🔰 نگاهی به فیلم بیرو
🖋حفیظه مهدیان
🔸به قول گربنر: «مهم است که «چه کسی» فرصت داستانگویی به دست می آورد و داستان های «چه کسانی» گفته می شود.
چرا که قهرمان های سینمایی، میان هستی و آگاهی از هستی، نقش میانجی ایفا می کنند. جامعه ای که از زبان رستم و سیاوش و کاوه آهنگر، روایت فتوت و شکستناپذیری می شنود و منش آنان را درونی می کند، با جامعه ای که قهرمانش آشوبگری اجتماعی همچون جوکر یا جوانی فانتزی-تخیلی همچون اسپایدرمن است هویتا متفاوت است.
🔸سینمای ایران به عنوان بخش مهمی از نهاد فرهنگساز، عمیقا نیاز به قهرمان ایرانی دارد. بیرو کاملا ایرانی است. نه چوب جادویی هری را دارد، نه بند عنکبوتی اسپایدرمن. نه بتمن Batman است نه بن تنBen10. نه هالک Huik است نه ثور thor که همچون صاعقه از آسمان فرود آید و با یک حرکت کوه ها را جابجا کند. بیرو یک انسان است با مختصات دنیایی، فارغ از قدرت های فانتزی هالیوودی. بیروی ایرانی حرف خود را صریح می زند: اگر می خواهی قهرمان باشی، اولین حریفت خودت هستی. هر وقت در جنگ با خود پیروز شدی، همه ی دنیا را برده ای و این همان فرق اساسیِ «قهرمان اصیل» و «قهرمان برساختی» است.
🔸فیلم به خوبی بلندپروازی های مخاطب نوجوان را تحریک می کند. بیرو بر خلاف دوپامین های رسانه ایِ نظام سرمایه داری که صرفا دعوت به «شادیhappy » می کنند، با دیدی واقع بینانه، به «شادکامیِ happiness» مبتنی بر سروتونین تمرکز می کند، یعنی همان مولفهای که نوجوان را به سمت تلاش برای «موفقیت» سوق می دهد. فیلم بیرو سطح خواسته های نوجوان را از لذت کوتاهمدت، اعتیادآور و خودخواهانه ی مبتنی بر «گرفتن» بالاتر برده و او را برای رسیدن به شادکامیِ طولانیمدت، افزاینده و مبتنی بر «بخشیدن» تهییج می کند؛ و این همان فرق بین قهرمان اصیل ایرانی و پهلوانپنبه های پوشالی هالیوودی است. و چقدر این نوع قهرمان بیشتر به جان حقیقت جوی نوجوان می نشیند.
🔸البته قابل ذکر است که فیلم از نظر فرم، چندان قوی نبود و نیز درام فیلم می توانست قوی تر از این باشد. لازم بود تمرکز بیشتری روی صحنه های فوتبال می شد و ... اما از آن جا که در مورد نقد فرمی، دوستانِ منتقد مطالب ارزشمندی رو مطرح کردند، از ذکر این نکات در این مجمل، صرف نظر می کنیم.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
✅ موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند :
✨ دوره مجازی #کلام_انقلابی
💢 با تدریس : استاد فلاح شیروانی (حفظه الله)
💠 با محوریت کتاب: روح توحید نفی عبودیت غیر خدا (اثر رهبر معظم انقلاب)
🔻 ویژه طلاب (برادر و خواهر)
🔺 به صورت آفلاین و در قالب تدریس صوتی
🔻شروع دوره بهمن 1400
🌐 لینک ثبت نام : b2n.ir/s54504
—---—•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
📝#بخوانید|بازنگاهی به انقلاب اسلامی پس از 43 سال
💠بررسی شاخصه های اسلامیت انقلاب اسلامی
🖋 قاسم فراهانی، نویسنده و پژوهشگر
🔸 استکبارستیزی عبارت است از عدم پذیرش و نفی قدرتها و دولتهایی که به دنبال تعیین سرنوشت برای ملتهای دیگر و دخالت در امور آنها هستند. تفاوت استکبارستیزی با عنصر استقلالطلبی این است که در استقلال طلبی مفهوم مبارزه و تقابل نهفته نیست؛ بلکه ناظر با خواست و آرمان یک ملت است؛ اما در استکبارستیزی عنصر تقابل و جبهه و موضعگیری نهفته است. مردم علاوه بر این که خواستار استقلال بودند، در مقابل قدرتهایی که در مقام نفی استقلال ایشان بر میآمدند موضوع و جبهه گرفته و درصدد تقابل با آن بر میآمدند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
15.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘#کلیپ ا #شهیدبهشتی
✅ آفتهای انقلاب اسلامی از منظر شهید محمد بهشتی(ره)
▪️آفت انقلاب اسلامی این است که دچار بازیگرانی باشد که اسلام و انقلاب و هر چیزی را دکان کنند. ️باید کسانی داعیان انقلاب باشند که هر چه به آنها نزدیکتر میشوید، اعتقاد شما به اسلام بیشتر شود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
17.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#رادیو_فکرت
حکایت یک سرود انقلابی | «خمینی ای امام»
💠 سرگذشت سرود انقلابی «خمینی ای امام» در بهمن ۱۳۵۷ چه بود؟
📌برای دانلود فایل با کیفیت به آپارات فکرت مراجعه کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از فکرت
📣📣 فراخوان جذب نیروی متخصص در زمینه رسانهای و فضای مجازی
💠 موسسه فرهنگی هنری شناخت جهت تکمیل کادر رسانهای خود اقدام به جذب نیرو کرده است.
📌مزایای فعالیت مجموعه شناخت:
🔹تربیت نیرو با علوم نوین رسانه از ابتدا
🔹برخورداری از حقوق و مزایا اداره کار به همراه بیمه
🔹بهرهمندی از فضای علمی و اندیشهای
جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارسال رزومه، به شماره 09183523887 پیام دهید.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
📝#بخوانید|تداومِ عهد قدسی در نسبت با امکانهای تاریخی
🔰آن «انقلاب» و این «بازسازی انقلابی»
🖋بهمناسبت چهلوسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، دکتر مهدی جمشیدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در یادداشت اختصاصی که در اختیار «فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی» قرار داده شده، به بررسی انقلاب اسلامی در ایران، مردمی بودن آن، بازسازی انقلابی و راهکارهای اصلاح اشکالات انقلاب اسلامی پرداخته است:
[۱] انقلاب ایران، برآمده از «خواستِ مردم» بود.
[۲] «امام خمینی»، صورتِ عینیِ ارادۀ مردم بود.
[۳] انقلاب به «آرمانها»یش خیانت نکرده است.
[۴] حساب «دولتها» از حساب «انقلاب» جداست.
[۵] «متهمانِ گذشته»، به کرسی قضاوت نشستهاند.
[۶] «روایت» بر «واقعیّت» غلبه یافته است.
[۷] مخالفان غیرانقلابی، «صدای بلند» دارند، نه «وسعت اجتماعی»
[۸] نظریۀ نظامِ انقلابی بر «جوششِ نقادانه» دلالت دارد.
[۹] جامعه در انتظار تحقّقِ «بازسازیِ انقلابی» است.
[۱۰] فاتحانه از این «گردنۀ دشوار» خواهیم گذشت.
#انقلاب_اسلامی
#دهه_فجر
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net