May 11
🔘#یادداشت ا #حکومت_اسلامی
☑️ اصلیترین وظیفه حکومت اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)
🖊احمدحسین شریفی
✔️مهمترین وجه تمایز حکومت اسلامی از غیراسلامی در این است که اساساً فلسفه وجودی حکومت اسلامی، «تأمین مصالح معنوی مردم» و زمینهسازی برای «تکامل روحی و اخلاقی» مردم است. در حالی که فلسفه غایی تشکیل حکومت از نگاه غیراسلامی و غیرالهی، نهایتاً «تربیت شهروندان آرام و راضی و شاد» است.
✔️به تعبیر #امام_خمینی(ره): اسلام، و همين طور ساير حكومتهاى الهى، به تمام شئون انسان از آن مرتبه پايين، تا هر درجهاى كه بالا برود، همدنظر دارد. مثل اين حكومتها نيست كه فقط به باب سياست مُلكى كار داشته باشند؛ همانطورى كه سياست مملكتى دارد اسلام، ... يك احكام معنوى دارد؛ يك حقايق هست، يك معنويات هست.»
✔️امام خمینی(ره) در تاریخ ۸ خرداد ۱۳۵۸ در ضمن یک سخنرانی میفرماید:
«اسلام براى تأمين علف نيامده است! اسلام براى تأمين معنويات آمده است. اسلام ماديات را به تبع معنويات قبول دارد؛ ماديات را مستقلًا قبول ندارد. اساس معنويات است.
✔️در ضمن یک سخنرانی در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۶۳ در جمع مردم و مسؤولان میفرماید:
«ما مىخواهيم دست ظالمها را كوتاه كنيم و قدرتها را سركوب كنيم و پايشان را از اين بلاد مسلمين كوتاه كنيم انشاءاللَّه. همه اينها مقدّمه اين است كه يك آرامشى در اين بلاد پيدا بشود و دنبال اين آرامش يك سير روحى پيدا بشود، يك هدايت به سوى خدا پيدا بشود. آن چيزى كه اساس است سيرالى اللَّه است، توجه به خداست.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🌕#گفتگو ا #انتخابات
☑️ روشهای گفتمان سازی در نظام اسلامی
🖋هانی ایرانمنش، مدیر مرکز راهبردی جبهه فکری انقلاب اسلامی
▪️روش موج به موج؛ یکی از روشهای گفتمان سازی روش موج به موج است که خود مقام معظم رهبری مداوم از آن استفاده میکنند؛ در جوامع موجهای اجتماعی وجود دارد و برای بسط یک گفتمان خلق یک موج مبتنی بر موج سابق لازم است. اینکه چگونه میتوانیم به نقطه موج به موج برسیم، یک روش خاص ندارد بلکه هر جامعه نسبت به جامعه دیگر متفاوت است و باید ببینیم در جامعه ما چه موج زنده ای وجود دارد و این موج زنده را چگونه میشود مدیریت کرد.
▪️روایت سازی؛ حرکتهای عمومی جهانی در نقاط مختلف دنیا با روایتها شکل گرفته اند، ما باید فناوریهای روایتگری، جنگ روایتها و تنازع روایتها را بلد باشیم، گاهی اوقات یک تغییر روایت جامعه را زیر و رو میکند و تبدیل به افتخار تاریخی میکند.
▪️ایجاد امت پیشران؛ برای ایجاد امت پیشران باید از ظرفیت نوجوانان استفاده کنیم و نوجوان پیشران بسازیم؛ تربیت نوجوان پیشران با روشهای تربیتی ما یک تفاوت جدی دارد و باید نوجوان پیشران را در قالب مسئولیتهای اجتماعی تربیت کنیم.
➕مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از رادیو فکرت
حرف نو 2_2.mp3
39.25M
#صوت | #مناظره
🎧در جمهوری اسلامی: قانون یا فرمان!
👤 دکتر جلیل محبی
👤 دکتر محمد محمدی
⬅️شاخصه های حکومت عدل علوی دقیقه 10:00
⬅️مصداق های عدم رعایت قانون در جمهوری اسلامی دقیقه 27:00
⬅️تفاوت مبانی جمهوری ها دقیقه 40:45
⬅️دو معنای قانون 44:15
⬅️وجود فرمان در متن قانون اساسی دقیقه 48:00
⬅️تفاوت حاکمیت قانون در جمهوری اسلامی با نظام های حقوقی دیگر دنیا دقیقه 57:20
⬅️مجادله بر سر اختیارات ولی فقیه دقیقه 1:07:00
⬅️آیا امکان تجمع مبتنی بر اصل ۲۷ وجود دارد؟ دقیقه 1:23:00
📆 دوشنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۲
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فکرت
▫️رویداد مهارتی_تحلیلی فکرت؛ 💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی 📍این هفته با عنوان: ☑️ کارکرد ذهن
6.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘#حاشیه_نگاری ا #گزارش_تصویری
💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی
📍این هفته با عنوان:
☑️ کارکرد ذهن نمایشی در نویسندگی
🔻همراه با یادداشتخوانی
با حضور:
👤مجید رنگی، کارشناس نمایش خلاق
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🌕#یادداشت ا #انتخابات
☑️ درآمدی بر مردمیسازی به عنوان یک ساختار حکمرانی جدید
🖋محمدصادق ترابزادهجهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)
▪️مشارکت مردم در اداره و پیشبرد امور جامعه، نه با نگاهی «ابزارگونه» به مردم بلکه با نگاهی «اصیل» به مردمی بودن اداره درست جامعه، نیازمند بازتعریف است.
▪️نگاه اصیل به مردم را اینچنین در بیان رهبران انقلاب اسلامی میتوان مشاهده کرد: «بار اصلی برپایی حکومت عدل بر عهده مردم است و انبیاء نیامدهاند که خود، حکومتی تشکیل دهند بلکه از دل این امت و با اراده عمومی و همیشگی آنان، حکومت عدل را برقرار سازند. حکومت عدل، مستظهر به تایید، پشتیبانی و شرکت فعالانه همه ملت است. علاوه بر این، اساسا مردم، قوه اقامه عدل هستند. پس حکومت در خدمت مردم و با مردم تعریف میشود.»
▪️علاوه بر چالش اصالت-ابزار، بحث مردمیسازی با یک چالش دیگر نیز مواجه است: تکثر و تعارض تلقیها از معنا و مفهوم مردمیسازی. سالیانی است که واژه مردمیسازی بر سر زبانهاست و تلقیهای مختلفی از آن ارائه میشود که ریشه در معنای «مردم» و گستره مشارکت آن دارد.
➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#پیشخوان_هفته ا #رویداد_اندیشه
🗞گزیده مطالبی که در «وبگاه فکرت» به آنها پرداخته شده است:
✔️متأسفانه سنت فلسفی خود را فراموش کردهایم
📑لینک مطلب
✔️شهرتطلبان نرم و سخت در کجا رشد میکنند؟
📑لینک مطلب
✔️لزوم توجه جدی به تحولات تاریخی و معرفتی در بررسی فقه سیاسی
📑لینک مطلب
✔️نقدپذیری و توسعه فضای آزاداندیشی؛ مهم ترین مؤلفههای دانشگاه تمدن ساز
📑لینک مطلب
✔️فرهنگ مدرنیته ؛ زمینه ساز فروپاشی اخلاقی خانواده
📑لینک مطلب
✔️هویت و اراده ایرانی در نگاه استاد کریم مجتهدی
📑لینک مطلب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
📣 رسانه فکرت برگزار میکند؛ ✔️یازدهمین #مدار با عنوان: ☑️ مدار مردم 🔻واکاوی سخنان رهبر معظم انقلاب
🌕گزیدهای از سخنان آیت الله عباس شاه رفعتی، در یازدهمین ویژه برنامه #مدار، با موضوع واکاوی و تحلیل و بررسی آخرین بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدارشان با مردم قم:
☑️ نقش مردم در انقلاب اسلامی تشریفاتی نیست
▪️هم در گفتمان حضرت امام راحل و هم در گفتمان مقام معظم رهبری، نقش مردم راهبرد اصلی است. امام واقعاً براساس مبانی دینی، مبانی فقهی و مبانی روایی معتقد بود که مردم نقش آفرین هستند. نه اینکه استراتژی باشد، بلکه راهبرد امام بود.
✔️اگر به تأثیرپذیری قدرت و حکومت از مردم توجه کنیم، میبینیم که خیلی از مسائل و مشکلات را میتوانیم با حضور مردم در صحنهها، برطرف کنیم. من روی قضیه انتخابات تأکید میکنم.
✔️اگر دید ما نسبت به حضور مردم در انتخابات حق شد، نه اینکه فکر کنیم هدیهای است که حاکمیت دارد به مردم میدهد. لطفی نیست، بلکه حق مردم است. ما نمیتوانیم حق مردم را از مردم سلب کنیم.
✔️الزامات حضور مردم، آن هم حضور سرنوشتساز، که به نفع سرنوشت خودشان و اسلام و مملکتشان باشد، این است که توان بخشی معرفتی صورت بگیرد.
✔️برداشت امام خمینی (ره) از مبانی دینی این بود که انقلاب کردن وظیفه احزاب نیست و تاریخ نشان داده بود که این انقلابها شکست خوردهاند لذا به سراغ مردم رفتند و مردم را نقش آفرین کردند.
➕مشروح کامل گفتوگو در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸رسانه فکرت برگزار میکند:
☑️ کاربست علوم انسانی در مردم سالاری دینی
با حضور:
👤 حجتالاسلام دکتر عسکر دیرباز، رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران و عضو مجلس خبرگان رهبری
⏰ سهشنبه دهم بهمن، ساعت ۱۶.
🏢 قم، خیابان هنرستان، ساختمان فکرت.
📍لوکیشن
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فکرت
🔸پانزدهمین #محفل گفتوگو محور فکرت با موضوع؛ ☑️ مردم سالاری دینی؛ متناقض نمایی بیپاسخ 🔻بازخوانی ا
📸 #گزارش_تصویری ا #محفل
هم اکنون، در حال برگزاری...
🔘حجت الاسلام دکتر صفدر الهیراد در پانزدهمین محفل فکرت:
✔️حدود ۳۰ سال است که نسبت به مرحوم آیتالله مصباح به شیوه های مختلف توهین و تخریب صورت می گیرد.
✔️کسانی که به مخالفت با آیتالله مصباح پرداخته و اهانت می کنند دو دسته هستند ؛ گروهی نادانسته بر اساس شنیده ها به قضاوت درباره آرا و اندیشه های ایشان می پردازند و دسته دیگر کسانی هستند که جایگاه آیتالله مصباح را می شناسند و می دانند که ایشان حقیقتا عقبه تئوریک نظام بوده آند اما آگاهانه به مخالفت و تخریب ایشان اهتمام داشته اند.
✔️قبل از هر چیز نیاز داریم که مبانی و شالوده دیدگاه های آیتالله مصباح را بشناسیم به خصوص در رابطه با بحث مردم سالاری دینی که ایشان مظلومانه مورد هجمه قرار گرفتند.
✔️برخی منتقدان و مخالفان ایشان مشکل معرفت شناختی در این بحث دارند و حال آنکه باید دانست توحید و توجه به حقیقت انسان محور کلیدی در رویکرد معرفت شناختی علامه مصباح از جمله در عرصه دانش سیاسی است.
✔️عدهای با حرف های پوپولیستی و غیر عقلایی می خواهند اغراض خود را در پوشش مردم سالاری دینی مطرح کنند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت