📋#یادداشت
💢 فقدان محتوا و ابتذال در مناسک عاشورایی
🔸از جمله خاستگاههای اصلی ابتذال در مناسک عاشورایی، فقدان محتوا است. فقدان محتوا، ناشی از محصور کردن ماجرای عاشورا در نگاه تاریخی است. محدودیتهای حاکم بر این نگاه، عزادار را -برای ابزار احساسات و یا محبت قلبی- در مضیقه تکرار و یا تولید محتوای مبتذل سوق میدهد.
✍️ محسن ابراهیمی، نویسنده و پژوهشگر
⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#کربلا
#امام_حسین
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
📋#یادداشت 💢 فقدان محتوا و ابتذال در مناسک عاشورایی 🔸از جمله خاستگاههای اصلی ابتذال در مناسک عاشور
#گزیده
💢 فقدان محتوا و ابتذال در مناسک عاشورایی
▪️در مناسک عاشورایی هر چند که احساس و محبت قلبی وجود دارد و بنا به اعتقادات دینی این احساس و محبت قلبی برخاستۀ از فطرت پاک و ایمان قلبی است؛ اما فقدان محتوا را باید با تغییر و کاملتر کردن نگاه به واقعه عاشورا جبران کرد. بنابراین میتوان گفت که جامعۀ عزادار، عطش و تشنگی یافتن معرفتی را دارد که پا به پای احساسات و میل قلبی، او را به شور و حرکت وادارد.
🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
#اختصاصی
💠 «برابری یا تشابه؛ در جریانشناسی عدالتخواهی»
♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه
🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
شماره چهلم، تیرماه ۱۴۰۱
✴️ سرخطهای این شماره:
🔻رویکرد جریانات اندیشهای نسبت به عدالت و عدالتخواهی؛
🔻تمایز عدالتخواهان در توجه به ساحات سهگانه برابری؛
🔻تبیین رابطه آزادی و عدالت و تقدم یکی از آنها در فلسفه؛
🔻نقد عدم توجه همزمان به دو گونه عدالت واقعی و ادراکی.
✳️ به ضمیمه یادبود استاد رسانهپژوه مرحوم محمدحسین فرجنژاد
لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه
💢 https://fekrat.net/?p=10973
#برابری_تشابه
#اندیشه_عدالت_خواهی
#عدالت_واقعی_و_ادراکی
#ژورنالیسم
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
DIDEBAN_ANDISHE_40_mobile.pdf
18.26M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 40؛ نسخه موبایلی
✴️ با موضوع «برابری یا تشابه؛ در جریانشناسی عدالتخواهی»
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
DIDEBAN_ANDISHE_40_pc.pdf
17.93M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 40؛ نسخه کامپیوتری
✴️ با موضوع «برابری یا تشابه؛ در جریانشناسی عدالتخواهی»
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
🔰 بخشی از سرمقاله شماره 40 #دیدهبان_اندیشه
♦️ «برابری یا تشابه؛ در جریانشناسی عدالتخواهی»
🔷 عدالت از آنجایی که ریشه در فطرت و سرشت آدمی دارد، برای همگان قابل فهم بوده و از آنجایی که تشتت نظرات درباره آن مخصوصا در دوران حاضر و متاثر از تبعیضهای حاصل از مدرنیته، به اوج خود رسیده، پیچیدگیهای زیادی را در ماهیت خود جای داده است.
🔶 در کشورمان ایران اگرچه که بحث از چیستی عدالت و شعارهای عدالتخواهانه، از دهههای اخیر توسط متفکرین سنتی و روشنفکر کلید خورد، اما با وقوع انقلاب شکوهمند این مساله به یک دغدغه عمومی تبدیل شده و در تمام ساحات جامعه منتشر شد. با فراگیرشدن این موضوع، اندیشمندان تلاش کردند تا سامانی به جریانات عدالتخواه داده و جریانشناسی روشنی را ارائه دهند؛ اما به دلیل همان تشتت نظرات، میتوان به ناکارآمدبودن این جریانشناسیهای موجود حکم کرد.
🔷 هر ساله در تیرماه به مناسبت شهادت شهید بهشتی و هفته قوه قضائیه، اندیشمندان و صاحبنظران زیادی موضوع عدالت را برای سخنرانیها و یادداشتهای خود انتخاب کرده و درباره آن تفلسف میکنند. دیدهبان اندیشه نیز به منظور ساماندادن مضاعف به نظریات مختلف در باب عدالت، اقدام به جریانشناسی جدیدی در این زمینه کرده است.
🔶 از بررسی پیامهای رسانهای مربوط به موضوع عدالتخواهی میتوان اینگونه نتیجه گرفت که مهمترین وجه اختلاف جریانات عدالتخواه معاصر، اختلاف در مبانی است که آنها برای عدالت لحاظ کرده و از پیشینیان خود به ارث بردهاند. یکی از مهمترین این مبانی، مقوله «مساوات» و «برابری» است که به دلیل اهمیت فزاینده، جریانات مختلف به آن توجه کردهاند.
🔷 مساوات در ادبیات مدرن، خود را در سه ساحت نمایان میسازد؛ دو ساحت اول ناظر به عدالت واقعی(در مقام ثبوت) و ساحت آخر ناظر به عدالت ادراکی(در مقام اثبات) است. برخی از جریانات اندیشهای، صرفا بخشی از عدالت واقعی یعنی مساوات در فرآیند و آزادی عمل انسانها را برجسته میسازند و برخی دیگر با تاکید بر عدالت ادراکی، مساوات را در هر سه ساحت خواستارند. در این بین جریاناتی نیز هستند که با برجستهسازی هر دو بُعد عدالت واقعی(یعنی دو ساحت برابری فرصتها و فرآیندها)، توجه به عدالت ادراکی را نیز از وظایف حکمرانی به شمار آورده و به منظور همسوسازی عدالت ادراکی با عدالت واقعی، راهحلهایی را برای تربیت بشر ارائه میدهند.
#برابری_تشابه
#اندیشه_عدالت_خواهی
#عدالت_واقعی_و_ادراکی
#ژورنالیسم
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
12.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
🛑 «اربعین»؛ حرکت ملکوتی و تمدنساز
💢 اشک امان نمیدهد؛ شیعه بعد از چهل روز غم و اندوه، اینک در روز اربعین داغ دلش تازه شده است.
💢 زیارت اربعین و پیاده روی اربعین، سفر به سوی ملکوت است. سفر به سوی معنویت اصیل است. حرکت اربعین یک حرکت نمادینی است که کاملاً یک حرکت تمدنی است.
📍دریافت فایل باکیفیت از:
سایت آپارات | سایت یوتیوب
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اربعین
#کربلا
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
#گفتگو
💢 اربعین بهمثابه یک رسانه قدرتمند و قدسی
🎙دکتر سیدمرتضی اسماعیلیطبا، عضو هیئت علمی دانشگاه و رئیس انجمن سواد رسانهای قم
🔺 پیام این همایش باشکوه در پیادهروی اربعین همان پیام قیام عاشورا است. پیام اقتدار مسلمانان و شیعیان است. پیام انساندوستی، نوعدوستی و مهماندوستی است و پیام منتظران حضرت مهدی (ع) است.
👈 ادامه مطلب را اینجا بخوانید
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#اربعین
#امام_حسین
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
📋#یادداشت
💢 پیادهروی اربعین و اجتماع نوین اسلامی
🔸در پیادهروی اربعین، شاهد شکلگیری اجتماعی دینی هستیم. در این اجتماع، حقیقت ولایت الهی در میان زائران حضرت سیدالشهداء(ع)، آشکار و متبلور میشود و وجود حضرت سیدالشهداء، بابی الهی، برای تابندن نور الهی بر قلوب پاک طینتان عالم میشود. هر چند که درباره این واقعه بزرگ الهی، بسیار باید گفت و شنید؛ اما آنچه از لحاظ اجتماعی حائز اهمیت است، این است که ولایت الهی، قلوب زائران را با یکدیگر مرتبط میسازد و در نتیجه تأمین نیازها و احتیاجات افراد بر پایه مفهوم ولایت شکل میگیرد و نه بر اساس امور دیگر و از همین رو، این اجتماع، کاملا دینی است.
✍️ محسن ابراهیمی، نویسنده و پژوهشگر
⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#اربعین
#امام_حسین
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
WhatsApp Audio 2022-09-13 at 2.55.31 PM.mp3
6.62M
#پادکست
معرفی کتاب «حسین بن علی در افق معاصرت»
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
#گفتگو
💢 نقش اربعین حسینی در نهادینه شدن سبک زندگی اسلامی
🎙حجتالاسلام دکتر عیسی عیسیزاده، استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و رئیس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی
🔺 پیرامون فلسفه اهمیت بزرگداشت اربعین حسینی، شیخ مفید، شیخ طوسى و علامه حلّى(قدس سره) نوشتند: «روز بیستم صفر روزى است که حرم امام حسین(علیه السلام) از شام به سوى مدینه بازگشتند، همچنین در این روز، جابر بن عبدالله انصارى، صحابى رسول خدا(صلى الله علیه وآله) براى زیارت امام حسین(علیهالسلام) از مدینه به کربلا آمد و او اولین کسى بود که قبر امام حسین(علیه السلام) را زیارت کرد».
👈 ادامه مطلب را اینجا بخوانید
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#اربعین
#امام_حسین
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net