eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 📍 ♦️جایگاه (س) در جغرافیای فرهنگی کجاست؟ 🔹در این فرهنگ، عفت، شجاعت، حکمت، عدالت، معنویت، محبت به دیگران، عقلانیت و انسانیت اولویت دارد. 🔹حضرت فاطمه معصومه (س) ساکن جغرافیای فرهنگی متعالی است. 🔹بانوی جوانی که مدتی اندک ۱۶ یا ۱۷ روز (بانوی ملکوت، ص۷۱ ) در قم اقامت داشت اما جای عبادت او اکنون بیت النور نامیده می‏‌شود که روشن می‏‌سازد چه ارتباط تنگاتنگی با خدا و مناجات با خدا داشته است. 🔹بانویی که به دنبال امام خویش آمده، امامی که مظهر تمام خوبی‏‌ها و پاکی‏‌ها و فضیلت‏‌های سیاسی و اخلاقی است. و اگر قضیه حمله به کاروان کوچک بانوی مهربان و کریمه قم صحت داشته باشد، درمی‏‌یابیم که حمایت از او و دل سپردن به ولایت هشتمین امام همام از نظر ساکنان فرهنگ مادی و تنازعی و شیطانی جرمی بزرگ و غیرقابل بخشش بوده است. ✍️نویسنده: رضا لک زایی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1347 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️تأسیس شبکه‌های مجازی ایرانی-اسلامی می‌تواند حیازدایی را متوقف کند. 🔸طی سال‌های اخیر شبکه‌های اجتماعی آمریکایی-صهیونیستی طرفداران بسیاری در سطح جهان پیدا کردند. 🔸در کشور ما نیز فرصت و شرایط برای فعالیت این نرم‌افزارها آماده شد و با گذشت مدت زمان کوتاهی، شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام، اینستاگرام، واتس‌اپ، توئیتر و... مورد استفاده عموم مردم قرار گرفتند. 🔸مشکل اما زمانی مشخص می‌شود که فضای این شبکه‌ها به دقت مورد بررسی قرار گیرد. ✍️نویسنده: روح‌الله مومن نسب 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1342 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️تأسیس شبکه‌های مجازی ایرانی-اسلامی می‌تواند حیازدایی را متوقف کند. 🔸 که الان در اختیار داریم، بازیگران اصلی‌ای دارد که عمده‌ترین آن، ، ، و امثال این‌هاست. 🔸این نرم‌افزارها زاییده تفکر جنسیت‌گرای غرب هستند. 🔸در تفکر ، و محصولاتش یعنی لذت‌گرایی و سودگرایی تبلور پیدا کرده و مبنا قرار گرفته است. 🔸طبیعتاً وقتی این تفکر محصولی را تولید می‌کند و مثلاً اسمش را می‌گذارد اینستاگرام، این نرم‌افزار باید فردمحوری را تقویت کند؛ یعنی باید مخاطبان را به خودشان سرگرم و گوشه‌گیر کند. 🔸می‌بینیم که فعالین این شبکه به این نقطه رسیده‌اند. 🔸اینستاگرام که تولید این تفکر است، باید لذت‌گرایی را نیز تقویت کند. یعنی مخاطبان باید به دنبال لذایذ، به خصوص لذایذ و و شیطانی باشند. 🔸سودگرایی هم در بحث تعداد و کلیک و این‌ها، بازار مکاره‌ای به وجود آورده و لذا این بحث هم در اینستاگرام مشهود است. ✍️نویسنده: روح‌الله مومن نسب 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1342 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️دیدگاه و نقد آن 🔹امروزه موضوع «زن» در دنیا یکی از موضوعات بسیار مهم تلقی می‌گردد و دیگر مانند گذشته نادیده گرفته نمی‌شود. 🔹متاسفانه در طول تاریخ جنایات مختلفی علیه زنان صورت گرفته و درد بزرگی را در وجود این جنس نهادینه کرده است که اکنون با جنبش‌های مختلف در پی برگرداندن عزت و منزلت خود هستند. ✍️نویسنده: سعید ابوالقاضی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1339 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️دیدگاه و نقد آن 🔹در گذشته، تفکرات خشن غربی در مورد زن، این جنس را در اروپا سرخورده کرد. 🔹ژان کریسوستوم قدیس در مورد زن می‌گفت: «در میان تمام جانوران وحشی؛ زیان بارتر از زن وجود ندارد.» 🔹مسائل ضد انسانی ماننده برده‌داری در غرب و خصوصا آمریکا و استفاده از زنان در بخش‌هایی از فرهنگ غربی، تبدیل شدن زن به کالای جنسی کارفرما پس از جنگ جهانی، نداشتن حق رای، نداشتن حق تحصیل، مردسالاری افراطی در برخی فرهنگ‌های اروپایی، استفاده از دهان‌بند آهنی برای جلوگیری از پرحرفی زنان، عدم مالکیت در هیچ چیز و حتی عدم دریافت حقوق کارهای خارج از خانه توسط خود زنان و دریافت آن توسط شوهران آنها، زندانی کردن زنان توسط شوهرانشان در اروپا قبل از خروج از خانه و همچنین پوشاندن لباسهای آهنی و تیز و بُرنده بر تن زن‌ها جهت جلوگیری از رابطه جنسی با مردان دیگر و دیگر رفتارهای افراطی، جنبش‌های فمنیستی را بیش از پیش پر رنگ‌تر کرد. ✍️نویسنده: سعید ابوالقاضی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1339 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️خط شورش ۳۰ خرداد 🔹مقطع تاریخی 30خرداد1360، پس از گذشت بیش از 39 سال از وقوع آن، هنوز محل بحث و گفت‌وگو میان بسیاری از صاحب‌نظران و تحلیلگران مسائل سیاسی ایران است؛ اینکه چرا گروهی که خود را نیروی انقلابی می‌دانستند به‌سرعت در برابر آن قرار گرفته و در یک حرکت خام (به اذعان بسیاری از تحلیلگران) خود را در مقابل نظام حاکم و مردم انقلابی حامی آن قرار دادند. ✍️نویسنده: محمد رضا سرابندی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1358 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️خط شورش ۳۰ خرداد 🔹در رابطه با وقوع شورش ناکام منافقین در ۳۰خرداد۱۳۶۰ نوشته‌ها و گفت‌وگوهای فراوانی وجود دارد که هر کدام از زاویه خاصی به این مساله نگاه می‌کنند. 🔹یکی از موضوعات مهم و قابل توجه در تحلیل وقوع این حادثه، رفتار و عملکرد خود تشکیلات منافقین در پدید آمدن این شرایط است. 🔹با توجه به گستردگی موضوع مورد بحث، در این نوشتار سعی می‌شود، خط شورش و نافرمانی مجاهدین خلق(منافقین) را در موضع‌گیری‌های مسوولان اول سازمان و به‌طور مشخص شخص مسعود رجوی و موسی خیابانی دنبال کنیم. 🔹 شکوهمند اسلامی پس از پیروزی در ۲۲بهمن۱۳۵۷ بلافاصله با مشکلات زیادی مواجه شد که البته در هر انقلاب دیگری نیز مشاهده می‌شد؛ اما بروز پدیده «چهره‌منافقانه» باعث بغرنج‌تر‌شدن شرایط کشور می‌شد. 🔹این رویه به‌شدت از سوی مجاهدین خلق دنبال می‌شد و به همین دلیل از همان روزهای ابتدای پیروزی انقلاب عنوان منافقین بر آن‌ها اطلاق و ماندگار شد. ✍️نویسنده: محمد رضا سرابندی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1358 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️تئوری‌های ارزی 🔻(بخش چهارم) 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1274 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
بخش چهارم.mp3
8.37M
📍 🎙 با دکتر حسن حسن خانی ♦️تئوری‌های ارزی 🔻(بخش چهارم) 🔹در کل ادبیات اقتصاد و علم اقتصاد 8، 9 نظریه داریم که راجع به قیمت و تحولات ارز و افزایش و کاهش قیمت ارزش تئوری داده‌اند. 🔹در همه این تئوری‌ها، پیش فرض‌هایی وجود دارد؛ اما این پیش فرض‌ها لحاظ نمی‌شود. 🔹یکی از این پیش فرض‌ها، جریان آزاد سرمایه است. اینکه سرمایه آزادانه به کشورها قابل ورود و خروج باشد. 🔹در کشور ما 100 درصد این پیش فرض نقض شده است. 🔹اگر کسی بخواهد با یک چمدان از کشور خارج شود، به هیچ عنوان به او اجازه داده نمی‌شود. 🔹یکی دیگر از این پیش فرض‌ها، اشتغال کامل است. 🔹یعنی بیکاری باید 5 درصد باشد. در کشوری مثل ایران، اشتغال کامل وجود دارد؟ 🔹پیش فرض دیگر، ثابت بودن سرعت گردش پول است. در کشور ما سرعت گردش پول ثابت نیست. 🔹افرادی که اقتصاد خوانده‌اند یک سری توضیحات می‌دهند، اما پیش فرض‌ها را نمی‌گویند؛ عوام‌الناس هم تکرار می‌کنند، غافل از اینکه همه تئوری‌های ارزی یک سری پیش فرض دارد که اصلاً گفته نمی‌شود. 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1333 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1274 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️جایگاه (س) در جغرافیای فرهنگی کجاست؟ 🔹در فرهنگ مادی آنچه مهم است و اصالت و اولویت دارد، جسم و لذائذ جسمی و خواسته‏‌های قوه شهویه است. 🔹مثلاً زلیخا را در نظر بگیرید، او کسی است که به دنبال لذت و شهوت خویش است. 🔹یا کسانی که به دنبال جمع کردن مال و ثروت هستند، مثل قارون. این افراد هم ذیل همین فرهنگ قرار می‏‌گیرند. 🔹مراد ما از فرهنگ طرز رفتار فردی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و … است. 🔹پوشش، مدل مو، رنگ مو، مد، لباس، ماشین، منزل، وسائل منزل، دکوراسیون، زیورآلات و این قبیل چیزها برای اهالی این جغرافیای فرهنگی اصالت دارد. ✍️نویسنده: رضا لک زایی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1347 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️جایگاه (س) در جغرافیای فرهنگی کجاست؟ 🔹در فرهنگ مادی زن ابزار لذت است و ارزش ابزاری دارد؛ محمدرضا شاه هم چنین نگاهی به زن داشت و در یکی از مصاحبه‏‌هایش گفته بود زن باید فریبا باشد. 🔹حتی از زن به عنوان ابزار کسب اطلاعات هم استفاده می‏‌شود. 🔹مثلاً در مصاحب‌ه‏ای که نشریه آمریکایی تایم با وزیر خارجه اسبق رژیم غاصب صهیونیستی انجام داده و روزنامه یدیعوت احارونوت هم آن را منتشر کرده، خانم تزیپی لیونی اعتراف کرده است که برای منافع اسرائیل، روابط جنسی با برخی شخصیت‏‌های مهم اروپایی و منطقه‏‌ای و از آن جمله برخی سران عرب داشته است. 🔹براساس اعترافات او؛ شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر کنونی قطر و حمد بن جاسم نخست وزیر قطر از جمله این افراد بوده‏‌اند. 🔹در نزاع قدرت، کارگزاران شهوت‏گرا بر اساس تمایلات شهوانی که دارند، به آسانی به دام می‏‌افتند و شکار می‏‌شوند؛ گاهی با رشوه و هدیه و گاهی هم با جنس مخالف. فیلم‏‌های پورن مروج این مدل از فرهنگ هستند. 🔹نژاد و جنسیت و زبان در این فرهنگ برجسته است. طبق فرهنگ پان ایرانیسم معنا ندارد که ایرانی به یک عرب احترام بگذارد. 🔹طبق دیدگاه ‏_ها معنا ندارد که مرد ایرانی به زیارت قبر یک خانم برود. 🔹در فرهنگ مادی روابط انسان‏‌ها با یکدیگر و حتی با طبیعت منفعت‏ محور است. 🔹این دیدگاه توسط کسانی مثل بنتهام و فروید و فرانسیس بیکن تئوری‏پردازی شده است. 🔹منفعت روشن است که ساحت قدسی و پاک (س) از این جغرافیا بری است. ✍️نویسنده: رضا لک زایی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1347 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️راهکارهای تولید شبکه‌های ایرانی- اسلامی 🔸در تحقق در فضای فیزیکی که اتفاق افتاد، پیش از پیروزی انقلاب نهضت‌های مختلفی شکل گرفته بودند. 🔸حضرت امام از سال ۱۳۴۲ فریاد انقلاب اسلامی و اعتراض به را شروع کردند. 🔸اما به نظرم وقتی انقلاب اسلامی محقق شد که مردم از شاه نا امید شدند. 🔸نا امیدی از دشمن یک قدم بسیار مهم است که هنوز در فضای مجازی محقق نشده است. ✍️نویسنده: روح‌الله مومن نسب 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1342 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️راهکارهای تولید شبکه‌های ایرانی- اسلامی 🔸اگر در حوزه می‌خواهیم به جایی برسیم، اول باید از دشمن نا امید بشویم؛ دوم، باید امیدمان به خدا و انسان‌های الهی باشد؛ سوم، باید پارادایم فضای مجازی را با توجه به همان دو رکن قبلی تغییر بدهیم، به شکلی که نظام ارزشی فضای مجازی، به سمت تحقق همان تمدن بزرگ اسلامی پیش برود. 🔸پس یک مسیر طولانی در پیش داریم؛ اما این مسیر طولانی ممکن است از نظر زمانی کوتاه باشد. 🔸ممکن است که فرضاً مردم ما ظرف چند ماه یک‌دفعه به چنین نقطه‌ای از تعالی برسند که متوجه این مسئله بشوند و به آن عمل کنند. 🔸در هر صورت مسیر پیچیده است و دشمن کادرسازی و مدیرسازی کرده و کنترل می‌کند و اجازه نمی‌دهد این اراده‌ها شکل بگیرد؛ اگرهم شکل گرفته باشد سعی می‌کند این امید را بگیرد و نهایتاً این‌ها را در نطفه خفه کند؛ اگر هم موفق نشود، وقتی بروز اجتماعی پیدا کردند، دشمن به وسیله جریان‌های اجتماعی تحت کنترل خودش این‌ها را نابود می‌کند؛ لذا کار، کارِ پیچیده‌ای است. ✍️نویسنده: روح‌الله مومن نسب 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1342 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️استراتژی برد-برد 🔹مناظره به دعوت حاج‌آقای از آقای قرار است انجام شود. 🔹این ماجرا عجیب‌تر می‌کند. 🔹شاید اگر دعوت معکوسی اتفاق افتاده بود، الان داستان به شکل دیگری روایت می‌شد. 🔹در آن صورت، یک شخصیت مشهور اینستاگرامی که در افکار عمومی، خارج از جریان اصلی روحانیت محسوب می‌شد یک منبری سرشناس و محبوب را به کارزار اندیشه فراخوانده بود. 🔹اما حالا دوز تواضع ماجرا بالاتر رفته و داستان را دراماتیک‌تر کرده است. ✍️نویسنده: فاطمه ترکاشوند 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1367 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️استراتژی برد-برد 🔹رفیعی آرام نشسته و بیشتر گوش می‌کند. 🔹دست به چانه گرفته و ابروهایش، گره اندیشیدن و شنیدن به طرف بحث را دارند. 🔹گه گداری حرف‌های آقامیری را تأیید می‌کند. 🔹خصوصاً جاهایی که استدلال‌های به «رحمانیت» خداوند بیشتر متکی می‌شود. 🔹برخلاف مسیر پراکنده آقامیری در مباحثه و این شاخه و آن شاخه پریدن‌هایش، روی دو چیز تکیه می‌کند: 🔹اول) آیا «کفر» و «شرک» هم بخشیده می‌شوند یا نه؟ 🔹دوم) زمان عمل و کاشتن بذر برای انسان مختار، در این دنیاست و قرآن تصریح دارد که پس از این مهلت، بازگشتی نیست. 🔹رفیعی نزدیک به نص باقی می‌ماند و تلاش می‌کند برای حرف‌هایش ادله نقلی بیاورد یا از آیات یا نهایتاً از روایات. 🔹آقامیری اما آزاد و رها، به ادله عقلی و استدلال‌های مبتنی بر دودوتاچهارتاهای عقلانی تمسک می‌جوید. 🔹این اتفاق به علاوه آرامش در یک سوی بحث و هیجان و آب وتاب در سوی دیگر، دوکفه مناظره را نامتوازن کرده‌اند. 🔹طبیعی است که برای آن دسته از مخاطبان که با تصور دربی پای مناظره نشسته‌اند، سکوت همراه با تأمل رفیعی، باخت تلقی شود. 🔹ولی از جهت محتوایی، انگار بحث عمیقی حول رحمت الهی و عدل الهی شکل گرفته است. 🔹دو موضوعی که از قضا در تاریخ اندیشه اسلامی هم محل مباحثات فراوانی بوده‌اند. ✍️نویسنده: فاطمه ترکاشوند 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1367 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ارزنده‌ترین زینت زندگی 🔹چه عجیب است تامل و تدبر در دوآیه ۵۸ و ۵۹ سوره نحل که بشارتی، چنین صاحب خبری را به ولوله افکنده و متاسفانه شهد را براو زهرکرده است. 🔹آیا مشکل از خبر است یا از شنونده آن؟ 🔹قرآن قضاوت را نخست به عقول بشری سپرده و در پایان آن می‌فرماید:“الا ساء مایحکمون“. خبردر این آیات، خبر مسرت بخش تولد نوزادی است که طبعا مایه شادی و نشاط جسم و روح آدمی است چه بسیار انسان‌ها که در طول تاریخ در حسرت چنین بشارتی عمر به سر رسانیده‌اند. 🔹حتی انبیای الهی نیز در حسرت این چنین خبر مسرت بخشی با تضرع و اضطرار بارها و بارها درب رحمت الهی را کوفته و از خداوند خواهان این نعمت بزرگ شده‌اند که ابراهیم نبی، سرآمدآن‌ها بوده است. ✍️نویسنده: جواد عبدل‌زاده 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1361 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ارزنده‌ترین زینت زندگی 🔹این احوالات مشرکانی است که از نعمت‌های الهی که خداوند روزی شان کرده است، برای بتان که هیچ شعوری ندارند، سهم قرار می‌دهند. 🔹همان مشرکانی که خدا را صاحب دخترانی می‌دانند و آیات صریح قرآن در باب “لم یلد و لم یولد“بودن خداوند را به سخره می‌گیرند. 🔹لیکن وقتی که خود صاحب نعمت عظیمی چون فرزند دختر می‌شوند، از روی جهل و نادانی، به نقمت عظیم خود را مبتلا می‌پندارند. 🔹بشارت را مشکلی نبوده است. بی‌شک لایق مژدگانی است بشیر این خبر. اما شنونده را عقل کوته دنیوی فراگرفته و جهل بر او غالب است. 🔹چه کند با دختری که نقش اقتصادی نداشته و باری بر زندگی فرد قلمداد می‌شود. 🔹درجنگ قادر به جنگیدن نبوده و در صورت اسارت، مایه دلنگرانی و آبروریزی خواهد شد. 🔹از شوهر دادنش به سایر قبایل ترس داشته و در جامعه به آن فال بد زده و آن را عاملی برای نزول بلا و نکبت می‌دانند. 🔹کوته فکری و خرافه گرایه در این جنس از انسان‌ها باعث تعطیلی عقل و تقلید کورکورانه از رسم و شیوه غلط می‌گردد. 🔹آنگاه آنکه قرار بوده زندگی ساز باشد به دست خویش موجودی حی و صاحب حیات را به تیغ فرهنگی غلط قربانی کرده و در زیرخاک مرده پذیر، مدفون می‌سازد. ✍️نویسنده: جواد عبدل‌زاده 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1361 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️درآویختن ایدئولوژیک 🔹ایدئولوژی چیست؟ 🔹بحث‌ها و اقوال در باب ایدئولوژی کم نیست اما در این سطور معنای مراد شده توسط داریوش شایگان و دکتر رضا داوری‌اردکانی مد‌نظر است و دلیل این گزینش در پی خواهد آمد. 🔹ایدئولوژی به بیان شایگان هم «دارای بار عاطفی بزرگی است» و هم «دستگاهی منطقی و عقلانی دارد» اما بیشتر به اسطوره‌ها می‌ماند و «نه علم است، نه فلسفه و نه دین.» داوری نیز می‌گوید ایدئولوژی «درمقابل دیانت و فلسفه و به‌طور کلی تفکر» است. ✍️نویسنده: محمدجواد صادقی 🔻ادامه مطالب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1383 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️درآویختن ایدئولوژیک 🔹این یادداشت اما نه به ماهیت ایدئولوژی و بلکه به شناسایی اوصاف و خصایص آن و خصوصا به نقد اخیر سیدجواد طباطبایی از داوری‌اردکانی مربوط است. 🔹شاید ابتدایی‌ترین جلوه ایدئولوژی، موضعی باشد که پیش از ورود به بحر تفکر به‌عنوان نتیجه اتخاذ شده و مفروض انگاشته می‌شود هادی نظر به‌سوی آن نتیجه مفروض باشد. 🔹به‌عبارتی در ایدئولوژی اول پاسخ است و بعد پرسش؛ و پرسش به‌نحوی پیش کشیده می‌شود که پاسخ یا پاسخ‌ها در آن مندرج باشند یا نتیجه مطلوب از آن پرسش حاصل ‌آید. 🔹این «پاسخ مقدم» گاه خفی و مضمر است و گاه جلی و آشکار. بنابراین ایدئولوژی ریل‌گذار مصرف پرسش است به‌مثابه ماده و در خدمت اغراض. ایدئولوژی قطع نظر از حقیقت، با غیر یا «دیگری» می‌آویزد و او را می‌فرساید و این درآویختن نیز مستمسکی برای اغراض است تا به کار مصرف مریدان ‌آید. ✍️نویسنده: محمدجواد صادقی 🔻ادامه مطالب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1383 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️انسان مرگ‌آگاه‌تر می‌شود. 🔹 به انسان فهماند باید از جزم‌اندیشی و تعصب درباره هر پدیده‌ای دست بردارد. 🔹آن پدیده خواه می‌خواهد علم و تکنولوژی باشد و خواه دین و مذهب. درحقیقت، با بسته شدن اماکن مذهبی و زیارتگاه‌ها به‌منظور جلوگیری از همه‌گیری این بیماری، انسان متوجه این امر شد که مواجهه خرافی و غیرمعقول با دین و مذهب به‌جا نیست و پایه‌های خرافه‌پرستی در باب دین و مذهب در انسان پساکرونا سخت متزلزل شد. ✍️نویسنده: دکتر محمدرضا واعظ ‌شهرستانی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1370 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️انسان مرگ‌آگاه‌تر می‌شود. 🔹بررسی نسبت میان و انسان از منظر منشأ شکل‌گیری، از دو دیدگاه می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. 🔹در دیدگاه اول، ویروس همه‌گیر (پاندمی) کرونا در یک رابطه علت و معلولی، علت مرگ، ابتلا، هراس، نابسامانی‌ها و به‌هم‌ریزی نظم متداول جهان برای انسان امروزی است. 🔹دیدگاه دوم، دیدگاهی است دال بر این نکته که این کرونا نیست که چنین فجایعی را به بار آورده است، بلکه این انسان است که سرچشمه شکل‌گیری فجایع و نابسامانی‌های بسیار در جهان -اعم از آلودگی‌های زیست‌محیطی، بیماری‌های همه‌گیر (پاندمیک) و جنگ و فقر در جهان است. 🔹در‌نتیجه، مطابق دیدگاه دوم، همه‌گیر کرونا دیگر علت نیست، بلکه معلول زندگی انسان مدرن است. ✍️نویسنده: دکتر محمدرضا واعظ ‌شهرستانی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1370 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️ و جهانی شدن 🔹بحث جهانی‌شدن که بسیار جذاب به نظر می‌رسد، الزامات و لوازمی را می‌طلبد. 🔹مثلاً وقتی وارد می‌شوید، توئیتر شما را در حباب اطلاعاتی ایرانی‌ها قرار می‌دهد. 🔹یعنی شما را ایرانی‌ها می‌بینند، و عموماً هم توئیت ایرانیان را می‌بینید. 🔹در هم بعضاً وقی محتواها را انگلیسی جستجو می‌کنید، صفحات فارسی یا انگلیسی مورد نظر خود گوگل برای شما نمایش داده می‌شود. 🔹این یعنی شما را در حباب اطلاعاتی خاصی قرار داده و به نظر می‌آید که در شبکه‌ای به نام توئیتر هستید که شبکه‌ای جهانی است؛ اما در واقع توئیتر به شما اجازه نمی‌دهد با جهان ارتباط داشته باشید. ✍️نویسنده: روح‌الله مومن نسب 🔻ادامه مطلب درلینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1342 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️ و جهانی شدن 🔹طبیعتاً تا وقتی از ابزارهای، تحت تسلط و استفاده می‌کنیم، نمی‌توانیم انقلاب‌مان را به شکلی که می‌خواهیم به دنیا عرضه کنیم. 🔹عموم کسانی که در معرض هشتگ‌هایی که تولید می‌کنیم قرار می‌گیرند و توئیت‌ها را ری‌توئیت می‌کنند، ایرانی یا هم‌فکر ما هستند، و اتفاقاً همان کسانی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی به این هشتگ کنجکاو می‌شوند، در معرض محتواهایی قرار می‌گیرند که دشمنان ما با استفاده از همین هشتگ تولید کرده‌اند. 🔹این یعنی یک نظام دقیق هوش مصنوعی یا به عبارت بهتر هوش شیطانی پشت این قضیه وجود دارد و این نظام دارد مردم را به سمتی که خودش می‌خواهد سوق می‌دهد. 🔹اگر بخواهیم با مردم دنیا حرف بزنیم، باید ابزارهای خودمان را داشته باشیم. 🔹«وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّه»[۱] که حضرت آقا گفتند، فضای مجازی هم یکی از لوازم است و باید به قوت در فضای مجازی برسیم و در این فضا قدرتمند و قوی بشویم. 🔹حضرت آقا مستقیماً گفتند باید به فضای مجازی به عنوان یک ابزار توجه کنیم. 🔹اگر به عنوان یک ابزار و وسیله به فضای مجازی توجه کنیم، ممکن است فرضاً در مقابل اسلحه دشمن تا یک مدت مقابله کنیم، اما اگر بخواهیم به صورت جدی در مقابل دشمن که همین اسلحه را ساخته، بایستیم اولاً باید بتوانیم اسلحه را از دست دشمن بگیریم و دوم اینکه، در درجه بالاتر خودمان باید اسلحه بسازیم. ✍️نویسنده: روح‌الله مومن نسب 🔻ادامه مطلب درلینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1342 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️تاریخچه و امواج 🔹در مورد شروع تاریخ فمنیسم نظریات مختلفی وجود دارد که طرح همه نظرات در این نوشتار، خارج از حوصله است اما اجمالا گفتنی است که فمنیسم، محصول تفکر عصر روشنگری، مدرنیته، انقلاب فرانسه و برگرفته از تفکر اومانیسم بوده و از طرفی برخی اتفاقات مانند جنگ‌های جهانی اول و دوم بر این موضوع دامن زده‌اند. ✍️نویسنده: سعید ابوالقاضی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1339 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️تاریخچه و امواج 🔸فمینیسم در قرن نوزده و بیست، آشکارا وجه سیاسی و اجتماعی پیدا کرد و توانست در چند دهه گذشته خود را همچون یکی از مهمترین آموزه‌های سیاسی – اجتماعی قلمداد نماید. 🔸احتمالا باید رساله جان استوارت میل به نام انقیاد زنان (ترجمه فارسی آن، کنیزک کردن زنان یا اسارت زنان) را که به سال ۱۸۶۹، یعنی ده سال پس از رساله معروفش در باب آزادی، نگاشته شد مهمترین اثر فمینیستی قرن نوزدهم به شمار آورد. 🔸وی در همان آغاز، توضیح می‌دهد که چگونه از ابتدای شکل‌گیری اندیشه‌ای در زمینه مناسبات اجتماعی، آنچه را وی انقیاد زنان می‌خواند، برایش مورد سؤال بوده است. 🔸میل، انقیاد هر یک از دو جنس را نسبت به دیگری رد کرده، از اصل برابری کامل دفاع می‌کند. 🔸موج دوم فمنیسم اما از جنگ جهانی دوم آغاز شد. 🔸وقوع جنگ جهانی دوم با وجود مشکلات بیش از حد انسانی و مادی، در زمینه سازی موج دوم فمینیستی موثر واقع شد. 🔸نیاز دولتها به مردان جنگی سبب شد که زنان به طور گسترده در مشاغل خارج از خانه به کار گرفته شوند؛ یعنی بخشی از عوامل مؤثر در موج اول فمینیسم مجددا مطرح شوند. 🔸یعنی همان گونه که در موج اول نیاز سرمایه‌داری، کارخانجات با الزامات شهرهای انبوه، به حضور بیشتر زن در اجتماع و به دنبال آن طرح خواست‌های فمینیستی منجر شد، در جنگ جهانی دوم نیز، شرایط مشابهی پدیدار شد. ✍️نویسنده: سعید ابوالقاضی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1339 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net