غربی سطح نازل و غیرنازل ندارد. آزادی غربی جز اباحهگری نیست و این تعریف از کانت است. میگوید شما مقید به [هیچ] قیدی نباش و فقط به عقل خودت مقید باش.
🔹همین آزادی است که به همجنسگرایی و ازدواج همجنسگراها و پورنوگرافی و مسائل دیگر منجر شده است. هیچکس در غرب جلوی همجنسگرایی و پورنوگرافی را نمیگیرد.
🔹جلوی پورنوگرافی را فقط وقتی که در غیر جای خودش استفاده شود میگیرند، با اینکه تبعات آن را میدانند.
🔹همجنسگرایی و رابطههای اینگونه اصطلاحاً پدرِ ارتشهای آنها را در آورده است و نمیتوانند جلوی آن را بگیرند!
🔹شأن و نقش منورالفکران در «مسئلهدار» کردنِ جامعه بود و ایدههای غربی را مطرح میکردند.
🔹بعضی از آنها، مثل ملکمخان، آن ایدهها را تعمداً شبیه به ایدههای دینی میکردند، درصورتیکه هیچ نسبتی با ایدههای دینی نداشتند.
🔹لذا از این راهبرد استفاده میکردند تا اقدامات خود را پیش ببرند.
✍️نویسنده: نویسنده : سید حسین امامی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1258
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📚 #معرفی_کتاب
♦️حاشیهای پر از متن
🔹چرا طباطبایی از دست ایندو [آلاحمد و شریعتی] اینقدر عصبانی است؟
🔹آن کسی میتواند با این دو اینقدر با کینه و نفرت دشمنی بورزد که اولا مخالف روشنفکر چپ سیاسی باشد، ثانیا مدافع غرب و سیاستهای آن باشد، ثالثا طرفدار سلطنت پهلویها باشد و طباطبایی دقیقا چنین کسی است.
✍️نویسنده: محمد زارعشیرینکندی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1264
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📚 #معرفی_کتاب
♦️حاشیهای پر از متن
🔹خواننده هنوز چند صفحه از کتاب «ملت، دولت و حکومت قانون» اثر جواد طباطبایی را نخوانده و موضوع بحث در ذهنش شکل نگرفته است که ناگهان جلال آلاحمد و علی شریعتی در مقابلش نمایان میشوند: همان دو دشمن همیشگی و همان حرفهای تکراری.
🔹آن دو به روشنفکر و نویسندهبودن خویش با افتخار تصریح داشتند و حتی عناوینی مانند «#فیلسوف» و «#متفکر» را نهتنها دوست نمیداشتند بلکه به استهزا میگرفتند.
🔹ظاهرا میدانستند که در آیندهای نهچندان دور «فیلسوف» و «متفکر»ی بزرگ ظهور خواهد کرد و همه مبانی اندیشههای #غرب و #شرق را خواهد فهمید و با فلسفه و اندیشه با اهمیت سیاسیاش اهل ایرانزمین را سیراب خواهد کرد.
🔹اما مساله این است که آلاحمد و شریعتی هم با دیکتاتوری، استبداد، خفقان و اختناق سلطنت مخالف بودند و هم با سیاستها و راهبردها و تصمیمگیریهای غربگرایانهاش.
🔹آن دو کودتای ۲۸ مرداد را که دستپخت غرب و سلطنت بود، دیده و آزموده بودند.
🔹آن دو از وابستگی رژیم وقت به غرب و مداخله غرب در سادهترین و جزئیترین مسائل ایران بهخوبی آگاه بودند.
🔹از همینرو با نظام سلطنتی غربگرا مبارزه میکردند.
🔹حال پرسش این است که چرا طباطبایی از دست ایندو اینقدر عصبانی است؟
🔹آن کسی میتواند با این دو اینقدر با کینه و نفرت دشمنی بورزد که اولا مخالف روشنفکر چپ سیاسی باشد، ثانیا مدافع غرب و سیاستهای آن باشد، ثالثا طرفدار سلطنت پهلویها باشد و طباطبایی دقیقا چنین کسی است.
✍️نویسنده: محمد زارعشیرینکندی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1264
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔰موضوع: واقعگرایی، ابزارگرایی و حقیقت
🔻(جلسه سیزدهم) و آخر
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
بخش اول.mp3
10.54M
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔰موضوع: واقعگرایی، ابزارگرایی و حقیقت
🔻(جلسه سیزدهم) و آخر
📍(بخش اول)
🔹مولّف قصد دارد تا نسبت حقیقت را در دوگرایش واقعگرا و ابزارگرا بررسی کند.
🔹منظور از واقعگرا و ابزارگرا این نیست که فیلسوفان مشخصی به این دو موضوعگرایش داشته باشند، بلکه دوگرایشی هستند که ما آنها را از دیدگاههای افراد مختلف برداشت میکنیم.
🔰در واقع، واقعگرایی بر دو نوع است:
1️⃣واقعگرایی خام.
2️⃣واقعگرایی پیچیده.
🔹میتوانیم واقعگرایی سومی را نیز تحت عنوان واقعگرایی پدیدارشناسی معرفی کنیم.
🔶مولّف در طرح مسئله میگوید:
🔹«در مورد ارتباط میان نظریههای علمی و جهان که آنها باید با آن جهان تطبیق یابند...».
🔹این عبارت، سوال اصلی بوده و در مسئله پدیدارشناسی، همین موضوع مورد بررسی قرار میگیرد.
🔹واقعگرایی هر دیدگاهی است که میگوید نظریههای بیان شده، مطابق با جهان خارج است.
🔹در مقابل، ابزارگرایی میگوید که نظریهها ابزار بوده و مطابقتی با جهان خارج ندارند، اما ابزارِ مفهومی هستند که ما میتوانیم بوسیله آنها تصرفاتی را در جهان خارج انجام دهیم.
🔹مهم نیست که نظریۀ ما با جهان خارج تطبیق میکند یا خیر، بلکه مهم این است که بتوان از آنها استفاده کرد.
🔻قسمت قبلی:
https://eitaa.com/fekrat_net/1233
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
بخش دوم.mp3
5.45M
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔰موضوع: واقعگرایی، ابزارگرایی و حقیقت
🔻(جلسه سیزدهم) و آخر
📍(بخش دوم)
🔹مولّف قصد دارد تا نسبت حقیقت را در دوگرایش واقعگرا و ابزارگرا بررسی کند.
🔹منظور از واقعگرا و ابزارگرا این نیست که فیلسوفان مشخصی به این دو موضوعگرایش داشته باشند، بلکه دوگرایشی هستند که ما آنها را از دیدگاههای افراد مختلف برداشت میکنیم.
🔰در واقع، واقعگرایی بر دو نوع است:
1️⃣واقعگرایی خام.
2️⃣واقعگرایی پیچیده.
🔹میتوانیم واقعگرایی سومی را نیز تحت عنوان واقعگرایی پدیدارشناسی معرفی کنیم.
🔶مولّف در طرح مسئله میگوید:
🔹«در مورد ارتباط میان نظریههای علمی و جهان که آنها باید با آن جهان تطبیق یابند...».
🔹این عبارت، سوال اصلی بوده و در مسئله پدیدارشناسی، همین موضوع مورد بررسی قرار میگیرد.
🔹واقعگرایی هر دیدگاهی است که میگوید نظریههای بیان شده، مطابق با جهان خارج است.
🔹در مقابل، ابزارگرایی میگوید که نظریهها ابزار بوده و مطابقتی با جهان خارج ندارند، اما ابزارِ مفهومی هستند که ما میتوانیم بوسیله آنها تصرفاتی را در جهان خارج انجام دهیم.
🔹مهم نیست که نظریۀ ما با جهان خارج تطبیق میکند یا خیر، بلکه مهم این است که بتوان از آنها استفاده کرد.
🔻قسمت قبلی:
https://eitaa.com/fekrat_net/1233
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️#آنچه_گذشت
🔊 #فایل_صوتی
📋 #پرونده_ویژه
♦️نکات کابردی در مورد #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔰در سیزده قسمت
🔻قسمت اول:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1042
🔻قسمت دوم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1045
🔻قسمت سوم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1058
🔻قسمت چهارم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1076
🔻قسمت پنجم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1085
🔻قسمت ششم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1090
🔻قسمت هفتم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1108
🔻قسمت هشتم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1124
🔻قسمت نهم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1146
🔻قسمت دهم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1202
🔻قسمت یازدهم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1221
🔻قسمت دوازدهم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1233
🔻قسمت سیزدهم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1263
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️جایگاه ارز در #اقتصاد ایران
🔻(بخش اول)
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1274
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
part 1.mp3
2.23M
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه با دکتر حسنخانی
♦️جایگاه ارز در #اقتصاد ایران
🔻(بخش اول)
🔹در فضای رسانهای کشور، موضوع ارز برای دومین بار در دهه اخیر به یک مسئله اصلی در کشورمان تبدیل شد.
🔹به نظرم قبل از شروع بحث، باید روایت صحیح و همهجانبهای از ماجرایی که درسال 96، 97 و 98 تا حدودی اتفاق افتاد و تا حدودی هنوز گریبانگیرش هستیم، مطرح شود.
🔹از پوشک بچه گرفته تا گوجه فرنگی، رب، گوشت قرمز، خودرو و... گران شد؛ جهشی در بازار اتفاق افتاد و در خیلی از مواقع قوت غالب مردم دچار گرانی شد و خیلی از مردم در تنگنای اقتصادی و معیشتی قرار گرفتند.
🔹اولین موردی که میخواهم عرض کنم، ویژگیهای اقتصاد ایران و جایگاه ارز در اقتصاد کشورمان است.
🔹مورد دوم، اسناد بالادستی مرتبط با موضوع ارز است.
🔹دستکم 20 قانون بالادستی در حوزه ارز داریم: سیاستهای کلی انرژی، نفت و گاز، مصوب سال 1379؛ سیاستهای کلی تشویق سرمایهگذاری، مصوب سال 1389؛ سیاستهای کلی اشتغال، سال 1390 و...
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1274
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net