eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻فساد اقتصادی و آثار آن از نگاه قرآن 🔹جامعه سالم جامعه‌ای است که اصول عقلانی و قوانین و مقررات آن مراعات و اجرا می‌شود. 🔹از جمله اینکه به عقود و عهود وفا‌دار باشد یا پیمان شکنی نکند یا دروغ نگوید و صداقت و راستی داشته باشد. 🔹 چنین جامعه‌ای همان جامعه‌ای است که بر اساس اصول عقلانی سامان یافته است. 🔹جامعه‌ای که در حوزه اقتصادی سلامت است و رشد اقتصادی خوب و مناسبی را تجربه می‌کند؛ چرا که در تحقق رشد اقتصادی عنصر نخستی، تقوای عقلانی است. ✍️نویسنده: علی پوریا •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2451 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻فساد اقتصادی و آثار آن از نگاه قرآن 🔹همان گونه که رشد اقتصادی و آرامش و آسایش فراگیر، مهم‌ترین شاخصه سلامت جامعه است، فساد اقتصادی، بیانگر وجود بیماری در جامعه است. 🔹 جامعه سالم در چارچوب اصول عقلانی اخلاقی بر عدالت و صداقت است و مردمان در چارچوب قوانین اخلاقی نسبت به یکدیگر ظلم و بیدادی را روا نمی‌دارند و بر پیمان و قراردادهای خود پایبند هستند و هرگز بر خلاف قول و قرار که داده‌اند عمل نمی‌کنند. 🔹این‌گونه است اعتماد در همه سطوح جامعه حضور جدی دارد و معاملات و داد و ستدها بدرستی انجام می‌گیرد. 🔹هنگامی‌که ما از فساد در جامعه‌ای سخن می‌گوییم به معنای خارج شدن هر چیزی از حد اعتدال و عدالت است. 🔹 البته گاه این خروج به سوی کاستی و گاه زیادی است. (مفردات الفاظ قرآن کریم، راغب اصفهانی، ص ۶۳۶، ذیل واژه فسد) هر دو نوع خروج به معنای فساد دانسته می‌شود؛ چرا که جهان و جامعه بر عدالت و اعتدال بنیانگذاری شده است و خروج از اعتدال و عدالت به معنای خروج از قوانین حاکم بر هستی است. 🔹برای اصلاح امر فساد لازم است تا به‌گونه‌ای عمل شود تا دوباره آن چیز به تعادل برسد. ✍️نویسنده: علی پوریا •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2451 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻نقش تربیتی عاشورا و محرم در زندگی بشر (بخش دوم) 🔸امام حسین علیه­‌السلام نمونه بارز انسان آزاده است که با حرکت خود این فرهنگ را ترویج داد. 🔸ایشان می­‌فرماید: «مَوتٌ فی عِزٍّ خَیرٌ من حَیاهٍ فی ذُلٍّ»؛مرگ با عزت بهتر از حیات ذلیلانه است. 🔸این نگرش به زندگی، ویژه آزادگان است. نهضت عاشورا جلوه بارزی از آزادگی در مورد امام حسین علیه‌السلام و خاندان و یاران شهید اوست و اگر آزادگی نبود، امام تن به بیعت می‌داد و کشته نمی‌شد. 🔸فرهنگ آزادگی در میان یاران امام و شهدای کربلا نیز نمایان است و همه آنها شهادت در راه خدا را بر ذلّت­ پذیری، با سرودن اشعار و بیان جملات اعلان کرده‌­اند. 🔸 آزادی خواهان و آزادگان جهان با درس ­آموزی از نهضت سرخ عاشورا آنچنان تربیت می­‌شوند که در موقعیت حساس، فداکارانه جان می­‌دهند تا به سعادت شهادت برسند. ✍️نویسنده: رضا جوادی مقدم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=2455 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻نقش تربیتی عاشورا و محرم در زندگی بشر (بخش دوم) 🔸«آزادگی» برتر از آزادی و به معنای رهایی انسان از قید و بندهای ذلّت­ آور و حقارت­بار است. 🔸یعنی انسان کرامت و شرافت خود را بشناسد و تن به پستی و اسارت دنیا و زیر پا نهادن ارزش­‌های انسانی ندهد. 🔸در فراز و نشیب‌های زندگی، گاهی پیش می‌آید که انسان‌ها به خاطر رسیدن به دنیا یا تأمین خواسته‌های دنیوی، هر گونه حقارت و اسارت را می‌پذیرید؛ اما انسان­‌های آزاده، هیچ­گاه تن به ذلت و خواری برای به دست آوردن مادیات نمی­‌دهند، هر چند در این راه و برای حفظ عزّت خود، جان خود را از دست بدهند. ✍️نویسنده: رضا جوادی مقدم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=2455 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
8.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔻مناظره دکتر سوزنچی و مهدی نصیری 🔹آیا امر به معروف و نهی از منکر تنها در صورت پذیرش جامعه امکان‌پذیر است؟ 🔹 تدبر در روایت نبوی: زمانی خواهد آمد که مردم از معروف نهی می‌کنند. 💠 حجت‌الاسلام دکتر سوزنچی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔺لینک قسمت اول: https://eitaa.com/fekrat_net/2204 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
✍️ و در یک سوی چهارشنبه قبل مناظره‌ای داشتم با مهدی نصیری؛ با موضوع «مناسبات حجاب و سیاست در ایران» دوست و دشمن دست به دست هم دادند که موضوع مناظره را تحریف کنند: عنوان «بحث درباره » ‌روی آن گذاشتند. موضع آقای نصیری به طور کامل دیده شد؛ الحمدلله! موضع بنده کاش فقط سانسور می‌شد؛ یکسره تحریف شد! شدم «طرفدار حجاب اجباری»!!! دریغ از ذره‌ای فکر! 💢من راهکار دادم برای اینکه بماند؛ اما زور و اجباری در کار نباشد؛ و حکومت تا حد امکان مداخله نکند. ▫️گفتم به جای نگاه کیفری و جزایی به قانون، بیایید فهم «قانون مدنی» از مسأله حجاب را بگسترانیم: نه «بی‌قانونی»؛ و نه «زور و اجبار» در اجرای قانون؛ ▫️گفتم مثال قانون مدنی، قوانین معاملات است و قانون رانندگی؛ آیا برای معاملات بین مردم نباید قانونی باشد؟! آیا عبور و مرور وسایل نقلیه نباید قانونمند باشد؟! باید باشد؛ اما نه قانونی در افق مجازات و کیفر؛ بلکه قانونی که صرفا پشتوانه برقراری روابط صحیح بین افراد است؛ و تنها در شرایط خاص و اضطراری کار را به کیفر و دادگاه می‌رساند. ▫️گفتم مشکل ما در بد اجرا شدن قانون است؛ و توضیح دادم: در کشور ما همه از قانون، فقط «قانون کیفری» می‌فهمیم: وقتی چیزی قانونی می‌شود، انتظار داریم حکومت با زور و اجبار آن را پیاده کند. و در این زمینه همه مقصریم؛ مثلا همین الان مشکلات اقتصادی گریبانگیر همه شده؛ ولی فقط انتظار داریم حکومت با تکیه ابزارهای نظارت و مجازات اوضاع را درست کند! ▫️من نه وضع موجود را تایید کردم؛ و نه فقط نسبت به آن اعتراض کردم؛ بلکه برای اینکه «قانون» برقرار باشد اما «محور آن زور و اجبار نباشد» دادم؛‌ راهکاری بسیار ساده و شدنی؛‌ راهکاری که در عمده روابط اجتماعی دیگر ما (همه عرصه‌های حقوق مدنی: از معاملات و روابط اقتصادی بین مردم، تا مسائل ازدواج و طلاق، تا عرصه قوانین رانندگی، تا ...) عملا در حال پیاده شدن است؛ و هیچگاه هیچ دوقطبی‌ای هم ایجاد نکرده. ▫️نشان دادم هم کسانی که از وجود قانون دفاع می‌کنند حق دارند؛ و هم کسانی که به اجرای قانون بر مدار زور و اجبار معترض‌اند؛ و راه علاج، نه حذف قانون، و رها کردن عرصه عفت عمومی در هرج و مرج است؛ و نه اصرار بر اجرای قانون با ابزار زور و اجبار؛ راه برون‌رفت از این دوگانه تصنعی «اجبار» و «هرج و مرج»، آن است که قانون شرعی حجاب را همچون یک قانون مدنی پیاده و اجرا کنیم؛ همانند قوانین معاملات؛ همانند قوانین رانندگی؛ و همانند صدها قانون مدنی دیگر. 💢افسوس که در این هیاهوی غوغاسالار، این سخنان شنیده نشد؛ فهم نشد؛ و حتی نقد نشد! افسوس! ✏دکتر سوزنچی 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻توپخانه فعال سینمای جنگ دنیا 🔹مبالغه نیست اگر گفته شود در هیچ جای دنیا مثل ایران سینمای جنگ تا این اندازه مظلوم و مهجور نبوده و به‌عنوان سینمای سفارشی، درباره‌اش چنین استدلال نمی‌شد که اساسا نباید وجود داشته باشد. 🔹البته ما یکی از بهترین سینماهای جنگی دنیا را داریم و هنوز هم هرچند کم‌تعداد، اما آثار خوبی در این زمینه ساخته می‌شوند. 🔹اما مشکل اصلی، جو رسانه‌ای و گفتمانی نامناسبی است که حول‌وحوش این جریان وجود دارد. ✍️نویسنده: میلاد جلیل‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2470 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻توپخانه فعال سینمای جنگ دنیا 🔹نگاهی به فیلم‌های سینمای آمریکا که از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی تاکنون ساخته شده‌اند هم نشان می‌دهد که در، همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد. 🔹در اینجا راجع‌ به چهارفیلم مهم جنگی که محصول سال ۲۰۲۰ و تولید ایالات متحده آمریکا هستند، توضیحاتی داده می‌شود و چنانکه خواهید خواند یا شاید بعضی از این فیلم‌ها را دیده‌باشید، تمامی‌شان جهت‌گیری‌های مشخص سیاسی و جناحی دارند. 🔹اصلا فیلم جنگی در ماهیت خودش چنین خاصیتی دارد و بیانگر نظرات پر تب‌وتاب سیاسی است و معلوم نیست چرا با عبارت «سفارشی» سعی شده ذات و ماهیت این‌گونه جذاب سینمایی در ایران زیرسوال برود. 🔹منابع الهام برای قصه‌های چهار فیلمی که در ادامه می‌آید هم در نوع خود جالب است. 🔹یکی از این فیلم‌ها براساس رمانی نوشته شده که ۶۵ سال پیش درباره جنگ جهانی دوم چاپ شده بود و همان زمان هم اتفاقات ۱۳ سال قبل از خودش را نقل می‌کرد. 🔹سناریوی یکی دیگر از این فیلم‌ها براساس خاطرات و مصاحبه‌های سربازان آمریکایی که در جنگ افغانستان شرکت داشتند، نوشته شده است. 🔹یکی دیگر از آنها براساس طرحی است که سال‌ها پیش با محوریت سربازان سفیدپوست آمریکایی که در جنگ ویتنام نوشته شده بود و یک کمپانی جمهوری‌خواه قرار بود آن را بسازد، اما حالا قهرمان‌هایش سیاه‌پوست شده‌اند، یک کارگردان سیاه‌پوست برایش انتخاب شده و یک کمپانی دموکرات بالاخره آن را با این شرایط از کمد بیرون آورده تا جلوی دوربین ببرد. 🔹یکی دیگر از این فیلم‌ها توسط کسی ساخته‌شده که دومین کارگردانی‌اش را تجربه می‌کند و این درحالی است که تا به‌حال نویسنده معتبری بود. 🔹او برخلاف رویه معمول سینمای آمریکا که فیلمنامه‌های آن گروهی نوشته می‌شوند، فیلمنامه کارش را به‌تنهایی نوشته و این بار حتی خواسته خودش آن را کارگردانی کند. اتفاقا این تنها فیلمی است که در بین آثار فوق، مقداری با گفتمان کلی سینمای آمریکا در این‌باره تفاوت دارد و انتقادی بنیادین را در این خصوص مطرح می‌کند. ✍️نویسنده: میلاد جلیل‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2470 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻چگونگی برداشت‌های سیاسی از قرآن 🔸بخش بسیار مهمی از آسیب‌های برداشت‌های سیاسی به عدم توجه یا استفاده نادرست از قرینه پیوسته لفظی(سیاق) در سه حوزه سیاق کلمات، جملات، آیات برمی‌گردد؛ به‌گونه‌ای که افراد دچار فهم غلط از آیات و ارائه برداشت‌های سیاسی نامعتبر می‌شوند. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام محمد عابدی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2468 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻چگونگی برداشت‌های سیاسی از قرآن 🔸آنچه موجب می‌شوند آسیب‌شناسی استفاده از سیاق در برداشت‌های سیاسی از قرآن،ضرورت یابد، این است که اسلامی‌سازی دانش سیاست که ضرورت عصر جمهوری اسلامی است، نیازمند دستیابی به قواعد فهم درست سیاسی در کنار مبانی و اصول فهم است تا بتوان بر مبنای آن‌ها دانش سیاست اسلامی معتبری را سامان داد و تدوین آگاهانه قواعد هم نیازمند شناخت دقیق آسیب‌هایی است که برداشت‌های موجود با آن روبه‌رو هستند و قواعد مربوط به سیاق از مهم‌ترین وپرکاربردترین این قواعد در برداشت‌های سیاسی‌اند. 🔸با این آسیب‌شناسی، تسلط بر اشتباهات گذشتگان، و صورت‌بندی آسیب‌های برداشت‌های موجود در استفاده از سیاق، می‌توان مسیری کم خطر برای عصر حاضر گشود؛ و با پرهیز از خطاهای قواعدی در بخش سیاق(در کنار قواعد مربوط به بخش‌های دیگر)، دانش سیاسی اسلامی معتبری را سامان داد. 🔸 آسیب‌های برداشت‌های سیاسی را در سه گستره پی می‌گیریم: آسیب برداشت‌های سیاسی در عرصه کاربرد قاعده سیاق در کلمات: این آسیب‌ها دلایل متعددی دارند که در یک تقسیم‌بندی کلی ناشی از الف.غفلت از سیاق کلمات. ب. استفاده نامعتبر از سیاق و عدم توجه به شرایط ومعیارمندی کاربرد سیاق مربوط می‌شوند. 🔸مانند بی‌توجهی به سیاق حاصل از «ادات حصر»؛ و «قیدها» در معنای ولایت. در مورد آیه ولایت توجه به «سیاق کلمات» نقش مهمی در دستیابی به معنای مراد الهی دارد. عموم اهل سنت، در این مورد، به سیاق کلمات و اقتضائات «در پی هم آمدن کلمه‌ها در یک جمله» توجه نکرده، دچار خطا در فهم آیه شده‌اند و ولایت را به معنای دوستی و نصرت پنداشته و چنین برداشت کرده‌اند که آیه ارتباطی به ولایت امیرمومنان علی(ع) ندارد. 🔸در حالی که کلمه «ولیّ» در آیه درپی «انما» آمده و اقتضای این ترتیب کلمات، پذیرش تاثیرات «انما» (ایجاد حصر) بر واژه مورد نظر است، با اینکه اگر ولایت به معنای دوستی و نصرت باشد، نیازی به حصر ولایت در سه گروه (خدا، رسول، کسانی که در شرایط خاصی نماز می‌خوانند و زکات می‌دهند) نیست. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام محمد عابدی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2468 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻راهی برای برون رفت از مسأله پسامرگی 🔹ارزش و اهمیت فرهنگ سوگواری ایرانی در دنیای فردی شده مدرن بیشتر نمایان می‌شود. 🔹در دنیای فردی شده مدرن، انسان‌ها به شدت تنها شده‌اند و این تنهایی، آن‌ها را به فراموشی دیگری کشانده است. انسان مدرن وقتی از وجود دیگری خبر دار می‌شود که خبر درگذشت او را می‌شنود. ✍️نویسنده: داوود مهدوی زادگان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2482 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻راهی برای برون رفت از مسأله پسامرگی 🔹شدت وابستگی و تعلقات خانوادگی مدرن به حدی پایین آمده است که گاه حتی کمتر ابراز محبت به سگ خانواده است. 🔹آنقدر که برای آرامش سگش هزینه می‌کند، برای فرزندانش یا برای والدین خود هزینه نمی‌کند. 🔹حالا با آمدن کرونا ویروس، این از خود بیگانگی و فراموشی و نادیده انگاری مصیبت دیگران و عدم ابراز همدردی بیشتر و بیشتر شده است. 🔹گویی کرونا در یک حرکت زیر پوستی بی‌صدا در حال تقویت روحیه بیگانگی با دیگران است. 🔹کرونا زیرکانه درحال جدا کردن انسان‌ها از هم است. این جدا سازی فقط مربوط به زندگان نیست بلکه مردگان را هم شامل می‌شود. کسی حق ندارد در مراسم خاکسپاری شرکت کند؛ یا مجلس عزا برای ابراز همدردی برگزار کند؛ عزیزان داغدیده را در آغوش نکشید؛ به همان تلفن و پیامک بسنده کنید تا از منِ ویروس کشنده در امان بمانید. 🔹بدین ترتیب، ستیز کرونا با فرهنگ درخشان سوگواری ایرانیان که ریشه‌ای کاملاً مذهبی دارد، آشکار می‌گردد. ✍️نویسنده: داوود مهدوی زادگان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2482 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net