هدایت شده از رادیو فکرت
28.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اختصاصی | #پادکست
🔰 حکمتانه | شماره 121
📻سازمان ملل و نقد عملکرد آن: بخش دوم
🔹سازمان ملل علاوه بر حفظ صلح و امنیت بینالملل با توجه به موقعیت حساس یمن، نسبت به حق تعیین سرنوشت ملت در یمن هم مسئولیت داشت. اما در قطعنامههای گوناگون مشاهده میشه که تجاوز آل سعود رو نادیده و چشم به روی جنایات جنگی و نسل کشی در این سرزمین بست.
🔻شما را دعوت به شنیدن این پادکست میکنیم.
🗞سردبیر: دانیال بصیر
📝پژوهشگر: میلاد پورعسگری
🎙گوینده:خانم خواجهوند
🎨گرافیک: الیاس فلاحتی
📽کاری از تیم تولید فکرت
📎 شماره 120 حکمتانه را اینجا بشنوید.
#سازمان_ملل
#آمریکا
#اسرائیل
🔻 کانال رادیو فکرت:
🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام
☑️ علوم عقلی، سلاح جبههی فرهنگی
🎙آیتالله فیاضی، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)
▪️علامه طباطبایی(ره) درباره فراز «ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً» گفتند درست است که این آیه جلمهی خبری است؛ ولی انشائی معنا میدهد. چون جبهه، فقط جبههی نظامی نیست. در جبههی نظامی اگر دشمن حمله کند، بالاخره تعدادی به فیض شهادت نائل میشوند؛ ولی در جبههی فرهنگی اگر دشمن پیروز بشود- که الان دارند کار میکنند- خطر در عقیده اتفاق میافتد.
▪️اگر اهل تعقل باشیم این را میفهمیم که همهی استفهامهای انکاری برای حجیت عقل است. یعنی تو خودت عقلت را به کار بیانداز تا بفهمی!
▪️اگر بخواهیم معرفت به امام و پیامبر پیدا کنیم، باید علوم عقلی را بخوانیم. عالم باید فهم عمیق در اعتقادات پیدا کند و فهم عمیق بدون عقلورزی میسر نیست. از این رو امام(ره) هر وقت دربارهی فقه و اصول صحبت میکردند، بعدش از فلسفه نیز میگفتند. همچنین رهبر انقلاب که صریحا فرمودهاند که حوزه باید پایگاه علوم عقلی باشد.
🔻مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔘 رسانهی فکرت بررسی میکند؛
☑️ پژوهش کارآمد؛ از اولویتهای اجتماعی تا راهبردهای تمدنی
با حضور:
👤دکتر صدیقه شاکری، معاون پژوهش جامعه الزهرا(س)
▫️میزبان: مهتا صانعی
⏰پنجشنبه ۲۳ آذرماه، ساعت ۱۶.
قم، خیابان بسیج، بعد از خیابان تراب نجف زاده، پلاک ۲۴۵.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#کلیپ ا #شیخ_زکزاکی
☑️ انقلاب یعنی تغییر مردم
▪️شیخ ابراهیم زکزاکی در برنامه تلویزیونی جماران میگوید:
✔️ آن چیزی که ما از امام یادگرفتیم اینست که انقلاب، تغییر حکومت نیست بلکه تغییر مردم است. تغییر مردم یعنی تغییر تفکر و باورهای مردم. هرگاه که تفکر مردم تغییر کند، آنگاه تغییرات اساسی ایجاد میشود که امام این کار را کرد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔸#درس_نوشت ا #هفته_پژوهش
☑️ سلوک پژوهش - بخش اول
📝آیت الله جوادی آملی
🔹 چند نكته است كه برای #پژوهشگر و محقق لازم است كه اگر آن نكات ملحوظ باشد، وقتی پژوهشگر و محقق ساخته شد، آنگاه پژوهش و تحقیق هم خود به خود ساخته می شود.
1️⃣ نكته اول این است كه همه ما یك #ظرفیت_خاص داریم. آن انسان كامل است كه می تواند مظهر اسمای حسنای الهی باشد و همه چیز را به اذن خدا بداند، وگرنه ما بر اساس ﴿وَقَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا﴾، هر كدام با ظرفیت خاصی خلق شدیم (این مطلب اول).
2️⃣ مطلب دوم آن است كه این جریان «رَحِمَ اللّه ُ امرَءً عَرَفَ قَدرَهُ»، گذشته از اینكه صبغه انشایی و دعا دارد، صبغه اخباری هم دارد؛ خدا كسی را رحمت می كند و عنایت خاص الهی شامل كسی می شود كه بفهمد #برای_چه_خلق_شده_است! نه آن هدف كلی كه ﴿مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَاْلإِنْسَ الا لِیعبُدون﴾؛ نه! بلکه این آقا اصلاً برای چه خلق شده، برای كار علمی خلق شده یا برای كار عملی و اگر كار علمی است، رشته اش چه است و تا چه حد است؛ «رَحِمَ اللّه ُ امرَءً عَرَفَ قَدرَهُ».
حالا كه ذات اقدس الهی به شما آقایان این توفیق را داد كه بر اساس آن گرایش و بینشی كه خدا به شما مرحمت كرده است در خدمت قرآن و عترت باشید، باید این ظرفیت را حفظ بكنید.
3️⃣ مطلب سوم همان است كه اگر كسی ظرفیت خود را با چیزها و كالاهای بی خود پر كند، از آن كالای اصلی می ماند.
اگر درختی را شما با آب شور تغذیه كردید، بعد بخواهید با آب شیرین این را بپرورانید نمی شود؛ این یك مقدار آب می خواست، به آن دادید و خشك هم شد!
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🔸#درس_نوشت ا #هفته_پژوهش ☑️ سلوک پژوهش - بخش اول 📝آیت الله جوادی آملی 🔹 چند نكته است كه برای #پژو
🔸#درس_نوشت ا #هفته_پژوهش
☑️ سلوک پژوهش - بخش دوم
📝آیت الله جوادی آملی
🔹 حرف های باطل گوش دادن، حرف های غیر علمی زدن، حرف های غیر علمی گوش دادن، حرف های غیر علمی را تحویل مردم دادن، این مثل كودكی است كه با پفك معده اش را پر كرده، این دیگر در موقع غذا، غذا نمی خورد. آدمی كه دهان باز می كند حرف غیر علمی می زند یا گوشش را باز می كند حرف غیر علمی گوش می دهد، این با پفك مغزش را پر كرده است، این دیگر عالم نمی شود!
این مادامی كه در مؤسسه تحقیقاتی است، با حرف های علمی آشناست؛ ولی همین كه از اینجا رفته بیرون و به سراغ امور دیگر رفته، این مغز، مغز محقق و پژوهشگر نیست.
🔹 مطلب بعدی آن است كه گاهی ممكن است انسان در مؤسساتی كار بكند که محصول كارش را برای صاحب مؤسسه بگذارد و حق الزحمهای دریافت بكند و برود؛ اما مراكز علمی این چنین نیست، چون فرد، محصول كار را به همراه می برد و آن پوسته اش را برای مؤسسه می گذارد.
یك وقت است كه انسان در مؤسسات فرش بافی، ظرف سازی، صنایع و مانند اینها كار می كند، كل كارها را برای مؤسسه می گذارد و پوسته اش نصیب او می شود؛ یك وقت است كه در مراكز تحقیقی دارد كار می كند، در مراكز تحقیقی، عصاره مطلب كه علم است را به همراه می برد و چند صفحه نوشته شده و نگارش شده و قلم زده را می دهد برای مؤسسه! اینكه علم نیست، این بعد باید بیاید بالا و علم بشود، آنكه علم است را به همراه می برد.
🔹 برای اینكه آنچه را به همراه می برد بارور بشود، آن بیان لطیف مرحوم #ابن_ادریس در طلیعه سرائر باید ملحوظ باشد؛ در مقدمه سرائر در همان جلد اولش هست كه بزرگانی این چنین بودند كه می گفتند: «ما قِلتُ و لا بِتُّ الا و الكتاب موضوع علی صَدری»! این «ما قِلتُ و لا بِتُّ» یعنی هیچ وقت من خواب قیلوله نكردم مگر اینكه #با_كتاب_خوابیدم یعنی كتاب روی سینه ام بود مطالعه كردم و خوابم برد، شب هم كه می خواستم بیتوته كنم، به بسترم نرفتم مگر اینكه كتاب روی سینه من بود و #با_مطالعه_خوابیدم. «ما قِلتُ» یعنی خواب قیلوله نكردم «و لا بِتُّ» بیتوته نكردم «الا و الكتاب موضوع علی صدری».
این چنین شدن سخت نیست، برای اینكه اینها نه امام بودند نه پیغمبر بودند!
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔅عناوین مهم سخنان حجت الاسلام دکتر محمدرضا کدخدایی در دوره «هویت زن»
☑️ هویت زن و مرد در فضای سایبر ابهام برانگیز است
▪️در بررسی چگونگی شکلگیری هویت جنسیتی زن و مرد در جامعه و واقعیتهای اجتماعی، پای علوم تجربی به میان خواهد آمد و مبتنی بر مساله و فضای میدانی است و از فضای انتزاعی خارج میشود.
▪️شش بعد عوامل بیولوژیک شامل دستگاه ژنتیک، غدد و هورمونها، مغز و اعصاب، اسکلتبندی و عضلات و ریختشناسی و آناتومی است.
▪️عوامل بیولوژیک، امتداد اجتماعی در هویت، کنشها و کارکردهای اجتماعی زن دارند. هویت زن و مرد در فضای سایبر ابهامبرانگیز است چون هنوز چهارچوب نظری صحیحی در این باب وجود ندارد.
🔻مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔘 رسانهی فکرت بررسی میکند؛
☑️ پژوهش کارآمد(۲)؛ از اولویتهای اجتماعی تا راهبردهای تمدنی
با حضور:
👤دکتر محمدصدرا مازنی، دبیر جشنواره علامه حلی، مدیر ترویج پژوهش معاونت پژوهش حوزه علمیه
👤سید روح الله سیدی، دانشجوی دکتری علوم اجتماعی
⏰شنبه ۲۵ آذرماه، ساعت ۱۰.
قم، خیابان بسیج، بعد از خیابان تراب نجف زاده، پلاک ۲۴۵.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🔴 نخستین برنامه «#عصر_پرسش» ☑️ نقد دولت مدرن در الگوی برتر حکمرانی 🔺واکاوی ماهیت دولت مدرن و نسبت آ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟡 نخستین برنامه «#عصر_پرسش»
☑️ نقد دولت مدرن در الگوی برتر حکمرانی
🔺واکاوی ماهیت دولت مدرن و نسبت آن با ایدهی مرکزی دولت اسلامی
با حضور:
👤حجت الاسلام جواد کاوندی؛ دانشپژوه دکتری جامعهشناسی سیاسی
👤حجت الاسلام رضا لکزایی، دکتری انقلاب اسلامی
🔻فایل کامل این نشست را در آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔸#پیشخوان_هفته ا #فکرت
🗞مروری بر گزیده مطالبی که در هفته گذشته «فکرت» بدانها پرداخت:
✔️رابطه میان آزاداندیشی و نوآوری
📑لینک مطلب
✔️در هم تنیدگی اخلاق، ورزش، سیاست
📑لینک مطلب
✔️دود روشنفکری در چشم هویت ایرانی
📑لینک مطلب
✔️حکمرانی اسلامی در گرو دانش «سیاستگذاری عمومی»
📑لینک مطلب
✔️بشر در تهدید جهل مدرن
📑لینک مطلب
✔️عقلانیت و اجتهاد دینی از قدرت سخت تا قدرت نرم
📑لینک مطلب
✔️رسالت عالمان
📑لینک مطلب
✔️تعریف عدالت چیست؟
📑لینک مطلب
✔️ اسرائیل؛ دشمن بشر و حجر و شجر
📑لینک مطلب
✔️دانشگاه اسلامی بدون فرهنگ اسلامی ممکن نیست
📑لینک مطلب
✔️تاریخ «انقلاب مشروطه» ابزار عبرت است
📑لینک مطلب
✔️انقلاب یعنی تغییر مردم
📑لینک مطلب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
☑️ ارتباط رسانه و مسأله حجاب
🔸 دکتر مریم غازی اصفهانی؛ مدرس دانشگاه و دکتری فرهنگ و ارتباطات؛
▪️هدف از رسانه برقراری ارتباط است؛ ارتباط یعنی «انتقال پیام از یک فرد به فرد دیگر یا به اجتماع با صحبت، حرکات بدن و... با هدف تأثیرگذاری بر افکار دیگران است». با توجه به تعریف رسانه، حجاب یک رسانه است؛ چون حجاب واسطه انتقال یک پیام است و پیامهایی برای مخاطبان خود مخابره میکند.
▪️جوهره اصلی حجاب، نماد بودنش است، و چادر حد اعلای آن نماد است.
▪️اندیشمندان معتقدند نمادین بودن پوشش به اندازهای مهم است که اگر افراد با دیگران ارتباط مؤثر داشتهباشند آن را انتقال میدهند چون مخاطبان بر اساس رفتار و ظاهر قضاوت میکنند.
▪️نکته مهم که باید به آن دقت کرد پوشش و حجاب که بهعنوان نماد دینداری برای زن مسلمان هستند باید در کنار آن مؤلفههای دیگر مثل رفتار با نامحرم، شیوه ناصحیح در جامعه و... که ناقض فلسفه حجاب هستند مراعات شوند و الا حجاب نماد بودنش را از دست میدهد.
➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
🗂 #رصد_اندیشهها
✅ روایتی از مطالب منتشر شده در کانال اندیشمندان و پژوهشگران فعال در رسانه :
▪️عقلانیت و اجتهاد، به از بین بردن خشونت و توسعه صلح کمک میکند| سیدسجاد ایزدهی
📎لینک مطلب
▪️دانشگاه اسلامی بدون فرهنگ اسلامی ممکن نیست| حمید پارسانیا
📎لینک مطلب
▪️نظریه پنهان نگاری اشتراوس | داود مهدویزادگان
📎لینک مطلب
▪️سختکوشی» و «نوآوری| احمد حسین شریفی
📎لینک مطلب
▪️استیساق نظام دین ا محسن قنبریان
📎لینک مطلب
▪️ماجرای بُشر حافی؛| یدالله یزدان پناه
📎لینک مطلب
▪️نسبت هویت و پژوهشهای علوم انسانی | مهدی جمشیدی
📎لینک مطلب
▪️بحث فقهی درباره رقص پیرمرد رشتی | علی مهدیان
📎لینک مطلب
▪️سه ضلع حکمرانی خوب در نظام تعلیم و تربیت|علیرضا محمدلو
📎لینک مطلب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔰کارگاه روششناسی در علوم انسانی 🔹با تدریس حجت الاسلام سیدمهدی موسوی 🔸در این کارگاه موضوعات و چالش
☑️ امتداد اندیشههای متفکران دینی نیاز امروز جبهه انقلابی است
🌕 گزیده مطالب حجت الاسلام دکتر سید مهدی موسوی؛ استاد حوزه و دانشگاه در در کارگاه "آشنایی با روششناسی در علوم انسانی"
▪️هر تمدنی برای بقا و پویایی خود نیازمند به علوم انسانی است و بدون آن امکان راهبری جامعه وجود ندارد و همواره تمدنها در حاشیه علوم انسانی متناسب با خود شکل میگیرند.
▪️نمیتوان علوم انسانی را معلول مدرنیته دانست چرا که هر تمدنی اعم از شرقی یا غربی، دینی و غیر دینی با مجموعه سوالات متکثری روبرو خواهد شد که برای پاسخ به آن نیازها و پرسشهای نو به نو نیاز به دانش دارد.
▪️قبل از شکلگیری یک نظام سیاسی، مکتب، فلسفه و طرحوارههای کلان لازم است که انسان را به حرکت در آورده و بعد از شکلگیری جامعه است که نیاز به علم بوجود میآید و به تبع آن نیازمند تولید الگوهای متناسب با جامعه خود میشود.
▪️پیش از انقلاب حتی امکان طرح علوم انسانی وجود نداشت. چون نقشی در حاکمیت و مدیریت اجتماعی و مواجهههای بینالمللی وجود نداشت. اما بعد از انقلاب اسلامی و شکلگیری دولتهای پیدرپی، هر کدام از دولتها با یک الگویی وارد میدان شد.
▪️ما به دنبال ایجاد بنایی نوین در حوزه علوم انسانی و اسلامی هستیم اما نباید از واژه اسلامیسازی علوم انسانی استفاده کنیم؛ چون بنایی برای اسلامیزه کردن علوم انسانی و انقطاع تاریخی با عقبه تئوریک بشر نداریم.
➕مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🔘 رسانهی فکرت بررسی میکند؛ ☑️ پژوهش کارآمد(۲)؛ از اولویتهای اجتماعی تا راهبردهای تمدنی با حضور
☑️ بدون تفکر استراتژیکی نمیتوان به ایده آل پژوهشی دست یافت
🔻آزاداندیشی و تحجرگریزی از عوامل تحقق پژوهش کارآمد
#هفته_پژوهش | گزیدهای از سخنان حجت الاسلام دکتر محمدصدرا مازنی، دبیر جشنواره علامه حلی در گفتوگو با فکرت:
▪️باید از کلیشهها عبور کنیم و موضوع پژوهش را کلانتر ببینیم؛ باید افق دید ما جریان دوران سازی باشد که بتواند به پژوهشهای مورد نیاز نظام از یک موضع بالا و به شکل نظامند نگاه کند.
▪️حرکت به سمت نیازسنجی پژوهشی اولویت و ضرورت به شمار میرود؛ یعنی توجه جدی به فرایند شناسایی نیازهای بالقوه پژوهشی.
▪️یکی از پیشروترین دستگاهها در عرصه نیازسنجی پژوهشی در سطح کشور، معاونت پژوهش حوزههای علمیه است.
▪️ رویکر تقاضامحور و بهرهمندی از صاحبنظران و نیاز نهادهای انقلاب اسلامی در تحقق پژوهش کارآمد انکارناپذیر است.
▪️ نمیتوان از اولویتها گفت؛ مگر اینکه یک مطالعه هوشمندانه و مبتنی بر تفکر استراتژیکی پشت آن نباشد. شناسایی اولویتهای پژوهشی برای حل مسألهها است و حل مسائل برای رساندن کشور به جایگاه طراز تمدنی است.
▪️ یک محقق خوب باید از چند ویژگی برخوردار باشد، نبوغ، تیز هوش و نکته سنج، کنجکاو و پرسشگر، آزاداندیش و تعصبگریز ، نواندیش و تحجرگریز، ژرفاندیش و فهم وسیع داشتن، صبور و با حوصله، جنجال گریزی، امانتدار، خستگیناپذیر، منظم و مرتب، فروتن و تکبرگریز باشد و با شهامت و صراحتِ بیان به تبیین یافتههایش بپردازد.
➕مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
✔️#هفته_پژوهش ا #روز_پژوهش
☑️ الزامات پژوهش
▫️آیتالله جوادی آملی
🔹 در جریان پژوهش چند مطلب مطرح است؛
1️⃣ اول آن است كه ما بفهمیم گمشده ما چیست كه آن را جستجو می كنیم؛ ما چه می خواهیم. كسی كه هدفمند نیست گم شده ای ندارد و مقصد و مقصودی در پیش ندارد، اهل پژوهش نیست، بلکه خود را معطل كرد و دیگران را به زحمت انداخته است. این اصل اول كه ما چه میخواهیم.
2️⃣ اصل دوم این است كه بعد از اینكه روشن شد ما هدفمندیم چه می خواهیم و به دنبال چه می گردیم، باید بدانیم راهش چیست.
3️⃣ اصل سوم این است كه حالا كه معلوم شد هدفی داریم راهی هست و باید با پیمودن این راه به آن هدف بار یافت، راهزنان این راه چه كسانی هستند.
4️⃣ اصل چهارم این است كه هادیان این راه چه كسانی هستند.
5️⃣ اصل پنجم این است كه همراهان این راه چه كسانی هستند.
اصول و فروع فراوانی در زیر مجموعه این پنج اصل هست.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️اگر خطبه حضرت زهرا را نگفتیم، گریۀ آن حضرت معنا پیدا نمیکند.
🎙مقام معظم رهبری
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 @Fekrat_Net
هدایت شده از دوستانِ کتاب
🔰معرفی کتاب به مناسبت شهادت حضرت مادر؛ "سِرِّ ابیها"
🔹"سِرِّ ابیها" عنوان کتابی است به قلم محمد عرب صالحی که برای اولین بار به تبیین و شرح اسمای حسنای حضرت صدیقه طاهره(س) با اتکا به منابع اهل سنت می پردازد.
🔹این کتاب خواندنی مشتمل بر ده فصل و به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۳۸۴ صفحه منتشر شده است.سامان این کتاب چنان است که هر کدام از اسماءی حسنای حضرت فاطمه (س) و توضیحات مربوط به آن، تشکیل دهنده فصلی از فصول ده گانه آن است که این اسامی عبارتند از: فاطمه، بتول، حانیه، راضیه، مرضیه، مبارکه، طاهره، منصوره، صدیقه، شهیده.
🔹برخی از مباحث این اثر عبارتند از: وجه تسمیه حضرت زهرا (س) به نامهای ذکر شده در این اثر، جلوههایی از محبت و علاقه بی پایان میان رسول خدا (ص) و فاطمه زهرا (س) و امیرالمؤمنین (ع) و فرزندانشان (ع)، شفقت فاطمه زهرا (س) در مورد امت اسلامی، فاطمه زهرا (س) از چه کسانی خشمگین بودند؟ و دلیل این نارضایتی، ادله مرضبه بودن فاطمه زهرا (س)، ادله عصمت حضرت زهرا (س)، احراق بیت فاطمه (س).
#دوستان_کتاب
@dostaneketab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#کلیپ | #فاطمیه
☑️
اجماع بر تباهی 🎙آیتالله جوادی آملی
◾️حدیثی را آنها به هر وسیله بود، دستاویز قرار دادند كه اتفاق امت, حجّت است و امت, معصوم است؛ اینها امامِ معصوم را منزوی كردند یا مقتول یا مسموم کردند و امت را به جای امام نشاندند! این همان #تفكر_اومانیسمی است... . 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🌕#یادداشت ا #شهید_مفتح
☑️«پدیده حجت الاسلام_دکتر»
🔻به بهانه ۲۷ آذر، سالروز شهادت حجت الاسلام دکتر مفتح
📝احمداولیائی
▪️سال هاست که حوزه علمیه بحث معادل سازی مدارک حوزوی و دانشگاهی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی پی گرفته است و اکنون طلاب سطح چهار حوزه می توانند از برخی مزایای مدرک دکتری مانند جذب به عنوان هیئت علمی و تدریس موقت استفاده کنند. همچنین طلاب با گرفتن سطح دو می توانند به عنوان لیسانسه، در کنکور کارشناسی ارشد و با داشتن سطح سه در کنکور دکتری شرکت کرده و وارد دانشگاه شوند. از طرف دیگر، سال هاست که ما با دانشگاه های حوزوی مانند دانشگاه باقر العلوم علیه السلام، دانشگاه ادیان، دانشگاه مفید، موسسه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه و ... مواجهیم؛ دانشگاه هایی که زیر نظر وزارت علوم فعالیت می کنند و مدرک دکتری می دهند اما با هدف جذب طلاب تأسیس شده اند.
▪️طبیعی است که در وضعیت فوق، ما اکنون با تعداد زیادی طلبه که وارد دانشگاه شده اند و مدرک ارشد یا دکتری دانشگاه را اخذ کرده اند، مواجه باشیم. بحث من در درستی یا نادرستی فراهم کردن شرایط ورود طلاب به دانشگاه نیست؛ اینکه حوزه اساسا نباید به دنبال معادل سازی می رفت یا دانشگاه های حوزوی نباید تأسیس می شدند یا طلاب نباید به دانشگاه بروند و مانند اینها اکنون بحث این یادداشت نیست. مسأله اصلی، «مواجهه برخی حوزویان با پدیده حجت الاسلام-دکتر» هاست. گاهی دیده می شود از چرایی ذکر عنوان «دکتر» برای یک طلبه در یک پوستر این مواجهههای حملهگونه به این پدیده شروع میشود. برخی هم که می خواهند به کارآمدی یا ناکارآمدی دانشگاههای حوزوی بپردازند، باز به این افراد (حجت الاسلام دکترها) هجمه می کنند. البته این نقد(!) ریشه در تاریخ دارد و شهید امروز یعنی شهید حجت الاسلام دکتر مفتح نیز زمانی که دکترای فلسفه خود را اخذ کرد از این حملات و نقدها در امان نبود.
▪️به نظر می رسد فی نفسه تحصیل در دانشگاه یک فضل است و یک فاضل حوزوی وقتی وارد دانشگاه می شود و یک رشته دانشگاهی را می خواند، یک فضل دیگری را دریافت کرده است. این، به حکم اولی نه تنها ایراد ندارد بلکه می تواند ممدوح باشد. اما به حکم ثانوی، اصلا نمی توان حکم کلی داد. بله، طلبه ای که با ورود به دانشگاه هویت حوزوی خود را از دست بدهد، غلط است. مبانی دینی خود را فراموش کند، غلط است. تحصیلات حوزوی خود یا تحصیلات دینی خود را متوقف کند، غلط است. دچار روشنفکری پوچ شود، غلط است. اما اگر طلبه ای با ورود به دانشگاه، در کنار تحصیلات حوزوی، علوم انسانی روز را نیز بیاموزد، خوب است. اگر بتواند در کنار تحصیل، در دانشگاه تبلیغ هم کند خوب است. اگر بتواند مهارت هایی مانند روش تحقیق را بیاموزد خوب است. اگر بتواند با نگاهی نقادانه که از مبانی حوزوی خود بدست آورده به علوم دانشگاهی بپردازد، خوب است.
➕@ahmad_olyaei
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از فکرت
🌕#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
☑️ راهکار علامه مصباح برای وحدت حوزه و دانشگاه
▪️«کسانی که وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردهاند، هرگز منظورشان وحدت فیزیکی آن دو نبوده است. آن چه معقول است و باید تحقق پیدا کند، این است که حوزه و دانشگاه هدف واحدی را در نظر بگیرند و برای تحقق آن، دوشادوش هم تلاش کنند.
▪️در رابطه با تقویت وحدت حوزه و دانشگاه و برداشتن موانع این امر، دو راهکار را می توان به صورت خاص، مورد تأکید قرار داد؛ یکی مبادله استاد در زمینه هایی است که می توانند به یکدیگر کمک کنند... یکی دیگر از وجوه همکاری این دو نهاد، مبادله تحقیقات است.
▪️اگر اشتباهاتی در کارها وجود دارد، باید تصحیح شود و بیش از این اجازه ندهیم که جامعة انقلابی و فداکار ما که همه چیز خود را وقف اسلام کرده، از برکات وحدت حوزه و دانشگاه محروم بماند.»
➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
هدایت شده از فکرت
🌕#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
☑️ وحدت حوزه و دانشگاه؛ شتابدهنده چرخه آزاداندیشی
▪️بیست و هفتم آذرماه، سالروز شهادت آیتالله دکتر مفتح به عنوان سالروز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده و هر ساله به همین مناسبت، همایشها و برنامههایی در حوزه و دانشگاه برگزار میشود؛ اما آنچه حائز اهمیت است این که تودههای مردم به خصوص نسل جوان را با تاریخچه و اهمیت و ضرورت این موضوع به درستی آگاه کنیم و به آنها بگوییم که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه یکی از مباحث کلیدی در نظام بوده است.
▪️جالب این که بزرگان ما حتی قبل از پیروزی انقلاب نیز در مسیر تحقق وحدت حوزه و دانشگاه گام برداشتهاند. اساساً یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی نیز برقراری وحدت میان اقشار مختلف جامعه به خصوص دو قشر مهم حوزوی و دانشگاهی بوده است.
🖋حجتالاسلام دکتر عسکر دیرباز، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت