eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️ مدرنیته یک دین است؛ نه یک تطور عینی عالم 🔰 دکتر حسین کچویان، استاد دانشگاه تهران 🔸همین‌طور که جلوتر آمدیم یک چیزهایی را از تمدن غرب پذیرفتیم و مجبور شدیم یک چیزهایی را عوض کنیم تا رسیدیم به جایی که به عنوان مثال بگوییم دین یک امر شخصی است چون دیدیم که این نوع زندگی، مستلزم این نوع تلقی از دیانت است. 🔹بنابراین اگر این تمدن ادامه پیداکند، ملزوماتش را هم می‌آورد. بعضی اوقات در بدو امر یکی مستقیماً مفهوم دین، خدا، اخلاق و مفهوم زندگی دینی را هدف می‌گیرد ولی این تمدن اصلاً در ظاهر با این مقولات کاری ندارد؛ ماشین است که وارد می‌شود و فرهنگ خودش را می‌آورد. 🔸یکی از اشتباهات ما ازاول، نفهمیدن زیرکی ها و فریب‌کاری‌های تمدن غرب است که خود را ازاول آن‌طوری که هست (به عنوان یک دین) عرضه نکرد، بلکه به عنوان یک تطور عینی عالم عرضه کرد. اگر از اول به عنوان یک دین خودش را به ما عرضه کرده بود، این‌طور نمی‌شد که همه امور این تمدن را بگیریم و بعد هم به طور ناخودآگاه عوض بشویم؛ مثلاً اگر شما علم بیشتری بخواهید تا اسلام را بهتر بشناسید می‌گویند کتب تفسیر و احادیث را بخوانید، حالا اگر شما بخواهید مدرن تر بشوید می‌گویند باید فوکو، هابرماس و گیدنز بخوانید یعنی این دین مدرنینه است و این ها هم پیامبرهای آن هستند و وقتی شما این‌ها را خواندید قبولش می‌کنید و دنیا را هم عوض می‌کنید؛ یعنی مستقیماً ضربه‌ می‌زند. خیلی از دانشجوهای ما وقتی وارد این رشته ها میشوند، دچار تزاحم، بحران و مشکل میشوند؛ چون بلافاصله آنهارا نسبت به زندگی و هستی شان مسئله دار میکند. 🔹از علوم طبیعی هم نباید غافل شد، علوم انسانی صریحاً نفی میکند، ولی علوم طبیعی خدا را مسکوت میگذارد که در یک سیر طولانی تر عملاً به حذف اعتقاد به خداوند می‌انجامد. علوم طبیعی عملاً زندگی مان را تغییر می‌دهد و در درازمدت وقتی زندگی عینی ما تغییر یافت، مجبوریم که اخلاقیات و فرهنگ خود را هم عوض کنیم؛ کما اینکه این صدسال تاریخ هم به اصطلاح احیاگری به یک معنا همین است؛ یعنی زندگی ما عوض شده است. پی در پی به فهم های جدید از دیانت پیدا کردیم و به اینجا رسیدیم. 🔸اگر از منظر دینی علوم اجتماعی را بررسی کنیم، علوم اجتماعی در بعضی از شاخه ها، الهیات دنیای مدرن است. ما دچار این توهّم شدیم که داریم علم عالم و هستی را می‌خوانیم؛ نه، بلکه این یک شکل معنا کردن این جهان است؛ این ها یک روز، نظریه پایان تاریخ می‌دهند و ده سال بعد، آن را رها می‌کنند و پس ازآن پشیزی نمی‌ارزد و ما تازه می‌آییم به عنوان نظریه علمی مطرحش میکنیم‌؛ اینها نظریه نیست، اینها در واقع ایدئولوژی است. 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔰در نشست «موضوع‌شناسی فقهی پدیده سلبریتی‌ها» مطرح شد؛ 💢فهم پدیده سلبریتی‌ها؛ لازمه ارائه تحلیل صحیح درباره تأثیرات آنها ♦️ حجت‌الاسلام دکتر علی نهاوندی، مدیر گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) طی سخنانی در این نشست که در سالن جلسات این مرکز برگزار شد، ابراز داشت: سلبریتی‌ها در جهت کسب ثروت و شهرت از بستر رسانه استفاده می‌کنند و به تعبیر برخی کارشناسان غربی، سلبریتی‌ها در زمانه ما، پیامبران مصرف‌گرایی در دنیای مدرن به شمار می‌روند. ♦️حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا زیبایی‌نژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده با اشاره به این نکته که اساساً سلبریتی محصول جامعه مدرن است که در آن فردیت و انسان محوری مطرح می‌باشد، گفت: چند سال پیش مرحوم دکتر قانعی‌راد، از اساتید شناخته شده رشته جامعه‌شناسی کشور در جلسه‌ای گفت که ما جامعه‌شناسان از فهم جامعه عقب افتاده‌ایم و اشاره کرده بود به تجمعات افراد و نسل جدید در مراسم تشییع آقای مرتضی پاشایی، خواننده نسل جوان و این موضوع برمی‌گشت به این که نسل رسانه‌ای شده که هویت خود را در رسانه می‌بیند و در فضای مجازی غوطه‌ور است را ما درست نشناخته‌ایم. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
هدایت شده از رادیو فکرت
مصادره شعار انبیا.mp3
4.53M
📻 | مصادره شعار انبیا 🎙 آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری 💠 مستکبران، شعارهای خود را از انبیا گرفته و مصادره می‌کنند ولی بد معنا می‌کنند، اینکه آزادی را به برهنگی تعبیر می‌کنند آیا واقعا این معنای آزادی است؟ •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 @radiofekrat
🔰 فانتزی و خوش‌بینانه ✍️ محسن سلگی، دانش آموخته علوم سیاسی 🔸 محمدجواد غلامرضاکاشی (استاد دانشگاه علامه طباطبایی)، مطلبی با عنوان «جواهر زنانه و مردانه اعتراض» درخصوص آشوب‌های اخیر نوشته است. این مطلب به ظاهر فانتزی و خوش‌بینانه است و در یک نگاه حداقلی نتوانسته به هیچ سویه منفی و عنصر مخل در آشوب‌ها اشاره کند. اما در عین حال بسیار خطرناک و استراتژیک است. به بیان دیگر با وجود واقع‌بین نبودن کوشیده تحریف واقعیت را به حداکثر ممکن برساند و اعتراضات غیرمدنی را دارای چهارچوب، مدنیت و مدرنیت کند. 🔹کاشی در مطلب مذکور، پذیرفته است که اعتراضات موجود عقلانی نیست. اما در عین حال دچار نگاه جنسیت‌زده هست و زن را به حوزه عاطفی و زیستی رانده که این مخالف پنداره توهم‌آمیز «انقلاب فمینیستی» توسط ضدانقلاب است. البته درست از این حیث که این آشوب‌ها عقلانیت و آرمان و انسجام و منطق ندارد، نمی‌تواند انقلابی باشد حتی اگر در مقابل انقلاب اسلامی و ساختار عمیق و منتظم فکری و عملی نظام جمهوری اسلامی قرار نگرفته بود. 🔸نکته دیگری که باید دربرابر متن کاشی و این ادعای او که در انقلاب‌ها و تحرکات اجتماعی در ایران همیشه عنصر مردانه تفوق یافته و منجر به حذف عاطفه شده است باید گفت آن است که انقلاب اسلامی محصول آرمان‌های زنان و مردان یا همان آرمان‌های انسانی بود نه آرمان زنانه و مردانه. انقلاب اسلامی ملاقات و تلاقی انسان و خدا بود. آن‌سان که هرچه الهی‌تر، انسانی‌تر و هرچه انسانی‌تر، الهی‌تر. و نیز هرچه مردمی‌تر، اسلامی‌تر و هرچه اسلامی‌تر، مردمی‌تر. به بیان وسیع‌تر، انقلاب اسلامی مقابل دوگانه‌انگاری و ثنویت ایستاد و نگاه توحیدی به عالم را در سیاست و اجتماع احیا کرد. انقلاب اسلامی درمقابل دوگانه‌انگاری زن و مرد که اندیشه غربی گرفتار آن بوده نیز ایستاد. مطالعه مطلب کامل در سایت فرهیختگان 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
14.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 اندیشه سیاسی علامه طباطبایی 🔹بدون تردید علامه طباطبایی یک فیلسوف سیاسی است؛ ولو اینکه به‌عنوان فیلسوف سیاسی شناخته نشده باشد. معیار ما این نیست که کسی به‌عنوان فیلسوف سیاسی شناخت بشود یا خیر. ممکن است کسی مدت‌ها در تردید باشد که این شخص فلسفه سیاسی دارد یا خیر. 🔹مطالعاتی درباره فلسفه سیاسی کانت انجام شده، می‌گویند تقریباً در سال ۱۹۷۰ میلادی، کسی قبول نمی‌کرد که کانت دارای فلسفه سیاسی است؛ بلکه نهایتاً می‌گفتند که دارای اندیشه سیاسی است. پس از آن با کارها و مطالعاتی که انجام شد، به این نتیجه رسیدند که کانت دارای فلسفه سیاسی است و از فلسفه سیاسی کانت سخن به میان آمد. 💢 تماشای کامل گفتگو در آپارات 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📝 «نقدی بر بیانیه جبهه اصلاحات» 💠 فرصت‌طلبانه و پرخاشگرانه در کدام سو؟ 🔸 بیانیه‌نویسان، متأسفانه سه هدف را فرصت‌طلبانه دنبال کرده‌اند: ۱ـ از مطالبات صنفی و بعضاً رفتارهای فرومایه خواسته‌اند یک حرکت فرانسلی، فراجنسی، فرامنطقه‌ای، فراطبقاتی و فراقومی و… بسازند که باید گفت با بیانیه‌ای شعاری تحقق چنین امری تصوری سراب‌گونه است. ۲ـ چانه‌زنی بر سر قدرت و سهم‌خواهی در حرکتی که در آن هیچ نقش نداشتند و بعد از پنجاه روز عقب افتادگی با یک بیانیه اسماً تحلیلی در پی ماهی گرفتن از آب گل آلود بر آمدند. ۳ـ تهدید توأم با ادبیات تهاجمی و انشانویسی و بازی با الفاظ برای باز شدن راه تغییرات ساختاری و تضعیف قانون اساسی (که البته اصلاح آن چارچوب قانونی خود را دارد) آیا ظرفیت اقناع عقلای کشور را داراست؟ پاسخ این پرسش نیز کاملاً روشن است. 🖋عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران 💢 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید 🆔 @Fekrat_Net
رقیه فاضل.mp3
45.24M
🎧 💢 سلسه کارگاه‌های بررسی شعار «زن،زندگی،آزادی» 👤 دکتر رقیه فاضل؛ پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت | @cheeketab | •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
19.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 رؤیای آزادی در مهد حقوق بشر! 🔹فیلم «سِلماSELMA» داستان زندگی مارتین لوترکینگ و فعالیت‌های وی در برابری حقوق سفیدپوستان و سیاه‌پوستان از وقایع مهم تاریخ ایالات متحده است. عمدۀ شهرت لوترکینگ در دهه‌ی 60 میلادی بدست آمد؛ یعنی جایی که وی خود را به عنوان رهبر جنبش حقوق مدنی ایالات متحده آمریکا مطرح کرد تا بتواند گامی بلند در برابری حقوق سیاه‌پوستان برداشته باشد. فایل باکیفیت در آپارات فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
◽️ نشست علمی «فلسفه تکنولوژی و علامه طباطبایی (ره)» دکتر علیرضا قائمی‌نیا چهارشنبه ۲۶ آبان‌ماه ساعت ۱۳:۰۰ تا ۱۵:۰۰ به صورت مجازی تحت نرم‌افزار اسکایپ: https://join.skype.com/nUWf4FgnDigW 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 اهمیت عدالت در فرآیند تمدن‌سازی 🎙حجت‌الاسلام دکتر علی ذوعلم، عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه و فرهنگ اسلامی ♦️مهمترین مسأله‌ی امروز، تمدن غرب و مهمترین کاستی امروز جهان، فقدان عدالت است. نقطه‌ی مقابل آن، تمدنی است که در پرتوی آموزه‌های اسلامی، مبتنی بر عدالت می‌تواند شکل بگیرد. ♦️بنابراین عدالت مهمترین عنصر تمدن اسلامی است؛ اما عدالتی که به‌معنای واقعی تعریف شود نه عدالتی که در نگاه سوسیالیستی فاقد عنصر معنویت است و نه دیدگاه‌های مدعی دفاع از عدالت که فاقد عنصر عقلانیت هستند. 💢 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
حکمرانی و مسئله ی نسل؛ مناظره سینا کلهر و عبدالله بیچرانلو.mp3
26.09M
🔰 برنامه تلویزیونی شیوه 🔸موضوع: حکمرانی و مسئله نسل با حضور: 👤 دکتر سینا کلهر 👤 دکتر عبدالله بیچرانلو 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net