📋#یادداشت
🔻تحریم سبـــــــــز
🔸اوباما در فصل بیستم به چگونگی متحد کردن مدودف، رئیسجمهور روسیه در پرونده تحریم ایران اشاره میکند و میگوید که در نشست خصوصی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل یک بمب اطلاعاتی را به مدودف داده است.
🔸او نوشته «ما کشف کردیم که ایران در آستانه تکمیل ساخت یک مرکز مخفی غنیسازی است که در اعماق کوه در نزدیکی شهر قم [فرودو] دفن شده است.» اوباما به وی میگوید همهچیز نشاندهنده علاقه ایران در محافظت از فعالیتهای خود از هر دو روش شناسایی و حمله، مغایر با یک برنامه غیرنظامی است.
🔸اوباما نوشته که پس از این اطلاعات، مدودف بهجای تلاش برای دفاع از اقدامات ایران، ناامیدی خود را ابراز داشت و بهضرورت ارزیابی مجدد رویکرد ۱ + ۵ اعتراف کرد: «وی سپس در اظهارات عمومی فراتر رفت و به مطبوعات گفت: تحریمها بهندرت به نتایج مثبتی منجر میشوند… اما در برخی موارد تحریمها اجتنابناپذیر است.»
🔸 اوباما در فصل پنجم کتاب که به وقایع سال ۲۰۰۷ و زمانیکه برای انتخابات ریاستجمهوری ۲۰۰۸ آمریکا رقابت میکرد نیز به نام ایران اشاره کرده و نوشته: «در مناظره ماه جولای، تصویر فیدل کاسترو، محمود احمدینژاد رئیس جمهور ایران و کیم جونگ ایل رهبر کره شمالی و چند نفر دیگر را به من نشان دادند و سوال کردند که آیا من آماده هستم که با هریک از آنها در نخستین سال ریاستجمهوریام ملاقات کنم؟ بدون لحظهای تردید گفتم بله، من با هر رهبری ملاقات میکنم، اگر که (این ملاقات) بتواند منافع آمریکا را پیش ببرد.»
🔸اوباما در فصل هشتم کتاب نیز اشارهای به ایران دارد. او درکنار تعریفش از سفری که به افغانستان در سال ۲۰۰۸ داشته، گریزی به عراق میزند و از ایران هم نام میبرد. اوباما به نوری المالکی که قرار بوده با او دیدار کند، اشاره کرده و مینویسد: «او تلاش میکرد بین خواستههای بخش شیعه که باعث به قدرت رسیدنش شده بود با خواستههای سنیها که در دوران صدام بر کشور تسلط داشتند، تعادل برقرار کند و باید فشار وارده از طرف همسایه عراق یعنی ایران و نیز حامیان مالی آمریکایی را مدیریت میکرد.»
🔸 اوباما مینویسد: «درحقیقت پیوندهای المالکی با ایران، جایی که سالهای تبعیدش را در آنجا گذرانده و همچنین ائتلاف نگرانکنندهای که با برخی شبهنظامیان شیعه دارد، او را نزد عربستان سعودی و دیگر متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس منفور کرده و درواقع مهر تایید دیگری بر این مساله بود که حمله آمریکا به عراق چه میزان نفوذ راهبردی ایران را افزایش داده است.»
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#آمریکا #فتنه #سبز
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3126
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📋#یادداشت
🔻مدرنیته در ذات خود توتالیتر است
🔹توهین پیامبر اکرم (ص) و اتفاقات نظیر آن اگرچه ناگوارند، اما فرصتهای ذیقیمتی هستند که میشود مقابلهجویی با قدرت هژمون غرب را به یک پرده بالاتر انتقال داد.
🔹 همینجا عرض کنم که خطای بزرگی را مرتکب میشوند کسانی که تلاش دارند این قبیل رخدادها را بهحساب بدسلیقگی و بدعملی دولتمردان غربی بگذارند و آن را به یک رویارویی سیاسی صرف تقلیل دهند. سادهنگری است که برخی اصرار دارند آن را به عمل سیاسی کارگزاران و نه مبانی فکری و فلسفی مدرنیته مربوط سازند.
🔹به اعتقاد ما مساله فراتر از شکاف طبیعی میان نظر و عمل است. این را باید در زنجیره تحولات کلانی دید که در چند دهه اخیر و در سطح جهانی رخ داده و غرب را وارد مرحلهای کرده که میشود از آن با عنوان بیرون زدن تعارضات درونی و پارادوکسهای نظری مدرنیته یاد کرد.
🔹این مسائل محدود به یک زمینه و یک ساحت هم نیست، بلکه بخشهای مختلفی از این بنا و دستگاه عظیم نظری را دربرگرفته است.
✍️دکتر علیرضا شجاعی زند
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#مدرنیته #پیشرفت #دگرگونی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻پوستهٔ نگارش علمی را گرفتهایم
🎤دکتر علیاصغر سلطانی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم #دانش #نگرش_علمی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻پوستهٔ نگارش علمی را گرفتهایم
🔸هیچ متنی جدا از متون دیگر نیست. درواقع، در اینجا بحث بینامتنیت مطرح میشود. خصوصا در نگارش دانشگاهی بخش مهمی از اثر باید به ارائه دیدگاههای دیگران و پژوهشگرانی که پیش از ما به موضوع پرداختهاند، اختصاص داده شود.
🔸در حقیقت، یکی از ویژگی مهم هر نوشته دانشگاهی این است که باید در «بافت علمی» قرار داشته باشد. برای اینکه این «بافت علمی» را ارائه کنیم باید ببینیم دیگران چه گفتهاند.
🔸گفتهها و نوشتههای دیگران را به سه شکل میتوانیم در کار خود بیان کنیم: «تلخیص، بازنویسی یا تفسیر و نقلقول.» اینجاست که بحث تلخیص مطرح میشود. این مباحث ارتباط تنگاتنگی با سرقت ادبی نیز دارد.
🔸در حقیقت، یکی از دلایل کثرت سرقت ادبی در نوشتههای دانشگاهی ایرانیان همین است که درست نمیدانیم چگونه نوشتههای دیگر را تلخیص، تفسیر یا نقلقول کنیم که مرتکب جرم سرقت ادبی نشویم.
🔸هرچند مهارتی مثل تلخیص به شکل خاص جز نگارش دانشگاهی و علمی است، ولی در سطح دبیرستان نیز فراگرفتن آن ضروری است و باید آموزش داده شود.
🎤دکتر علیاصغر سلطانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم #دانش #نگرش_علمی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لیبرالیسم و حوزه علمیه؛ همسویی یا تضاد!
▫️ترویج مبانی اندیشه و فرهنگ غرب در برخی جریانهای مدعی نواندیشی در حوزههای علمیه
🔻تعامل و همسویی ناخواسته برخی جوانان با وجوهی از تمدن غرب
🔸همنوایی ناخواسته برخی جریانات سنتی حوزوی با جریان لیبرال به دلیل سادهانگاری و عدم اطلاع کافی از برنامهها و راهبردهای سلطه مدرنیستهای جهانوطن
◼️ترویج مبانی تمدن غرب، القاء ناکارآمدی نظام و تقلیل دین به حوزه فردی از مهمترین اهداف این جریان در حوزه علمیه است.
#نواندیشی
#داوود_فیرحی
#جریان_لیبرال
#حوزه_علمیه
http://eitaa.com/Tanwir
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻شأن و وضعیت فلسفه در جهان معاصر چگونه است؟
🔹شأن فلسفه آن است که بهدقت در مورد وجوه پرسشبرانگیز زندگی و عالم، که نمیتوان به آنها از طریق روشهای رسمی و برقرار تفکر درباره حیات و عالم -همچون دین، یا علم- پاسخ داد، تامل کند.
🔹بنابراین، فیالمثل، اینکه خدا وجود دارد برای دین مهم است اما نمیتوان از درون آن [به این پرسش] پاسخ داد، زیرا دین وجود خدا را مفروض میگیرد.
🔹بنابراین اینکه آیا خدا وجود دارد یا نه، سوالی است [برای بحث و فکر] فلسفی. [نیز] گرچه علم نشان میدهد که احساسات و اعمال ما را میتوان بهعنوان نتایج علل خارج از ما تبیین و تعلیل کرد، اما [چنین ادعایی] این مساله را پیش میآورد که [اگر بپذیریم] واقعیتهایی که از این طریق [یعنی از طریق علمی] تبیین شدهاند، [همه معلول علل خارجی هستند، پس] اساس معنایی و دلالی همین افعال و افکار [نیز] سست میشود.
✍️سیمون بلکبرن، فیلسوف انگلیسی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم #فلسفه #جهان #معاصر
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻«رجال» منبعی فوقالعاده برای تاریخ اجتماعی
🔸تعریفهای مختلفی از تاریخ اجتماعی ارائه شده که با هم اختلاف دارند. تعریف تاریخ اجتماعی البته قدری دشوار است.
🔸 اجمالا باید گفت تاریخ از پایین بهجای تاریخ از بالا، تاریخ مردم بهجای تاریخ شاهان و اهمیت دادن به آنچه قرنها در تاریخنگاری مغفول مانده بود.
🔸 یعنی «تجربه عموم در عرصههای مختلف» از موضوعاتی است که در تاریخ اجتماعی مورد بحث قرار میگیرد.
🔸 مثلا در زندگی روزانه، فرد چه خوراک و پوشاک و سرگرمیای دارد و نوع فعالیت اقتصادی او چیست؟ رابطهای که فرد با زیستجهان مادی-معنوی دارد و حتی رابطهای که با سیاست دارد، چیست؟
🔸البته باید گفت در تاریخ اجتماعی رابطه مردم با سیاست بحث میشود نه رابطه سیاست و دستگاه حاکمه با مردم، لذا نوع مواجهه مردم با حکومتها مورد بررسی قرار میگیرد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کتاب #رجال #تاریخ #اجتماعی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻کتاب برادران نیامده به چاپ دوم رسید
🔹«نا» روایتهای بیروحِ تاریخی را در قالب و زبان داستان روایت کرده، ولی درعینحال واقعیت است و اغراقگری و خیالپردازی ندارد.
🔹همه جزئیات این کتاب داری مستندات تاریخی و تأیید از سوی همسر و برخی دیگر از اعضای خانوادۀ شهید صدر است.
🔹سید محمدباقر صدر علاوهبر اینکه فرد علمی شاخصی است، عالم دینی است که به نیاز زمانه خویش آگاه بود و علم خود را با عمل آمیخت.
🔹یعنی فقط به علمورزی در گوشۀ خانه و کتابخانه یا محافل علمی نپرداخت؛ بلکه علمش را برای خدمت به جامعه خواست.
🔹در این کتاب زندگی چنین کسی را خواهید خواند. کسی که همه عمرش را صرف خواندن و نوشتن و اقدام برای زندگی سعادتمند کرد و از محبت به دیگران دریغ نورزید، حتی کسانی که جاهلانه به او تهمت زدند.
✍️مریم برادران
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کتاب #فرهنگ #انتشار
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#گزارش
🔻جامعهای مدعی تمدنسازی
🔸اصولاً وقتی جامعهای میتواند مدعی تمدنسازی باشد که حرفهای جدی، نو و تحول زا برای گفتن داشته باشد.
🔸 به بیان واضح تر، بتواند مسیر متفاوتی را برای حیات فردی و اجتماعی باز کند که نه تنها با مسیر یا مسیرهای موجود متفاوت باشد بلکه تعریف و چشم انداز تازهای را برای سعادت و خوشبختی به جامعه انسانی ارائه کند.
🔸ما وقتی از تمدن نوین اسلامی صحبت میکنیم، اولاً امکان شکل گیری آن را بر اساس ظرفیتهای باقوه و در مواردی فعلیت یافته، قابل اثبات میدانیم و ثانیاً، معتقدیم که حرفهای نویی داریم و میتوانیم این حرفها را به عینیت برسانیم که با حرفهای رایج در تمدن غرب و آنچه تحقق پیدا کرده است تفاوت دارد.
✍️حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#جامعه #فرهنگ #تمدن
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔊#فایل_صوتی
🔻#درس_گفتار #علم #دینی
▪️#قسمت_سوم
☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟
🔹استاد شریفی در این درسگفتارها مطالبی منظم درباره تاریخ علم دینی، چیستی علم دینی، و دیدگاه های مختلف درباره علوم انسانی اسلامی و همچنین روش شناسی علوم انسانی اسلامی و مبانی علوم انسانی اسلامی بیان کرده اند و به مهمترین نقدهای مخالفان پاسخ داده اند.
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #علوم_انسانی #فلسفه_سکولار #معنویت #دین
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat.net
علوم انسانی اسلامی ج ۳.mp3
18.18M
🔊#فایل_صوتی
🔻#درس_گفتار #علم #دینی
▪️#قسمت_سوم
☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟
🔹استاد شریفی در این درسگفتارها مطالبی منظم درباره تاریخ علم دینی، چیستی علم دینی، و دیدگاه های مختلف درباره علوم انسانی اسلامی و همچنین روش شناسی علوم انسانی اسلامی و مبانی علوم انسانی اسلامی بیان کرده اند و به مهمترین نقدهای مخالفان پاسخ داده اند.
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #علوم_انسانی #فلسفه_سکولار #معنویت #دین
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat.net
🎙#مصاحبه
🔻فلسفهبافتن تقدیر ماست
🎤دکتر سیدمحمد اصغری
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #تقدیر #فلسفه_ورزی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻فلسفهبافتن تقدیر ماست
🔹باید توجه کنیم که امروز فلسفه معاصر غرب به فلسفهها و اندیشههای عرفانی و بودیستی گرایش زیادی پیدا کرده و ماحصل این گرایش، گسترش نوعی فلسفههای میانفرهنگی و تطبیقی است که در سطح وسیعی ذهن متفکران در حوزه فلسفه را به خود مشغول کرده است.
🔹البته ناگفته نماند که مواجه فلسفه غرب با اندیشههای شرقی به قرن 19 برمیگردد که نفوذ اندیشه شرقی حداقل بر ذهن و قلم شوپنهاور و نیچه برکسی پوشیده نیست هرچند در قرن بیستم فیلسوف بزرگی مثل هایدگر از اندیشههای بودیستی الهام گرفته است.
🔹درنهایت باید گفت که درهمتنیدگی رشتههای دانش و رخنه فلسفه در درون این رشتهها همانند درهمتنیدگی ریشههای درختان در دل همدیگر است که نمیتوان مرز دقیقی بین ریشهها و حتی شاخههای این درختان ترسیم کرد.
🔹بهنظر میرسد که قرنی که در آن پاگذاشتهایم به ظهور اندیشه و دانش پیچیدگی آری میگوید و از کثرت در وحدت و از وحدت در کثرت - نه در سطح انتزاعی بلکه در سطح انضمامی(اجتماعی، سیاسی، هنری، علمی و...)- استقبال میکند. ممکن است تصویری که در اینجا به ذهن خواننده خطور کرده برای او کمی دلهرهآور و ترسناک باشد ولی به همان اندازه نیز امیدآفرین و شادیآور است.
🔹اگر هگلی به این قضیه نگاه کنیم خواهیم دید که در دل هر ترسی امیدی و در دل هر امیدی ترسی نهفته است و این تقدیر ما آدمیان است که میکوشیم فلسفه ببافیم تا به زندگی خود معنا ببخشیم.
🎤دکتر سیدمحمد اصغری
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #تقدیر #فلسفه_ورزی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻سپردن مرگ و زندگی انسانها به دست الگوریتمها
🔸در جهانی با جمعیتی بیش از اندازه خیلی ها پرسیده اند «جان انسان چه ارزشی دارد؟» همه گیری کووید19 یک بار دیگر این مسئله را پیش کشیده است «اگر منابع کافی برای نجات جان همگان وجود نداشته باشد، چه کسی اول باید بمیرد؟»
🔸در چهارچوب به اصطلاح آزمایش ماشین اخلاقی نیز سئوال های مشابهی از پاسخگویانی در سراسر جهان پرسیده شده است تا از داده های گردآوری شده برای تعیین ترجیحات اخلاقی در وضعیت هایی که ماشین های خودکار در آن نقش دارند استفاده شود. حتما کسانی با این استدلال که یک الگوریتم منصف است، این کار را ترجیح خواهند داد.
🔸اما استفاده از الگوریتم به طور بالقوه به معنای اتخاذ تصمیمات تصادفی است. البته ما نمی خواهیم بگوییم که مردم باید به طور تصادفی بمیرند – یا به طور کلی – بمیرند. چنین چیزی با اصل بنیادین کرامت انسانی در تناقض قرار دارد، حتی اگر مرگ بدون درد باشد.
🔸در واقع کلان داده ها، هوش مصنوعی و فناوری های دیجیتال، ما را در برابر چالش هایی که اکنون فراروی ماست به شکل شگفت انگیز و غافلگیرکننده ای نامجهز و ناآماده گذاشته اند، حال این چالش ها چه تغییرات اقلیمی، همه گیری کووید19 باشد و چه اخبار جعلی و سخنان نژادپرستانه یا حتی امنیت سایبری.
🔸این سئوال توضیح ساده ای دارد: هرچند «بهینه سازی جهان با استفاده از داده ها کار خوبی به نظر می رسد، اما این بهینه سازی بر اساس یک هدف تک بعدی صورت گرفته که پیچیدگی جهان را به یک شاخص واحد تقلیل می دهد.
✍️درک هلبینگ و پیتر سیل
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#مرگ #زندگی #الگوریتم
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔊#فایل_صوتی
🔻نسبت دین و معنویت
▪️#قسمت_ششم
☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟
🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر #محمد_جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است.
@meshkatnoor
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #فلسفه_سکولار #معنویت #دین
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat.net
6.mp3
14.05M
🔊#فایل_صوتی
🔻نسبت دین و معنویت
▪️#قسمت_ششم
☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟
🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر #محمد_جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است.
@meshkatnoor
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #فلسفه_سکولار #معنویت #دین
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat.net
✅#اختصاصی
🔊#درس_گفتار
🔻رسانه و جنگ نرم (قسمت اول)
💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔘باهمکاری انجمن سواد رسانه قم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
96.10.07 resane va jang narm. esmaiili 1.mp3
21.73M
✅#اختصاصی
🔊#درس_گفتار
🔻رسانه و جنگ نرم (قسمت اول)
💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔘باهمکاری انجمن سواد رسانه قم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net