فکرت
🔴 نخستین برنامه «#عصر_پرسش» ☑️ نقد دولت مدرن در الگوی برتر حکمرانی 🔺واکاوی ماهیت دولت مدرن و نسبت آ
11.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟡 نخستین برنامه «#عصر_پرسش»
☑️ نقد دولت مدرن در الگوی برتر حکمرانی
🔺واکاوی ماهیت دولت مدرن و نسبت آن با ایدهی مرکزی دولت اسلامی
با حضور:
👤حجت الاسلام جواد کاوندی؛ دانشپژوه دکتری جامعهشناسی سیاسی
👤حجت الاسلام رضا لکزایی، دکتری انقلاب اسلامی
🔻فایل کامل این نشست را در آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔸#پیشخوان_هفته ا #فکرت
🗞مروری بر گزیده مطالبی که در هفته گذشته «فکرت» بدانها پرداخت:
✔️رابطه میان آزاداندیشی و نوآوری
📑لینک مطلب
✔️در هم تنیدگی اخلاق، ورزش، سیاست
📑لینک مطلب
✔️دود روشنفکری در چشم هویت ایرانی
📑لینک مطلب
✔️حکمرانی اسلامی در گرو دانش «سیاستگذاری عمومی»
📑لینک مطلب
✔️بشر در تهدید جهل مدرن
📑لینک مطلب
✔️عقلانیت و اجتهاد دینی از قدرت سخت تا قدرت نرم
📑لینک مطلب
✔️رسالت عالمان
📑لینک مطلب
✔️تعریف عدالت چیست؟
📑لینک مطلب
✔️ اسرائیل؛ دشمن بشر و حجر و شجر
📑لینک مطلب
✔️دانشگاه اسلامی بدون فرهنگ اسلامی ممکن نیست
📑لینک مطلب
✔️تاریخ «انقلاب مشروطه» ابزار عبرت است
📑لینک مطلب
✔️انقلاب یعنی تغییر مردم
📑لینک مطلب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
☑️ ارتباط رسانه و مسأله حجاب
🔸 دکتر مریم غازی اصفهانی؛ مدرس دانشگاه و دکتری فرهنگ و ارتباطات؛
▪️هدف از رسانه برقراری ارتباط است؛ ارتباط یعنی «انتقال پیام از یک فرد به فرد دیگر یا به اجتماع با صحبت، حرکات بدن و... با هدف تأثیرگذاری بر افکار دیگران است». با توجه به تعریف رسانه، حجاب یک رسانه است؛ چون حجاب واسطه انتقال یک پیام است و پیامهایی برای مخاطبان خود مخابره میکند.
▪️جوهره اصلی حجاب، نماد بودنش است، و چادر حد اعلای آن نماد است.
▪️اندیشمندان معتقدند نمادین بودن پوشش به اندازهای مهم است که اگر افراد با دیگران ارتباط مؤثر داشتهباشند آن را انتقال میدهند چون مخاطبان بر اساس رفتار و ظاهر قضاوت میکنند.
▪️نکته مهم که باید به آن دقت کرد پوشش و حجاب که بهعنوان نماد دینداری برای زن مسلمان هستند باید در کنار آن مؤلفههای دیگر مثل رفتار با نامحرم، شیوه ناصحیح در جامعه و... که ناقض فلسفه حجاب هستند مراعات شوند و الا حجاب نماد بودنش را از دست میدهد.
➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
🗂 #رصد_اندیشهها
✅ روایتی از مطالب منتشر شده در کانال اندیشمندان و پژوهشگران فعال در رسانه :
▪️عقلانیت و اجتهاد، به از بین بردن خشونت و توسعه صلح کمک میکند| سیدسجاد ایزدهی
📎لینک مطلب
▪️دانشگاه اسلامی بدون فرهنگ اسلامی ممکن نیست| حمید پارسانیا
📎لینک مطلب
▪️نظریه پنهان نگاری اشتراوس | داود مهدویزادگان
📎لینک مطلب
▪️سختکوشی» و «نوآوری| احمد حسین شریفی
📎لینک مطلب
▪️استیساق نظام دین ا محسن قنبریان
📎لینک مطلب
▪️ماجرای بُشر حافی؛| یدالله یزدان پناه
📎لینک مطلب
▪️نسبت هویت و پژوهشهای علوم انسانی | مهدی جمشیدی
📎لینک مطلب
▪️بحث فقهی درباره رقص پیرمرد رشتی | علی مهدیان
📎لینک مطلب
▪️سه ضلع حکمرانی خوب در نظام تعلیم و تربیت|علیرضا محمدلو
📎لینک مطلب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔰کارگاه روششناسی در علوم انسانی 🔹با تدریس حجت الاسلام سیدمهدی موسوی 🔸در این کارگاه موضوعات و چالش
☑️ امتداد اندیشههای متفکران دینی نیاز امروز جبهه انقلابی است
🌕 گزیده مطالب حجت الاسلام دکتر سید مهدی موسوی؛ استاد حوزه و دانشگاه در در کارگاه "آشنایی با روششناسی در علوم انسانی"
▪️هر تمدنی برای بقا و پویایی خود نیازمند به علوم انسانی است و بدون آن امکان راهبری جامعه وجود ندارد و همواره تمدنها در حاشیه علوم انسانی متناسب با خود شکل میگیرند.
▪️نمیتوان علوم انسانی را معلول مدرنیته دانست چرا که هر تمدنی اعم از شرقی یا غربی، دینی و غیر دینی با مجموعه سوالات متکثری روبرو خواهد شد که برای پاسخ به آن نیازها و پرسشهای نو به نو نیاز به دانش دارد.
▪️قبل از شکلگیری یک نظام سیاسی، مکتب، فلسفه و طرحوارههای کلان لازم است که انسان را به حرکت در آورده و بعد از شکلگیری جامعه است که نیاز به علم بوجود میآید و به تبع آن نیازمند تولید الگوهای متناسب با جامعه خود میشود.
▪️پیش از انقلاب حتی امکان طرح علوم انسانی وجود نداشت. چون نقشی در حاکمیت و مدیریت اجتماعی و مواجهههای بینالمللی وجود نداشت. اما بعد از انقلاب اسلامی و شکلگیری دولتهای پیدرپی، هر کدام از دولتها با یک الگویی وارد میدان شد.
▪️ما به دنبال ایجاد بنایی نوین در حوزه علوم انسانی و اسلامی هستیم اما نباید از واژه اسلامیسازی علوم انسانی استفاده کنیم؛ چون بنایی برای اسلامیزه کردن علوم انسانی و انقطاع تاریخی با عقبه تئوریک بشر نداریم.
➕مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🔘 رسانهی فکرت بررسی میکند؛ ☑️ پژوهش کارآمد(۲)؛ از اولویتهای اجتماعی تا راهبردهای تمدنی با حضور
☑️ بدون تفکر استراتژیکی نمیتوان به ایده آل پژوهشی دست یافت
🔻آزاداندیشی و تحجرگریزی از عوامل تحقق پژوهش کارآمد
#هفته_پژوهش | گزیدهای از سخنان حجت الاسلام دکتر محمدصدرا مازنی، دبیر جشنواره علامه حلی در گفتوگو با فکرت:
▪️باید از کلیشهها عبور کنیم و موضوع پژوهش را کلانتر ببینیم؛ باید افق دید ما جریان دوران سازی باشد که بتواند به پژوهشهای مورد نیاز نظام از یک موضع بالا و به شکل نظامند نگاه کند.
▪️حرکت به سمت نیازسنجی پژوهشی اولویت و ضرورت به شمار میرود؛ یعنی توجه جدی به فرایند شناسایی نیازهای بالقوه پژوهشی.
▪️یکی از پیشروترین دستگاهها در عرصه نیازسنجی پژوهشی در سطح کشور، معاونت پژوهش حوزههای علمیه است.
▪️ رویکر تقاضامحور و بهرهمندی از صاحبنظران و نیاز نهادهای انقلاب اسلامی در تحقق پژوهش کارآمد انکارناپذیر است.
▪️ نمیتوان از اولویتها گفت؛ مگر اینکه یک مطالعه هوشمندانه و مبتنی بر تفکر استراتژیکی پشت آن نباشد. شناسایی اولویتهای پژوهشی برای حل مسألهها است و حل مسائل برای رساندن کشور به جایگاه طراز تمدنی است.
▪️ یک محقق خوب باید از چند ویژگی برخوردار باشد، نبوغ، تیز هوش و نکته سنج، کنجکاو و پرسشگر، آزاداندیش و تعصبگریز ، نواندیش و تحجرگریز، ژرفاندیش و فهم وسیع داشتن، صبور و با حوصله، جنجال گریزی، امانتدار، خستگیناپذیر، منظم و مرتب، فروتن و تکبرگریز باشد و با شهامت و صراحتِ بیان به تبیین یافتههایش بپردازد.
➕مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
✔️#هفته_پژوهش ا #روز_پژوهش
☑️ الزامات پژوهش
▫️آیتالله جوادی آملی
🔹 در جریان پژوهش چند مطلب مطرح است؛
1️⃣ اول آن است كه ما بفهمیم گمشده ما چیست كه آن را جستجو می كنیم؛ ما چه می خواهیم. كسی كه هدفمند نیست گم شده ای ندارد و مقصد و مقصودی در پیش ندارد، اهل پژوهش نیست، بلکه خود را معطل كرد و دیگران را به زحمت انداخته است. این اصل اول كه ما چه میخواهیم.
2️⃣ اصل دوم این است كه بعد از اینكه روشن شد ما هدفمندیم چه می خواهیم و به دنبال چه می گردیم، باید بدانیم راهش چیست.
3️⃣ اصل سوم این است كه حالا كه معلوم شد هدفی داریم راهی هست و باید با پیمودن این راه به آن هدف بار یافت، راهزنان این راه چه كسانی هستند.
4️⃣ اصل چهارم این است كه هادیان این راه چه كسانی هستند.
5️⃣ اصل پنجم این است كه همراهان این راه چه كسانی هستند.
اصول و فروع فراوانی در زیر مجموعه این پنج اصل هست.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
14.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️اگر خطبه حضرت زهرا را نگفتیم، گریۀ آن حضرت معنا پیدا نمیکند.
🎙مقام معظم رهبری
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 @Fekrat_Net
هدایت شده از دوستان کتاب
🔰معرفی کتاب به مناسبت شهادت حضرت مادر؛ "سِرِّ ابیها"
🔹"سِرِّ ابیها" عنوان کتابی است به قلم محمد عرب صالحی که برای اولین بار به تبیین و شرح اسمای حسنای حضرت صدیقه طاهره(س) با اتکا به منابع اهل سنت می پردازد.
🔹این کتاب خواندنی مشتمل بر ده فصل و به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۳۸۴ صفحه منتشر شده است.سامان این کتاب چنان است که هر کدام از اسماءی حسنای حضرت فاطمه (س) و توضیحات مربوط به آن، تشکیل دهنده فصلی از فصول ده گانه آن است که این اسامی عبارتند از: فاطمه، بتول، حانیه، راضیه، مرضیه، مبارکه، طاهره، منصوره، صدیقه، شهیده.
🔹برخی از مباحث این اثر عبارتند از: وجه تسمیه حضرت زهرا (س) به نامهای ذکر شده در این اثر، جلوههایی از محبت و علاقه بی پایان میان رسول خدا (ص) و فاطمه زهرا (س) و امیرالمؤمنین (ع) و فرزندانشان (ع)، شفقت فاطمه زهرا (س) در مورد امت اسلامی، فاطمه زهرا (س) از چه کسانی خشمگین بودند؟ و دلیل این نارضایتی، ادله مرضبه بودن فاطمه زهرا (س)، ادله عصمت حضرت زهرا (س)، احراق بیت فاطمه (س).
#دوستان_کتاب
@dostaneketab
16.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘#کلیپ | #فاطمیه
☑️
اجماع بر تباهی 🎙آیتالله جوادی آملی ◾️حدیثی را آنها به هر وسیله بود، دستاویز قرار دادند كه اتفاق امت, حجّت است و امت, معصوم است؛ اینها امامِ معصوم را منزوی كردند یا مقتول یا مسموم کردند و امت را به جای امام نشاندند! این همان #تفكر_اومانیسمی است... . 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
🌕#یادداشت ا #شهید_مفتح
☑️«پدیده حجت الاسلام_دکتر»
🔻به بهانه ۲۷ آذر، سالروز شهادت حجت الاسلام دکتر مفتح
📝احمداولیائی
▪️سال هاست که حوزه علمیه بحث معادل سازی مدارک حوزوی و دانشگاهی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی پی گرفته است و اکنون طلاب سطح چهار حوزه می توانند از برخی مزایای مدرک دکتری مانند جذب به عنوان هیئت علمی و تدریس موقت استفاده کنند. همچنین طلاب با گرفتن سطح دو می توانند به عنوان لیسانسه، در کنکور کارشناسی ارشد و با داشتن سطح سه در کنکور دکتری شرکت کرده و وارد دانشگاه شوند. از طرف دیگر، سال هاست که ما با دانشگاه های حوزوی مانند دانشگاه باقر العلوم علیه السلام، دانشگاه ادیان، دانشگاه مفید، موسسه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه و ... مواجهیم؛ دانشگاه هایی که زیر نظر وزارت علوم فعالیت می کنند و مدرک دکتری می دهند اما با هدف جذب طلاب تأسیس شده اند.
▪️طبیعی است که در وضعیت فوق، ما اکنون با تعداد زیادی طلبه که وارد دانشگاه شده اند و مدرک ارشد یا دکتری دانشگاه را اخذ کرده اند، مواجه باشیم. بحث من در درستی یا نادرستی فراهم کردن شرایط ورود طلاب به دانشگاه نیست؛ اینکه حوزه اساسا نباید به دنبال معادل سازی می رفت یا دانشگاه های حوزوی نباید تأسیس می شدند یا طلاب نباید به دانشگاه بروند و مانند اینها اکنون بحث این یادداشت نیست. مسأله اصلی، «مواجهه برخی حوزویان با پدیده حجت الاسلام-دکتر» هاست. گاهی دیده می شود از چرایی ذکر عنوان «دکتر» برای یک طلبه در یک پوستر این مواجهههای حملهگونه به این پدیده شروع میشود. برخی هم که می خواهند به کارآمدی یا ناکارآمدی دانشگاههای حوزوی بپردازند، باز به این افراد (حجت الاسلام دکترها) هجمه می کنند. البته این نقد(!) ریشه در تاریخ دارد و شهید امروز یعنی شهید حجت الاسلام دکتر مفتح نیز زمانی که دکترای فلسفه خود را اخذ کرد از این حملات و نقدها در امان نبود.
▪️به نظر می رسد فی نفسه تحصیل در دانشگاه یک فضل است و یک فاضل حوزوی وقتی وارد دانشگاه می شود و یک رشته دانشگاهی را می خواند، یک فضل دیگری را دریافت کرده است. این، به حکم اولی نه تنها ایراد ندارد بلکه می تواند ممدوح باشد. اما به حکم ثانوی، اصلا نمی توان حکم کلی داد. بله، طلبه ای که با ورود به دانشگاه هویت حوزوی خود را از دست بدهد، غلط است. مبانی دینی خود را فراموش کند، غلط است. تحصیلات حوزوی خود یا تحصیلات دینی خود را متوقف کند، غلط است. دچار روشنفکری پوچ شود، غلط است. اما اگر طلبه ای با ورود به دانشگاه، در کنار تحصیلات حوزوی، علوم انسانی روز را نیز بیاموزد، خوب است. اگر بتواند در کنار تحصیل، در دانشگاه تبلیغ هم کند خوب است. اگر بتواند مهارت هایی مانند روش تحقیق را بیاموزد خوب است. اگر بتواند با نگاهی نقادانه که از مبانی حوزوی خود بدست آورده به علوم دانشگاهی بپردازد، خوب است.
➕@ahmad_olyaei
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت