#یادداشت | «روز جهانی فلسفه»
دکتر محمدعلی نویدی
🔦 چرا فلسفه بزرگ داشته میشود؟ و لازم عقلی است بزرگ داشته شود؟
۱- گرامی داشت فلسفه با بزرگ داشت عقل و خردورزی و اندیشه و اندیشیدن ربط وثیق و لاینفک دارد. گرامی داشت فلسفه، به توجه و تفطن به تاریخ و تجربه ناب بشر نسبت به تغییر طرز تلقی و دگرگونی نوع نگرش آدمی بر می گردد؛ بیاد آوریم قبل از تالس ملطی، پارمنیدس، هراکلیتوس، سقراط، افلاطون و ارسطو، چه طرز تلقی و نگرشی بر جهان و جهانیان حاکم بود.؟ هر چه بود آن شیوه نگاه به جهان، انسان، خالق، طبیعت و امور اجتماعی با اسطوره، شعر، خرافات و تقلید از آباء و تبعیت مطلق از پیشینیان، نسبت داشت، حتی پیش از تولد فلسفه که روز جهانی فلسفه لاجرم یادآور آن است، مردمان باستان معرفت خود را تشکیک ناپذیر می دانستند؛ با ظهور فلسفه در طرز تفکر انسان تغییر وجودی و اثری اتفاق افتاد.
۲- فلسفه با خود «پرسیدن» را به ارمغان آورد. پرسیدن پوسته ی جبریت را شکافتن و به چیزهای نو اندیشیدن ارتباط دارد. پرسیدن یکی از موهبت های خردورزی و اعتنا به عقل است. سقراط بیشتر می پرسید، پس پرسیدن قدرت نرم و انسانی و عقلی است.
۳- فلسفه از ابتداء با گفتگو و همسخنی و همکنشی آغاز شد. فلسفه در اصل دیالوگ است در مقابل منولوگ. در معنی و ذات دیالوگ رشد و پیشرفت و بالندگی نهفته است، زیرا در دیالوگ راه های جدید و افق های نو گشوده می شود. رسائل افلاطون و ابن سینا بیانگر این مطلب است.
۴- فلسفه با تردید و تشکیک قرین است. بدین جهت، علم و گزاره های علمی فرزندان اندیشیدن و تفکر معطوف به اثر هستند. رنسانس نیز فرزند همین تغییر نگرش و تردید در آموزه های گذشته بود و حتی تحول و تعالی فکری و علمی دوران طلایی تمدن ایرانی و اسلامی، حاصل همین اعتبار یافتن عقل و خردورزی و جمع اندیشی و تشکیک پذیر بودن گفته ها و یافته های گذشته بود. زکریای رازی یک نمونه بارز از این نوع عقل ورزی بود.
۵- لذت عقلی و عمیق و بی بدیل « همانند لذت حل مسئله در ریاضیات» از جمله ویژگی ها و براهین بزرگ داشت روز فلسفه است. بیاد آورید کسانی را که بخاطر این تغییر نگرش جان خود را تقدیم کردند و حتی در آتش سوختند.
۶- فلسفه و در معنای اعم و اشمل آن، تفکر، موجب وسعت و فراخی وجودی و فکری و عملی و اثری آدمی، می شود. معنی توسعه واقعی همین است. اثر تفکر، وسعت ذهنی و رفتاری انسان می باشد. فلسفه بزرگ است، چون انسان های بزرگ تربیت می کند. ارسطو و ابن سینا و کانت و هگل، از جمله استوانه های فکری و فرهنگی جوامع هستند.
۷- گرامی داشت فلسفه، بزرگ داشت علم و اخلاق و دین و سیاست و جامعه و زبان و هنر و اقتصاد و شهروند و شهروند آزاد و حرمت و حریت انسان مکرم است. گرامی داشت فلسفه، البته بزرگ داشت بهره ها و اثرها و انوار خرد و خردورزی و تفکراثربخش است.
محمدعلی نویدی. ۲۴/۸/۱۴۰۰
⏰زمان مطالعه: 2 دقیقه
#فلسفه
#خردورزی
🆔 eitaa.com/fekrat_net
🆔 instagram.com/fekratmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید| تلاش علامه طباطبایی (ره) برای هدایت یکی از سران کمونیست
🎙 آیتالله جوادی آملی
🆔 eitaa.com/fekrat_net
🆔 instagram.com/fekratmedia
#استوری
💭فلسفه با خود «پرسیدن» را به ارمغان آورد. پرسیدن پوستهی جبریت را شکافتن و به چیزهای نو اندیشیدن ارتباط دارد. پرسیدن یکی از موهبتهای خردورزی و اعتنا به عقل است. سقراط بیشتر میپرسید، پس پرسیدن قدرت نرم و انسانی و عقلی است.
🆔 eitaa.com/fekrat_net
🆔 instagram.com/fekratmedia
📝 #بخوانید| خانواده ایرانی در سریالهای شبکهنمایشخانگی
✍️سمانه مهرپرور
💠حقیقت این است که سریالهای شبکهنمایشخانگی طی سالهای اخیر با استقبال مخاطبان روبهرو بوده و سازندگان آن تلاش کردند تا با جذب اسپانسرها سرمایهگذاریهای کلان و قابلتوجهی در این زمینه داشته باشند و پس از توزیع محصولشان با تبلیغات گسترده آن را به بازار عرضه دارند تا در زمانی کوتاه به پول و سرمایه هنگفتی دست پیدا کنند. اما این همه ماجرا نیست.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: 7 دقیقه
#شبکه_نمایش_خانگی
#خانواده
🆔 eitaa.com/fekrat_net
🆔 instagram.com/fekratmedia
16_ 1400-8-19 sound.mp3
12.18M
🎙 #مناظره| گفتگوی سیدحسین شهرستانی، مدیرگروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و محمد علی بیگی پژوهشگر فلسفه درباره «دوره های آموزشی غیر دانشگاهی علوم انسانی در ایران»
🆔 eitaa.com/fekrat_net
🆔 instagram.com/fekratmedia
تفسیری علامه طباطبایی_1.mp3
11.18M
🎙#سخنرانی| جلسه دانشگاه شهید بهشتی موضوع: مبانی تفسیری علامه طباطبایی. استاد سید محمد موسوی
🆔 eitaa.com/fekrat_net
🆔 instagram.com/fekratmedia
#استوری
📘ما همه بندگان خداییم
🖇یک روز عرض کردم ما برای برکت و فیض دست شما را میبوسیم، چرا مضایقه میفرمایید؟ سپس افزودم آقا آیا شما این روایت را که از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در منابع شیعه آمده است: «من علمنی حرفاً فقد صیرنی عبداً: هر کس مرا نکتهای آموزد، مرا بنده خویش ساخته است.» به خاطر دارید؟
🖇علامه طباطبایی فرمودند: «بلی روایت مشهوری است.» عرض کردم: شما این همه معارف و مکارم به ما آموختهاید و کراراً مرا بنده خود ساختهاید، آیا از ادب بنده این نمیباشد که دست مولای خود را ببوسد و بدان تبرک جوید؟! آنگاه علامه طباطبایی با تبسم فرمودند: «ما همه بندگان خدائیم.»
👈آیتالله ابراهیم امینی
🆔 eitaa.com/fekrat_net
🆔 instagram.com/fekratmedia
12. 13960210- پرسش و پاسخ.MP3
9.58M
🔊 #بشنوید| فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه
🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه
⏰ 10 اردیبهشتماه 1396
📍 سرای هنر و اندیشه
🔍 پرسش و پاسخ
🆔 eitaa.com/fekrat_net
🆔 instagram.com/fekratmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅در خبرها ديدم در جريان سیل امسال در لرستان و خوزستان، آية الله سبحانی، فقيه، اصولی، متکلم و مفسر برجسته روزگار ما مبلغ حاصل از فروش ملک شخصی خویش را برای امداد سیل زدگان اختصاص داد.
✅کسانی که با آية الله سبحانی از نزديک آشنايند مراتب ساده زيستی و سختکوشی او را در علم و تأليف و تدريس می دانند.
✅گستره فعالت های علمی و پر شماری تأليفات آية الله سبحانی بی شباهت به علامه حلی نيست: تأليفات ايشان گستره فقه، اصول، کلام، فلسفه، تاريخ و سيره، رجال، حديث و تفسير را پوشش می دهد. گمان می کنم مجموع تأليفات ايشان بالغ بر صد جلد است. 9 ژوئن 2019
( پروفسور حسن انصاری قمی )
🆔 eitaa.com/fekrat_net
🆔 instagram.com/fekratmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 #پادکست| زندگی، تفاوت میان دانستن و غوطهور بودن
👤علامه جعفری
🆔 eitaa.com/fekrat_net
🆔 instagram.com/fekratmedia
#به_زودی...
✅سلسله گفتار: عدالت در نهج البلاغه
👤استاد مهدوی ارفع
🆔 eitaa.com/fekrat_net
🆔 instagram.com/fekratmedia
13_13960217_گشایشها_و_بنبستهای.MP3
10.62M
🔊 #بشنوید| فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه
🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه
⏰ 17 اردیبهشتماه 1396
📂 با موضوع: گشایشها و بنبستهای عرفان و بنبستشکنیهای صدرایی
🆔 eitaa.com/fekrat_net
🆔 instagram.com/fekratmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تیزر گفتگو با حجت الاسلام دکتر یزدانی مقدم
این برنامه از مجله تصویری علوم انسانی فکرت را اینجا ببینید.
🆔 eitaa.com/fekrat_net
🆔 instagram.com/fekratmedia
zavie_1.mp3
13.56M
🎙 #مناظره| گفتگوی دکتر علی سرزعیم، اقتصاددان و عضو هیئتعلمی دانشگاه علامهطباطبائی(ره) و دکتر محمد نعمتی، اقتصاددان، مدیرکل پژوهش و عضو هیئتعلمی دانشگاه امامصادق(ع) درباره «امکان دولت رفاه در ایران»
🆔 eitaa.com/fekrat_net
🆔 instagram.com/fekratmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#درسگفتار
💠 تبیین مساله عدالت در نهج البلاغه
📺 حجت الاسلام مهدوی ارفع
💢تماشای ادامه کلیپ در لینک زیر:
⭕️aparat.com/v/SWLNb
🆔@fekrat_net
14_13960231_نگاهی_به_نقش_مهم_عقل.MP3
11.12M
🔊 #بشنوید| فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه
🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه
⏰ 31 اردیبهشتماه 1396
📂 با موضوع: نگاهی به نقش مهم عقل در معارف اهل بیت(ع)
🆔 eitaa.com/fekrat_net
🆔 instagram.com/fekratmedia
15_13960309_فرایند_سیر_عقل_از_مبانی.MP3
9.91M
🔊 #بشنوید| فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه
🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه
⏰ 31 اردیبهشتماه 1396
📂 با موضوع: نگاهی به نقش مهم عقل در معارف اهل بیت(ع)
🆔 eitaa.com/fekrat_net
🆔 instagram.com/fekratmedia
هدایت شده از یاران مهدی
#گفتگوی_آنلاین
• نخبگان جوان در میانۀ «دفع دانشگاهی» و «جذب حاکمیّتی»
🔹دکتر مهدی جمشیدی
🔸شنبه، 29 آبان، ساعت 22
#عدالت
🆔@cafe_edalat
فکرت
این یک اطلاعیه است!
📚 رسانه های تخصصی فکرت با همکاری انجمن های علمی فلسفه و کلام سراسر کشور برگزار می کند:
💻 «سلسله درس گُفتارهای فلسفه دین» [#رایگان]
👨 مخاطب: دانش پژوهان رشتههای فلسفه و کلام
👱🏻 مدَّرِس: مُحَّمَد کرمی نیا
تذکر : البته بر اساس ملاکهایی متقاضیان را رتبهبندی و برخی ها را انتخاب خواهیم کرد.
🔖 علاقه مندان جهت ثبت نام، لطفاً ایمیلی حاوی اطلاعات زیر و با عنوان «ثبت نام دوره فلسفه دین» به نشانی karaminia.mohammad@yahoo.com ارسال نمایید. (آخرین مهلت ثبت نام : 10 آذر ماه 1400)
الف) نام و نام خانوادگی
ب) سوابق آموزشی و پژوهشی
ج) دلیل علاقه به موضوع «فلسفه دین»
⏰ زمان جلسه با نظر شخصی مُدَّرِس دوره و دانش پژوهان محترم، تصمیم گیری و مُعَّیَن خواهد شد و قطعاً زمان آن حوالی ساعات 19 الی 23 خواهد بود.
🚫 نکته مهم: طبق یکی از قواعد دوره، فرد در صورت دو جلسه غیبت (به زعم مُدَّرِسِ دوره ناموجه) از ادامهی دوره مرخص میشود.
🗞 درسگفتار طی 15 جلسه در محیط Adobe Connect با ارائه جزوه دقیق و مرتب هر فصل، برگزار خواهد شد.
📩 مباحثی که ارائه خواهد شد به شرح زیر است:
1- کلیات مباحث
2- تأمل در باب خداوند؛ در جستجوی حقیقت غایی
3- تجربه دینی؛ مواجهه با أمر الوهی چه معنایی دارد؟
4- عقل و ایمان؛ رابطه ایمان و عقل چگونه است؟
5- صفات خداوند؛ خدا به چه می ماند؟
6- براهین خداشناسی؛ أدله ای در تأیید وجود خداوند (قسمت اول)
7- براهین خداشناسی: أدله ای در تایید وجود خداوند (قسمت دوم)
8- مسئله شر: مسئله ای علیه وجود خداوند (قسمت اول)
9- مسئله شر: مسئله ای علیه وجود خداوند (قسمت دوم)
10- شناخت خدا بدون توسل به برهان: آیا اعتقاد به خدا نیاز به مبنا و پایه دارد؟
11- زبان دین؛ چگونه می توان به نحو معناداری درباره خدا سخن بگوییم؟
12- معجزه؛ آیا خداوند در أمور زمینی دخالت می کند؟
13- حیات پس از مرگ؛ آیا دلیلی برای امیدواری وجود دارد؟
14- علم و دین؛ آیا علم و دین با یکدیگر سازگارند یا ناسازگار؟
15- کثرت گرایی دینی؛ چگونه می توان تنوع ادیان را تبیین کرد؟
16- اخلاق دینی؛ اخلاق چه نسبتی با خدا دارد؟
17- جمع بندی مباحث
📲 از تمامی علاقه مندان خواهشمندیم که این اطلاعیه را در رسانه های مختلف منتشر نمایید.
🆔 @fekrat_net
بسم الله الرحمن الرحیم
سایت فکرت؛ رسانهی اندیشه و آگاهی در راستای رسالت خود بنا دارد در آذر ماه به دو پرونده ویژه بپردازد. لذا از همه پژوهشگرانی که در این دو حوزه توانایی نگارش یادداشت و مقاله را دارند دعوت به همکاری و فعالیت پژوهشی مینماید.
به پژوهشها براساس سه مولفهی مدرک تحصیلی، سطح کیفی مطلب و تعداد کلمات حق الزحمه تعلق میگیرد.
پروند اول: بررسی نهاد علم در ایران
_تعامل میان علم و عمل در ایران
_جایگاه مولفههای نهاد علم در تحقق تمدن ایرانی-اسلامی
_بررسی تاریخی نهاد علم در ایران
_نهاد علم، هویت علم و ارتباط با جامعه
_روش کاربردی علوم انسانی در جامعه
_بررسی وحدت حوزه و دانشگاه از ایده تا عمل.
پرونده دوم: بررسی مبانی طب سنتی و طب مدرن
_طب مدرن و طب سنتی؛تقابل یا تکامل
_بررسی نسبت طب سنتی و عقلگرایی
_بررسی مبانی طب سنتی ایران با طب رایج.
پژوهشگران محترم درصورت آشنایی با افرادی که میتوانند در این زمینه این دو پرونده فعالیت کنند لطفا در نشر این پیام ما را یاری کنند.
جهت پرسش سوالات خود به آیدی @Ojaghreza مراجعه نمایید.
آدرس سایت:
Fekrat.net
آدرس کانال:
🆔 @fekrat_net
💠 باطن قرآن در اندیشه علامه طباطبایی(ره)
🖋سیدمحمدتقی موسوی کراماتی
🔰علامه طباطبایی(ره) برخلاف اندیشه تصوف گرایانه، مبدا رویکرد معناشناسانه خود را بر اساس حفظ جایگاه ظاهر قرآن و قانونمند ساختن باطن قرآن، تعریف نموده است .انگاره وجودشناسانه از باطن قرآن در اندیشه #علامه_طباطبایی به گونههایی است که در وسعت افق تعریف آن، هم حقایقی مانند «راسخون فی العلم» و «انما یعرف القرآن من خوطب به» و دیگر روایاتی که در این باره وجود دارد را با آغوش باز میپذیرد و هم کلام الهی را از نابسامانی و هرج و مرج تفسیری تصوف گرایانه منزه میدارد و هم از جمود و رکود تفسیری اخباریگری پیراسته سازد.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: 15 دقیقه
#قرآن
#المیزان
#فکرت
🆔 @fekrat_net
🆔 instagram.com/fekratmedia
علامه-طباطبائي-و-بنيادهاي-هستي-شناختي-فرهنگ.pdf
355K
#مقاله
#پیشنهاد_دانلود
♦️علامه طباطبایی و بنیادهای هستیشناختی فرهنگ
✍️ سید حسین شرف الدین
❇️ به مناسبت ایام بزرگداشت مرحوم محمدحسین طباطبایی.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net
💠 بازنمایی نقش اتحاد در هویت اجتماعی
🖋علی عسگری
🔰سخن از اصیل و یا اعتباری بودن جامعه، نزاعی دیرین در میان اندیشمندان را شکل داده است. جدای از این نزاع، جامعه را چه اعتباری بدانیم و چه حقیقی، دارای نحوی از وجود خواهد بود، چرا که وجود است که به دو قسم اعتباری و حقیقی تقسیم شده و در نتیجه برای صحت تقسیم، لازم است مقسم( وجود محض) در هر دوی اقسام وجود داشته باشد، در نتیجه جامعه به هر نحو که تصور شود، دارای نوعی از وجود است. از طرف دیگر علوم اجتماعی را جزء علوم عملی میدانیم. علوم عملی به گونه از دانشها اطلاق میشود که آگاهی و اراده انسان در اصل تحقق آن دارای نقش است. به این بیان آگاهی بنیادین انسان و نوع نگاه وی به خویشتن( هویت) و… در چگونگی و نحوه وجود جامعه و به تبع آن بر چیستی مسائل، اصیل و یا غیر اصیل تلقی کردن مسائل و از طرف دیگر بر حل آن نقش مهمی دارد. در ادامه این نوشتار تلاش داریم تا با بررسی مصداقی، نشان دهیم که چگونه هویت اجتماعی میتواند حل کننده مسائل یک جامعه گردد.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: 7 دقیقه
#الجزایر
#هویت_اجتماعی
#فکرت
🆔 @fekrat_net
🆔 instagram.com/fekratmedia
شهید مطهری و نقش رضایت مردم در حرکات سیاسی ائمه(ع)؛ نقدی بر یک دیدگاه
✍️ محمدمهدی کریمپور
عضو هیات تحریریه مجله دیدبان اندیشه
🔻حجتالاسلام محمد سروش محلاتی ضمن درس گفتارهای خویش، نظر شهید آیتالله مرتضی مطهری در باب نسبت رضایت مردم و حرکات سیاسی معصومین (علیهمالسلام) را مورد بررسی قرار داده است. وی پس از بررسی عبارات شهید مطهری میگوید: تلقی رایج این است که امام(ع) به صحنه سیاسی میآید که حقش را بگیرد، اما شهید مطهری میگویند خیر، مردم هستند که به صحنه میآیند و اگر خواستند، امام(ع) قدرت را میگیرد و الا اگر مردم نیایند، اوضاع هم به سامان باشد، امام علی(ع) اعتراضی ندارد.
به نظر میرسد این نسبت به هیچ عنوان به شهید مطهری قابل استناد نیست. در این نوشتار کوتاه، به بررسی عبارات شهید و ادله انتساب این برداشتِ جناب سروش محلاتی به شهید مطهری پرداختهایم.
👈 در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/e29334
#اختصاصی
🆔 @fekrat_net