فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (5)
✍️ استاد علی امینی نژاد
🌐 دورۀ دوم: دورۀ بالندگی و تکامل
6️⃣ ابو سعید خرّاز (م 279)
🔺 وی از ارکان عمدۀ عرفان و شاگرد: محمدبن منصور طوسی، ذوالنون مصری، سری سقطی، بشر حافی و جنید است. اول کسی که مطابق نقل در علم فنا و بقای بعد از فنا سخن رانده است، ابوسعید است. تصانیف فراوان دارد: کتاب الصدق، درجات المریدین، کتاب السرّ، کتاب الکشف و البیان و کتاب الحقایق از اوست.
7️⃣ سهل تستری (م 283 یا 294)
🔺 از اکابر مورد توجه عرفاست. گفته اند: شاگرد ذوالنون مصری است، اما از کودکی تحت تربیت دایی خود محمدبن سوّار بوده است.
🔺 سهل در ریاضات و مجاهدات قدمی راسخ داشت، از این رو سلسله ای از عرفا که پیرو او هستند و بر مسئلۀ ریاضت تأکید دارند، به «سهلیّه» معروف اند.
8️⃣ ابوالحسین نوری (م 295)
🔺 در اصل خراسانی است، اما در بغداد تولد یافته، نشو و نماگرفته است. شاگرد سری سقطی، محمدعلی قصاب و احمدبن الحواری است و از رفیقان جنید. می گویند: وقتی از دنیا رفت، جنید در حق وی گفت: با مرگ نوری، نیمی از علم عرفان از میان رفته است.
9️⃣ جنید بغدادی (م 297)
🔺 وی در اصل نهاوندی است، اما محل ولادت و رشد او بغداد است. شاگرد دایی خود، سَری سَقَطی و حارث محاسبی واز همه مهم تر محمدعلی قصاب است و خود، شیخ بزرگِ مشایخ بغداد همچون خرّاز، نوری، شبلی، حلاج، رویم و غیر ایشان است. مقام عرفانی جنید به حدی است که به «سیدالطائفه» و «شیخ الطائفه» شهرت یافته است.
🔟 روَیم بن احمد (م 303)
🔺 از بزرگان مشایخ بغداد و شاگرد جنید است. خواجه عبدالله انصاری در عظمت او می گوید: رُوَیم خود را شاگرد جنید می نمود. از یاران وی است.
1️⃣1️⃣ حکیم ترمذی
🔺 محمدبن علی معروف به حکیم ترمذی، از بزرگان عرفاست. شاگرد ابوتراب نخشبی، ابوحامد بلخی و ابن جلا و استاد ابوبکر وراق است.
🔺 حکیم ترمذی نه تنها در کرامات و احوال بسیار قوی بود، بلکه صاحب کتاب های فراوانی است و بیش از صد کتاب را بدو نسبت داده اند و هم اینک نیز از او آثار فراوانی موجود است، مانند: ختم الولایة، علل الشرایع، نوادر الاصول فی اخبار الرسول و غیره.
🔺 حکیم ترمذی در عرفان سؤالات فراوانی مطرح کرده که ابن عربی در فتوحات مکیه اش به آنها پاسخ گفته است. وی از عارفان قرن سوم و از اقران جنید است، اما تاریخ وفات او مشخص نیست.
2️⃣1️⃣ حسین بن منصور حلاج بیضاوی (م 306 یا 309)
🔺 به قول استاد شهید مطهری، وی از جنجالی ترین عرفای دورۀ اسلامی است. عرفا دربارۀ وی اختلاف دارند. بیشتر عرفای متقدم او را انکار می کنند، جز ابوالعباس عطا که به خاطر حمایت از حلاج کشته شد و مانند شبلی و برخی دیگر، از طرفی دیگر، بیشتر عرفای متأخر همچون ابوسعید ابوالخیر او را قبول دارند و البته عده ای دیگر از عارفان نیز دربارۀ حلاج توقف کرده اند.
🔺 حلاج در ابتدا شاگرد سهل تستری بود، سپس او را رها کرده به عمروبن عثمان مکی پیوست و پس از چندی او را نیز رها کرده، شاگرد جنید شد و به گفتۀ هجویری، به دعای عمروبن عثمان مکی آن همه بلاها بر سر حلاج آمد و سرانجام به دار آویخته شد؛ زیرا آنچه پنهانی از اسرار یافته بود، به طور آشکار بر مردم ابراز می داشت و مشکلاتی پدید می آورد. بیشترین انتقادی که جنید و دیگران به وی داشتند، همین انتقاد در روش او بود.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 123_130
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋 #گزارش
🔻آسیب شناسی جایگاه و نقش زنان در غرب
✍️دکتر سهیل اسعد
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#آسیب_شناسی
#زنان
#مطالعه
#دختران
#زنان
#همجنسبازی
#تهاجم
#تکنولوژی
#رسانه
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4197
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋 #گزارش 🔻آسیب شناسی جایگاه و نقش زنان در غرب ✍️دکتر سهیل اسعد 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈
📋 #گزارش
🔻آسیب شناسی جایگاه و نقش زنان در غرب
✍️دکتر سهیل اسعد
🔸من عرض کردم «تحول و تغییر فطرت» به صورت سلسله مراتبی جامعه را فاسد کردند تا به صورت تدریجی این اتفاقات بیفتد و به صورت تدریجی مقبولیت پیدا کند و به فرهنگ تبدیل شود، تا به صورت تدریجی فرهنگ، سبک زندگی را تغییر دهد، تا به صورت تدریجی سبک زندگی تبدیل به یک سری ملکات شود که این ملکات آخرش بشود تغییر و تحول طبیعت یا فطرت انسانی.
🔸یعنی دارند کار میکنند برای آنکه مسائلی که ما اسمش را گذاشته بودیم فطری یا آن مشترکاتی که عمومیت داشت و طبیعی هم بود و غیر اکتسابی بود الان تبدیل بشود به چیزی که کاملا متفاوت.
🔸آن میلهای فطری، کششهای فطری الان باید طوری مدیریت بشود که شما با این سیر تدریجی (که عرض کردم) تبدیل میشوید به یک انسان متفاوت، یک انسان جدید، با یک سری میلها فکری و طبیعی جدید.
🔸الان قضیه به جایی رسید که در مغز بچهها دارند کار میکنند با یکسری زبانهایی که لسانی نیست، زبان عرفی نیست، زبان خاصی است که اینها اختراع کردند و با یکسری انرژیها و تکنولوژیها و برنامهها و رسانهها و فیلمها و صداها و موسیقیها روی مغز انسان کار میکنند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#آسیب_شناسی
#زنان
#مطالعه
#دختران
#زنان
#همجنسبازی
#تهاجم
#تکنولوژی
#رسانه
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4197
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻برادر و خواهر و تمام دوستانتان شما رو میپایند 🖋 جان وایتهد نویسنده و روزنامه نگار 👇
📋#یادداشت
🔻برادر و خواهر و تمام دوستانتان شما رو میپایند
🖋 جان وایتهد نویسنده و روزنامه نگار
🔸فکر کردن به اینکه این اطلاعات فقط در مورد برخی افراد و آن هم فقط در صورتی که مرتکب قانون شکنی شوند استفاده می شود ساده لوحانه است.
🔸این حجم انبوه از اطلاعاتی که انباشت می شوند و هر وقت که مردم در حمایت از یک خیزش گرد هم آیند یا به درستی علیه خشونت پلیس دست به اعتراض بزنند مورد استفاده و سوء استفاده قرار می گیرند…هرچه می گذرد این مجموعه اطلاعات فقط پیچیده تر خواهد شد و هر روز این گونه بهره برداری ها از آنها ساده تر خواهد شد و تبعیض بردار هم نیست.
🔸اطلاعات جمع آوری شده از گوشیهای هوشمند آشوبگران طرفدار ترامپ، ماموران پلیس، قانونگزاران و عابران جمع آوری شده اند.
🔸هیچ شواهدی از گذشته یا امروز وجود ندارد که قدرتی که این گردآوری اطلاعات خلق می کند، فقط در جهت اهداف قابل قبولی به کار گرفته شده و شود.
🔸هیچ گونه شواهدی وجود ندارد که اگر ما اجازه دهیم این اتفاق کماکان رخ دهد، کشور به جایی امن تر یا عادلانه تر تبدیل خواهد شد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#آمریکا
#خشونت
#آشوب
#قانون
#ترامپ
#انتخابات
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3911
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋 #گزارش 🔻جریان شناسی و بازخوانی رئوس راهبردی فمنیسم ✍️دکتر محمدرضا کدخدایی 👇ادامه مطلب در پست ب
📋 #گزارش
🔻جریان شناسی و بازخوانی رئوس راهبردی فمنیسم
✍️دکتر محمدرضا کدخدایی
🔸در قرون وسطی و بعد از آن جنبش دارالمعارفی وضعیت زنان تغییر نمیکند، وقتی ژان ژاک روسو و شوپنهاور صحبت میکنند بحثی از هویت انسانی زن نیست، هویت مساوی زن با مرد نیست، بحث حیوانیت است. یعنی حیوانیت از قرون وسطا استمرار پیدا کرد.
🔸یعنی اگر رنسانس را مرز هیومنیسم و اومانیسم بگیریم، مرزی است که برای مردان است نه زنان، زنان هنوز حیوانند.
🔸این حیوانیتشان در دوران مدرن هم ادامه پیدا کرده. قرن ۱۴ رنسانس، قرن ۱۵ و ۱۶ جنبش دایرةالمعارف نویسی و باز هم خبری از زنان نیست، ابتدای قرن ۱۶ و ۱۷ میگویند رفورمیسم «اصلاحات دینی» صورت میگیرد. بعد اصلاحات اجتماعی صورت میگیرد.
🔸بازهم در اصلاحات اجتماعی و اصلاحات دینی خبری از هویت و شخصیت زن، شخصیت برابر یا مشابه یا انسانی زن نیست.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#زن
#غرب
#فمینیسم
#اقتصاد
#صنعت
#سرمایه
#جامعه
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4200
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (6)
✍️ استاد علی امینی نژاد
🌐 دورۀ دوم: دورۀ بالندگی و تکامل
🔘 عرفای طراز اول و مشهور قرن چهارم
1️⃣ ابن عطا آدمی (م 309 یا 311)
🔺 وی شاگرد ابراهیم مارِستانی و از شاگردان بزرگ جنید بوده است. در میان صوفیه در تفسیر عرفانی قرآن مقامی بلند دارد و تفسیر او هم اینک در مجموعه آثار سُلَمی منتشر شده است.
🔺 ابن عطا از مدافعان سرسخت حلاج بود و در همین راه به سال 309ق و یا 311ق کشته شد.
2️⃣ ابوبکر شبلی (م 334)
🔺 برخی او را مصری و برخی خراسانی می دانند، اما در بغداد روزگار گذراند و از شاگردان بزرگ جنید است، آن چنان که جنید در حق وی می گوید: « لکل قومٍ تاج و تاج هذا القوم الشبلی». شبلی به جهت اشارات لطیفی که دارد، در میان صوفیه مورد توجه است.
3️⃣ ابونصر سراج طوسی (م 378)
🔺 وی مرید ابو محمد مرتعش بوده و سری سقطی و سهل تستری را نیز دیده بود. دربارۀ زندگی او چندان اطلاعی در دست نیست، ولی به طاووس الفقرا ملقب است و بیشترین عامل شهرت سراج، کتاب مهم الّمع است که از کتب معتبر عارفان به شمار می آید.
4️⃣ ابوطالب مکی (م 383 یا 386)
🔺 در تذکره ها دربارۀ وی اطلاع چندانی نیامده است. همچنان که شهید مطهری می گوید: شهرت بیشترش به خاطر کتاب مهم و معروف قُوتُ القلوب است که از کتب معتبر صوفیه می باشد، آن چنان که عین القضات همدانی در وصف آن می گوید: در دقایق طریقت مانند این کتاب در عالم اسلام تصنیف نگشته است. جامی نیز در نفحات الانس می گوید: قوت القلوب مجمع اسرار طریقت است.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 139_141
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕯 معرفی اندیشمند
👤سید محمدحسین طباطبایی زاده اسفند ۱۲۸۱ در تبریز میباشد، وی روحانی، عارف، فیلسوف و نویسنده ایرانی بود. همچنین ایشان از مدرسان حوزهٔ علمیه قم بهشمار میآمد.
📜زندگی طباطبایی را میتوان به چهار دوره تقسیم کرد: دورهٔ کودکی و نوجوانی که در تبریز سپری شد. دورهٔ تحصیل در حوزه علمیه نجف، دورهٔ بازگشت به تبریز و اشتغال به کشاورزی و دورهٔ زندگی در قم و تدریس، تألیف و نشر معارف دینی.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رادیو_فکرت
#فکرت_مدیا
#دانیال_بصیر
#مصطفی_گودرزی
#اشکان_زند
#الیاس_فلاحتی
#علامه_محمد_حسین_طباطبایی
#مدرس
#توکلی
#کتاب
#معرفی_کتاب
#کتاب_باز
#کتابخوانی
🆔@fekrat_net
⭕️ @radiofekrat
🤝 https://www.instagram.com/radiofekrat
📋#یادداشت
🔻سازمانهای امنیتی آمریکا چگونه در رسانههای خبری دستکاری میکنند؟
🖋 گالن کارپنتر عضو ارشد مطالعات امنیتی در موسسه کاتو
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سازمان
#امنیت
#مطالعات
#خاورمیانه
#سوریه
#جنگ
#انتخابات
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3891
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻سازمانهای امنیتی آمریکا چگونه در رسانههای خبری دستکاری میکنند؟ 🖋 گالن کارپنتر عضو ا
📋#یادداشت
🔻سازمانهای امنیتی آمریکا چگونه در رسانههای خبری دستکاری میکنند؟
🖋 گالن کارپنتر عضو ارشد مطالعات امنیتی در موسسه کاتو
🔸یکی از شگردهای دیرینه و مورد علاقه سیا، تولید گزارشهای خبری به نفع سیا از جمله گزارشهای به وضوح جعلی در رسانههای خارجی است جز اینکه رسانههای آمریکایی در نهایت آنها را انتخاب و چاپ میکنند.
🔸شکی نیست که دولت آمریکا هنوز هم روزنامه نگاران خارجی را برای انجام ماموریتهای تبلیغاتی در کشورهای متبوع خود به کار میگیرد. برای مثال آمریکا و بریتانیا با استفاده از طیفی از گزارشگران و ستون نویسان خاورمیانهای، یک اقدام تبلیغاتی مشترک و گسترده را در ارتباط با جنگ داخلی سوریه به راه انداخته بودند.
🔸باید پرسید که چگونه این گزارشهای خبری «هماهنگ با هم» راه خود را به رسانههای آمریکایی باز میکنند و بر روایتها و مباحث داخلی درمورد جنگ داخلی سوریه و موضعی که واشنگتن باید در قبال این درگیریها بگیرد اثر میگذارند.
🔸پدیده «واکنش» بالقوه نمونه نگران کنندهای از این است که چگونه سازمانهای اطلاعاتی میتوانند در مباحث مربوط به موضوع سیاست خارجی در ایالات متحده دخل و تصرف کنند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سازمان
#امنیت
#مطالعات
#خاورمیانه
#سوریه
#جنگ
#انتخابات
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3891
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻علم الاجتماع تفکر بنیاد و پیشرفت جامعه 🖋 دکتر عباسعلی رهبر عضو هیات علمی دانشگاه علامه
📋#یادداشت
🔻علم الاجتماع تفکر بنیاد و پیشرفت جامعه
🖋 دکتر عباسعلی رهبر عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
🔸در ارتباط با الزامات تفکر اگر بخواهیم جامعهای مبتنی بر اصالت تفکر و جامعه تفکر بنیاد را رقم بزنیم اولین مولفه مساله شناسی و شناخت مجهول است. جامعه که نتواند مسالهاش را پیدا کند حتما در عرصه تفکر مشکل پیدا خواهد کرد.
🔸بعد از شناخت مجهول باید معلومات، امکاناتش و ظرفیتهایش را بشناسد که متناسب با شناخت معلوم و مجهول(فرصتها و تهدیدها و ضعف ها و قوتها) است که میتواند یک نظم بنیادین را ایجاد کند و عرصه تفکر موثر در راستای دستیابی به اهدافش را بگشاید.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تفکر
#جامعه
#دانشگاه
#علامه
#شناخت
#انتخابات
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3914
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (7)
✍️ استاد علی امینی نژاد
🌐 دورۀ دوم: دورۀ بالندگی و تکامل
🔘 عرفای طراز اول و مشهور قرن پنجم
1️⃣ ابوعبدالرحمن سُلَمی (م 412)
🔺 وی مرید شیخ ابوالقاسم نصرآبادی است و از نویسندگان بزرگ صوفیه محسوب می شود و نوشته های فراوانی دارد. از جمله مهم ترین آنها حقایق التفسیر و طبقات الصوفیة است.
🔺 در حقایق التفسیر، تفسیرهای باطنی آیات قرآن را که از سوی عرفا صورت گرفته بود، جمع آوری کرد و از جمله تفسیرِ منسوب به امام صادق (ع) را در آن مجموعه، گرد آورد.
🔺 اثر ارزشمند دیگر او _طبقات الصوفیة_ نیز در نوع خود و در مقولۀ تذکره نویسی بی نظیر است و از جهاتی بر همۀ تذکره های دیگر ترجیح دارد. در آن کتاب، عرفا را در پنج طبقه دسته بندی و در هر طبقه به صورت گلچین، شرح حال بیست عارف را مورد بررسی قرار می دهد که در مجموع به یک صد عارف و صوفی می پردازد.
2️⃣ شیخ ابوالحسن خرقانی (م 425)
🔺 پس از ابوالعباس قصاب آملی که از اطراف و اکناف به سوی او می آمدند، خرقان محل آمدوشد صوفیان و عارفان بود.
🔺 تربیت روحانی خرقانی در سلوک از روحانیت شیخ ابویزید بسطامی بود و مولوی از وی بسیار یاد می کند و در توحید کلمات زیادی دارد. از وی پرسیدند: صوفی کیست؟ گفت: «صوفی به مرقّع و سجاده صوفی نبود، و صوفی به رسوم و عادات صوفی نبود، صوفی آن بود که نبود».
3️⃣ ابوسعید ابوالخیر (م440)
🔺 وی از مشاهیر جهانی عرفان است و از دانشمندان نابغۀ عارف ایران. هُجویری که معاصر اوست، با وی ملاقاتی نداشته است، اما دربارۀ او می گوید: «جملۀ اهل زمانه ورا مسخّر بودند ... عالم بود به فنون علم، روزگاری عجیب داشت و شأنی عظیم اندر درجت اشراف بر اسرار».
🔺 در ابتدا پیرو و مراد ابوسعید، شیخ ابوالفضل سرخسی بود. خود می گوید: «چون پیر ابوالفضل به رحمت حق پیوست و ما را در مدت حیات، هر اشکال که بودی به وی رجوع افتادی، حل اشکال ما را هیچ کس متعین نبود، الا شیخ ابوالعباس. به آمل رفتیم و یک سال پیش وی بودیم».
🔺 به شیخ بوسعید گفتند: فلانی بر روی آب می رود! گفت: سهل است، بَزَغی و صعوه ای نیز بر آب برود. گفتند: فلان کس در هوا می پرد! گفت: زغنی و مگسی نیز در هوا می پرد. گفتند: فلان کس در یک لحظه از شهری به شهری می رود! گفت: شیطان نیز در یک نفس از مشرق به مغرب می رود.
🔺 این چنین چیزها را بس قیمتی نیست، مرد آن بود که در میان خلق نشیند و دادوستد کند و زن خواهد و با خلق درآمیزد و یک لحظه از خدای خود غافل نباشد.
