eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻سردرگمی ایدئولوژیک ✍️حسن گل محمدی 🔸دولت آبادی این رمان را در هشتاد سالگی نوشته است. (بهمن ۹۸) او از ذهنیت‌های خودش می‌گوید، از گرفتاری‌هایی که داشته، از اندوه درونش و به دنبال آن است تا ریشه این اندوه‌ها را بداند. 🔸از کودکی آنها را پی می‌گیرد و در هشتادمین پله زندگی می‌گوید: «در هشتادمین پله است که احساس می‌کنم چه بسیار آت و آشغال‌هایی که در ذرات مغزم پراکنده شده‌اند که شاید هیچ کدامشان به صنار نیرزند.» 🔸 این یک برگشت نوستالژیک خوب است. در پس ذهن دولت آبادی چه چیزهایی ممکن است وجود داشته باشد؟ خاطرات و مسائل و مشکلاتی که یک فرد اسیر افکار و اندیشه‌های ایدئولوژیک چپ را مدت هشتاد سال همراه خود کشیده است. 🔸از گرفتاری‌های معیشتی در زندگی روستایی گرفته تا کوچ‌ها و دربدری‌های شهری و پرداختن به کارها و مشاغل مختلف، از فریاد روی صحنه تئاتر تا زندان و در گوشه یک سلول، از غرق شدن در خواب‌های پرولتاریایی تا آزادی با سری پرشور، از نوشتن و نوشتن و نوشتن تا مشکل چاپ آثار و نشر آنها، از دلبستگی به گروه‌های سیاسی و کراوات زدن در کنار سفره افطار رئیس جمهور تا ناراحتی و دل مردگی بر اثر عدم صدور مجوز رمان کلنل، از پیری و توقعی که یک نویسنده پس از سپری کردن همه این سال‌ها از جامعه و مردم خود دارد و به آن نمی‌رسد. 🔸خوانندگان خود بخوانند حدیث مفصل از این مجمل که این همه قلم فرسایی، هدف و داستان نویسی استاد دولت آبادی را پس این رمان گنگ و پرایهام اسب‌ها. چیزی جز زنده کردن خاطره کشته شدگان واقعه اتفاق افتاده در شهر آمل به سال ۱۳۶۰ نبوده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3590 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻قدسی‌زدایی از دین ✍️سیدپویا هاشمی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3610 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻قدسی‌زدایی از دین ✍️سیدپویا هاشمی 🔹بر اساس تعالیم قرآن و اشاره چندین باره در این کتاب الهی می‌توان به‌خوبی درک کرد که وقتی خداوند در دایره اسلام تمامی ابعاد بشری را از سبک زندگی شخصی تا حکومت‌داری و از فرهنگ یا سیاست و اقتصاد مورد اشاره قرار داده است، این نتیجه به ذهن متبادر می‌شود که سبک زندگی دنیوی هم باید موضوع الهی باشد. 🔹به طور مثال بشرى و دنیوى‌دانستن مقوله حکومت از منظر اسلام، نوعى ظلم و اجحاف در حق این دین محسوب می‌شود و با آیات صریح قرآن در این زمینه مخالف است. 🔹 قرآن کریم حکومتى مانند حکومت لائیک را نمی‏پذیرد و اندیشه سکولاریستى به‌طور اساسى با آیات آن تضاد دارد و نمى‏توان تز سکولاریستى و لائیکى را همسو با مفاهیم قرآنى و سنت نبوى دانست. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3610 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
✳️ 🔻متد بررسی مسائل علمی آیت الله مصباح یزدی (ره) 💠حجت الاسلام ابراهیمی فر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
متد بررسی مسائل.mp3
4.72M
✳️ 🔻متد بررسی مسائل علمی آیت الله مصباح یزدی (ره) 💠حجت الاسلام ابراهیمی فر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻«معقولیت» مرز میان جامعه‌شناسی فیک و اصیل 🎤میثم مهدیار 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3601 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻«معقولیت» مرز میان جامعه‌شناسی فیک و اصیل 🎤میثم مهدیار 🔸فرمالیسمی که در دانشکده‌های علوم اجتماعی باب شده مبنی بر ارزش گذاری بحث‌ها به جامعه شناسی و غیر جامعه شناسی سالهاست محل سوال است چون در سال‌های اخیر رشته‌هایی مثل جامعه شناسی مردم مدار و اینها هم به وجود آمدند و رشد کردند که رویکردهای کلاسیک قبلی را برنمی تابند. 🔸بنابراین معیاری وجود ندارد که بگوئیم فلان اظهار نظر جامعه شناسی زرد است فلان اظهارنظر جامعه شناسی زرد نیست. به نظر من تنها معیاری که یک اظهارنظر یا اثر را بتوان با ارزش دانست «معقولیت» آن است. 🔸به عنوان نمونه فوکو رمانی با عنوان «این یک چپق نیست» دارد که در آن درباره تاریخ مدرن و گسست آن از تاریخ سنتی بحث می‌کند و هیچ کار میدانی و روشمند گسترده‌ای هم انجام نداده است ولی کار معقولیست که می‌توان آن را یک اثر جامعه شناختی دانست چون گذاره‌های قطعی و تعمیم‌های بیجا نمی‌دهد و بصیرت‌هایی راجع به مدرنیته می‌دهد. 🔸منظورم از معقول بودن این است که افرادی که اثر را می‌خوانند بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و آن را منطقی بدانند پس منطقی دانستن خود اثر واجد ارزش است. کتاب‌هایی مثل آثار آقای زیباکلام کتاب‌های معقولی‌اند . 🔸کپی از آثار و مباحثی است که قبل‌ترها توسط هگل، مارکس، مونتسکیو، آدام اسمیت و.. بیان شده است و این گونه از نویسندگان به همان بحث‌ها یکسری فکت‌های جدید اضافه و آن را بازتولید می‌کنند بدون اینکه پیش فرض‌های بحث را جستجو و یا تلاش کنند بحث را گونه دیگری ارائه دهند در واقع ایشان (آقای زیباکلام) خود تاریخ را نخوانده بلکه یکسری مباحث تکراری را به صورت غیر نظام مند بیان کرده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3601 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻ردپای باورهای وهابیت در عهد عتیق تقابل کلیم‌الله و موسای خشمگین ✍️صادق وفایی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3617 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻ردپای باورهای وهابیت در عهد عتیق تقابل کلیم‌الله و موسای خشمگین ✍️صادق وفایی 🔹نکته جالبی که «فون‌راد» در ‌بحث «شفاعت و توکل در کتاب مقدس» مطرح می‌کند و مخالف افسانه تشکیل قوم یهود است، از این ‌قرار است که از منظر تاریخ متداول، نجات قوم اسرائیل از مصر، واقعه‌ای بسیار بی‌اهمیت و پیش پا افتاده است. 🔹اما جماعت مؤمنان عهد عتیق، از آن روزگار تا زمان حال، این واقعه به ظاهر بی‌اهمیت را موقعیتی دانسته‌اند که در آن، چون یک قوم شکل گرفتند. به‌هرحال با تفسیر این ‌فرمان، فون‌راد معتقد است خدای حاضر در این ‌متن، خدای فیض است و حاکمیت فیض‌بخش و لطف‌آمیز خود را مقابل دیدگان همه و تاریخ بشر نشان داد. 🔹این ‌خدا، خدایی از بین خدایان نیست که ناظر به جادوگری یا نیروهای ارواح و شیاطین باشد. و جالب است که در این ‌فراز بحث، او به مطلبی از عهد عتیق اشاره دارد که می‌توان ریشه‌های صهیونیستی مرام وهابیت را در آن مشاهده کرد. فون‌راد می‌گوید ایمان عهد عتیق، درگیر مبارزه‌ای بی‌امان بوده است. 🔹انسان‌ها هم معمولاً در معرض این ‌وسوسه قرار دارند که بیندیشند ارواح مردگان از برخی جهات، موجوداتی الهی‌اند و سپس به پیشگاه این ‌موجودات قربانی و نذورات اهدا کنند تا آنان را نسبت به خود متعهد و خودشان هم از کمک آن‌ها مطمئن شوند. 🔹فون‌راد می‌گوید این ‌وسوسه برای قوم اسرائیل هم همان‌قدر طبیعی بوده که برای سایر اقوام. اما دین عهد عتیق چنین باوری (یعنی پرستش و قربانی برای ارواح مردگان و نیروهای شیطانی) را گناه دانسته و محکوم کرده است. به‌طور خلاصه این ‌دین، یعنی یهودیتِ عهد عتیق، مُرده و قبر را ناپاک می‌داند و می‌گوید نمی‌توان مُرده را پرستید و قبر هم نمی‌تواند مکان ادای قربانی باشد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3617 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻گذار از فقه فردی به فقه نظام رمز تحقق دولت‌سازی اسلامی 🎤دکتر عبدالحسین خسروپناه 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3614 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻گذار از فقه فردی به فقه نظام رمز تحقق دولت‌سازی اسلامی 🎤دکتر عبدالحسین خسروپناه 🔸توجه داشته باشید ما امروز در سپهر اندیشه‌ورزی با ایدئولوژی‌های متفاوتی رو‌به‌رو هستیم، از ایدئولوژی‌های کمونیستی و سوسیالیستی بگیرید تا ایدئولوژی‌های لیبرالیستی و فمینیستی و… . 🔸این ایدئولوژی‌ها یک گفتمان، یک فضای فکری یا به عبارتی یک زمین بازی خاص ایجاد می‌کنند که اصطلاحا آن را کانتکست (زمینه) می‌نامیم. هر فرد که معتقد به یکی از این ایدئولوژی‌هاست، در کانتکست فکری خودش با پدیده‌ها مواجه می‌شود و پدیده‌ها را تفسیر می‌کند. 🔸یک فرد با کانتکست فکری لیبرالیسم، دخالت دولت در امر فردی‌اش را یک عمل ضدعقلانی توصیف می‌کند، در حالی که کسی با کانتکست فکری سوسیالیستی دخالت دولت در همان امر را تلاش برای اجرای عدالت و یک امر عقلانی ارزیابی می‌کند. 🔸در همین جریان بیماری کرونا، یک جامعه‌ای مثل چین به صورت جدی در امور شخصی و حتی خانه فرد بیمار ورود می‌کند و بیماری را که مبتلا به کروناست اما خود را معرفی نکرده به زور به بیمارستان می‌برد اما در جوامع غربی حتی بر ضد اجبار به ماسک زدن نیز دست به تظاهرات می‌زنند. 🔸چه می‌شود که امری در چین به نظر یک عده عقلانی و به نظر عده‌ای ضدعقلانی می‌شود؟ چه می‌شود تظاهرات در اروپا علیه ماسک زدن اجباری از نظر آنها عقلانی و از نظر شما که در ایران هستید، حماقت و ضدعقلانی جلوه می‌کند؟ علتش این است که افراد در کانتکست‌های فکری و ذهنی مختلف به یک پدیده نگاه می‌کنند و همین امر موجب اختلاف قضاوت آنها می‌شود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3614 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻پایان الهی یا بشری تاریخ منتشر شد ✍️داود طالقانی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3623 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net