📂 پرونده «اندیشه مطهر» 📂
🎙 گفتگو | سیره استاد شهید مطهری در باب نقد اندیشهها
مطالعه گفتگو
📍یادداشت| گلولهای که بر مغز عقل انقلاب نشست
مطالعه یادداشت
🎙 گفتگو | مهجوریت قرآن از منظر شهید مطهری(ره)
مطالعه گفتگو
🎞 مسئولیت اجتماعی مسلمانان
مشاهده کلیپ در آپارات
🎙 گفتگو | شاخصههای شخصیت شهید مطهری(ره)
مطالعه گفتوگو
📍یادداشت | جهانبینی اسلامی و غربشناسی در منظومه فکری شهید مطهری
مطالعه یادداشت
🎙 گفتگو | نگاهی بر سلوک علمی و اجتماعی شهید مطهری
مطالعه گفتگو
🎞 آزادمردی در نگاه شهید مطهری
مشاهده کلیپ در آپارات
🎙 گفتگو | شهید مطهری و زیست اجتماعی در جامعه
مطالعه گفتگو
🎙 گفتگو | انقلاب اسلامی و آسیبشناسی آن از منظر شهیدمطهری
مطالعه گفتگو
📻 پادکست | حکمت و مطهری
شنیدن صوت پادکست
🎙 گفتگو | شهید مطهری؛ ویژگیها و شاخصهها
مطالعه گفتگو
📍یادداشت | جایگاه شرور در نظام آفرینش الهی از دیدگاه شهید مطهری
مطالعه یادداشت
🎞 رابطه مردم و حاکم از نگاه امیرالمومنین(ع)
مشاهده در آپارات
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#شهید_مطهری
#روز_معلم
📌آدرس کانال؛
🆔 @Fekrat_Net
#گفتگو
💢 نقش نخبگان و شرکتهای دانشبنیان در پیشبرد شعار سال
🎙حجتالاسلام دکتر محمداسماعیل عبداللهی؛ استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه
🔸خاصیتی که نامگذاری سال دارد از یک سو، اولویتهای مشخص شده را هدف قرار میدهد و وحدت رویهای ایجاد میکند و در مجموع به حرکت عمومی کشور انسجام میبخشد تا به اهداف مورد نظر در آن سال برسند؛ و از سوی دیگر، برای تحقق یک هدف اولویتدار لازم است که همۀ ظرفیتهای نظام به کار گرفته شود، بسیج امکانات مادی و سرمایههای انسانی تحقق پیدا کند، از اتلاف منابع مادی و سرمایهها و فرصتهای موجود جلوگیری شود تا به آن اولویتهای مشخص شده پرداخته شود.
👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تولید
#دانش_بنیان
#شعار_سال
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#گفتگو 💢 نقش نخبگان و شرکتهای دانشبنیان در پیشبرد شعار سال 🎙حجتالاسلام دکتر محمداسماعیل عبدال
#گزیده
💢 نقش نخبگان و شرکتهای دانشبنیان در پیشبرد شعار سال
📌بنیاد ملی نخبگان چند مأموریت مهم دارد که شامل: شناسایی دقیق، رصدکردن نخبگان، تسهیل به کارگیری نخبگان، زمینهسازی برای جذب نخبگان و استفاده از استعدادها و توانمندی آنها، انگیزهسازی برای بازگشت نخبگانی که از کشور مهاجرت کردند و از همه مهمتر وظیفه دارد برای رشد و تقویت استعدادهای ملی از پایه فکر کند. بنابراین میتوان گفت که مهمترین وظیفه آن تربیت، رشد و انگیزهدادن به نخبگان میباشد.
📌به کارگیری همین نخبگان در رده مسئولین اجرایی تخصصی در حوزه کارایی خودشان و امکان بهرهبرداری مفید و شایسته از تسهیلات خوب و کیفی یعنی تسهیلات با مقدار لازم با کمترین چالشها و بروکراسیهای اداری میتواند زمینهسازی برای رشد و تعالی علمی باشد. نکته دیگر هم جهتدادن نخبگان و استعدادها به سمت نیازهای اساسی کشور در پنجاه سال آینده است که باید مورد توجه سیاستگذاران این حوزه قرار گیرد.
🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تولید
#دانش_بنیان
#شعار_سال
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
#لایو
🔰 سلسله گفتگوی «عصر جدید و آسیبهای اجتماعی»
نشست اول:
🎯 عصر جدید و ترویج فرهنگ شهرت در جامعه
👤دکتر محمدعلی روزبهانی
🕰 دوشنبه ۲/۱۹ ساعت۲۲
نشست دوم:
🎯 عصر جدید و تأثیر آن بر سبک زندگی
👤دکتر زهرا اخوان مقدم
🕰 چهارشنبه ۲/۲۱ ساعت۲۲
نشست سوم:
🎯 پویشهای مردمی عصر جدید و دغدغههای عمومی
👤 محمد جلیلی
🕰 جمعه ۲/۲۳ ساعت۲۲
💢 پخش از اینستاگرام فکرت
•┈┈┈••✾••┈┈┈•
#عصر_جدید
#فکرت
📌آدرس کانال؛
🆔 @Fekrat_Net
#گفتگو
💢 نگاهی به کثرتگرایی دینی
🎙دکتر داود حیدری، عضو هیات علمی گروه فلسفه و کلام دانشگاه علوم اسلامی رضوی
🔸نجات و رستگاری در انحصار پیروان دین خاصی نیست بلکه پیروان سایر ادیان نیز میتوانند اهلنجات باشند. به عبارت دیگر ملازمهای بین حقانیت و نجات وجود ندارد بر طبق منابع دینی رحمت و غفران الهی، کسانی را که در برابر حق تعصب و عناد نورزیدهاند در برمیگیرد و اگر کسی به دلایلی شناختی از حقیقت نداشته باشد اما دارای دارای صفت تسلیم باشد هرگز مشمول عذاب الهی نخواهد شد.
👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید
⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کثرت_گرایی
#دین
#فکرت
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#گفتگو 💢 نگاهی به کثرتگرایی دینی 🎙دکتر داود حیدری، عضو هیات علمی گروه فلسفه و کلام دانشگاه علوم ا
#گزیده
💢 از آنجا که سازش به نحوى با اصل پلورالیسم که قائل به تکثر است، منافات دارد، سازش یعنى رفع اختلافها و پذیرش اشتراکها، درحالىکه پلورالیسم، پذیرش اختلافهاست. این را چگونه تحلیل مىفرمایید؟
📌اگر مراد از سازش آن باشد که همه یکسان بیندیشند و عمل بکنند این امر نه ممکن است و نه مطلوب. اختلاف عقیده امری طبیعی است و حتی بدون آن رشد و تعالی جامعه میسر نخواهد بود. اما آن چه مهم است مدیریت این اختلافها و بهرهگیری از آن برای رشد و تعالی جامعه است.
📌و اگر مراد همزیستی و تعامل سازنده با یکدیگر باشد منافاتی با دیدگاه کثرتگرا ندارد. مدافعان کثرتگرایی گوهر ادیان را امر واحدی میدانند و اختلافات را به اعتقادات، شرایع و مناسک برمیگردانند که اموری خارج دین تلقی میشوند و زائیده سنتها و فرهنگی مختلف و برآمده از اختلاف در تفاسیر و اختلافهای زبانی و غیر واقعی است و نه حقیقت دین. ادیان هیچگونه اختلاف واقعى ندارند. همه ادیان یک چیز میگویند. اختلاف آنها در ظاهر است. حقیقت واحدى را با تعبیرها و کلمات گوناگونى بیان مىکنند. در نظریه کثرتگرایی دینی اختلافات کم اهمیت شمرده میشود و بر گوهر واحد ادیان تاکید میشود.
📌اما باید توجه داشت که علیرغم ادعای کثرتگرایی دینی مبنی بر رفع تعارضها و اختلافهاى ادیان اولاً این نظریه اختلافات را از بین نمیبرد بلکه آموزههای اختصاصى هر دینی را به عنوان امورى غیر اساسى، نادیده میگیرد و آنها را به کنارى مینهد، بدون توجه به اینکه این آموزهها چقدر براى خود آن دین اهمیت دارند. و ثانیاً این نظریه از نظر دینى، بیطرف نیست زیرا با نگرشهایی که بر بُعد اجتماعى و عملى دین تأکید دارند به شدت مخالفت میکند. مردود انگاشتن بخشهایی از ادیان نه تنها اختلافات را از بین نمیبرد بلکه خود موجب افزودن اختلافی بر اختلافات قبلی است.
🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کثرت_گرایی
#دین
#فکرت
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
📋#یادداشت
💢 جایگاه عقل کاشف در تفسیر المیزان
🔸علامه قائل به حسن و قبح عقلی است؛ اما جایگاه عقل به نحو کشف است و نه حکم، یعنی اینگونه نیست که تصدیق عقل به حسن و قبح افعال، به شکل ایجاد و انشاء مستقل این عناوین برای این افعال باشد؛ بلکه به نحو کشف است؛ یعنی پرده از این امر برمیدارد که این حسن و یا مصلحت در نسبت با این فعل، قابل اعتبار از واقعیت خارجی است؛ اما اشاعره اساساً عقل را حتی به عنوان کاشف حسن و قبح قبول ندارند و تنها مرجع آن دو را حکم شرع میدانند.
✍️ محسن ابراهیمی، دکتری فلسفه دانشگاه اصفهان
⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید
⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علامه_طباطبایی
#المیزان
#فکرت
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
📋#یادداشت 💢 جایگاه عقل کاشف در تفسیر المیزان 🔸علامه قائل به حسن و قبح عقلی است؛ اما جایگاه عقل به
#گزیده
💢جایگاه عقل کاشف و نسبت آن با وحی
📌با تبیین اجمالی دیدگاه علامه، میتوان به ثمرۀ مهم این مبنای علامه در بحث از تفسیر قرآن پرداخت. شرح این ثمره به این صورت است که بیان میشود از آنجا که عقل در جایگاه کشف قرار دارد؛ زمینهای برای هماهنگی میان عقل و وحی به شکل قوی و حداکثری فراهم میشود. این مطلب را میتوان در ضمن دو مرحله نشان داد:
📌مرحله اول به این صورت است که بیان میشود: توافق عقل و وحی، نوعی توافق بنیادین و مبنایی است؛ زیرا که جایگاه وحی نیز همانند عقل، جایگاه کشف است. امری که مورد تأکید علامه است و در مقدمه المیزان این مطلب به شکل مکرر بیان میشود که وحی، نور و تبییان هر چیزی است؛ بنابراین کارکرد عقل و وحی به شکل مبنایی، هماهنگ با یکدیگر است.
📌مرحله دوم این است که وحی در مقام کشف حقایق، با محدودیتها عقل در فهم و شناخت هستی مواجه نیست و بنابراین نوعی برتری نسبت به عقل پیدا میکند به گونهای که عقل میتواند در پرتو وحی، رشد کند و توافق وحی و عقل منجر به شکوفا شدن گنجینهها و دفینههای عقل میشود: آنچنان که در نهجالبلاغه بیان میشود: «لیثروا لهم دفائن العقول» و این ثمره یکی از وجوه اصلی امتیازات المیزان از سایر تفاسیر است و از همین رو دیده میشود که در تفسیر المیزان – که تفسیر قرآن به قرآن است- نه تنها عقل و مباحث فلسفی کنار گذاشته نمیشود؛ بلکه در چارچوب این اسلوب تفسیری مباحث فلسفی به شکل عمیقتر مطرح و تبیین میشود.
🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علامه_طباطبایی
#المیزان
#فکرت
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
📋#معرفی_کتاب
💢 معنویتگرایی جدید: مؤلفههای مفهومی، لوازم اعتقادی و نشانههای گفتمانی
🔸رویکرد کلی این کتاب در تحلیل پدیده معنویتگرایی جدید توجه به بافت فرهنگی و اجتماعی است؛ اما مگر این بافت زمینهای چیست که تا این حد اهمیت یافته است.
🔸به اختصار باید گفت صنعتیشدن فرهنگ و بازاریشدن عناصر فرهنگی و همچنین گسترش فرهنگ لیبرال و اهمیتیافتن مرجعیت درون است که باعث شده معنویتگرایی جدید با ویژگیهایی چون سیالیت و ساختارگریزی و نگاه گزینشی به ادیان در نظر برخی مقبولتر از دین نهادینه جلوه کند. البته زمینههای فرهنگی و اجتماعی دیگری نیز در مقبولیتیابی این پدیده نقش داشتهاند.
🔸جنبشهای حقوق بشر و مساواتخواهی، جنبشهای حقوق زنان، مشروعیتیابی بیقیدوشرط راحتطلبی، هنجار شدن تنوعطلبی و مُدگرایی زمینههای دیگری هستند که اقبال به معنویتگرایی ساختارناپذیر را فراهم کردهاند.
✍️زهره راد، دانشجوی دکتری رشته فلسفه اسلامی
⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#معنویت_گرایی
#فکرت
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
📋#یادداشت
💢 نسبت ایمان و عقل در اندیشه اسلامی(بخش اول)
🔸برای سنجش و ارزیابی «نسبت ایمان و عقل در اندیشه اسلامی» باید دید کدامین قسم عقل با کدامین ایمان نزد کدامین مذهب و فرقه مورد نظر است. خاستگاه این بحث اساساً در دنیای غرب و درگیری اندیشمندان علوم تجربی با فلاسفه از یکسو و با دین مسیحیت از سوی دیگر است.
✍️آفرین قائمی، استاد حوزه علمیه خواهران
⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اندیشه_اسلامی
#عقل
#فکرت
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
📋#یادداشت 💢 نسبت ایمان و عقل در اندیشه اسلامی(بخش اول) 🔸برای سنجش و ارزیابی «نسبت ایمان و عقل در ا
#گزیده
💢انحاء تعامل و تعاضد عقل و ایمان
📌تعامل و تعاضد عقل و ایمان در حوزههای ذیل قابل بررسی و تحلیل میباشد:
ـ تعاضد میان پیشفرضهای عقلانی با پیشفرضهای ایمانی.
ـ تعاضد و تأثیرپذیری میان معرفت عقلانی با معرفت ایمانی.
ـ تعاضد روحی- معنوی عقلانی با ایمانی.
ـ تعاضد گزارههای عقلانی با گزارههای ایمانی.
ـ تعاضد گسترۀ عقل و ایمان.
ـ تعاضد زبان عقل و ایمان.
ـ تأثیرپذیری اهداف و روشهای عقلانی و ایمانی.
📌 هیچ تعارضی بین علم و دین وجود ندارد. آیات کتاب مقدس و آیات طبیعت، هر دو کلمه الله هستند. هر چه عقل و علم، اسرار و قوانین طبیعت را بیشتر کشف کند، انسان به پیچیدگیهای نظام هستی بیشتر پی میبرد، ایمانش به حکیم و دانا و توانا بودن خداوند تقویت میگردد. ایمان نیز سبب بازشدن چشم دل به غیب شده، بر معارف و بصیرت مؤمن میافزاید و خود مشوقی برای بررسی بیشتر دقائق طبیعت میگردد.
🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اندیشه_اسلامی
#عقل
#فکرت
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
25.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پادکست_حکمتانه
💠 حکمت و روایت
🔻چرا «عقل» مخلوق مقدسی است؟
🔻چرا روایات به «عقل» نگاه ویژهای دارد؟
🔻در این پادکست، به بررسی عقل و ارزش آن در دین اسلام میپردازیم.
💠 دانلود باکیفیت سایت آپارات و سایت یوتیوب
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عقل
#حکمت
🆔 @Fekrat_Net