هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻مغزهای کوچک زنگزدۀ مانع از توسعه
📽 نگاهی به جایگاه مرکز و حاشیه اقتصادی در سینمای پس از جنگ
▫️با آغاز بحران مالی ۲۰۰۸م. سینمای جهان برای نخستینبار بعد از پایان جنگ سرد، به سراغ صورتمسئلۀ نابرابری رفت. اگرچه آثاری که نابرابری را از منظر سوژۀ انسان فقیر روایت کردهاند، چندان تیغ حملات خود را به سمت سیستم توزیع درآمد نبردهاند.
▫️فیلم پرسروصدای «پاراسایت» هرقدر که زشتی سیمای نابرابری را تصویر میکرد؛ اما در پایان، انسان قربانی نابرابری را به پیشرفت فردی در این سیستم دعوت میکرد.
▫️جدا ماندگی سینمای ایران از فلسفه و جامعهشناسی باعث شده تا بهندرت اثری را بیابیم که با چهارچوبی نظری، به دوگانه «مرکز و پیرامون» نظر انداخته باشد.
▫️«مغزهای کوچک زنگزده» و «شنای پروانه» مهمترین پرداخت به «حاشیه» در زمان خود بهحساب میآیند.
▫️حاشیه در «مغزهای کوچک زنگزده»، قربانیان خطرناکی بودند که باید مهار میشدند؛ کارگردان حتی ابایی از تشبیه حاشیه به گلهای نیازمند چوپان نداشت.
▫️اما در نقطۀ مقابل، «شنای پروانه» در جستجوی قدرت انتخاب حاشیه بود. تفاوت دو برادر در این فیلم، یک آشنازدایی از روایت غالبی بود که حاشیه را ذاتاً شرور، غیرعقلانی و فاقد قدرت انتخاب میدانست.
📝 محمدصادق فرامرزی، پژوهشگر جامعهشناسی سیاسی
➕ جهت خرید شماره سوم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
📝 #یادداشت ا #فرهنگ
☑️ چرا باید به عملیات فرهنگی نامنظم فکر کرد؟
🖋دکتر حبیب الله بابایی
▪️در وضعیتی که ما دچار پیچیدگیهای فزاینده و شتابنده در مسئلههای فرهنگی میشویم، نمیتوان از #شوراهای_عالی و دانی در امر فرهنگ و ساختارهای سخت فرسوده در آن انتظار زیادی داشت. دراین میان به نظر میرسد «مبادرت فرهنگی» یا «سرعت در اقدام فرهنگی»، «نقطهزنیهای پیدرپی و بیوقفه در اصلاح فرهنگ» و چابکی و چریکی در اجرای اقتضائات «ان تقوموا لله مثنی و فردی» در مقولۀ فرهنگ بسیار اثرگذارتر از آن خواهد بود که سیستمهای محتاط فرهنگی ما با وسواسیهای فراوان گاه کمترین اقدام را انجام بدهند.
▪️من از این فعالسازی ظرفیتهای اصلاحی ـ فرهنگیِ «فردفرد»ها (هرکسی هرکجا نشسته) تعبیر به عملیات نامنظم فرهنگی میکنم. در عملیات نقطهزنی فرهنگی (که هر فرد صالحی در امر فرهنگ، خود را معطلِ طراحی نظام کلان مسائل فرهنگی نمیکند) نقطه اصلاح و تحول، نه از ناحیۀ مدیران به سمت مردم، بلکه از بدنههای مردمی در متن عینیت فرهنگی به سمت مدیران رخ میدهد؛ همین طور در این فرایند، تحول فرهنگی نه از نسلی که دچار نوعی از تأخّر زمانی در امر فرهنگ شده، بلکه ازعرصههای چابک نسل اکنون شروع میشود.
▪️به نظر میرسد چنین عملیاتهای نقطهای، فشرده، و پیوسته ما را به یک وضعیت انباشت بزرگ از هستههای نوری در فرهنگ نزدیکتر میکند و استمرار آن جامعه را به سمت یک نور بزرگ (من آن را «تمدن نوری» یا «تمدن ایمانی» مینامم) با کمترین تضاد و تعارض میکشاند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🌕 کاربردیسازی علوم انسانی اسلامی یکی از موضوعات مهم مجامع علمی و دینی کشور ما در یکی دو دهه اخیر اس
☑️ الزامات کاربردیسازی علوم انسانی
1️⃣ اول تکلیفمحوری:
یعنی در هر علمی باید مجموعه تکالیف را بیرون بیاوریم و از رساله عملیه فردی به رساله عملیه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، خانوادگی و بهداشتی و خدمات شهری، قضایی، امنیتی، دفاعی و نظامی، انتظامی و … برسیم و فقه باید در تمامی این ساحات بر مبنای دستورات الهی حکم صادر کند.
2️⃣ به میدانآوردن همه مردم؛
همه ملت با خطابات قانونی الهی با تعابیری چون «یا ایها الناس» و «یا ایها الذین آمنوا» مکلف هستند؛ بنابراین وقتی بحث پیادهسازی مطرح میشود خداوند دولت را تنها مسئول نمیداند؛ در حقیقت یک نوع همبستگی اجتماعی بین مؤمنان وجود دارد؛ به این دولت مردمی گفته میشود ولی معتقدم باید در کنار آن از تعبیر دین مردم هم استفاده شود. در نگاه دین، دولت و ملت یکی هستند.
3️⃣ آموزش؛
تبدیل علوم انسانی اسلامی به مرحله کاربردیسازی نیازمند آموزش مهارتی است.
4️⃣ نوآوری؛
علوم انسانی اسلامی برای کاربردسازی باید در کسب و کارهای نوآورانه مؤثر باشند.
5️⃣ شبکهسازی و مؤسسهسازی برای ایفای نقش مردم.
6️⃣فرآوری تولید؛
تولیدات علوم انسانی اسلامی در بعد مبانی، منابع، ادله، روش، قواعد، اصول و نظریات مانند نظریه خانواده، جمعیت و … است و این حلقه باید به فرآوری تولید علوم انسانی اسلامی و پالایش آن برسد یعنی همانطور که نفت خام با فرآوری به بنزین تبدیل میشود باید نظریات هم اینطور شوند و علوم انسانی فرآوری شده باید متناسب با مخاطب، توزیع شوند.
7️⃣ولایتمداری ؛
ممکن است تعجب کنید که چه ارتباطی بین ولایتمداری و کارکردگرایی وجود دارد؛ علوم انسانی غربی در بستر دولت سکولار رشد پیدا کرد و علوم انسانی اسلامی هم اگر بخواهد ثمره دهد متولی پیادهسازی آن ولی فقیه به عنوان رئیس دولت اسلامی است لذا باید به اهداف، وظایف، خطمشیگذاری و سیاستهای کلی ولی فقیه توجه و به یک برنامه عملیاتی تبدیل شود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🌕 رسانه "فکرت"به مناسبت سالروز رحلت علامه #مصباح_یزدی برگزار میکند:
📍#محفل گفتوگومحور با عنوان؛
☑️ "مردم در منطق آیتالله مصباح"
✔️واسازی کجروایتهای دگراندیشان؛ ناظر به مباحث دکتر سید صادق حقیقت
باحضور
👤 مهدی جمشیدی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
✔️ همراه با پرسشوپاسخ طلاب و دانشجویان
⏰ چهارشنبه ۶ دی؛ ساعت ۱۷:۳۰
🏫بلوار بسیج نبش تراب نجف زاده، ساختمان فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
📣 #اطلاع_رسانی | استاد فکر، سومین کنگره بین المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی (قدس سره)
🔺همراه با برگزاری کمیسیون های تخصصی پیرامون دیدگاه های علامه مصباح یزدی در علوم انسانی اسلامی
🔸زمان: ۹ دی ماه ۱۴۰۲
🔸مکان: تهران، سالن اجلاس سران
🕯 #بزرگداشت_علامه_مصباح
📱 @mesbahyazdi_ir
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
آیت الله علیدوست.mp3
1.28M
☑️ نقد آیت الله علیدوست بر سخنان مهدی جمشیدی در مناظر با دکتر عبدالکریمی در بحث حجاب
▪️آیتالله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج تفسیر خود دربارۀ سخنان مهدی جمشیدی گفت:
▪️«کلیپی از یک نفر اخیراً پخش شده است که البته این شخص در اینگونه حرفزدنها سابقه دارد و من واقعاً نمیدانم چرا این افراد راه پیدا میکنند حرف بزنند. خود این شخص میگوید من اصلاً حوزه ندیدم و یکسری مطالب را میگوید؛ مثل کسانیکه از طریق حل جدول، باسواد میشوند.
◾️ایشان میخواهد از عظمت حجاب بگوید که البته از عظمت حجاب هرچه مطلب بگوییم جا دارد ولی اینکه ادعا کنیم ولایت علی(ع)، ضروری دین نیست ولی حجاب، ضروری دین است، مشکلساز است. وقتی تو این حرف را میزنی، حجاب بالا نمیآید و اگر هم بالا بیاید، ولایت امیرالمومنین(ع) پایین میآید. کسانی که بخواهند سوءاستفاده کنند همین را میگیرند و میگویند ولایت علی(ع) که شیعه بر آن استوار شده است در حد حجاب نیست؛ میگویند بنیان شیعه بر پایهای است که به اندازه حجاب نیست. متأسفانه حسابوکتابی وجود ندارد و این افراد را میآورند حرف بزنند. همین کلیپ را فردا وهابیت میگیرد و چقدر از آن استفاده میکند. این ثمره حرفزدن کسانی است که درس نخواندند، ثمره ندانمکاری کسانی است که نمیدانند رسانه را در اختیار چه کسانی قرار دهند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
☑️ نقد آیت الله علیدوست بر سخنان مهدی جمشیدی در مناظر با دکتر عبدالکریمی در بحث حجاب ▪️آیتالله ابو
🌕 پاسخ مهدی جمشیدی به نقد آیت الله علیدوست:
🔻بایکوت بهجای پاسخ
به اختصار بگویم:
۱. سبک و سیاق تحقیرآمیز آقای علیدوست در آنچه که بهواقع، نقادی نیست، نشان از نوعی «اَشرافیگری علمی» دارد که زاویۀ نگاهش، از بالا به پایین است و منتقد و مخالف خویش را هیچ و پوچ میانگارد. مواجهۀ ایشان «تخریبی» است و نه «اصلاحی»، و بدین جهت، ادبیات تحقیرآمیز و ملامتکننده استخدام کردهاند. میخواهند دیندانیِ فقهبسنده و فقهِ مصلحتزدهاشان را به بهای گزاف، به مخاطبِ آزاداندیش بفروشند و اطاعت مقلّدانه و تمکین مرعوبانه بخرند. من خریدار چنین متاعی نیستم و جز در برابر استدلال و برهان، سر تعظیم و تسلیم فرونمیآورم. بهجای «تحکّم»، «تلطّف» بورزید و بهجای «اقتدار»، بر «استدلال» تکیه بزنید و بهجای «ملامت»، «مباحثه» کنید. من «سابقهدارِ» کدام سخن مبتذل بودهام و کجا از «حل جدول»، معرفت اندوختهام؟! در بیستوپنج سال گذشته، پنج هزار جلد کتاب خواندهام و در مطالعه و فکر و نوشتن و مباحثه، ممحض و متمرکز بودهام.
۲. ما را متهم به اختناقطلبی و انسدادخواهی و خودمرکزبینی میکنند اما آشکار میگویند نباید رسانه در اختیار کسی چون من قرار بگیرد. آری، به «مناظره» و «مواجهه» فرانمیخوانند و «کرسی آزاداندیشی» برپا نمیکنند و وارد «گفتگوی عاری از اقتدارهای نامعرفتی» نمیشوند، بلکه طریق «حذف» و «سرکوب» در پیش میگیرند و پاسخِ دیگریهای معرفتیشان را با توصیه به «نفی» و «طرد» میدهند. وقتی از «قدرتِ ابطالِ علمی» بیبهره باشند، بهناچار باید «قدرتِ اختناقِ عملی» را به میدان بیاورند و در سایۀ مُهرِ خاموشی بر دهان دیگریها دوختن، اقتدارشان را حفظ کنند. در منبرهایشان، نالۀ آزادی بیان برای دگراندیشان سرمیدهند و فریاد بایکوت برای انقلابیها. هیچگاه در پی رسانه نبودهام، بلکه همواره دعوت شدهام و اغلب نیز با اصرار پذیرفتهام.
۳. عجبا که حتی در اینجا نیز ایشان، جانب «مصلحت» را گرفته و «حقیقت» را وانهاده است؛ ایشان نمیگویند این گزاره که «ولایت حضرت امیر -علیهالسلام- ضروری مذهب است و نه ضروری دین»، غلط است، بلکه میگویند بیانش «برخلاف مصلحت» است. پس نظر ایشان معطوف به مقام «صلاح» و «فساد» است و نه «صدق» و «کذب». تا اینجا روشن شد که دستکم، سخن من «غلط» نبوده است. اما ایشان ادامه میدهند که این سخن برخلاف مصلحت است به این دلیل که موجب تنزّل مرتبۀ ولایت نسبت به حجاب میشود. این سخن نیز راه به حقیقت نمیبرد چون «ضروری دین» بودن یک حکم، به معنای تحقّقِ «توافقِ بینامذهبی» دربارۀ آن حکم است و نه «مهمتر» و «بنیانی» بودن آن حکم. مگر هر آنچه که در میان مذاهب اسلامی، جزو «بیّنات» و «قطعیّات» است، در حکم «باطن شریعت» و «گوهر دین» است؟! اصطلاح ضروری دین، حاکی از «اجماع مسلمانان» است و نه (بهطور حتمی) «ارکان اسلام». غرض من از بیان این نکتۀ تناقضیاب در برابر طرف مناظره که شیعه بود، این بود که اثبات کنم ولایت حضرت امیر که تو آن را پذیرفتهای، امر اجماعی نیست، اما حجاب که تو آن را «حکم تاریخی» میدانی و نه «حکم دینی»، امر قطعی و بیّن در میان فرقهها و مذاهب اسلامی است. حاصل این بیان، «تحکیم حکم حجاب» است و نه «تقلیل حکم امامت». بهراستی، این بدیهیّات را کسی چون من باید به استاد سطوح عالی حوزه بگوید؟!
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#مصباح_فکر ا #انتخابات
☑️ آقای مصباح و انتخابات زینتی
▪️محسن هاشمی در مناظره دیشب خود با عنوان «الزامات رقابت واقعی در انتخابات» چنین میگوید که تفکر آقای #مصباح و طرفداران ایشان این است که انتخابات را زینتی میدانند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🔘#مصباح_فکر ا #انتخابات ☑️ آقای مصباح و انتخابات زینتی ▪️محسن هاشمی در مناظره دیشب خود با عنوان «
🔘#مصباح_فکر ا #انتخابات
☑️ پاسخی کوتاه به اتهامات آقای محسن هاشمی نسبت به مرحوم آیت الله مصباح یزدی(ره)و طرفداران ایشان:
🖋 حجت الاسلام عیسی معلم؛ دانش پژوه دکترای گروه کلام و فلسفه دين
1️⃣ آیت الله مصباح نقش مردم در حکومت اسلامی را بسیار اساسی و حیاتی می دانند. ایشان به صراحت معتقدند که «اگر مردم موافق نباشند، حاکمیت دینی برقرار نمیشود؛ چراکه چنین حاکمیتی با قهر و غلبه تحقق نمییابد.»(حکیمانه ترین حکومت، ص۳۳۹).
2️⃣ در مستند آن زمستان که در مورد زندگی علامه مصباح یزدی(ره) است ایشان در مورد نقش مردم میفرمایند: «حرف خدا این است که ما زمینه را آماده کنیم اما اینکه چه میشود، هرچه که مردم انتخاب کنند می شود... این سنت خداست که کارها با انتخاب مردم پیش برود وگرنه میتوانست کاری کند که یزید سکته کند و امام حسین(ع) شهید نشود ولی این کار را نکرد.» (دقیقه ۵۱ تا ۵۵ مستند: B2n.ir/t89466 ).
3️⃣ خصوصیت بارز آیت الله مصباح این است که مسائل را به صورت جامع و منسجم میبینند لذا در عین اینکه نقش مردم را حیاتی میدانند اما مشروعیت حکومت اسلامی را مبتنی بر رای مردم نمیدانند و میفرمایند: «برگزاری انتخابات و مراجعه به آرای مردم، از دیدگاه عقیدتی ما هیچگاه مشروعیتآور نیست تا با منفیشدن آرای عمومی، مشروعیت نظام باطل شود، بلکه آرای مثبت و موافق مردم، عامل تحقق حاکمیت دینی است»(همان) این بیانات ایشان همان چیزی است که در قانون اساسی کشور ذیل اصل چهارم و پنجاه و ششم آمده است.(لینکی برای اطلاعات بیشتر از دیدگاه آیت الله مصباح: B2n.ir/p89932 .
4️⃣ مسئله آخر اینکه اگر نقش مردم صرفا در مقبولیت نظام(نه مشروعیت آن) به معنای زینتی دانستن رای مردم است، پس اکثر فقهای شیعه از جمله مقام معظم رهبری ( B2n.ir/b21296 ) و همچنین امام خمینی(ره) نیز رای مردم را زینتی میدانند. امام خمینی(ره) میفرمایند: « اصولاً آنچه باید در نظر گرفته شود خداست نه مردم، اگر صد میلیون آدم، اگر تمام مردم دنیا یک طرف بودند و شما دیدید که همه آنان حرفی میزنند که بر خلاف اصول قرآن است، بایستید و حرف خدا را بزنید(صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۵۳)» و اساسا مسئله تنفیذ حکم توسط ولایت فقیه در قانون اساسی به همین معناست که رای مردم مقبولیت آور است نه مشروعیت آور. کافی است متن تنفیذهای امام خمینی(ره) را مرور کنیم تا دیدگاه ایشان در مورد نقش مردم را متوجه شویم ( B2n.ir/f14414 ).
5️⃣ کسی این نسبت دروغ را به ایشان می دهد که پدر مرحومش معتقد بود اگر مشارکت حداقلی باشد ولی ما سر کار باشیم بهتر از این است که مشارکت بالا باشد و ما سر کار نباشیم. این را با یک جستجوی ساده می توانید به نقل از حسن روحانی که از مریدان مرحوم هاشمی رفسنجانی است پیدا کنید.(آدرس لینک: B2n.ir/a61747 ).
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#کلیپ ا #مصباح_فکر
🎙آیت الله مصباح یزدی(ره):
☑️ ریشه همه تبلیغاتی که علیه تفکر انقلاب اسلامی مطرح میشود، ارتباط آن با دین است، و تمام تلاش دشمنان برای این است که این ارتباط را قطع کنند و بگویند دین نمیتواند در این مسائل قضاوت کند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
سکولاریزم و تعارض آن با تعالیم اسلام.mp3
7.92M
🎙#صوت_اندیشه | #مصباح_فکر
☑️ سکولاریزم و تعارض آن با تعالیم اسلام
▪️ماهيت اين انقلاب چيست؟
▪️چه فرقي با انقلاب های ديگر دارد؟
▪️واقعا اين قدر جا دارد که برايش دست و سر بشکنيم و براي حفظش تلاش کنيم؟
▪️آیا این انقلاب هم مانند بسیاری از انقلاب ها افول دارد؟
👤بیانات آیت الله مصباح یزدی در جمع گروهی از دانشجویان ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔘#عکس_نوشت ا #مصباح_فکر
☑️پاسخ به شبهات جدایی دین از سیاست (۱)
🔸شبهه: دین، یک امر کلی است، ولی سیاست و حکومت، اموری جزئی هستند، پس ربطی به هم ندارند، در این استدلال، سه ادعا مطرح شده است:الف) دین، تنها مسألهای کلی است.ب) سیاست صرفا مسائل جزئی است.ج) کلیات با جزئیات ارتباطی ندارند.
✔️پاسخ علامه مصباح یزدی را در پوستر بخوانید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🌕 عناوین برگزیده سخنان دکتر زهرا شریف، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده در وبینار طوفان الاقصی با عنوان:
☑️ نقش بانوان در مقاومت اسلامی و فلسطین
✔️منظور از پسا استعمار این است که استعمار به منزله تصاحب و سیطره و زورگویی برخی قدرتها به برخی از کشورها و انسانهای دیگر، به روشی دیگر روی آورده است و بعد از اینکه چهرهای سرد و خشن داشت، نقاب عوض کرد و به جای جنگ سخت، به نفوذ نرم و استعمار فرهنگی مردمان دیگر کشورها روی آورد.
✔️ما در برابر جبهه متوحش استکبار، یک رویکرد مقاومتی را داریم؛ فرهنگ مقاومت به جای توحش و زورگویی سعی میکند با جان خود و از عصارههای درون خود، پای فرهنگ و اعتقادات خود بایستد که زنان فلسطینی سردمدار این فرهنگ مقاومتی هستند.کسانی که از جان خود و عزیزان خود میگذرند و با استقامت این دوران را سر میکنند.
✔️برخی از رفتارهایی که در غزه به وقوع پیوست اساسا کنشی زنانه بود؛ آنها فرزند خود را به گونهای تربیت کردند که میداند آنچه ارزش حفاظت و استقامت دارد، توحید و زندگی مبتنی بر عقیدهها و باورهای دینی است و این مهمترین پایه یک فرهنگ مقاومتی است.
✔️کودکان غزه که امروز مقاومت میکنند و به شهادت میرسند، قطعا تربیت شده یک فرهنگ توحیدی عمیق هستند که زنان، رهبران این فرهنگ توحیدی اندیشه مقاومت هستند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#کلیپ ا #مصباح_فکر
☑️ منطق علمی علامه مصباح
🎙حجتالاسلام صفدر الهیراد
▪️نظریه خاص علامه مصباح در باب علم دینی این است که در مواجهه با علوم موجود ما در حوزه توصیفی، به نحوحداکثری میتوانیم از کشفیات غربی استفاده کنیم. علامه معتقد بود که هم در علوم تجربی وتکنولوژی و صنعت و هم در مباحث فلسفی، ما باید به سراغ اندیشه صحیح برویم؛ حال این اندیشه صحیح اگر از غرب آمده باشد، ما نباید آن را کنار بگذاریم.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
هدایت شده از فکرت
🌕 رسانه "فکرت"به مناسبت سالروز رحلت علامه #مصباح_یزدی برگزار میکند:
📍#محفل گفتوگومحور با عنوان؛
☑️ "مردم در منطق آیتالله مصباح"
✔️واسازی کجروایتهای دگراندیشان؛ ناظر به مباحث دکتر سید صادق حقیقت
باحضور
👤 مهدی جمشیدی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
✔️ همراه با پرسشوپاسخ طلاب و دانشجویان
⏰ چهارشنبه ۶ دی؛ ساعت ۱۷:۳۰
🏫بلوار بسیج نبش تراب نجف زاده، ساختمان فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🔘#عکس_نوشت ا #مصباح_فکر
✳️ خلاصۀ نظرات علامه مصباح یزدی در مورد ولایت فقیه
🔹در زمان غیبت امام، کسی باید زعامت امور را در دست بگیرد که هم از لحاظ نظری عالم به علوم دینی و منویات امامان باشد و هم از لحاظ عملی بتواند بهترین و نزدیکترین تصمیم را به تصمیم امام معصوم أخذ نماید. این شخص کسی جز فقیه نمیتواند باشد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه |مدرسه فکرت | رادیوفکرت
علامه -روشنفکری.mp3
29.79M
🔘#صوت | #مصباح_فکر
☑️ علامه مصباح و نقد عالمانه جریان روشنفکری
🎙حجت الاسلام دکتر جواد سلیمانی امیری
◾️شیوه آیت الله مصباح یزدی در مواجهه با جریان روشنفکری، تبیین، نقد و بررسی دیدگاههای مخالف بود. ایشان از موفقترین دانشمندان معاصراسلامی در مناظرات علمی با ایدئولوگهای مارکسیسم ولیبرالیسم بهشمار میآمد و همواره در میدان مبارزه علمی با تفکرات التقاطی پیروز بود. کم نبودند کسانی که با او بحث کردند و درخواست عدم نشر صوت مناظره را داشتند. این درحالی بود که آنها همواره با مغالطات خود در بحث با دیگر افراد پیروز بودند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📱وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#کلیپ ا #مصباح_فکر
☑️ ایستادگی علامه مصباح بر روی عقاید
🎙حجت الاسلام آقاتهرانی
▪️علامه بسیار انسان احساساتی بودند اما اینگونه نبود که تحت تاثیر احساسات عمل کنند و بر همین اساس اصول را با فروع قاطی نمیکردند. احساسات در وجود ایشان فوق العاده بالا بود ولی با صراحت میگفتند که من در در ارتباط با دین خود عاطفه ندارم.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📱وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🌕 رسانه "فکرت"به مناسبت سالروز رحلت علامه #مصباح_یزدی برگزار میکند: 📍#محفل گفتوگومحور با عنوان؛
تا دقایقی دیگر...
محفل گفتوگومحور با عنوان؛
☑️ "مردم در منطق آیتالله مصباح"
✔️واسازی کجروایتهای دگراندیشان؛ ناظر به مباحث دکتر سید صادق حقیقت
باحضور
👤 مهدی جمشیدی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
برای حضور مجازی در محفل اینجا کلیک کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محفل گفتوگومحور با عنوان؛
☑️ "مردم در منطق آیتالله مصباح"
✔️واسازی کجروایتهای دگراندیشان؛ ناظر به مباحث دکتر سید صادق حقیقت
باحضور
👤 مهدی جمشیدی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فکرت
🌕 رسانه "فکرت"به مناسبت سالروز رحلت علامه #مصباح_یزدی برگزار میکند: 📍#محفل گفتوگومحور با عنوان؛
📣#هم_اکنون
☑️دکتر مهدی جمشیدی در محفل "مردم در منطق آیتالله مصباح" فکرت:
◾️هیچ کس به اندازه آیت الله مصباح در دوران پس از انقلاب مورد هجمه فکری و شخصیتی قرار نگرفته است
◾️فیش برداری و روایت آقای صادق حقیقت از آیت الله مصباح غلط و گزینشی بوده است
◾️رهبری فرمودند آیتالله مصباح عقبه تئوریک نظام است و جای بسی تأسف است که برخی افراد جبهه انقلاب در دفاع از آیت الله مصباح دچار انفعال و سکوت شده اند
◾️از نگاه مرحوم آیتالله مصباح مردم هم در آغاز حکومت و هم در تداوم آن نقش اساسی دارند تا آنجا که باید گفت ایشان مدخلیت مردم در حکومت را سند شرعی می دانست.
◾️خدا نخواهد گذشت از کسانی که با تقطیع کلام و اندیشه آیتالله مصباح از ایشان که پیشران تفکر انقلابی است یک چهره فاشیستی به جامعه معرفی کرده اند
◾️طرح بحث جدایی تفکر آیتالله مصباح از اندیشه امام و رهبری یک دروغ بزرگ است
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت