eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰تجمعات؛ افیون انسان 🔸بهروز مرادی، جامعه شناس و دین پژوه 🔹تجمعات افیون انسان است و پناه او برای بیدارنبودن و آدم نشدن و اهلی نبودن. عرصه ی عمومی، سازمان‌دهنده و تداوم بخشنده به خودفراموشی نهادینه شده ی این موجود است. او هنر زیستن در تنهایی را نیافته و از هرچیز که او را با خویشتنِ درون اش مواجه می سازد، گریزان و رمنده است. هر پیام بیداری را همچون دشمنی می بیند که باید از آن بگریزد. اما کرونا چند صباحی او را به کنج مواجه شدن با خود حقیقی اش رانده، بدان امید که او در آینه ی گسستِ پناه بردن به تجمعات، خودِ حقیقیِ خود را ببیند، بشناسد، بیابد، بسنجد و بازسازد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
🔰تجمعات؛ افیون انسان 🔸بهروز مرادی، جامعه شناس و دین پژوه ♦️گاه شد‌ت و حدتِ برخی واکنش ها معیار مناسبی برای شناخت شدت و وخامت کُنشِ اولیه است. ابعاد بحرانی که کرونا برای بشریت در سرتاسر کره ی زمین ایجاد نموده، نوعی واکنش است از سوی آن شعور هوشمند موجود در کائنات، نسبت به آن بلایی که انسان وحشی بر سر کره ی زمین و ساکنان اش آورده است. بحران کرونا به مثابه ی واکنش کائناتی، بازتاب دهنده و بیان کننده ی فجایع و جنایاتی است که بشر بر سر همه ی موجودات زنده اعم از انسان و حیوان و گیاه و درخت و آب و خاک و لایه ی اوزون و محیط زیست و .... آورده است. 🔸 کرونا یک مکانیزم دفاعی فعال شده از سوی شعور کائناتی است که بر آن است تا انسان را از ادامه ی تجاوز به سایر موجودات زنده باز دارد و مانع از نابودی کره ی زمین توسط این موجود اهلی نشده گردد. در همین راستاست که او را مجبور نموده از خیابان به خانه عقب نشینی کند. هم اکنون در این دوران عقب نشینیِ این موجود که در امانتداری از حفظ طبیعت، خیانتکاری پیشه کرده، فضای زیستیِ کلان در حال ترمیم و تعمیر آسیب های وارده به خود از سوی بشر وحشی است. ♦️کرونا همچنین بر آن است تا از زندگی انسانی _ولو به طور موقت_ تجمع زدایی بکند، چراکه تجمعات، اینهمه سال، به انسان کمک کرده تا از خود حقیقی اش فرار کند و در تجمع گم شود و خود را فراموش کند. تجمعات به او کمک کرده تا با خود حقیقی اش مواجه نشود و از خودبیگانه باشد. تجمعات به انسان کمک کرده تا او در انبوه بی هویت: مسخ و هیچ و پوک و پوچ باشد و پروژه ی نشناختن مأموریت خود در این جهان را بر پایه ی خفتگی و مردگی سازماندهی کند. تجمعات افیون انسان است و پناه او برای بیدارنبودن و آدم نشدن و اهلی نبودن. 🔸عرصه ی عمومی، سازمان‌دهنده و تداوم بخشنده به خودفراموشی نهادینه شده ی این موجود است. او هنر زیستن در تنهایی را نیافته و از هرچیز که او را با خویشتنِ درون اش مواجه می سازد، گریزان و رمنده است. هر پیام بیداری را همچون دشمنی می بیند که باید از آن بگریزد. اما کرونا چند صباحی او را به کنج مواجه شدن با خود حقیقی اش رانده، بدان امید که او در آینه ی گسستِ پناه بردن به تجمعات، خودِ حقیقیِ خود را ببیند، بشناسد، بیابد، بسنجد و بازسازد. ♦️باید منتظر ماند و دید که چند درصد از مردمان و خفتگان و مردگان و دزدان و ظالمان و زالوان و ستمگران و متجاوزان به حقوق انسان و سایر موجودات، پیام کرونا را دریافت کرده اند و در سبک زندگی تخریبی و تجاوزگرانه ی خود تجدیدنظر خواهند نمود. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
🔰مسأله شرور، معضلی برای الهیات اسلامی نیست 🔸پاسخ دکتر محمد محمدرضایی به مدعیات دکتر عبدالکریم سروش در مسأله«خدا به هر دردی نمی‌خورد» ♦️طب غربی اولاً دستاورد کل بشریت است، نه تنها غربیان و ثانیاً بزرگان و مراجع تقلید در حوزه کرونا هیچ کدام طب غربی را انکار نکرده، بلکه همواره سفارش کرده‌اند که دستوارت پزشکی را رعایت نمایید. 🔸سردمداران علوم انسانی غربی، اولاً این علوم را براساس مادی‌گرایی و تجربه‌گرایی محض بنا نموده و ثانیاً انسان را که موضوع این علوم است، حیوانی برخاسته از تنازع بقاء و بریده از مبداء و منتها می‌دانند ... مسلماً دانشی که براساس این مبانی شکل بگیرد، نمی‌تواند تصویر درستی از انسان ارائه بنماید. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
🔰مسأله شرور، معضلی برای الهیات اسلامی نیست 🔸پاسخ دکتر محمد محمدرضایی به مدعیات دکتر عبدالکریم سروش در مسأله«خدا به هر دردی نمی‌خورد» 🔸چندی پیش به مناسبت انتشار ویروس کرونا در جهان، مصاحبه‌ای از دکتر عبدالکریم سروش، تحت عنوان "خدا به هر دردی نمی‌خورد" در رسانه‌های مجازی منتشر شد. در ادامه پاسخ دکتر محمدرضایی را به ایشان می خوانید. 🔶مطالب دکتر سروش: 🔹هیچ دلیل عقلی و نقلی معتبری نداریم که امام مدفون در خاک، صدای زائران را بشنود و به آنها پاسخ بدهد و یا اساساً قدرت برآوردن حاجات آنها را داشته باشد. 🔹آتش غرب‌زدگی توسط برخی افراد نادان همه چیز غربی را از غربال انکار گذارند، علوم انسانی غربی را و حالا طب غربی را. 🔹این که در زمان میرزای شیرازی، شیعیان با خواندن زیارت عاشورا وبا را برطرف کردند، قطعاً دروغ بوده و یک دروغ تفرقه‌افکنانه است که یک نوع خداپرستی قبیله‌گرایانه را تبلیغ می‌کند. 🔹خدا به هر دردی نمی‌خورد و این که شما در هر حادثه‌ای پای خدا را به میان بکشید، قطعاً خطا است. خدا به درد تنهایی روح می‌خورد، به درد عاشقی می‌خورد. 🔹امید ضعیفی دارم که مساله شرّ در الهیات اسلامی همانند الهیات غربی جدی گرفته شود. با مساله شرور باید ارتباط خود را با خدا از نو تعریف کنیم. دانلود pdf یادداشت: 👇👇👇👇 ادامه مطلب در لینک زیر: 💠 http://fekrat.net/?p=614 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
مسأله شرور، معضلی برای الهیات اسلامی نیست پاسخی به مدعیات سروش.pdf
236.9K
پیشنهاد دانلود 🔰pdf مسأله شرور، معضلی برای الهیات اسلامی نیست 🔸پاسخ دکتر محمد محمدرضایی به مدعیات دکتر عبدالکریم سروش در مسأله«خدا به هر دردی نمی‌خورد» 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
7.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 پشت‌پرده یک اختلال ! 🔹️خبرگزاری حوزه در گزارشی به رمزگشایی از اختلال چندباره در برخی‌ شبکه‌های پیام‌رسان داخلی در دوران کرونایی پرداخت. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
8.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔰فصل آخر (درخشش ابدی یک ذهن پاک) 🔻(قسمت دهم) 🔹مستند «باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن را بررسی می‌کند. 🔻قسمت قبلی: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/801 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ 🎬 🎥 🔰در ده قسمت 🔻قسمت اول: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/704 🔻قسمت دوم: 💠https://eitaa.com/fekrat_net/710 🔻قسمت سوم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/719 🔻قسمت چهارم: 💠https://eitaa.com/fekrat_net/733 🔻قسمت پنجم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/750 🔻قسمت ششم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/760 🔻قسمت هفتم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/767 🔻قسمت هشتم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/775 🔻قسمت نهم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/801 🔻قسمت دهم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/811 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️سکوت معنا‌ دار 🔰تک مضراب‌هایی بی معنی یا نت‌هایی جدید؟ 🔸پدیده‌های عجیب و غیرقابل انتظاری که در تجربه جهانی ظاهر شد، جهان قبل و بعد از کرونا را در تمامی زمینه‌ها و امور به‌طور اساسی متفاوت می‌سازد. 🔸تردیدی نباید داشت که طی تحولات کنونی مشخص می‌گردد که از میان معانی مختلف مابعد تجدد، آن معنایی درست به نظر می‌رسد که حکایت از پایان تجدد به عنوان صورتی متفاوت از کل تجربه‌های پیشین بشری دارد. 🔸این تجربه باورنکردنی که تنها ابتلایی الهی می‌توانست آن را برای بشر ممکن سازد، از جمله اموری که آن‌ها را به‌طور ماهوی و برای همیشه به تاریخ می‌سپرد، فلسفه‌های تاریخ تجدد است که تجدد را موهبتی بی‌نظیر و درخششی رعد آسا و انفجاری در حیات و تاریخ ظلمانی بشر فرض می‌کرد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️سکوت معنا‌ دار 🔰تک مضراب‌هایی بی معنی یا نت‌هایی جدید؟ 🔹با همه گیری و مطابق انتظار، موجی از تحلیل‌های مختلف در این خصوص در ، خاصه فضای مجازی به راه افتاد. جز مقالات و تحلیل‌هایی که از منظر پزشکی و بهداشتی نوشته و منتشر شد، طبق معمول، بخش اعظم این تحلیل‌ها از منظر سیاسی و اجتماعی یا فرهنگی و اقتصادی بود. 🔹در این میان مثل همیشه، از طرف گرایش‌های سیاسی خارجی تا جریان‌های معارض یا شبه معارض داخلی، جریانی به راه افتاد که به جای تلاش جهت کمک به مردم و نهادهای رسمی یا نیمه رسمی حکومتی و دولتی برای مبارزه با و خروج موفق از این بحران، در مسیر همیشگیِ پروژه فروپاشی جامعه و کشور عمل می‌کرد. با این حال، این بار و برخلاف انتظار، در میان مجموعه نوشته‌هایی که در مسیر معمولِ تخریب نظام و توانایی‌های دستگاه‌های مختلف در مواجهه با بحران حرکت می‌کردند و یا از طریق بزرگ نمایی ضعف‌ها، خاصه مشکلات فرهنگی - اجتماعی موجود در جامعه به تضعیف مقاومت مردم می‌پرداختند، نوشته‌هایی خلاف آمد و غیرمعمول دیده می‌شد! 🔹در مورد این نوشته‌ها ابهامات مختلفی وجود دارد که در اهمیت و ارزش آنها ایجاد تردید می‌کند. 🔹اولاً این نوشته‌ها از چنان کثرتی برخوردار نیستند که بتوان از شکل گیری یک جریان سخن گفت. 🔹ثانیاً در مورد انگیزه‌ها و نیات نویسندگان یا برنامه‌های پس پرده این نوشته‌ها، تصویری روشن و واضح وجود ندارد که بتوان نسبت به تبعات یا حداقل تداوم آن به صورت جریانی پیوسته (نه تک مضراب‌ها یا جرقه‌هایی تند و بی دوام) امید داشت. 🔰پر از خالی 🔹تجدد از آغاز قرن بیستم میلادی و تحت تأثیر شکست‌های مختلف، تدریجاً و طی چند مرحله به نقطه‌ای رسید که به بیان فیلسوفان مابعد تجددی مانند «لیوتار»، حیاتی دو فاکتو یا عملی و بی‌ریشه داشت. به بیان دیگر از میان تمامی بنیان‌ها و ارزش‌های ادعایی آن، مایه‌ای که تجدد بتواند به طور جوهری بر آن اتکا کند و خود را پایدار بدارد، از بین رفت. 🔹بعد از تهی‌شدن از ارزش‌هایی چون صلح و انسان دوستی و ترقی مداوم به سوی بهشت موعود که آتش جهان‌گیر اولین جنگ بین‌المللی میان کشورهای داعیه‌دار تمدن تجددی، آن را از بن و ریشه سوزاند، مرحله بعدی فروپاشی تمدن تجددی غرب پس از جنگ دوم بین‌المللی آن‌ها بود. 🔹با این جنگ، آخرین مایه‌های اخلاقی و انسانی تجدد به واسطه وحشی‌گری‌های گسترده و غیرقابل باور و کشتارهای همه‌گیر با جنگ‌افزارهای مدرن، محو و مضمحل شد تا نهایتاً با انفجار بی‌دلیل بمب اتمی و موازنه اتمی ناشی از آن، به جای تمام آن وعده‌ها و افق امید بخش حاکمیت عقل بر زندگی بشری، وحشت را بر جهان حاکم کند. 🔹اما با فرو رفتن آخرین میخ بر تابوت تجدد در نتیجه بحران علم و معرفت‌شناسی آن، آخرین ستون که مهم‌ترین ستون این تمدن نیز بود، فروریخت. با بی‌اعتباری علم یا کتاب مقدسی که می‌بایست راهنمای بشریت به سوی موعود یا رهایی از بحران‌ها و مشکلات احتمالی در این مسیر باشد، تجدد هنوز به بیان «لیوتار» به صورت دوفاکتو یا عملی به اعتبار فن‌شناسی و دستاوردهای فنی به راه خود ادامه می‌داد. ✍️نویسنده: حسین کچویان، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔻ادامه مطلب: 💠 http://fekrat.net/?p=624 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ و هجو رؤیای هالیوود 🔹در عصر شبکه‌های اجتماعی که گاهی صداقت‌های ناگزیر در این شبکه‌ها واقعیت‌هایی را از آنچه در غرب برساخته شده است، به تصویر می‌کشد، راهکار هالیوود برجسته‌سازی در این چارچوب رسانه‌ای است؛ تبدیل سلبریتی‌ها به برده‌های نظم سرمایه‌داری برای حفظ وضع موجود. 🔹ارتباط مافیا با این فضا نیز کاملا مشهود است. 🔹تاکنون خبرهای فراوانی درباره این ارتباط نیز رسانه‌ای شده است. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ و هجو رؤیای هالیوود 🔸 شاید به اندازه کل نظام فلسفی غرب برای بالابردن پرچم سرمایه‌داری زحمت کشیده بود. ‌ 🔸من بارها به اعجاب‌انگیزی هالیوود در تلاش برای حفظ نظم سرمایه‌داری رشک برده‌ام. 🔸حالا صداقت ناگزیر شبکه‌های اجتماعی در عصر کرونا همه آنچه را هالیوود برساخته بود فروریخت و این فروریختن ادامه دارد؛ از همشهری کین تا جوکر، مجموعه‌های وال‌استریت، فیلم‌های ابرقهرمانی مارول، بتمن، سوپرمن و همه فیلم‌های سیاسی هالیوود، همه تاریخ‌سازی‌های اسپیلبرگ، جیمزباندها و سینمای دشمن‌پرداز که دشمن را همیشه در قواره‌های مرسوم خود تصویر کرده است؛ اینکه روس‌ها، چینی‌ها، آلمان‌ها و مسلمان‌ها همیشه «آدم بد»های فیلم هستند. 🔸پرچم به عنوان نماد اصلی این نظم سرمایه‌داری همیشه در آخر این فیلم‌ها بالا رفته است تا این نظم تحسین شود. 🔸حتی در فیلم‌هایی که مخاطب خیال می‌کند در جهت نقد به سرمایه‌داری تولید شده‌اند، تصویر نهایی چیزی جز تایید سرمایه‌داری نیست. 🔸سرمایه‌داری حتی وقتی شرایط را به نفع خود نمی‌بیند و «بحران وال‌استریت» باعث آبروریزی در آمریکا می‌شود، تجویزی که دارد این است: همینی که هست! «In time» را در بحبوحه همین بحران وال‌‌استریت می‌سازند که فیلم مهمی است. 🔸پاسخ‌ها در نظام بازار از پیش مشخص است، البته نظام سرمایه‌داری مرزهای اخلاقی مشخصی دارد اما خط قرمزی جز حفظ نظام سرمایه‌داری ندارد، چرا که پای «پول» در میان است. «In time» یعنی خریدن زمان برای زندگی بیشتر و‌کمک به حفظ نظام سرمایه‌داری! 🔸در عصر شبکه‌های اجتماعی که گاهی صداقت‌های ناگزیر در این شبکه‌ها واقعیت‌هایی را از آنچه در غرب برساخته شده است، به تصویر می‌کشد، راهکار هالیوود برجسته‌سازی در این چارچوب رسانه‌ای است؛ تبدیل سلبریتی‌ها به برده‌های نظم سرمایه‌داری برای حفظ وضع موجود. 🔸ارتباط مافیا با این فضا نیز کاملا مشهود است. تاکنون خبرهای فراوانی درباره این ارتباط نیز رسانه‌ای شده است. ✍️نویسنده:محمدرضا کردلو 🔻ادامه مطلب: 💠 http://fekrat.net/?p=611 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net