eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴نقدی بر کوتاه‌نوشت دکتر مصلح با عنوان «علوم انسانی اسلامی» و «آیت‌الله محمدتقی مصباح» 🖊احمدحسین شریفی جناب دکتر علی‌اصغر مصلح استاد دانشگاه علامه طباطبائی در کوتاه‌نوشتی ضمن اعتراض به نامگذاری روز رحلت یزدی (۱۲ دی ماه) به روز «علوم انسانی اسلامی»، نکاتی بیان کرده است که بررسی آنها نیازمند فرصتی فراخ است. در عین حال، ضمن دعوت از ایشان برای حضور در یک مناظره و گفتگوی علمی در این موضوع، در هر مکانی که صلاح می‌دانند، به اختصار چند نکته را متذکر می‌شوم: نکته اول: نوشته‌اند: «‌آیت‌الله مصباح درکی سطحی و مخدوش از فرهنگ و تمدن غرب داشت» پیشفرض این سخن آن است که شرط طرح ایده این است که درکی عمیق و درست از فرهنگ و تمدن غرب داشته باشیم! روشن است که این پیشفرض، بدیهی نیست!‌ بلکه نیاز به اثبات دارد و ایشان هیچ دلیلی برای اثبات آن بیان نکرده‌اند! همچنین هیچ توضیحی نداده‌اند که به چه دلیل و با استناد به چه شواهدی درک آیت‌الله مصباح را از آنچه که فرهنگ و تمدن غرب می‌نامند، سطحی و مخدوش می‌دانند! ای کاش به جای این سخنان نادقیق و ناسنجیدنی، مورد یا مواردی از سخنان ایشان را برای اثبات مدعای خود ذکر می‌کردند! نکته دوم: گفته‌اند نظرات آیت‌الله مصباح «درباره علوم انسانی در حدّ سفارش‌هایی اخلاقی یا نظراتی کلی و انتزاعی بود.» اولاً، خوب است جناب ایشان بدانند که ایده «علوم انسانی اسلامی» بحثی ناظر به «فلسفه علوم انسانی» است و نه «مسأله‌ای از مسائل علوم انسانی»! ثانیاً نمی‌دانم جناب ایشان چه فهمی از «علوم انسانی» دارند و چه میزان از آثار علامه مصباح را مطالعه کرده‌اند که چنین قضاوتی را درباره ایده‌های ایشان در علوم انسانی دارند. آیا اطلاعی از اندیشه‌های ابتکاری ایشان در انسان‌شناسی اسلامی، حقوق اسلامی، اخلاق اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، مدیریت اسلامی و امثال آن دارند و با این حال همه آنها را «صرفاً سفارش‌هایی اخلاقی یا نظراتی کلی و انتزاعی» می‌دانند؟! فی المثل آیا نظریه تعلیم و تربیت اسلامی علامه مصباح را صرفاً سفارشی اخلاقی می‌دانند؟! نکته سوم: گفته‌اند علامه مصباح درک درستی از نظریه «ادراکات اعتباری علامه طباطبائی» نداشته‌ است! برای اینکه میزان درستی این سخن را بتوانیم بسنجیم کمترین انتظار از جناب دکتر مصلح این است که اولاً‌، «درک درست» از نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبائی را مشخص کنند! ثانیاً «معیار درستی درک خودشان» را بیان کنند؛ ثالثاً، معیار نادرستی درک‌های دیگران را تعیین کنند. رابعاً، درک علامه مصباح از این نظریه را تقریر کنند؛ خامساً، معیار درستی فهم خودشان از نظریه علامه مصباح را بیان کنند و در گام ششم مشخص کنند که درک علامه مصباح از نظریه علامه طباطبائی نادرست بوده است! نکته چهارم: گفته‌اند عنوان «علوم انسانی اسلامی» در حد یک «تمنا و درخواست» است و یا «ترکیبی متناقض»! چنین سخنی نشان می‌دهد که ایشان از ادبیات تولید شده درباره این ایده در چندین دهه اخیر، مطلع نبوده‌ و نیستند. تقاضا می‌کنم دست کم کتاب «رابطه علم و دین» علامه مصباح را، به عنوان یکی از پرشمار کتاب‌هایی که در این موضوع نگاشته شده است، مطالعه کنند و سپس درباره این قضاوت خود به داوری بنشینند! نکته پنجم: گفته‌اند آیت‌الله مصباح «تصور می‌کرد که با قدرت عریان و فرمایشی می‌توان علوم انسانی را دگرگون ساخت و به خدمت گرفت.» این هم نشان می‌دهد که متأسفانه جناب ایشان هیچ (یعنی هیچ) اطلاعی از اندیشه‌ها و اقدامات علامه مصباح درباره علوم انسانی اسلامی ندارند! این نسبت چه تناسبی با اقدامات و اندیشه‌های کسی دارد که نزدیک به پنج دهه از عمر خود را (از سال ۱۳۵۳ تا واپسین روزهای عمرشان) صرف تأسیس نهادهای علمی و آموزش و پژوهش و تربیت دانشجو و پژوهشگر در این موضوع کرده است؟! نکته ششم: نوشته‌اند «اگر ضرورتاً امر دائر بر تعیین روزی با عنوان روز «علوم انسانی اسلامی» باشد، حضرت آیت‌الله جوادی آملی احقّ عالمان معاصر برای چنین عنوانی است». این بنده مفتخر به تلمذ در محضر آیت‌الله جوادی آملی بوده‌ام؛ اما این سخن نشان می‌دهد متاسفانه ایشان اطلاعی از اندیشه‌های آیت‌الله جوادی هم ندارند. ای کاش یک بار، فقط یک بار، مهمترین کتاب ایشان در این موضوع یعنی «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» را مطالعه می‌کردند تا متوجه می‌شدند اساساً ایده و دغدغه اصلی ایشان در «علم دینی»، علوم طبیعی دینی است و نه علوم انسانی دینی! 🔻مجدداً آمادگی خود را برای گفتگو و مناظره‌ای علمی با جناب دکتر مصلح در موضوع ایده علوم انسانی اسلامی و بررسی دیدگاه‌های علامه مصباح یزدی اعلام می‌کنم. تعیین مکان و زمان این گفتگو را بر عهده جناب دکتر مصلح می‌گذارم. @ahmadhoseinsharifi 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
به زودی منتشر می‌شود: در مصاحبه‌ای با دکتر قیوم‌زاده، استاد تمام دانشگاه به مطالبی پیرامون محاربه و چیستی و حکم محاربه در قانون مجازات، بررسی آیه ۳۳ سوره مائده و شرایط تحقق جرم محاربه، تفاوت محاربه با بغی و افساد فی الارض و راه‌های اثبات جرم محاربه پرداختیم. 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🌕 ☑️ وحدت حوزه و دانشگاه؛ شتاب‌دهنده چرخه آزاداندیشی ▪️بیست و هفتم آذرماه، سالروز شهادت آیت‌الله دکتر مفتح به عنوان سالروز وحدت حوزه و دانشگاه نام‌گذاری شده و هر ساله به همین مناسبت، همایش‌ها و برنامه‌هایی در حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود؛ اما آنچه حائز اهمیت است این که توده‌های مردم به خصوص نسل جوان را با تاریخچه و اهمیت و ضرورت این موضوع به درستی آگاه کنیم و به آن‌ها بگوییم که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه یکی از مباحث کلیدی در نظام بوده است. ▪️جالب این که بزرگان ما حتی قبل از پیروزی انقلاب نیز در مسیر تحقق وحدت حوزه و دانشگاه گام برداشته‌اند. اساساً یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی نیز برقراری وحدت میان اقشار مختلف جامعه به خصوص دو قشر مهم حوزوی و دانشگاهی بوده است. 🖋حجت‌الاسلام دکتر عسکر دیرباز، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فکرت
🔴نقدی بر کوتاه‌نوشت دکتر مصلح با عنوان «علوم انسانی اسلامی» و «آیت‌الله محمدتقی مصباح» 🖊احمدحسین شر
♦️ میانبُر بین نظریه و عمل 🔷 در پارادایم ژورنالیسم اندیشه سایبری، تئوری‌ها و راهبردها نه در لابلای کاغذ کتاب‌ها و مقالات بلکه در متن یادداشت‌ها و کپشن‌های مجازی تولید‌ شده و به مرحله عملیاتی می‌رسند. یکی از فرق‌های عمده این دو روش در سرعت رسیدن نظریات به ساحت فعل کنش‌گران است؛ به بیان دیگر اندیشه‌ها در فضای مجازی بخاطر آنکه محفوف به چاشنی احساسات و جدلیات بوده و با قوه خیال مخاطب درگیر می‌شوند، راحت‌تر و زودتر به مرحله اجرا و اقدام می‌رسند. 🔶 اگر بخواهیم یه مثال راحت و ملموس در این‌باره بزنیم، باید به وقایع دو روز قبل اشاره کنیم. اهل علم به خوبی می‌دانند که مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی، قسمت اعظمی از عمر خود را صرف ایده اسلامی‌سازی علوم انسانی کرده و در این راه آثار زیادی را به مرحله تولید رسانده است. با پخش خبر نامگذاری سالروز ارتحال این فیلسوف برجسته به روز «علوم انسانی اسلامی»، از دو روز قبل عده‌ای از اساتید دانشگاه و نویسندگان فضای مجازی همچون آقایان زیدآبادی و مصلح، به اعتراض علیه این اقدام پرداختند. 🔷 آنها با نگارش یادداشت‌های تند و مُغرضانه، هم تسلط آقای مصباح بر علوم انسانی معاصر را زیر سوال بردند، هم پروژه اسلامی‌سازی علوم انسانی را عقیم و بی‌فایده خواندند و هم مراکزی همچون موسسه امام خمینی(ره) را به اتلاف سرمایه‌های هنگفت بیت‌المال علیرغم عدم بازدهی کافی متهم ساختند. اگرچه که اساتید مختلفی در مقام دفاع از شخصیت علمی استاد خود و فعالیت موسسه مذکور برآمدند، اما ماجرا در سطح گفتمانی و نظری باقی نماند. 🔶 دو روز بعد از نگارش یاددا‌شت‌های اعتراضی علیه آیت‌الله مصباح و موسسه امام خمینی(ره) دیشب چند تن از اساتید همین موسسه مورد تعرض وحشیانه عده‌ای جوان قرار گرفتند. این اتفاق افتاد تا به همگان اثبات شود که فاصله نظریه تا عمل در فضای حکمرانی فضای مجازی بر عقول عامه مردم بسیار نزدیک‌تر از آن چیزی است که فکرش را بکنیم. 🙏 فقط یادمان نرود که به قول شهید همت، دشمن هرجایی رو که میزنه، همونجا نقطه قوت ماست. ✅ پیشاپیش سالروز ارتحال علامه مصباح یزدی و روز علوم انسانی اسلامی رو پاس می‌داریم. 🖋 سید محمدمهدی شرف الدین 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی آبان 1402 با مشارکت پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی داخلی و خارجی برگزار خواهد شد. مسئولیت کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی این دوره با دانشگاه علامه طباطبایی است. رئیس کمیسیون: دکتر حسن ملکی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی دبیر کمیسیون: دکتر مهدی رضایی، استادیار دانشگاه فرهنگیان آشنایی با محورهای فراخوان و اعضای کمیته علمی کمیسیون: https://icih.ir/?p=9140 مجمع عالی علوم انسانی اسلامی www.scih.ir @icihch 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🖍 نشست علمی باعنوان: "خاستگاه هرمنوتیکی فقه معاصر و نظام های تاویلی رقیب در مواجهه با نص" ⚫️ برگزار کننده: گروه مبادی فقه معاصر پژوهشگاه فقه معاصر 🔵 دبیر جلسه : حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح تفتی 🔴 ارائه دهنده : دکتر عبدالمجید مبلغی 🟢 ناقدین : دکتر مسعود فیاضی و حجت الاسلام والمسلمین محمد کاظم حقانی فضل 🕒 زمان: سه شنبه ۲۹ آذرماه ۱۴٠۱ ساعت ۱۵:۳٠ الی ۱۷ 🌐لینک ورود به جلسه از طریق جیتسی میت : https://meet.jit.si/www.riicj.com 🖥 لینک پخش زنده آپارات: https://www.aparat.com/riicj/live 🏫 مکان: قم،خیابان شهید فاطمی(دورشهر) کوچه ۳٠ پلاک ۵۳، پژوهشگاه فقه معاصر 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔔پیوسته نشست‌های علمی سید مرتضی (18) ✅ روش شناسی لغوی اسماعیل بن حماد جوهری و کاربرد نگاشته های او در پژوهش های قرآنی و حدیث ـــــــــــــــــــــ با ارائه: 👤حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی احسانی فر 🔖(استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ✅ دبیر جلسه: آقای احمد براریان زمان: 🗓 30 آذر 1401 ⏰ ساعت 18:30 🏢 برگزارکننده: دبیرخانه پیوسته نشست های علمی سید مرتضی (ره) - مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی(ره) مکان: صفاییه کوچه آمار، مدرسه عالی امام حسین علیه السلام 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔰محاربه؛ از مفهوم تا مجازات حجت الاسلام دکتر محمود قیوم زاده، استاد تمام فقه و حقوق دانشگاه آزاد اسلامی 🔸یکی از مباحثی که این روز‌‌ها بسیار مطرح شد و در صحنه عمل نیز با آن مواجه شدیم، مسأله محاربه، نافرمانی‌‌های مدنی، اعتراضات اجتماعی که همراه با اغتشاشات توسط عده‌‌ای بود و باعث برخورد قضایی و صدور حکم گردید. در این راستا سؤالاتی مطرح شد و عده‌‌ای به موافقت و عده‌‌ای دیگر به مخالفت پرداختند. همچنین افرادی در حوزه شناخت، مفهوم، چگونگی تحقق، شرایط آن دیدگاه فقهی و فقیهان، قانون، مقررات اجتماعی پیرامون مسئله «محاربه» سؤالاتی را مطرح کردند که در این بین شبهاتی را ایجاد کرد. بنابراین می‌‌طلبد که در این خصوص مطالبی مطرح شود تا بحث از جهات مختلفی تنقیح شود. 💢متن کامل گفت‌و‌گو در سایت فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔰 تلاقی یادبود دلسوزان و خانمان‌سوزان 🔸اخیراً یکی از این افراد در یادداشتی سعی کرده تا اعتراضات اخیر در کشور را با جریان فاطمیه و شهادت صدیقه کبری(س) مقایسه کند؛ اقدامی که با اعتراض و نقد بسیاری از اهالی اندیشه همراه شد.‌ حق آن است که آن جامعه‌شناس جوان به درستی متوجه شباهت‌های این دو جریان شده، هرچند زبانش از بیان تمام این شباهت‌ها قاصر است؛ از این رو ما در اینجا به برخی دیگر از این شباهت‌ها اشاره می‌کنیم. 🖋سید محمدمهدی شرف‌الدین، نویسنده و پژوهشگر 🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فکرت
تولید نظریه با رویکرد اسلامی از نیازهای امروز محسوب می‌شود 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در آیین اختتامیه هفته پژوهش و هشتمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی اظهار کرد: در سوره مبارکه فصلت آمده است که مؤمنین در مسیر حق استقامت داشته و بدون هراس و حزن این راه را ادامه می‌دهند؛ سپس به پیامبر(ص) می فرماید که جنت را به آنان بشارت بدهد؛ در ادامه این آیه شریفه آمده است که ما اولیا و همراهان شما هستیم و در این دنیا به یاری‌تان می‌آییم. 🔗مطالعه گزارش در سایت ایسنا 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
پخش زنده نشست های دانش افزایی: بررسی روان شناختی علل حضور نوجوانان در اغتشاشات ◀️ با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا مهکام ⏰ زمان: سه شنبه بیست و نهم آذر ماه 1401 ساعت 14 شرکت در جلسه: http://livehowzeh.ir/tv 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
نشست علمی.mp3
45.6M
نشست علمی: مواجهه فلسفی با قانون ناعادلانه 👤 ارائه دهنده: دکتر علی صابری عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔰 «قول احسن» چارچوبی برای اعتراض نخبگانی 🔸«قول حسن» الگوی حداقلی و نازل اعتراض نخبگانی است و الگوی عالی و مطلوب آن در چارچوب قول احسن قابل ترسیم است؛ یعنی اعتراضی مطلوب است که با در نظر گرفتن سه مؤلفه دعوت به خداوند، عمل صالح و تأکید بر هویت جمعی، مانع از ایجاد اختلاف و دشمنی در جامعۀ اسلامی بشود و با تحقق این سه مؤلفه، جنبه‎های آسیب‎زایی اعتراض دفع بشود. 🖋محسن ابراهیمی، دکتری فلسفه 🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
نقش‌دین‌در‌زندگی.m4a
12.32M
🔹نقش دین در زندگی 👤 ارائه دهنده: دکتر باقرپور کاشانی 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
❇️ کارگاه‌ آموزشی روش تبدیل مشکل به مسئله 🎙 با حضور: حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه 🔹 پنجشنبه ۱ دی ۱۴۰۱ - ساعت ۷:۳۰ صبح 🆔 @iictchannel 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔰 آغاز عرفی‌گروی در اسلام با نخبه‌نماهای سقیفه 🔸در حال حاضر نیز نگاه تک بعدی به انسان و جهان هستی، غفلت از مبدأ، بی‌فرجامی، انسان محوری، لذت‌گرایی و خوش‌باشی، پاشنه آشیل دنیای مدرن و خلأ تئوریک آن محسوب می‌شود؛ بنیادهای مادی، عرفی‌گرایی و ساختار سکولاریستی، بنیان نظریه‌پردازی‌ در مکاتب فلسفی غرب را تشکیل می‌دهد. 🔸امروزه سکولاریسم با اتکا به «راسیونالیسم» هیچ مرجعی را به جز عقل محدود بشری برای داوری در باب ادعاهای اخلاقی و حقوقی به رسمیت نمی‌شناسد؛ بدین سبب عامل اصلى و مشترک سقوط انسان‌ها، تک بعدی نگری، انسان محوری، رویکرد فروکاهشی به دین، اخلاق و ارزش‌های انسانی و غفلت از ابعاد مختلف هویت‌ انسانی است. 🖋مجتبی عباسی، نویسنده حوزوی 🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 زبان فارسی و تمدن ایران 🎙دکتر حامد صلاحی 🔸شاعران و ادیبان بزرگی همچون حافظ، سعدی، مولوی، گنجوی و... در ایران بزرگ سرمایه‌هایی برای ماندگاری تمدن ایرانی و اسلامی بوده‌اند. 🔗مشاهده گفتگو در آپارات | یوتیوب 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻مرگ دولت - ملت از تبعات واگذاری حکمرانی به پلتفرم‌‌ها 🔰 حجت‌الاسلام مهدی زاده، کارشناس فضای مجازی و پژوهشگر رسانه در نشست «اصول و راهبردشناسی حکمرانی سکویی» از سلسله نشست‌های علمی پژوهشی «دین و حکمرانی اسلامی فضای مجازی» که به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، گفت: از تبعات مهم واگذاری حکمرانی به پلتفرم‌‌ها مرگ دولت - ملت است و نمی‌تواند مستقلاً بر توسعه مدیریت کند. 📄گزارش خبری این نشست علمی را در سایت رسمی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی بخوانید ➡️ yun.ir/3ntjs3 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فلسفه دین 1401.9.22 00_00_00-01_38_40.mp3
23.68M
◀️ نشست « رابطه علم و اخلاق از منظر الحاد جدید به روایت سم هریس » ❇️ حجت الاسلام دکتر مرتضی فقیهی فاضل 🔶 ارائه شده در گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی / 22 آذر 1401 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📚 📙کتاب «امپراتوری توهّم» به قلم کریس هِجِز و ترجمه شیما عالی به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و از سوی انتشارات سورۀ مهر منتشر شد. 🔻عرضه کتاب «امپراتوری توهم» در فروشگاه‌های انتشارات سورۀ مهر https://sooremehr.ir/book/4863 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ اقلیت یا اکثریت در حافظه تاریخی ✍️ سیدمحمدمهدی شرف الدین سردبیر مجله دیده‌بان اندیشه 🔷 دو روز است که تمام کانال‌ها، صفحات مجازی و حتی روزنامه‌ها، در مورد موضوعی مشترک سخن می‌گویند؛ آن موضوع تصویب قانون منع ورود زنان و دختران به دانشگاه توسط طالبان است؛ همه تحلیلگران و صاحبان خرد به درستی و با دلسوزی نسبت به این مساله اعتراض کرده و سعی دارند تا صدای مظلومیت دختران و زنان افغانستانی را به گوش جهانیان برسانند. آنها همچنین به نداهای مشابه داخل کشور که هرازگاهی از تریبون نمازجمعه برخی از مولویان به گوش می‌رسد نیز همین واکنش را نشان می‌دهند. 🔶 اگر از کمی عقب‌تر به قضیه بنگریم، شاید این سوال پیش آید که چرا علیرغم وجود مسائل مختلف برای بحث در کشور خودمان، همگان محور یادداشت‌های خود را روی این موضوع قرار دادند؛ پاسخ این سوال را باید در ناخودآگاه این افراد جستجو کرد؛ زمانی که انسان حقی را همچون حق حیات در تصور خود بدیهی تلقی کند، طبیعی است که نسبت به سلب آن برای دیگری، لب به اعتراض باز کند. 🔷 سوال دیگر اینجاست که چه عاملی باعث شده تا زنان و به طور کلی مردم ایران، تحصیل زنان در مدارس و دانشگاه‌ها را همچون حق حیات، بدیهی تلقی کنند؟ برای پاسخ به این سوال نیز باید سری به ناخودآگاه تاریخ زد؛ 🔶 به گزارش آمار (iscanews.ir/xbs99 )، در دوران رژیم پهلوی دختران محدودی موفق به کسب دیپلم می‌شدند و بعد از آن به خانه‌ها برمی‌گشتند. فقط 6 درصد از دختران آن‌ هم غالبا دختران مقامات درباری، موفق می‌شدند تا به دانشگاه‌ راه پیدا کرده و تحصیلات تکمیلی کسب کنند. از همین رو، در این زمان خبری از اشتغال زنان و حضور آنها در بخش صنعت یا هیئت علمی دانشگاه‌ها نبوده و جمعیت زنان جامعه نیز نسبت به این مساله اعتراض چندانی نداشتند چرا که حق تحصیل در دانشگاه را برای خود بدیهی تلقی نمی‌کردند. 🔷 جمهوری اسلامی با حذف نگاه ابزاری به زن، نه تنها راه ورود دختران و زنان به دانشگاه‌ها را باز کرد، بلکه تحصیلات تکمیلی را به یکی از نیازهای مسلم و بدیهی آنان مبدل ساخت؛ به طوری که امروزه بیش از 60 درصد جمعیت دانشجوی کشور را زنان و دختران تشکیل می‌دهند. امروز برای دختر ایرانی، منع از تحصیل در دانشگاه و سطوح عالی، یک مساله عجیب و مُضحِک است؛ در حالی که کمتر از نیم قرن قبل، این مساله برای همگان طبیعی به نظر می‌رسید. ✅ دلسوزی و تلاش برای بازشدن راه تحصیل دختران در تمام نقاط جهان، امری پسندیده و مطلوب است؛ درست به همان اندازه که فراموشی حافظه تاریخی‌مان مذموم و خطرناک خواهد بود...!! 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
ولایت مطلقه فقیه چه نسبتی با دیکتاتوری دارد؟ 🔸امروزه که کمی شهرِ ما به وسیله ذهنیت‌سازی «دشمن» و متأسفانه اثرپذیری و فریب‌خوری «برادر» کمی شلوغ شده است، برخی جن‌زدگان عرصه مجازی دانسته و ندانسته از دیکتاتوری در کشور صحبت می‌کنند و به زعم خویش به مقابله با دیکتاتوری حاکم در کشور در پوشش «ولایت مطلقه فقیه» رفته‌اند و فریاد «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند. سال‌ها از انقلاب اسلامی می‌گذرد اما گویا به شکل درست و صحیح اصلی‌ترین مقوله سیاسی در این کشور برای بسیاری از مردم عوام جا نیفتاده است تا در شلوغی‌های این چنینی تحت تأثیر قرار نگیرند. 📌بیان شبهه 🔸برخی بر این باورند که ولایت مطلقه فقیه، حاکمیت بی چون و چرای یک فقیه بر جامعه اسلامی است و این شیوه از حکومت، فرقی با حکومت دیکتاتوری که اداره جامعه، بی‌توجه به خواست و نظر دیگران است ندارد و در نهایت نتیجه می‌گیرند که آن نیز به مانند این باطل و مردود است و نباید چنین شیوه حکومتی آن هم به نام اسلام و مردم‌سالاری دینی وجود داشته باشد. 🔗 مطالعه مطلب در خبرگزاری فارس 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net