eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 ◾️چاره‌اندیشیِ سیاستی دربارۀ علومِ انسانیِ اسلامی ✍️ دکتر مهدی جمشیدی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی 🔻ما معتقد نیستیم که تا هنگام شکل‌گیری کامل علوم انسانیِ اسلامی، باید دانشکده‌های علوم انسانی را تعطیل کرد. 🔻حداکثر نظر سلبی و نفیی ما در این‌باره، محدود کردن جذب دانشجو در رشته‌های علوم انسانی است؛ چون هنوز نه متون اسلامی چندانی در رشته‌های علوم انسانی تولید شده و نه آن‌چنان اساتید متعهّدی وجود دارند که بتوان ذهن علمی نسل جوان را در اختیار آن‌ها نهاد. 🔻 از این‌رو، آموزش علوم انسانی در شرایط کنونی، به معنی نفوذ دادن ایدئولوژی‌های مادّی و الحادی غربی در قالب رشته‌های علوم انسانی است. 🔻اگرچه به‌طور مطلق نمی‌توان روند آموزش علوم انسانیِ غربی را در داخل متوقف ساخت، دست‌کم باید تا هنگام رسیدن به وضعیّت مطلوب، از بسط و گسترش دادن به تعداد تحصیل‌کنندگان در رشته‌های علوم انسانی – و در واقع علوم انسانی غربی- خودداری کرد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4519 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
🔔 اطلاعیۀ برگزاری مدرسۀ تابستانی مطالعات علم ❇️بدین‌وسیله از علاقه‌مندان به مباحث مطالعات علم دعوت به عمل می‌آید جهت شرکت در سومین مدرسۀ تابستانیِ مطالعات علم با عنوان: ⬅️ « و منتقدانش» که به همت گروه مطالعات علم مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران به مدت سه روز از 20 تا 22 شهریورماه 1400 و به صورت حضوری (تعدادی محدود، و در صورت مناسب بودن وضعیت کرونایی در تهران) و مجازی برگزار می‌شود. 💠رزومۀ علمی، اطلاعات تماس و نوع شرکت مورد نظر (حضوری یا مجازی) خود را تا تاریخ 20 مردادماه 1400 از طریق ثبت‌نام در سامانۀ آموزش مؤسسه به نشانی www.irip.ac.ir/u/132 ارسال کنند. پذیرش متقاضیان با اولویت ارتباط سوابق علمی آنها با موضوع این مدرسۀ تابستانی انجام خواهد شد. 💢به شرکت‌کنندگان گواهی شرکت در دوره اعطا می‌گردد💢 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش5️⃣2️⃣ ❇️ کنش های عقلی تحقق بخش علم یقینی 🔳 4. عقل کلی یاب 🔺 عنوان «کلی یاب» را برگزیده ایم، نه «کلی ساز» را، زیرا بسطی که این عقل در مفهوم می دهد، از آ« روست که مشاهده می کند. 🔳چگونگی روند کلی یابی 🔺 شهود به امر جزئی تعلق می گیرد و مفهومی که عقل تحلیلی براساس آن انتزاع می کند نیز جزئی است. عقل کنشی دارد که با آن، مفهوم جزئی را به کلی تبدیل می کند. 🔺 برای تبیین این فرایند، دو راه را مطرح می کنیم و راه دوم صحیح است، اما راه نخست را می توان پیمود. 🔳 1. شیوۀ نخست: 🔺 که نا معتقدان به شهود عقلی نیز می توانند آن را بپذیرند، این است که با جدا کردن خصوصیات مفاهیم جزئی، مفاهیم کلی ادراک می شوند. 🔺 پس از فراهم آمدن مفهوم وحدت جزئی، می یابیم که در دل آن، اصل وحدت را نیز فی الجمله یافته ایم. عقل تحلیلی و انتزاعی، پس از انتزاع مفهوم جزئی مانند وحدت جزئی، مرحلۀ دیگری را نیز طی می کند و به اصل ذات این مفهوم جزئی، و نه جزئیتش، می نگرد. در این مرحله، ذات وحدت به دست می آید، که کلی است. 🔺 با یافتن مفهوم جزئی وحدت، ذات وحدت یافت شده است، و تنها کاری که باید کرد این است که ذات را از جزئیت رها کرد. 🔳 2. راه دوم: 🔺 برپایۀ پذیرش شهود عقلی است. درشهود عقلی، وحدت شیء را می یابیم. عقل تحلیلی مفهوم وحدت جزئی را از شهود بر می گیرد و انتزاع می کند. اما در ساحت شهود، «فهم شهودی» روی می دهد. این فهم در یک سطح نمی ایستد، بلکه به برخی از لوازم مشهود نیز تعلق می گیرد. حال فهم شهودی در موطن شهود، «فرد بالذات» را نیز می یابد. فرد بالذات حظی از کلیت دارد. عقل تحلیلی به دلیل فهمی که از فرد بالذات حاصل شده است، ذات وحدت را نیز انتزاع می کند. 🔺 بنابراین مطابق این تبیین، از دل همان فهم شهودی، به کلیت می رسیم. 🔺 عقل کلی یاب، هم روند تحلیلی و انتزاعی را می پیماید و هم روند انتقالی را، و از همین روست که عقل کلی یاب را از عقل تحلیلی ممتاز ساخته ایم. 🔺 فرد بالذات، امری اعتباری و ذهنی نیست؛ بل امری خارجی است. از باب نمونه، مفهوم کلی انسان را در نظر بگیرید. شخصی مانند زید، فرد انسان است. از آنجا که تمام ویژگی هایی را که انسان می کند، در زید می یابیم، او را فرد انسان می خوانیم، زید انسان است. اما نه از آن رو که قد، وزن و رنگ خاصی دارد؛ بل ویژگی های انسان، که مثلاً جسم نامی حساس متحرک بالارادۀ ناطق است، در زید هست و از این رو، وی فرد انسان است. زید ذات انسان را داراست، و به سبب داشتن همین ذاتْ انسان است. 🔺 فرد بالذات امری کلی نیست، بلکه جزئی است، ولی فرد و مصداق حقیقی مفهوم کلی است. فرد حقیقی مفهومی کلی انسان، انسانیتی است که در زید هست. در خصوصیات زید، ناظر به انسانیت او نیستند. 🔺 فرد بالذات، ذات شیء است در ضمن یک نمونۀ خاص. فرد بالذات در خارج هست. هنگامی که فهم شهودی به شیئی تعلق گرفت، فرد بالذات نیز شهود می شود. 🔳 لزوم نوعی انتقال برای درک کلی: 🔺 عقل تحلیلی پس از طی مرحلۀ اول، که انتزاع و افراز فرد بالذات است، باید مرحلۀ دومی را آغاز کند که افراز است به همراه انتقال و صعود معرفتی. 🔺 اکنون می توان گفت: عقل کلی یاب، همان عقل تحلیلی است که کنش کلی یابی دارد. 🔺 در فلسفۀ اسلامی می گویند پایۀ همۀ تصورات، حس است، اما این نکته را دربارۀ معقولات اول بیان می کنند، و انتزاع معقولات ثانی فلسفی را کار عقل و استنباط آن می دانند. اما انتزاع مفاهیم فلسفی نیز از دل شهود عقلی صورت می گیرد. پس دربارۀ مفاهیم فلسفی نیز اصالت با شهود است. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 157_164 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ روح هنگام خواب به کجا می رود؟ 💠 🎙دکتر عبدالحسین خسروپناه 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️نقش جنسیت در صورت بندی ساختار اجتماعی حکومت اسلامی ✍️ فاطمه پورحسن درزی،دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی 🔻زن به طور مستقیم می‌تواند در عرصه سیاسی کشور مانند مردان در تصمیم گیری، اجرا، ارزیابی و نظارت و منافع بعد از استقرار دولت اسلامی، سهیم باشد. پیامبر اعظم(ص) در مرحله تصمیم گیری، بیعت زنان را محترم شمرده است که نمونه کامل آن غدیرخم است. 🔻 ابقاء ملکه سبأ توسط حضرت سلیمان (ع) بعد از ایمان آوردن ایشان در حکومت[۶]، نمونه‌ای قرآنی از به کارگیری زنان در مرحله اجراست. تلاش و مجاهدت و در نهایت شهادت حضرت زهرا(س) برای جلوگیری از انحراف سیاسی امت نیز، مشارکت زنان در مرحله ارزیابی را به نمایش گذاشته است. 🔻جنسیت در سیر اصلی حکومت اسلامی یعنی سیر دادن جامعه به سوی تکامل حق محور، تعیین کننده نیست و هر دو جنس زن و مرد، به لحاظ انسانیت، هم حق مشارکت در حکومت را دارند و هم مکلف به این همکاری‌اند. 🔻 اما در کارکردهای جزئی که به ویژه در عرصه خانواده نمود می‌یابد و به جهت بعضی کارویژه‌های زنان، زن مسلمان خانواده محور و جامعه پذیر است؛ همین مسئله موجب مزیت نسبی زنان، یعنی تأثیر دو برابری مستقیم و غیر مستقیم آنان بر شتاب و یا سستی جامعه در راه اهدافِ تعریف شده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4523 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش6️⃣2️⃣ ❇️ کنش های عقلی تحقق بخش علم یقینی 🔘 5. عقل توصیفی 🔺 کنش عقلی توصیف در فضای تصدیق مطرح است. عقل تحلیلی مفاهیمی حصولی فراهم می آورد، عقل توصیفی بین مفاهیم انتزاع شده توسط عقل تحلیلی، ارتباط برقرار می کند و در حین این ارتباط، مقارنه ای نیز با خارج انجام می دهد تا ببیند که آیا آنچه فراهم آورده، با واقعیت سازگار است یا خیر. 🔺عقل توصیفی تصدیق بالفعل فراهم می آورد. این کار از آن رو صحیح و مجاز است که عقل توصیفی اتحاد و گره خوردگی را در دل همان موطنی که در آن به فعالیت گزارشگری پرداخته است، با مدد عقل شهودی می یابد. 🔺 کار عقل توصیفی مبتنی بر فهم (شهودی یا عقلی) و مسبوق بر آن است. 🔺 عقل توصیفی در فضای علم حصولی، برای گزارش از آنچه در فهم می گذرد، آن مفاهیم را به هم می پیوندد و تصدیق بالفعل پدید می آورد. عقل توصیفی آینۀ خارج است، البته همراه با اذعان و حکم دربارۀ خارج. اگر ارتباط شهودی با خارج قطع شود، این اذعان و حکم همچنان موجود خواهد بود. 🔘 حصول نسبت حکمیه، کنش کدام عقل است 🔺 می دانیم که حکم و اذعان پس از تصور نسبت حکمیه صورت می گیرد. می توان گقت نسبت حکمیه را، که هویت تصوری دارد، عقل تحلیلی به دست می آورد، و نیز می توان گفت خود عقل توصیفی آن را به دست می آورد، و بعد بدان اذعان می کند. تحلیل دوم ترجیح دارد: همان واقعی که عقل آن را دیده، و عقل توصیفی را تحریک می کند تا بدان اذعان کند، باعث می شود عقل توصیفی نسبت حکمیه را بسازد. 🔺 نسبت حکمیه جزو کارهای عقل توصیفی است. عقل توصیفی ابتدا این نسبت را تصور می کند و بعد به‌وزان خارج، بدان اذعان می کند. 🔘اذعان به سلب 🔺 آیا در قضیۀ سالبه، اذعان وجود دارد یا خیر؟ شیخ اشراق معتقد است اذعان سلبی وجود دارد و ملاصدرا بر آن است که سلبِ اذعان است. به نظر می رسد حق با شیخ اشراق است. 🔺 اذعان سلبی یکی از اموری است که در شهود بدین شکل یافت نمی شود، و برای حاصل آمدن آن، مقایسۀ عقلی لازم است.عقل توصیفی این مقایسه را انجام می دهد و سپس به سلب و نفی حکم می کند. می توان گفت در شهود، فهم وجود دارد و به صورت شهودی، نبودن نسبت فهم می شود. بنابراین می توان گفت: «دیدم که نیست». 🔺 آیت الله جوادی آملی معتقدند که چنین نیست و نیستی متعلق دیدن قرار نمی گیرد. «دیدم که نیست» نادرست است و باید گقت : « ندیدم که هست». اما به نظر می رسد که عدم مضاف (نه عدم مطلق) می تواند متعلق شهود قرار گیرد فهم شهودی از آن به دست آید. از باب نمونه، تصور کنید شخصی نزد شما نشسته است و ناگهان ناپدید شود. در این حال می بینید که او نیست. البته پذیرش این نکته دشوار می نماید. ملاصدرا معتقد است عدم مضاف حظی از وجود دارد. حظ وجودی، در حد خود، متعلق شهود و فهم شهودی قرار می گیرد. 🔺 در قضیۀ سالبه اذعان وجود دارد، و مفاد چنین قضیه ای، سلب اذعان نیست. وقتی من می بینم کاغذی سفید است، اذعان می کنم که این کاغذ سیاه نیست، نه اینکه اصلاً اذعانی ندارم. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 164_167 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
حکمت اسلامی و زبانشناسی .mp3
6.45M
🎧 ❇️سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: ⬅️ حکمت اسلامی و زبان شناسی 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
❇️نشست اول از سلسله نشست های آینده علوم اسلامی با موضوع «هوش مصنوعی و آینده علوم اسلامی» با حضور اساتید حوزه و دانشگاه 💠 سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۳۰ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ موفقیت‌های انقلاب اسلامی در عرصه سینما 🎙استاد محمد حسین فرج‌نژاد 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️بازنمایی تأثیر و تأثرات شهرت مجازی در سبک زندگی اجتماعی ✍️ پروانه بیاتی؛دکترای جامعه‌شناسی، نویسنده و پژوهشگر 🔻 وجود زمانی به‌‌عنوان اوقات فراغت و از طرفی نیاز مردم به تفریح و سرگرمی به‌‌عنوان یکی از نیازهای ثانویه باعث شد جذابیت‌‌های سلبریتی‌‌ها، پاسخی به این نیاز باشد و بر همین اساس سلبریتی‌‌ها محور اصلی نیاز به تفریح و سرگرمی شدند. 🔻پاسخ به حس کنجکاوی در نهاد انسان از دیگر تاثیرات حضور سلبریتی‌‌ها در سبک زندگی اجتماعی می‌‌باشد. کنشگران ایرانی، فضای مجازی و به‌خصوص پلتفرم‌‌های بین‌‌المللی مانند اینستاگرام، یوتیوب و فیس‌‌بوک (در نقش موتور جستجو) را بستری برای نمایش زندگی روزانه، به اشتراک‌‌گذاری جنبه‌‌های جذاب سبک زندگی و ارائه گزارشی از تفریحات و لذت‌‌های فردگرایانه می‌‌دانند. 🔻به این ترتیب، راهبردهای نمایشی کنشگران در شبکه‌‌های اجتماعی بیشتر در جهت بازنمایی سبک زندگی مدرن است و کاربران نیز به‌دنبال محتواها، برنامه‌‌ها و شبکه‌‌هایی می‌‌روند که جوابگوی نیازها، ذائقه‌‌ها و علاقمندی آن‌هاست. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4543 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 آموزش_حکمت_اشراق ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 1️⃣ ❇️ توضیحی در مورد فلسفه اشراق 🔺فسلفه اشراق برآمده از شهود و تلاشی فلسفی آمیخته به نبوغِ حکیم سهروردی است. وی با عرضه فلسفه‌اش توانست برای فلسفه مشاء در عین داشتن هیمنه و ریشه و نیز بهره‌مندی از بزرگانی بسیار برجسته همچون فارابی و بوعلی‌سینا، رقیبی جدی شود. 🔺شیخ اشراق با تثبیت مباحثی همچون عالم مثال منفصل، مُثُل افلاطونی و عمل حضوریِ حسی و پیشنهاد تبیین‌های نو مانند علمِ واجب_تعالی ذکره _ ومعاد جسمانی وطرح مسائل نو، همچون اعتباریت معقولات ثانی، اصالت و تشکیک در ماهیت و نیز تأکید بر روش اشراقی و تعمیق آن، توانست دانشِ فسلفه را در عصر خود به شدت متأثر سازد. 🔺وی مکتب اشراقی‌اش را براساس نظام نور و ظلمت و بر پایه روش اشراقی_بحثی بنیاد نهاد. تلاش وی برای مطرح کردن دستگاه سازوار و نظام‌مند نوری در آن عصر، مثال زدنی است. نظام فلسفی جدیدش از سویی و اصطلاحات نوپدیدش از سوی دیگر و روش اختصاصی اشراقی‌اش از سوی سوم، همه موجب آن شدند که مکتب جدیدی در برابر فلسفه مشاء پدید آید از این‌رو، تنها با اندوخته‌های پیشینی از فلسفه مشاء نمی‌توان این فلسفه را به خوبی دریافت. چنین امری سبب می‌شود بتوان روی فلسفه اشراق در قامت یکی از مکاتب مهم دوره سنّت معقول اسلامی کاوشی مستقل انجام داد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 1 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
recording-20210726-211011.mp3
20.05M
⏺ تلفات تاریخ غیرولایی:نقد برداشتهای غلط از غدیر خم 🕌 سخنرانی در مسجد، ۱۴۰۰/۵/۴ 🎙دکتر مهدی جمشیدی 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
نقش امام در علم کلام.mp3
16.32M
❇️فایل سخنرانی نقش امام در علم کلام 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
1_1112778924.pdf
358.6K
❇️ بررسی تاریخی جمعیت حاضر در غدیر خم. ✍️ نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدجواد یاوری سرتختی 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ بررسی ابعاد شخصیتی طلبه مجاهد مرحوم دکتر محمدحسین فرج نژاد 🎙 دکتر ابوالفضل ساجدی 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️الهیات کرونا و پاسخ به چند سوال ✍️ دکتر میثم شادپور؛ کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔻 بی تردید خداوند از قدرت بیکران برخوردار است و هر آنچه ممکن باشد، در حیطه قدرت الهی است اما باید به این نکته توجه داشت که قدرت خداوند در چارچوب حکمت خدا تحقق می‌یابد. 🔻از آن جایی که خداوند جهان را بر اساس سنت‌ها و اهدافی آفریده و هر یک را دارای نقش و تاثیری قرار داده است، حکیمانه نیست که پیوسته در روابط میان علل و اسباب مداخله کند چرا که مداخله پیوسته خدا برای رفع مشکلات، انسان را تن آسا و تنبل می‌سازد و قدرت برنامه ریزی را از او می‌گیرد و مانع از تلاش و پیشرفت او در زمینه علم و تکنولوژی و تکامل سیستم دفاعی بدن می‌شود. 🔻در این راستا فرزندی را تصویر کنید که هر وقت مشکلی برایش پیش بیاید، والدینش مداخله کرده و مشکل را حل می‌کنند. روشن است چنین فرزندی هیچ وقت فرصت نمی‌یابد در مواجهه با مشکلات، رشد و پیشرفت داشته باشد و استعدادها و توانایی‌های خودش را بروز دهد. چنین فرزندی حتی قدرت برنامه ریزی ندارد چرا که همیشه منتظر است دیگری مشکلش را حل کند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4548 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 آموزش_حکمت_اشراق ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 2️⃣ ❇️ کلیاتی در باب حکمت اشراقی 1️⃣نمای فلسفۀ اسلامی پیش از شیخ اشراق 🔹منطق و فلسفۀ ارسطویی و آموزه‌های بسیاری دیگر از اندیشمندان یونانی، پس از ورود به حوزۀ اندیشه اسلامی در قرن دوم هجری و گذار از مرحلۀ انتقال و ترجمه، از سوی کسانی همچون یعقوب‌بن‌اسحاق کندی(م260ق)، ابونصر فاربی(م339ق) و ابن‌سینا (م428ق)، یعنی از سده سوم تا نیمه نخست سدۀ پنجم، نه تنها پیام‌های آن دریافت شد، بلکه آنچنان شرح و بسط یافت که در بازگشت مجدد خود به اروپا، به‌عنوان بهترین منابع تفسیر فلسفۀ ارسطویی تلقّی شد؛ تا آنجا که تحت تأثیر ساختارهای کلی شریعت اسلامی، حذف‌ها و به‌ویژه افزوده‌های گسترده‌ای در آن صورت پذیرفت که باید از آن با نام «قرائت اسلامی از فلسفه یونانی» یاد کرد. 🔹 اما این همه نتوانست پاسخگوی حل و هضم همۀ جنبه‌های مطرح شده در شریعت اسلامی باشد و انتظارها را برآورده سازد. از همین‌رو، به تدریج ضعف‌های فلسفۀ مشّاء اسلامی، در اوج تثبیت و بالندگی و شکوفایی _ هم از نظر روشی و هم از لحاظ محتوایی _ بروز یافت و مخالفت‌ها از هرسو آغاز شد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 5 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
چگونگیِ تحقّق‌بخشیدن به مطالبه‌های رهبر انقلاب.pdf
175.2K
🔳 مراحل چهارگانۀ «فکرپردازی»، «نظریه‌پردازی»، «گفتمان‌پردازی» و «عمل‌پردازی»: ⬅️چگونگیِ تحقّق‌بخشیدن به مطالبه‌های رهبر انقلاب ✍️ دکتر مهدی جمشیدی 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه‌چیز‌باعث شد که بد نام‌ترین ملحد جهان خدا باور شود؟ 💠 آنتونی فلو ✅جواب: طراحی هوشمند 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
51.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽مراسم مجازی بزرگداشت طلبه مجاهد و اندیشمند، استاد محمد حسین فرج‌نژاد 🎙سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلیمن دکتر خسروپناه 💠 بخش اول 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
35.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽مراسم مجازی بزرگداشت طلبه مجاهد و اندیشمند، استاد محمد حسین فرج‌نژاد 🎙سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلیمن دکتر خسروپناه 💠 بخش دوم 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️میکروسلبریتی‌ها و خودبرندسازی ✍️ رسول لطفی؛ پژوهشگر علوم اجتماعی 🔻 نکته مهمی که در فعالیت میکروسلبریتی‌ها قابل توجه است، تلاش آن‌ها برای کسب شهرت و دیده‌شدن است. حرکت در مسیر شهرت از سوی میکروسلبریتی‌ها در واقع نیازمند یک «کالاپنداری» با هدف تولید شخصیتی است که قابلیت عمومی‌شدن داشته باشد. 🔻این نوع «کالایی‌شدن هویت» موجب می‌شود درست مانند سلبریتی سنتی، توجه دیگران را به خود جلب کند. ترزا سنفت(۲۰۰۸م) در نقد هویت میکروسلبریتی می‌نویسد پرسش اساسی در بحرانی بودن شرایط میکروسلبریتی این است که از «من که هستم؟»، به «تو فکر می‌کنی من چه کسی هستم؟» تغییر کرده است. 🔻 هویت، روزی که مالکیت فرد حمل کننده آن به حساب می‌آمد، امروز تمام و کمال در اختیار کسی است که هویت را به صورت نمایشی دریافت می‌کند. 🔻 تام پیترز در مقاله «برند تو را فرا می‌خواند» استدلال می‌کند که افراد برای آن‌که در بازار کار، سرآمد شوند باید کنترل هویت برند خودشان را بر عهده گیرند، تصویری پویا و به یادماندنی نشان دهند، و پیوسته برای مصرف‌کنندگان، کارفرمایان و بازارها ارزش خلق کنند. 🔻 پیوندزدن منطق برندسازی به فرد نه تنها ممکن یا مطلوب، بلکه طبق استدلال او ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4563 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 آموزش_حکمت_اشراق ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 3️⃣ ❇️ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی 🔺 فلسفه اسلامی مشایی به‌رغم استحکام مبانی، به‌دلیل برخی خلل‌های روش‌شناختی و هستی شناختی، بستر را برای هجوم مخالفان فراهم ساخت. به‌کارگیری انحصاری کاوش‌های استدلالی، آن هم تنها به شیوۀ منطق ارسطویی از حیث روش‌شناختی و طرحِ آرایی خاص در مباحثی از مبدأ تا معاد؛ همچون علم واجب تعالی به جزئیات، فاعلیت بعید یا قریب حق تعالی، حدوث یا قدم عالم، معاد جسمانی یا روحانی، زوال یا بقای نفوس ساذجه و مسائلی دیگر از حیث هستی شناختی، به‌تدریج اعتراض مخالفان فلسفه را برانگیختند. 🔺ازیک‌سو، اصحاب حدیث و طرف‌داران علوم نقلی که بیشتر در قالب گروه‌های کلامی ظهور یافته بودند، حملاتی گسترده بر پیکر فلسفه مشایی اسلامی وارد کردند و از سوی دیگر، باطن‌گرایان اسلامی، عارفان و صوفیان، هم روش‌های عقلی را به باد انتقادهای تندِ خود گرفتند و هم طرح هستی شناختی فسلفی را معیوب دانستند و هم دین‌پژوهی تأویل گرایانه عقل افراطی را به چالش کشیدند. 🔺 نمونه‌های کاملی از این هجوم‌ها را می‌توان در آثار فخرالدین رازی (م604ق) در میان گرایش‌های کلامی و ابوحامدغزالی (م505ق)در وادی تصوف و عرفان مشاهده کرد. سیر مخالفت با فلسفه تا بدان‌جا است که گویا در قرن ششم و اوائل قرن هفتم -به‌رغم تلاش‌های ابن‌رشد اندلسی (م 595ق)- دیگر رمقی برای ادامه حیات فلسفه مشایی اسلامی باقی نماند و همه حوزه‌های فکری-فرهنگی اسلامی، میان دو گرایش کلامی و عرفانی تقسیم شده‌ بود. همین امر سبب شد بیشتر شرق شناسان اروپایی و کسانی که به‌درستی از سیر تحولات اندیشه عقلی اسلامی آگاهی ندارند، این دوره را دوران پایان فلسفه اسلامی شمارند و مرگ فلسفه را با مرگ ابن‌رشد همراه پندارند. ❇️عوامل بقای فلسفه در میان مسلمانان 🔺 در این میان دو عامل موجب استمرار و تقویت حیات تعقّلی و اندیشه‌های فلسفی در میان مسلمانان شد 1️⃣عامل درون فلسفی 🔺 ازاین دو عامل یکی به خود فلسفه و دیگری به فلسفه ورزان و فیلسوفان اسلامی مربوط بود. آنچه درون فلسفه، به بقای آن انجامید، قوّت‌ها و استحکام مباحث فلسفی و روش تعقلیِ منطقی بود؛ به‌تدریج روشن شد ایرادهایی که به‌ویژه گرایش‌های مختلف کلامی بر فلسفه وارد کردند، بی‌مبنا بوده و مباحث فلسفی و حکمی، دقت و عمق بسیار بالایی دارد. 🔺 افراط‌های مدعیان عرفان و تصوف و بروز انواع بدعت‌ها و سنّت‌ها و رفتارهای دور از عقل و گسترش جهالت در این توده از یک‌سو و شکل‌گیری دانش عقل‌گرا و خردپسند عرفان نظری در میان محققان عرفا از دیگر سو، جایگاه و نقش عقل را در میان فرهیختگان، به‌طور چشمگیری افزایش می‌داد. 2️⃣عاملی که به فلسفه ورزان برمی‌گشت 🔺نگاه منتقدانه، اصلاح گرایانه و تحول خواهانۀ خودِ حکیمان و فیلسوفان مسلمان بوده‌است. امتیاز ویژۀ این نگاه در مقابل انتقادهای گروه‌هایی مانند متکلمان آن بود که این نگاه هرگز به معنای نادیده گرفتن ارزش‌های موجود و بنیان‌های قویم فلسفۀ ارسطویی یونانی نبود. 🔺توجه جدّی‌تر فلسفه به آموزه‌های دینی و حرکت در جهت فهم عمیق‌تر از گزاره‌های اسلامی و مطرح کردن تحلیل‌های موافق‌تر با ظواهر شریعت و دادن خدمات گوناگون به حوزه دین‌پژوهی از یک سو و ابراز تمایلاتی به حوزه عرفان و جدیت بیشتر برای درک مبانی اساسی معرفت و سلوک از سوی دیگر، به همراه دریافت پیا‌م های اساسی فلسفه و حکمت از سوی فرزانگان حوزۀ کلام و دین‌پژوهی و عرفان، تقارب روزافزون فلسفه و عرفان و دین را سبب شدند و فلسفه را حیاتی مجدد و حرکتی تازه بخشیدند. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 6_7 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
37.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ انسان شناسی 💠 اثبات نفس غیر مادی انسان ( توضیح و نقد فیزیکالیسم ناتقلیل گرا) 🔸جلسه اول •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 معرفی کتاب « درآمدی بر اندیشه فرهنگی » ✍🏼 به قلم 🔸کتاب «اندیشۀ فرهنگی آیت‌الله خامنه‌ای»:نخستین روایت تحلیلی و منظومه‌وار از مواضع فرهنگی 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net