فکرت
🔘 رسانهی فکرت بررسی میکند؛ ☑️ پژوهش کارآمد(۲)؛ از اولویتهای اجتماعی تا راهبردهای تمدنی با حضور
☑️ بدون تفکر استراتژیکی نمیتوان به ایده آل پژوهشی دست یافت
🔻آزاداندیشی و تحجرگریزی از عوامل تحقق پژوهش کارآمد
#هفته_پژوهش | گزیدهای از سخنان حجت الاسلام دکتر محمدصدرا مازنی، دبیر جشنواره علامه حلی در گفتوگو با فکرت:
▪️باید از کلیشهها عبور کنیم و موضوع پژوهش را کلانتر ببینیم؛ باید افق دید ما جریان دوران سازی باشد که بتواند به پژوهشهای مورد نیاز نظام از یک موضع بالا و به شکل نظامند نگاه کند.
▪️حرکت به سمت نیازسنجی پژوهشی اولویت و ضرورت به شمار میرود؛ یعنی توجه جدی به فرایند شناسایی نیازهای بالقوه پژوهشی.
▪️یکی از پیشروترین دستگاهها در عرصه نیازسنجی پژوهشی در سطح کشور، معاونت پژوهش حوزههای علمیه است.
▪️ رویکر تقاضامحور و بهرهمندی از صاحبنظران و نیاز نهادهای انقلاب اسلامی در تحقق پژوهش کارآمد انکارناپذیر است.
▪️ نمیتوان از اولویتها گفت؛ مگر اینکه یک مطالعه هوشمندانه و مبتنی بر تفکر استراتژیکی پشت آن نباشد. شناسایی اولویتهای پژوهشی برای حل مسألهها است و حل مسائل برای رساندن کشور به جایگاه طراز تمدنی است.
▪️ یک محقق خوب باید از چند ویژگی برخوردار باشد، نبوغ، تیز هوش و نکته سنج، کنجکاو و پرسشگر، آزاداندیش و تعصبگریز ، نواندیش و تحجرگریز، ژرفاندیش و فهم وسیع داشتن، صبور و با حوصله، جنجال گریزی، امانتدار، خستگیناپذیر، منظم و مرتب، فروتن و تکبرگریز باشد و با شهامت و صراحتِ بیان به تبیین یافتههایش بپردازد.
➕مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
✔️#هفته_پژوهش ا #روز_پژوهش
☑️ الزامات پژوهش
▫️آیتالله جوادی آملی
🔹 در جریان پژوهش چند مطلب مطرح است؛
1️⃣ اول آن است كه ما بفهمیم گمشده ما چیست كه آن را جستجو می كنیم؛ ما چه می خواهیم. كسی كه هدفمند نیست گم شده ای ندارد و مقصد و مقصودی در پیش ندارد، اهل پژوهش نیست، بلکه خود را معطل كرد و دیگران را به زحمت انداخته است. این اصل اول كه ما چه میخواهیم.
2️⃣ اصل دوم این است كه بعد از اینكه روشن شد ما هدفمندیم چه می خواهیم و به دنبال چه می گردیم، باید بدانیم راهش چیست.
3️⃣ اصل سوم این است كه حالا كه معلوم شد هدفی داریم راهی هست و باید با پیمودن این راه به آن هدف بار یافت، راهزنان این راه چه كسانی هستند.
4️⃣ اصل چهارم این است كه هادیان این راه چه كسانی هستند.
5️⃣ اصل پنجم این است كه همراهان این راه چه كسانی هستند.
اصول و فروع فراوانی در زیر مجموعه این پنج اصل هست.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️اگر خطبه حضرت زهرا را نگفتیم، گریۀ آن حضرت معنا پیدا نمیکند.
🎙مقام معظم رهبری
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 @Fekrat_Net
هدایت شده از دوستانِ کتاب
🔰معرفی کتاب به مناسبت شهادت حضرت مادر؛ "سِرِّ ابیها"
🔹"سِرِّ ابیها" عنوان کتابی است به قلم محمد عرب صالحی که برای اولین بار به تبیین و شرح اسمای حسنای حضرت صدیقه طاهره(س) با اتکا به منابع اهل سنت می پردازد.
🔹این کتاب خواندنی مشتمل بر ده فصل و به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۳۸۴ صفحه منتشر شده است.سامان این کتاب چنان است که هر کدام از اسماءی حسنای حضرت فاطمه (س) و توضیحات مربوط به آن، تشکیل دهنده فصلی از فصول ده گانه آن است که این اسامی عبارتند از: فاطمه، بتول، حانیه، راضیه، مرضیه، مبارکه، طاهره، منصوره، صدیقه، شهیده.
🔹برخی از مباحث این اثر عبارتند از: وجه تسمیه حضرت زهرا (س) به نامهای ذکر شده در این اثر، جلوههایی از محبت و علاقه بی پایان میان رسول خدا (ص) و فاطمه زهرا (س) و امیرالمؤمنین (ع) و فرزندانشان (ع)، شفقت فاطمه زهرا (س) در مورد امت اسلامی، فاطمه زهرا (س) از چه کسانی خشمگین بودند؟ و دلیل این نارضایتی، ادله مرضبه بودن فاطمه زهرا (س)، ادله عصمت حضرت زهرا (س)، احراق بیت فاطمه (س).
#دوستان_کتاب
@dostaneketab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#کلیپ | #فاطمیه
☑️
اجماع بر تباهی 🎙آیتالله جوادی آملی
◾️حدیثی را آنها به هر وسیله بود، دستاویز قرار دادند كه اتفاق امت, حجّت است و امت, معصوم است؛ اینها امامِ معصوم را منزوی كردند یا مقتول یا مسموم کردند و امت را به جای امام نشاندند! این همان #تفكر_اومانیسمی است... . 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🌕#یادداشت ا #شهید_مفتح
☑️«پدیده حجت الاسلام_دکتر»
🔻به بهانه ۲۷ آذر، سالروز شهادت حجت الاسلام دکتر مفتح
📝احمداولیائی
▪️سال هاست که حوزه علمیه بحث معادل سازی مدارک حوزوی و دانشگاهی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی پی گرفته است و اکنون طلاب سطح چهار حوزه می توانند از برخی مزایای مدرک دکتری مانند جذب به عنوان هیئت علمی و تدریس موقت استفاده کنند. همچنین طلاب با گرفتن سطح دو می توانند به عنوان لیسانسه، در کنکور کارشناسی ارشد و با داشتن سطح سه در کنکور دکتری شرکت کرده و وارد دانشگاه شوند. از طرف دیگر، سال هاست که ما با دانشگاه های حوزوی مانند دانشگاه باقر العلوم علیه السلام، دانشگاه ادیان، دانشگاه مفید، موسسه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه و ... مواجهیم؛ دانشگاه هایی که زیر نظر وزارت علوم فعالیت می کنند و مدرک دکتری می دهند اما با هدف جذب طلاب تأسیس شده اند.
▪️طبیعی است که در وضعیت فوق، ما اکنون با تعداد زیادی طلبه که وارد دانشگاه شده اند و مدرک ارشد یا دکتری دانشگاه را اخذ کرده اند، مواجه باشیم. بحث من در درستی یا نادرستی فراهم کردن شرایط ورود طلاب به دانشگاه نیست؛ اینکه حوزه اساسا نباید به دنبال معادل سازی می رفت یا دانشگاه های حوزوی نباید تأسیس می شدند یا طلاب نباید به دانشگاه بروند و مانند اینها اکنون بحث این یادداشت نیست. مسأله اصلی، «مواجهه برخی حوزویان با پدیده حجت الاسلام-دکتر» هاست. گاهی دیده می شود از چرایی ذکر عنوان «دکتر» برای یک طلبه در یک پوستر این مواجهههای حملهگونه به این پدیده شروع میشود. برخی هم که می خواهند به کارآمدی یا ناکارآمدی دانشگاههای حوزوی بپردازند، باز به این افراد (حجت الاسلام دکترها) هجمه می کنند. البته این نقد(!) ریشه در تاریخ دارد و شهید امروز یعنی شهید حجت الاسلام دکتر مفتح نیز زمانی که دکترای فلسفه خود را اخذ کرد از این حملات و نقدها در امان نبود.
▪️به نظر می رسد فی نفسه تحصیل در دانشگاه یک فضل است و یک فاضل حوزوی وقتی وارد دانشگاه می شود و یک رشته دانشگاهی را می خواند، یک فضل دیگری را دریافت کرده است. این، به حکم اولی نه تنها ایراد ندارد بلکه می تواند ممدوح باشد. اما به حکم ثانوی، اصلا نمی توان حکم کلی داد. بله، طلبه ای که با ورود به دانشگاه هویت حوزوی خود را از دست بدهد، غلط است. مبانی دینی خود را فراموش کند، غلط است. تحصیلات حوزوی خود یا تحصیلات دینی خود را متوقف کند، غلط است. دچار روشنفکری پوچ شود، غلط است. اما اگر طلبه ای با ورود به دانشگاه، در کنار تحصیلات حوزوی، علوم انسانی روز را نیز بیاموزد، خوب است. اگر بتواند در کنار تحصیل، در دانشگاه تبلیغ هم کند خوب است. اگر بتواند مهارت هایی مانند روش تحقیق را بیاموزد خوب است. اگر بتواند با نگاهی نقادانه که از مبانی حوزوی خود بدست آورده به علوم دانشگاهی بپردازد، خوب است.
➕@ahmad_olyaei
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از فکرت
🌕#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
☑️ راهکار علامه مصباح برای وحدت حوزه و دانشگاه
▪️«کسانی که وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردهاند، هرگز منظورشان وحدت فیزیکی آن دو نبوده است. آن چه معقول است و باید تحقق پیدا کند، این است که حوزه و دانشگاه هدف واحدی را در نظر بگیرند و برای تحقق آن، دوشادوش هم تلاش کنند.
▪️در رابطه با تقویت وحدت حوزه و دانشگاه و برداشتن موانع این امر، دو راهکار را می توان به صورت خاص، مورد تأکید قرار داد؛ یکی مبادله استاد در زمینه هایی است که می توانند به یکدیگر کمک کنند... یکی دیگر از وجوه همکاری این دو نهاد، مبادله تحقیقات است.
▪️اگر اشتباهاتی در کارها وجود دارد، باید تصحیح شود و بیش از این اجازه ندهیم که جامعة انقلابی و فداکار ما که همه چیز خود را وقف اسلام کرده، از برکات وحدت حوزه و دانشگاه محروم بماند.»
➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
هدایت شده از فکرت
🌕#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
☑️ وحدت حوزه و دانشگاه؛ شتابدهنده چرخه آزاداندیشی
▪️بیست و هفتم آذرماه، سالروز شهادت آیتالله دکتر مفتح به عنوان سالروز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده و هر ساله به همین مناسبت، همایشها و برنامههایی در حوزه و دانشگاه برگزار میشود؛ اما آنچه حائز اهمیت است این که تودههای مردم به خصوص نسل جوان را با تاریخچه و اهمیت و ضرورت این موضوع به درستی آگاه کنیم و به آنها بگوییم که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه یکی از مباحث کلیدی در نظام بوده است.
▪️جالب این که بزرگان ما حتی قبل از پیروزی انقلاب نیز در مسیر تحقق وحدت حوزه و دانشگاه گام برداشتهاند. اساساً یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی نیز برقراری وحدت میان اقشار مختلف جامعه به خصوص دو قشر مهم حوزوی و دانشگاهی بوده است.
🖋حجتالاسلام دکتر عسکر دیرباز، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🌕 رسانه "فکرت"به مناسبت سالروز شهادت شهید مفتح و هفته #وحدت_حوزه_و_دانشگاه برگزار میکند:
📍#محفل گفتوگومحور با عنوان؛
☑️"حوزه و دانشگاه؛ پیشران جهاد علمی در کشور"
✔️بررسی ابعاد خودکفایی علمی
✔️نسبت نهاد دانش و نهاد فرهنگ در گفتمان انقلاب اسلامی
باحضور
👤 حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی
⏰ چهارشنبه ۲۹ آذر، بعد از نماز مغرب و عشا.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فکرت
🔴 دومین برنامه «#عصر_پرسش» ☑️ آسیبشناسی دولتسازی اسلامی در عصر مشروطه 🔺با تاکید بر نظریات میرزای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴دومین برنامه «#عصر_پرسش»
☑️ آسیبشناسی دولتسازی اسلامی در عصر مشروطه
🔺با تاکید بر نظریات میرزای نائینی و شیخ فضلالله نوری
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام جواد کاوندی؛دانشپژوه دکتری جامعهشناسی سیاسی
👤مشاور: حجت الاسلام محمد متقیان؛ عضو گروه پژوهشی فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
➕فایل کامل این گفتوگو را در آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔻آیت الله #رشاد؛ رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در مراسم گرامیداشت #روز_وحدت_حوزه_و_دانشگاه مطرح کرد؛
☑️ حکمرانی ملی و اسلامی در گرو تولید علوم انسانی اسلامی
▪️شبهه ای مطرح میکنند مبنی بر اینکه نظریه و علم باید تولید شوند و با دستور و بخش نامه نمی توان نظریه و علم را تولید کرد.
▪️در پاسخ باید گفت:
-تولید علم یک فعل ارادی است و فعل ارادی نیز مبتنی بر مبادی است و فرایند مبادی اراده در فعل اختیاری واقع میشود.
- حال اگر تولید علم و نظریه یک فعل است، آیا انسان نمیتواند تصمیم بگیرد که این کار را انجام بدهد یا انجام ندهد؟ تصمیم بگیرد که چنین انجام دهد یا چنان انجام دهد؟
- حال که تولید علم فعل اختیاری است آیا فقط کسی که مباشر در تولید علم است، صاحب اراده میباشد یا دیگرانی که به نحوی میتوانند از فاعل این فعل حمایت و پشتیبانی کنند نیز صاحب اراده هستند؟
▪️بدون در نظر گرفتن علم حکمرانی و بدون اعمال حکمرانی در علم، نمی توان علوم انسانی تولید کرد.
اگر در صدد تشکیل حکمرانی مستقل، ملی و اسلامی هستیم باید علوم انسانی و علم بومی داشته باشیم. علوم انسانی همانند یک پیش افزار حکمرانی هستند.
▪️در تولید مسائل تعامل حوزه و دانشگاه ضروری است؛ زیرا برخی مسائل ریشه در منابع دینی دارند که در قبضه حوزه علمیه است و برخی مسائل به صورت عینی و خارجی هستند که در قبضه دانشگاه می باشد.
➕مطالعه گزارش
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فکرت
🔘 رسانهی فکرت بررسی میکند؛ ☑️ پژوهش کارآمد؛ از اولویتهای اجتماعی تا راهبردهای تمدنی با حضور:
خانم دکتر شاکری - روز پژوهش.mp3
9.08M
🎧#صوت ا #هفته_پژوهش
☑️ پژوهش کارآمد؛ از اولویتهای اجتماعی تا راهبردهای تمدنی
✔️آیا پژوهش در حوزه و دانشگاه توانسته است به نیاز امروز جامعه پاسخ دهد؟
✔️پژوهش محوری چه میزان تأثیر در جنبش نرم افزاری انقلاب اسلامی دارد؟
✔️اولویتهای دنیای پژوهش و پژوهشگری در طراز تمدنی چگونه تبیین میشود؟
✔️آیا پژوهشگر طلبه ما توانسته است در فضای رسانه حرفی برای گفتن داشته باشد و آن را به عنوان یک راهکار و یک راهبرد پیش ببرد ؟
🎙دکتر صدیقه شاکری، معاون پژوهش جامعه الزهرا(س)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔸#پیشخوان_هفته ا #فکرت
🗞مروری بر گزیده مطالبی که در هفته #وحدت_حوزه_و_دانشگاه در فضای اندیشه بدانها پرداخته شد:
✔️آیت الله رشاد: حکمرانی ملی و اسلامی در گرو تولید علوم انسانی اسلامی
📑لینک مطلب
✔️دکتر مهدی گلشنی: نوعی خودباختگی در محیطهای علمی ما نسبت به غرب وجود دارد
📑لینک مطلب
✔️دکتر زلفی گل: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه متولی تدوین برنامه وحدت حوزه و دانشگاه
📑لینک مطلب
✔️ دکتر مسعود معینی پور: بیگانگی جریان تحول علوم انسانی از روند تحولات سیاسی و اجتماعی
📑لینک مطلب
✔️آیت الله جوادی آملی: علم و وحدت علمی حوزه و دانشگاه
📑لینک مطلب
✔️آیت الله اعرافی: وحدت حوزه و دانشگاه؛ یک راهبرد بنیادی
📑لینک مطلب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
🌕گزیدهای از سخنان دکتر مهدی گلشنی، چهره ماندگار و نظریهپرداز ایرانی، در آئین بزرگداشت روز #وحدت_حوزه_و_دانشگاه؛
☑️ علم و دین یک فرهنگ دارند...
▪️به علامه مصباح یزدی عنوان کردم که این همه بر روی اسلامی کردن علوم انسانی کار میکنید ولی بخش بزرگی از الحاد از علوم تجربی میآید. بنابراین میتوانیم در فکر این باشیم که جهانبینی حاکم بر همه علوم، یک جهانبینی اسلامی باشد.
▪️ایجاد انجمن اروپایی علم و الهیات در ۴۲ سال قبل با حضور شخصیتها مختلف اعم از فیزیکدانان، فیلسوفان، کشیشها و غیره، ایجاد انجمن فلاسفه خداباور، ایجاد انجمن بینالمللی علم و دین در ۱۹۹۰، ایجاد دانشکده علم و الهیات در دانشگاه آکسفورد، تاکید پاپ ژان پل دوم جهت آشنایی بخشی از کشیشها با علوم روز و نمونههایی از این دست ناشی از این نتیجهگری است که «شعور و روح انسان را نمیشود با فیزیک توضیح داد؛ بلکه اصول خیلی نقش ایفا میکند.»
▪️در یکی از جلسات انجمن اروپایی علم و الهیات که در یکی از دانشگاههای معروف اسکاتلند برگزار شد، مطرح کردم که علم و دین یک فرهنگ دارند. رئیس دانشکده ریاضی یکی از دانشگاههای کانادا آمد و به بنده گفت «من و تو یک فکر داریم.» بنابراین در دنیا شاهد هستیم که خیلی افکار به هم نزدیک شده است و ما میتوانیم از آن بهرهبرداری کنیم.
➕مطالعه گزارش «در وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
هدایت شده از 📻 رادیو روایت
⁉️ همه میدونن یه آتشنشان، یه پزشک یا مثلا یه راننده تاکسی تو جامعه چیکار میکنه.
ولی خود تو که داری این متن رو میخونی
⭕️ میدونی یه طلبه تو جامعه چیکاره هست ؟
🔰اینجا در موردش حرف زدیم🔰
📻 ۸ پادکست صوتی رایگان با موضوع هویت طلبگی در عصر انقلاب اسلامی 🔻🔻
eitaa.com/radiorevayat/246
فکرت
🔴 نخستین برنامه «#عصر_پرسش» ☑️ نقد دولت مدرن در الگوی برتر حکمرانی 🔺واکاوی ماهیت دولت مدرن و نسبت آ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#کلیپ ا#عصر_پرسش
☑️ دولت معمار در الگوی حکمرانی
حجتالاسلام دکتر رضا لکزایی
▪️حکومت اسلامی را مبتنی بر مدلهای مختلفی میتوان تحلیل نمود که مدل امامت و امت یکی از آنهاست که مبانی مردمسالاری دینی را نیز در درون آن نهفته است. در این بین سه عنصر مکتب، امت و امامت مولفههای اصلی مدل را تشکیل میدهند و در این مدل هر یک جایگاهی را در اختیار دارند.
➕فایل کامل این نشست را در آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فکرت
🔘 رسانهی فکرت بررسی میکند؛ ☑️ پژوهش کارآمد(۲)؛ از اولویتهای اجتماعی تا راهبردهای تمدنی با حضور
1402.09.25 استاد مازنی روز پژوهش.mp3
8.28M
🎧#صوت ا #هفته_پژوهش
☑️ پژوهش کارآمد(۲)؛ از اولویتهای اجتماعی تا راهبردهای تمدنی
✔️پژوهش در طراز تمدنی باید دو ویژگی مهم داشتهباشد و به منظور دو هدف است. رسیدن به مرجعیت علمی و پاسخ به نیازهای کنونی و آینده.
✔️اگر این دو ملاک را مبنا قرار دهیم. دو سؤال پیش میآید؛ آیا پژوهشهای انجامشده، در راستای مرجعیت علمی آینده کشور است؟ و سؤال دوم اینکه آیا سیر و سامان پژوهش بهسوی حل مسائل روز حرکت میکند؟
🎙دکتر محمدصدرا مازنی، دبیر جشنواره علامه حلی، مدیر ترویج پژوهش معاونت پژوهش حوزه علمیه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
🌕 گزیدهای از سخنان دکتر مسعود معینیپور در دومین نشست از سلسله نشستهای بازخوانی «ایدههای وحدت حوزه و دانشگاه»
☑️ بیگانگی جریان تحول علوم انسانی از روند تحولات سیاسی و اجتماعی
▪️ اگر علوم انسانی اسلامی یا جریان تحول در علوم انسانی نقطه اشتراک تمام این ساختارهای علمی و ساختارهای کنشگری را پیدا کند و بر سر آن محورها و مسائل آن اصرار ورزیده و به مسألهپردازی توجه ویژه داشته باشد، بخش عمدهای از مسائل و معضلات جمهوری اسلامی حل خواهد شد.
▪️ جریان تحول در علوم انسانی و یا جریان علوم انسانی اسلامی، نتوانسته است هیچ کنش جمعی را در فضای تودههای اجتماعی ایجاد کند. در تجربهی دنیای مدرن و حضور نهاد علم و ارتباطی که با جریان توده مردم در کشورهای دیگر وجود دارد، میبینیم آنقدر قدرتمند مسئلههای جاری زندگی مردم درک میشود و توان تبدیل جریان علم و مسئلههای علمی به مسئلههای انضمامی زندگی مردم وجود دارد که خود به خود در اعتبار بخشی، همراهی و در مشارکت با تحول جریان علم، یک کنش جمعی شکل میگیرد.
▪️ فرهنگ مدرن برای ورود به جهان اسلام و ابعاد مختلف زندگی اجتماعی انسان، ابتدا نهاد علم خود را تحت عنوان ایده جریان روشنفکری صورتبندی کرد. همچنین به ساختارهای علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاستگذاری فکر کرد و برای آن به صورت خاص برنامهریزی کرد و مدعی بود تا وجه جمعی بین سنت باستانی ایرانی و جریان مدرن ایجاد نماید تا زندگی مدرن در ایران مستقر شود.
➕مطالعه گزارش «در وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
هدایت شده از رادیو فکرت
روشنفکری-اسرائیل.mp3
30.6M
#صوت | #نشست
🎧نوع مواجه جریان روشنفکری ایران با مساله اسرائیل
👤دکتر شجاعی زند
🔰از آغاز این بحران، روشنفکران و اندیشمندان جوامع مختلف، آرای متفاوتی دراینباره ابراز کردهاند. جبههبندیهای ایدئولوژیکی نیز پیرامون این بحران شکل گرفته و گاه حتی متاثر از واقعیتهای میدان عمل و کنش و واکنشهای طرفین درگیر، چرخشهایی نیز در قضاوتها و موضعگیریها ایجاد شده است. این امر در فضای فکری و سیاسی ایران نیز مسبوقبهسابقه است و میتوان ردپای آن را در تاریخ معاصر ایران رصد کرد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فکرت
🔘 رسانهی فکرت بررسی میکند؛ ☑️ پژوهش کارآمد(۲)؛ از اولویتهای اجتماعی تا راهبردهای تمدنی با حضور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#کلیپ ا #هفته_پژوهش
☑️ از اولویتهای اجتماعی تا راهبردهای تمدنی
👤دکتر محمدصدرا مازنی، دبیر جشنواره علامه حلی، مدیر ترویج پژوهش معاونت پژوهش حوزه علمیه
▪️باید از کلیشهها عبور کنیم و موضوع پژوهش را کلانتر ببینیم؛ باید افق دید ما جریان دوران سازی باشد که بتواند به پژوهشهای مورد نیاز نظام از یک موضع بالا و به شکل نظامند نگاه کند.
▪️نمیتوان از اولویتها گفت؛ مگر اینکه یک مطالعه هوشمندانه و مبتنی بر تفکر استراتژیکی پشت آن نباشد. شناسایی اولویتهای پژوهشی برای حل مسألهها است و حل مسائل برای رساندن کشور به جایگاه طراز تمدنی است.
➕فایل کامل این گفتوگو را در آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🌕 رسانه "فکرت"به مناسبت سالروز شهادت شهید مفتح و هفته #وحدت_حوزه_و_دانشگاه برگزار میکند: 📍#محفل گف
🔘#هم_اکنون
☑️ حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی در دوازدهمین محفل فکرت:
▪️برای تحقق جهاد علمی سه پیش نیاز لازم است؛
۱-وحدت حوزه و دانشگاه
۲-استقلال حوزه و دانشگاه
۳- نیازشناسی در حوزه و دانشگاه
▪️شاخصه های فعالیت جهادی و برکات آن باید برای توده های مردم و از جمله حوزویان و دانشگاهیان به درستی تبیین شود
.
▪️عدم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه زمینه ساز ایجاد مشکلات جدی در عرصه های مختلف جامعه میشود.
✔️فایل صوتی و گزارش متنی و تصویری این محفل به زودی منتشر میشود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔺مدرسهی فکرت برگزار میکند:
🔸درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین
🔹با تدریس: حجت الاسلام احمد آذربایجانی
🔰در این درسگفتار سرفصلهای زیر را به بحث و بررسی مینشینیم:
۱. نگاه نظاممند به مباحث موثر در روش استنباط شهید مطهری ( ازآثار ایشان )
۲. جایگاه قرآن، سنت و عقل در نگاه اجتهادی شهید
۳. تفاوت مشی اجتهادی شهید مطهری با فقه سنتی و نگاه روشنفکری
۴. تطبیق نظام فکری استنباطی شهید مطهری در نظام حقوق زن در اسلام و تعلیم و تربیت در اسلام
۵. تبیین روش برداشت نظام فکری از آثار اندیشمندان
۶. ارتباط مبانی شهید مطهری با اساتیدشان ( آیت الله بروجردی ، مرحوم امام و مرحوم علامه)
۷. نقد و بررسی برخی شارحان شهید مطهری
🔸سهشنبههای زمستان | از پنجم دیماه| ساعت ۱۹:۱۵ الی ۲۰:۳۰ | بصورت حضوری| رایگان| همراه با گواهی پایان دوره
🔹جهت ثبتنام به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🌕 #درس_نوشت ا #یلدا
☑️ ضعف سالمندی
📝 آیتالله جوادی آملی
◾️یك آدم پیر اگر ضعیف بشود اینكه نقص نیست، این الآن باید بارِ كمتری داشته باشد به فكر خودش باشد، این باید به فكر رفتن باشد نه به فكر خوردن و خوابیدن! ما وسایل خوردن و خوابیدن را از او می گیریم كه این بیدار باشد، اینکه چیز خوبی است.
◾️نفرمود «من نعمّره ننكّسه فی الأمر»، فرمود: ﴿فِی الْخَلْقِ﴾؛ اما آن كسی كه جنبه «فی الأمر»ش یعنی جنبه روحش ضعیف بشود، این یك نحو عذاب است که آن را به نحو موجبه جزئیه فرمود، فرمود: ﴿وَمِنكُم مَن یرَدُّ إِلَی أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَی لاَ یعْلَمَ من بَعْدِ عِلْمٍ شَیئاً﴾. بعضی ها هستند كه در دوران پیری، خرفت میشوند، این یک عذاب است.
◾️این یك كودك نود ساله است؛ الآن هم وقتی #شب_یلدا شد میخواهد حرف بزند میگوید ما وقتی كه جوان بودیم این قدر میخوردیم! خب این یك بچه هشتاد ساله است، یك بچه نود ساله است، این كه عاقل نشد.
◾️فرمود همان مقدار فهمی هم كه دارد از او میگیریم: ﴿مِنكُم مَن یرَدُّ إِلَی أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَی لاَ یعْلَمَ مِن بَعْدِ عِلْمٍ شَیئاً﴾؛ نه اینکه همهتان این طور میشوید،
آنهایی كه با #قرآن بودند، با #روایات بودند، در دوران پیری، عاقلترند، محترمترند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🔘#ویراستی ا #مدرنیته
☑️ نفوذ نرم
◾️فرهنگ مدرن برای ورود به جهان اسلام و ابعاد مختلف زندگی اجتماعی انسان، ابتدا نهاد علم خود را تحت عنوان ایده جریان روشنفکری صورتبندی کرد. همچنین مدعی بود تا وجه جمعی بین سنت باستانی ایرانی و جریان مدرن ایجاد نماید تا زندگی مدرن در ایران مستقر شود.
📢 دکتر مسعود معینی پور
🖇 ویراستی فکرت را دنبال کنید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه |مدرسه فکرت | رادیوفکرت