eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔊 فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام عالم زاده نوری 🔶 موضوع| توسعه قلمرو اخلاق در عصر خمینی مدرسه انقلاب اسلامی ⏰ 11 تیر 1398 🆔 @fekrat_net 🆔 @madreseh57ac 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
4_6005931255676273941.mp3
17.52M
🔊 فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام #عالم_زاده_نوری 🔶 موضوع| #توسعه_قلمرو_اخلاق در #عصر_خمینی مدرسه انقلاب اسلامی 🔹ساحت حوزه اخلاق در قدیم چه بود؟! پس از انقلاب اسلامی و امام خمینی چه تغییری اتفاق افتاد؟! اتفاقی بعد از انقلاب افتاده است که امروزه به خوبی می فهمیم این تقسیم بندی پیش از انقلاب جامع نیست و پاسخگوی تبیین تمام معارف اخلاقی دین اسلام نیست. 🔹امام خمینی یک نگرش احتماعی پدید آورد متناسب با فهم عمیق نسبت به منظومه دین پدید آورد. 🔹همانگونه که نسبت به خود و خدا و آحاد مردم وظیفه داریم، نسبت به جامعه پیرامون خود همان وظیفه را داریم.جامعه حقیقتی فرای آحاد انسان است!نظام روابط، شبکه مناسبات، ساختارها، نهادها، سازمان ها، شخصیت های حقوقی، نظام مقررات، قانون، فرهنگ و.... است که همه اینها ماهیتا یکی است و این چیزهاست که جامعه را شکل می دهد. 🆔 @fekrat_net 🆔 @madreseh57ac 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی سلسله درسگفتار آینده ایران 🔶سخنران |دکتر فواد ایزدی موسسه آفاق حکمت 🆔 @fekrat_net 🆔 @afaghehekmat 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
4_6005931255676273945.mp3
29.37M
‍ 🔊 فایل صوتی سلسله درسگفتار 🔶سخنران | دکتر موسسه آفاق حکمت 🔴 تقابل ایران و آمریکا از کجا ناشی شده است؟! 🔴 در قضیه صنعت ملی شدن نفت، مصدق چگونه تفکر می کرد؟ سیاست های انگلیس و آمریکا چه بود؟! 🔴 آیا تسخیر لانه جاسوسی برای سازمان های اطلاعاتی آمریکا قابل پیشبینی بود؟! 🔴 سیاست ها و فعالیت های پس از انقلاب اسلامی برای ارتباط گرفتن و کاهش تنش با دولت آمریکا صورت گرفته چه بوده است؟! 🔺در این صوت می شنوید: «تقابل ایران و آمریکا به انقلاب اسلامی رجوع نمی کند بلکه از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ شکل گرفت. معمولا آمریکایی ها تاریخ تقابل شروع ایران و آمریکا را تسخیر لانه جاسوسی قرار می دهند ولی واقعیت امر این است که قبل از آن این اتفاق نیز افتاده بود... آمریکا نتوانست انقلاب اسلامی را پیش بینی کند در حالی که سازمان cia در تهران، پایگاه مرکزی خاورمیانه داشتند و به تعبیر خودشان تهران هاب خاورمیانه بود.» 🆔 @fekrat_net 🆔 @afaghehekmat 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت «قل انّما اعظکم بواحده ان تقوموا للّه مثنی و فرادی ثمّ تتفکروا» (سبا) ۴۵ 🔺مسئله این است که قیام لله چیست و چه نسبتی با تفکر دارد؟ تفکری که موجب گذشتن از حجب و انگاره‌های نظری است؛ انگاره‌هایی نظیر شایعات مشرکان در صدر اسلام، که پناه بر خدا، پیامبر را دیوانه می‌خواندند. آیه، موکد به قیام لله تذکّر می‌دهد، چه انفرادی، چه دو به دو. از این تاکید برمی‌آید که تفکر حقیقی بدون تذکّر به قیام لله، برای آنان که به حجاب عادات و انگاره‌های زمانه گرفتار هستند، ممکن نیست؛ شرط تحقق این تفکر، گذشتن از ماسوی‌الله و بیداری از خواب غفلت است. اینجاست که یقظه و تذکر به عنوان لازمه تفکر حقیقی مطرح می‌شود. از این روی است که تعبیرات ذکر و فکر در تفسیر آیات، احادیث، متون و ماثورات اسلامی به کرات همراه یکدیگر آمده است و در تفاسیر مختلف بخصوص تفاسیر حکمی و عرفانی مرتب به توالی این دو معنا اشاره شده است.... 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت «قل انّما اعظکم بواحده ان تقوموا للّه مثنی و فرادی ثمّ تتفکروا» (سبا) ۴۵ 🔺مسئله این است
✍️ بهروز فرنو (مدیر بنیاد فردید) 📌 قیام لله چیست و چه نسبتی با تفکر دارد؟! حال بحث این است که مکر زمانه و حجاب غفلت در هر عصر و دوره متناسب با سیر تفکر و حوالت تاریخی آدمی در این عالم، صورتی خواهد داشت و طبق صریح اعتقاد شیعه، رویت بی حجاب حقیقت، البته به وجه غالب، تنها در عصر ظهور امکان پذیر است. مسلم در عصر و زمان کنونی کسی به مانند مشرکان زمان ظهور اسلام، نبی‌ اکرم یا مومنان و مجاهدان را اهل جنون یا سحر و جادو به شمار نمی‌آورد؛ گر چه که ممکن است مستکبران کنونی نیز اهل مجاهدت را «دیوانه» به معنای ‌کسی که فاقد عقل کارافزا و منفعت‌طلب است، بدانند یا تفکر و حکمت را خلاف‌آمد عادت بشمارند؛ لیکن نوع این حجب و اتهامات با صدر اسلام متفاوت است. لذا لازم می‌آید که در طریق تفکر، متذکر حجاب عصر جدید و ماهیت ابتلائات و مکر زمانه در عالم کنونی باشیم. در زمانه کنونی و در بین متفکران حکمت و فلسفه و آشنایان به مبانی تفکر قدیم و جدید در مملکت ما، نخستین کسی که پرسش جدّی از ماهیت عالم جدید داشت، متفکر فقید سید احمد فردید بود که از مسئله بشرانگاری در عالم مدرن با طرح موضوع غرب و غرب‌زدگی، سخن گفت و حوالت خودبنیاد عالم کنونی را متذکر شد. چنان که در عنوان مباحث خود در سال ۶۳، که مجلد اول آن اکنون منتشر شده، آورده است: «غرب و غرب‌زدگی و بحران حوالت تاریخی آن در روزگار نیست‌انگار و مکر لیل و نهار زده آخرالزمان کنونی». حالا پرسش این است که قیام لله، یقظه و سپس تفکر در عالم کنونی به چه معنایی می‌تواند باشد و چه نسبتی با حقیقت انقلاب اسلامی دارد؟ همچنین ممکن است این سول مطرح شود که آنچه مد نظر خواجه انصاری یا حافظ در زمان گذشته بوده با بازجست موضوع در زمان کنونی در نظرگاه مرحوم فردید چه نسبتی دارد؟! بله خودبینی، خود رایی، منیت و مائیت همواره در هر عصری به صورتی بوده‌است، اما هیچ‌گاه به معنای اومانیسم و بشرانگاری در عصر جدید اصالت موضوعیت و حجّیت نداشته ومنشاء تدوین قوانین ومناسبات اجتماعی نبوده است. خود بنیادی به این معنا فصل ممیز فرهنگ تمدن جدید از اعصار گذشته است. همچنین این که در دوره‌های قدیم و میانی تاریخ، چه قرون وسطای مسیحی چه فرهنگ و تمدن اسلامی، حاکمیت و سیاست مشوب به طاغوت و استبداد بوده‌است، بحثی نیست، اما به مانند استعمار و استثمار در دنیای جدید وتحقق تام وتمام آن در امپریالیسم، طاغوت مضاعف نبودند و خود را ملاک و مبدا همه فضایل نمی‌دانستند. لفظ استعمار خود به معنای عمران و آبادی است. اما این آبادی در مستعمرات به معنای ایجاد تاسیسات برای استثمار ملل عقب مانده در ایجاد ظواهر تمدن است. تمدنی که خود بر پایه استعمار استوار است. به هر حال روشن است که حجب و ابتلائات هر دوره از تاریخ متناسب با صورت احوال و اصالت‌های فکری همان دوره تعیّن پیدا می‌کند. لذا در دوران عسرت و آخر الزمان کنونی، یعنی در فرهنگ تمدن الحادی و لائیک مدرن، استکبار، تفرعون و خدایگانی یا امپراطوری صورت مضاعف و مرکب به معنای امپریالیستی پیدا کرده‌است. حال اگر بپذیریم که پرسش حکمی از ماهیت مدرنیته و غرب و غرب‌زدگی، شرط خودآگاهی است، پس ذکر و فکر نسبت به حجاب خودبنیاد آخرالزمان، می‌تواند مصداقی از یقظه و قیام لله باشد که لازمه گذشت از حجب و تفکر به معنای حقیقی است. عنایت بفرمایید که در تحولات تاریخی معاصر، مردم ایران‌زمین چند مرحله، حجب تاریخی را پشت سر گذاشته‌اند تا در آستانه انقلاب اسلامی، کم و بیش حجب و انگاره‌ها فرو ریخت و گوش‌ها به نسبت آماده شنیدن سخن حق شد. اگر غیر از این بود با این همه ابتلائات، پیروزی انقلاب در این منطقه حساس، که روزی پایگاه استراتژیک نفوذ آمریکا و مستکبران عالم بود، میسر نمی‌شد.... 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊فایل صوتی 🔶 پاسخ دکتر محمد حسین رجبی دوانی علت عدم حضور مختار در کربلا و قیام توابین 🆔 @rajabidavani 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی 👇👇👇
رجبی دوانی 2.mp3
2.92M
🔊فایل صوتی 🔶 پاسخ دکتر #محمد_حسین_رجبی_دوانی 🔸علت عدم حضور مختار در کربلا و قیام توابین 🔺 در اینکه مختار در خدمت قیام امام حسین علیه السلام بوده است هیچ شکی نیست چرا که منزل او پایگاه فعالیت های مسلم بن عقیل فرستاده امام حسین علیه السلام بود و دعوت به قیام امام حسین علیه السلام در کوفه از خانه مختار صورت می گرفت . اما طبق نقلهای مسلم تاریخی مسلم ابن عقیل به مختار فرمان داد که به بیرون از کوفه برود و بیعت قبایل بیرون کوفه را برای امام حسین علیه السلام بگیرد و با آنها به کوفه بیاید در غیاب مختار که به این ماموریت رفته بود عبیدالله بن زیاد لعنه الله از سوی یزید به کوفه آمد و موجب شد که این شهر در اشغال امویان و به فرمانروایی عبیدالله بن زیاد باقی بماند و هنگامی که مختار به سوی کوفه آمد، مواجه شد با شهادت مسلم بن عقیل و افتادن امور به دست عبید الله بن زیاد. افرادی هم را که مختار آورده بود پراکنده شدند... 🆔 @rajabidavani 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا 🔶 موضوع| امتدادهای اجتماعی و رهایی بخش حکمت متعالیه مدرسه انقلاب اسلامی دوره تابستانی وصف ⏰ 14 تیر 1398 🆔 @fekrat_net 🆔 @madreseh57ac 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
حمید پارسانیا سخنرانی امتداد اجتماعی حکمت 1.mp3
26.84M
🔊 فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام دکتر #حمید_پارسانیا 🔶 موضوع|#امتدادهای_اجتماعی و رهایی بخش #حکمت_متعالیه مدرسه انقلاب اسلامی 🔹امتداد اجتماعی حکمت چیست؟! چه نسبتی میان جهان بینی با رفتار آدمی برقرار است؟! 🔹مدینه فاضله، مدینه فاسقه و مدینه ضاله از نظر فارابی 🔺در این صوت می شنوید: «هر نوع رفتاری منطقا یک ملازمه ای با نوع تصویری است که از جهان داریم. اگر عقل عملی که ایمان است با عقل نظری توام بود، چیزی که در عقل نظری هست در عمل شخص امتداد پیدا می کند در مدینه فاضله درک حقیقت که هست امتداد آن می یابد.» 🆔 @fekrat_net 🆔 @madreseh57ac 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی سلسله درسگفتار فقه حکومتی 🔶سخنران|حجت الاسلام لک زائی ⏰ دی 1396 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
نجف لک زایی سیاست امام خمینی.mp3
17.39M
🔊 فایل صوتی سلسله درسگفتار #فقه_حکومتی 🔶سخنران|حجت الاسلام نجف #لک_زائی اسلام شناسی راهبردی و سیستمی چیست؟! مکتب امام خمینی چه ویژگی هایی دارد؟! سیاست در مکتب امام خمینی چیست؟! 🔺در این صوت خواهید شنید: «ما با غرب بر سر آینده نزاع داریم. غرب می خواهد تاریخ ما را بنویسد! و سیاست امام در این تقابل...» 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت 🔘 هر حادثه‌ی تاریخی، بسته به وسعت، اهمیت و دامنه‌ی اثرگذاری‌اش، دارای سلسله ریشه‌هایی است که بسته به فاصله‌ی زمانیشان نسبت به وقوع آن حادثه، با تعبیر «ریشه‌های دور و نزدیک» از آن‌ها یاد می‌شود. اگر درختی را تصور کنیم که رخداد تاریخیِ مورد بحث، به مثابه میوه‌ی آن بوده و فاصله‌ی فیزیکیِ میان میوه تا ریشه‌های این درخت نیز در حکم یک «بازه‌ی زمانی» در نظر گرفته شود، حال می‌توانیم بگوییم که علل و عوامل بسیار نزدیک به آن رخداد تاریخی، در حکم شاخه‌ها و بدنه‌ی درخت بوده و هرچقدر که از خودِ واقعه، در طول زمان، به عقب برگردیم، در حقیقت به ریشه‌ی درخت نزدیک‌تر می‌شویم. 🆔 @fekrat_net 🆔 @BORHAN_IR 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت 🔘 هر حادثه‌ی تاریخی، بسته به وسعت، اهمیت و دامنه‌ی اثرگذاری‌اش، دارای سلسله ریشه‌هایی است
‌‌✍️ محمدمهدی سلامی 📌 واکاوی سلسله ریشه‌های تاریخیِ واقعه 🗨بخش نخست / مقدمه ریشه‌های دورتر، گاهی اوقات خود به طور مستقیم در وقوع حادثه نقش ایفا می‌کنند؛ اما در اغلب اوقات، ریشه‌های دورتر، مستقیماً در وقوع حادثه اثر نگذاشته، بلکه در طول سالیان متمادی، زمینه را طوری می‌چینند که عللِ نزدیک به آن حادثه، متأثر از بستر مناسبی که ریشه‌ها برایشان فراهم کرده‌اند، فرصت عرض اندام پیدا می‌کنند. در سلسله پیام‌های پیشِ رو، اگرچه ادعا نداریم که توانسته‌ایم سلسله ریشه‌های را به طور کامل و بی‌نقص احصاء کنیم، اما سعی‌مان بر آن بوده تا مهم‌ترین و نیز اثرگذارترین مقاطع زمانی، جریان‌ها و حتی افراد را که در این ماجرا ـ عمدتاً هم به طور غیرمستقیم ـ دخیل بوده‌اند، در حد بضاعت‌مان گرد آوریم. روش ما در مواجهه با ریشه‌ها، حرکت در بسترِ «تسلسل زمانی» است؛ بدین معنا که ابتدائاً به پیشینه‌ی عصر عرب در پیش از اسلام پرداخته، سپس به رخداد متصل شده و به همین ترتیب در بستر زمان جلو می‌آییم تا به نزدیک‌ترین ریشه یعنیِ مفاسد دوران برسیم. هم‌چنین زاویه‌ی نگاه ما در این نوشتار، بیشتر از دریچه‌ی نگاهِ نخبگانی و تأثیر بر روندِ واقعه است. بدین ترتیب، اگرچه بخشی از و توده‌ی امت نیز به سهم خود در وقوع رخداد دخیل بوده‌اند، اما فارغ از میزان و کیفیتِ سهم آنان، بنای ما پرداختن به آن‌ها نیست و ممکن است در برخی موارد، تنها اشاره‌ای به نقش آن‌ها شده باشد، بدون آنکه نیت اصلی‌مان، پرداختن جدّی به آن‌ها باشد. 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊فایل صوتی 🔶 پاسخ دکتر محمد حسین رجبی دوانی آیا حضرت رقیه دختر امام حسین وجود تاریخی دارد؟! 🆔 @rajabidavani 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی 👇👇👇
رجبی دوانی 3.mp3
4.58M
🔊فایل صوتی 🔶 پاسخ دکتر #محمد_حسین_رجبی_دوانی 🔸آیا حضرت رقیه دختر امام حسین وجود تاریخی دارد؟! ↙️ آیا #امام_حسین علیه السلام دختری به نام #رقیه داشته اند؟ برخی به کلی داشتن دختری به نام رقیه را برای #امام_حسین علیه السلام نفی کردند. برخی معتقدند امام حسین علیه السلام فقط دو دختر داشته به نامهای #فاطمه و #سکینه. لذا از نظر آنها داستان حضرت #رقیه بی مبنا است. اما من خدمت شما عرض کنم اگرچه #شیخ_مفید تعداد دختران امام حسین علیه السلام را دو تن به نامهای فاطمه و سکینه نامیده است، ولی این تنها نقل ما نیست بلکه ما نقل های دیگری هم داریم که تعداد دختران امام را بیش از دوتن ذکر کرده است... 🆔 @rajabidavani 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا 🔶 موضوع| امتدادهای اجتماعی و رهایی بخش حکمت متعالیه 🗨 بخش دوم مدرسه انقلاب اسلامی دوره تابستانی وصف ⏰ 14 تیر 1398 🆔 @fekrat_net 🆔 @madreseh57ac 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
حمید پارسانیا سخنرانی امتداد اجتماعی حکمت 2.mp3
26.34M
🔊 فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام دکتر #حمید_پارسانیا 🔶 موضوع|#امتدادهای_اجتماعی و رهایی بخش #حکمت_متعالیه مدرسه انقلاب اسلامی 🔹رابطه دوسویه هستی شناسی و رفتار 🔹انقلاب اسلامی آیا مبتنی بر فقه بود یا انقلابی فلسفی؟! 🔹نسبت فقه با فلسفه در نظام علوم اسلامی چیست؟! 🔹تفاوت حقوق مدرن با فقه اسلامی؟! 🔺در این صوت می شنوید: «علم مادر و کلی تر علمی است که در ردیف توحید است و هستی شناسی است و به دنبال آن فقه و حقوق را سمت و سو می دهد لذا هرگز فقه با هستی شناسی قابل قیاس نیست هر چند که فقه به لبه زندگی نزدیک می شود.» 🆔 @fekrat_net 🆔 @madreseh57ac 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی بخشی از سخنان حجت الاسلام حمید روحانی 🔶 موضوع|اسارت سیدموسی صدر در زندان مصادره غرب‌زدگان بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بازخوانی نگرش سیاسی سیدموسی صدر به ما کمک می‌کند دیدی واقعی‌تر به شخصیت ایشان داشته باشیم و واقع‌بینی جلوی مصادره ایشان توسط جریان‌های سیاسی-رسانه‌ای را خواهد گرفت. 🆔 @fekrat_net 🆔 @Bonyadtarikh 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
نظر حمید روحانی درباره امام موسی صدر.mp3
8.88M
🔊 فایل صوتی بخشی از #سخنان حجت الاسلام #حمید_روحانی 🔶 موضوع|اسارت سید #موسی_صدر در زندان مصادره غرب‌زدگان بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ⁉️سید موسی صدر که بود؟ ⁉️آیا او یک شخصیت انقلابی بود؟ ⁉️آیا ایشان به اتحاد اسلامی اعتقاد داشت؟ ⁉️چرا سیدموسی صدر با کشورهای مرتجع و سازش‌کار مثل #عربستان تعامل گرم‌تری داشت تا کشورهایی مثل #مصر که جنبه انقلابی پررنگ‌تری داشتند؟ ⁉️چرا ایشان به انقلابی‌ها اجازه فعالیت در حوزه سیاسی خود نمی‌داد؟ ⁉️چرا ایشان به اتهامات پاپ علیه نهضت امام خمینی پاسخ ندادند؟ در فداکار بودنش تردیدی نیست و خدمات بی‌شائبه‌اش نسبت به مردم محروم #جنوب_لبنان فراموش نخواهد شد. #سیدموسی_صدر که چهل و یک سال از ربایش وی می‌گذرد و شخصیت‌هایی هم‌چون آقای #حسینعلی_منتظری به دلایل نامعلومی با تلاش برای بازگرداندنش مخالفت کردند. دنباله‌های اصلاح‌طلب و اعتدالی نیز از #سید_مفقود نهایت سوء استفاده را نمودند و از او امامی مخفی ساختند که هرطور بخواهند مصادره‌اش کنند و او را در عرض #امام_خمینی اعلی الله مقامه الشریف قرار دهند و ایشان را یک #انقلابی_سکولار کنند. 🆔 @fekrat_net 🆔 @Bonyadtarikh 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی گفتگو با حجت الاسلام رضا غلامی 🔶با موضوع|«چیستی تمدن نوین اسلامی و نقدهای آن» ▫️ بخش اول برنامه چهارسو ♨️ #اختصاصی 🆔 @fekrat_net 🆔 @chaharsootv 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
رضا غلامی- چارسو.mp3
23.2M
🔊 فایل صوتی #گفتگو با حجت الاسلام #رضا_غلامی 🔶با موضوع| «چیستی #تمدن_نوین_اسلامی و نقدهای آن» ▫️ بخش اول برنامه چهارسو 🔸یکی از اهداف انقلاب اسلامی، تشکیل تمدن نوین اسلامی معرفی شده است. اساسا تمدن نوین اسلامی چیست؟! چه مراحلی دارد؟! 🔹آیا تمدن سازی یک امر پروژکتیو و فرایندی است که از برنامه ریزی و طرح ریزی با بودجه ریزی متناسب پدید می آید؟! 🔸امروز مناقشه بر سر فقه حکومتی، فقه نظام و این دست از مسائل کلان است و گاهی حوزه امروز پس می زند و حوزه و دانشگاه سراغ آن مسائل نرفته اند! دیگر طرح مباحث تمدنی بی معناست؟! 🔹قرائت های مختلفی از تمدن اسلامی وجود دارد. برخی از قرائت های آن از روشنفکران سکولار داده می شود و تشکیل و تحقق آن را ممتنع اعلام می کنند. بعد از آن کسانی را میبینیم که مصداق حداقلی دارند.مثل آقای نصیری. یا مثل فرهنگستان آقای میرباقری را می بینیم که نگاه دیگری به مدرنیته و تمدن اسلامی دارد. سوال نخبگان جامعه ماست که کدام قرائت، قرائت صحیح از تمدن اسلامی است؟! ⁉️چگونه معتقدید اسلام ظرفیت تمدنی دارد؟! آیا می توان در برابر تمدن عظیم غرب ایستاد و آنرا شکست داد؟! برای پاسخ به پرسش های بالا صوت ذیل را بشنوید... 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
⚠️ اطلاعیه! دوستان عزیز! گفتگو با اساتید نظریه پرداز در علوم اسلامی در برنامه "چهارسو" را دوشنبه ها در کانال فکرت دنبال کنید. 💠گفت و گوهای چالشی با اندیشمندان و متفکران معاصر با محوریت موضوعات بنیادین و بِروز اندیشه ای💠 🆔 @fekrat_net 🆔 @chaharsootv 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت 🔘 تاریخ گواه است که بنی‌امیه، پس از بعثت رسول خدا (ص) و حتی پس از #فتح_مکه ـ به عنوان مقطع تاریخی کُرنش آنان مقابل قدرت‌نمایی اسلام ـ اساساً هیچ‌گاه مفهوم رسالتِ نبی اکرم (ص) و امامتِ امامان از #بنی‌هاشم را «از زاویه‌ی دید اهل‌بیت (ع)» درک نکردند. آنان نفوذ #رسول_خدا (ص) و #ولایت الهی را امری دنیوی و چیزی شبیه به #سلطنت و تلاش برای کسب قدرت می‌پنداشتند که طی آن، محمدبن‌عبدالله، فرزندی از فرزندان هاشم‌بن‌عبدمناف، سرانجام موفق شده بود در درگیری تاریخیِ میان فرزندان #عبدمناف، گوی سبقت را از فرزندان #عبدشمس، برادر #هاشم برباید و لذا تفوّق و برتری، پس از سال‌ها که از فوت هاشم می‌گذشت، دوباره به اردوگاه فرزندان هاشم بازگردد! 🆔 @fekrat_net 🆔 @BORHAN_IR 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت 🔘 تاریخ گواه است که بنی‌امیه، پس از بعثت رسول خدا (ص) و حتی پس از #فتح_مکه ـ به عنوان مقط
✍️ محمدمهدی سلامی 📌 واکاوی سلسله ریشه‌های تاریخیِ واقعه 🗨بخش دوم / فهم نادرست بنی‌امیه از مسئله‌ی رسالت و امامت 🔹 تقابل این دو تیره‌ی سرشناس ، با بعثت پیامبر ـ که خود نیز از تیره‌ی بود ـ نه تنها به پایان نرسید، بلکه صورت جدّی‌تری به خود گرفت، چرا که بنی‌امیّه حتی ادعای نبوّت حضرت رسول (ص) را نیز در راستای رقابت تیره‌ای و درون‌قبیله‌ای تفسیر می‌کرد و این تلقی از بعثت را، نسل به نسل به فرزندان خود منتقل نمود تا این‌که در حادثه‌ی عاشورا، مبتنی بر همین نگاه، هم آن رویاروییِ عظیمِ تاریخ را صرفاً صف‌آراییِ فرزند عبدشمس مقابل فرزند هاشم تفسیر نمود. 📜 تاریخ شواهد متعددی را برای اثبات این مدعا ارائه می‌دهد که در ادامه، به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد: 1️⃣ در زمان خلافت جناب ، روزی بر او وارد شد و گفت:‌ «این پس از قبیله‌ی تَیْم (اشاره به جناب ) و عَدی (اشاره به جناب ) به تو رسیده است. اکنون آن را چون توپ میان قبیله‌ی خودت بگردان و پایه‌های آن را قرار ده! پس همانا بدان که مسئله، فقط مسئله‌ی فرمان‌روایی است (نه خلافت الهی و اسلامی!)؛ من که بهشت و دوزخی نمی‌شناسم!»[1] این سخنان به اندازه‌ای ناپسند بود که جناب عثمان از شنیدن آن برآشفت، بر سر ابوسفیان فریاد زد و به او تندی نمود. 2️⃣ پس از واقعه‌ی عاشورا و جنایات یزیدبن‌معاویه علیه سپاهیان و خاندان (ع)، هنگامی که سرهای مقدس شهدا را وارد مجلس یزید نمودند، یزید در حالی که با چوب‌دستی خود بر لب و دندان مطهر امام (ع) می‌زد، این اشعار را می‌خوانْد: «فرزندان هاشم با سلطنت بازى کردند و در واقع نه خبرى (از سوى خدا) آمده بود و نه وحی‌اى نازل شده است!... کاش بزرگان من که در کشته شده بودند، امروز مى‌دیدند که قبیله‌ی خزرج چگونه از ضربات نیزه به زارى آمده است!... در آن حال، از شادى فریاد مى‌زدند و مى‌گفتند: اى یزید دستت درد نکند! امروز کیفر ماجراى بدر را به آنان دادیم و همانند بدر با آنان معامله کردیم و در نتیجه برابر شدیم!... من از فرزندانِ «خِنْدِفْ» (از جدّه‌هاى اعلاى قریش) نیستم اگر از فرزندان احمد [ع] انتقام نگیرم!»[2] ❌ توجه بیش‌ازحد به عصبیت‌های قبیله‌ایِ بازمانده از دوران عرب و نیز نگاه به واقعه عاشورا از منظر رقابتِ درون‌قبیله‌ای میان تیره‌ی بنی‌هاشم و بنی‌عبدشمس، از جمله ریشه‌ای‌ترین عللی بود که خاندان امیّه همواره از این دریچه به مقوله‌ی و امامت می‌نگریست که البته حسادت به هاشم و فرزندان او به سبب داشتن مناقب و فضایل بسیار نیز، همواره این نگاه را ضریب می‌داد. 📚 پی‌نوشت‌ها: 1. ابن عبدالبر، الإستيعاب في معرفة الأصحاب، تحقیق علی‌محمد بجاوی، بیروت: دار الجیل، 1412ق، ج4، ص1679. 2. فضل‌بن‌حسن طَبْرِسی، الإحتجاج، ترجمه‌ی مازندرانی، تهران: نشر مرتضوی، بی‌تا، چاپ اول، ج3، ص170. 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی