📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش9️⃣1️⃣
❇️ حجیت ذاتی شهود
🔺 شهود همان علم حضوری است. در علم حضوری، معلوم نزد عالِم حاضر است. البته در هر موردی به حسب خود. در شهود حسی، کنه شیء یافت نمی شود. معیار شهود و علم حضوری، ارتباط مستقیم است. برای اثبات وجود نفس و ذات خود، به دلیل دیگری نیاز نیست؛ زیرا هرکس نزد خود حاضر است و خود را شهود می کند.
🔺 حجیت شهود بر اساس ارتباط حضوری و مستقیم تبیین می شود. موجود خردمند آگاه، در هر حوزه ای، اگر ارتباط حضوری بیابد، آنچه را با آن ارتباط حضوری دارد، به اندازۀ قوت آن ارتباط، ادراک می کند. در علم شهودی، مفهوم و استدلال واسطه نیست. در ساخت علم حصولی، میان معلوم بالذات و معلوم بالعرض فاصله هست، اما در علم حضوری چنین نیست، و واقعیت معلوم نزد عالم حاضر است.
🔺 موضوع دیگر این است که از معلوم حضوری می توان ادراک حصولی نیز داشت و می توان از شهود گزارۀ حصولی فراهم آورد. اما توجیه گر این گونه از علوم حصولی، که برگرفته از شهودند، خود شهود است نه مثلاً اصل عدم تناقض. اگر از ما بپرسند چرا این برگ سبز است، پاسخ می دهیم زیرا می بینیم که سبز است، و به دلیل دیگری نیاز نداریم.
🔺 کسی که محزون است، برای اثبات گزارۀ «غمگینم» غیر از شهود، توجیه گر دیگری نمی طلبد. خودِ شهود کافی است برای آنکه گزاره های برآمده از آن معتبر باشند.
🔘 انکار حجیت شهود به اثباتش می انجامد
🔺 کسی که می گوید در شک خود نیز شک دارد، به چه دلیل می داند که در شکش شک دارد؟ روشن است که این شک نیز باید به شهود درک شود. از کسی که حجیت شهود را انکار می کند، و مثلاً می گوید: «نمی دانم که غم دارم یا شادی، و ادراکی که اکنون دارم، مثلاً می یابم که غمگینم، معلوم نیست مطابق با واقع باشد». می پرسیم: از کجا فهمیدی که نمی دانی غم داری یا شادی؟ همین حالت ندانستن و تردید، حالتی است که به شهود درک شده است و اگر حجیت شهود پذیرفته نباشد، نباید تصدیق کرد که حالت ندانستن وجود دارد؛ زیرا در غیر این صورت باید به او گفت چه بسا می دانی که غم داری یا شادی و آن ادراک ندانستن، ممکن است مطابق با واقع نباشد.
🔺 بنابراین می گوییم حجیت شهود، ذاتی است و از جای دیگری تأمین نمی شود و از همین رو شهود، پایۀ اولی است.
🔘 نقش اصل عدم تناقض در حجیت شهود
🔺 ممکن است گفته شود حجیت شهود نیز بر اساس اصل عدم تناقض تأمین می شود؛ زیرا چیزی با شهود معلوم می شود، بعد با اصل عدم تناقض معلوم می کنیم که نقیضش صادق نیست و بنابراین محتوای شهود تأیید می شود. لیکن باید توجه کرد که اصل عدم تناقض، اثبات کنندۀ محتوا نیست، بل تثبیت کنندۀ آن است؛ یعنی تنها محتوای ثابت شده را تثبیت می کند. محتوای شهود با خود شهود اثبات شده است، اما پس از آن، عقل فلسفی می تواند این اعتقاد را بر اساس این اصل برای خود تثبیت کند، و نزد خود تأکید کند که نقیض آن ادراک، صادق نیست. در اینجا عقلِ همگانی است که در کار شده است.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 123_126
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📍 #اختصاصی
✅ نشریه دیدهبان اندیشه (ماهنامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🏷( شماره 27 )
🇮🇷 جمهوری اسلامی؛ نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم! 🇮🇷
❗️«بررسی امر جمهوریت و رابطه آن با اسلامیت نظام و شورای نگهبان»❗️
🔷 جمهوری اسلامی و نسبت دوگانه جمهوریت و اسلامیت
🔷 شورای نگهبان؛ قانونگرایی یا مصلحتگرایی
🔷 جمهوری خواهی در اندیشه امام خمینی(ره)
🔷 مردمسالاری دینی در نظریه تمدن امت
🔷 تحقیر جمهور و تضعیف جمهوریت
🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#جمهوریت_اسلامی
#شورای_نگهبان
#انقلاب_جمهوری
#مردمسالاری_دینی
آدرس مطلب در سایت:
🌐http://fekrat.net/?p=4477
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
27 - ویراست سوم.pdf
20.83M
📍 #اختصاصی
✅ نشریه دیدهبان اندیشه (ماهنامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🏷( شماره 27 )
💠جمهوری اسلامی؛نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم!
❗️«بررسی امر جمهوریت و رابطه آن با اسلامیت نظام و شورای نگهبان»❗️
🔷 جمهوری اسلامی و نسبت دوگانه جمهوریت و اسلامیت
🔷 شورای نگهبان؛ قانونگرایی یا مصلحتگرایی
🔷 جمهوری خواهی در اندیشه امام خمینی(ره)
🔷 مردمسالاری دینی در نظریه تمدن امت
🔷 تحقیر جمهور و تضعیف جمهوریت
🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#جمهوریت_اسلامی
#شورای_نگهبان
#انقلاب_جمهوری
#مردمسالاری_دینی
آدرس مطلب در سایت:
🌐http://fekrat.net/?p=4477
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
1400.04.03 - کرسي ترويجي - ارتباط دين واخلاق ونقش آن دراسلام سازي علوم انساني ازمنظرعلامه مصباح - دکترخواص.mp3
11.96M
بشنوید صوت #کرسی_علمی_ترویجی147
✅ موضوع: ارتباط دین و اخلاق و نقش آن در اسلامیسازی علوم انسانی از دیدگاه استاد علامه مصباح یزدی(ره)
👤 ارائهکننده: جناب آقای دکتر امیر خواص، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🗓 برگزار شده در روز پنجشنبه 3 تیرماه 1400
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
41.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ الحاد مدرن
⏺ قسمت اول
💠آیا علم و دین به معنای واقعی در تعارض با هم هستند؟
🎙دکتر منصور نصیری
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
❇️ سی و پنجمین نشست از سلسله نشست های همایش ” چالش های ایمان و عصر جدید” با موضوع ” راهکارهای حیات معنوی و ارتقای باورهای دینی ” برگزار میگردد.
💠لینک ورود به جلسه:
🌐https://marref.ir/ikq
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
☎️ #مصاحبه
◾️اندیشه اقتصادی شهید بهشتی
🎙 سعید فرزان مهر
🔻مسئلهای که وجود دارد عدم سلطه سرمایهداری و ارجحیت انسان و نیروی انسانی در فضای کار است.
🔻محیط کاری که شهید بهشتی در اقتصاد ترسیم میکند محیطی است که شامل سرمایه و نیروی انسانی است و طبق این ترسیم ما نه کار بدون سرمایه داریم و نه سرمایه بدون کار.
🔻از این رو شهید بهشتی در اینجا موکداً تاکید میکند که ما موافق سرمایهداری خصوصی یا جریان کاپیتلاستی اقتصادی نیستیم و با آن مبارزه میکنیم . همچنین با سرمایه دولتی و سلطه دولت که در واقع جریان سوسیالیستی است مخالفت میکنیم.
🔻پس مشخص است که اقتصادی که شهید بهشتی ترسیم میکند دقیقاً همان خط جریان نهضت انقلاب پیش از محقق شدن و پیروزی انقلاب است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد
#تعاونی
#شهید_بهشتی
#لیبرالیسم
#حاکمیت
#اقتصاد_مردمی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4483
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش0️⃣2️⃣
❇️ شهودِ قابل استفاده در فلسفه
🔺 شهود بر سه قسم است: شهود حسی، شهود عقلی و شهود قلبی. در تحلیل های رسمی، اغلب، از شهود عقلی سخن نگفته اند، اما در واقع این شهود به صورت ناخودآگاه برای همۀ فیلسوفان حاضر است.
🔘 توانایی عقل در ادراک حضوری
🔺 شهود عقلی دریافت مستقیم عقل است، به نحو علم حضوری. معمولاً ادراک عقلی را تنها در دایرۀ علم حصولی مطرح می کنند و بیشتر، سخن از عقل حصولی و کلی یاب است. استدلال عقلی، تصدیق عقلی، تصور عقلی و مانند اینها در محدودۀ مفاهیم و علم حصولی است، اما در اینجا در صدد بیان این نکته ایم که افزون بر عقلِ حصولی، عقلِ شهودی هم وجود دارد؛ یعنی عقل می تواند ادراک حضوری نیز داشته باشد.
🔺 از باب نمونه، عقل در موطن شهود حسی یا شهود درونی حاضر است و ادراکاتی مناسب خود دارد. به طور کلی در هر ساحت شهودی، عقل حاضر است و کار خود را می کند. مثلاً عقل شهودی می تواند در دل ادراک شهودی حسی، وجود و وحدت شیء را در خارج بیابد.
🔺 بنابراین ساحتی به نام شهود عقلی وجود دارد. براساس قاعدۀ فلسفی «النفس فی وحدتها کل القوی»، در همان موطن حس، عقل نیز حاضر است و ادراکاتی ویژۀ خود دارد. در همین موطن شهود حسی، حقایقی هست که جز با شهود عقل درک شدنی نیستند.
🔘 شهود قلبی
🔺 این گونۀ شهود در فلسفۀ اسلامی پذیرفته شده است. ابن سینا، شیخ اشراق و ملاصدرا شهود قلبی را پذیرفته و آن را تحلیل و تبیین کرده اند.
🔘 شهود حسی
🔺 در فلسفۀ اولی چندان سودبخش نیست؛ اما باید گفت از شهود عقلی در فلسفه بسیار بهره برده اند. حتی باید گفت بحث های فلسفی برمدار شهود عقلی است.
🔘علیت را چگونه درک می کنیم؟
🔺 در مثال چرخش دست و حرکت کلید، علیت را به نحو شهودی درک می کند.
🔺 ابن سینا نیز در آغاز الهیات شفا اشاره کرده است که حس تنها به دنبال هم آمدن رویدادها درک می کند؛ اما علیت را عقل درک می کند. حرکت نیز همین گونه است و عقل است که آن را می یابد. بوعلی که گفته است علیت را با حس نمی توان درک کرد، تنها می گوید عقل علیت را درک می کند، اما چنین تحلیل نکرده است که عقل، در همان موطن شهود حسی حاضر است و علیت را شهود می کند. فیلسوفان ما پذیرفته ان که ادراک معقولات ثانی فلسفی، کار عقل است، اما تحلیل عقل شهودی در کارشان به چشم نمی خورد.
🔘 استفاده از شهود عقلی در فلسفه
🔺 از مشکلات پیش روی دربارۀ شهود قلبی این است که شهود قلبی، امری شخصی است نه همگانی، و از همین رو در فلسفه به کار نمی آید. اما دربارۀ شهود حسی و عقلی این مشکل وجود ندارد. شهود عقلی نیز همانند شهود حسی، امری همگانی است. البته منظور این نیست که اعتبار شهود عقلی به همگانی بودن آن است، بلکه سخن در این است که همۀ ما از حظّ نفس الامری شهودی عقلی برخورداریم. به همین دلیل، می توان از شهود عقلی در فلسفه استفاده کرد و همه به دلیل برخوردار بودن از آن می توانیم آن را به اشراک بگذاریم. در گام آغازین فلسفه، واقعیت خود و واقعیت ورای خود را با شهود عقلی اثبات می کنیم. باید گفت اساساً فلسفه برمدار شهود عقلی می گردد و بدون آن، کاری پیش نمی برد. بسیاری از بحث های مربوط به نفس، برپایۀ شهود بنا شده اند و اصلاً راه دیگری به آنها نداریم. بدون بهره گیری از شهود، وجود قوۀ عاقله یا خیال را نمی توان تثبیت کرد.
🔺 دستاورد شهود قلبی را نمی توان مقدمۀ برهان عقلی در فلسفه قرار داد، اما شهود عقلی این گونه نیست و می توان آن را به عنوان مقدمه و پایۀ برهان فلسفی به کار برد. مثلاً می توانم چنین استدلال کنم که: «خود را به نحو شخصی می یابم»؛ اما هیچ علم حصولی، به نحو شخصی نیست. بنابراین علم به خود، خصولی نیست، بلکه حضوری است. شهود عقلی همگانی است و از همین رو می توان گزاره های برآمده از آن را در مقدمات برهان قرار داد؛ زیرا فلسفه دانشی همگانی است و مخاطبش عقل انسان هاست.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 126_129
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
47.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ الحاد مدرن
⏺ قسمت دوم
💠آیا علم و دین به معنای واقعی در تعارض با هم هستند؟
🎙دکتر منصور نصیری
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
1400.03.01 همایش ملاصدرا جلسه صبح.mp3
28.79M
❇️ نشست علمی " بررسی جریان نوصدرایی"
🔳 کارشناس علمی: جناب آقای استاد عبدالرسول عبودیت
🔻 دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین محمد رضاپور
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️نظامواره معرفتی «هویت زن در اسلام و غرب»
✍️ دکتر محمدرضا کدخدایی
🔻هویت جنسی و صنفی انسان، اقتضائات، استعدادها، کارکردها و اهداف متفاوتی را برای زن و مرد تعریف میکند.
🔻این تفاوتها، جایگاه و منزلت متفاوتی را برای زن و مرد رقم میزند. لکن بایستی توجه داشت که تفاوت در جایگاه و منزلت فردی و اجتماعی، با توجه به اصل زوجیت و با توجه به منزلت انسانی زن و مرد ( که در ارتباط با هویت انسانی و اهداف نهایی خلقت انسانی است )، قابل توصیف، تبیین و ارزش گذاری است.
🔻اشتراکهای زن و مرد در جنبههای انسانی، باعث اشتراک در منزلت و ارزشهای اصیل انسانی است و وجود برخی تفاوتهای صنفی، به تفاوتهایی در منزلت و جایگاه فردی و اجتماعی زن و مرد میانجامد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام
#هویت_زن
#جامعه_مدرن
#آسیب_شناسی
#نظام_واره
#اشتراک_تکوینی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4486
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش1️⃣2️⃣
❇️ درهم تنیدگی شهود و عقل
🔺 اولیات و فطریات، دانش همگانی ما را تشکیل می دهند؛ یعنی همۀ انسان ها در داشتن آنها شریک اند. شهود عقلی نیز چنین است.
🔺 اکنون می گوییم میان عقل و شهود در این دانش همگانی، درهم تنیدگی وجود دارد. هنگامی که دریافتی شهودی را به ساحت علم حصولی می آوریم، از باب نمونه، بعد از یافتن حضوری خود، می گوییم «من هستم»، توجیه گر این گزاره چیست؟ پاسخ این است که توجیه کنندۀ آن خود شهود است. اما حتمیت این گزاره _یعنی بتوانیم بگوییم جز این نیست _ با استفاده از اصل عدم تناقض تأمین می شود.
🔺 در اینجا باید گفت شهودْ دانش را تولید، و اصل عدم تناقض آن را تثبیت کرده و بدان حتمیت بخشیده است. اصل عدم تناقض در اینجا دانش زا نیست.
🔺 وقتی یافت شهودی به دانشی حصولی تبدیل شد، چنین نیست که بر اساس پایه های دستگاه علم حصولی، مانند اصل عدم تناقض، اثبات شود. پس سخن از این تبدیل، باز باید گفت توجیه گر آن گزاره، شهود است، نه پایه های علم حصولی مانند اصل عدم تناقض.
🔘 روند حصولی شدن شهود عقلی
🔺 روشن است که محصولی شهود باید در ساحت علم حصولی آورده شود تا در فلسفه به کار آید؛ زیرا فلسفه دانشی حصولی است.
🔺 در ساحت شهود، تصور و تصدیق، که علومی حصولی اند، وجود ندارد؛ اما می توان گفت در متن واقع، اموری در واقعیت وجود دارند که اگر به ساحت حصولی بیایند، می شوند تصور و تصدیق. آن گاه که می دانم «این کاغذ سفید است»، این گونه نیست که در ذهن خود آن را ساخته باشم؛ بلکه در خارج یافته ام که میان کاغذ و سفیدی ارتباط وجود دارد و با هم متحدند؛ سپس در ساحت علم حصولی با استفاده از گزاره، همان را گزارش کرده ام. در متن شهود، ارتباط دو شیء را می یابیم و در موطن حصول، آن را گزارش می کنیم. این گزارش، تصدیق بالفعل است و مبتنی بر تصورات بالفعل؛ اما ریشۀ همۀ اینها در شهود هست که از آن، به تصور و تصدیق بالقوه تعبیر شد.
🔘 روی دادن فهم در دل شهود
🔺 توضیح: هنگامی که عقل شهود می کند، در همان موطن شهود، فهم نیز دارد، که از آن با تعبیر «فهم شهودی» یاد می کنیم. منظور این نیست که پس از شهود در ساخت علم حصولی، فهم حاصل می شود، بلکه فهم شهودی در دل شهود عقلی روی می دهد؛ یعنی همان عقلِ شهودگرِ حاضر در موطن شهود، فهم نیز می کند و حقایقی را درمی یابد. فهم شهودی دایرۀ گسترده ای دارد؛ یعنی افزون بر خودِ مشهود، به لوازم ایجابی و حتی سلبی مشهود نیز می تواند تعلق گیرد. از باب نمونه، تصدیق اصل عدم تناقض، زمینۀ شهودی دارد. با شهود وجود، لازمۀ سلبی آن، و نیز تطارد ذاتی آن دو در همان موطن فهم می شود.
🔺 همین فهم شهودی توجیه گر علوم حصولی ای است که در مراحل بعد از شهود عقلی به دست می آیند؛ یعنی این علوم حاصل می آیند، از آنجا که فهم هایی شهودی پیش تر روی داده اند.
🔺 یکی از کارهای عقل شهودی این است که مفاهیم مُندَمَج در موطن شهود و در فهم شهودی را از یکدیگر ممتاز کند.
🔺 علم حصولیِ فراهم آمده از شهود عقلی، کاملاً مطابق با واقع است. هم واقع، معلوم حضوری است، و هم عملیات عقلیِ تبدیل فهم واقع به علم حصولی در منظر و محضر عقل است. بنابراین علم حصولیِ فراهم آمده یقینی است.
🔺 در خود عمل تصدیق، تطبیق نیز هست؛ زیرا عقل همان چیزی را که در واقع دیده است، با پیوند زدن مفاهیم، گزارش می کند.
🔘 فایده های شهود عقلی برای فلسفه
🔺 1. تصورسازی یکی از فواید شهود، چه حسی چه عقلی، است.
🔺 2. عقل کنش دیگری نیز دارد، و آن، فهم اولیات است. اولیات برپایۀ تصورات ساخته می شوند. صرف تصور اجزای گونه قضایا برای تصدیق آنها کفای است؛ اما تصور اجزا از شهود حاصل می آید. شهود مقدمۀ تصدیق اولیات قرار می گیرد؛ یعنی تصورات لازم برای تصدیق اولیات را فراهم می آورد.
🔺3. استفاده از مقدمات شهودی؛ این تحلیل به طور رسمی در کلام فیلسوفان نیامده است، اما ایشان در عمل از آن استفاده کرده اند. از باب نمونه، تثبیت واقعیت خود و واقعیات بیرون از خود، در آغازگاه فلسفه.
🔺 4. می توان گزاره هایی بدیهی را، که لازم بیّن مشهودات اند، از شهود به دست آورد؛ حال آیا این گزاره ها از دل شهود برگرفته می شوند یا عقل آنها را ده دست می آورد. بنابراین اگر شهود نیز به مثابه پایۀ فلسفه پذیرفته شود، مشابه فطریاتی که از اولیات نتیجه می شوند، گزاره هایی نیز از شهود نتیجه می شوند. می توان از شهود گزاره هایی را به روشنی نتیجه گرفت که لزوماً در خود شهود نبوده اند.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 129_136
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net