eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔊 فایل صوتی سلسله درسگفتار سید حسین شهرستانی 🔶با موضوع|جستجوی خرد اجتماعی در شاهنامه فردوسی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی بخش اول 🆔 @fekrat_net 🆔 @oloumejtemaie 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
خردنامه فردوسی 1.mp3
22.66M
🔊 فایل صوتی سلسله درسگفتار سید 🔶با موضوع|جستجوی در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی بخش اول 🔸سلسله درسگفتارهای دکتر شهرستانی در جستجوی حیات فرهنگ اصیل ایرانی در بنایی می باشد که فردوسی حکیم بنا کرده است.از آنجا که زبان معادل تفکر است، پس عمقی هم دارد و در این مباحث به دنبال تفکر و خردمندی ایرانی است که از شاهنامه مستفاد می گردد.آن نوع نگاه به عالم و آدم که در زندگی انسان ایده آل فردوسی در شاهنامه به چشم می خورد. 🔺چرا باید شاهنامه خواند؟! چرا شاهنامه خواندن ضرورت دارد و ناگزیر است؟! شیوه ما در خواندن شاهنامه چیست؟! 🆔 @fekrat_net 🆔 @oloumejtemaie 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی سلسله نشست علمی با عنوان عدالت و توسعه: 🔶نشست نخست | ریشه‌های تاریخی و فرهنگی فساد اقتصادی در ایران با حضور اساتید: دکتر حیدر مستخدمین حسینی دکتر محسن جلواتی کانون اندیشه جوان به مناسبت هفته عدالت بخش اول ⏰15 دی 1397 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
نشست عدالت و توسعه 1.mp3
22.88M
🔊 فایل صوتی سلسله با عنوان 🔶نشست نخست | ریشه‌های تاریخی و فرهنگی در ایران با حضور اساتید: دکتر حیدر دکتر بخش اول بررسی ریشه های فرهنگی مساله فساد در کشور در زبان دو استاد برجسته حوزه اقتصاد می تواند در فهم مشکلات امروز کشور راه گشا باشد.اما به راستی ساز و کار دولت برای مبارزه با فساد چیست؟! مشکل بودجه کشوری چیست؟! آیا گسترش تشکیلات دولتی و افزایش اختیارات وی می تواند در از بین بردن فساد نقش داشته باشد؟! مصادیق اصلی فساد کجاست؟! و بسیاری دیگر از پرسش های خود را در این نشست علمی بشنوید! 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت 🔸یکی از مشخصات تمدن مدرن، تلاشِ حداکثریِ انسان برای حذفِ "دست‌ها" از زندگی است. این حذف با توجیه استفاده‌ی هرچه بیشتر از مغز انجام‌ گرفته و می‌گیرد. گویی در برگِ تازه از زندگی بشر، بکارگیری کمتر دست‌ها نشانه‌ای از فربگی بیشتر اندیشه است.اقتصادِ متاخرِ دنیای مدرن را اقتصاد دانشی می‌نامند و عاملان این نوع اقتصاد را کارگران دانشی( knowledge workers ). وضعیت مطلوب در این اقتصاد، در صورتی بروز می‌کند که استفاده از دست در فشردنِ دکمه‌های صفحه کلیدِ رایانه‌ها خلاصه شود. 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت 🔸یکی از مشخصات تمدن مدرن، تلاشِ حداکثریِ انسان برای حذفِ "دست‌ها" از زندگی است. این حذف
‌‌ ✍️کمیل سوهانی 📌 بلاهت افزوده در حذف دست ها از زندگی 🔹افرادی که در این عصر جدید از قابلیت‌های ذهنی کمتری برخوردار بوده و یا فرصت، شانس و توانایی شکوفایی استعدادهای ذهنی خود را ندارند، یا در صنعت سرگرمی به خنداندن و شاد کردن دیگران مشغول و ستاره می‌شوند یا نهایتا در یک فرآیند تکراری، بدون استفاده از کمترین میزانِ فعالیتِ ذهنی، از دستانشان برای سپردن امور به ماشین‌ها استفاده می‌کنند. 🔸تقسیم کار اجتماعی بگونه‌ای است که عده‌ای با ذهن‌ها ماشین می‌سازند، عده‌ی دیگر امور را به ماشین‌ها می‌سپارند، دسته‌ی سوم هم دسته‌ی اول و دوم را سرگرم می‌کنند. هرچند سرگرمیِ طبقات بالای تایتانیک با طبقه زیرین آن متفاوت است، اما هر دو مشغول پر کردن اوقات فراغت خود با بلاهتی یکسان هستند. اوقات بلاهتی که هر دو دسته‌ی اول و دوم در عصر جدید در اثر از خودبیگانگی به آن نیازمند شده‌اند.لحظاتِ کارِ هر دو از معنی خالی شده و هر دو در بلاهتِ فراغتِ پس از کار به دنبال فراموشیِ دردِ بی‌معنایی هستند. 🔹بخش بزرگی از این دردِ از خود بیگانگی ناشی از تلاش انسان در جدایی از خودش به عنوان موجودی است که قرار است از طریق دستانش دنیا را تجربه کرده و در تعامل با محیط به شناخت از خود برسد. با حذف حداکثریِ دست‌ها از زندگی، انسان هر روز ارتباطش با واقعیت کمتر شده تا آنجا که به ابداع واقعیت مجازی (Virtual Reality) و واقعیت افزوده می‌پردازد. 🔸این نوعِ بودن ، انسان را هر روز بیش از پیش نیازمند فراموشیِ درد بی‌معنایی می‌کند. طبقات پایینِ تایتانیکِ جامعه به سرعت از محل کار خود به خانه می‌آیند تا با کمترین هزینه در عصر جدید با نگاه کردن به ملق‌زدن و آوازخوانیِ عده‌ای، لحظاتی به آرامشِ فراموشی برسند؛ طبقات بالا هم با دستگاه‌های پیشرفته‌ی واقعیت مجازی به پرواز یا شنا در اتاقِ خوابِ خود می‌پردازند.بدین ترتیب دامنه‌ی بسط یابنده‌ی بلاهت با حذف دست‌ها از زندگی، اجازه‌ی اندیشیدن به دنیایی جایگزین و دیگرگون را از انسانِ فریب خورده‌ی دوران مدرن سلب می‌کند. 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
حسین شهرستانی.mp3
4.47M
🎧 فایل صوتی دکتر حسین شهرستانی 🔺بازخوانی شاهنامه چه جایگاهی دارد؟! چگونه می توان روح فرهنگ اصیل ایرانی را در شاهنامه جست؟! برای شنیدن صوت کامل این درسگفتار به لینک ذیل مراجعه نمایید👇 https://eitaa.com/fekrat_net/51 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی سلسله درسگفتار آینده ایران 🔶سخنران | دکتر موسی نجفی موسسه آفاق حکمت قسمت نخست 🆔 @fekrat_net 🆔 @afaghehekmat 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
قسمت نخست.mp3
16.1M
🔊 فایل صوتی سلسله درسگفتار 🔶سخنران | دکتر موسسه آفاق حکمت 🔸در روزگار کنونی، پرسش از آینده ایران، گویی با نوعی یأس و ناامیدی همراه است. فارغ از واقعیت داشتن یا نداشتن وخامت اوضاع آینده ایران، سؤال این است که واقعاً آینده چگونه خواهد بود؟ آیا شواهد کنونی به این معناست که آینده ایران به طور قطع، سیاه و یأس‌آلود است؟ آیا می‌توان واقعیت‌های اجتماعی را ندید و صرفاً با اتکا به گذشته شکوهمند ایران، آینده آن را هم تضمین شده و روشن تلقی کرد؟ چه دلیلی وجود دارد که به عبور از معضلات و رسیدن به ایران نوین اسلامی نیندیشیم؟ چقدر از تلاش رسانه‌ها برای تزریق ناامیدی برای این است که ایران نتواند ظرفیت‌های پیدا و پنهان تاریخی، فرهنگی و تمدنی خود را بروز و ظهور دهد؟چارچوب‌های نظری و تحلیلی گوناگون چه نگاه و نظری به آینده ایران دارند؟ درس‌گفتار «آینده ایران»، مروری بر وضعیت کنونی ایران معاصر از زوایای مختلف و از منظر موضوعات گوناگون است. 🆔 @fekrat_net 🆔 @afaghehekmat 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
فکرت
🔊 فایل صوتی سلسله درسگفتار #آینده_ایران 🔶سخنران | دکتر #موسی_نجفی موسسه آفاق حکمت 🔸در روزگار ک
🔺به نظر من دعوای جهان اسلام از فرهنگ و تمدن ناشی می شود. در این انقلاب ظرف تمدنی را می بینند. دعوای ما با تمدن غرب با منطق حل می شود نه با جنگ!! 🔺انقلاب اسلامی اگر فقط در این محصور شود یک انقلاب ملی تلقی می شود. این شان و تعلق وزیست تمدنی اگر حوزه اعتبار تمدنی پیدا کرد ظرفیت آن بالا می رود و ملیت های مختلف را می پذیرد. 🔺تمدن نوین اسلامی سه جزء دارد: 1-میراث گذشته 2-گزینش تمدن غرب 3-ترکیب (البته در اینجا التقاطی عمل نمی کنیم بلکه ما غرب را تفسیر می نماییم.) 🔺این تمدن نوین اسلامی که امتداد تمدن رضوی است در مسیر استعلایی به تمدن برتر مهدوی می رسد و در این تمدن امام ولایت معصوم به صورت زنده و حاضر وجود دارد. امامی که تحول و تغییر انسان ها به او سپرده شده است.امام نه تنها رشد جامعه ایمانی بلکه رشد جامعه انسانی را نیز متکفل است.امام بستر تشریع است و می تواند مناسبات جدیدی وضع کند.لذا تمدن اسلامی با حضور امام معصوم نه سکولار نه بنیادگرا و نه افراطی است. 🆔 @fekrat_net 🆔 @afaghehekmat 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی 🌹
📌#یادداشت 🔸از آن جایی که دو مفهوم عدالت و پیشرفت در هندسه معنایی انقلاب دو تبیین کاملاً متفاوت با دیگر منظومه‌های فکری جهانی دارد؛ لازم است که نیروهای فعال انقلاب آشنایی اجمالی برای فعالیت‌های خود از این دو مفهوم داشته باشند از همین رو این نوشتار در تلاش است تا ابتدا آشنایی مختصر از دو مفهوم عدالت و پیشرفت ایجاد کرده و به دنبال آن نسبت‌هایی که می‌توان بین این دو مفهوم در نظر گرفت را تبیین کند. لازم به ذکر است که روایات وارده در کتب معتبر شیعه مهم‌ترین مرجع برای تبیین نوع نسبت میان این دو کلید واژه قرار گرفته است. 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت 🔸از آن جایی که دو مفهوم عدالت و پیشرفت در هندسه معنایی انقلاب دو تبیین کاملاً متفاوت با د
✍️روح الله عسگری 📌 تلازم اجرای عدالت و پیشرفت 🔘تاملی در معنای پیشرفت و تناسب آن با عدالت 🔸در رابطه با تعریف عدالت عده‌ای چنین قائل شده اند که این واژه به قدری روشن است که امکان تعریف آن وجود ندارد چراکه معتقد اند واژه‌ای روشن‌تر از آن برای تعریف عدالت وجود ندارد. اگر از این نگاه بگذریم برای عدالت سه تعریف رایج وجود دارد که عبارت اند از اعطا کل ذی حق حقه؛ وضع کل شیئی فی موضعه و نقطه تعادل میان افراط و تفریط. 🔹نقطه مقابل عدالت در دو نظریه اول ظلم است اما نقطه مقابل عدل در نظریه‌های سوم که منتسب به ارسطو است؛ افراط و تفریط خواهد بود. به عبارت دیگر در نظریه ارسطو عدالت نقطه اعتدال یک شیئ است و اگر شیئی از نقطه اعتدال به جانب افراط و یا تفریط سوق پیدا کنید دیگر از عدالت خارج شده است. البته می‌توان بازگشت همه این سه معنا را به نگاه واحدی دانست بدین گونه که افراط و تفریط در حق کسی ظلم محسوب شود. به عبارت دیگر اگر در اعطای حق کسی افراط و تفریط صورت گیرد؛ ظلم محقق شده است. ❓سوال مهمی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که مرز این افراط و تفریط کجاست و تعیین کننده حق و ذی حق چیست؟ در اینجا عدالت با عقلانیت و معنویت (دین) گره خورده و مرزهای عدالت را تعیین می‌کنند. 🔸در رابطه با معنای پیشرفت ابتدا باید گفت که مراد از پیشرفت در این نوشتار؛ واژه‌ای است که توسط مقام معظم رهبری قرین الگوی اسلامی ایرانی به کار رفته و معنا می‌یابد. به عبارت دیگر ایشان در به کار گیری این لفظ معنای جدیدی را لحاظ کرده اند از همین رو غور کردن در معنای لغوی این واژه راهگشا نخواهد بود. در توضیح معنای این واژه در اندیشه مقام معظم رهبری در مرحله نخست باید گفت که این واژه در تضاد با مفهوم توسعه که در اندیشه راهبردی غرب تولید شده وضع گردیده و شاید بتوان برای آن معنای رشد توأمان مادی و معنوی را لحاظ کرد. بنابراین واژه پیشرفت در اندیشه رهبری به هر نوع رشدی اطلاق نمی‌شود این در حالی است که اگر به دنبال معنای تحت اللفظی این واژه باشیم؛ می‌توان هر نوع رشدی را پیشرفت خواند. ایشان برای پیشرفت صفاتی از جمله عدالت؛ همه جانبه بودن (مادی و معنوی) و …را مطرح می‌کند و رشدی که فاقد این صفات باشد پیشرفت نیست. ادامه یادداشت را در لینک ذیل بخوانید:👇 🌐 mehrnews.com/news/4647499 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی