🔴 روانشناسي فرومايگان در کلام اميرمؤمنان علیه السلام
✍️ حسین انجدانی، عضو تحریریهی مدادالفضلاء
🔹فرومايگي و پستي يکي از رذايل اخلاقي است که در برخي از انسانها وجود دارد. اين رذيله ممکن است ريشههاي تربيتي و ژنتيکي هم داشته باشد، اما بيشتر محصول رفتارهاي اختياري خود فرد است.
🔹اين صفت حتي ممکن است در ميان افرادي که به دليل ثروت، قدرت، شهرت يا علم، از موقعيتهاي بالاي اجتماعي هم برخوردارند، نمود داشته باشد.
🔹جا دارد که اين صفت از ابعاد مختلف مورد تحليل روانشناسان و عالمان اخلاق قرار گيرد.
🔹در متون ديني ما، دهها روايت دربارة شاخصههاي فرومايگي و خصلتهاي فرومايگان وارد شده است.
🔹از مهمترين شاخصههاي فرومايگي و خصلتهاي فرومايگان ميتوان به موارد زير، که همگي در سخنان اميرمؤمنان وارد شده است، اشاره کرد:
۱. فريبکاري و مکاري (در عالم سياست، اقتصاد، اجتماع يا روابط فردي)؛ (فَإِنَّهَا (=الْخَدِيعَةَ) مِنْ خُلُقِ اللَّئِيم)؛
۲. توجه بيشتر مردم به او موجب قساوت بيشترش ميشود؛ (اللَّئِيمُ يَقْسُو إِذَا أُلْطِفَ)
۳. افتخار او به ملک و موقعيتهاي مادياش است؛ (اللَّئِيمُ يَفْتَخِرُ بِمِلْكِهِ)
۴. اهل جوانمردي نيست؛ (اللَّئِيمُ لَا مُرُوَّةَ لَهُ)
۵. روحيه طلبکارانه از ديگران دارد؛ (اللَّئِيمُ يَرَى سَوَالِفَ إِحْسَانِهِ دَيْناً لَهُ يَقْتَضِيهِ)
۶. بر ديگران منت ميگذارد (اللَّئِيمُ مَنْ كَثُرَ امْتِنَانُهُ)
۷. حيا و عفت ندارد؛ (اللَّئِيمُ لَا يَسْتَحْيِي)
۸. بدزبان است و بيوفا (اللَّئِيمُ إِذَا قَدَرَ أَفْحَشَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ)
۹. خدمتهاي ديگران به خود را انکار ميکند (اللَّئِيمُ إِذَا أُعْطِيَ جَحَدَ)
۱۰. به جايگاه بالاتري که ميرسد، حالاتش دگرگون ميشود (اللَّئِيمُ إِذَا بَلَغَ فَوْقَ مِقْدَارِهِ تَنَكَّرَتْ أَحْوَالُهُ).
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
21.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸#انتخابات | #کلیپ
☑️ نسبت کارآمدی و رای جمهور در حکومت اسلامی
✔️ امام خمینی به عنوان یک فقیه خبیر و زمانشناس وقتی میفرماید جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد، به این دلیل است که میداند در دنیای امروز اگر حکومتی بخواهد کارآمد باشد باید مبتنی بر رای جمهور باشد.
➕این گفتوگو را از «یـوتـیـوب» و «آپـارات» فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
هدایت شده از فکرت
▫️رویداد مهارتی_تحلیلی فکرت؛
💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی
📍این هفته با عنوان:
☑️ کارکرد ذهن نمایشی در نویسندگی
🔻همراه با یادداشتخوانی
با حضور:
👤مجید رنگی، کارشناس نمایش خلاق
و میزبانی:
👤سعید احمدی، نویسنده و پژوهشگر ادبی
📣 مشاور تحریریه و نامنویسی برادران 👇
🆔 @saeidaa110
📣 مشاور تحریریه و نام نویسی خواهران 👇
🆔 @mahta_sa
محورهای مرتبط جهت مطالعه و پیگیری نویسندگان:
✔️ تبلور هنر در اقلیم ناخودآگاه
✔️ سکانس کلمات و نمایش متن
✔️ تکنیک های ورود به جهان ناخودآگاه خلاق
✔️ نوشتن با چاشنی تخیل و طنز
✔️ نگارش و نمایش خلاق نمک مباحث شناختی
✔️ خودسانسوری ممنوع
✔️ نگارش نمایشی به مثابه خوراک نسل ضد
📆 زمان: شنبه ۷ بهمن، ساعت ۱۵.
🏢 مکان: خیابان بسیج، ساختمان فکرت.
📍لوکیشن
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
13.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
☑️ حضرت زینب نماد «وجدان عمومی» یک امت؛
▪️جامعه هم وجدان دارد؛ وقتی خطا و گناهی اجتماعی سر میزند و عدهای همراه و عدهای ساکت میشوند! اگر کسی صدای وجدان عمومی شد، جامعه را توبه میدهد!
🎙برشی از برنامه تلوزیونی علامت با حضور حجت الاسلام قنبریان
🔸صوت کامل برنامه را اینجا بشنوید.
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
🔳#یادداشت ا #حضرت_زینب
☑️ موقعیت زینبگونگی
🖋مهدی تکلو
▪️بعد از کربلای شصت و یک، بار تاریخ بیش از گذشته به دوش زنان افتاده است. زینب کبری (س) نور پنهان فاطمه زهرا (س) را دوباره نمایان کرد و این نور دیگر خاموش شدنی نیست. «موقعیت زینبگونگی» یک شاهراه زنانه است و پس از زینب کبری (س) هر زنی بخواهد بار تاریخ را به دوش بکشد به این ریسمان چنگ میزند. این تمسک چگونه است؟
▪️اینگونه که زنان وقتی شکوفا میشوند تلاش میکنند به هر بهانهای خود را در یکی از چهرهها و موقعیتهای زینبی نشان بدهند و با حضرتش مواسات و یگانگی کنند. این عمیقترین اتصال است. این نوعی از مقام فناست. اینجا گویا زنان کربلایی خود را در رسالت زنانهی زینبی منحل میکنند و در پروژهی زینب کبری (س) ذوب میشوند.
▪️ظرفیتهای شکوفا نشدهی روضه و هیئت تنها با زنان و نگاههای زنانه شکوفا میشوند. مردان نمیتوانند این موهبت را به اوج برسانند. اینجا ماجرای درهمآمیزی عقل و عاطفهی زنانه در منتهیالیه خودش است و این کار از مردان برنمیآید. زنان بدون آنکه به لحاظ اجتماعی مسئولیت و جایگاه نبوت داشته باشند میتوانند بار پیامبری و احیاگری را تکویناً به دوش بکشند.
▪️اگر میخواهید روضههای حسین عالمگیر بشود باید این صدا از حنجرههای زنانه به گوش عالم برسد و اگر میخواهید عالم را بر محور ولایت الله ببینید باید زاویههای کمتر گفتهشده زنان را بشنوید. روضه و هیات حتی بیش از نهاد خانه موقف شکوفایی زنان است. من این را از زندگینامهی زینب کبری (س) میفهمم.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔸در نشست تحلیلی فکرت بررسی میشود؛ ☑️ عقلانیت، انتخابات، مردم 🔻بررسی نقش نخبگان حوزه و دانشگاه در م
🌕#گفتگو ا #انتخابات
☑️ عقلانیسازی جامعه وظیفه نخبگان است
🖋محمدباقر خراسانی، پژوهشگر حوزه و دانشگاه
▪️حضور حق است نه فقط تکلیف. باید حضور ترویج بشود؛ ترویج از سوی نخبگان، طبق فرموده رهبر معظم انقلاب وظیفه نخبگان این است که هر کسی صدایی دارد، هر کسی زبان گویایی دارد، هر کسی مخاطبی دارد، هر کسی میتواند اثر بگذارد، باید روی این زمینه کار کند: وَ تَواصَوا بِالحَقّ؛ مردم را بایستی به حضور در میدان، ایستادگی در میدان، آشنایی با لوازم میدان وادار کنند.
➕مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🗂 #رصد_اندیشهها
✅ روایتی از مطالب منتشر شده در کانال اندیشمندان و پژوهشگران فعال در رسانه :
▪️کاستیهای اعلاميه جهانی حقوق بشر از نگاه علامه مصباح یزدی| احمد حسین شریفی
📎لینک مطلب
▪️ تقدیرگرایی اموی ، تقدیرگرایی زینبی! ا محسن قنبریان
📎لینک مطلب
▪️نقش فقه در توسعه علوم انسانی |ابوالقاسم علیدوست
📎لینک مطلب
▪️ مهمترین خبر در تاریخ، امیرالمؤمنین(ع) است.| سیدمهدی میرباقری
📎لینک مطلب
▪️در اسارت تفکر ترجمهای|مهدی جمشیدی
📎لینک مطلب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#یادداشت ا #انتخابات
☑️ امر اخلاقی حضور در انتخابات
🖋ابراهیم شریفی، استاد حوزه و دکتری فلسفه اخلاق
▪️اگر با این سؤال روبرو شدیم که آیا رأیدادن برای یک شهروند وظیفهای اخلاقی است؟ باید گفت که مکاتب مختلف درباره اخلاق هنجاری متفاوت است. برخی مانند پیامدگرایان به پیامد رأیگیری کار دارند و در صورتی آن را اخلاقی میدانند که بتواند بر نتیجه انتخابات اثر بگذارد و سود و بهره بالایی را برای بیشترین افراد به دست آورد.
▪️اکثر فیلسوفان اخلاق و سیاست بر این باورند که شهروندان وظیفهدارند رأی بدهند؛ حتی زمانی که بهدرستی معتقدند شانس پیروزی برای حزب یا نامزد آنان وجود ندارد؛ همین باعث شده که اکثر مردم تصور کنند وظیفه رأیدادن یعنی حضور در رأیگیری؛ حتی بهاندازه انداختن یک رأی سفید در صندوق آرا. بسیاری از استدلالهای رایج بر تکلیف رأیدهی بر این نکته تکیهدارند که هر رأی یعنی وظیفه محافظت از خود، وظیفه کمک به دیگران، ایجاد حکومت خوب و جلوگیری از فروپاشی دموکراسی و مردمسالاری.
➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
📣 رسانه فکرت برگزار میکند؛ ✔️یازدهمین #مدار با عنوان: ☑️ مدار مردم 🔻واکاوی سخنان رهبر معظم انقلاب
17.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸#کلیپ ا #مدار
☑️ مدار مردم
🔻واکاوی سخنان رهبر انقلاب در دیدار با مردم قم
🎙آیتالله عباس رفعتی نائینی
▪️در گفتمان امام(ره) و رهبری راهبرد اصلی نقش مردم است. امام واقعا براساس مبانی فقهی و روایی معتقد بودند که مردم نقش آفرین هستند. واقعا امام میفرمود میزان رای ملت است. و دشمن نیز این را بهخوبی فهمید که برای ضربه زدن به نظام باید مردم را از صحنه بیرون کرد.
➕فایل کامل مدار یازدهم را در «آپارات» و «یوتیوب» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از فکرت
🔸پانزدهمین #محفل گفتوگو محور فکرت با موضوع؛
☑️ مردم سالاری دینی؛ متناقض نمایی بیپاسخ
🔻بازخوانی اندیشه آیتالله مصباح یزدی(ره) به مقوله مردم سالاری دینی
با حضور:
👤 حجتالاسلام دکتر الهیراد، عضو هیات علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره).
📍همراه با پرسش و پاسخ جمعی از طلاب و دانشجویان نخبه.
⏰ دوشنبه نهم بهمن، ساعت ۱۸.
🏢 قم، خیابان هنرستان، ساختمان فکرت.
📍لوکیشن
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
May 11
🔘#یادداشت ا #حکومت_اسلامی
☑️ اصلیترین وظیفه حکومت اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)
🖊احمدحسین شریفی
✔️مهمترین وجه تمایز حکومت اسلامی از غیراسلامی در این است که اساساً فلسفه وجودی حکومت اسلامی، «تأمین مصالح معنوی مردم» و زمینهسازی برای «تکامل روحی و اخلاقی» مردم است. در حالی که فلسفه غایی تشکیل حکومت از نگاه غیراسلامی و غیرالهی، نهایتاً «تربیت شهروندان آرام و راضی و شاد» است.
✔️به تعبیر #امام_خمینی(ره): اسلام، و همين طور ساير حكومتهاى الهى، به تمام شئون انسان از آن مرتبه پايين، تا هر درجهاى كه بالا برود، همدنظر دارد. مثل اين حكومتها نيست كه فقط به باب سياست مُلكى كار داشته باشند؛ همانطورى كه سياست مملكتى دارد اسلام، ... يك احكام معنوى دارد؛ يك حقايق هست، يك معنويات هست.»
✔️امام خمینی(ره) در تاریخ ۸ خرداد ۱۳۵۸ در ضمن یک سخنرانی میفرماید:
«اسلام براى تأمين علف نيامده است! اسلام براى تأمين معنويات آمده است. اسلام ماديات را به تبع معنويات قبول دارد؛ ماديات را مستقلًا قبول ندارد. اساس معنويات است.
✔️در ضمن یک سخنرانی در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۶۳ در جمع مردم و مسؤولان میفرماید:
«ما مىخواهيم دست ظالمها را كوتاه كنيم و قدرتها را سركوب كنيم و پايشان را از اين بلاد مسلمين كوتاه كنيم انشاءاللَّه. همه اينها مقدّمه اين است كه يك آرامشى در اين بلاد پيدا بشود و دنبال اين آرامش يك سير روحى پيدا بشود، يك هدايت به سوى خدا پيدا بشود. آن چيزى كه اساس است سيرالى اللَّه است، توجه به خداست.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت