eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 | نقد مقاله‌ «محمد راوی رؤیاهای رسولانه»/ بخش اول ✍️سیدمحمدامین موسوی 💭پس از آن‌ که هرمنوتیک مدت‌ها به‌عنوان روشی برای فهم متون مقدس به کار برده می‌شد، در ابتدای قرن نوزدهم تحول جدیدی صورت گرفت و طی آن هرمنوتیک نه تنها برای فهم متون مقدس، بلکه به‌عنوان قواعدی برای فهم همه‌ی متن‌ها کارآیی پیدا کرد و در حقیقت، زمینه‌های شکل‌گیری هرمنوتیک عام فراهم شد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 10 دقیقه 🆔 @fekrat_net
فکرت
📝 #بخوانید| نقد مقاله‌ «محمد راوی رؤیاهای رسولانه»/ بخش اول ✍️سیدمحمدامین موسوی 💭پس از آن‌ که هرمن
📝 | نظریه‌ی شاهد و مخبر بودن نبی (ص) ✍️سیدمحمدامین موسوی 💬دکتر سروش می‌گوید که به پیامبر اکرم (ص) وحی نشده یعنی مخاطب و مخبر نبوده، بلکه شاهد تجارب و مناظری قرار گرفته و خود ایشان برداشت خودشان را از آنها با زبان و بیان خودشان به عامه‌ی مردم ابلاغ کرده‌­اند. 💬یعنی در واقع چیزی به عنوان وحی مصطلح وجود نداشته، بلکه وجود فرشته‌ی وحی و نازل شدن او بر نبی (ص) و خواندن آیاتی که مستقیما از جانب خداوند تبارک و تعالی بوده‌اند بر ایشان، صرف عبارت پراکنی و خیال بوده و پیامبر فقط شاهد و ناظر یک سری حقایق بوده‌اند و همان مشاهدات را در غالب الفاظ قرآن کریم برای عموم مردم ذکر کرده‌اند و حتی به ایشان فرمان ابلاغ به مردم نیز داده نشده است. بلکه این خود ایشان بوده‌اند که مشاهداتشان را بر اساس مصالحی برای مردم بازگو کرده‌اند. 💬در واقع اصل و اساس مقاله‌ی «محمد راوی رؤیاهای رسولانه» همین نظریه‌ی شاهد و مخبر بودن نبی(ص) است و ریشه و جان کلام ایشان به این نکته بر­می­‌گردد که قرآن عین کلام الهی نیست، بلکه برداشت پیامبر (ص) از آن است، البته همه‌ی مطالب آن صحیح و صادق و از طرف خداوند باری تعالی است. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 10 دقیقه 🆔 @fekrat_net
✅مبانی نظری رها - آشکارسازی (بخشش) 🔰ارائه دهندگان: دکتر آذربایجانی و دکتر پسندیده 🔰ناقدان: دکتر رفیعی هنر و دکتر سالاری فر 🔰دبیر جلسه: محمود اصفهانیان 📅دوشنبه 17 آبان 1400 ⏰ساعت 9 تا 10:30 🌐 vc.rihu.ac.ir/ch/meeting1 🆔 @fekrat_net
02_13951124_ارائه_الگویی_برای_نگاه.MP3
10.45M
🔊 | فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 24 بهمن‌ماه 1395 📍 سرای هنر و اندیشه(سُها) 📂 با موضوع: ارائه الگویی برای نگاه نوین به فلسفه اسلامی 🆔 @fekrat_net
انجمن علمی الهیات دانشگاه امام صادق علیه السلام با همکاری معاونت پژوهشی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد برگزار می کند: ⭕️ درسگفتارهای فلسفی با موضوع هرمنوتیک شلایرماخر ✔️مدرس دوره: جناب آقای دکتر محمد ابراهیم باسط دبیرعلمی گروه فلسفه و کلام سازمان سمت مترجم و پژوهشگر در حوزه فلسفه شلایرماخر ⏰ زمان برگزاری دوره: از ۲۰ آبان پنجشنبه ها ساعت ١۱ صبح جهت ثبت نام به آیدی زیر مراجعه نمایید پیام رسان بله : @ammar121ali پیام رسان تلگرام : @ali15880ali ⭕️توجه:دوره به صورت مجازی و رایگان است ✔️همراه با صدور گواهی دوره برای شرکت کنندگان @elahiat_isu [🖇انجمن الهیات را در سایر پیام‌رسان ها دنبال کنید(اینجا کلیک کنید)] نشانی در پیام رسان های: بله | ble.ir/elahiat_isu ایتا | eitaa.com/elahiat_isu سروش | sapp.ir/elahiat_isu اینستاگرام | instagram.com/elahiat.anjoman.isu کانال آموزشی (صوت و گزارش) | ble.ir/elahiat_isu_ed *ارتباط با دبیر انجمن:* 🌐 @sekhavatmh *ارتباط با مدیر کانال:* 🌐 @sisadosizdah انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه امام صادق علیه السلام
📝 | آغازی بر فهم دیگرگون در اقتصاد شناختی ✍️مرحوم دکتر محمدحسین فرج‌نژاد (آخرین یادداشت ایشان) 💭به فکرم فرو برد. انتقادی بود و صریح؛ بویی از آزادگی در انتهای بن‌بست تمدنی غرب را می‌داد؛ دریچه‌ای به نور گشوده بود انگار. کم‌کم باید امیدوار بود که انگاره «کاپیتالیسم نجات‌بخش» و «لیبرالیسم رفاه‌مند» دارد سست می‌شود. 💭فیلم «تجارت جهانی» از سینمای آمریکا را برای بار چندم دیدم. در یک کلام، می‌گفت: پولشویی و قاچاق، فروش پنهانی و میلیاردها دلاری اسلحه، راه‌انداختن درگیری و جنگ بیشتر در جهان، آوارگی و کشتار میلیون‌ها نفر؛ فقط برای کنترل بدهی ملت‌های جهان سوم، در مسیر کنترل بیشتر آنها. بانک و بورس و وال‌استریت هم، ابزارهای طریق سلطه‌اند و لاغیر. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 4 دقیقه 🆔 @fekrat_net
فکرت
📝 #بخوانید| آغازی بر فهم دیگرگون در اقتصاد شناختی ✍️مرحوم دکتر محمدحسین فرج‌نژاد (آخرین یادداشت ایش
💭آمریکا و اروپا و متحدین آنگلوزایان‌ها در جنوب شرق آسیا، افسار رسانه‌های آزاد و تجارت ناپاک را در دست گرفته و می‌تازند و می‌نوازند. شمشیرشان را پنهان کرده و پنبه‌ها را به شراب آمیخته‌اند تا انسان عصر انفجار اطلاعات و بمباران رسانه‌ها را با شلّاق سکس و توهم بنوازند و عقلش بربایند و برایش آواز آزادی بخوانند. درست مانند فیلم «وال استریت» الیور استون، که پدر هم به دختر خود رحم نمی‌کند، برای پول بیشتر در «رؤیای آمریکایی» امروز. 💭در سکانسی از فیلم «تجارت جهانی» رئیس یکی از بانک‌های واسط بین مافیای اروپایی ـ آمریکایی فروش اسلحه، چنین اعتراف می‌کند: «قلب سرمایه‌داری غربی، بانک است و بورس؛ و شبکه بانکداری یعنی سوار شدن بر بدهی‌های مردم. بدهی مردم، زمانی بیشتر می‌شود که در درگیری‌های محلی مبتلی شوند و در جنگ‌های محلی، اسلحه‌های کوچک، کاربردِ همگانی دارد و تجارت اسلحه‌های کوچک، سود سرشاری دارد. 💭ما هم به‌عنوان بانک، واسطه بین اسلحه‌سازان غربی و خریداران قاچاق اسلحه‌های کوچک از کشورهای جهان سوم هستیم. اما منفعت اصلی ما از سود سرشار این قاچاق تجارت‌نما نیست، بلکه هر جا اسلحه بیشتر راه پیدا کند، درگیری‌ها بیشتر می‌شود؛ هرجا درگیری بیشتر شود، ثبات به‌هم می‌ریزد. 💭هرجا ثبات به‌هم ریزد، اقتصاد تضعیف می‌شود؛ هرجا اقتصاد تضعیف شود، مردم وام بیشتری از بانک‌ها می‌گیرند و بدهکارِ سیستم سرمایه‌داری می‌شوند و در نهایت هر کس افسار بدهی‌ها را در دست داشته باشد، افسار زندگی مردم را در دست خواهد داشت و آنها را کنترل می‌کند.» و حقیقتاً آیا بدون ترکیب اقتصاد سکولار با رسانه و تبلیغات شناختی جدید و نظام آموزش اقتصاد لیبرال در جهان، می‌توان بر مردم حکومت کرد! 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 4 دقیقه 🆔 @fekrat_net
فکرت
💭آمریکا و اروپا و متحدین آنگلوزایان‌ها در جنوب شرق آسیا، افسار رسانه‌های آزاد و تجارت ناپاک را در دس
💭تلویزیون را خاموش کرده و با سرعت درونم را کاویدم. دو بخش شهری با اختلاف طبقاتی جدی در بمبئی، شیکاگو، لندن، نیویورک، زاهدان، کراچی، هنگ‌کنگ، شیراز، سنگاپور، سائوپائولو، تهران، برازیلیا و بوئنوس‌آیرس از ذهنم گذشت؛ میلیون‌ها فقیر جنوب‌شهری، در بند چند هزار نفر از ثروتمندان شبکه‌ای بالاشهر نشین. 💭پشت سر هم نکاتی به ذهنم رسید: رفاه سعادت‌مندانه دینی مردمان عالم یا کنترل و سلطه مادی بر مردم شرق و غرب؟ کدام را باید انتخاب کرد؟ کدام را می‌توان برگزید؟ تولید علم و عمل حکیمانه یا فریاد و علم سلطه‌گرانه؟ جهان ما را چه شده است! حق نیست که سر در گریبان برده و فکری کنیم. 💭مگر می‌توان بی‌تفاوت بود و نظاره‌گر این سطح از هماهنگی بین اقتصاد پنهان‌کار و پروپاگاندای جریان اصلی رسانه‌ها و تجارت ناپاک جهانی بود! چرا بانک و بورس و بیمه و قاچاق، در رأس اقتصاد جهان قرار گرفته‌اند؟ آیا این همان «بهشت شدّاد» موعود کاپیتالیسم لیبرال است یا «بهشت موعود» یهودیان صهیونیست حاکم بر هالیوود و المپیک و لاس‌وگاس و وال‌استریت؟ 👈ادامه مطلب را اینجامطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 4 دقیقه 🆔 @fekrat_net
فکرت
💭تلویزیون را خاموش کرده و با سرعت درونم را کاویدم. دو بخش شهری با اختلاف طبقاتی جدی در بمبئی، شیکاگو
💭پس کو رفاهی که دم از آن می‌زدند؟ کجاست آن توسعه بین‌المللیِ آرمانیِ فیلم‌ها و انیمیشن‌های جریان اصلی؟ کو وعده‌های تبلیغات تجاریِ سرمایه‌داران؟ ظاهراً رسالت تاریخی میلیاردها نفر از مردمان قشر خاکستری، در منظر اینان، جز مصرف انبوه و بی انتها نیست. واقعا دنیای آزاد همین است؟ جنت آخرالزمانی غرب همین بود؟ 💭این بود نتیجه تسلط سرمایه‌داری بر جنگ‌های اقتصادی و نبردهای نوین رسانه‌ای و شناختی اقتصادی؟ اقیانوس فقرا و مستضعفین جهان را چه شده است؟ مردمان سلطه‌پذیر، دیگر به اندازه سیلی هم مؤثر نیستند. توده‌های غافل را چه می‌شود؟ انسان مغروق در سرمایه داری و غرق در موسیقی و فیلم و سکس و شبکه‌های اجتماعی، زیر یوغ اربابان اطلاعاتی ـ ارتباطاتی. 💭این بود حقیقت تلخِ تصویرسازان بهشت موعود مادی؟ آدمی باید به کجا و کدامین پناهگاه، ره بیابد؟ جبرگرایان تاریخی چپ و راست، خوب توصیف می‌کنند؛ ولی راه فراری برای این وضعیت بغرنج ندارند. ژورنالیسمی ساخته‌اند تهاجمی و کوبنده؛ به بلندای برج‌های وال‌استریت و بنا شده بر گرده خون آفریقایی‌های شکارشده در استعمار سنتی؛ اما همچون «خانه‌ای بر روی آب». بی‌بخار و نومیدکننده و جز افسردگی و سودازدگی، نتیجه سوداگری و حاکمیت سرمایه و احزاب نخواهد بود. با ماتریالیسم و دئیسم و سکولاریسم، راه فراری از این وضعیت نمی‌توان یافت؛ سرنوشت اومانیسم، بازنمایی ذهنی رفاه است و لاغیر. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 4 دقیقه 🆔 @fekrat_net
فکرت
💭پس کو رفاهی که دم از آن می‌زدند؟ کجاست آن توسعه بین‌المللیِ آرمانیِ فیلم‌ها و انیمیشن‌های جریان اصل
💭فردگراییِ بی‌موطن و جامعه‌گراییِ بی‌خدا، ره به قبرستان روح دارد، نه گلستان وجود. اعتلای آدم در گذر از اسارت نفس خودپسند و رهایی از اومانیسم ساختارمند در علم اقتصاد مدرن است. پس چه باید کرد! اما انسان‌های رشید و فعال، طوفان ویرانگر ساختارهای متصلب اقتصاد لیبرال را به راه انداخته‌اند و تصمیم به بنای ساختمان دیگری دارند. 💭و به‌راستی امروز، اقتصاد شناختی و اقتصاد رفتاری که در دانشگاه‌های غرب متداول شده است، در خدمت تأثیرگذاری عمیق‌تر بر مردمان و تسلط بیشتر بر مصرف‌کنندگان برنیامده است؟ جز این است که امروز، مبانی پوزیتویستی و مادیِ علوم شناختی، تسلط تبلیغاتی شرکت‌ها بر مردم را بیشتر کرده است؟ پس باید به هوش بود که صرف «تقلید» و «ترجمه» در علوم شناختی و اقتصاد رفتاری و شناختی، برای ما سعادت و رفاه را به ارمغان نخواهد آورد؛ ولی باید بشناسیم‌اش به هزار دلیل. _پایان یادداشت_ 🆔 @fekrat_net
📝 | نسبت‌شناسی الگو در رسانه‌ی توحیدی و غیرتوحیدی ✍️محمدعلی شکوهیان‌راد 🔖از آنجا که محتوا، عنصر ارزش‌ساز است، وقتی که جریان رسانه، بخواهد محتوای ارزشی از نگاه توحیدی را به جامعه ترزیق کند و همه را به‌سمت الله بیاورد، طبق توضیحات پیشین، اینجا امت شکل می‌گیرد و مردم به تبعات فهم و بصیرت و درجه ایمانشان از این کانون مرکزی، در حلقه ولایت تعریف می‌شوند و به‌سمت عقب می‌روند. 🔖رسانه اینها را به‌سمت مرکز می‌آورد. دقیقاً در سمت مقابل، اگر محور بخواهد شیطان و باطل قرار بگیرد، جامعه را حول این می‌آورد و در نگاه امروزی ملت و نشنال می‌شود، اما به طور کل، یک جامعه غیر توحیدی را رقم می‌زند. لذا برمی‌گردیم به اینکه باید محتوا را تحلیل کنیم و ببینیم باید چطور محتوایی باشد که هر کدام از این دو حالت رقم بخورد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
🔴نشست علمی حل و فصل اختلافات در جهان اسلام مبتنی بر آموزه های قرآن و سيره نبوی صلی الله علیه و آله و سلم 🔻چهارشنبه 8/12، ساعت 19 الی 21 ❗️لینک نشست در فضای مجازی: https://www.skyroom.online/ch/razavimaharat1400/ejtehad2 🆔 @fekrat_net