eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 نشست «میراث مرتضی» گفتگوی جمعی در خصوص شهید آوینی و هنر انقلاب 🔺با حضور حجت الاسلام و المسلمین «حاج عباس محسنی» 🔺همراه با اکران مستند دیده نشده «انحصار ورثه» 🔺یکشنبه ۲۰ فروردین ماه/ساعت۱۵ 🔺 بلوار غدیر، کوچه شماره ۸، مجتمع هدایت، سالن مفید @Artqom_ir 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام ☑️ @Fekrat_Net
🔘 | ✅ معنویت سکولار؛ بازتاب بنیادهای تجدد و رهایی از متافیزیک 🖋حجت‌الاسلام دکتر حامد شیواپور، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه مفید ▪️بعد از کانت، متافیزیک و مابعدالطبیعه در سنت فلسفی غرب تقریباً به محاق رفت؛ از این‌رو باور به مابعدالطبیعه و متافیزیک در واقع در «معنویت»‌های جدید تا حد زیادی کم‌رنگ می‌شود؛ از این رو ریشه توجه غرب به معنویت سکولار را باید در بنیادهای تجدد جستجو کنیم. ▪️معنویت در اسلام با معنویت در مسحیت تفاوت‌های بنیادین دارد؛ چه به لحاظ متن و چه به لحاظ الهیات و سنت تجلی‌یافته در طول تاریخ، به نظر می‌رسد متون مقدس مسیحی، کمتر به امر اجتماعی پرداخته است. ▪️بعضی از مروجان وطنی معنویت سکولار، تأکید دارند که ما از یک متافیزیک سَبُک سخن می‌گوییم. مراد آنها از این نوع متافیزیک، یعنی باورهایی که بسیار عام و کلی باشند ▪️در ادیان ابراهیمی با وجود اشتراکاتی که در «معنویت» اسلامی با «معنویت» یهودی و مسیحی وجود دارد، تفاوت‌هایی نیز یافت می‌شود. ▪️«معنویت» در گفتمان انقلاب اسلامی تفاوت چندانی با «معنویت» در مکتب تشیع ندارد. 🖇مطالعه کامل گفت‌وگو در سایت فکرت وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔲 | شهید آوینی؛ رها از فریب مدرن سیدمهدی موسوی، پژوهشگر عرصه رسانه ▪️سیدمرتضی کسی بود که در یوغ ظلمت‌زدگی دوران معاصر قرار نگرفت و مشهورات زمانه او را فریب نداد؛ از این رو حریت و پرهیز از عافیت طلبی‌هایِ مرسوم و شجاعت و جسارت در بیان حق و حقیقت به مهم‌ترین ویژگی‌هایش تبدیل شد؛ ویژگی‌هایی که هنوز هم الهام بخش خیل عظیم جوانان علاقه‌مندی است که بیش از هر چیز تشنه دریافت معرفت و حکمت از گنجینه عظیم آموزه‌های ناب دینی و معارف انقلاب اسلامی هستند. 🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» ⏰ زمان مطالعه: ۳ دقیقه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام ☑️@Fekrat_Net
«قرآن»؛ کتاب سرنوشت‌ساز دنیا و آخرت 🎙آیت الله محمدباقر تحریری ▪️ فضیلت ماه مبارک رمضان نزول قرآن است. این ماه، مربوط به نزول کتاب سرنوشت‌ساز واقعی در عالم دنیا و آخرت است. اگر درست به قرآن رجوع کنیم، از همه ابعاد و جهات راهنمایی و هدایت می‌شویم. 💢 تماشای کامل گفت‌وگو در: 🔗 آپــارات | 🔗 یوتیــوب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام ☑️ @Fekrat_Net
🔲 | ✅ انقلاب اسلامی؛ مصاف معنویت دینی با معنویت سکولار 🖋حجت الاسلام محمد جعفری، دانشیار مؤسسه امام خمینی(ره) ▪️افزایش و گسترش اطلاعات درباره دین‌های شرقی، پیدایش فرا روان‌شناسی و داروهای روان‌شناسی انسان‌گرایانه سهم چشمگیری در تشدید و رواج معنویت‌‌‌های نوظهور داشته است. ▪️زوال اشتراك اجتماعی در جوامع صنعتی و پرتحرك نوین، عامل مهمی برای شكل‌گیری جنبش‌های معنوی است. پیوند نزدیك، همدلی و حس مشترك اجتماعی كه برآمده از عضویت در گروه‌های معنوی و برنامه‌های جمعی است، برای جوانان جاذبه‌ای قابل توجه دارد. ▪️عده‌ای نظیر همیلتون جامعه‌شناس برجسته دین، جنبش‌‌‌های معنوی را به بحران ارزش‌‌‌ها یا هنجارها در جوامع صنعتی غرب به ویژه ایالات متحده نسبت داده و آن را مهم‌ترین وجه تكوّن این جنبش‌ها می‌دانند. ▪️عرفان‌های نوظهور با سياست تساهل و مدارا، پيروان خود را به سمت يک پلوراليته و تکثر فرهنگي و عقيدتي کشانده و زمينه پيدايش آراء و افکار باطل را فراهم مي‌آورند. 🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» ⏰ زمان مطالعه: ۶ دقیقه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
| ✅ آقا سیدمرتضی کسی بود که در یوغ ظلمت‌زدگی دوران معاصر قرار نگرفت و مشهورات زمانه او را فریب نداد؛ از این رو حریت و پرهیز از عافیت طلبی‌هایِ مرسوم و شجاعت و جسارت در بیان حق و حقیقت به مهم‌ترین ویژگی‌هایش تبدیل شد. 🖇 ویراستی فکرت را دنبال کنید 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام ☑️@Fekrat_Net
هدایت شده از مجله خردورزی
▪️یک نقد به معنویت‌گرایی بدون دین معنویت‌گراهای «بدون مذهب» و یا «بدون دین» مدعی هستند که ما می‌توانیم به کمک علم و به کمک گرته‌برداری از سنت‌های دینی و سنت‌های فلسفی، ابزار و مرکبی را برای طی مسیر معنویت بسازیم؛ اما این رویکرد، نقدهای جدی دارد، از جمله آن نقدها اینکه ما وقتی که وارد یک امری مثل معنویت‌گرایی می‌شویم، در واقع وارد یک فرایند کسب مهارت شدیم؛ در هیچ‌کدام از مهارت‌ها اینطور نیست که فرد بتواند از مکاتب مختلف، از جریان‌های مختلف -با فهم خودش- آن مهارت را به نحو احسن یاد بگیرد. ▫️دکتر احمد شاکرنژاد، در گفتگو با خردورزی ✅ بازخوانی ویژه‌نامه «اندیشه‌های معنویت مدرن» مجله خردورزی در ماه رمضان 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir
🔲 | ✅ کاوشی در معنویت‌های نوظهور؛ بررسی ۱۰ جریان فعال در ایران 🖋آفرین قائمی، پژوهشگر و استاد حوزه ▪️کتاب کاوشی در معنویت‌های نوظهور به محورهایی همچون بحران‌زدگی رهبران، نگاه تک‌بعدی آنان نسبت به انسان، همآهنگی با صهیونیست‌ها و استکبار جهانی، وجود تناقض در افکار و رفتار و تبلیغات آنان، تحریف و سوء استفاده از مفاهیم عرفانی و اخلاق دینی، عقل‌گریزی، و خلأ اعتقادی و مادی‌گرایی اشاره کرده است. ▪️نويسنده كتاب نه بر اساس نقد درون‌ديني كه بر اساس روش عقلي و منطقي، آموزه‌های اين مكاتب را معرفي كرده و چالش‌هاي پيش روي آنها را با بياني شيوا، همه فهم و به دور از پيچيدگي و طرح مسائل دشوار، بررسي و نقد كرده است. ▪️همچنین به بیان غایات شهوانی و دنیوی مروجان عرفان نوظهو پرداخته است که وجه مشترک آنان در شریعت‌گریزی، دین‌ستیزی و فردگرایی است. ▪️خواندن این کتاب برای آشنایی با جریان‌های نوظهور در عرصه معنویت به ویژه شناخت انگیزه‌های مدعیان این‌گونه معنویت‌ها، بسیار مفید و درخور استفاده است. 🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» ⏰ زمان مطالعه: ۳ دقیقه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔲 | ✅ بايسته‌های شناختی_رفتاری در مواجهه با بي‌حجابی 🖋سید محمد تقی موسوی کراماتی ▪️آنچه امروز در گفت‌‌وگوهای بخشی از جامعه دینی پدید آمده، عمدتاً حول این محور می‌گذرد؛ برخی مصرانه خواستار برخورد مقتدرانه قانونی با ناهنجاری رفتارهای بدپوششی‌اند. شماری نیز آن را بنابر امکان وجود پیامدهای ناخواسته اجتماعی خصوصاً ایجاد دو قطبی‌های تفرقه افکن، شیوه حل آن را به فعالیت‌های فرهنگی حواله می‌دهند. ▪️بدحجابی و بی‌حجابی فاقد خواستگاهی یگانه است. باری بدپوششی‌ها، ظاهری یکسان؛ اما از عللی متفاوت برمی‌آیند. بنابراین فرض، در حل مسأله بدحجابی نمی‌توان با شیوه‌ای واحد به نتیجه‌ای مطلوب دست یافت. 🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» ⏰ زمان مطالعه: ۳ دقیقه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
12.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ سرّ صدای ناقوس ▪️روزی حضرت علی(ع) با صحابه‌اش به دیری رسیدند که ترسایی در آنجا ناقوس می‌نواخت. حضرت فرمود: «آیا می‌دانی این ناقوس چه می‌گوید؟!» حضرت بیان داشتند، از بی‌وفایی دنیا می‌گوید: «بدرستی که دنیا ما را فریب داد و در رابطه با آخرت، ما را گمراه ساخت. ای فرزند دنیا؛ تا کی اسباب و مال دنیا را جمع می‌کنی؟ پس بدان دنیا از بین می‌برد.» ▪️صحابه عرض کرد: یا امیرالمومنین؛ آیا نصاری می‌دانند که صدا و نوای ناقوس، این معنی را بیان می‌دارد؟ حضرت فرمودند: «اگر می‌دانستند، مطمئن باش مسیح را شریک خداوند نمی‌گردانیدند.» سپس آن دیرنشین، مسلمان گردید و گفت: والله که من در تورات خوانده‌ام وصیِ آخرین پیغمبر خواهد آمد که صدای ناقوس را تفسیر خواهد کرد. 💢 تماشای فایل باکیفیت در: 🔗 آپــارات | 🔗 یوتیــوب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام ☑️ @Fekrat_Net
هدایت شده از فکرت
12.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| عدالت علوی و رضایت عمومی 💢 هنگامی که سخن از عدالت به میان می‌آید، اولین شخصیتی که به ذهن همه می‌آید، امیرالمؤمنین علی(ع) است. 💢 مولا علی در نامه ۵۳ نهج‌البلاغه می‌فرماید: «اگر یک سمت اجرای عدالت، خواص جامعه هستند و طرف دیگر عموم جامعه هستند، رضایت عموم را به خشم خواص بخر.» 💢 شعار عدالت، وقتی به تحقق نزدیک می‌شود، دشمن ساز است. هزینه‌ای که حضرت امیرالمؤمنین در راه حکومت خود داشت، هزینه بسیار بزرگی بود؛ اما حضرت پای این شعار ایستادند. 💠 حجت‌الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع، مدرس حوزه علمیه 📍 تماشای باکیفیت از: سایت آپارات | سایت یوتیوب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام ☑️@Fekrat_Net