فکرت
📝 #بخوانید| دیپلماسی و رفتار سیاسی پیامبر اعظم (ص) ✏️علی اصغر سیاحت هویدا 🔖به طور کلی رفتار سیاسی
🔴برداشت های انحرافی از دین
🔻حاکمیت اسلامی از ابتدای نبوت پیامبر با توجه به مسائلی که در طول مسیر آن رخ داد به سمت شکلگیری در حرکت بود و بیتردید هر کدام از این مسائل تکههایی از پازل یک مسیر را ترسیم میکند که در انتهای آن الگوی حکمرانی اسلام را میتوان تبیین کرد.
🔻اگر یک تکه از آن را برجسته کنیم، متهم به برداشت گزینشی از اسلام خواهیم شد و مصداق آیه إِنَّ الَّذینَ یَکفُرونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَیُریدونَ أَن یُفَرِّقوا بَینَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَیَقولونَ نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَنَکفُرُ بِبَعضٍ وَیُریدونَ أَن یَتَّخِذوا بَینَ ذلِکَ سَبیلًا؛ کسانی که خدا و پیامبرانِ او را انکار میکنند و میخواهند میان خدا و پیامبرانش تبعیض قائل شوند، میگویند: «به بعضی ایمان میآوریم، و بعضی را انکار میکنیم» و میخواهند در میان این دو، راهی برای خود انتخاب کنند.
🔻این همان ادبیاتی است که در زمان برجام و مذاکره با آمریکا مطرح میشد. این تفکر با تکیه بر برخی از عملکردهای پیامبر به جامعه دینی چنین القا میکرد که ایشان حتی با بدترین دشمنان خود نیز صلح کرد.
🔻اما فراموش کردند که نتیجه آشتی با مکه فتح این شهر، و نتیجه حدیبیه، جنگ حنین بود. این مسیر تنها یک ادبیات دیپلماتیک مبتنی بر ساز و کارهای فرمالیستی نیست بلکه در چارچوب صلح و میانه جنگ و آشتی در حرکت است.
🔻بنابراین بازنمایی تصویر تاریخی از پیامبر اسلام مبتنی بر هر کدام از این تعابیر به تنهایی منجر به دو نگاه ناقص و پرعیب میگردد.
✖️نگاه اول، تصویری جنگ طلب و خشونتگرا از قرآن و سیره پیامبر اسلام بازنمایی میکنند و با این کار به دنبال داعشی کردن اسلام است. عمده افراد ضد دین و مخالف اسلام تلاش میکنند با تکثیر پیامهایی در این جهت فضا را به سمت دیگری کانالیزه کنند.
✖️نگاه دوم، تصویری خنثی و بدون عملکرد باصلابت و قدرتمند است که در مقابل اسلام را متهم به ترسو بودن و مصلحتاندیشیهای افراطی میکنند، در حالی که مکتب رسول الله چیزی ورای این دو نگاه است و هر دو راه به خطا میبرند.
🔙این همان نگاه مکتب اسلام رحمانی و جریان دولت اعتدال و اصلاحات است که تئوریپردازانه دینیشان همچون ملکیان، احمد قابل، سید حسن آقامیری و … هستند.
💬علی اصغر سیاحت هویدا
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید| هویت زن در اسلام و غرب (قسمت هفتم) - اصول روشی مواجهه با شبهات دینی
✍️دکتر محمدرضا کدخدایی
◽️اگر گزارههای دینی ناظر بر اشتراک در منشأ خلقت زن را بپذیریم، روایاتی که خلقت حوا را از دنده چپ آدم میداند، چگونه تفسیر میکنیم؟
◽️اگر استوای خلقت زن گزاره صحیحی است چرا زنان به «الضلع المعوج» تشبیه شده است؟ اگر «اکثر الخیر فی النساء» را از امام صادق ع بپذیریم چگونه «المرئه شر کلها» در روایت علوی قابل تبیین خواهد بود؟
🔸جهت مشاهده پاسخ این سؤالات اینجا کلیک کنید.
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌گفتاری از ارسطو
🔸ایدهها چطور میتوانند راه خود را به جهان شلوغ باز کنند؟
▪️کتاب متفکران بزرگ- فلسفه
▪️نویسنده: آلن دوباتن
▪️گوینده: فریبا فصیحی
#ارسطو
#فلسفه
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید| تاریخچه فلسفه اسلامی
✍️پروین سرمیلی
🔸فلسفه اسلامى یکی ازعلومى است که در بستر فرهنگ ناب اسلامى رشد کرده و در پرتو آموزههای قرآن و سنت به تعالى و پیشرفت رسیده است.
🔸این حقیقت از اولین فیلسوف که کندى است تا فارابى، ابن سینا، محقق طوسى، میر داماد، ملا صدرا، ملا هادى سبزوارى، علامه طباطبایى و شهید مطهرى ادامه داشته است.
🔸نگاه تاریخى به #فلسفه_اسلامى آثار فراوانى دارد؛ مانند میزان تأثیرپذیرى آن از فرهنگ اسلامى، تحولات فلسفه اسلامى، نوآوریهاى هر فیلسوف، شناخت نقاط قوت و ضعف، ربط و ارتباط مسائل فلسفى با یکدیگر، شناخت زمینههاى ظهور یک مکتب فلسفى.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید| بررسی ابعاد علمی و معنوی آیتالله حسنزاده آملی (بخش اول)
آیت الله حسن رمضانی:
◽️ایشان معتقد بودند اگر چنانچه عمل اساس قضیه هست، علم اساس عمل است. عمل بدون علم اصلاً عمل نیست. این جمله معروف ایشان در همین راستا رقم خورده است که علم و عمل جوهرند و انسانساز.
◽️برخلاف آن چه که در فضای فلسفی مشاء، که قائل بودند که علم از مقوله کیف است و کیف عرض است و عرض هم عارض است بر جوهر انسان. ایشان معتقد بود که علم از مقوله عرض نیست، علم نور است و نور وجود و وجود، مجرد از هرگونه تعیّن و تشخصهای مادی است.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
🆔 @fekrat_net
⚡️سلسه نشست بزرگداشت علامه ذوالفنون حسنزاده آملی
✨جایگاه علمی - فلسفی علامه حسنزاده آملی رحمةالله علیه
👤با حضور آیت الله احمد عابدی
📆 جمعه، 23 مهر 1400؛ ساعت 13
https://instagram.com/fekratmedia
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علامه_حسنزاده_آملی
#فلسفه
🆔 @fekrat_net
📸 #گزارش| آیین بزرگداشت فقیه الاقتصاد سید عباس موسویان
◾️مراسم بزرگداشت فقیه الافتصاد سید عباس موسویان از اندیشمندان بانکداری اسلامی با حضور آیت الله علی اکبر رشاد،آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری و حجت الاسلام دکتر حسن آقانظری در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد.
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتظار سازنده فرج و منتظر واقعی
⭕️به مناسبت آغاز امامت امام عصر ارواحنا له الفدا
🆔 @fekrat_net
مسأله اعتراضات درون ساختاری.mp3
15.87M
💠مسأله اعتراضات درون ساختاری
🎙گفتگوی دکتر محسن برهانی هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه تهران و دکتر اکبر طلابکی هیئت علمی گروه معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران در برنامه زاویه
🆔 @fekrat_net
🔴منتشر شد
🔶کتاب #سبک_زندگی و هنرهای بیکلام نوشته استاد احمدحسین شریفی و دکتر احمد محمدیپیرو توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.
🔷علل و عوامل فراواني در شكلدهي و تغيير سبك زندگي فردي و اجتماعي نقشآفرينند. هنرهايي چون موسيقي مد و مدسازي، اسباببازيها و سرگرميهاي كودكان و نوجوانان معماري و شهرسازي كه در كتاب حاضر با عنوان «هنرهاي بيکلام» معرفي شدهاند از جمله مهمترين عوامل سبكسازند. اين نوع هنرها نقشي كمنظير، هميشگي و ماندگار در شكلدهي به سبك زندگي دارند. غفلت از اين نوع هنرهاي سبكساز ميتواند ساير فعاليتهاي آموزشي و تربيتي و تبليغي در حوزه فرهنگسازي را بياثر يا بسيار كماثر كند.
🔶فهرست فصلهای دهگانه کتاب:
فصل اول: چيستي سبک زندگي؛
فصل دوم: اهمیت سبک زندگي در اندیشه مقام معظم رهبری
فصل سوم: ابزارها و عوامل سبکساز
فصل چهارم: انواع هنر و هنرهاي بيکلام
فصل پنجم: هنر متعهد
فصل ششم: موسيقي و سبک زندگي
فصل هفتم: مد و مدگرايي و مسأله سبک زندگی فصل هشتم: بازي و اسباببازي
فصل نهم: معماری و سبک زندگی
فصل نهم: معماری و سبک زندگی
فصل دهم: شهرسازی و سبک زندگی
لینک خرید اینترنتی کتاب👇👇
http://ibook.ricac.ac.ir/BookView/708/-4-
🆔 @fekrat_net
💠 جامعه عادل
🔸 وجود مبارك حضرت كه #ظهور می كند دو كار می كند: یكی مهم و یكی اهم, آنكه مهم است وظیفه همه است آنكه اهم است، وظیفه حوزه و دانشگاه مخصوصاً علماست. آنچه مهم است رواج هم دارد كه وجود مبارك حضرت، وقتی #ظهور كرد خداوند به وسیله او: «وَ بِهِ یمْلَأُ اللَّهُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً بَعدَ مَا مُلِئَت ظُلمَاً وَ جَورَاً»؛[1] یعنی به وسیله حضرت جهان پر از عدل و داد می شود. اما بالاتر از این و مهمتر از این كه مقدور همه نیست و آن این است كه جهان را پر از #عقل_و_علم بكند، مگر هر كسی چیزی می فهمد؟! مگر هر كسی عاقل می شود؟! مگر مردم حرف هر كسی را گوش می دهند؟! مگر جامعه را به این آسانی می شود #جامعه_عقلانی كرد؟ آن دستِ ولایت حضرت است به بركت ذات اقدس الهی كه «یضَعُ عَلَی رُئُوسِ العِبَادِ فَتَكمَلَ بِهِ أَحلامَهُم وَ عُقُولَهم»؛[2] مگر #فهم یك چیز عادی است كه همه جا پیدا شود؛ این كار را حضرت میكند. من هر وقت درباره این حدیث نورانی كه او چطور مردم را عاقل كند هر وقت به این حدیث نورانی می رسم متوقف می شوم، این چه دستی است؟ چه كار می كند؟
🔸 اوّلین بخشی كه از قرآن نازل شد #فهم است و #علم است و #دانش است و #عقل, ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ ٭ الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ٭ عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یعْلَمْ﴾[3] اول سواد است و سواد, آن هم سوادی كه نور است و بعد عدل. عمل را عقل رهبری می كند، كار را فهم رهبری می كند, قیام را آن اندیشه هدایت می كند؛ این كار حوزه است. تا جامعه نفهمد كه گناه سمّ است هر چه شما نصیحت كنید، دست از اختلاس بر نمی دارد، این باید بفهمد كه گناه سمّ است.
🔸 جهان اگر بخواهد پر از #عدل_و_داد شود باید پر از #عقل_و_فهم بشود این اهم است, وجود مبارك حضرت این كار را می كند و شما عالمان دین كه شاگردان آن حضرت هستید باید جامعه را عاقل كنید با سیره تان, سریره تان, سنّتتان, سخنرانیتان, تدریستان, تألیفتان, مَشی متواضعانه تان باید جامعه را عاقل كنید؛ آن وقت جامعه عاقل را می شود عادل كرد آسان است.
[1] . زاد المعاد ـ مفاتیح الجنان، ص423.
[2] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص25؛ «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُمْ».
[3] . سوره علق، آیه3 ـ 5.
آپارات با کیفیت مناسب:
https://aparat.com/v/euI5J
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#نهم_ربیع
📚 سخنرانی در جمع طلاب و دانشجویان
تاریخ: 1394/03/13
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید| هویت زن در اسلام و غرب (قسمت هشتم)
✍️دکتر محمدرضا کدخدایی
◽️ویل دورانت در مورد بروز عملی غرب مدرن در مواجهه با زنان میگوید: «در اروپا زنان تا حدود سال ۱۹۰۰، کمتر دارای حقی بودند که مرد ناگزیر باشد بر اساس قانون آن را مراعات کند!».
◽️همو در جای دیگر میگوید: «نخستین قدم برای آزادی مادر بزرگها قانون ۱۸۸۲ است. به موجب این قانون زنان بریتانیا کبیر پس از آن امتیاز بیسابقهای پیدا کردند، یعنی حق نگه داشتن درآمد خود!».
◽️در مورد حق حضور اجتماعی و سیاسی زنان نیز وضع به همین منوال است. نمایندگان مجلس فرانسه حتی بعد از اعلامیه حقوق بشر فرانسه (۱۷۸۹)، فعالیت زنان را در خارج از خانواده برای نظم عمومی خطرناک میشمردند.
◽️حق رأی زنان از حدود سال ۱۹۰۰ به بعد به واقعیت تبدیل شد. نیوزلند ۱۸۹۳، نروژ ۱۹۱۳، انگلستان ۱۹۱۸ و امریکا در سال ۱۹۲۰ حق رأی زنان را به رسمیت شناخت. در لایحه حقوق بشر ۱۷۸۹ فرانسه مسئله برابری و حقوق انسانی فقط برای مردان مطرح شده بود.
◽️در اوج دوران مدرن بسیاری از نظریهپردازان تاثیرگذار مباحث حقوق بشری بر اساس مبانی سکولاریستی، در مورد به رسمیت شناختن زن بهعنوان بشر تردید داشته یا از اساس انکار میکردند. توصیف زن به عنوان موجودی فرودست، در بیان مشهورترین شاعران، رمان نویسان، ادیبان، دانشمندان علوم تجربی و علوم اجتماعی و فلسفی در دوران مدرن بسیار گسترده است.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
🆔 @fekrat_net
📙مبانى و اصول تعلیم و تربیت
🔸بخش 1
⚡️هر نظام آموزشى و پرورشى بر اساس بینش و نگرش بنیانگذاران آن، نسبت به حقیقت انسان و ابعاد وجودى وی، و نیز بر حسب هدف یا اهدافى كه از تعلیم و تربیت، در نظر میگیرند و نیز بر اساس اعتقادى كه به كیفیت رشد و حركت انسان بسوى هدف مطلوب دارند بنا میشود. و در واقع، این بینشها و نگرشهاست كه مبانى تعلیم و تربیت هر نظامى را تشكیل میدهد هرچند آگاهانه مورد توجّه واقع نشود یا مورد تصریح، قرار نگیرد.
⚡️طبعاً نظام آموزش و پرورش اسلامى هم مبتنى بر یك سلسله مبانى خاصّى است كه از بینش اسلام دربارهى موضوعات یاد شده، نشأت میگیرد. از اینروی، لازم است قبل از تبیین نظام آموزش و پرورش اسلامی، این مبانی، مورد توجّه واقع شود و سپس بر اساس آنها اصول عملى تعلیم و تربیت، مبیّن گردد.
⚡️بر اساس بینش اسلام، نسبت به حقیقت انسان و ابعاد وجودى و هدف آفرینش و كمال نهائى و كیفیت حركت وى بسوى آن، میتوان این نكات دوازدهگانه را بعنوان مبانى تعلیم و تربیت اسلامى در نظر گرفت. البتّه هدف از تعلیم و تربیت اسلامى جز فراهم كردن زمینهى تكامل هر چه بیشتر انسانها نخواهد بود و هدفهاى كاربردى نیز همگى در این راستا قرار میگیرند.
⚡️1ـ حقیقت انسان. از دیدگاه اسلام، انسان تنها ارگانیسم محسوس نیست بلكه داراى عنصرى ماورائى است كه بعد از متلاشى شدن بدن هم باقى میماند.1؛ و حیاتى جاودانى و سعادت یا شقاوتى ابدى خواهد داشت. و در واقع، انسانیت انسان به روح اوست و بدن بمنزلهى ابزارى براى فعّالیت یا مركبى براى سیر و حركت است كه البّته میبایست در همین حدّ به آن، بها داد و در حفظ سلامت و نیرومندى آن كوشید آنچنانكه میبایست به سلامت و نیرومندى ابزار و مركب، اهتمام شود.
ادامه دارد...
✍️علامه مصباح یزدی
#تعلیم_و_تربیت
#علامه_مصباح_یزدی
🆔 @fekrat_net
فکرت
📝 #بخوانید| هویت زن در اسلام و غرب (قسمت هشتم) ✍️دکتر محمدرضا کدخدایی ◽️ویل دورانت در مورد بروز عم
💠دیدگاه اندیشمندان غربی به زن
🔰ژان ژاک روسو (۱۷۱۲–۱۷۷۸) نظریه پرداز قرارداد اجتماعی و حقوق شهروندی، زنان را طبیعتاً ضعیف توصیف میکرد. با این استدلال که حقوق برای انسانی است که به واسطه خردمندی از حیوان متمایز شده است و چون در خردورزی زن تردید است نمیتوان او را واجد حقوقی که به بشر تعلق میگیرد، دانست. از این رو زن را فاقد مشخصههای بالفعل برای شهروندی میدانست.
🔰شوپنهاور فیلسوف مشهور آلمانی (۱۷۸۸-۱۸۶۰)، تا نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی هنوز زن را چون حیوانی با گیسوان بلند و افکار کوتاه معرفی کرده و او را از دایره انسانیت خارج میدانست.
🔰نیچه(۱۸۴۴-۱۹۰۰) در اوج دوران مدرن، با تشبیه زنان به برخی حیوانات، از ضرورت مملوکیت و محبوس کردن زن برای خدمت کاری سخن به میان آورد.
🔰فروید (۱۸۵۶) با تاکید بر واقعیت اختگی زن، بر کهتری او نسبت به مرد همواره تاکید داشت.
🔰آگوست کنت (۱۷۹۸-۱۸۵۷)، نظریهپرداز مشهور اثباتگرایی،مرد را اصالتاً برای اندیشیدن و زن را برای دوست داشتن میداند.
🔰لومبروزو جرم شناس اثباتگرا، زن را موجودی میدانست که فطرتاً به کارهایی تمایل دارد که نیازی به ابتکار ندارد و به طور غیر ارادی با تکرار بهصورت بیاختیار صورت میگیرند.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
🆔 @fekrat_net
📗 #بخوانید| راهکارهای شناختی معصومان(ع) در مواجهه با باورها و رفتارهای غلط اقتصادی در حوزه فرزندآوری / فرزند آوری (بخش اول)
👤 آیت الله اکبری
✅بر اساس مبانی فلسفی اقتصاد اسلامی، تحلیلهای رفتاری انسانها هیچگاه در چارچوب تحلیل هزینه - فایده اقتصادی محض محصور نمیشود. بلکه تصمیمگیری افراد تابع نوعی هزینه - فایده فرا اقتصادی است.
✅این نوع تصمیمگیری منحصر به افراد مسلمان نیست، بلکه خصلتی عمومی است. با این وجود تصیممگیریهای انسان مسلمان به خصوص در حوزه فرزندآوری تحت تاثیر دیدگاههای عقیدتی او از جمله دیدگاه وی نسبت به رازقیت خدواند قرار میگیرد.
✅فقدان بینش صحیح و واقع بینانه از فقر و ارتباط آن با فرزندآوری موجب کاهش میل به فرزندآوری میشود. توجه دادن به رزاقیت الهی مانند ارجاع و استناد به آیات تضمین روزی از جانب خداوند، میتواند در ترویج بینش صحیح موثر باشد و بنیه اعتقادی مردم را تقویت کرده و ترس از فقر در صورت فرزندآوری بیشتر را دور کند.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
#جمعیت
#اقتصاد
🆔 @fekrat_net
فکرت
📗 #بخوانید| راهکارهای شناختی معصومان(ع) در مواجهه با باورها و رفتارهای غلط اقتصادی در حوزه فرزندآوری
📑اهل بیت(ع) در راستای مواجهه و اصلاح با باورهای نادرست اقتصادی در زمینه فرزندآوری اقدامات و راهکارهایی شناختی در پیش گرفتند، از جمله:
1- تقویت باور به رزاقیت الهی
📃اهل بیت(ع) آنچنان به جلب روزی به واسطه ازدواج و فرزندآوری ایمان داشتند که زمانی مردی نزد رسول خدا(ص) از فقر گلایه کرد، حضرت به او فرمود ازدواج کن! او ازدواج کرد و روزیاش وسعت یافت.
📃در دوره امام صادق(ع) این روایت از رسول خدا(ص) همچنان بر سر زبانها بود، چنانکه اسحاق بن عمار از امام صادق(ع) صحت این مطلب را استفسار کرد، حضرت تایید کرده و فرمود: «همانا روزی با زن و فرزند است.» همچنین روایتی از امام صادق(ع) که ذیل آیه شریفه سوره نور فرمود: «ازدواج کنند تا خداوند آنها را از فضل خود بینیاز سازد.»
📃امیرالمومنین(ع) فرمود: «خداوند متعال روزیها را عادلانه تقسیم کرد تا هر که را بخواهد به وسعت روزی یا تنگی آن بیازماید و میزان سپاسگزاریِ توانگر و شکیباییِ تهیدست را امتحان کند.»
📃امام کاظم(ع) به بکر بن صالح که پنج سال به خاطر فقر، از آوردن فرزند خودداری میکرد، فرمود: «فرزند بیاورید، همانا خداوند روزی آنان را میرساند.»
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
#جمعیت
#اقتصاد
🆔 @fekrat_net
فکرت
📑اهل بیت(ع) در راستای مواجهه و اصلاح با باورهای نادرست اقتصادی در زمینه فرزندآوری اقدامات و راهکارها
۲. تعاون و مواسات
📃ائمه معصومین(ع) تاکید داشتند شیعیان در حد کمال مطلوب نسبت به یکدیگر مواسات داشته و یاریگر هم باشند. امام علی(ع) به مسلمانان دستور میدهد که فقرا و محرومان را در زندگی، شریک خویش سازید.
📃حسن بن کثیر در محضر امام باقر(ع) از وضعیت مالی خویش و بیتوجهی برادرانش شکایت کرد. حضرت فرمود: «بد برادری است کسی که در حال غنا رعایت نماید و هنگام فقیری و تنگدستی نسبت به تو بیتوجه باشد.» سپس کیسهای را که در آن هفتصد درهم بود به او داد و فرمود: «اینها را خرج کن، وقتی تمام شد مرا باخبر ساز.»
📃به ویژه انسان هنگام ازدواج و اولاددار شدن به مساعدت بیشتری نیاز دارد و کسی که در این راه قدم بردارد، فضیلت بیشتری دارد، چنانکه امام صادق(ع) فرمود: «هر فردی زمینه ازدواج مجردی را فراهم کند از افرادی است که خدا در روز قیامت به او نگاه (لطف) میکند.».
📃امام باقر(ع) از مردی پرسید آیا همسر داری؟ عرض کرد: خیر؛ امام ضمن تاکید بر محبوبیت ازدواج و ارزش افزوده عبادت متزوج نسبت به فرد عزب، هفت دینار به او داد و فرمود: «با کمک این پول، ازدواج کن، زیرا رسول خدا(ص) فرمود: عیال اختیار کنید که موجب رزق بیشتر برای شما میشود.» همچنین امام صادق(ع) به شخصی که دلیل ترک ازدواجش را نداشتن پول عنوان کرد، مبلغی هدیه کرد.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
#جمعیت
#اقتصاد
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬ذوفنون بودن علامه حسن زاده آملی از زبان آیت الله احمد عابدی
👈جهت مشاهده فیلم کامل سخنان آیت الله عابدی در مورد حضرت علامه حسن زاده اینجا کلیک کنید.
#علامه_حسن_زاده
#استاد_عابدی
🆔 @fekrat_net
فکرت
📙مبانى و اصول تعلیم و تربیت 🔸بخش 1 ⚡️هر نظام آموزشى و پرورشى بر اساس بینش و نگرش بنیانگذاران آن، ن
📙مبانى و اصول تعلیم و تربیت
🔸بخش 2
⚡️2. موقعیّت انسان در جهان. در میان موجودات این جهان، انسان از مواهب خدادادى و قابلیّتهاى خاصّى برخوردار است كه او را از دیگر آفریدگان، ممتاز میسازد مانند ظرافتهایى كه در ارگانهاى ظاهرى و درونى و بویژه در مغز و سیستم عصبى او بكار برده شده و توانشهاى روانى ویژهاى كه در سایر موجودات زنده، یافت نمیشود.
⚡️و در اثر همین ویژگیهاست كه میتواند در همهى پدیدههاى طبیعت تصرف كند و آنها را در راه تعالى خودش بکار گیرد. دادن این امتیازات به انسان، نوعى «تكریم»؛ تكوینى الهى است كه در قرآن كریم ، به آن اشاره شده است.
⚡️3ـ انسان بر سر دوراهى (بین دو بینهایت). نیروها و استعدادهایى كه خداى متعال به انسان، عطا فرموده سرمایههاى تكوینى و فطرى براى حركت وى بسوى هدف نهائى است.
⚡️ولى بكار گرفتن این مایههاى خدادادی، منوط به اراده و اختیار و انتخاب و گزینش خود اوست، و همچنانكه میتواند از این نعمتها حسن استفاده كرده با بهرهگیرى از آنها مسیر تكامل حقیقى را بپیماید و سعادت ابدى را بدست بیاورد.
⚡️همچنین میتواند با سوء استفاده از آنها در راه سقوط و انحطاط، قدم بردارد تا آنجا كه از حیوانات درنده هم پستتر شود؛ و شقاوت ابدى را براى خودش بخرد. از اینروی، میتوان مسیر انسان را بین دو بینهایت در نظر گرفت كه از یك سوى به كمال و سعادت بینهایت، صعود و عروج میكند.
⚡️از سوى دیگر به شقاوت و عذاب بینهایت، سقوط میكند؛ پس ارزش و كرامت نهائى انسان، در گرو انتخاب راه تقوى است؛ و طبعاً همهى انسانها داراى ارزش مطلق و یكسانى نخواهند بود. بلكه اهل ایمان و عمل صالح، داراى ارزش مثبت، و اهل كفر و عصیان داراى ارزش منفی، و هر یك داراى مراتب مختلفى خواهند بود.
⚡️4ـ هدف از آفرینش انسان (كمال نهائی). انسان با ویژگیهاى خاصّ خودش براى این، آفریده شده كه مسیر تكامل را با ارادهى آزاد و انتخاب آگاهانه بپیماید؛ و لیاقت درك فیوضات خاصّى كه در سایهى حركت اختیاری، افاضه میشود را پیدا كند و به مقام قرب الهى كه توأم با سعادت جاودانى است برسد.
⚡️ولى چون این سیر و حركت باید بصورت اختیارى انجام گیرد ناچار باید مسیر دیگرى در جهت مخالف آن، وجود داشته باشد كه به شقاوت و عذاب ابدی، منتهى گردد.
⚡️5ـ دنیا مقدّمهى آخرت است. با توجّه به هدف آفرینش انسان، روشن میشود كه زندگى وى در دنیا، یك دوران محدود و مقدّماتى براى خودسازی، و پرورش دادن و بفعلیّت رساندن استعدادهاست كه نتیجهى ثابت و ابدى آن، در عالم آخرت، ظاهر میگردد.
⚡️و در صورتى كه بشر، در این دنیا جهت كمال را انتخاب كند به دار نعمت و رحمت ابدی؛ و در صورتى كه جهت ضد آن را برگزیند به دار عذاب و هلاكت جاودانى خواهد رفت. و به تعبیر قرآن كریم، جهان دنیا «دار آزمایش»؛ است تا نیكوكاران از تبهكاران، متمایز شوند و هر یك در عالم آخرت به آنچه سزاوار آنند برسند.
ادامه دارد...
✍علامه مصباح یزدی
#تعلیم_و_تربیت
#علامه_مصباح_یزدی
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ سریال بازی مرکب؛ داستان نابرابری در کره جنوبی
🔹داستان سریال «بازی ماهی مرکب» شامل بازیهای کودکان در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ کره است. یک بازی سنتی که افراد به دو دسته مدافعان و مهاجمان تقسیم میشوند.
🔹داستان بازی مرکب روایتی است از انسانهایی که به دلایل مختلف در زندگی به مشکلات برخورده اند و نیاز به پول دارند. آنها بصورت ناگهانی دعوت به بازی عجیب و ناشناختهای میشوند که در آخر جایزه فرد برنده ۳۸ میلیون دلار است.
🔹این بازی در مکان نامشخصی برگزار میشود و شرکت کنندگان تا انتهای بازی باید در آنجا محبوس بمانند.
🆔 @fekrat_net
1_521220817.mp3
40.96M
🎙 #بشنوید| نقد سکولاريسم اسلامي و تبيين جامعيت اسلام
◾️استاد شريفي در اين سخنراني ضمن اشارهاي اجمالي به جريان سکولاريسم در جهان عرب و در ايران و حوزههاي علميه، و طرح مدعيات سکولارهايي همچون علي عبدالرزاق مهندس مهدي بازرگان و به تبيين ناسازگاري سکولاريسم با قرآن و سنت و سيرة معصومان پرداخته است.
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید| نقد انیمیشن آمفیبیا
✍میلاد پورعسگری
🖇داستانهاي مجموعه آمفيبيا حول محور مفاهيم مثبت اخلاق اجتماعي و فردي ميگردد؛ اگرچه طرز بيان و نحوه پردازش به آن متناسب با فرهنگ اسلامي و ايراني ما نميباشد. در قسمت دهم از فصل اول اين انيميشن به موضوع شهرت و تاثير آن بر روابط اجتماعي و فردی میپردازد.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
🆔 @fekrat_net
فکرت
📝 #بخوانید| نقد انیمیشن آمفیبیا ✍میلاد پورعسگری 🖇داستانهاي مجموعه آمفيبيا حول محور مفاهيم مثبت ا
◽️سلبریتیها یا افراد مشهور، خدواندگار ساخته تمدن مدرن دنیای امروز هستند. خدایانی که با گسترش شبکههای اجتماعی و فضای مجازی، گستره حاکمیتشان گستردهتر میشود.
◽️در این بین مردم همچون بردگانی که با اختیار، حلقه غلامی را به گوش خود آویختهاند، روز به روز بیهویتتر و بیشتر مورد سوء استفاده قرار میگیرند.
◽️بروز این پدیده نامطلوب دنیای مدرن دلایل زیادی دارد. یکی از دلایل این امر، زندگی مادی و دنیای مصرفزده امروز است.
◽️زمانی که تمام همّت آدمی تمنا و تمایلات مادی و دنیوی باشد، ناخود آگاه سقف آرزو، خواسته و اهدافش بیشتر از آنچه که چشمانش میبیند جلو نمیرود.
◽️نکته بعدی گسترش رسانههای اجتماعی و گردانندگان اصلی این ابزارآلات میباشد. رادیو، تلویزیون، سینما، شبکههای اجتماعی ، ماهواره، اینترنت و… پیامبران دنیای جدید و ابزاری که تمام زندگی شخصی و اجتماعی ما را پر کردهاند. به شکلی که وقت خالی برای فکر درباره خود و جهان اطرافمان نداریم.
◽️ما مدام در حال دریافت انبوهی از اطلاعات درست و غلط هستیم که حتی فرصت تشخیص درست آن به ما داده نمیشود.
👤میلاد پورعسگری
🆔 @fekrat_net
فکرت
◽️سلبریتیها یا افراد مشهور، خدواندگار ساخته تمدن مدرن دنیای امروز هستند. خدایانی که با گسترش شبکهه
◽️جنبه دیگر فضای مجازی و فضای سایبر، جذابیت آن است که منجر به وابستگی و تعلق بیش از حد ما به آن شده، به گونهای که زندگی بدون آن قابل تصور نیست.
◽️بنابراین کسانی که این فضا و دنیا مجازی را اداره میکنند بیتاثیر در گرایشات و تعلقات مردم نیستند. آنها به ما میگویند چه چیزی بخوریم یا بپوشیم، چه چیزی را دوست داشته باشیم و حتی به چه چیزی فکر کنیم. در نتیجه اگر آنان بخواهند میتوانند شخصی را در چشم مردم مشهور یا منفور نمایند.
◽️مصداق عینی این امر را میتوان در مدلینگها، جشنوارههای زیباترین زن یا مرد جهان، بهترین فوتبالیست، بهترین بازیگر، قویترین مرد جهان و … مشاهده نمود. جشنوارههایی را برگزار میگردد و افرادی خاص با اِلمانهایی بهخصوص، برنده و بعد بهوسیله رسانههای اجتماعی بهعنوان الگو به مخاطب عرضه میشوند.
◽️در حالی که ممکن است واقعیت غیر از این باشد و ملاکهای درستی برای انتخاب این افراد در نظر گرفته نشده باشد. اما متأسفانه حواس مردم به جلوی چشمانشان است و به اهداف پشت پرده آن دقت نمیکنند.
👤میلاد پورعسگری
🆔 @fekrat_net