فکرت
🔘#محفل۹ ا #استاد_فرج_نژاد مدرسه فکرت با همکاری مدرسه استاد فرجنژاد برگزار میکند: ✅ بصیرت رسانها
12.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#محفل ا #استاد_فرجنژاد
✅ از آوینــی تا فـــرجنــژاد
▪️شهید آوینی و مرحوم فرجنژاد انسانهای مؤمن، متعهد، سختکوش، تلاشگر، ساده، بیآلایش، رها از بند تعلقات، پرشور، روح ناآرام، در مسیر تعالی، پیشرفت و از ثمرات گفتمان انقلاب اسلامی و… بهشمار میرفتند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
«نصیری و گذار از عصر حیرت»
مهدی نصیری به تازگی بر مزار مهسا ایستاده و شعری نو سروده است و در آن بر آستان حضرت انسان سجده کرده است. او برای ادامه نهضت «زن زندگی آزادی» از روح شهیده مهسا(!) استمداد طلبیده است.
از نگاه «اندیشمندِ حیران» مزار مهسا، زیارتگه رندان جهان خواهدشد. خدای او در آغاز سخن نیز، خدای رنگین کمان هاست.
مهمترین لطیفه شعری در سروده حیران، کشف ارتباط میان نهضت فاحشهها و جنبش رنگینکمانیهاست. «فیلسوف جنبش مهسا» در ابتدای سخن میگوید: «به نام خدای رنگین کمان» همان رنگین کمانی که در دست مادر پیرفلک و دیگر همکیشان قوم لوط بود. نقطهی کمال انقلاب فاحشهها رنگین کمانی شدن مردان است.
اگر داستان مهسا در «روزگار کیهانی» رخ میداد، نصیری آنگونه میسرود که خوانندگان کیهان انگشت به دهان میگرفتند و او را بر این سروده میستودند. ناموزونی سرودههای «روزگار کیهانی» با «عصر کمال حیرانی» ریشه در تعهد او به جهانشناسی و فلسفهاجتماعیاش دارد. او انسانِ عصر حیرت است. برای همین شگفتی ندارد اگر بر مزار مهسا برای جنبش فاحشهها احساس تغزل سر بکشد.
این چرخش آشکار در افکار و رفتار نصیری او را از دم تیغ ملامت بسیاری عبور داده است، اما من از ملامت او بیمناکم و چون بید بر سر ایمانِ آینده خویش میلزرم. او را با همه آنچه هست نادره دوران و پدیده نایابی نمیبینم.
نصیری دوران غیبت را «عصر حیرت» میداند و انسان را رها شده در عالم میشناسد. او در رفتار رسانهای خود نشان میدهد که در چنین عصری زندگی میکند و چرخشهای او پایبندی و صداقت او در فلسفه زیستن را نمایان میسازد. کنشهای رسانهای او به خوبی نشان از حیرانی دارد. او خودش است و متعهد به فلسفهای که برای عصر غیبت دارد. آیا میتوان از چنین انسانی با چنین فلسفهای انتظاری جز حیرانی داشت.
ویژگی فلسفه اجتماعی که به جای اندیشکدهها و مراکز علمی و شاگردی نزد «علامهها» در بستر رنگارنگ رسانه شکل بگیرد جز همین حیرانی و پررنگی چیزی نیست. در عصر حیرت انسان در رفتار خطا و اشتباه مدام خود تقصیر ندارد. هر چقدر هم به ناکجا آباد برود حیران است بیچاره!
نمیخواهد بیراهه رود اما راه بیراهه است.
اما ای کاش نصیری در عصر حیرت بماند و سر از عصر ضلالت در نیاورد. کاش نصیری آگاهانه بیراهه نرود.
✍️ سید عبدالله هاشمی
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فکرت
🔘#محفل۹ ا #استاد_فرج_نژاد مدرسه فکرت با همکاری مدرسه استاد فرجنژاد برگزار میکند: ✅ بصیرت رسانها
8.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘#محفل ا #حاشیه_نگاری
✅ حاشیه نگاری فکرت از محفل نهم
باحضور؛
👤دکتر سیدحسین شرفالدین؛ استاد جامعهشناسی موسسه امام خمینی(ره)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
11.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘#اختصاصی ا #حسینیه_اندیشه
✅ ردی بر اتهام سنگین
حجتالاسلام دکتر فتحالله نجارزادگان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران
▪️قرآن در سورهی یاسین و مریم میگوید: مشرکین بتها را میپرستیدند تا به آنها عزت و نصرت دهند. آنها بت را الله خود قرار داده بودند؛ اما بدون خدا و غیر خدا؛ یعنی آنها از بت مستقل از خداوند نصرت میخواستند؛ ولی ذهنیت ما این نیست؛ بلکه دقیقاً عکس این است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔲 #اختصاصی |#حسینیه_اندیشه
✅فرهنگ عاشورا در مذاهب و عشایر عراق
عناوین برتر سخنان طاهرالحمود، استاد دانشگاه بغداد در گفتوگو فکرت:
▪️سالانه وقتی که دوران درجهداران ارتش در دانشگاه دفاع به پایان میرسد، باید قسمِ درجه بدهند. آنها به سمت کربلا حرکت میکنند و کاری به شیعه و سنی ندارد.. و قسمشان را در مقابل بارگاه حضرت امام حسین(ع) میدهند.
▪️ما حضرت زینب(س) را بیشتر در شام، سوریه، لبنان و ایران شناختهایم. این هم شاید برای شما جالب باشد که فرهنگ عشیرهای - قبیلهای عراق، فرهنگی مردانه است و اشاراتی که به حضرت زینب(س) میکند، اشارات عمیقی نیست.
▪️در دوره عثمانی و پادشاهی، فرهنگ عزاداری، فرهنگی محسوب میشود که اقلیت بودگی شیعیان را القا میکرد. البته شیعیان در عراق اقلیت نیستند و در حدود 60 تا 65 درصد ملت عراق را تشکیل میدهند.
🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
25.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘#اختصاصی ا #حسینیه_اندیشه
✅ ریشه عزاداری در سیره اهل بیت(ع)
دکتر مجید معارف، عضو هیات علمی دانشگاه تهران
▪️عزاداری در دوران ائمه اطهار(ع) واجد مؤلفههایی بوده و این مؤلفهها کمابیش تا زمان ما موجود است و بلکه باید تقویت شوند. این مؤلفهها عبارتند از:
▪️یادکرد اصل حماسه نباید فراموش شود؛ زیرا ارادهی دشمن این بوده که این جریان را خاموش کند و به فراموشی بکشاند.
▪️بیان ظلم بنی امیه و مظلومیت اهل بیت(ع) که بههرحال شیعه مطالبهگر میشود و انشاءالله که با قیام ولیعصر انتقام خون امام حسین(ع) گرفته خواهد شد.
▪️تبیین اهداف قیام امام حسین(ع) که در روایات ائمه از آن به احیای امر تعبیر شده است
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🗂 #رصد_اندیشهها
✅ مروری بر مطالب منتشر شده در کانال اندیشمندان و پژوهشگران بهمناسبت فرارسیدن ماه محرم :
#هفته_چهاردهم
▪️از امام حسین (علیه السلام) چه بخواهیم؟|آیتالله مصباح یزدی
📎لینک مطلب
▪️ در دهۀ اولِ ماه محرم، درهایی از عاشورای حقیقی به روی ما باز میشود| محمد مهدی میرباقری
📎لینک مطلب
▪️حکمرانی خانواده (نقش خانواده در رشد و غی) | عبدالحسین خسروپناه
📎لینک مطلب
▪️نقش عاشورا در علم و عمل اجتماعی شیعیان| حمید پارسانیا
📎لینک مطلب
▪️ «قیام حسینی» در آیینه «نامههای حسینی» | احمد حسین شریفی
📎لینک مطلب
▪️ سه آزادی؛ سه انتخاب!| محسن قنبریان
📎لینک مطلب
▪️دورنمایی از سوره حجرات و ربط آن با امروز و با عاشورا| حسین سوزنچی
📎لینک مطلب
▪️ زنی که با «سر برهنه» به مجلس و اجتماع عزای حسینبنعلی پا میگذارد| مهدی جمشیدی
📎لینک مطلب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
18.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘#اختصاصی ا #حسینیه_اندیشه
✅ پاسخ به شبهه صلح و جنگ
دکتر سعید طاووسی مسرور, عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه علامه طباطبایی تهران
▪️این تصور که امام حسین (ع) با صلح برادرش مخالف بود از کجا ناشی شده است؟در کتاب «طبقات الکبری» ابن سعد گزارشی آمده است و مضمون آن این است که امام حسین(ع) صلح را ناخوش میداشت؛ یعنی نسبت به صلح اکراه داشت.
▪️این عبارت باعث شده است که برخی تصور کنند که امام حسین(ع) با صلح امام حسن(ع) مخالف بود. درصورتیکه اگر ما این عبارت را درست فهم کنیم متوجه خواهیم شد که اختلافی نیست؛ زیرا امام حسن(ع) هم صلح را ناخوش میداشت و از آن اکراه داشت و با معاویه صلح را به ناچار پذیرفته بود؛ زیرا چارهی دیگری نداشت.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت