eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 🔻وقتی دغدغه حقیقت نیست 🔸باید اذعان کرد با آنکه در باب خیلی چیزها، چیزهای مهمی می‌دانیم ولی تقریبا هیچ چیزی -به بیانِ دقیق‌تر، هیچ چیزِ مهمی- درباره حرفِ مفت نمی‌دانیم! ا 🔸ز دیدِ فرانکفورت، «ابتدایی‌ترین و مقدماتی‌ترین سوال‌ها درباره حرف مفت همچنان نه‌تنها بی‌پاسخ، که نپرسیده باقی مانده‌اند.» 🔸 ظاهرا مساله ما با حرفِ مفت این نیست که راه را اشتباه (یا حتی اشتباهی) رفته‌ایم؛ مساله این است که هنوز حتی راه نیفتاده‌ایم. 🔸اما اگر این‌گونه باشد آنگاه به‌راه‌افتادن، در ابتدا، با نوعی این در -و- آن در زدن همراه خواهد بود. ✍️نویسنده: مهدی سلیمانی‌خورموجی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2976 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻وقتی دغدغه حقیقت نیست 🔸 با آنکه حرفِ مفت – در معنای روزمره‌اش- غالبا به کلامی اطلاق می‌شود که زیاده و سهل‌یاب است ولی «هری گوردِن فرانکفورت» نویسنده کتاب «در باب حرفِ مفت» با واکاوی زیرکانه لایه‌های زبانی نهفته در پس آن، نه به زیاده‌گویی افتاده و نه محتوای کلامش به‌گونه‌ای است که سهل‌یاب باشد. 🔸از دید یک فلسفه‌خوانِ حرفه‌ای، باید متن او را اثری جاافتاده در سنت فلسفه زبان روزمره به‌شمار آورد؛ اما روایت جسورانه و مثال‌آوری‌های خلاقانه – و حتی گاه خنده‌آور- نویسنده سبب شده است کتاب از یک اثر کسل‌کننده آکادمیک فاصله بگیرد و برای مخاطب عام نیز جذابیت‌های خودش را داشته باشد. 🔸ناگفته پیداست که احتمالا بسیاری ریشخندکنان با خود بگویند: «وقتی فیلسوف باشی و هیچ هنری جز حرف‌زدن بلد نباشی و از بدِ حادثه، حرفی نیز برای گفتن نداشته باشی، آنگاه حرفِ مفت زدن -یا درباره حرفِ مفت، حرف زدن- بهترین (و شاید تنها) راه گریزی باشد که برایت باقی می‌ماند.» 🔸خب، چه کسی می‌داند؛ شاید به‌راستی این‌گونه بوده است. چه‌بسا فرانکفورت نیز همچون راسل، پس از عمری آکادمیک نوشتن (و در بابِ امور آکادمیک نوشتن)، بالاخره کف‌گیرِ مخارجش به ته دیگ خورده و ناگزیر شده با نوشتن درباره مسائل عامه‌پسند راهی برای گذران زندگی‌اش بیابد. 🔸شاید او نیز همچون برخی فلسفه‌خوان‌های امروزی، صرفا در پی ِیافتنِ مخاطبانِ بیشتری بوده تا حس جاه‌طلبی‌اش را ارضاء کند. ✍️نویسنده: مهدی سلیمانی‌خورموجی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2976 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻معمای تراژدی جنون حل و کمدی می‌شود 🔹فیلم سینمایی پرده آخر(۱۳۶۹) یک فیلم اکسپرسیونیستی است که توانست در نهمین جشنواره فیلم فجر جوایز سیمرغ بلورین بخش‌های بازیگر نقش اول زن، بازیگر نقش دوم زن، بازیگر نقش دوم مرد، کارگردانی، فیلمبرداری، گریم، صدابرداری و طراحی صحنه و لباس را از آن خود کند. 🔹حضور گروه تئاتر در خانه و اجرای نمایشنامه تنظیم‌شده توسط کامران‌میرزا، شاید مهم‌ترین وجه جنون‌آمیز این فیلم باشد. 🔹در ابتدای فیلم، بازیگران تئاتر هر کدام به‌صورت اختصاصی خود و نقشی را که قرار است ایفا کنند، به تاج‌الملوک و کامران‌میرزا(به تعبیری تهیه‌کننده و کارگردان این نمایش تراژیک) معرفی می‌کنند. صحنه این نمایش نه در سالن آمفی‌تئاتر، بلکه در خانه‌ای قدیمی است. ✍️نویسنده:داوود طالقانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2974 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻معمای تراژدی جنون حل و کمدی می‌شود 🔹فروغ نقش اصلی داستان که از نقشه تئاتر خبر ندارد، نمی‌تواند خیال و واقعیت را از هم تمیز دهد. آغاز جنون، همین عدم توانایی تمایز بین واقعیت و رویاست و فرد، متوهم می‌شود. کامران از هنر نمایشنامه‌نویسی خود به «اسب خیال» یاد می‌کند. 🔹 هنر از قوه خیال برمی‌آید، چنانکه جنون نیز از قوه خیال است، یعنی هنر و جنون مظروف یک ظرف هستند و آن ظرف خیال است. قوه خیال انسان در برابر قوه عاقله او قرار دارد. 🔹 از قوه عاقله فلسفه و دانش برمی‌خیزد و قوه خیال فرم‌ها، چارچوب‌ها و قواعد را رد می‌کند و ایده‌های بدیع را می‌آفریند. در کارگردانی و بازیگردانی واروژ کریم‌مسیحی بازیگران به‌صورت اغراق‌شده -که یادآور تفاوت‌های بازیگری تئاتر و سینماست- بازی می‌کنند. 🔹در نهایت پرده آخر نمایش با حضور کارآگاه انجام می‌شود و پایان نمایش لحظه‌ای است که حقیقت آشکار می‌شود. در پایان داستان، آگاهی مطلق به تمام شخصیت‌های داستان و مخاطب تسری داده می‌شود و همه‌کس، همه‌چیز را می‌فهمند. 🔹در پرده آخرِ فیلم سینمایی پرده آخر، قصه تراژیک فروغ به کمدی بدل می‌شود. کامران‌میرزا و کارآگاه و فروغ می‌خندند و اعضای گروه تئاتر خیابانی برای یکدیگر دست می‌زنند و یکدیگر را تشویق می‌کنند و ساز می‌زنند و آواز می‌خوانند. پرده آخر، با کمدی تمام می‌شود. 🔹 در تراژدی حقیقت رعب‌آور و ترسناک جلوه می‌کند اما در کمدی، آگاهی به مرحله بالاتری رسیده و مسخرگی آن عیان شده است تا جایی که مایه قهقهه فروغ و خنده‌های کامران می‌شود. در تحلیلی که هگل در پدیدارشناسی روح(بخش دین) و درسگفتارهای زیبایی‌شناسی ارائه کرده، تراژدی نسبت به کمدی در سطح پایین‌تری قرار دارد. 🔹در تراژدی، هدف، کاتارسیس یا پالایش روح است اما در کمدی، دیگر تربیت سوژه انسانی مساله نیست و خود حقیقت مساله است. تاج‌الملوک که قصد قتل را داشته و از ابتدا می‌خواسته رقیب مالی‌اش را از راه به‌در کند، خود به جنون دچار می‌شود. مرز جدید در پایان فیلم مشخص می‌شود یعنی مشخص می‌شود که خیال چه بوده و واقعیت از چه قرار بوده است و مجنون فیلم چه کسی قرار است باشد. ✍️نویسنده:داوود طالقانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2974 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
6.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔻نظر رجال سیاسی ایران در مورد انتخابات آمریکا •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
شرطی‌سازی اقتصاد به سیاست، خیانت به اقتصاد است 🖋مصاحبه مفصل دکتر حمیدرضا مقصودی، تحلیل‌گر مسائل اقتصادی با سایت فکرت در موضوع شرایط اقتصادی کشور در رکود کرونایی http://fekrat.net/2990/%d8%b4%d8%b1%d8%b7%db%8c%e2%80%8c%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d9%82%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d8%af-%d8%a8%d9%87-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%8c-%d8%ae%db%8c%d8%a7%d9%86%d8%aa-%d8%a8%d9%87-%d8%a7/ 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
♨️ داود فیرحی پژوهشگر علوم سیاسی و اندیشه سیاسی اسلام بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. 🔸این استاد علوم سیاسی چندی پیش بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد و به گفته پزشک معالجش از همان ابتدا شرایط تنفسی مطلوبی نداشته است واین اواخر هم شرایطش وخیم‌تر شده بود و در کمای مصنوعی به سر می‌برد. «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام»، «دولت اسلامی و تولیدات فکر دینی»، «آستانهٔ تجدّد؛ در شرح تنبیه الامة و تنزیه الملة» و «فقه و حکمرانی حزبی» از جمله آثار منتشر شده وی در این سال‌ها بود. 🔹با اینکه بنده پروژه فکری ایشان را متعلق به جبهه فکری روشنفکری می دانم که شاه‌بیت ایده‌اش، با تمدن غالب مدرن است، ولی به جدّ متعقد بودم که وجود امثال ایشان که و با انقلاب اسلامی می‌کند، برای عرصه عقلانیت و خردورزی انقلابی بسیار مایه برکت است و زمینه‌ی اندیشیدن جبهه فکری انقلاب اسلامی به بنیان‌های انقلاب اسلامی را فراهم می‌سازد و مانع تبدیل شدن آنها به می شود. خداوند ایشان را مورد مغفرت خود قرار دهد و به بازماندگان ایشان صبر جمیل عنایت نماید🌺 @taammolat74 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻طب سنتی و مدرن، نیازمند معالجه با گفت‌و‌گو 🔸واقعیت این است که هر مکتب و علمی عده‌ای بلندگو و سخنران می‌خواهد. همانطور که همه مکاتب دینی و الهی مروّج دارند، مکاتب طبی نیز مروّجان خود را دارند. 🔸اما در مورد طب سنتی دو ملاحظه جدی در این رابطه وجود دارد. اول آنکه این مروّجان به جای اینکه به مراجع علمی رجوع دهند، خود مرجع علمی شده‌اند. 🔸بسیاری از مبلغان طب سنتی بیش از چند کتاب در این حوزه مطالعه نکرده‌اند ولی شده‌اند مرجع این علم. ✍️نویسنده:حمید ایزدبخش •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3003 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻طب سنتی و مدرن، نیازمند معالجه با گفت‌و‌گو 🔸به جای ایجاد تقابل و سوگیری و بستن راه گفت‌وگو و تعامل، کمی از میزها و صندلی‌های خود فاصله گرفته و بگذارید گفت‌وگو شکل بگیرد. قطعاً بر دانش طب سنتی اشکالات و خطاهایی وارد است و این دانش نیاز به ارتقاء و تکامل دارد. 🔸اینگونه نیست که طب سنتی وحی ازل و ابدی بوده و خدشه‌ای به آن وارد نباشد. قطعاً پیشرفت‌های شگفت‌انگیز علمی و دانش بشری شر طی چند قرن اخیر می‌تواند به توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر طب سنتی کمک کند. 🔸راه‌حل آن است که بستر و امکان گفت‌وگو فراهم شود. در حال حاضر با ایجاد شکاف‌های نگرشی و بینشی بین طب سنتی و مدرن و همچنین فقر امکانات در میان اهالی طب سنتی، امکان گفت‌وگو وجود ندارد. 🔸در واقع گفت‌وگو حدی از برابری را می‌خواهد. گفت‌وگو وقتی معنا دارد که حدی از تعادل در منابع و امکانات میان طب سنتی و مدرن برقرار باشد تا آنگاه امکان سخن‌گفتن فراهم شود. در غیر این صورت اهالی طب سنتی هرچه هم بدوند و تلاش کنند، راه به جایی نخواهند برد. 🔸بنابراین اولاً باید طب سنتی حمایت شود در ثانی تعصبات کورکورانه شبه‌علمی کنار گذاشته شود، و اهالی هر دو طرف در کرسی‌های آزاد اندیشی به گفت‌وگو پرداخته و ماحصل این تعامل را در اختیار مردمی بگذارند که تشنه این ثمر هستند. مردم از اختلاف و دعوا خسته‌اند و به اندازه کافی از تیغ کین برخی سیاسیون کشیده‌اند، شما اهالی علم و دانش بر آن نیفزایید. ✍️نویسنده:حمید ایزدبخش •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3003 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻برای ترویج علم به دنبال زبان جدیدی هستیم 🔹 مخاطبان رادیو جوان هم متفاوت از دیگر شبکه‌های رادیویی هستند. 🔹همچنین این نکته را هم می‌دانیم که رادیو در مقایسه با تلویزیون مخاطبان کمتری دارد؛ پس تمام تلاش ما این است که برنامه‌ای تولید کنیم تا متناسب با جذابیت‌های خاص شبکه رادیویی جوان باشد و ازطرفی مناسب پخش در بازه زمانی ۱۱ شب؛ در عین حال مانند برنامه‌های علمی گذشته به‌روز بودن موضوعات و وفاداری به مفاهیم علمی اهمیت زیادی برای ما دارد. 🔹ما به دنبال زبان جدیدی برای ترویج علم هستیم که نمی‌دانم به خلق این زبان می‌رسیم یا نه؟ 🎤گفت و گو با: سیاوش صفاریان‌پور •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3000 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻برای ترویج علم به دنبال زبان جدیدی هستیم 🔹در حقیقت شبکه چهار تمایلی به ادامه برنامه «آسمان شب» نداشت. اینکه می‌گویند ما می‌خواستیم ادامه دهیم و شما نخواستید، شبیه شوخی است. 🔹واقعیت این است که اگر رسانه‌ای بخواهد برنامه‌ای ساخته شود، مذاکراتی برای بقای آن انجام می‌دهد. همیشه به دلیل نوع مخاطبان شبکه چهار، محبوبیت برنامه و اینکه عامل زایش یک اتفاقی جدید بود، بدون اینکه تمنای مالی داشته باشم در آن حضور پیدا می‌کردم. 🔹ما با عشق و علاقه برنامه را پیش می‌بردیم اما مساله اصلی، عدم‌تمایل شبکه نسبت به ادامه پیداکردن این برنامه بود. مصداق بارز آن هم برنامه مشابهی بود که بعد از تعطیلی «آسمان شب» تولید شد. من در جایگاه قضاوت نیستم اما گذشت زمان ثابت می‌کند که برنامه تولیدشده فعلی هم نتوانسته اتفاق جدیدی را رقم بزند و جایگزین «آسمان شب» شود. 🔹واقعیت این است که «آسمان شب» یک جریان برنامه‌‌‌سازی در تلویزیون بود؛ جریانی که در نتیجه آن مخاطبان علاقه‌مند کم‌کم به کارشناسان برنامه تبدیل شدند. 🔹«آسمان‌شب» نه‌تنها مورد توجه مخاطبان داخلی قرار گرفت بلکه در خارج از ایران هم مورد تحسین واقع ‌شد؛ حتی بولتن اتحادیه بین‌المللی نجوم در مورد آن مطلبی منتشر کرد. 🔹 «آسمان شب» تجربه رسانه‌ای موفقی بود که توقف آن به هر دلیلی یا بهتر بگویم به هیچ دلیلی برای رسانه‌ای مانند تلویزیون که به شدت به دنبال جذب مخاطب است، مقرون به‌صرفه نبود. 🎤گفت وگو با: :سیاوش صفاریان‌پور •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3000 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻از قدیس تا ابلیس! 🔸شخصیت نقی در فصول پنجم و ششم و به‌خصوص ششم پایتخت بیشتر شبیه یک هیولاست که ابن‌الوقت، ریاکار و فرصت‌طلب است و از قربانی کردن اطرافیانش برای پیشرفت خود ابایی ندارد. 🔸او حتی با اکراه ارسطو را که به‌خاطر مسائل مالی و چک به زندان افتاده و حالا آزاد شده، می‌پذیرد. همه ساده‌دلی‌ها و پندار نیک نقی جایش را به یک سوء‌ظن و کج‌اندیشی داده است. 🔸به نظر می‌رسد کاراکتر اصلی و محوری سریال پایتخت در دام شهرت که می‌افتد از شمایل معصومانه‌اش فاصله می‌گیرد و آلوده مناسبات رقابت‌گونه پیرامونش می‌شود. ✍️نویسنده:محسن محمدی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2998 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net