eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰نقد پیش‌نویس طرح تحوّل شورای‌عالی انقلاب فرهنگی 🖋مهدی جمشیدی دوگانۀ «فزون‌خواهی ساختاری/ مسئولیّت‌پذیری ساختاری» 🔸مطالعۀ طرح نشان می‌دهد که گویا شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیش از آن‌که دغدغۀ اصلاح و بازسازی خویش را داشته باشد و خود را متناسب با اقتضاها و ضرورت‌های انقلاب، دگرگون سازد، «فرافکنی» می‌کند و چشم به دیگران می‌خواهد «قدرت ساختاریِ» خود را افزایش بدهد، حال‌آن‌که باید صریح و شفاف پرسید که در طول دهه‌های گذشته، شورا با همین حدّ از «اختیارها و امکان‌های ساختاریِ» خویش، چه کرده و آیا از تمام ظرفیّت‌ها و بضاعت‌هایی که این قلمرو داشته، بهره برده است؟ 🔸 نباید مظلوم‌نمایی و فرافکنی کرد و کاستی‌ها و سستی‌های فراوان خویش را ندید و سایۀ خویش را بر سر دیگران گستراند، بلکه باید در درجۀ اوّل، نقص و عیب را به خویش ارجاع داد و دید با وجود مرتبۀ سازمانیِ «عالی»، چگونه این اندازه تأخیر و تعلل و عقب‌ماندگی در میان است و در طول چهار دهه، هیچ اتّفاق چشمگیر و بزرگی رخ نداده است؟! •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
فکرت
🔰نقد پیش‌نویس طرح تحوّل شورای‌عالی انقلاب فرهنگی 🖋مهدی جمشیدی دوگانۀ «فزون‌خواهی ساختاری/ مسئولیّت
🔰نقد پیش‌نویس طرح تحوّل شورای‌عالی انقلاب فرهنگی 🔸یک «بازی کوچک» در متن یک «دغدغۀ بزرگ» 🖋مهدی جمشیدی دوگانۀ «ریاضی‌اندیشیِ فرهنگی/ انسانی‌اندیشیِ فرهنگی» 🔸عقبۀ فکری و معرفتیِ شورای عالی انقلاب فرهنگی همچون بسیاری از نهادهای فرهنگی دیگر، همواره در اختیار نیروهایی بوده که از زوایۀ «علوم فنی» یا «علوم طبیعی» به فرهنگ نگریسته‌اند و تخصص و تمحّضِ خاص دربارۀ «فرهنگ» نداشته‌اند. این امر در بسیاری از سندهایی که شورا در طول دهه‌های گذشته نگاشته است، نمایان و برجسته است. همین امر، سبب‌سازی نگاه‌های «صوری» و «بی‌اثر» شده و «عمق» و «اتقان» را از آنها ربوده است. هیچ‌یک از سندهای منتشرشدۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی، به‌طور همزمان، ادبیّاتِ «راهبردی/ کلان/ پهن‌دامنه» و «فاخر/ عالمانه/ متعمّقانه» ندارند، بلکه این سندها، نوشته‌هایی از قبیل «تکرارهای اداری و صوری» هستند که مخاطب را قانع نمی‌سازند. 🔸به‌بیان‌دیگر، شورا فاقد بدنه و عقبه‌ای است که بتواند در مرتبۀ انقلاب اسلامی و مبتنی بر «رگه‌های عمیقِ فلسفیِ» آن، سندنگاری کند. همه‌چیز به «برداشت‌های سطحی و نازل» فروکاهیده شده و از «رویکرد عالمانه و معنایی»، تهی شده است. روشن که چنین ضعف بزرگی، آنان را که مسلّط به ادبیّات فاخر و نگاه انسانی هستند، متقاعد نخواهد کرد و شورا را به یک نهاد به‌شدّت دیوان‌سالارانه و ادرای فرو کاهیده است. این در حالی است که در طرح تحوّل، این مسألۀ زیرپوستی و ناپیدا، برجسته نشده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
فکرت
🔰نقد پیش‌نویس طرح تحوّل شورای‌عالی انقلاب فرهنگی 🔸یک «بازی کوچک» در متن یک «دغدغۀ بزرگ» 🖋مهدی جمشی
🔰نقد پیش‌نویس طرح تحوّل شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دوگانۀ «تجدیدنظر سازمان‌مدارانه/ تجدیدنظر معنامدارانه» 🔸هر چند سخن دربارۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی است، امّا افسوس که در اینجا نیز رویکردهای «سازمانی/ نهادی/ اداری/ مدیریّتی» غالب است و تحوّل به همین قلمرو، محدود می‌شود یا دست‌کم این امور، صدرنشین و اصلی هستند؛ حال آن‌که انتظار از شورایی که فرهنگ در هستۀ مرکزی آن نشسته این است که براساس نظریۀ «اصالت فرهنگ»، به مناسبات و معادلات بنگرد و از این زوایه، فهم و تجویز کند. 🔸منحصرساختن تحوّل به این «سطحِ اقلّی و تنگ‌دامنه» و ندیدن «واقعیّت‌های معنایی و بینشی»، خطایی است که بر تمام این طرح، سایه افکنده است. نیروهای بوروکرات و تکنوکرات که در ساختار رسمیِ نظام جمهوری اسلامی، فراوانند و از این نهاد به آن نهاد منتقل می‌شوند و هنری نیز جز «وصله‌وپینه‌کردن‌های اداری» ندارند، چنین درکی از تحوّل دارند و «سقف» توصیف و توصیه‌شان بیش از این نیست. اینان هم در عمل، «فرهنگ» را کنار می‌نهند و می‌کوشند در چهارچوب «تجویزهای سازمان‌زده و اداری‌مدارانه»، دردها و زخم‌ها را علاج کنند، و هم به دلیل «محافظه‌کاری نهادینه‌شده و هنجارشده» در وجودشان، از رویکردهای «انقلابی» و «بنیادین»، هراس دارند و نمی‌توانند «ساختارشکنی» و «بازسازی ساختاری» کنند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
🎬 | کارگاه سواد رسانه با محوریت سینمای یهود (قسمت سوم) 💠مرحوم دکتر محمدحسین فرج نژاد 👈 فيلم جلسه را در سایت فکرت ببینید: ⭕️fekrat.net/?p=7444 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
🔰 نشست «چالش‌های حکمرانی فرهنگی در عصر فضای مجازی» از سلسله نشست‌های پنل حکمرانی فضای مجازی، روز پنج‌شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ در دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه برگزار شد. 🔸 در این نشست دکتر محمدعلی روزبهانی، رئیس حوزه هنری استان قم و عضو پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و دکتر امیررضا باقرپور شیرازی، مدیر گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه فضای مجازی به عنوان سخنرانان این نشست به تشریح موضوع پرداختند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه:5دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
فکرت
🔰#گزارش نشست «چالش‌های حکمرانی فرهنگی در عصر فضای مجازی» از سلسله نشست‌های پنل حکمرانی فضای مجازی،
نشست «چالش‌های حکمرانی فرهنگی در عصر فضای مجازی».mp3
16.78M
🔰 نشست «چالش‌های حکمرانی فرهنگی در عصر فضای مجازی» از سلسله نشست‌های پنل حکمرانی فضای مجازی، روز پنج‌شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ در دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه برگزار شد.
📝 |جایگاه مادر در سینمای ایران 🖋سمانه مهرپرور، نویسنده و پژوهشگر 🔰روز مادر و سینمای مادرانه میلاد حضرت زهرا (س) مصادف با روز مادر در فرهنگ ما نامگذاری شده است. در این روز صداوسیما فیلم‌های سینمایی با محتوای مادر را برای مخاطبانش به نمایش می‌گذارد. 🔰در حقیقت این روز بهانه مناسبی برای گرامیداشت مقام مادران در کشور ماست. هر چند سینمای ایران در ترسیم مقام مقدس حضرت زهرا ناتوان بوده است و تاکنون اثری فاخر با موضوع و محوریت ایشان به نمایش گذاشته نشده است، اما فعالان سینما و تلویزیون می‌تواند با مطالعه ابعاد شخصیتی این بانوی گرانقدر اسلام نقاط متعدد و دراماتیکی را در زندگی ایشان به پرده سینما بکشانند و عطر فاطمی را در جریان فیلم‌‌سازی سینما و تلویزیون جاری سازند. با این حال با اتکا بر روز ولادت بانوی اسلام که روز مادر نام‌گذاری شده فیلم‌های مختلفی در زمینه مفهوم مادر ساخته شده است. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه:5دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝 |جایگاه زن در اندیشه علامه طباطبایی 🖋 محمدرضا کدخدایی، نویسنده و پژوهشگر مطالعات زنان 🔰توصیف و تبیین هویت تکوینی زن در اسلام با ارجاع به آیات قرآن محور اول از این بخش است. علامه در توضیح هویت تکوینی زن به توضیح و تبیین وجوه اشتراک و تفاوت با مرد می‌پردازد. اشتراک در منشأ مادی و معنوی و فطرت الهی، اشتراک در هدف نهایی، اشتراک در ابزار و لوازم رسیدن به هدف (ساختار معتدل، ابزار شناخت، وجدان اخلاقی، کرامت وجودی، خلقت دیگر موجودات)، اشتراک در موانع رسیدن به هدف و اشتراک در وابستگی زن و مرد به یکدیگر؛ همگی ترسیم‌کننده «اصل» اشتراک زن و مرد و تشکیل‌دهنده بخشی از هویت دو جنس است. 🔰اما در این میان دو تفاوت عمده جسمانی (جهاز تناسلی و قدرت بدنی) و روانی (احساسات و تعقل) به‌عنوان وجه تمایز تکوینی زن و مرد، مدنظر علامه قرار می‌گیرد. توجه به نقاط مشترک و تفاوت، مبنای توصیف و تبیین منزلت اجتماعی و حقوق مشترک و متفاوت در بخش‌های بعدی قرار می‌گیرد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
11.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠فاطمه، الگوی آزادگی 🔹فاطمه، الگوی کسانی ‌است که بیشتر از خودشان هستند و بیشتر از رفاه و عدالت و تکامل را می‌خواهند؛ که انسان، با رسیدن به تکامل و شکوفایی استعدادهایش، جهتی عالی‌تر می‌خواهد تا رشد داشته باشد؛ وگرنه خسر و خسارت، او را می‌رباید. 🔹فاطمه به حکومتی دل بسته، که نه تنها پرستار که آموزگار باشد و آن هم نه آموزگار علم و سواد و دانش و صنعت؛ که آموزگار تمامی دنیاها و تمامی عوالمی که انسان بزرگ در پیش دارد. 🔹با این نگاه، فاطمه بر ابوبکر می‌شورد و آنها را کنار می‌گذارد و در کنار علی، جان می‌دهد و آنگونه وصیت می‌کند تا امروز علامت راه و آموزگار این چنین جهاد و مبارزه‌ای باشد. 📘کتاب نامه‌های بلوغ - علی صفائی حائری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝 | واشکافی نسبت زنان با تخاطب مردانه قرآن ✍دکتر محمد رضا کدخدایی 🔸در عربی عموماً با سه‌گونه مدلول روبرو هستیم (مذکر، مؤنث و خنثی) اما با دو لفظ (مذکر و مؤنث). گاه ممکن است مدلول مذکر یا مؤنث باشد که به ترتیب از ضمیر مذکر و مؤنث استفاده می‌کنیم. 🔸اما درصورتی‌که مدلول خنثی یا ترکیبی از مؤنث و مذکر باشد (مثل مجموعه‌ای از زنان و ‌مردان)، عموماً گفته می‌شود از باب تغلیب از الفاظ مذکر استفاده می‌شود. مثلاً در فارسی مجموعه مردان و زنان را «مردم» می‌گویند که از «مرد» مشتق شده است. در انگلیسی (Human) دلالت بر بشر اعم از زن و ‌مرد دارد درحالی‌که از (Man) مشتق شده است. در مورد ضمایر نیز همین‌گونه است. 👈جهت مطالعه یادداشت اینجا کلیک کنید. 🆔 @fekrat_net
🔰گروه روان‌شناسی مؤسسه شناخت برگزار می‌کند: 🔸کرسی علمی مبانی نظری مدیریت مرز ارتباطی خانواده «الگوی انعطاف ــ نفوذناپذیری» 💢لینک حضور مجازی ⭕️skyroom.online/ch/shenakht/shenakht 📌پخش زنده از صفحه اینستاگرام فکرت زمان: 12 بهمن ماه ساعت 9 الی 10:30 مکان: پردیسان، سالن جلسات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
🔰گروه روان‌شناسی مؤسسه شناخت برگزار می‌کند: 🔸کرسی علمی مداخله عملی مدیریت مرز ارتباطی خانواده «الگوی انعطاف ــ نفوذناپذیری» 💢لینک حضور مجازی ⭕️skyroom.online/ch/shenakht/shenakht 📌پخش زنده از صفحه اینستاگرام فکرت زمان: 5 بهمن ماه ساعت 10:30 الی 12 مکان: پردیسان، سالن جلسات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net