📝 #یاداشت
♦️ #مستند و #نژاد_پرستی
🔹ماجرای شورشهای سال ۹۲ فقط دستمایه مستندهای سال ۲۰۱۷ نبوده است.
🔹در همین سال دو فیلم داستانی، «کینگز» به کارگردانی دنیز گامزه ارگوون در فرانسه و «گوک» به کارگردانی جاستین چون در آمریکا ساخته شدند.
🔹سال ۱۹۹۷ هم فیلم تلویزیونی «شورش» هم به همین موضوع پرداخته است و البته این نمونهها فقط مواردی هستند که بهطور مستقیم درباره این اتفاق ساخته شدهاند؛ اما دامنه این واقعه در فرهنگ عامه #آمریکا و خصوصا #لس_آنجلس چه در ادبیات، چه موسیقی، چه فیلم و… تا حدی گسترده است که امکان برشمردن همه آنها نیست.
🔹با تمام اینها هنوز معلوم نیست چه عاملی میتواند تا این اندازه، نژادپرستی را در سیستم امنیتی و قضایی آمریکا به طور ساختارمند عمق دهد که پس از چندین دوره شورش خونین باز هم جهان، شاهد اتفاق دلخراشی مانند قتل جورج فلوید به دست یک پلیس سفیدپوست است.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1390
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️سواد حکمرانی #فضای_مجازی
🔹وکلای ملت از طریق شبکهای که برای دیگران فیلتر شده، اقداماتشان را در حل مسائل و مشکلات ملت گزارش میدهند!
🔹اگر #توییتر چیز خوبی است پس چرا فیلترش کردهاید؟
🔹بر بستر یک پلتفرم غیرقانونی اصلا برای چه کسی حرف میزنید؟
🔹وقتی از ضعف سواد حکمرانی فضای مجازی حرف میزنیم مصداقش میشود این مورد… مسوولان ما بیش از مردم نیازمند آموزش حکمرانی فضای مجازی هستند.
✍️نویسنده: عزیز نجفپورآقابیگلو (رییس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1375
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️سواد حکمرانی #فضای_مجازی
🔹 #جمهوری_اسلامی نمیتواند از سویی خودش یک سرویس (مثل توییتر و تلگرام) را فیلتر کند و از حضور مردم در آن ممانعت کند و از سویی دیگر مسوولان همین نظام و مدافعان آن با استفاده از #فیلتر_شکن در سرویس ممنوعه حضور بیابند و برای مخاطب مردم تولید محتوا کنند.
🔹این روند به غیر از اینکه غیرقانونی است واجد وجوهی از بلاهت و سفاهت هم هست و مهمتر اینکه مشوق مردم برای حضور بیشتر در سرویسهای فیلترشده غیرقانونی است.
🔹طبعاً در این مقوله باید مردم عادی را از مسوولان جدا کرد… شاید مردم عادی را بهطور کامل نتوان توجیه یا ممانعت کرد که در پلتفرم فیلترشده و غیرقانونی فعالیت نکنند ولی مسوولان نظام و مدعیان انقلاب و اصول، مطلقاً حق چنین قانونشکنی را ندارند.
✍️نویسنده: عزیز نجفپورآقابیگلو (رییس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1375
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️بانوان سرزمین حماسه و شور
🔹مردانمان برای احداث سیل بند و امدادرسانی بسیج شده بودند تصورم از کمکهای خانمها فقط در حد کارهای پزشکی، پرستاری، مامایی و در نهایت جمع آوری کمکهای مالی بود اما در کمال ناباوری دیدم بانوان شهرم جلوتر از مردان به حرکت درآمده بودند.
✍️نویسنده: مریم دغاغله
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1378
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️بانوان سرزمین حماسه و شور
🔹نسل من جنگ را همانند دهه پنجاهیها تجربه نکرده بود و شنیده هامان از همدلی زمان جنگ و کمکهای پشت جبهه بانوان به افسانهای دست نیافتنی میماند اما این بار سیل آمده بود تا بگوید زن مسلمان ایرانی حماسهساز بیبدیل دوران مدرنیته است.
🔹زنی را دیدم که فارغ از دردهای بعد از زایمان همسرش را راهی روستاها کرد و تاکید میکرد اگر بخواهی به خاطر من در خانه بمانی حلالت نمیکنم.
🔹بانویی را دیدم که خانه مرفه خود را رها کرده، دو فرزندش را به مادر سپرده بود و همپای همسرش از روستایی به روستایی میرفت تا هر آنچه از دستش بر میآید انجام دهد.
🔹خانم استاد دانشگاهی را دیدم که در جمع خانمهای محله همچون یکی از آنها پیاز خرد میکرد و در آن هیبت خاکی و اشکی خواستنیتر شده بود.
✍️نویسنده: مریم دغاغله
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1378
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️نقد #فمنیسم
🔹فمنیسم با تمام امواج و تاریخچهای که دارد، همچنان فاقد ایدئولوژی و مکتب است.
🔹یعنی هنوز یک مکتب ثابت به نظر نمیرسد و میتوان بیشتر آن را یک جریان دانست تا یک ایدئولوژی.
🔹فمنیستها اختلافات فاحشی با یکدیگر داشته و هنوز نتوانستهاند یک مانیفست برای جریان خود تهیه و ارائه کنند.
🔹آنها سر درگم بوده و حتی برخی از گروههای آنها از راه خود بازگشتهاند.
✍️نویسنده: سعید ابوالقاضی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1339
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️نقد #فمنیسم
🔹گرایشهای گوناگون فمینیستی، طبیعت و روحیه مردانه را عامل اصلی ستمهای تاریخی مردان بر زنان میپندارند.
🔹البته بدبینی فمینیستها نسبت به مردان، در یک درجه نمیباشد، بلکه گرایشهای گوناگون #فمینیست در این جهت متفاوت هستند.
🔹فمینیستهای #لیبرال و پستمدرن، صرفا در حد بدبینی اکتفا کرده و مردستیزی را روا نمیدارند.
🔹اما فمینیستهای مارکسیستی و سوسیالیستی، بدبینی شدیدتری دارند و فمینیستهای رادیکال، بدبینی را تا سر حد مردستیزی و دشمنی کشاندهاند.
🔹به عقیده آنها، حتی در راستای دفاع از حقوق زنان، نباید به مردان اعتماد کرد. ازدواج با مردان همبستر شدن با دشمن است!
🔹 آنان برای دوری و رهایی مطلق زنان از قید مردان، همجنسگرایی، سقط جنین و غیره را تجویز و ترویج میکنند.
🔹تمامی جنبش فمینیسم و همه فمینیستها ناکارا هستند و در حال بازگشت به نحلههای قدیمی خود هستند البته با رعایت برخی حقوق. به طور مثال، در حالی که یکی از اولین اعتراضات فمینیستها به محدود کردن فعالیت زنان به خانواده و ایفای نقش مادر یا همسر بر میگشت، امروزه برخی از فمینیستها با طرح مجدد مساله خانواده، زنانگی و مادر بودن، آنها را پایههای قدرتمندی برای جنبش فمینیسم میدانند.
🔹هر چند به همه گونههای فمنیسم نقد وارد است اما به طور کلی نقدهای وارده بر فمنیسم رادیکال میبایست بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
✍️نویسنده: سعید ابوالقاضی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1339
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️عملکرد اهل ایدئولوژی
🔹اهل ایدئولوژی در سخن گفتن، خود را نیازمند حفظ ادب و در پژوهش خود را مقید به اخلاق نمیکند چون آنچه میگوید بهراستی سخن و آن کار که میکند اصالتا پژوهش نیست.
🔹نیز اهل ایدئولوژی فقر خود را درنمییابد و به این سبب خود را نیازمند هیچ گفتوگویی با دیگری نمیداند؛ از این رو دچار اوهام و آرزوهاست.
✍️نویسنده: محمدجواد صادقی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1383
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️عملکرد اهل ایدئولوژی
🔹اهل ایدئولوژی تصمیم خود را درباره همهچیز پیش از ورود به مفاهمه گرفته و تکلیف امور را از پیش معین کرده و حال آمده تا پندار خود را با بیرون راندن هر غیری ثابت و محقق کند.
🔹او از بهرسمیتشناسی فکر در دیگری گریزان است چون این پذیرش را نافی اطلاق فردیت موهوم خود میداند.
🔹به همین جهت «ایدئولوژی اندیشهای دیالکتیکی هم نیست، چراکه از نفی و سلب میهراسد.»
🔹بنابراین بهنظر میرسد در مواجهه با اهل ایدئولوژی بتوان از بافتن صغری و کبری که صورت مجعول و ساختگیای از برهان گرفتهاند عبور کرده و سریعتر به غرض مقدم آن رسید.
🔹البته پاسخ به آن جدلها در مقام خود و برای آنان که کمتر اهل تاملند اثر حداقلی و مفیدی به همراه خواهد داشت و موضوع بررسی این یادداشتها نیز خواهد بود تا بتواند یاریرسان شناسایی سرشت ایدئولوژیک آن مدعیات باشد؛ اما غافل نباید بود که باطن ایدئولوژی اهم از صورتهای منطقیای است که ایدئولوگ میکوشد تا برای سخن خود دست و پا کند.
✍️نویسنده: محمدجواد صادقی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1383
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️ناگفتهها و ناشنیدههای #شهید_مطهری برای دوران تحولخواهی
🔸اگر کسی به دنبال تحولخواهی و داشتن پشتوانه معرفتی در این مسیر است، بهترین راه مطالعه آثار شهید مطهری به صورت نظاممند است.
🔸متأسفانه آنچه تاکنون از شهید مطهری منتشر شده به سبک انتشارات صدرا، یک مجموعه کشکولی و پراکنده است، در حالی که شهید مطهری صاحب یک فکر نظاممند و منسجم است.
✍️نویسنده: دکتر سید محمدصالح هاشمی گلپایگانی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1385
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️ناگفتهها و ناشنیدههای #شهید_مطهری برای دوران تحولخواهی
🔸باید توجه داشت که نهتنها دوره اندیشه شهید مطهری به پایان نرسیده، بلکه شهید مطهری حرفهایی دارد بسیار فراتر از زمان خودش که هنوز که هنوز است مغفول مانده است.
🔸همین است که باعث شده تا اندیشه مطهری برای دوران تحولخواهی انقلاب هم حرفهای بسیاری داشته باشد.
🔸قبل از اینکه نمونههای این موضوع را ارائه کنم باید مقدمهای را مطرح کنم.
🔸اساس اندیشه و دغدغه شهید مطهری این بوده است که اسلام ۱۴۰۰ سال پیش چگونه میتواند پاسخگوی نیازهای بشریت در عصر حاضر باشد؟
🔸ایشان با همین دغدغه در کتاب اسلام و مقتضیات زمان به ارائه مباحث خود میپردازد.
🔸ایشان این نظر را مطرح میکند که ما در مجموعه معارف اسلامی یکسری ثابتات داریم، یک سری متغیرات.
✍️نویسنده: دکتر سید محمدصالح هاشمی گلپایگانی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1385
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️مدلهای اقتصادی و بحران های حاصل از آن
🔻(بخش پنجم)
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1274
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
بخش پنجم.mp3
4.24M
📍 #اختصاصی
📝 #مصاحبه با دکتر حسن حسن خانی
🔻(بخش پنجم)
♦️مدلهای اقتصادی و بحران های حاصل از آن
🔹سه نسل مدل اقتصادی داریم که بحرانهای ارزی اتفاق افتاده در جهان را توضیح میدهند.
🔹اولین نسل از بحرانهای ارزی، بحرانیهایی بود که در منطقه آمریکای لاتین شکل گرفت.
🔹اولین ویژگی، تورم بالا در آن کشورها بود. دومین ویژگیشان بحث کسری بودجه بود.
🔹کسری بودجه، ناشی از کسری تراز تجاری. یعنی واردات داشتند، اما صادرات نداشتند. کشور ما نیز امروز به این مسئله مبتلاست.
🔹نسل دوم بحرانهای ارزی، بحرانهایی است که در کشورهای اروپاییِ سالهای اول دهه 1990 اتفاق افتاد.
🔹مثل کشور #انگلیس؛ در این کشور، نرخ بهره افزایش پیدا کرد.
🔹اگر نرخ سود بانکی در کشور افزایش پیدا کند، هزینه سرمایهگذاری هم بالا میرود.
🔹نوع سوم مدلهای ارزی، مدلهایی هستند که کشورهای جنوب شرق آسیا با آن مواجه شدند؛ کشورهایی مثل مالزی، سنگاپور، تایلند، کره جنوبی و ترکیه.
🔹این کشورها یک دفعه با سیل عظیمی از ورود سرمایه خارجی به شرکتهای مختلف مواجه شدند.
🔹وقتی سرمایه خارجی میآید، سرمایهگذاری میکنند، کارگرانشان را افزایش میدهند، خط تولیدشان را بالا می برند.
🔹اگر به هر دلیلی سرمایهگذارهای خارجی یک دفعه باهم یا در زمانهای کوتاه سرمایهشان را بیرون بکشند، اقتصاد این کشورها دچار شکنندگی میشود.
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1358
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1274
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️بازنمایی #دختر در #سینمای_ایران
🔹با شنیدن اسم دختر، ذهنمان چه تصاویری را به خاطر میآورد و چه کسانی را به عنوان نماد و سمبل دختران ایران در ذهن ماندگار میسازد.
🔹اگر در اجتماع محدودی نظرسنجی صورت بگیرد و از حاضرین درباره ویژگیهای دختر ایرانی سوال کنند، دقیقا چه نکاتی را یادآوری میکنند؟
✍️نویسنده: علی اصغر سیاحت هویدا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1425
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️بازنمایی #دختر در #سینمای_ایران
🔹در بازنمایی تلاش میشود تا واقعیت موجود جامعه را مبتنی بر چالشهای مختلف اجتماعی توسط کارگردان به تصویر بکشند و در نگاه راهبردی و کلان به مجموعه آثار تولید شده در یک عرصه، بتوانند معنای واحدی را به ذهن مخاطب متبادر سازند.
🔹سینمای ایران سالهاست که #دفاع_مقدس را بازنمایی میکند و به عنوان مثال #جمشید_هاشم پور به عنوان یکی از مهمترین نمادهای این ژانر سینمایی هنوز در ذهن مخاطب ایرانی ماندگار است یا سید جواد هاشمی به عنوان یک شهید به تصویر آمده است.
🔹 #ترانه_علیدوستی، گلشیفته فراهانی، باران کوثری و پگاه آهنگرانی به عنوان نماد دختر ایرانی در سینمای ایران بازنمایی شدند و مخاطب ایرانی الگوی شاخص سینمای بعد از انقلاب با موضوع دختر را در این چهار بازیگر زن معرفی میکند.
✍️نویسنده: علی اصغر سیاحت هویدا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1425
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️نقش تمدنی #حضرت_معصومه (سلام الله علیها) و قم به عنوان مرکز اصلی انقلاب
🔹با ورود حضرت معصومه (س) به قم، با توجه به وجاهت علمی و معنوی که داشتند، مورد استقبال مردم شیعه قم واقع شدند.
🔹با رحلت این بانوی گرامی گرچه گرد غم و اندوه بر چهره این شهر نشست؛ ولی حضور بقعه مبارک ایشان خیر و برکات زیادی را برای مردم این سرزمین به ارمغان آورد و حتی مورد استقبال و توجه شیعیان، علویان و دوستاداران اهل بیت واقع شد.
✍️نویسنده: میلاد پورعسگری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1396
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️نقش تمدنی #حضرت_معصومه (سلام الله علیها) و قم به عنوان مرکز اصلی انقلاب
🔹یک از دلایل هجرت این بانوی گرامی پیش بینی بود که فرزندان امام موسی کاظم علیه السلام از رفتار حکومت بعد از کشتن امام رضا علیه السلام داشتند.
🔹اینکه بدون تردید حکومت وقت برای جلوگیری از قیام و افشاگری خاندان اهل بیت، دست به آزار و اذیت آنان به هر بهانهای خواهد زد.
🔹دلیل بعدی خود مساله هجرت و جلای وطن است که علویان از آن به عنوان نشانه اعتراض نسبت به حکومت وقت استفاده میکردند.
🔹البته هجرت و جلای وطن از دیر باز سیاستی بود که انبیاء الهی و حضرات معصومین در نظام سازی برای تمدن اسلامی از آن بهره میبردند.
🔹به طور مثال هجرت حضرت ابراهیم، یوسف، موسی، امام علی، امام حسین و حتی خود امام رضا علیهم السلام که به شکلی زمینه یک انقلاب فکری، دینی و علمی را در محدوده مورد نظر خود ایجاد نمود.
✍️نویسنده: میلاد پورعسگری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1396
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️فدای_دخترم
🔹سيره پيامبر گرامی اسلام سرشار از مصاديق تکريم و تعظيم دختران در پرتو فرهنگ والای اسلامی است.
🔹شايد عبارت شيرين و دلانگيز «فداها أبوها» که پيامبر اسلام به دخترش فاطمه (س) هديه میکرد روشنترين مصداق تکريم دختر و بزرگداشت جايگاه #دختر در جامعه مسلمان باشد.
✍️نویسنده: دکتر حميد فاضل
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1398
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️فدای_دخترم
🔹یکی از روایتهایی که چند سالی است در راستای بزرگداشت #فاطمه_معصومه (س)، روند رو به رشدی را در پذیرش اجتماعی طی میکند روایت انتساب عبارت «فداها أبوها» به امام موسی کاظم (ع) است که گویی خطاب به دخترش فاطمه معصومه (س) بیان کرده است.
🔹این عبارت از پیامبر گرامی اسلام خطاب به دخترش #فاطمه_زهرا (س) بیان شده است و در جوامع روایی معتبر و متعددی نیز ذکر شده است؛ اما انتساب آن به امام موسی کاظم (ع) اگرچه در این روزگار بسیار شایع است اما عموما به یک عالم شیعی معاصر بازگردانده میشود که او خود این روایت را از کتابی خطی با عنوان «کشف اللئالی» مربوط به سده نهم هجری نقل کرده است.
🔹بررسیهای مربوط به تاریخنگاری روایت، ما را به زمانی پیشتر از آن راه نمیدهد.
🔹روشن است که مضمون روایت و پیام اخلاقی آن مبنی بر تکریم دختر، و روش تربیتی اشراب شده در این پیام و کارکردهای اجتماعی مورد انتظار از این پیام، همگی با آموزههای اسلامی کاملا سازگار است؛ اما هیچ ضرورت و مصلحتی ایجاب نمیکند که برای یک کارکرد شناختی و معرفتی دست به دامان روایتهای ناشناخته شویم.
🔹به ویژه در این وضعیت که ما روایتهای بدیل و اصیل هم در اختیار داریم که از بسندگی لازم برخوردار هستند.
✍️نویسنده: دکتر حميد فاضل
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1398
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #مصاحبه
♦️انسان #پسا_کرونا از دیدگاه وجودی
🔹انسان از منظری اگزیستانسیالیستی در مواجهه با هستی خویش دیگر انسان سابق نخواهد بود.
🔹زان پس، برای او زوال و مرگ در آن سوی لحظه قرار دارد و مرگآگاهی در او غنیتر و با شدت بیشتری خواهد بود.
🔹احتمالا، این انسان بیشتر متوجه این نکته شده است که بسیاری از دغدغهها و مشکلات او، در این زندگی که آنی هست و آنی نخواهد بود، محلی از اعراب ندارند.
✍️نویسنده:دکتر محمدرضا واعظشهرستانی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1370
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #مصاحبه
♦️انسان #پسا_کرونا از دیدگاه وجودی
🔹برای هر انسانی بهطور معمول اندیشه زوال و مرگ در ناخودآگاه او قرار دارد و معمولا این اندیشه با مرگ یکی از عزیزان از لایههای زیرین ناخودآگاه به سطح خودآگاه منتقل میشود.
🔹با گذشت زمان مجددا انسان به زندگی روزمره برمیگردد و اندیشه زوال نیز در مسکن پیشین خود سکنی میگزیند.
🔹اما هنگامی که انسان هر روز و هر ساعت و هر دقیقه اخبار تعداد مبتلایان و میزان مرگومیر #ویروس پاندمی #کرونا در جهان را دنبال میکند، آگاهی از مرگ و زوال از بخش ناخودآگاه به بخش خودآگاه انتقال مییابد و این اندیشه برای مدت زمانی طولانی در این بخش از روان او بهصورت آشکار پدیدار میشود.
🔹انسان پساکرونا در موقعیتی از وجود خود قرار میگیرد که مرگ را در دوقدمی خود میبیند. از یکسو نمیخواهد بمیرد و جاودانگی سودای اوست و از سوی دیگر متوجه این امر شده است که مرگ و زوال دیر یا زود به سراغ او خواهد آمد و انسان را گریزی از آن نیست.
✍️نویسنده:دکتر محمدرضا واعظشهرستانی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1370
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️عقلانیت اسلامی، قطبنمای تحولخواهی
🔹 #امام_خمینی هم تحولخواه بود و هم تحولساز؛ آن هم تحولی مبتنی بر عقلانیت اسلامی.
🔹ممکن است خیلیها اهل حرف زدن از تحول باشند اما اهل هزینه دادن برای تحقق آن نیستند.
🔹چرتکه هر اندیشه و مکتبی اگر عنصر تحول را در نظر نگیرد، دچار رکود و سکون میشود.
🔹تحولخواهی لازمه مکتبی است که میخواهد زنده و پویا باشد.
✍️نویسنده: دکتر عبدالحسین خسروپناه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1385
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️عقلانیت اسلامی، قطبنمای تحولخواهی
🔹تحولخواهی اگر بخواهد ماندگار باشد، باید پشتوانه معرفتی داشته باشد، اگر نه تحولخواهی مبتنی بر هیجانات شاید به گرفتن رأی بینجامد اما پایدار نیست و به تغییر ماندگاری نمیانجامد.
🔹تحولخواهیهایی که در طول تاریخ جریانساز و اثرگذار بودند، هر کدام دارای یک نظام فکری و نوع خاصی از عقلانیت بودهاند.
🔹شما ببینید مثلا #هیتلر یک فردی بود که تحولی در بخشی از تاریخ آلمان ایجاد کرد، تحولاتی هم که به دست او رقم خورد، مبتنی بر یک عقلانیت بود اما عقلانیت #نازیستی و #فاشیستی.
🔹خود او میگوید رفتارش ریشه در تفکرات #نیچه و انتخاب اجتماعی داروینیستی داشته است.
🔹برای نمونه دیگر آتاتورک را میتوان مثال زد.
🔹قبل از آتاتورک در دوران امپراتوری عثمانی، مردم عقیده داشتند احکام و قوانین اسلام باید در جامعه حکمفرما باشد اما بعد از روی کار آمدن آتاتورک چنان وضع اجتماعی ترکیه تغییر کرد که هماکنون بیش از ۵۰ درصد مردم ترکیه معتقدند احکام و قوانین اسلامی نباید در جامعه اجرا شود.
🔹این یعنی رویکرد آتاتورک در جامعه هم سرازیر شد.
✍️نویسنده: دکتر عبدالحسین خسروپناه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1385
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️از آزادی زنان و دختران در #اسلام و #غرب، تا مقابله با تهاجم فرهنگی
🔹در اسلام آزادی موهبتی الهی به شمار میآید که خداوند متعال در وجود انسان قرار داده تا به کمک آن خود را از قید و بندهای درونی و بیرونی برهاند و از بردگی نفس به بندگی حق نائل شود.
🔹این وظیفه زمانی محقق میشود که انسان از دستورهای حق پیروی کند و آزادی را برای پیروی از قوانین شریعت به کار برد.
✍️نویسنده: مجید رحیمی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1414
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️از آزادی زنان و دختران در #اسلام و #غرب، تا مقابله با تهاجم فرهنگی
🔹معنای آزادی در نگرشهای مختلف به هستی اعم از #اومانیستی و دینمدارانه تفاوت دارد.
🔹در #پارادایم اسلام، «آزادی ریشه الهی دارد و حرکت علیه آزادی، حرکت علیه یک پدیده الهی است».
🔹در تفکر اسلامی همچنین «مبارزه برای آزادی، یک تکلیف است؛ چون مبارزه برای یک امر الهی است».
🔹در اسلام آزادی موهبتی الهی به شمار میآید که خداوند متعال در وجود انسان قرار داده تا به کمک آن خود را از قید و بندهای درونی و بیرونی برهاند و از بردگی نفس به بندگی حق نائل شود.
🔹این وظیفه زمانی محقق میشود که انسان از دستورهای حق پیروی کند و آزادی را برای پیروی از قوانین شریعت به کار برد.
🔹به عبارت دقیقتر آزادی در اسلام به معنای رهاشدن از هر قید و بندی نیست، بلکه به معنای رهاشدن از نفس برای رسیدن به سعادت است.
🔹بنابراین در اسلام تلاش برای از میان بردن موانع و دستیافتن به آزادی فراتر از یک حق، بلکه تکلیف شرعی است که خداوند بر عهده انسان قرار داده است.
✍️نویسنده: مجید رحیمی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1414
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net