eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻سپردن مرگ و زندگی انسانها به دست الگوریتمها 🔸در جهانی با جمعیتی بیش از اندازه خیلی ها پرسیده اند «جان انسان چه ارزشی دارد؟» همه گیری کووید19 یک بار دیگر این مسئله را پیش کشیده است «اگر منابع کافی برای نجات جان همگان وجود نداشته باشد، چه کسی اول باید بمیرد؟» 🔸در چهارچوب به اصطلاح آزمایش ماشین اخلاقی نیز سئوال های مشابهی از پاسخگویانی در سراسر جهان پرسیده شده است تا از داده های گردآوری شده برای تعیین ترجیحات اخلاقی در وضعیت هایی که ماشین های خودکار در آن نقش دارند استفاده شود. حتما کسانی با این استدلال که یک الگوریتم منصف است، این کار را ترجیح خواهند داد. 🔸اما استفاده از الگوریتم به طور بالقوه به معنای اتخاذ تصمیمات تصادفی است. البته ما نمی خواهیم بگوییم که مردم باید به طور تصادفی بمیرند – یا به طور کلی – بمیرند. چنین چیزی با اصل بنیادین کرامت انسانی در تناقض قرار دارد، حتی اگر مرگ بدون درد باشد. 🔸در واقع کلان داده ها، هوش مصنوعی و فناوری های دیجیتال، ما را در برابر چالش هایی که اکنون فراروی ماست به شکل شگفت انگیز و غافلگیرکننده ای نامجهز و ناآماده گذاشته اند، حال این چالش ها چه تغییرات اقلیمی، همه گیری کووید19 باشد و چه اخبار جعلی و سخنان نژادپرستانه یا حتی امنیت سایبری. 🔸این سئوال توضیح ساده ای دارد: هرچند «بهینه سازی جهان با استفاده از داده ها کار خوبی به نظر می رسد، اما این بهینه سازی بر اساس یک هدف تک بعدی صورت گرفته که پیچیدگی جهان را به یک شاخص واحد تقلیل می دهد. ✍️درک هلبینگ و پیتر سیل 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔊 🔻نسبت دین و معنویت ▪️ ☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است. @meshkatnoor •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
6.mp3
14.05M
🔊 🔻نسبت دین و معنویت ▪️ ☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است. @meshkatnoor •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
🔊 🔻رسانه و جنگ نرم (قسمت اول) 💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی 🔘باهمکاری انجمن سواد رسانه قم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
96.10.07 resane va jang narm. esmaiili 1.mp3
21.73M
🔊 🔻رسانه و جنگ نرم (قسمت اول) 💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی 🔘باهمکاری انجمن سواد رسانه قم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻گذار ناگزیر از صلح سرد به صلح گرم ✍️علی‌اکبر علیخانی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻گذار ناگزیر از صلح سرد به صلح گرم 🔹همان شاخص‌هایی که نشان می‌دهد در جامعه صلح گرم وجود دارد همان‌ها پیامدها و نتایج وجود صلح گرم نیز هستند. 🔹مهم‌ترین شاخص‌ها و پیامدهای صلح گرم در حوزه داخلی عبارتند از: نخست؛ پرهیزِ بخش‌های مختلف حاکمیت و جناح‌ها و گروه‌های سیاسی از تخطئه و تضعیف و حذف یکدیگر و اقدام به همکاری در جهت اهداف ملی و پایه‌ای جامعه. 🔹 طبیعی است که هر حزب و گروهی به‌دنبال موفقیت خودش و غلبه بر رقیب باشد اما نه به هر قیمتی، بلکه با رعایت قواعد بازی و در چارچوب اصول و قواعد روشن و از پیش توافق شده با همه بازیگران، دوم؛ پایبندی و اصرار همه بازیگران سیاسی بر برخی اصول به مثابه خط قرمز در همه حال، مثل پایبندی به: اخلاق، منافع ملی، شایسته‌سالاری، تخصص‌گرایی و حجت بودن نظر متخصصان و مواردی از این قبیل که کم‌رنگ شدن و به حاشیه رفتن آنها به همه و کل کشور آسیب می‌زند. 🔹سوم اصل بودن گفت‌وگو برای حل مشکلات و مسائل بین بخش‌های مختلف داخل حاکمیت از یک سو و حاکمیت با سمن‌ها و مردم و مخالفان و دشمنان داخلی از سوی دیگر، چهارم استقلال و بی‌طرفی قوه قضائیه و نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی. ✍️علی‌اکبر علیخانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻پیوند اخلاق و سیاست ساده‌لوحانه نیسـت 🎤دکتر نیلوفر چینی‌چیان 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻پیوند اخلاق و سیاست ساده‌لوحانه نیسـت 🔸متفکران جماعت‌گرا شاکله اصلی انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی خود را برمبنای نقد آموزه‌های سیاسی و اخلاقی لیبرالیسم ترسیم کردند. 🔸بازتعریف رابطه حق با خیر، فرد و اجتماع، ادعای بی‌طرفی لیبرال‌ها نسبت‌به غایات و شیوه زندگی شهروندان، جهانشمولی یا خاص‌گرایی ارزش‌ها از منظر اخلاق و خیر مشترک، برخی از مهم‌ترین چارچوب‌های معرفتی این جریان فکری معاصر در غرب است. 🔸جماعت‌گرایان سرگشتگی، ازهم‌گسیختگی و ظهور انسان اتمیستی را از آفات لیبرالیسم وظیفه‌گرا می‌دانند. به‌قول السیدر مک‌اینتایر، فیلسوف جماعت‌گرا، درپی غلبه نگرش مکانیکی به طبیعت در جهان‌بینی سده‌های هفدهم و هجدهم، باورهای اخلاقی از پشتوانه‌های غایت‌گرایانه خود تهی شدند، هرچند بار عینی و جهانشمول خود را به سنت پس از خود منتقل کردند. 🔸عدالت در قلب سیاست و سیاست‌های اخلاقی قرار دارد. برابری در بهره‌برداری از مواهب و فرصت‌ها، اقتصاد مبتنی‌بر مبادلات واقعی بازار، احترام به کرامت انسان و صیانت از آن، شهروندی و مشارکت جملگی از شاخه‌های درخت تناور عدالت هستند. درختی که حیات و ممات آن منوط بر پیوند اخلاق باسیاست است. 🔸 عدالت، اعتماد مردم را به یک قدرت سیاسی تبدیل می‌کند [و] موجب انسجام شهروندان می‌شود. در غیاب عدالت حداقلی، ما با فروپاشی جامعه از درون و بیرون مواجه می‌شویم. 🎤دکتر نیلوفر چینی‌چیان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔊 🔻رسانه و جنگ نرم (قسمت اول) 💠 دکتر احمد باصری 🔘باهمکاری انجمن سواد رسانه قم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
2.mp3
13.28M
🔊 🔻رسانه و جنگ نرم (قسمت اول) 💠 دکتر احمد باصری 🔘باهمکاری انجمن سواد رسانه قم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
علم دینی از منظر آیت الله مصباح ▫️هر حقیقتی با واسطه کمتری به بدیهیات اولیه برسد، فهم مطابقت آن با واقع ساده‌تر و احتمال خطا در کشف این مطابقت کمتر است و هرچه واسطه‌ها بیشتر باشد، فهم واقع دشوارتر و احتمال خطا در آن کشف بیشتر است؛ مانند مسائل ریاضی که نتیجه آن قطعی است اما گاهی ممکن است حسابگر اشتباه کند، لکن این حقیقت دلیل بر اشتباه بودن ریاضیات نیست و هرچه مسأله ریاضی ساده‌تر باشد احتمال خطا کمتر است و هرچه پیچیده‌تر و طولانی‌تر باشد احتمال خطا در آن بیشتر می‌شود. 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net