eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️عرفان و شرع 🔘گروهی تصور كرده‌اند كه عرفان عملی راه مستقلی بری كشف حقایق است كه بدون رعایت احكام شرعی میتواند مورد استفاده قرار گیرد و اسلام هم یا آن را امضا كرده (بدعت مرْضی) و یا دست‌كم، از آن منع نكرده است. 🔘در این زمینه، بعضی تا آنجا پیش رفته‌اند كه اساساً التزام به هیچ دینی را بری رسیدن به مقامات عرفانی لازم ندانسته‌اند. بعضی دیگر نیز التزام به یكی از ادیان و در شكل معتدل‌تر، التزام به یكی از ادیان الهی را كافی دانسته‌اند. 🔘اما از دیدگاه اسلامی، سیر و سلوك عرفانی راه مستقلی در كنار راه شرع نیست، بلكه بخش دقیق‌تر و لطیف‌تری از آن است و اگر اصطلاح «شریعت»؛ را به احكام ظاهری اختصاص دهیم، باید بگوییم: طریقت در طول شریعت یا در باطن آن قرار دارد و تنها با رعایت احكام شریعت، قابل تحقق است. 🔘به عنوان نمونه، شریعت احكام ظاهری نماز را تعیین میكند و طریقت عهده دار راه‌هی تمركز حواس و حضور قلب در آن و شروط كمال عبادات است. 🔘شریعت بر انجام عبادات به انگیزه‌ی مصونیت از عذاب الهی و رسیدن به نعمت‌هی بهشتی تأكید دارد، اما عرفان به خالص كردن نیت از هرچه غیر خداست تأكید دارد؛ همان كه در لسان روایات اهل‌بیت (علیهم السلام) «عبادت احرار»؛ نامیده شده است. 🔘همچنین شرك در شریعت همان شرك جلی از قبیل پرستش بت‌ها و مانند آن است، اما در طریقت، انواع دقیق‌تری از شرك خفی و اخفی مطرح است و هرگونه امید بستن به غیر خدا و بیم داشتن از غیر او و كمك خواستن از غیر او و عشق ورزیدن به غیر او ـ در صورتی كه همه‌ی اینها جنبه‌ی اصالت و استقلال داشته باشد و بر اساس اطاعت امر الهی نباشد ـ نوعی شرك محسوب میشود. 🔘بنابراین، انواع بدعت‌ها و آیین‌های ساختگی نه تنها مطلوب نیست بلكه می‎تواند مانع رسیدن به عرفان حقیقی نیز باشد، چه رسد به استفاده از اموری كه صریحاً و قطعاً مورد نهی و تحریم واقع شده؛و هرچند ممكن است بعضی از كارها موجب حالات به اصطلاح عرفانی موقتی باشد، ولی سرانجامِ خوبی ندارد و ممكن است دامی شیطانی بری سقوط نهایی باشد و نباید فریب آنها را خورد. حاصل آنكه راه حق همان است كه خدی متعال بیان فرموده است: «؛ فماذَا بَعْدَ الْحقِّ اِلاّ الضَّلالُ.»؛ (یونس: 32) ✍علامه مصباح یزدی 🆔 @fekrat_net
01_13951117_فلسفه_اجتماعی_حکمت_متعالیه.MP3
10.45M
🔊 | فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 17 بهمن‌ماه 1395 📍 سرای هنر و اندیشه(سُها) 📂 با موضوع: فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه و چرایی طرح آن 🆔 @fekrat_net
📝 | نقدی بر کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان/بازخوانی حقوق سیاسی و اجتماعی زنان در شاهنامه فردوسی ✍️فاطمه رضوی راد 🗂در بیشتر آثار ادبی جهان زنان حضور چشمگیری دارند؛ امّا این حضور به معنی ایفای نقش خاصی از سوی آن‌ها نیست. در بیشتر این آثار زنان عموماً اله‌گانی تصنعی یا موجوداتی فرودست‌اند که نمی‌توان برای آن‌ها حق خاصی متصور شد. 🗂امّا در اثری که حکیم طوس بیش از هزار سال پیش سروده، زنان دارای آن‌چنان حقوق سیاسی و اجتماعی هستند که برای مقایسه آن با یک اثر هم سنگ، به سراغ مترقی‌ترین سند حمایت از حقوق زنان، کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان می‌رویم. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 7 دقیقه 🆔 @fekrat_net
فکرت
📝 #بخوانید| نقدی بر کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان/بازخوانی حقوق سیاسی و اجتماعی زنان در شاهنامه فر
🗂زنان در دو اثر شاهنامه فردوسی و کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، از حقوق سیاسی، چون مالکیت خصوصی و استقلال مالی برخوردارند یعنی بدون هیچ منعی می‌توانند مالک اموال شخصی خود باشند و در آن دخل و تصرف کنند (آن‌ها را ببخشند یا بفروشند). 🗂حق حضور در تمامی مناصب و مشاغل سیاسی اعم از پادشاهی، نخست وزیری، وزارت، سفارت، صدارت، خزانه داری، جنگاوری، دیپلماسی، مشاوره، میانجیگری برای حل مسائل سیاسی و… را دارند. 🗂چه در زمینه وضع قوانین و چه اجرای آن‌ها در شرایطی مساوی با مردان هستند و از ویژگی انحصاری حق رأی برخوردارند و می‌توانند در تمامی میادین دموکراسی صاحب رأی باشند. این زنان علاوه بر حقوق سیاسی که از آن سخن رفت از پنج دسته حقوق اجتماعی که شامل حقوق مربوط به نکاح و زناشویی، حقوق مادری، حق ارث بری برای زنان، تعلیم و آموزش و حضور در تمامی مناصب اجتماعی است برخوردارند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
🔶 شماره جدید نشریه دیده‌بان اندیشه 🔸با موضوع | آیین شعور ویژه‌نامه رصدی و تحلیلی بررسی فلسفه مناسک عاشورایی 🏴 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت شماره سی‌ام، شهریورماه ۱۴۰۰ 🔻نشریه دیده‌بان اندیشه در این شماره سعی دارد تا به مهم‌ترین شبهات جریان روشنفکری در فضای مجازی پیرامون «نقد مناسک عاشورایی» پرداخته و این موضوع را مورد نقد و بررسی قرار دهد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻لینک دانلود فایل نشریه: 🌐http://fekrat.net/?p=5548 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
DIDEBAN_ANDISHE_N0.30_web.pdf
12.92M
🔶 نشریه دیده‌بان اندیشه (شماره ۳۰. شهریورماه ۱۴۰۰) 🔸با موضوع | آیین شعور 🔻در باب نقد مناسک عاشورایی آنچه اهمیت دارد، تبیین نقش بی‌بدیل اینها در طول تاریخ بشریت و ارائه تبیینی صحیح از اصل و آسیب‌های موجود در آنهاست تا از جایگاه متعالی این کنشها در ساحت دینداری دفاع شود. بر همین اساس در این شماره علاوه بر پرداختن به محورهای روشنفکران در باب مناسک دینی و پاسخ به نقدهای مطرح‌شده، منشأ صدور این نقدها نیز واکاوی شده و تبیین عالمانه و منصفانه‌ای از مناسک عزاداری، ارائه می‌گردد. 🏛موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻لینک دانلود فایل نشریه: 🌐http://fekrat.net/?p=5548 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
فکرت
#اختصاصی 🔶 شماره جدید نشریه دیده‌بان اندیشه 🔸با موضوع | آیین شعور ویژه‌نامه رصدی و تحلیلی بررس
🔰 بخشی از سرمقاله شماره ۳۰ دیده‌بان اندیشه 🔸«شعائر» یا «مناسک» عناوین پربسامدی هستند که امروزه مصادیق زیادی پیدا کرده و در محافل علمی و فرهنگی مورد پژوهش قرار گرفته‌اند. عناوینی که در عین سادگی، پیچیدگی‌های معنایی، مصداقی و حتی کارکردی مختلفی را در بطن خود جای داده‌اند. 🔹 دین اسلام به خاطر غنای محتوایی و مناسبات سیاسی، فرهنگی و جغرافیایی که در پیشروی آن به وقوع پیوسته، همواره مناسک زیادی در بین تعالیم خود جا داده و برای تمام وضعیتهای زیست مومنانه، توصیه‌ای ارائه میدهد. در این میان می‌توان «مناسک عاشورایی» را به عنوان مهمترین آن تلقی کرد که در صور مختلفی تبلور یافته و مردم آنرا با مکانیسم‌ها و صورتبندی‌های متنوعی بازسازی کرده‌اند. 🔸در چندسال اخیر، جریان روشنفکری پروژه «نقد مناسک عزاداری و دینی» و «دینداری مناسکی» را کلید زده و جریان مذهبی را به قشری‌گرایی و ظاهرگرایی متهم می‌سازد. از سویی هدف دیگر این پروژه، با نقد امر سیاسی و حاکمیت دینی نیز مقارن است، چراکه حاکمیت در قوام و نشر مناسک نقش مهمی دارد. 🔹به طور کلی می‌توان گفت که دیدگاه‌های روشنفکرانه بخاطر غلبه سویه کارکردی و اسطورهای در آنها، توان درک صحیح فلسفه این مناسک را ندارند. اینها بدون توجه به جایگاه واقعی مراسمات عزاداری سعی دارند سایه آنها را بر سر جامعه بشری سنگین تصور کرده و مخاطرات پر و بال دادن به این مناسک را نمایان سازند. برخی از این دیدگاه‌ها سعی دارند تا با دوگانه‌سازی‌های مختلف، مناسک را در مقابل معارف قرار داده و از افول دینداری معرفت‌اندیش سخن بگویند. گروهی دیگر قصد دارند تا اعتبار تاریخی روایتها و ارجاعات تاریخی مراسمات نوظهور را زیر سوال ببرند و عده‌ای دیگر می‌کوشند تا از مرجعیت جامعه مداحان و سخنرانان به جای روشنفکران، انتقاد کنند... 🔸نشریه دیده‌بان اندیشه در این شماره سعی دارد تا به مهم‌ترین شبهات جریان روشنفکری در فضای مجازی پیرامون «نقد مناسک عاشورایی» پرداخته این موضوع را مورد نقد و بررسی قرار دهد. 🌐 http://fekrat.net/?p=5548 🆔 @fekrat_net
❇️ نشست علمی هوش مصنوعی از منظر معرفت‌شناسی 🔰 گروه معرفت شناسی پژوهشگاه با همکاری قطب علمی فلسفه دین اسلامی به صورت مجازی برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه نهم آبان ماه، ساعت 12:30 💠 ارتباط از طریق: 🌐 join.skype.com/nUWf4FgnDigW •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
💢 نخستین همایش ملی «معنویت و علوم اسلامی» برگزار می‌شود 📚 محورهای اصلی همایش شامل چیستی، چرایی و چگونگی معنویت پژوهی، مصداق یابی معنویت پژوهی در اسلام مانند آثار، مکاتب، اشخاص، موضوعات و شخصیت‌ها و همچنین معنویت به مثابه دانش، گرایش یا رشته‌های مطالعانی مانند نسبت سنجی معنویت با دانش فقه، فلسفه، کلام، اخلاق و عرفان است. 📆 زمان برگزاری همایش: 25 آبان ماه سال 1400 💻 سایت همایش: http://spi.isca.ac.ir/fa/ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
📝 | هویت ملی از دریچه طرح وحدت اسلامی ✍️علی عسگری 🔅در تقویم انقلاب اسلامی، روزهایی با عنوان هفته وحدت وجود دارد. وحدت میان مسلمین که از زوایای اصلی اندیشه اسلام سیاسی طی یک سده اخیر بوده است، پس از طرح و بحث توسط سید جمال الدین اسد آبادی، همواره در بطن جنبش های اسلامی مطرح گشته است. 🔅برای نمونه حسن البناء در ابتدای تشکیل اخوان المسلمین در مصر، علی رغم گرایش های صوفیانه خویش، هیچ گاه این تفکرات را در لایه اجتماعی و رهبری وارد نکرده و همواره بر مسئله تقریب میان مذاهب تأکید داشت. حتی برخی علت قتل وی را دیدار با آیت الله کاشانی در مراسم حج و تأکید بر ایجاد تشکیلات فراگیر میان شیعه و سنی دانسته اند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 8 دقیقه 🆔 @fekrat_net
💢 نخستین همایش ملی «معنویت و علوم اسلامی» برگزار می‌شود 📚 محورهای اصلی همایش شامل چیستی، چرایی و چگونگی معنویت پژوهی، مصداق یابی معنویت پژوهی در اسلام مانند آثار، مکاتب، اشخاص، موضوعات و شخصیت‌ها و همچنین معنویت به مثابه دانش، گرایش یا رشته‌های مطالعانی مانند نسبت سنجی معنویت با دانش فقه، فلسفه، کلام، اخلاق و عرفان است. 📆 زمان برگزاری همایش: 25 آبان ماه سال 1400 💻 سایت همایش: http://spi.isca.ac.ir/fa/ 🆔 @fekrat_net