🔺 ملاقات وی با ابوعلی سینا و ماجراهای مختلف آن معروف است.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 146_149
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
🔹ایده علم واخلاق و نقد نظر کارل پوپر پیرامون علم واخلاق
🔻دکتر مهدی گلشنی
🔖ما را دنبال کنید در:
⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/
⭕️ @fekratmedia
📋 #گزارش
🔻ادیان در گسترش صلح جهانی، عدالت و اخلاق نقش کلیدی دارند
✍️آیت الله دری نجف آبادی نایبرئیس مجمع جهانی اهل بیت (ع)
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#ادیان
#صلح_جهانی
#جنگ
#عدالت
#÷اجتماعی
#مذهب
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3879
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋 #گزارش 🔻ادیان در گسترش صلح جهانی، عدالت و اخلاق نقش کلیدی دارند ✍️آیت الله دری نجف آبادی نایبرئ
📋 #گزارش
🔻ادیان در گسترش صلح جهانی، عدالت و اخلاق نقش کلیدی دارند
✍️آیت الله دری نجف آبادی نایبرئیس مجمع جهانی اهل بیت (ع)
🔸تنها راه رسیدن به صلح جهانی و عدالت اجتماعی در سایه مذاهب توحید و الهی محقق میشوند و چنانچه انسانها به خدا و مذاهب الهی روی آورند و به دستورات خداوند متعال عمل کنند، صلح و عدالت اجتماعی تأمین خواهد شد و این چیزی است که خدای متعال برای انسانها و تمام موجودات زنده میخواهد و ما موظف هستیم به خواست خدا برای رسیدن به این مهم عمل کنیم.
🔸مذاهب توحیدی و الهی و رهبران این مذاهب در این عصر دارای وظیفه بسیار سنگینی هستند و باید با ایفای نقش مذهبی و معنوی خود، افکار عمومی جهان را روشن و بر ضرورت داشتن جهانی مملو از صلح براساس عدالت اجتماعی برگرفته از آموزههای الهی تاکید ورزند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#ادیان
#صلح_جهانی
#جنگ
#عدالت
#÷اجتماعی
#مذهب
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3879
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻امید به عملگرایی در میانه فلسفه و تاریخ
✍️جعفر حسنخانی، دانشجوی دکتری علوم سیاسی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه
#تاریخ
#علوم_سیاسی
#تاریخ
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3882
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📚#کتاب 🔻امید به عملگرایی در میانه فلسفه و تاریخ ✍️جعفر حسنخانی، دانشجوی دکتری علوم سیاسی 👇ادام
📚#کتاب
🔻امید به عملگرایی در میانه فلسفه و تاریخ
✍️جعفر حسنخانی، دانشجوی دکتری علوم سیاسی
🔸این کتاب که بیش از نیمقرن از نگارش آن میگذرد بهنحو شایسته و بایستهای تلاش داشته از رهگذر بیان تحصیلات مقدماتی و عالی و حیات اجتماعی و سیاسی و علمی ابنخلدون به تبیین شالوده و مبانی فلسفی «علم عمران» او-که نویسنده آن را علم جدید فرهنگ مینامد- بپردازد.
🔸در فصل سوم کتاب با عنوان «از تاریخ تا علم عمران» نویسنده کتاب ضمن تشریح گرایشهای عمده در تاریخنگاری اسلامی تلاش میکند مساله خاص رابطه فلسفه ابنخلدون درباره تاریخ-یا علم جدید فرهنگ او به نام «علم عمران»- را با سایر علوم عملی بهویژه با علم نوین تاریخ مورد بررسی قرار دهد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه
#تاریخ
#علوم_سیاسی
#تاریخ
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3882
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (7)
✍️ استاد علی امینی نژاد
🌐 دورۀ دوم: دورۀ بالندگی و تکامل
🔘 عرفای طراز اول و مشهور قرن پنجم
1️⃣ ابوعبدالرحمن سُلَمی (م 412)
🔺 وی مرید شیخ ابوالقاسم نصرآبادی است و از نویسندگان بزرگ صوفیه محسوب می شود و نوشته های فراوانی دارد. از جمله مهم ترین آنها حقایق التفسیر و طبقات الصوفیة است.
🔺 در حقایق التفسیر، تفسیرهای باطنی آیات قرآن را که از سوی عرفا صورت گرفته بود، جمع آوری کرد و از جمله تفسیرِ منسوب به امام صادق (ع) را در آن مجموعه، گرد آورد.
🔺 اثر ارزشمند دیگر او _طبقات الصوفیة_ نیز در نوع خود و در مقولۀ تذکره نویسی بی نظیر است و از جهاتی بر همۀ تذکره های دیگر ترجیح دارد. در آن کتاب، عرفا را در پنج طبقه دسته بندی و در هر طبقه به صورت گلچین، شرح حال بیست عارف را مورد بررسی قرار می دهد که در مجموع به یک صد عارف و صوفی می پردازد.
2️⃣ شیخ ابوالحسن خرقانی (م 425)
🔺 پس از ابوالعباس قصاب آملی که از اطراف و اکناف به سوی او می آمدند، خرقان محل آمدوشد صوفیان و عارفان بود.
🔺 تربیت روحانی خرقانی در سلوک از روحانیت شیخ ابویزید بسطامی بود و مولوی از وی بسیار یاد می کند و در توحید کلمات زیادی دارد. از وی پرسیدند: صوفی کیست؟ گفت: «صوفی به مرقّع و سجاده صوفی نبود، و صوفی به رسوم و عادات صوفی نبود، صوفی آن بود که نبود».
3️⃣ ابوسعید ابوالخیر (م440)
🔺 وی از مشاهیر جهانی عرفان است و از دانشمندان نابغۀ عارف ایران. هُجویری که معاصر اوست، با وی ملاقاتی نداشته است، اما دربارۀ او می گوید: «جملۀ اهل زمانه ورا مسخّر بودند ... عالم بود به فنون علم، روزگاری عجیب داشت و شأنی عظیم اندر درجت اشراف بر اسرار».
🔺 در ابتدا پیرو و مراد ابوسعید، شیخ ابوالفضل سرخسی بود. خود می گوید: «چون پیر ابوالفضل به رحمت حق پیوست و ما را در مدت حیات، هر اشکال که بودی به وی رجوع افتادی، حل اشکال ما را هیچ کس متعین نبود، الا شیخ ابوالعباس. به آمل رفتیم و یک سال پیش وی بودیم».
🔺 به شیخ بوسعید گفتند: فلانی بر روی آب می رود! گفت: سهل است، بَزَغی و صعوه ای نیز بر آب برود. گفتند: فلان کس در هوا می پرد! گفت: زغنی و مگسی نیز در هوا می پرد. گفتند: فلان کس در یک لحظه از شهری به شهری می رود! گفت: شیطان نیز در یک نفس از مشرق به مغرب می رود.
🔺 این چنین چیزها را بس قیمتی نیست، مرد آن بود که در میان خلق نشیند و دادوستد کند و زن خواهد و با خلق درآمیزد و یک لحظه از خدای خود غافل نباشد.
🔺 ملاقات وی با ابوعلی سینا و ماجراهای مختلف آن معروف است.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 146_149
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (8)
✍️ استاد علی امینی نژاد
🌐 دورۀ دوم: دورۀ بالندگی و تکامل
🔘 عرفای طراز اول و مشهور قرن پنجم
5️⃣ هجویری (م حدود 470)
🔺 از عارفانی است که سفرهای بسیار کرده و مشایخ فراوان دیده است. به همراه مرادش ابوالفضل محمدبن حسن خُتَّلی که ابوالفضل شامی شهرت داشت، به شام رفت و پس از رحلت او به خراسان بازگشت. ابوالقاسم کُرَّگانی و ابوالعباس شقّانی و برخی دیگر، از اساتید و مشایخ او هستند.
هجویری آثار فراوانی تألیف کرده است، اما هم اینک فقط یک اثر او که کشف المحجوب است، باقی مانده که البته این کتاب در میان کتب صوفیه اهمیت ویژه ای دارد و در تصوف و عرفان نخستین کتاب فارسی است که هجویری آن را در اواخر عمر خود و در لاهور پاکستان نوشته است.
6️⃣ خواجه عبدالله انصاری (م 481)
🔺 وی از نوابغ عرفانی دورۀ رشد و بالندگی است و از حیث عرفان عملی، عالی ترین مرحلۀ آن به دست وی رقم خورده است و کتاب منازل السائرین وی که هم اینک با شرح کاشانی متن درسی حوزه های علمیه است، ظریف ترین معانی سلوکی را دربردارد.
🔺 کلمات کوتاه شیرین و اشعار زیبای وی در جهان مشهور است. خود می گوید از کودکی در گفتن شعر استعدادی شگرف داشته است. ده ها هزار بیت اشعار فارسی و عربی دارد. حافظه ای فوق العاده داشت، به طوری که صدهزار بیت از اشعار شعرای عرب را در حفظ داشت.
🔺 خواجه عبدالله بسیار پرکار بود، آن چنان روزگار خود را برنامه ریزی کرده بود که هیچ فراغت نداشت، تا جایی که می گوید: «حتی فراغت نان خوردن نبودی، مادر من نان پاره لقمه کرده بودی و در دهان من می نهادی در میان نوشتن».
🔺 نسب وی به ابوایوب، صحابی رسول الله (ص) می رسد و شیخ الاسلام ملقب است.
7️⃣ امام ابوحامد محمد غزالی (م 505)
🔺 غزالی دانشمند پرآوازۀ اسلامی و ایرانی است. در حیات خود دوران های گوناگونی داشته است. ابتدا در مسیر علم آن چنان پیش رفت که یگانۀ وقت شد و در نظامیۀ بغداد کرسی درس یافت و همگان را شیفتۀ خود کرد، اما به یک باره _ و البته پس از چندین ماه تفکر که در کتاب ارزشمند المنقذ من الضلال شرح آن را آورده است_ همۀ آن موقعیت را رها می کند و سالیان سال در گمنامی تمام به سفر ظاهری و معنوی دست می زند و در اقامت طولانی در شام، راه عرفان و تصوف را بر می گزیند و کلام و فلسفه را به چالشی جدی می کشاند و در عالمان پس از خویش تأثیرات شگرفی ایجاد می نماید. غزالی آثار گران سنگی از جمله: احیاء العلوم، جواهر القرآن، مشکاة الانوار و غیر اینها به رشتۀ نوشته درآورده است.
🔺 غزالی در عرفان و تصوف به ابوعلی فارمدی منتسب بود.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 150_152
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻مرثیهای برای سینمای تکثیر سینمای ابزوردیستی 🖋 علی اصغر سیاحت هویدا 👇ادامه مطلب در پ
📋#یادداشت
🔻مرثیهای برای سینمای تکثیر سینمای ابزوردیستی
🖋 علی اصغر سیاحت هویدا
🔸مهمترین مؤلفه فیلم، برجسته کردن زن با اعتبار زدایی وجهه مرد شکل میگیرد. در واقع قهرمان مرد داستان، یک ضد قهرمان بیارزش است، در حالی که همه اتفاقات خوب توسط مهتاب، مادر مهتاب و مادر فرهاد شکل میگیرد، در واقع زن قوی در مقابل مرد ضعیف برجسته میشود و توان او را حماسهسرایی میکنند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تفکر
#جامعه
#دانشگاه
#علامه
#شناخت
#انتخابات
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4227
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🎙#مصاحبه 🔻افشای راهبردهای سایبری غرب علیه زنان 🎤محمد علی شکوهیانراد 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •
🎙#مصاحبه
🔻افشای راهبردهای سایبری غرب علیه زنان
🎤محمد علی شکوهیانراد
🔸نکته مهم این است که فضای سایبر هیچ وقت رها نمیشود؛ اگر ما این فضا را کنترل نکنیم، دیگران کنترلش میکنند.
🔸در اینجا مسئله این است که یا ما کنترل میکنیم و یا از طریق جریانآگاهی ما را کنترل میکنند. دشمن چند مسئله را بهصورت مشخص از طریق فضای سایبر پیگیری میکند که در رأس آنان حذف حیاست.
🔸میتوان گفت «حیازدایی» کلیدیترین نقطه پیگیریهای محتوای فاسد در فضای سایبر نسبت به خانمهاست.
🔸در حقیقت تلاش میکنند تا برای زن ایرانی به گونهای الگوسازی کنند که الگوهای اصیل دینی از چشم زن امروز بیفتد و قدیمی جلوه کند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سایبری
#خانواده
#بحران
#خطر
#حاکمیت
#انتخابات
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4221
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net