eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 📝 ♦️بازنمایی تعریف از 🔰(بخش دوم) 🔹زنان مهمترین نقش را در انقلاب اسلامی داشتند و چه از جنبه پشتیبانی یا در میدان انقلاب حضور جدی داشتند و خانم مرضیه حدیدچی فرمانده سپاه همدان شد و به عنوان اولین زن در عرصه نظامی در کشور حضور جدی پیدا کرد اما مهمترین وظیفه زن را فقط در این عرصه نمی‌توان خلاصه کرد. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=1425 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️بازنمایی تعریف از 🔰(بخش دوم) 🔹زنان مهمترین نقش را در انقلاب اسلامی داشتند و چه از جنبه پشتیبانی یا در میدان انقلاب حضور جدی داشتند و خانم مرضیه حدیدچی فرمانده سپاه همدان شد و به عنوان اولین زن در عرصه نظامی در کشور حضور جدی پیدا کرد اما مهمترین وظیفه زن را فقط در این عرصه نمی‌توان خلاصه کرد. 🔹بعد از پیروزی انقلاب، درباره‏ مسأله‏ زن و تلاش برای دفاع از حقوق زنان، فعّالیتهای زیادی شده است. 🔹در حقیقت باید گفت که بعد از انقلاب، از زن ایرانی تجلیل شده است. 🔹پیش‏قراول این تجلیل هم امام بزرگوار بود که با همه‏ وجود برای زن ایرانیِ مسلمان ارزش و احترام قائل بود. همین بینش بود که موجب شد زنان کشور در انقلاب اسلامی سهم بزرگی را ایفا کردند. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=1425 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️بحران در کشورهای کاپیتالیستی شدیدتر است. 🔹ادیب‌مقدم بر آن است که گرچه نظام کاپیتالیستی آنگلوساکسون در هر لحظه سعی می‌کند که سیستم بین‌المللی را به جانب ایدئولوژی خود بکشد اما این بحران‌ها ضعف حاکمیت را بیش از پیش آشکار کرده و خصوصا بحران بزرگ‌ترین صدمه را به کاپیتالیسم انگلوساکسون زده است. 🔹به‌علاوه در این شرایط آسیا و به‌طور کل جهان نیم‌کره‌جنوبی(به‌عنوان مثال ونزوئلا و چین) از این جو جدید برای ایجاد یک نظم جدید استفاده خواهند کرد تا امنیت و منافع ملی خودشان را بهتر حفظ کنند. ✍️نویسنده: آرشین ادیب مقدم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1599 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️بحران در کشورهای کاپیتالیستی شدیدتر است. 🔹در دهه اخیر، نظم بین‌المللی به‌شدت دچار تغییر و تحول شده است. 🔹تغییر اول سقوط نسبی قدرت نرم و قدرت نظامی آمریکاست. بحران به این سقوط نسبی شدت بیشتری داده است؛ هم به‌خاطر اینکه ایالات متحده صدمه اقتصادی اساسی خورده است، هم به‌دلیل کمبود [یا ضعف] حاکمیت دولت در فضای داخلی و در خارج که با این [شرایط] بحرانی مشخص‌تر شده است. 🔹آسیا و به‌طور کل جهان [نیم‌کره] جنوبی به‌خصوص کشورهای کلیدی در آمریکای لاتین و شرق آسیا -به‌عنوان مثال ونزوئلا و چین- از این جو جدید برای [ایجاد] یک نظم جدید استفاده خواهند کرد تا امنیت و منافع ملی خودشان را بهتر حفظ کنند. ✍️نویسنده: آرشین ادیب مقدم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1599 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️سقف ‌معیشت بر ستون جامعه شناسی 🔹۸۲ جامعه‌شناس در آستانه انتخابات سال ۸۸- ظاهرا با گرایش‌های مختلف فکری ولی تجددگرا–بیانیه مشترکی با عنوان «پرسش‌ها و ارزیابی‌هایی درباره موقعیت اجتماعی کشور در آستانه‌ انتخابات» منتشر کردند. 🔹به‌دنبال آن، دکتر محمدامین قانعی‌راد (۱۳۹۷–۱۳۳۴)، یکی از امضاکنندگان بیانیه که از جامعه‌شناسان ذی‌نفوذ در انجمن جامعه‌شناسی ایران بود، در دفاع از این اقدام یادداشتی با عنوان «دفاع از توجه جامعه‌شناسان به سیاست» منتشر کرد. ✍️نویسنده: داود مهدوی‌زادگان (دانشیار و عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1596 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️سقف ‌معیشت بر ستون جامعه شناسی 🔹اگر جامعه‌شناسی را دانشی فرا-ملی بدانیم، که همین‌طور هم هست، در این‌صورت، حضور جهانی امری طبیعی و بلکه ضروری است و چنین انتظاری هم نامعقول نیست. 🔹از این منظر، لااقل، کارنامه ۴۰‌سال اخیر جامعه‌شناسی در ایران جای انتقاد جدی دارد. 🔹عدم‌حضور جهانی جامعه‌شناسی ایران در طول این سال‌ها همواره مساله‌ای جدی و پرسش‌برانگیز بوده است. 🔹تفاوت اساسی ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی در همین درگیر شدن با مباحث فرا-ملی و بین‌المللی است. 🔹ایران تا پیش از ، کنشگری منفعل و در لاک خود بود ولی بعد انقلاب به کنشگری جهانی و مداخله‌گر در تنظیمات و تحولات بین‌المللی تبدیل شد. 🔹درواقع، کنشگری ایرانی در تعامل با نظام بین‌الملل تا پیش از انقلاب یک‌سویه بود و بعد از انقلاب، دوسویه شد. 🔹ایران انقلابی از موضع انفعال به‌در آمده و خواهان تعامل دوسویه و برابر با نظام بین‌الملل است. ✍️نویسنده: داود مهدوی‌زادگان (دانشیار و عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1596 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️«اجبار در حجاب» یا «الزام در حجاب»، پاسخ کدام است؟ 🔹تفاوت الزام و اجبار در بحث چیست؟ 🔹الزام در لغت به معنی لازم گردانیدن کاری بر عهده خود یا غیر است. 🔹اگرچه این لغت بیشتر برای الزام و عهده دار کردن کاری برعهده دیگری به کار برده می شود ولی الزام داشتن کاری برعهده خود فرد، خلاف عقل و عرف نیست. 🔹معنی لغوی اجبار هم چیزی شبیه معنی الزام است و تفاوت چندانی ندارد. 🔹اهل لغت و ادبیات این دو کلمه را مترادف هم می‌دانند؛ اما به خاطر مواد به کاررفته در این کلمه یعنی “ج.ب.ر” خود به خود در مقابل کلمه “اختیار” قرار می‌گیرد و کمی بار روانی معنای آن را شدید تر می‌کند. ✍️نویسنده: حجت الاسلام سید عباس سیدنژاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1609 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️«اجبار در حجاب» یا «الزام در حجاب»، پاسخ کدام است؟ 🔹گاهی فردی را مخاطب قرار داده و به او می‌گوییم “لازم است آن کار را انجام دهی” ولی گاهی می‌گوییم” تو مجبوری آن کار را انجام دهی” همانطور که ملاحظه می‌کنید معنی دو جمله یکی است ولی بارمعنایی جمله دوم شدیدتر است و ممکن است مخاطب را به واکنش وادارد. 🔹مثلا تصور کنید بابت هر کار لازمی که انسان انجام می‌دهد کلمه اجبار اضافه شود، چه پیامی خواهد داشت؟ 🔹مثلا در سنخ آموزش بگوییم مدرسه اجباری، در سنخ تغذیه بگوییم غذا خوردن اجباری، برای درمان بگوییم داروی اجباری و قس علی هذا… همه این کارها به نوعی اجباری است ولی تا حالا دیده ایم کسی این پسوند را برای امور زیر استفاده کند؟ 🔹این شیطنت مخالفان مسایل دینی است که از بار روانی کلمه سوء استفاده می­کنند. 🔹اگر خاطرتان باشد تا همین سال‌های اخیر به کسی که به خدمت مقدس سربازی می‌رفت می‌گفتند “سرباز وظیفه” ولی برای اینکه کشور را در حوزه امنیت وارد چالش کنند مدت هاست از واژه خدمت اجباری استفاده می‌کنند. 🔹مسلم است بار روانی خوشایندی برای هیچ جوانی ندارد. ✍️نویسنده: عباس سیدنژاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1609 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ♦️غفلت یا غرض! ✅تماشای این کلیپ را از دست ندهید. 👤دکتر (استاد فیزیک و پدر ایران) 🔶جزؤ ۱۰۰فیزیکدان کوانتومی مطرح در برنامه شوکران: 🔹چرا کتاب‌های فیزیک‌دانان ملحدی مثل ترجمه می شود ولی نقدهایی که در خود به او شده ترجمه نمی‌شود؟! 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📰 ✅پیشنهاد دانلود 🔹موسسه فرهنگی رسانه‌ای شناخت تقدیم کرد: ♦️دومین شماره نشریه تخصصی اندیشه‌های جاری «» منتشر شد. 🔹دومین شماره نشریه خردورزی در این شماره با تمرکز بر مباحث نظری اندیشه‌ای ویژه روز دختر و مقام پاسداشت و تکریم آن، دارای بخش‌هایی شامل گفتگو، گزارش ویژه و یادداشت برای استفاده فرهیختگان در فضای مجازی منتشر می‌گردد. 🔹«خردورزی» در شماره دو خود به «مقام معیت و تسلیم در اعماق قلب و رسیدن به مقام شفاعت» در بیانات آیت الله میرباقری پرداخته است؛ و همین‌طور به بهانه روز دختر به ابعاد مختلف جایگاه اجتماعی و سیاسی حضرت معصومه سلام الله علیها اهمیت ویژه‌ای داده است. 🔹تبدیل جذابیت‌های جنسی به ارزش اجتماعی، عامل تبعیض علیه زنان است، «اجبار در حجاب» یا «الزام در حجاب»، پاسخ کدام است؟، چالش‌های حجاب و عفاف در مبانی فقهی چگونه قابل پاسخ‌گویی است؟، تاسیس شبکه‌های مجازی ایرانی ـ اسلامی می‌تواند حیازدایی را متوقف کند، بازنمایی دختر در سینما ایران و دیدگاه فمنیسم و نقد آن نیز از مطالب این نشریه می‌باشد. 🌐http://fekrat.net/1622 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
نهایی برای پرونده روز دختر_فکرت.pdf
5.74M
📍 📰 ✅پیشنهاد دانلود 🔹موسسه فرهنگی رسانه‌ای شناخت تقدیم کرد: ♦️دومین شماره نشریه تخصصی اندیشه‌های جاری «» منتشر شد. 🔹دومین شماره نشریه خردورزی در این شماره با تمرکز بر مباحث نظری اندیشه‌ای ویژه روز دختر و مقام پاسداشت و تکریم آن، دارای بخش‌هایی شامل گفتگو، گزارش ویژه و یادداشت برای استفاده فرهیختگان در فضای مجازی منتشر می‌گردد. 🔹«خردورزی» در شماره دو خود به «مقام معیت و تسلیم در اعماق قلب و رسیدن به مقام شفاعت» در بیانات آیت الله میرباقری پرداخته است؛ و همین‌طور به بهانه روز دختر به ابعاد مختلف جایگاه اجتماعی و سیاسی حضرت معصومه سلام الله علیها اهمیت ویژه‌ای داده است. 🔹تبدیل جذابیت‌های جنسی به ارزش اجتماعی، عامل تبعیض علیه زنان است، «اجبار در حجاب» یا «الزام در حجاب»، پاسخ کدام است؟، چالش‌های حجاب و عفاف در مبانی فقهی چگونه قابل پاسخ‌گویی است؟، تاسیس شبکه‌های مجازی ایرانی ـ اسلامی می‌تواند حیازدایی را متوقف کند، بازنمایی دختر در سینما ایران و دیدگاه فمنیسم و نقد آن نیز از مطالب این نشریه می‌باشد. لینکدانلود سایت: 🌐http://fekrat.net/1622 لینک شماره اول خردورزی: ♻️https://eitaa.com/fekrat_net/1276 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️فرصتی برای پیدایش تمدنی جدید 🔹در نگاه ابتدایی، ظاهراً نمی‌توانیم بین انواع اندیشه‌‌های فیلسوفان و بحران کرونا رابطه‌ای بیابیم. 🔹درست است که بین آرای فیلسوفان نمی‌توانیم نظری درباره بحران کرونا و فلسفه -که از یک طرف اصالت‌الوجود فلسفه اسلامی است و از طرف دیگر سوبژکتیویسم کانتی- رابطه‌ای عیان بینیم؛ اما اگر بنا باشد که اندیشه‌ورزی کنیم، می‌توانیم با سرمایه‌‌های فلسفیِ قبلیِ خود نگاه‌‌های فلسفی جدیدی را عرضه کنیم. ✍️نویسنده: دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1602 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 ♦️فرصتی برای پیدایش تمدنی جدید 🔹ادبیات رایج این روز‌های جهانی درباره کرونا از دو چیزِ ظاهراً یکسانی سخن می‌گوید، درحالی که تفاوت عمیقی می‌توان بین آن‌ها مشاهده کرد. 🔹 ظاهراً کووید۱۹ همان کروناست ولی به نظر می‌رسد کووید ۱۹ اشاره به یک موجود ویروسی است که ساختار‌های خاصی برای خودش دارد، ولی کرونا این ویروس را در مجموعه آثاری که به‌وجود آورده است مورد بررسی قرار می‌دهد. 🔹اصطلاحاتِ پرکاربردِ «پساکرونا» یا «زندگی کرونایی» یا «دوران کرونا» یا «الهیات کرونا» و بسیاری اصطلاحات جدید در این مدتِ محدود، بخش زیادی از گفتار امروزین بشر را تشکیل داده است. 🔹 به‌کار بردن این اصطلاحات درباره کرونا نشان می‌دهد که کرونا یک ویروس نیست بلکه مجموعه آثار کرونا در جوامع بشری را نیز شامل می‌شود. 🔹 حال اگر بخواهیم پدیدارشناسانه پدیده کرونا را تبیین کنیم باید پدیدار‌های بسیاری را از کرونا مورد توجه قرار دهیم. ✍️نویسنده: دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1602 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
🎙 ♦️چالش­های حجاب و عفاف در مبانی فقهی چگونه قابل پاسخ­گویی است؟ 🔹شبهات مربوط به حجاب و عفاف از حیطه موضوعی جنجال­های اجتماعی با محوریت حجاب اجباری، به سمت اصل و ریشه­‌ی حجاب و محدوده حجاب شرعی سوق پیدا کرده است. 🔹این شبهه که بیشتر وجهه فقهی داشته و نیاز به بررسی تاریخی و منابع روایی دارد، در صورت عدم پاسخگویی و تبیین درست آن، موجب گفتمان‌­سازی جدیدی علیه حجاب و عفاف در سطح جامعه خواهد شد. 🎤 گفت‌وگو:حجت الاسلام و المسلمین مصطفی تشیعی 📌ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1605 🔻کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
🎙 ♦️چالش­های حجاب و عفاف در مبانی فقهی چگونه قابل پاسخ­گویی است؟ 🔹گفته می‌شود که محدوده‌ی پوشش زنان صدر اسلام از حال حاضر کمتر بوده، و بر همین اساس خواستار باز گذاشتن بیشتر محدوده حجاب هستند. نظر شما چیست؟ 🔹 این سوال یک مساله‌ای را فرض گرفته که پیش فرض غلطی محسوب می­شود و آن اینکه پوشش صدر اسلام کمتر از الان بوده است. در روایات تاریخی داریم که پوشش صدر اسلام چه چیز بوده است؟ 🔹 این پوشش که از چند تکه تشکیل می شده، برای زن آزاد به این صورت بوده که یک دامن بلند داشتند که تا مچ پا می آمده و یک لباس بالایی داشتند که دو تکه بوده و بسته می شده و تا ساق دست را می گرفته و چیزی داشتند که به آن خِمار می‌گفتند که این خمار هم تا روی بازو می آمده است. 🔹امام صادق در روایتی توضیح دادند که این خمار طولش تا بازو بوده و تا پایین سینه می آمده و روی موها را کامل می پوشانده است. علاوه بر آن در خطبۀ حضرت زهرا(س) ما یک توصیفی هم از جلباب حضرت زهرا داریم. 🔹جلباب همان عبای الان است که روی زمین کشیده می شده. پس این فرض که پوشش زنان صدر اسلام کمتر بوده، این فرض غلطی است. 🎤 گفتگو با: حجت الاسلام و المسلمین مصطفی تشیعی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1605 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️تجدد یا تجددها؟ 🔹گاهی به‌جای تجدد (مدرنیته) از «تجددها» سخن گفته می‌شود؛ تجددهای پیش از تجدد غربی و «تجددها»ی پس از تجدد غربی. 🔹نوع اول در گفتار کسانی دیده می‌شود که معتقدند نوزایش (رنسانس) و تجدد ما پیش از قرون وسطا بوده است، یعنی دقیقا برخلاف غرب که رنسانس و تجددش پس از قرون وسطایش آغاز می‌شود. ✍️نویسنده: محمد زارع‌شیرین‌کندی (پژوهشگر فلسفه) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1612 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 ♦️تجدد یا تجددها؟ 🔹«تجددها»ی پس از تجدد غربی در کلام کسانی دیده می‌شود که از منظر و موضع پست‌مدرن به تاریخ غرب و تجدد می‌نگرند و معتقدند تجدد غربی وارد دوره‌ای تازه به اسم پست‌مدرن شده است؛ 🔹دوره‌ای که همه جوامع غیرغربی می‌توانند درکنار تجدد غربی تجدد خاص خویش را داشته باشند. به‌زعم آنان دوره پست‌مدرن، دوره تکثر و تنوع است، دوره فرهنگ‌ها و هویت‌های چندگانه است، 🔹 دوره هویت‌های چهل‌تکه است و از این‌رو تجدد غربی یگانه تجدد ممکن و همه‌شمول نیست و تجددهای دیگر نه‌تنها ممکن‌الوقوعند، بلکه واقعیت و تحقق دارند. 🔹 عقلانیت ابزاری و به‌تبع‌آن تجدد غربی، تنها عقلانیت و تجدد ممکن نیست، بلکه جامعه‌های غیرغربی می‌توانند -و اکنون نیز توانسته‌اند- به عقلانیت و تجددی متمایز از عقلانیت و تجدد غربی برسند. 🔹 قائلان به این نظریه به‌راحتی ترکیب‌هایی مانند «تنوع مدرنیته» و «مدل‌های غیرغربی مدرنیته» را به‌کار می‌برند. آنان گمان می‌کنند تجدد غربی به تمامیتش رسیده و تجددهای دیگر می‌توانند عرض‌اندام کنند. 🔹برخی از آنان در این میان طبعا به تجددهایی مانند تجدد «ایرانی»، «ژاپنی»، «چینی»، «هندی»، «برزیلی»، «مصری» و… اعتقاد دارند. ✍️ نویسنده: محمد زارع‌شیرین‌کندی(پژوهشگر فلسفه ) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1612 📌 کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
🎙 ♦️بلحاظ فقهی آیا در مورد محدوده­ی پوشش نص قرآنی یا روایی داریم؟ 🔹از لحاظ فقهی برای پوشاندن موها و پوشاندن بدن به جز وجه و کفین، نصّ روایی داریم و روایتش هم موجود است. موی سر باید پوشانده بشود. 🔹 یک مساله‌ای هست که برخی گفته بودند که بعضا از فقها اشاره‌ای نکردند به اینکه موی سر عورت است. این اشکال ضعیفی بود. قضیه این است که یکی از فقهای قرن ششم که اسمش خاطرم نیست و کتابش هم در دسترس نیست، در آن کتاب نوشته بوده که از نظر ما عورت تمام بدن زن است. 🔹یک اصطلاح فقهی هست که می‌گوید زن مثلا تمامش عورت است به جز وجه و کفین. منظور ازعورت این است که باید پوشانده شود نه اینکه عیب است. 🔹بعد ایشان از او نقل قول می‌کند که من از این فقیه قرن ششمی شنیدم که البته در کتابش که در دست نیست گفته عورت فقط همان بحث اندام تناسلی است و اصلا به مو برنمی‌گردد. یعنی آن فقیه دوم اصلا اسم مو را نیاورده. 🔹گفته از فلان فقیه شنیدم که فقط اندام تناسلی را گفته است. اینها برداشت­شان این بوده که این فقیه قرن ششمی گفته که منظور از عورت، آنچه باید پوشانده شود، فقط بحث تناسلی است. بعد این را نسبت می‌دهند به این که از نظر فلان فقیه حجاب سر واجب نبوده. 🔹این خیلی اشکال ضعیفی است. اولا کتاب آن فقیه اصلا در دست ما نیست. دوما این فقط یک نقل قول است. سوما اگر ما این نقل قول را بگوییم درست است پس این فقیه حتی پوشاندن بالاتنه را هم واجب نمی‌داند. 🔹 اما اصلا این حرف در سایر فرهنگ‌ها هم بد است که بگوییم مثلا بالاتنه نیاز به پوشاندن ندارد. بعد بیاییم این را به اسلام نسبت بدهیم؟ این اشکال ضعیفی است که ایشان کرده و اصلا مستند ندارد. 🎤 گفت‌و گو با: حجت الاسلام و المسلمین مصطفی تشیعی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1605 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️چالش‌‌های سیاسی کرونا 🔹به‌طور سنتی همواره در فلسفه سیاسی که نظریات مختلفی وجود داشته است، یک دوگانه اصلی به نام عدالت و آزادی وجود دارد. موضع‌‌های سیاسی و نظام‌‌های سیاسی مختلف در تمایل به یکی از این دو از هم متمایز می‌شوند. 🔹بحران کرونا بشر را مجبور کرد که آزادی را کلا به‌طور موقت آنچنان محدود کند که شاید در هیچ‌نظام دیکتاتوری چنین چیزی سابقه نداشته است و مردم نیز آن را به‌خاطر ویژگی کرونا پذیرفتند؛ اما تصمیم‌گیری سیاسی در بحران کرونا دیگر بر اساس دوگانه عدالت و آزادی شکل نمی‌گیرد. 🔹دوگانه جدیدی به نام دوگانه سلامت و اقتصاد برای سیاستمداران به وجود آمد. سیاستمداران اگر دست به قرنطینه می‌زدند تا سلامت مردم تضمین شود و مسوولیت خود را در قبال مردم انجام داده باشند، 🔹 با توقف کسب‌وکار‌ها مواجه می‌‌شدند و در نتیجه بحران اقتصادی برای آن‌ها به وجود می‌آورد و اگر برای برپا‌بودن اقتصاد کشورشان و چرخش اقتصادی جامعه به کسب‌وکار اجازه فعالیت می‌دادند و قرنطینه را کمرنگ می‌‌کردند در آن صورت آمار مبتلایان و فوت‌شدگان بالا می‌رفت و بحران سلامت پیش می‌آمد. 🔹سیاستمداران موظف بودند بین این دو اقدام متعارض به‌گونه‌ای تصمیم بگیرند تا بتوانند بهترین وضعیت را برای جامعه شأن به‌وجود آورند. ✍️نویسنده: دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1602 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 ♦️چالش‌‌های سیاسی 🔹به‌طور سنتی همواره در سیاسی که نظریات مختلفی وجود داشته است، یک دوگانه اصلی به نام عدالت و آزادی وجود دارد. 🔹موضع‌‌های سیاسی و نظام‌‌های سیاسی مختلف در تمایل به یکی از این دو از هم متمایز می‌شوند. ✍️نویسنده: حمیدرضا آیت‌اللهی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1602 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️چالش‌‌های سیاسی 🔹به‌طور سنتی همواره در سیاسی که نظریات مختلفی وجود داشته است، یک دوگانه اصلی به نام عدالت و آزادی وجود دارد. 🔹موضع‌‌های سیاسی و نظام‌‌های سیاسی مختلف در تمایل به یکی از این دو از هم متمایز می‌شوند. 🔹بحران کرونا بشر را مجبور کرد که آزادی را کلا به‌طور موقت آنچنان محدود کند که شاید در هیچ ‌نظام دیکتاتوری چنین چیزی سابقه نداشته است و مردم نیز آن را به‌خاطر ویژگی کرونا پذیرفتند؛ اما تصمیم‌گیری سیاسی در بحران کرونا دیگر بر اساس دوگانه عدالت و آزادی شکل نمی‌گیرد. 🔹دوگانه جدیدی به نام دوگانه سلامت و اقتصاد برای سیاستمداران به وجود آمد. 🔹سیاستمداران اگر دست به قرنطینه می‌زدند تا سلامت مردم تضمین شود و مسوولیت خود را در قبال مردم انجام داده باشند، با توقف کسب‌وکار‌ها مواجه می‌‌شدند و در نتیجه بحران اقتصادی برای آن‌ها به وجود می‌آورد و اگر برای برپا‌بودن اقتصاد کشورشان و چرخش اقتصادی جامعه به کسب‌وکار اجازه فعالیت می‌دادند و قرنطینه را کمرنگ می‌‌کردند در آن صورت آمار مبتلایان و فوت‌شدگان بالا می‌رفت و بحران سلامت پیش می‌آمد. 🔹سیاستمداران موظف بودند بین این دو اقدام متعارض به‌گونه‌ای تصمیم بگیرند تا بتوانند بهترین وضعیت را برای جامعه شأن به‌وجود آورند. ✍️نویسنده: حمیدرضا آیت‌اللهی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1602 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️به‌لحاظ فقهی آیا در مورد محدوده­ی پوشش نص قرآنی یا روایی داریم؟ 🔹از لحاظ فقهی برای پوشاندن موها و پوشاندن بدن به جز وجه و کفین، نصّ روایی داریم و روایتش هم موجود است. 🔹موی سر باید پوشانده بشود. 🔹یک مساله‌ای هست که برخی گفته بودند که بعضا از فقها اشاره‌ای نکردند به اینکه موی سر عورت است. این اشکال ضعیفی بود. ✍️نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین مصطفی تشیعی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1605 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️به‌لحاظ فقهی آیا در مورد محدوده­ی پوشش نص قرآنی یا روایی داریم؟ 🔹از لحاظ فقهی برای پوشاندن موها و پوشاندن بدن به جز وجه و کفین، نصّ روایی داریم و روایتش هم موجود است. 🔹موی سر باید پوشانده بشود. 🔹یک مساله‌ای هست که برخی گفته بودند که بعضا از فقها اشاره‌ای نکردند به اینکه موی سر عورت است. این اشکال ضعیفی بود. 🔹قضیه این است که یکی از فقهای قرن ششم که اسمش خاطرم نیست و کتابش هم در دسترس نیست، در آن کتاب نوشته بوده که از نظر ما عورت تمام بدن زن است. 🔹یک اصطلاح فقهی هست که می‌گوید زن مثلا تمامش عورت است به جز وجه و کفین. 🔹منظور ازعورت این است که باید پوشانده شود نه اینکه عیب است. 🔹بعد ایشان از او نقل قول می‌کند که من از این فقیه قرن ششمی شنیدم که البته در کتابش که در دست نیست گفته عورت فقط همان بحث اندام تناسلی است و اصلا به مو برنمی‌گردد. 🔹یعنی آن فقیه دوم اصلا اسم مو را نیاورده. گفته از فلان فقیه شنیدم که فقط اندام تناسلی را گفته است. 🔹اینها برداشت­شان این بوده که این فقیه قرن ششمی گفته که منظور از عورت، آنچه باید پوشانده شود، فقط بحث تناسلی است. 🔹بعد این را نسبت می‌دهند به این که از نظر فلان فقیه حجاب سر واجب نبوده. 🔹این خیلی اشکال ضعیفی است. 🔹اولا کتاب آن فقیه اصلا در دست ما نیست. 🔹دوما این فقط یک نقل قول است. 🔹سوما اگر ما این نقل قول را بگوییم درست است پس این فقیه حتی پوشاندن بالاتنه را هم واجب نمی‌داند. 🔹اما اصلا این حرف در سایر فرهنگ‌ها هم بد است که بگوییم مثلا بالاتنه نیاز به پوشاندن ندارد. 🔹بعد بیاییم این را به اسلام نسبت بدهیم؟ این اشکال ضعیفی است که ایشان کرده و اصلا مستند ندارد. ✍️نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین مصطفی تشیعی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1605 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️هیاهو بر سر هیچ 🔸گویا بحث در باب دکتر تمامی ندارد. 🔸گه‌گاه برخی به تعریف و تمجید از وی می‌پردازند و برخی به تخطئه و تخفیفش. 🔸بعضی برآنند که شریعتی فاقد تفکر فلسفی است و برخی دیگر می‌گویند شریعتی لباس جامعه‌شناسی پوشیده اما زبانش فاقد ارزش علمی است و نمی‌توان در مورد ایدئولوژی شریعتی گفت‌وگوی علمی کرد. ✍️نویسنده: ابوالفضل مجاهدی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1616 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️هیاهو بر سر هیچ 🔸ملکیان گفته است: «، بیش از هرچیز سخنران بود. 🔸منظورم این است که با احساسات، هیجانات و عواطف مخاطبان بازی می‌کرد. 🔸ولی بعد از انقلاب، بیشتر معلم و مدرسند. 🔸در سخنرانی‌ها‌یشان هم درس می‌دهند. 🔸شما وقتی به سخنرانی دکتر علی شریعتی گوش می‌کنید، خیلی احساسات و عواطف و هیجانات دارید و غلیان پیدا می‌کنید. 🔸می‌گویید حق با اوست، آفرین و هورا… اما وقتی سخنرانی‌اش تمام شد، اگر کسی از شما بپرسد که عصاره‌ سخنرانی دکتر شریعتی چه بود، آنگاه می‌بینید مثل ماهی که از چنگ‌تان می‌گریزد و چیزی در مشت ندارید. 🔸نمی‌توانید مثلا بگوید سخنرانی یک مقدمه داشت، سه تا ذی‌المقدمه داشت، یک مدعا و دو تا دلیل داشت. 🔸چون خطیب بود. 🔸از خطه‌ خراسان بود و در آن خطه سخنرانان قهار داشتیم. 🔸مثل فخرالدین حجازی. «هیاهو بر سر هیچ.» 🔸خدا رحمتش کند اما هر وقت به ایشان فکر می‌کنم یاد گفته‌ می‌افتم که «هیاهو بر سر هیچ.» 🔸شریعتی خطیب بود و منظورم همان خطابه‌ [صناعتی میان] صناعات خمس ارسطویی است. 🔸یعنی با هیجانات، احساسات و عواطف سروکار داشت… 🔸شما آیا از دکتر شریعتی سخنرانی [ای] سراغ دارید که بگوید من در این سخنرانی دو مدعا دارم؟ 🔸مدعای اول را یک دلیل تایید می‌کند و مدعای دوم را سه دلیل. 🔸در تمام سخنرانی [های] شریعتی یک مورد نمی‌توانید بیابید که این‌گونه باشد.» ✍️نویسنده: ابوالفضل مجاهدی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1616 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net