📝 #یاداشت
♦️عملکرد اهل ایدئولوژی
🔹اهل ایدئولوژی تصمیم خود را درباره همهچیز پیش از ورود به مفاهمه گرفته و تکلیف امور را از پیش معین کرده و حال آمده تا پندار خود را با بیرون راندن هر غیری ثابت و محقق کند.
🔹او از بهرسمیتشناسی فکر در دیگری گریزان است چون این پذیرش را نافی اطلاق فردیت موهوم خود میداند.
🔹به همین جهت «ایدئولوژی اندیشهای دیالکتیکی هم نیست، چراکه از نفی و سلب میهراسد.»
🔹بنابراین بهنظر میرسد در مواجهه با اهل ایدئولوژی بتوان از بافتن صغری و کبری که صورت مجعول و ساختگیای از برهان گرفتهاند عبور کرده و سریعتر به غرض مقدم آن رسید.
🔹البته پاسخ به آن جدلها در مقام خود و برای آنان که کمتر اهل تاملند اثر حداقلی و مفیدی به همراه خواهد داشت و موضوع بررسی این یادداشتها نیز خواهد بود تا بتواند یاریرسان شناسایی سرشت ایدئولوژیک آن مدعیات باشد؛ اما غافل نباید بود که باطن ایدئولوژی اهم از صورتهای منطقیای است که ایدئولوگ میکوشد تا برای سخن خود دست و پا کند.
✍️نویسنده: محمدجواد صادقی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1383
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️ناگفتهها و ناشنیدههای #شهید_مطهری برای دوران تحولخواهی
🔸اگر کسی به دنبال تحولخواهی و داشتن پشتوانه معرفتی در این مسیر است، بهترین راه مطالعه آثار شهید مطهری به صورت نظاممند است.
🔸متأسفانه آنچه تاکنون از شهید مطهری منتشر شده به سبک انتشارات صدرا، یک مجموعه کشکولی و پراکنده است، در حالی که شهید مطهری صاحب یک فکر نظاممند و منسجم است.
✍️نویسنده: دکتر سید محمدصالح هاشمی گلپایگانی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1385
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️ناگفتهها و ناشنیدههای #شهید_مطهری برای دوران تحولخواهی
🔸باید توجه داشت که نهتنها دوره اندیشه شهید مطهری به پایان نرسیده، بلکه شهید مطهری حرفهایی دارد بسیار فراتر از زمان خودش که هنوز که هنوز است مغفول مانده است.
🔸همین است که باعث شده تا اندیشه مطهری برای دوران تحولخواهی انقلاب هم حرفهای بسیاری داشته باشد.
🔸قبل از اینکه نمونههای این موضوع را ارائه کنم باید مقدمهای را مطرح کنم.
🔸اساس اندیشه و دغدغه شهید مطهری این بوده است که اسلام ۱۴۰۰ سال پیش چگونه میتواند پاسخگوی نیازهای بشریت در عصر حاضر باشد؟
🔸ایشان با همین دغدغه در کتاب اسلام و مقتضیات زمان به ارائه مباحث خود میپردازد.
🔸ایشان این نظر را مطرح میکند که ما در مجموعه معارف اسلامی یکسری ثابتات داریم، یک سری متغیرات.
✍️نویسنده: دکتر سید محمدصالح هاشمی گلپایگانی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1385
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️مدلهای اقتصادی و بحران های حاصل از آن
🔻(بخش پنجم)
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1274
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
بخش پنجم.mp3
4.24M
📍 #اختصاصی
📝 #مصاحبه با دکتر حسن حسن خانی
🔻(بخش پنجم)
♦️مدلهای اقتصادی و بحران های حاصل از آن
🔹سه نسل مدل اقتصادی داریم که بحرانهای ارزی اتفاق افتاده در جهان را توضیح میدهند.
🔹اولین نسل از بحرانهای ارزی، بحرانیهایی بود که در منطقه آمریکای لاتین شکل گرفت.
🔹اولین ویژگی، تورم بالا در آن کشورها بود. دومین ویژگیشان بحث کسری بودجه بود.
🔹کسری بودجه، ناشی از کسری تراز تجاری. یعنی واردات داشتند، اما صادرات نداشتند. کشور ما نیز امروز به این مسئله مبتلاست.
🔹نسل دوم بحرانهای ارزی، بحرانهایی است که در کشورهای اروپاییِ سالهای اول دهه 1990 اتفاق افتاد.
🔹مثل کشور #انگلیس؛ در این کشور، نرخ بهره افزایش پیدا کرد.
🔹اگر نرخ سود بانکی در کشور افزایش پیدا کند، هزینه سرمایهگذاری هم بالا میرود.
🔹نوع سوم مدلهای ارزی، مدلهایی هستند که کشورهای جنوب شرق آسیا با آن مواجه شدند؛ کشورهایی مثل مالزی، سنگاپور، تایلند، کره جنوبی و ترکیه.
🔹این کشورها یک دفعه با سیل عظیمی از ورود سرمایه خارجی به شرکتهای مختلف مواجه شدند.
🔹وقتی سرمایه خارجی میآید، سرمایهگذاری میکنند، کارگرانشان را افزایش میدهند، خط تولیدشان را بالا می برند.
🔹اگر به هر دلیلی سرمایهگذارهای خارجی یک دفعه باهم یا در زمانهای کوتاه سرمایهشان را بیرون بکشند، اقتصاد این کشورها دچار شکنندگی میشود.
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1358
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1274
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️بازنمایی #دختر در #سینمای_ایران
🔹با شنیدن اسم دختر، ذهنمان چه تصاویری را به خاطر میآورد و چه کسانی را به عنوان نماد و سمبل دختران ایران در ذهن ماندگار میسازد.
🔹اگر در اجتماع محدودی نظرسنجی صورت بگیرد و از حاضرین درباره ویژگیهای دختر ایرانی سوال کنند، دقیقا چه نکاتی را یادآوری میکنند؟
✍️نویسنده: علی اصغر سیاحت هویدا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1425
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️بازنمایی #دختر در #سینمای_ایران
🔹در بازنمایی تلاش میشود تا واقعیت موجود جامعه را مبتنی بر چالشهای مختلف اجتماعی توسط کارگردان به تصویر بکشند و در نگاه راهبردی و کلان به مجموعه آثار تولید شده در یک عرصه، بتوانند معنای واحدی را به ذهن مخاطب متبادر سازند.
🔹سینمای ایران سالهاست که #دفاع_مقدس را بازنمایی میکند و به عنوان مثال #جمشید_هاشم پور به عنوان یکی از مهمترین نمادهای این ژانر سینمایی هنوز در ذهن مخاطب ایرانی ماندگار است یا سید جواد هاشمی به عنوان یک شهید به تصویر آمده است.
🔹 #ترانه_علیدوستی، گلشیفته فراهانی، باران کوثری و پگاه آهنگرانی به عنوان نماد دختر ایرانی در سینمای ایران بازنمایی شدند و مخاطب ایرانی الگوی شاخص سینمای بعد از انقلاب با موضوع دختر را در این چهار بازیگر زن معرفی میکند.
✍️نویسنده: علی اصغر سیاحت هویدا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1425
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️نقش تمدنی #حضرت_معصومه (سلام الله علیها) و قم به عنوان مرکز اصلی انقلاب
🔹با ورود حضرت معصومه (س) به قم، با توجه به وجاهت علمی و معنوی که داشتند، مورد استقبال مردم شیعه قم واقع شدند.
🔹با رحلت این بانوی گرامی گرچه گرد غم و اندوه بر چهره این شهر نشست؛ ولی حضور بقعه مبارک ایشان خیر و برکات زیادی را برای مردم این سرزمین به ارمغان آورد و حتی مورد استقبال و توجه شیعیان، علویان و دوستاداران اهل بیت واقع شد.
✍️نویسنده: میلاد پورعسگری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1396
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️نقش تمدنی #حضرت_معصومه (سلام الله علیها) و قم به عنوان مرکز اصلی انقلاب
🔹یک از دلایل هجرت این بانوی گرامی پیش بینی بود که فرزندان امام موسی کاظم علیه السلام از رفتار حکومت بعد از کشتن امام رضا علیه السلام داشتند.
🔹اینکه بدون تردید حکومت وقت برای جلوگیری از قیام و افشاگری خاندان اهل بیت، دست به آزار و اذیت آنان به هر بهانهای خواهد زد.
🔹دلیل بعدی خود مساله هجرت و جلای وطن است که علویان از آن به عنوان نشانه اعتراض نسبت به حکومت وقت استفاده میکردند.
🔹البته هجرت و جلای وطن از دیر باز سیاستی بود که انبیاء الهی و حضرات معصومین در نظام سازی برای تمدن اسلامی از آن بهره میبردند.
🔹به طور مثال هجرت حضرت ابراهیم، یوسف، موسی، امام علی، امام حسین و حتی خود امام رضا علیهم السلام که به شکلی زمینه یک انقلاب فکری، دینی و علمی را در محدوده مورد نظر خود ایجاد نمود.
✍️نویسنده: میلاد پورعسگری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1396
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️فدای_دخترم
🔹سيره پيامبر گرامی اسلام سرشار از مصاديق تکريم و تعظيم دختران در پرتو فرهنگ والای اسلامی است.
🔹شايد عبارت شيرين و دلانگيز «فداها أبوها» که پيامبر اسلام به دخترش فاطمه (س) هديه میکرد روشنترين مصداق تکريم دختر و بزرگداشت جايگاه #دختر در جامعه مسلمان باشد.
✍️نویسنده: دکتر حميد فاضل
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1398
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️فدای_دخترم
🔹یکی از روایتهایی که چند سالی است در راستای بزرگداشت #فاطمه_معصومه (س)، روند رو به رشدی را در پذیرش اجتماعی طی میکند روایت انتساب عبارت «فداها أبوها» به امام موسی کاظم (ع) است که گویی خطاب به دخترش فاطمه معصومه (س) بیان کرده است.
🔹این عبارت از پیامبر گرامی اسلام خطاب به دخترش #فاطمه_زهرا (س) بیان شده است و در جوامع روایی معتبر و متعددی نیز ذکر شده است؛ اما انتساب آن به امام موسی کاظم (ع) اگرچه در این روزگار بسیار شایع است اما عموما به یک عالم شیعی معاصر بازگردانده میشود که او خود این روایت را از کتابی خطی با عنوان «کشف اللئالی» مربوط به سده نهم هجری نقل کرده است.
🔹بررسیهای مربوط به تاریخنگاری روایت، ما را به زمانی پیشتر از آن راه نمیدهد.
🔹روشن است که مضمون روایت و پیام اخلاقی آن مبنی بر تکریم دختر، و روش تربیتی اشراب شده در این پیام و کارکردهای اجتماعی مورد انتظار از این پیام، همگی با آموزههای اسلامی کاملا سازگار است؛ اما هیچ ضرورت و مصلحتی ایجاب نمیکند که برای یک کارکرد شناختی و معرفتی دست به دامان روایتهای ناشناخته شویم.
🔹به ویژه در این وضعیت که ما روایتهای بدیل و اصیل هم در اختیار داریم که از بسندگی لازم برخوردار هستند.
✍️نویسنده: دکتر حميد فاضل
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1398
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #مصاحبه
♦️انسان #پسا_کرونا از دیدگاه وجودی
🔹انسان از منظری اگزیستانسیالیستی در مواجهه با هستی خویش دیگر انسان سابق نخواهد بود.
🔹زان پس، برای او زوال و مرگ در آن سوی لحظه قرار دارد و مرگآگاهی در او غنیتر و با شدت بیشتری خواهد بود.
🔹احتمالا، این انسان بیشتر متوجه این نکته شده است که بسیاری از دغدغهها و مشکلات او، در این زندگی که آنی هست و آنی نخواهد بود، محلی از اعراب ندارند.
✍️نویسنده:دکتر محمدرضا واعظشهرستانی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1370
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net