🎙#مصاحبه
🔻«بازار آزاد موجب سعادت همگانی» و «صدور دموکراسی» از هم پاشیده است
🔹لاتور بارها میگوید که برای اینکه وسط بایستیم، باید همه آن چیزهایی را که از خودمان راندهایم، بیاوریم و ادغام کنیم؛ مثل طبیعت، مثل زمین. ما فکر میکردیم زمین در اختیار ماست و هرچه میخواهیم میتوانیم با زمین بکنیم، اصطلاحا ما فعال مایشاء هستیم.
🔹حالا زمین دارد به ما واکنش نشان میدهد، دارد دچار فرسایش خاک میشود. اقلیم دارد به ما واکنش نشان میدهد. مدرنیزاسیون مبنایش را بر این گذاشت که ما کارمان را همینطور میتوانیم پیش ببریم و طبیعت نیز گنگ و لال است و هیچ واکنشی نشان نمیدهد.
🔹الان معلوم شد که اتفاقا طبیعت واکنش نشان میدهد و همانطور که قبلا گفتم، ما در یک شبکه و یک network با طبیعت هستیم و تا حالا این شبکه را بهدرستی درک نمیکردیم.
🔹اولین چیزی که لاتور میگوید این است که ما باید به network برگردیم و یک اصطلاحی در «Politics of Nature» دارد که میگوید به «collectivity» برگردیم. Collectivity پیوند ما با زمین است. من با زمین و طبیعت و پیرامونم پیوند دارم. تغییر آنها من را و سرنوشت من را نیز تغییر میدهد. این گزاره بسیار مهمی است.
🔹 از این جهت مهم است که در فلسفه مدرن، در فلسفه روشنگری همه فکر میکردند که ما میتوانیم طبیعت را تغییر دهیم، ما میتوانیم اشیا را تغییر دهیم. حالا لاتور میگوید این نظم اشیا میتواند ما را تغییر دهد.
🔹یک مثال خیلی روشن بزنم، مثالی که وجود دارد این است که ایده آزادی در ایران بعد از انقلاب در انتخابات دوم خرداد طرح شده بود، اما بیاییم مرور کنیم قبل از آن یک عده در آن مرکز معروف مجمع، یک عده در نشریه «کیان» و یک عده این طرف و آن طرف و بهصورت جسته و گریخته درمورد آزادی و مردمسالاری حرف میزدند. این ایده میتوانست در همین حد باقی بماند و فراگیر نشود.
🔹یکی از دلایل اینکه فراگیر شده بود، یا حجم بسیار بالای واردات ما بود یا حجم بسیار بالای تولید ما. یک مارک کفش پیدا میکردید که این کفش ملی و بلّا بود، حالا دهتا برند کفش آمده است. دال آزادی میآید و روی این اشیا مینشیند. این دومین ایده لاتور است که میگوید به این اشیا ترجمه میشود و شما رفتهرفته تبدیل به سوژههای آزادی میشوید.
🔹اگر این اشیا نبودند، ماشینهای گرانقیمت نبودند، اتوبان نبود، احتمال اینکه ایده آزادی، بهاصطلاح بگیرد بسیار کم بود، چراکه نظم اشیای مهیایی برای آن وجود نداشت. روی همین اصل لاتور اولین پیشنهادش این است که به network برگردیم و شبکه را جدی بگیریم و زمین را جدی بگیریم.
🎤گفت وگو با: امیرخراسانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #دموکراسی #آزادی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2776
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻هر رئیسجمهوری که بر آمریکا مسلط شد، به ما رحم نکرد
🔸از ابتدای انقلاب اسلامی هر رئیسجمهوری که بر آمریکا مسلط شد، چه جمهوریخواه و چه دموکرات، به ما رحم نکردند.
🔸هر رئیسجمهوری که آمد، تحریمهای رئیسجمهور پیشین خودش را ادامه و توسعه داد و به آنها افزود.
🔸حتی آقای اوبامایی که مبتکر و پیشنهاددهنده مذاکرات هستهای بود و در نهایت هم برجام را امضا کرد، دیدیم که هیچ تخفیفی که نداد، به آن هم عمل نکرد و حتی در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید زهر خود را ریخت و دَه تحریم اولیه آمریکا را امضا کرد و از کاخ سفید خارج شد.
🎤گفت وگو با:دکتر سید هادی سید افقهی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #دموکراسی #آزادی #آمریکا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2789
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻هر رئیسجمهوری که بر آمریکا مسلط شد، به ما رحم نکرد
🔸آقای جو بایدن، چندین بار راجع به ایران صحبت کرده است. بنده با دقت متن صحبتهای ایشان که به زبان عربی و فارسی ترجمه شده را مطالعه کردهام؛ ایشان به هیچ وجه روی خوش به ایران نشان نداده است.
🔸من با کمال اعتماد و همآوردی عرض میکنم: آقای جو بایدن اصلاً گوشه چشمی حتی به اندک به ایران نشان نداده است و بلکه عکس آن وجود دارد. موضعگیریهای بسیاری ایشان داشته که دلالت بر ادامه کینه و دشمنی و عداوت با ایران است.
🔸در این بین رفتار افرادی که در داخل هستند و میخواهند از این بابت برای انتخابات ۱۴۰۰ برای خودشان کلاهی بسازند، نشاندهنده دیوزگی سیاسیشان است.
🔸آنها قافیه را باختهاند و متأسفانه بعضی از این روزنامهها تبدیل به ستاد انتخاباتی جو بایدن شدهاند. همین روزنامهها، حملات شدید بایدن به کشورمان در آخرین نطقش را حذف کردند.
🔸به قول حضرت آقا، ما باید اولاً به امکانات خودمان متکی باشیم. ثانیاً خیلی به حرفها و وعدههای اینها اعتماد نکنیم. حضرت آقا بارها و بارها هشدار دادند، اما مسئولان دولتی توجه نکردند. فرمودند که: من به آمریکا بدبین هستم، من حتی به غربیها هم بدبین هستم.
🔸اینها همه یکی هستند؛ منتهی شیوهها و تاکتیکهایشان باهم متفاوت است. لذا ملاک ما این است که هرکس میخواهد رئیسجمهور شود، چه جو بایدن و چه ترامپ، عملکردشان برای ما ملاک است؛ نه صحبتها و وعدههای پوچ و اظهارات فریبندهای که برای فریفتن بعضی از جناحهای سیاسی در داخل ایران میکنند. اینها برای ما ملاک نیست.
🎤گفت وگو با:دکتر سید هادی سید افقهی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #دموکراسی #آزادی #آمریکا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2789
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
10.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅#اختصاصی
🎬#ویدئوکلیپ
🔻جانشین امام عسکری(ع)
💠اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_زمان(عج) #انقلاب #منجی #ظهور #مهدویت
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻جامعیت، از امتیازهای فلسفه فارابی است
🔹از امتیازهای فلسفه فارابی جامعیت آنست. او فلسفه را از سیاست و زندگی مدنی و گفتار و رفتار مردم جدا نمیدانسته است.
🔹البته سیاستی که او وضع کرده به آسانی قابل تحقق نبوده و شاید به همین جهت اخلافش آن را بسط ندادهاند ولی همین که دنباله سعی افلاطون و ارسطو را در عالم غیر یونانی (اسلامی) گرفته و نظر استادان یونانی را بر اساس اصول و درک تازهای قرار داده و تفسیر کرده است، اهمیت دارد.
✍️نویسنده: دکتر رضا داوری اردکانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فارابی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2780
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻جامعیت، از امتیازهای فلسفه فارابی است
🔹تصرفی که فیلسوفان جهان اسلام و در صدر آن فارابی در فلسفه یونانی کردند بر خلاف آنچه در ظاهر فهمیده میشود این نبود که به حکم اعتقاد و بنا بر پیروی از اعتقادات مسلمانی خدای ارسطو را که صرفاً علت غایی بود به صورت خدای قادر مرید و علت فاعلی موجودات تصویر کنند. فارابی و اخلافش با نظری متفاوت نسبت به موجودات مینگریستند.
🔹 آنها موجودات یعنی ماهیات را ممکن به معنی خاص میدانستند و ممکن به معنی خاص چیزی است که میتواند باشد و میتواند نباشد و اگر هست علتی دارد. موجوداتی که هستند علت دارند. به این ترتیب معنی موجود و مقام علت در آغاز فلسفه دوره اسلامی صورت دیگر پیدا کرد.
🔹این فلسفه در آثار فارابی تدوین اجمالی پیدا کرد. فلاسفه ای که بعد از او آمدند مطلب را تفصیل دادند و امکانهای نهفته در آن اجمال را کشف کردند. کار این فلسفه در بسط خود بالاخره به صورت حکمت متعالیه ملاصدرا در آمد. فارابی مقصد فیلسوفان را رسیدن به حقایق برهانی میدانست و کوشید آراء افلاطون و ارسطو را با هم جمع کند.
🔹او معتقد بود که فلسفه یکی است و علم برهانی است. فلاسفه هم با هم اختلاف ندارند و اختلافشان ظاهریست. زبانها را نیز تقسیم کرد و زبان برهان را برترین زبان دانست. تا اکنون هم فیلسوفان جهان اسلام، فلسفه درست را فلسفه برهانی میدانند.
🔹اکنون ما از مقام فارابی در تاریخ فلسفه اسلامی و اثری که بر اخلافش داشته است کم و بیش آگاهی داریم یا میتوانیم آگاهی داشته باشیم. اما اینکه با او چه نسبتی داریم و از او چه میتوانیم بیاموزیم چیز چندانی نمیدانیم.
✍️نویسنده: دکتر رضا داوری اردکانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فارابی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2780
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻ترفندها و روشهای شیطانی از منظر قـرآن
🔸براساس تعالیم قرآن، شیطان محدود به ابلیس، این شیطان جنی نیست، بلکه شیاطین جنی و انسی بسیاری هستند(انعام، آیه ۱۲۱؛ اسراء، آیه ۳۷؛ انعام، آیه ۱۱۲) که با مکر و کید خویش تلاش میکنند تا افراد به ظاهر آزاد، نتوانند مقاصد اصلی خویش را تحقق بخشند، بلکه تنها کاری را انجام دهند که شیاطین، انتظار تحقق آن را دارند.
🔸بر این اساس، هر کسی در دام شیاطین جنی یا انسی بیفتد از مقصد خویش دور شده، گرفتار انحراف و سختی شدید میشود و به هدف و مقصدی که داشته نمیرسد.
🔸در حالی که در ظاهر آزاد و رها بود تا بر اساس اراده و اختیار خویش عمل کند؛ اما در باطن چنین شرایطی برایش فراهم نبوده است.
✍️نویسنده: مسعود محمدینیک
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#قرآن #شیطان #مکر #حیله
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2778
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻ترفندها و روشهای شیطانی از منظر قـرآن
🔸از روشهایی که شیاطین برای سلطه و چیرگی خویش بهره میبرند، اسراف و زیادهروی در هر کاری است که میتواند خروج از حدود الهی را به دنبال داشته باشد.
🔸ابلیس و شیاطین تلاش میکنند تا اقتصاد را که مایه قوام اجتماع است از بین ببرند و مردمان دچار فقر شوند؛ زیرا اینگونه مردمان به کفر نزدیک میشوند.
🔸بر این اساس چند برنامه برای نابودی اقتصای دارند که شامل تبذیر و ریخت و پاش مواد غذایی و مانند آن، یا عدم کمک مالی یا گرفتن ربا و مانند آنها است که همگی موجب تضعیف اقتصادی سالم و جریان آزاد و سالم اقتصاد در جامعه میشود.(اعراف، آیات ۲۰۱ و ۲۰۲؛ اسراء، آیات ۲۶ و ۲۷؛ اعراف، آیه ۳۱؛ انبیاء، آیه ۹)
🔸همچنین از جمله روشهای شیاطین برای دستیابی به قدرت و ایجاد سلطه بر دیگران، تحزبگرایی و ایجاد شکاف و شقاق میان مسلمانان است؛ زیرا اینگونه میتوانند مردم را برده و بنده خویش سازند.(قصص، آیه ۴) احزاب شیطانی مجموعهای از دنیاطلبان و منکران حق و معاد و قیامت هستند(فاطر، آیات ۵ و ۶)
🔸البته در این میان گروه منافق نیز با آنان هستند و جریان داخلی امت را به سمت و سوی منکران و کافران هدایت میکنند.(مجادله، آیه ۱۹؛ الکشّاف، ج ۴، ص ۴۹۵؛ مجمع البیان، ج ۹- ۱۰، ص ۳۸۲)
✍️نویسنده: مسعود محمدینیک
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#قرآن #شیطان #مکر #حیله
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2778
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻خلافت هم مثل امامت تقدس دارد و نباید این دو را تفکیک کرد
🔹دکتر مصطفی محقق داماد طی بیانی اظهار داشتند : «من معتقدم ما باید در شیعه خلافت را از امامت جدا کنیم؛ امامت امری قدسی و متصل به خداوند است و خداوند امام را مشخص میکند. جنبه امور دنیوی انسانها هم با بیعت و شوراست و شیعه برای خلافت تقدس قائل نیست».
🔹پاسخ نقضی این ادعا صلح حدیبیه است توسط پیامبر؛ پیامبر با برقراری صلح حدیبیه بین خود و مشرکان پیمان عدم تعرض بست و این بدین معنی است که پیامبر مشرکان را در منطقه خودشان آزاد گذاشت که به شرکشان ادامه دهند.
🔹آیا این آزادی عمل به مشرکان دادن معنیاش این است که توحید در عبودیت تقدسی ندارد؟ آیا صرف آزاد گذاشتن مشرکان برای ادامه کارهای مشرکانه معنیاش این است که توحید امر قدسی نیست؟!
🔹 مسلماً چنین برداشتی درست نیست؛ پس در صلح امام حسن هم چنین برداشتی درست نیست.
✍️نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین حسین عشاقی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امامت #خلافت #تقدس #ولایت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2796
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻خلافت هم مثل امامت تقدس دارد و نباید این دو را تفکیک کرد
🔹دلیل دیگری که بطلان نظر جناب آقای محقق داماد را روشن میکند این است که قرآن به مدیریت پیامبر نسبت به امور دنیوی مردم تقدس میدهد تا جایی که خداوند کسانی را که مدیریت دنیوی پیامبر را در مشاجرات بین خود نپذیرند از دایره ایمان خارج میداند؛ زیرا در باره آنها در سوره (۶۵ نساء) چنین گوید: «فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّی یُحَکِّمُوکَ فیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدُوا فی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلیما» به پرودرگارت قسم؛ مردم ایمان نخواهند داشت، مگر این که در مشاجرات خود حکمیت تو را بپذیرند و تسلیم محض تو باشند.
🔹روشن است مشاجرات مردم عمدتاً به کارهای دنیوی آنان ارتباط دارد اما با این حال طبق مفاد این آیه؛ خداوند این مدیریت دنیوی را چنان تقدس میدهد که بدون پذیرش آن، ایمان منتفی است یعنی خدا کسانی را که حکمیت دنیوی پیامبر را قبول نکنند مؤمن نمیداند؛ حال آن طبق دیدگاه جناب محقق داماد نفی چنین حکمیتی نباید مشکلی برای ایمان مردم داشته باشد چون این مربوط به کار دنیوی است و نباید تقدس دینی داشته باشد.
🔹روشن است چنین مدیریتی در دوره امام حسن و سائر ائمه به آن حضرات منتقل شده است و در دوره غیبت، طبق ولایت فقیه به حاکمان مشروع دینی میرسد؛ و بنابراین مدیریت ائمه و حاکمان کارشناس دینی هم، همان تقدسی دارد که برای مدیریت پیامبر بود (گرچه با اختلاف مرتبه)؛ بنابراین بر فرض که حوزه عملکرد خلافت امور دنیوی باشد اما این ادعا که خلافت چون به امور دنیوی تعلق دارد تقدس ندارد ادعای باطلی است.
✍️نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین حسین عشاقی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امامت #خلافت #تقدس #ولایت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2796
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻راههای مشترک اثبات امامت شیعی در میان اهل سنت و اهل تشیع
🔸سید مرتضی، یکی از علمای بزرگ شیعه در توضیح دلالت قاعده لطف بر وجوب امامت چنین نوشته است: «میدانیم که تکالیف عقلی برای بشر وجود دارد، و نیز میدانیم که مکلفان معصوم نیستند.
🔸با توجه به این دو مطلب، دلیل وجوب امامت این است که هر فرد عاقلی که با عرف و سیره عقلا آشنایی دارد میداند که هرگاه در جامعهای رهبری باکفایت و تدبیر وجود داشته باشد که از ستمگری و پلیدی جلوگیری و از عدالت و ارزشهای انسانی دفاع کند، شرایط اجتماعی برای توسعه فضائل و ارزشها فراهمتر خواهد بود و این، چیزی جز لطف نیست.
🔸زیرا لطف آن است که با توجه به آن، مکلفان به طاعت و فضیلت روی میآورند و از زشتی و تباهی دوری میکنند. بنابراین، امامت در حق مکلفان، لطف است» (شریف مرتضی، ۱۴۱۱ ق).
✍️نویسنده: حسن عبدی پور
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امامت #شیعه #سنت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2811
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻راههای مشترک اثبات امامت شیعی در میان اهل سنت و اهل تشیع
🔸ممکن است کسی سوال کند که اگر ارسال امامان دلیل کلامی دارد و واجب عقلی است پس چرا تنها شیعه به آن معتقد است؟ در پاسخ این سوال باید گفت این تنها شیعه نیست که به وجوب ارسال امامان برای هدایت انسانها معتقد است. سایر فرقههای اسلامی نیز به این وجوب اعتقاددارند. بهعنوانمثال معتزله نیز به وجوب امامت اعتقاد دارد.
🔸 البته برخی از اهل معتزله، وجوب امامت را وجوبی عقلی و برخی دیگر از اهل معتزله، وجوب آن را نقلی دانستهاند (طوسی، ۱۴۱۳ ق؛ تفتازانی، ۱۴۰۹ ق؛ طوسی، ۱۴۰۵ ق؛ حلی، ۱۳۸۲؛ شریف، ۱۳۲۵). قاضی عبدالجبار (۴۱۵ ق) معتزلی در کتابی که به او نسبت دادهشده است، امامت را اینطور تعریف میکند: “امام در اصل لغت، همان فردی است که مقام شده است… اما در شریعت، اسمی است که قرار دادهشده است، برای کسی که ولایت بر امت و تصرف در امور آنها را دارد، بهگونهای که بالاتر از دست او دستی نیست” (معتزلی، بی تا ).
🔸علاوه بر این، فرقههای دیگری مانند اباضیه، ماتریدیه، و گروهی از زیدیه، امامت را واجب دانستهاند. برخی دیگر از فرقههای اسلامی نیز که با ما اهل تشیع در وجوب عقلی امامت اختلاف دارند، در وجوب نقلی آن با ما موافق و همراه هستند.
🔸بهعنوانمثال اهل اشعریه نیز اصل امامت را واجب میدانند ولی به دلیل آن که به اصل حسن و قبح عقلی و واجب بودن امور بر خداوند معتقد نیستند، وجوب امامت را نقلی دانسته و پشتوانه آن را نقل و احادیث میدانند.
🔸عضدالدین ایجی اعتقاد دارد که نزد اهل اشعریه، نصب امامان علیهمالسلام به دلیل نقلی واجب است (شریف، ۱۳۲۵). منظور او از نقلی بودن در اینجا این است که به دلیل آنکه خدا گفته است، نصب امامان علیهمالسلام واجب گردیده و نه به دلیل آنکه عقل ما به آن حکم کرده باشد.
✍️نویسنده: حسن عبدی پور
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امامت #شیعه #سنت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2811
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net