☑️ دانشگاه اسلامی بدون فرهنگ اسلامی ممکن نیست
🌕گزیده بیانات حجتالاسلام پارسانیا در نشست «بازخوانی انتقادی ایدههای دانشگاه اسلامی، علوم انسانی اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه»
▫️دانشگاه اسلامی به عنوان واقعیت اجتماعی بدون #فرهنگ و جامعه اسلامی نمیتواند باشد و اگر عالمان و هویت علم یک جامعه اسلامی نباشند تمدن آن هم دچار چالش خواهد شد و دیر یا زود دگرگون خواهند شد.
▫️هویت دانشگاه اسلامی هویتی متناظر با فرهنگ و #علم جامعه است، در دهههای بعد از #انقلاب_اسلامی ایده دانشگاه اسلامی به شدت مطرح شده است ولی اینکه بعد از مواجه با علم مدرن بوده است یا خیر و یا قبل از انقلاب هم مطرح بوده است یا نه جای بحث بیشتری دارد؛ اینکه در گذشته، بحث عالم و علم اسلامی و نهاد علم اسلامی وجود داشته است یا خیر جای بحث دارد.
▫️ تردیدی نیست که جهان اسلام در مواجهه با میراث تمدنی و فرهنگهای دیگر دانشهایی را از آنان گرفته است کما اینکه امروز چون علوم در فرهنگی دیگر قوام یافته است برای ما چالش و مسئله شده است.
▫️هر چه را #غرب علم میگوید ما با پیشینه علم در تاریخ خودمان یکسان میگیریم در حالی که علم مفهومی جدید از قرن ۱۹ به بعد است. اقبال میگوید تاریخ دو مقطع دارد یکی کودکی و دیگری بلوغ و پیامبر اسلام در مرز دو جهان قدیم و جدید ایستاد و جهان جدید باید با علم اداره شود لذا معجزه پیامبر هم کتاب و علم است در حالی که جهان قدیم باید با معجزه هدایت شود.
▫️مواجهه ما با علم مدرن باید تغییر یابد زیرا علم جدید، دانشی دیگر و متفاوت از علمی است که در قرون گذشته تاریخ اسلام و جهان وجود داشته است.
🔳 مطالعه کامل گزارش
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
فکرت
🔘#رویداد ا #مدار ✔️ رسانه فکرت، هشتمین نشست تحلیلی «مدار» را برگزار میکند؛ ☑️ ورزش و سیاست (واکاو
14.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸#کلیپ ا#مدار
☑️ ورزش و سیاست (واکاوی سخنان رهبر انقلاب در دیدار قهرمانان ورزشی)
▪️حجتالاسلام دکتر رسول حسنیزدی، استاد دانشگاه و فعال عرصه ورزش
▪️شاید بعد از افسانه هولوکاست و دروغ بزرگ آن، بزرگترین دروغ این باشد که ورزش و سیاست از هم جدا هستند.
📱تماشای گفتگو در آپارات و یوتیوب فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🔴 دومین برنامه «#عصر_پرسش» ☑️ آسیبشناسی دولتسازی اسلامی در عصر مشروطه 🔺با تاکید بر نظریات میرزای
🌕 تاریخ «انقلاب مشروطه» ابزار عبرت است
🔅 کارشناسان دومین برنامه #عصر_پرسش مطرح کردند:
▪️کاوندی: باید از تجربه تاریخی مشروطه برای حل مسأله خودمان در حال حاضر کمک گرفته شود و دو نظام سیاسی آن دوران یعنی نظام سیاسی مرحوم نائینی و الگوی شیخ فضلالله نوری مورد بررسی قرار گیرد.
▪️متقیان: چون در موقعیت حصول قدرت هستیم و نظر مرحوم نائینی مبتنی بر اقتضای زمانه است؛ نمیتوان از مشروطه و راهکار استفاده کرد.
▪️کاوندی: در تجربه تلخ مشروطه نه نظریه مرحوم میرزای نائینی و نه اصل تراز شیخ محقق نمیشود و علت آن این است که سرمایه ما بیش از این بود و استفاده نشد.
▪️متقیان: #شورای_نگهبان مطلوب ما نیست چون در شرایط انفعال شکل گرفته است و نظام سیاسی سنتی مدرن امروزه که امروزه شکل گرفته هیچ نسبتی با اسلام ندارد.
▪️ کاوندی: الگوی شیخ فضلالله این بود که میخواست مجلسی را تحت مدیریت در بیاورد که شاه را مدیریت میکرد و در واقع بنا بود کل نظام سیاسی مدیریت شود.
▪️متقیان: طرح اولیه اسلامی آن زمان، #عدالت_خانه بود و فقیه با یکسری ظلمهایی مواجه میشود و مراجعه میکند به اندیشه دینی و ظرفیت فقهی خودش و به این ضرورت میرسد که یک عدالتخانه ای تشکیل شود که ضمانت اجرایی داشته باشد و شاه و رعیت در آن یکسان باشند.
▪️کاوندی: تلاش میزای نائینی و رنج شیخ فضلالله اثری نداشت چون میرزا همه سرمایه و تراث فقهش به امضای شرایط ختم شد و حوزه علمیه نحف از هم پاشید و علت آن مشروطه بود.
▪️متقیان: در مشروطه سه جریان وجود داشت، سلطنت که تحت نفوذ روسیه بود، علما و روشنفکران که قدرت اجتماعی نداشتند و از مشروطه به این طرف و از وقتی علنا از مهاجرت کبری به تهران باز میگردند تاریخ ایران است. برای انقلاب کردن، نیاز به مردم و روحانیت است ولی مردم تحت تاثیر جماعت انگلیس واقع میشوند و باید این مساله آسیبشناسی شود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
هدایت شده از رادیو فکرت
28.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اختصاصی | #پادکست
🔰 حکمتانه | شماره 121
📻سازمان ملل و نقد عملکرد آن: بخش دوم
🔹سازمان ملل علاوه بر حفظ صلح و امنیت بینالملل با توجه به موقعیت حساس یمن، نسبت به حق تعیین سرنوشت ملت در یمن هم مسئولیت داشت. اما در قطعنامههای گوناگون مشاهده میشه که تجاوز آل سعود رو نادیده و چشم به روی جنایات جنگی و نسل کشی در این سرزمین بست.
🔻شما را دعوت به شنیدن این پادکست میکنیم.
🗞سردبیر: دانیال بصیر
📝پژوهشگر: میلاد پورعسگری
🎙گوینده:خانم خواجهوند
🎨گرافیک: الیاس فلاحتی
📽کاری از تیم تولید فکرت
📎 شماره 120 حکمتانه را اینجا بشنوید.
#سازمان_ملل
#آمریکا
#اسرائیل
🔻 کانال رادیو فکرت:
🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام
☑️ علوم عقلی، سلاح جبههی فرهنگی
🎙آیتالله فیاضی، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)
▪️علامه طباطبایی(ره) درباره فراز «ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً» گفتند درست است که این آیه جلمهی خبری است؛ ولی انشائی معنا میدهد. چون جبهه، فقط جبههی نظامی نیست. در جبههی نظامی اگر دشمن حمله کند، بالاخره تعدادی به فیض شهادت نائل میشوند؛ ولی در جبههی فرهنگی اگر دشمن پیروز بشود- که الان دارند کار میکنند- خطر در عقیده اتفاق میافتد.
▪️اگر اهل تعقل باشیم این را میفهمیم که همهی استفهامهای انکاری برای حجیت عقل است. یعنی تو خودت عقلت را به کار بیانداز تا بفهمی!
▪️اگر بخواهیم معرفت به امام و پیامبر پیدا کنیم، باید علوم عقلی را بخوانیم. عالم باید فهم عمیق در اعتقادات پیدا کند و فهم عمیق بدون عقلورزی میسر نیست. از این رو امام(ره) هر وقت دربارهی فقه و اصول صحبت میکردند، بعدش از فلسفه نیز میگفتند. همچنین رهبر انقلاب که صریحا فرمودهاند که حوزه باید پایگاه علوم عقلی باشد.
🔻مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔘 رسانهی فکرت بررسی میکند؛
☑️ پژوهش کارآمد؛ از اولویتهای اجتماعی تا راهبردهای تمدنی
با حضور:
👤دکتر صدیقه شاکری، معاون پژوهش جامعه الزهرا(س)
▫️میزبان: مهتا صانعی
⏰پنجشنبه ۲۳ آذرماه، ساعت ۱۶.
قم، خیابان بسیج، بعد از خیابان تراب نجف زاده، پلاک ۲۴۵.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#کلیپ ا #شیخ_زکزاکی
☑️ انقلاب یعنی تغییر مردم
▪️شیخ ابراهیم زکزاکی در برنامه تلویزیونی جماران میگوید:
✔️ آن چیزی که ما از امام یادگرفتیم اینست که انقلاب، تغییر حکومت نیست بلکه تغییر مردم است. تغییر مردم یعنی تغییر تفکر و باورهای مردم. هرگاه که تفکر مردم تغییر کند، آنگاه تغییرات اساسی ایجاد میشود که امام این کار را کرد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔸#درس_نوشت ا #هفته_پژوهش
☑️ سلوک پژوهش - بخش اول
📝آیت الله جوادی آملی
🔹 چند نكته است كه برای #پژوهشگر و محقق لازم است كه اگر آن نكات ملحوظ باشد، وقتی پژوهشگر و محقق ساخته شد، آنگاه پژوهش و تحقیق هم خود به خود ساخته می شود.
1️⃣ نكته اول این است كه همه ما یك #ظرفیت_خاص داریم. آن انسان كامل است كه می تواند مظهر اسمای حسنای الهی باشد و همه چیز را به اذن خدا بداند، وگرنه ما بر اساس ﴿وَقَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا﴾، هر كدام با ظرفیت خاصی خلق شدیم (این مطلب اول).
2️⃣ مطلب دوم آن است كه این جریان «رَحِمَ اللّه ُ امرَءً عَرَفَ قَدرَهُ»، گذشته از اینكه صبغه انشایی و دعا دارد، صبغه اخباری هم دارد؛ خدا كسی را رحمت می كند و عنایت خاص الهی شامل كسی می شود كه بفهمد #برای_چه_خلق_شده_است! نه آن هدف كلی كه ﴿مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَاْلإِنْسَ الا لِیعبُدون﴾؛ نه! بلکه این آقا اصلاً برای چه خلق شده، برای كار علمی خلق شده یا برای كار عملی و اگر كار علمی است، رشته اش چه است و تا چه حد است؛ «رَحِمَ اللّه ُ امرَءً عَرَفَ قَدرَهُ».
حالا كه ذات اقدس الهی به شما آقایان این توفیق را داد كه بر اساس آن گرایش و بینشی كه خدا به شما مرحمت كرده است در خدمت قرآن و عترت باشید، باید این ظرفیت را حفظ بكنید.
3️⃣ مطلب سوم همان است كه اگر كسی ظرفیت خود را با چیزها و كالاهای بی خود پر كند، از آن كالای اصلی می ماند.
اگر درختی را شما با آب شور تغذیه كردید، بعد بخواهید با آب شیرین این را بپرورانید نمی شود؛ این یك مقدار آب می خواست، به آن دادید و خشك هم شد!
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🔸#درس_نوشت ا #هفته_پژوهش ☑️ سلوک پژوهش - بخش اول 📝آیت الله جوادی آملی 🔹 چند نكته است كه برای #پژو
🔸#درس_نوشت ا #هفته_پژوهش
☑️ سلوک پژوهش - بخش دوم
📝آیت الله جوادی آملی
🔹 حرف های باطل گوش دادن، حرف های غیر علمی زدن، حرف های غیر علمی گوش دادن، حرف های غیر علمی را تحویل مردم دادن، این مثل كودكی است كه با پفك معده اش را پر كرده، این دیگر در موقع غذا، غذا نمی خورد. آدمی كه دهان باز می كند حرف غیر علمی می زند یا گوشش را باز می كند حرف غیر علمی گوش می دهد، این با پفك مغزش را پر كرده است، این دیگر عالم نمی شود!
این مادامی كه در مؤسسه تحقیقاتی است، با حرف های علمی آشناست؛ ولی همین كه از اینجا رفته بیرون و به سراغ امور دیگر رفته، این مغز، مغز محقق و پژوهشگر نیست.
🔹 مطلب بعدی آن است كه گاهی ممكن است انسان در مؤسساتی كار بكند که محصول كارش را برای صاحب مؤسسه بگذارد و حق الزحمهای دریافت بكند و برود؛ اما مراكز علمی این چنین نیست، چون فرد، محصول كار را به همراه می برد و آن پوسته اش را برای مؤسسه می گذارد.
یك وقت است كه انسان در مؤسسات فرش بافی، ظرف سازی، صنایع و مانند اینها كار می كند، كل كارها را برای مؤسسه می گذارد و پوسته اش نصیب او می شود؛ یك وقت است كه در مراكز تحقیقی دارد كار می كند، در مراكز تحقیقی، عصاره مطلب كه علم است را به همراه می برد و چند صفحه نوشته شده و نگارش شده و قلم زده را می دهد برای مؤسسه! اینكه علم نیست، این بعد باید بیاید بالا و علم بشود، آنكه علم است را به همراه می برد.
🔹 برای اینكه آنچه را به همراه می برد بارور بشود، آن بیان لطیف مرحوم #ابن_ادریس در طلیعه سرائر باید ملحوظ باشد؛ در مقدمه سرائر در همان جلد اولش هست كه بزرگانی این چنین بودند كه می گفتند: «ما قِلتُ و لا بِتُّ الا و الكتاب موضوع علی صَدری»! این «ما قِلتُ و لا بِتُّ» یعنی هیچ وقت من خواب قیلوله نكردم مگر اینكه #با_كتاب_خوابیدم یعنی كتاب روی سینه ام بود مطالعه كردم و خوابم برد، شب هم كه می خواستم بیتوته كنم، به بسترم نرفتم مگر اینكه كتاب روی سینه من بود و #با_مطالعه_خوابیدم. «ما قِلتُ» یعنی خواب قیلوله نكردم «و لا بِتُّ» بیتوته نكردم «الا و الكتاب موضوع علی صدری».
این چنین شدن سخت نیست، برای اینكه اینها نه امام بودند نه پیغمبر بودند!
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت